"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, February 11, 2010

Kota Bharu Malam Ini: Ceramah Perdana Isu Royalti Minyak

Jangan lupa malam ini...!!!
Jemput datang beramai-ramai...!!!

8 comments:

hishammuddin keris said...

auw auw auw auw auw auw auw auw

Anonymous said...

Hidup Mat Sabu! Hidup Datuk Zaid! Pemimpin umno dah ketaq lutut. Bravo!

FaridShah said...

Bro TP,

Ada siaran langsung kat web tak ?
Web mana yer? TQ

Anonymous said...

untung org2 kelantan ada hiburan percuma malam ni .....

Anak Lenggong said...

Kah kah kah....penceramahnya terkenal ni..saorang bekas ayam sabung PAS yang tinggal nyawa2 ikan..tengelam timbul jee..tapi bila diperlukan..ayam sabung ni dibela semula...saorang lagi pulak umpama sampah yang hanyut..yang suka menjilat muntah sendiri demi untuk berkuasa semula ...nasib baik laa nuar kutip daripada sungai..kalau tak hanyut kelaut laa mamat ni...

Anak Lenggong said...

Diharap kedua jaguhan ni menceritakan jugak isu disebalik kes royalti minyak ni:

1. Nik Aziz pernah berulang alik ke Kementerian Kewangan menemui AnWAR semasa AnWAR Menteri Kewangan dan TPM. Salah satu agenda pertemuan yang berulang kali itu adalah mengenai wang royalti minyak yang patut diberikan kepada Kelantan. Ia juga boleh digunakan bagi membayar hutang kerajaan negeri Kelantan kepada kerajaan pusat! Seperti biasa, AnWAR bermain politik. Beliau menyatakan tiada halangan tetapi terikat dengan Dr. Mahathir (skg. Tun).

2. Anual Bakri Haron (s/u politik Datuk Nik Aziz) boleh mengesahkan perkara ini. Ketika beliau di Bahagian Belanjawan Kementerian Kewangan, ada satu kertas kerja telah dikemukakan kepada AnWAR mencadangkan Kelantan patut diberikan bantuan dari royalti minyak sebagai membantu kerajaan negeri. Malangnya AnWAR sebagai Menteri Kewangan telah tidak bersetuju serta TIDAK memanjangkannya ke mesyuarat kabinet.

3. AnWAR kembali 'menangguk di air keroh' serta mahu memerangkap kerajaan pusat dengan isu ini. Tentunya ayam sakit yang digunakan ialah Husam Musa. Persepsi yang mahu ditimbulkan ialah kerajaan pusat terus-terusan mendiskriminasi rakyat Kelantan. Namun DS Najib pantas menangani isu ini. Keputusan segera dibuat w/pun tuntutan yang dibuat Husam berpandu kepada AnWAR dan undang-undang yang tidak jelas.

4. AnWAR boleh berbuat sesuatu (memberi bantuan)semasa beliau punya kuasa, tetapi tidak berbuat demikian. Malahan cadangan yang telah dikemukakan juga ditolaknya atas kuasa menteri! Ini sebenarnya helah politik AnWAR mahu menekan rakyat Kelantan. Bantuan yang diberi kepada Kelantan ketika itu mestilah dilulus dan diberi atas nama beliau selaku Menteri Kewangan. Agensi-agensi pusat yang lain diketepikan.

5. Kelantan terlepas dari tangan BN setelah AnWAR menyertai UMNO. AnWAR berusaha bersungguh-sungguh mahu merampas Kelantan serta melonjakkan namanya. Namun caranya ialah menekan rakyat Kelantan! Segala bantuan harus ditapis dan hanya dibenar sekiranya boleh melonjakkan nama beliau. Cita-cita AnWAR tidak kesampaian dan beliau menggunakan orang lain pula meneruskan huru-hara di Kelantan

Anak Lenggong said...

Wahai rakyat kelantan isu sebenarnya diadakan ceramah royalti ni adalah untuk menutup penyelewengan-penyelewengan yang dilakukan oleh mereka. Sekarang seluruh Kelantan, rakyat sedang hangat membicarakan pasal royalti minyak hingga membuatkan rakyat terlupa al-menantunya yang bernama Abdul Ariffahmi.

Kesempatan ini diguna sebaik mungkin oleh mereka anak beranak. Mereka ingat kita bodoh. Mungkin orang lain tak nampak, tetapi saya nampak.

Abdul Ariffahmi sepatutnya meletak jawatan pada penghujung Mac 2010. Walaupun pernah beberapa kali didesak sebelum ini, 'keluarga Islam' Pulau Melaka tetap berkeras akan berundur pada bulan Mac.

Rupa-rupannya itu taktik sahaja. Mereka dah pasang hajat lain. Ketika keseluruhan rakyat Kelantan sedang sibuk berbicara tentang ceramah Ku Li di Kota Bharu, dalam diam-diam, tanpa disangka-sangka, tiada hujan tiada ribut, tiba-tiba al-menantunya meletak jawatan pada hari yang sama Ku Li akan berceramah pada malamnya.

Itulah taktik mereka. Mereka mengambil kesempatan dalam kesibukan rakyat membicarakan hal royalti, untuk menutup cerita al-menantunya.

Perangai mereka tidak ubah sebiji seperti pencuri yang mengambil kesempatan mencuri ketika orang sedang sibuk menolong dan memadam rumah terbakar.

Anonymous said...

Anak Lenggong oii! awat hang tak buka blog sendiri? hah! tak pun hang ni pi ganti stopa sama awang pergi debat pasal royalti tu..apamacam..ada berani?...

hang ni syok sendiri ka?