"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, January 06, 2009

Boikot Amerika, Bukan Sekadar Jangan Beli Barang, Tetapi Jangan Jual Barang Kepadanya - malaysiakini

Reactions: 
Oleh Hasbullah Pit

Sekian lama kempen boikot barangan Amerika telah berjalan, namun ianya agak kurang berkesan.

Mengapa?

Secara kebiasaannya, apabila orang membeli barangan Amerika, kita akan sangka dia mendapat keuntungan daripada itu. Kebiasaannya kita akan menyangka bahawa kita menyumbang duit kepada Amerika.

Sebenarnya Amerika tidak memerlukan duit daripada jualan kepada pelanggannya untuk menguasai dunia.

Duit yang dia mahu itu hanya ingin digunakan untuk dikitarkan semula supaya membeli bahan mentah daripada luar.

Kekuatan Amerika letaknya adalah dengan penjualan matawang USDnya, bukan pada penjualan barangan keluaran negaranya.

Apabila Amerika perlukan duit(USD) untuk membuat sesuatu, kongres bersidang dan penciptaan duit(USD) yang baru boleh diluluskan.

Mereka, Amerika tidak begitu risau akan inflasi matawangnya walaupun dicetak lebih, atau diwujudkan dalam bentuk "kredit" kerana permintaan terhadap Dollar tetap ada.

Dalam erti kata lain, kekuatan ekonomi Amerika lebih bergantung kepada penjualan dollar berbanding dengan penjualan barangan keluarannya.

Jadi untuk melumpuhkan amerika, kita hendaklah tidak membeli dolar Amerika (USD).



Beras Padu (iklan)




"Tidak Membeli USD" dalam perpektif lain ialah tidak menjual barangan dalam USD.
atau, tidak menerima USD ketika menjual barangan.

Mungkin sukar untuk diterangkan kalau disebut dengan ayat di atas, jadi ayat ringkasnya ialah "Jangan Jual Barang Kepada Amerika".

Kepada sesiapa yang tidak faham bagaimana Amerika menguasai dunia menggunakan dollar, perlu baca artikel berkaitan petrodollar. (Minta golongan mahasiswa yang banyak masa itu terjemahkan artikel itu ke B.M).

Atau baca catatan lama saya

Iran akan menyerang Amerika Dalam Beberapa Minggu


Sebenarnya Iran sudah serang.

Jadi saya ringkaskan semula..


Oleh Kerana Amerika menguasai dunia dengan petrodollar, maka serangan ke atas Amerika adalah

Jangan Beli USD
==> tidak menjual barangan dalam USD
==> Tidak Menerima USD Ketika Menjual Barang
==> Jangan Jual Barang Kepada Amerika.

Jadi kepada sesiapa yang faham, sila kemukakan idea saranan untuk tidak menjual barangan kepada Amerika Ulama-ulama yang ada di dunia ini supaya kekejaman di Gaza dapat dihentikan dengan cepat.

6 comments:

torexxx said...

betul juga apa yang saudara katakan ni.kalau kita barangan keluaran AS tapi dalam matawang Malaysia memang takkan memberi kesan.tapi kalau kita tak beli matawang USD ataupun separuh dunia tidak bersandarkan pada matawang USD jadi ekonomi dan kuasa US mungkin jatuh teruk.ini mengikut pemahaman saya la.

senang cerita,kita jangan berurus niaga menggunakan USD.

Anonymous said...

apa lagi....sekarang kita bg senarai kepada umum barang yg kita patut tak beli.....tapi melayu lupa...KFC best tuuuu....//apa pun itu melayu bodoh.
harap2 pihak berkuasa tak tangkap mereka yg boikot barang2 dan sebarkan maklumat ini.....

Fardzuan Hatta said...

kite mmg ckp boikot as..tp xsmue org brpkiran cam kite..btol??
jd kpd mlayu2 yg blom seda2 lg 2..
lu pk la sndri..

Anonymous said...

lagi satu tesco tu boikot sekali...israel tuh

Anonymous said...

Topeng perak,
Pekara ini mudah dilakukan sekiranya kerajaan yang memerintah mahu melakukannya.

Persoalannya mahukah kerajaan pimpinan Pak Lah mahu berbuat demikian...?

Satu lagi pekara yang tak sesuai langsung digunakan oleh "anonymous 5.2o pm" sebagai berkata "tapi melayu lupa...KFC best tuuuu....//apa pun itu melayu bodoh."

Apa kena mengena dengan bangsa melayu..? Apakah hanya orang melayu saja makan makanan KFC..? Anda tidak pernah menikmatinya..?

Anda menghina bangsa melayu..?Sebenarnya anda bangsa apa..? Apakah anda ini baru jadi orang melayu, atau separuh melayu atau anda berketurunan bangsa bangsat...? Anda memang celaka !

armadrafar said...

Aku bukan nak memperlekehkan atau mempertikaikan usahe untuk boikot barangan israel dan amerika nie... tapi usahe yg telah dilakukan sejak dulu lg. ibarat melepaskan batuk sajer.... orang nak boikot ... dier pun sibuk nak boikot gak...
tapi last2 isap rokok winston gak.... ermm... aku pun sebenar nye turut sokong same usahe boikot barangan dari 2 negara zionis nie... kalau boleh nak haramkan terus pun xpe... mcm Iran yg mengeluarkan fatwa diketuai Ayatollah Ali Khamenei yg mengharamkan terus segala urusan perniagaan yg berkaitan dgn israel.... kalau sebelum nie Majlis Fatwa Negara menimbulkan isu Pengharaman Yoga... kenapa tidak untuk pengharaman barangan dari negara zionis yang secara terang & nyata melakukan kekejaman yang bertentangan dgn semua agama. Seluruh masyarakat dunia terpekik terlolong supaya dihentikan kekejaman di Gaza... akan tetapi pemimpin zionis yg banggang ni boleh berbangga, adik angkat nya Amerika ikut telunjuknya supaya mengabaikan rayuan & ritihan masyarakat dunia... Kekejaman ini bukan dilihat sbg konflik atau pertelingkahan fahaman agama... tetapi masyrakat dunia lebih memandang kpd penghapusan etnik dan pembunuhan terancang akhir dekad ini...kalau dilihat dari sudut agama sekalipun.... kepale orang islam bukan sekadar dihinjak-hinjak,disepak,diterajang akan tetapi habis hancur berkecai kepale orang islam dibom si zionis laknat.... Ape yg kita lihat ... dan kita tonton hanyalah sebahagian episod penderitaan kekejaman menimpa rakyat palestine... bagaimana pula nasib beribu yg lain.... pasti begitu azab dan sengsara... Walaubagaimanapun.... Sebagaima janji tuhan... Mereka mati sebagai Syahid dan Syuhada...... Ramai pemimpin besar liga arab dikritik hebat oleh kerana sifat kedayusan membiarkan nasib saudara mereka dalam penderitaan.... tetapi harus diingat bahawa para pemimpin arab ini sentiasa diseru dan diancam oleh si zionis laknat. Mereka juga tidak mahu rakyatnya menderita apabila bermusuhan dgn zionis. Sebagai mana pemimpin Hizbullah (Lubnan) yg tidak melakukan apa2 tidakan terhadap israel walaupun lebih 3 minngu bumi Gaza terus berdarah...... Berbalik pada usahe boikot barangan zionis..... Usahe ini boleh dianggap sbg satu jihad... tak perlulah kita selemah-lemah manusia cube bermusuhan dgn si zionis laknat yg kejam ini... Melakukan pemberontakan .... lalu dianggap jihad.. dan berakhir dgn ancaman pada bangsa kita sendiri.... Usahe boikot barangan zionis adelah lebih baik berbanding berbanding sumpah-seranah mencarot-carot #$%^^%$#$%F*CK(*&^&^% memaki-hamun israel... Tapi dijari terselit rokok winston.... APE MENDE.... Kesimpulan nya.... bermula saat dan ketika ini cubelah utk mengelak penggunaan/pekhidmatan produk zionis... berterusan dari sekarang hingga generasi seterusnya dan hingga akhir zaman... punca pendapatan zionis adalah bermula daripada anda... Setiap sen yg anda keluarkan untuk membeli barangan zionis .... ibarat anda menaja bom yg membunuh ribuan nyawa anak-anak yg tak bersalah... RENUNGKANLAH.... SEGALA BERMULA DGN ANDA....