"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, August 20, 2009

spRM Dan pdRM jadikan Malaysia macam Afrika..!!

Reactions: 
Ketua Umum Parti KeADILan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan tindakan pemerintah menggunakan agensi kerajaan menutup gejala rasuah di kalangan pemimpin UMNO-BN menyebabkan Malaysia tidak ubah seperti negara dunia keempat benua Afrika.

Beliau mepersoalkan tindakan SPRM dan polis yang terang-terangan menutup sebelah mata terhadap jenayah rasuah yang dilakukan pimpinan kerajaan adalah amat menghampakan.

Menurutnya lagi, pelbagai kes yang dilakukan UMNO-BN antaranya komisen RM400juta pembelian kapal selam Scorpene dan isu istana kraton jutaan ringgit milik mantan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamad Khir Toyo langsung tidak disiasat.

“Apa yang penting dan perlu diingat mengapa Malaysia di tahun 2009 jadi macam Afrika hulu? Mahu tangkap suka-suka, mahu tendang suka-suka, mereka ingat negeri ini negeri bapa mereka, ini negeri kita bukan negeri bapa mereka.

“Apa ini? Ia menjadi bahan ketawa polis berperangai seperti ini, SPRM seperti ini, ia jadi bahan ketawa. Berbilion ringgit dicuri tapi semuanya ditutup dan tidak perlu disiasat,” katanya pada Majlis Penerangan Rakyat di Permatang Pasir semalam.

Anwar berkata rahsia kepada pembentukan sebuah negara bersatu, harmoni dan berwibawa adalah urustadbir yang baik, mesra rakyat dan dipercayai mampu berubah dan bekerja dengan lebih baik.

UMNO-BN sebalik berubah ganas dan menggunakan kekerasan bagi menghadapi kritikan. Menurut pemimpin reformasi itu lagi, UMNO-BN menggelarnya pengkhianat Melayu kerana ia ketandusan alasan untuk mengalih perhatian rakyat dari kematian Setiausaha Politik EXCO Kerajaan Negeri Selangor, Teoh Beng Hock.

“Saya berjuang untuk Melayu, Cina, India dan seluruh rakyat Malaysia. Cara UMNO sangat kotor buat poster saya anti Melayu supaya saya jadi seorang Melayu sebenar. Saya tidak perlu buktikan kepada UMNO biar orang Melayu yang tentukan,” katanya.

Dalam perkembangan lain beliau berkata, Kerajaan Negeri Pulau Pinang kini jauh lebih baik berbanding kerajaan terdahulu kerana berjaya membantu golongan miskin tegar di Kepala Batas yang dahulunya merupakan kawasan mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Anwar berkata kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang dapat dijayakan sebagai kerajaan rakyat hanya sekiranya pengundi memilih wakil-wakil rakyat yang berwibawa, berani untuk tampil ke hadapan dan berhujah, serta yang terutama sekali berintegriti tinggi.

Info : Anjung Info

Hari ni pulak, pacuan empat roda milik spRM ni hangus dibaling bahan letupan buatan sendiri (Molotov Coktail)... Itu tandanya...???

spRM nak siasat sapa??

pdRM nak tunding jari kat sapa??

Nordin Mat Top??

Jangan salah tembak......

23 comments:

Tungaklangit said...

SALAM

SEMPENA MENYAMBUT BULAN RAMADHAN INI SAYA INGIN MENGAMBIL KESEMPATAN UNTUK MEMOHON MAAF ATAS KEKASARAN BAHASA SEMASA MEMBERI ULASAN KEPADA SAUDARA-SAUDARA SEKALIAN

SEMOGA RAMADHAN INI DAPAT MENYATUKAN HATI UMAT ISLAM DI MALAYSIA INI...

SALAM SEJAHTERA

habibRMC@yahoo.com.my said...

wa pun ingat ini kerja norden mattop kasi letop itu sprm punya pacuan empat roda
tapi kenapa nordin tada pakai itu betul punya bom....mukin bom sudah habis kot

sprm pdrm spr... kelab penyokong umno

utusan malaysia said...

AG fail saman batal arahan k'jaan S'gor

Peguam Negara memfailkan saman pemula untuk membatalkan pekeliling kerajaan Selangor berhubung arahan menghadiri interbiu bagi membantu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menurut Ketua Unit Perhubungan Awam Jabatan Peguam Negara, Roslan Ahmad, saman tersebut difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam petang ini.

Melalui saman tersebut, peguam negara memohon pengisytiharan berikut:

Satu deklarasi bahawa Pekeliling Setiausaha Kerajaan Selangor Bilangan 4 Tahun 2009 bertarikh 28 Julai 2009 berkenaan arahan menghadiri interbiu bagi tujuan membantu siasatan yang dilakukan oleh SPRM.

Mana-mana perintah yang difikirkan adil dan suai-manfaat oleh mahkamah.

Menurut Roslan, permohonan tersebut disokong oleh afidavit yang diikrarkan oleh peguam negara pada 20 Ogos lalu.

"Satu perakuan segera akan juga difailkan untuk mendapat tarikh awal pendengaran permohonan ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sebelum ini, kerajaan negeri mengarahkan bahawa interbiu tersebut hanya boleh dijalankan dalam waktu pejabat, hanya di bangunan setiausaha kerajaan negeri dan mesti ditemani peguam.

Anonymous said...

Betuk kata Anwar, saya orang Penang, kalau tak percaya pegi tengok rumah pemimpin-pemimpin umno kat kepala batas, semuanya macam mahligai.

Semua ni bangsa melayu tak sedar diri, kerja mereka asyik menipu orang melayu, kononya membela melayu. Pukimak punya parti, haram jadah.

Anonymous said...

AG salah guna kuasa masuk campur urusan sprm

Anonymous said...

Mahathir Dan Muhyiddin Tunduk Kepada Tuntutan Lee Kuan Yew?

Dari Malaysiakini

Tan Sri Muhyiddin Yassin kesal dengan tohmahan pembangkang kononnya beliau pernah menjual sebidang tanah kepada Singapura semasa menjadi menteri besar Johor.

Katanya, fitnah itu sengaja dilemparkan kepadanya bagi menaikkan kebencian rakyat kepada beliau dan kerajaan BN.

“Saya ingin menjelaskan bahawa saya (semasa menjadi menteri besar Johor) tidak pernah menjual tanah walau seinci pun kepada Singapura dan ini adalah fitnah semata-mata,” kata beliau pada ceramah di Tanjong Putus sempena pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir di Bukit Mertajam malam tadi.

Timbalan perdana menteri berkata pembangkang membuat fitnah itu kerana tidak tahu sejarah sebenar wujudnya sebuah pusat penyelenggaraan air di kawasan Sungai Lingiu di Bandar Tenggara, Johor.

“Saya terpaksa menjawab kerana pembangkang telah membuat fitnah… apa yang berlaku sebenarnya ialah semasa saya menjadi menteri besar, satu hari saya menerima panggilan daripada Dr Mahathir (Tun Dr Mahathir Mohamad),” katanya.

Muhyiddin berkata perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad telah memanggilnya secara mengejut ekoran kunjungan Lee Kuan Yew, perdana menteri Singapura ketika itu, ke Kuala Lumpur untuk berbincang mengenai dua perkara iaitu saluran gas dan bekalan air.

Katanya, dalam pertemuan antara Dr Mahathir, Tun Daim Zainuddin (menteri kewangan ketika itu), Lee dan beliau di Kuala Lumpur itu, perdana menteri Singapura telah mendesak mahukan bekalan air yang cukup dari Johor.

“Lee Kuan Yew sehingga berkata Singapura sanggup berperang jika Malaysia tidak mahu menyalurkan bekalan air yang cukup dan kesal dengan projek saluran air dari Sungai Lingu itu telah lama tergendala.

“Saya menyatakan bahawa kita tidak mempunyai wang dan Lee Kuan Yew berkata Singapura sanggup menganggung semua kos dan setelah siap kelak, bangunan dan harta yang dibina itu adalah milik Malaysia sehingga hari ini, jadi Singapura cuma mengeluarkan wang,” kata beliau.

Muhyiddin berkata isu kononnya beliau menjual tanah kepada Singapura sebenarnya adalah satu dakwaan yang bodoh dan dilemparkan oleh orang yang tidak tahu sejarah.

Sehubungan itu, beliau menggesa agar rakyat tidak mudah terpengaruh dengan pelbagai dakwaan pembangkang semasa kempen pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir itu.

Anonymous said...

sprm tak pernah siasat alam ali khan rostam khan

Anonymous said...

tun razak pun pernah makan rasuah

Anonymous said...

rohaizat pecah amanah koperasi pekebun kecil pulau pinang tak pernah disiasat oleh sprm..
sprm memang berat sebelah..

zulkifli Noordin said...

Salam 2 all.

Kata Tan Sri Muhyiddin, calun Be End dalam pilhanraya kecil N.11 Permatang Pasir Rohaizat Othman adalah calun terbaik yang ditawarkan oleh UMNo/ Be End untuk memimpin rakyat Permatang Pasir!

Mari kita baca apa kata tokoh veteran UMNo sendiri YTM Tengku Razaleigh Hamzah, Ahli Parlimen Gua Musang (sila baca kenyataan rasmi YTM Ku Li dibawah).

Dalam bahasa undang-undang, ada satu prinsip disebut sebagai "res ipsa loquitur" (things speak for itself).

Kalau seorang peguam yang telah disabit oleh Lembaga Disiplin Guaman dengan kesalahan pecah amanah dengan menyalahgunakan wang kliennya sendiri dan dibatalkan kelayakan guaman oleh Majlis Peguam Malaysia (yang jarang dilakukan oleh Majlis Peguam) dinobatkan sebagai calun yang terbaik yang boleh dikemukakan oleh UMNO/ Be End, kita tidak tahulah apa jenis spesis lagi yang tinggal dalam UMNo/ Be End! Bak kata Ku Li, dah tak ada lagi ke calun yang lebih baik yang tinggal dalam UMNo/ Be End?

Adios amigos.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
29 Sya'ban 1430

Anonymous said...

Cuti hari Jumaat kepada hari Ahad

Semenjak sebelum merdeka, rakyat Johor bercuti pada hari Jumaat. Pada zaman penjajahan pun ia tidak diusik. Ketika penghujung pentadbiran Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Besar Johor (1986–1995), beliau tidak semena-semena mengumumkan pertukaran cuti hujung minggu dari Jumaat kepada hari Ahad.

Bantahan luar biasa rakyat Johor termasuk dari istana, tidak dipedulikan. Inilah jasa terbesar Timbalan Perdana Menteri Malaysia ketika ini kepada umat Islam Johor.

Anonymous said...

Public Utilities Board (PUB) - Lembaga Awam Singapura Empangan Linggi


Dibina pada tahun 1988 dan siap tahun 1994 di zaman Muhyiddin Yassin Menteri Besar Johor. Ia melibatkan tanah seluas 21,600 hektar sebagai kawasan tadahan air milik Singapura dengan kapasiti simpanan air 763 juta kubik meter padu. Terletak di Jalan Kota Tinggi Kluang yang berdekatan Bandar Tenggara.
Empangan ini melibatkan tiga daerah iaitu Kota Tinggi, Kluang dan Mersing dan berada dalan koordinat 0 yang strategik dari sudut keselamatan. Pembinaannya dibantah oleh PAS dan banyak NGO. Ia terletak berhampiran penempatan Melayu terbesar di Johor. Kawasan yang begitu luas diberi dan sejauh mana hasil balak yang dikeluarkan telah memberi manfaat rakyat negeri Johor yang dikatakan nilainya berbilion ringgit.

Anonymous said...

Kezaliman ke atas penduduk Melayu Kg Plentong Tengah, Pasir Gudang (

Penduduk meneroka tanah berkenaan pada tahun 1985 apabila dimaklumkan tanah tersebut tiada pemilik. Bagaimanapun syarikat Mosbert, Jet Ace Company dan kemudiannya Oakfield mengaku sebagai empunya tanah berkenaan. Seterusnya Oakfield menjual tanah tersebut kepada Bukit Lenang Development Sdn Bhd.

Sebanyak 310 rumah yang dimiliki seratus peratus orang Melayu telah dirobohkan oleh pemaju yang menang tuntutannya di Mahkamah Tinggi Johor Bahru pada 16 Oktober 2008. Pemimpin Umno Johor dan bahagian Pasir Gudang yang diketuai Dato' Khaled Nordin berlepas tangan manakala Menteri Besar mendakwa penduduk adalah setinggan dan wajar keluar dari tanah berkenaan.

Tiada pampasan yang wajar dan segala janji-janji untuk diberi penempatan semula sampai hari ini tidak dikotakan. Nasib mereka teramat jauh lebih teruk dilayan jika dibandingkan dengan 23 keluarga India di Kg Buah Pala!

zali said...

blah la nuar jubor!

dah dapat title 'pengkhianat
negara' tu pun kira ok la daripada
dapat title 'jubor negara'.

nak muntah dengar pengkhianat
nagara cakap dia berjuang untuk
seluruh rakyat malaysia.

apa yang dah di perjuangkan nuar
jubor untuk rakyat selama nih?

perancang huru hara,sibuk nak
berkuasa dan kaki kencing ada la...

malaysia akan aman tanpa nuar
jubor!

Anonymous said...

Zali...
Mengucaplah bang... ingat Allah.

Anonymous said...

salam zali,umno yang pengkhianat kepada ALLAHswt,memang sedih kawan dengan umno,bakal menghadapi SIKSAAN yang pedih di alam barzah! sebab bodoh banggang memilih umarak negara,dari yang pertama hingga ke enam,semuanya jahil agama islam dilantik,apa ke pandai umno ni,semua isteri pie eim tak menutup aurat,apa yang kamu faham zali dan gerombolan kamu semuanya tentang islam???sedih sedih sedih mengaku islam gerombolan,tanpa segan silu panduan agama diketepikan dalam memilih seorang pie eim,nak kata apa lagi,maaf la zali,sekiranya lupa,kawan tolong ingatkan.Dalam islam ada 3golongan,kamu dan gerombolan mengaku islam,tapi tidak patuh dan tidak taat pun perintah ALLAHswt! perbetulkan kawan sekiranya kawan silap???waallahualam.

Anonymous said...

http://sd-malaysia.blogspot.com/

-blog yg ntah ape-ape ntah.aku pn tergelak tgk gelagat penulis blog ni.
bole rohaizad di agung2 kn???

http://www.youtube.com/watch?v=Tgw-DgS13YE

-singgah2 la melihat rosmah part1 - part5.xpenah dalam sejarah bini PM masuk youtube sbb mengetepikan keluarga sendiri.sampai kn adik sendiri kena lari dari malaysia sbb xbole nk mencari pekerjaan di malaysia angkara rosmah!

chot said...


zali joki kuda longkang terbaik negara ...ni champion punya...tara jual....

UMNgOk Barua MCA dan GERAKAN said...

amboi Tungaklangit, ayat cair~ kengkadang berakal juga... bagus tu... 1Malaysia, Rakyat diHULUkan, Pencapaian diuTAMAKan...

Anonymous said...

Natang Zali pengkhianat negara..Agen yahudi..

sorrytosay69 said...

zaki...ko ni gay ke...x abis2 ngn jubo ko...ko slalu kene jubo ek...x pown ko kecewa ahli2 umngok tmpat ko x penah nak jubo ko...ko x de idea lain ke...??jubo2..weh..dah la..otak ko tue dah kedap..lain xde pikir..asyik jubo jek...ko nak kene jubo ke...aduh...ko ni zaki..dah la zaki jgn la sampai kene kaki sudah...

Anonymous said...

malu nama kampung,malu mak bapak,malu sedara mara..pendek kata pegi mana2 tempat semua org xsuka!

chot said...

zali bukan gay

zali cuma mendendami anuar sebab tak lantik zali sebagai org kuat PKR ...sebab itu le zali dok menyalak...

aleh2 jadi joki kuda longkang...

masyuksssssssss