"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, April 06, 2009

Demi Islam, Sokonglah Pakatan Rakyat - malaysiakini

Reactions: 
Dari malaysiakini -
  • Satu laporan polis dibuat terhadap setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming kerana didakwa mempersendakan Islam dalam ceramah politiknya dalam pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang.
Dan ini terjemahan ayat Al-Qur'an yang dibacakan oleh YB Nga Kor Ming, Ahli Parlimen Taiping dan juga ADUN Pantai Remis.
  • "Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat, dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya" - Surah Al-Nahl awalan ayat ke 90.
Aku nak tanya korang baik orang UMNO/BN maupun orang Pakatan Rakyat yang beragama Islam. apa perasaan korang bila korang pergi satu ceramah yang penceramahnya seorang yang bukan Islam, boleh membaca Al-Qur'an dan terjemahannya sekali?

Terpulang pada korang samada nak jawab dalam hati ataupun nak jawab dekat ruangan komen dekat bawah tu. terpulang jugak macam mana korang nak jawab samada dengan maki-hamun atau dengan hujah. dalam blog ni aku amalkan keterbukaan. malas nak tapis-tapis. itu hak korang dan ini hak aku.

Pada aku sendiri, aku rasa bangga bila ada orang bukan Islam dah mula pandai membaca Al-Qur'an siap dengan terjemahannya sekali. kalau nak suruh aku, memang aku tak mampu walaupun aku beragama Islam. takat nak baca yang biasa-biasa tu tak de masalah, tapi kalau nak tafsir, aku tak berani nak cakap aku pandai. kena belajar banyak lagi.

Dekat sini aku nak ajak korang berfikir sikit. hari ni kita serius sikit, setel yang ni, kita balik pada asal... santai macam selalu.

Aku nak tanya korang dan aku mintak korang fikir, selama lebih 50 tahun UMNO/BN berkuasa di Malaysia, berapa kali korang dapat tengok situasi macam ni? satu situasi dimana pimpinan tertinggi parti baik MIC, MCA ataupun GERAKAN (tak gerak tak makan) yang ada minat pada Al-Qur'an?

Selama lebih 50 tahun UMNO/BN memerintah, dan juga bergabung dengan berbagai parti berbilang kaum dan agama, apa yang dapat UMNO/BN buat dalam memperkenalkan ajaran Islam yang suci pada sahabat-sahabat dalam parti-parti komponen yang majoritinya bukan Islam?

Selama hangpa kenal UMNO/BN, pernah tak hangpa dengar mana-mana pimpinan parti-parti komponen yang bukan Islambercakap tentang pemerintahan berlandaskan Al-Qur'an dan Sunnah?

Korang bandingkan pulak dengan apa yang berlaku didalam gabungan Pakatan Rakyat yang umurnya baru setahun jagung... tengoklah dan nilaikan apa yang mampu PAS bawakan dalam Pakatan Rakyat. korang tengok apa yang mampu PAS lakukan terhadap sahabat-sahabat dalam DAP yang selama ni siang malam kita dok caci kononnya depa ni anti Islam.

Apa yang berlaku dalam Pakatan Rakyat tak pernah berlaku dalam Barisan Nasional sebelum ni. yang ni kita terpaksa akui betapa berkesannya dakwah yang berlaku dalam Pakatan Rakyat. tanpa sedar kita sedang melihat satu perubahan yang amat-amat ketara sedang berlaku kepada sahabat-sahabat kita yang bukan Islam dalam Pakatan Rakyat.

Korang tak perasan ke berapa ramai bukan Islam yang tak segan silu datang ke apa-apa majlis anjuran Pakatan Rakyat tak kira majlis ilmu atau majlis ceramah? korang perasan tak bahawa pada satu-satu masa dalam majlis Pakatan Rakyat bila kita jemput mana-mana Ustaz dan Ustaz jemputan bacakan ayat-ayat suci Al-Qur'an, sahabat-sahabat kita yang bukan Islam tetap tak berganjak dari tempat depa berdiri?

Korang tak nampak ke satu perkembangan yang amat-amat baik dah berlaku dalam Pakatan Rakyat dimana nilai hormat-menghormati sesama kaum dan agama makin lama makin tinggi dalam Pakatan Rakyat?

Bagi korang, itu tak cukup baik ke untuk agama Islam kita yang suci? tak cukup baik ke perkembangan ini bila yang bukan Islam dah mula menghormati agama Islam kita? korang tak bangga ke bilamana waktu kita bertakbir "Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar" menyatakan kebesaran Allah, rakan-rakan kita pun turut sama bertakbir menyatakan kebenaran Allah? (walaupun depa mungkin tak paham).

Dulu aku pun bertakbir kosong jugak... "Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar" tapi aku tak jelas apa yang aku takbirkan sampai satu masa aku dok tanya dalam diri aku apa tu Allahu Akbar dan aku paham bahawa Allahu Akbar itu ialah Allah Maha Besar dan aku mula cari sebab kenapa dikatakan bahawa Allah itu Maha Besar.

Dari sebutan Allahu Akbar aku mula masuk dalam ajaran Islam dan aku mula kenal oh ini rupanya Islam dan oh ini rupanya yang dikatakan Allah Maha Besar dan sebelum tu aku cuma tau sebut je Allahu Akbar dan aku tak tau apa yang aku sebut masa tu.

Alahamdulillah sampai saat ni aku mula makin faham dan aku masih jugak cuba nak faham banyak perkara yang sebelum ni aku tak paham dan semuanya bermula dengan kalimah Allahu Akbar.

Kalau benda macam tu boleh berlaku dalam diri aku, kenapa tidak benda yang sama jugak boleh berlaku dalam diri sahabat-sahabat kita yang bukan Islam? kenapa perkara yang sama tak boleh berlaku pada mereka-mereka yang sama-sama bertakbir dengan kita selalu?

Itu jugak yang aku lihat sedang berlaku dalam pimpinan Pakatan Rakyat. yang bukan Islam dah mula belajar mengkaji dan memahami apa yang ada dalam ajaran Islam dan depa-depa ni telah mengangkat agama kita kesatu peringkat yang selama ni dinafikan oleh UMNO/BN.

Jadi apa alasan yang dapat korang bagi untuk menolak perkembangan yang baik ni? kenapa ada yang cuba nak menyekat satu perkara yang amat-amat baik yang selama ni tak pernah berlaku dalam negara Malaysia dalam hal memartabatkan Islam setinggi-tinggi haknya?

Kenapa bila perkara yang menjerumuskan kepada memartabatkan Islam ke tempat yang sepatutnya berlaku dalam negara Malaysia seperti yang sedang berlaku didalam Pakatan Rakyat, ada yang cuba nak menyekat?

Kenapa mesti tiba-tiba ada bengong-bengong yang mula menyalak ini tak boleh, itu tak boleh padahal transformasi perubahan dalam pemahaman tentang agama Islam sedang berlaku dalam negara Malaysia? inikah caranya kita nak memartabatkan Islam di Malaysia?

Pada aku orang-orang yang cuba nak menafikan transformasi pemahaman tentang Islam ini adalah mereka-mereka yang telah dibutakan matanya dan ditutup pintu hatinya oleh Allah. orang-orang ini tak senang bila ada orang-orang bukan Islam mula faham tentang Islam.

Lebih 50 tahun UMNO bergabung dengan parti-parti komponen bukan Islam, UMNO tak mampu membawa perubahan kearah memartabatkan Islam di Malaysia. Islam makin terpinggir ditangan keparat UMNO. pimpinan UMNO gagal memartabatkan Islam dan membawa pemahaman tentang Islam selama ini sebaliknya UMNO pula yang terpesong terikut-ikut dengan cara kehidupan yang bukan Islam.

Jangan cakap aku mengarut. aku ada bukti untuk hujah aku yang ini. lihat saja apa jadi dengan ahli keluarga pimpinan-pimpinan UMNO. macam mana cara kehidupan depa. kalau sebut nama mana-mana Disco atau Pub aku jamin semua dok dalam kepala depa siap dengan schedule hari apa bukak, hari apa tutup, hari apa Ladies Night dan hari apa cuti dan sapa DJ yang bertugas.

Tu belum masuk bab harga minuman dekat sana, menu minuman, jenis-jenis minuman dan jugak sapa GRO paling cun dekat sana lagi tu. yang ni aku jamin ada dalam kepala otak depa dan silap-silap depa ada pegang kad VVIP dekat mana-mana Disco. ala... paling-paling pun nama Bouncer mesti depa ingat... tak payah kencing la...

Cuba pulak hangpa tanya depa tazkirah di masjid dekat rumah depa sama Imamnya dan sapa Bilalnya hangpa tengok depa boleh jawab ke tidak?

Dekat situ kita dah paham siapa yang Islamkan siapa dan siapa yang kafirkan siapa. tak betul?

Jadi korang fikirlah... dalam Pakatan Rakyat sudah berlaku perubahan. martabat Islam kita dah nampak dengan jelas setinggi mana diangkat dalam Pakatan Rakyat dan kita jugak dah lihat serendah mana Islam diangkat dalam UMNO/BN.

Hari ni kita baca dalam surat khabar 50 ahli MIC isytihar keluar MIC dan masuk PKR, 50 ahli MCA isytihar keluar MCA dan masuk PKR, 50 ahli UMNO isytihar keluar UMNO dan masuk PAS... itu cerita hari ni...

Kalau Pakatan Rakyat memerintah, tak mustahil di satu masa nanti kita akan baca pulak dalam akhbar berita-berita macam ni...

50 ahli MCA mengucap 2 kalimah syahadah...
50 ahli MIC mengucap 2 kalimah syahadah...
50 ahli DAP mengucap 2 kalimah syahadah...
50 ahli GERAKAN mengucap 2 kalimah syahadah...
dan lebih banyak lagi...

Korang tak seronok ke kalau perkara macam tu berlaku?
Korang tak seronok ke bila Islam dimartabatkan setinggi tempat yang sepatutnya?
Korang tak bangga ke bila semua kaum di Malaysia faham apa itu Islam?

Memang amat mustahil untuk semua orang memahami Islam dan menerima Islam tapi itu leboh baik dari Islam terpinggir terus dari Malaysia.

Pakatan Rakyat walau masih setahun jagung terbukti berjaya dan insya-Allah akan berjaya kalau diberi peluang.

Terserahlah pada korang samada mahukan perubahan macam yang sedang berlaku atau nak kan keadaan yang sebelum ni dimana kita tak tahu dimana martabat Islam di Malaysia (undur 100 langkah).
  • Bila aku taip artikel ni, aku tak harapkan di satu masa nanti semua sahabat-sahabat bukan Islam menerima Islam sepenuhnya tetapi sekurang-kurangnya depa menerima yang baik daripada ajaran Islam dan kita nikmati bersama kuasa Allah tanpa wasangka.
Demi Islam, aku pilih perjuangan Pakatan Rakyat.

"Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar"

92 comments:

PAS_SAMPAI MATI said...

ALLAHU AKHBAR!!!!

demi islam, ak akn tetap memilih PAS dan pakatan rakyat!!!..


ak bukan sokong PAS dan pakatan rakyat sebab PAS dan pakatan rakyat..

ak sokong sebb disana ada ciri-ciri dan nilai nilai islam yang diterapkan..

mintak maaf cakap..ak tidak nampak ciri itu dalam umno walaupun umno dok menyalak memperjuangkan islam...

klo bini ketua pom xpakai tudung, bersolek..sorry la...perjuang islam konon...itu jdi FITNAH !!!..

FITNAH kepada islam wooi..hangpa xsyg ke..

nikmat terbesar ialah iman dan islam..

ak akn sokong PAS walaupun tok guru nik aziz memerintah atas katil...

jatuh, bangun , melintang, tertiarap, rebah, ak akn tetap sokong PAS!!!!..

n said...

alhamdulillah... tu satu bende yg baek. sonok ak bace artikel ne. ak carik satu ayat ne tp xde la plak. ak cme tpikir lam ceramah umno yg islam skalipun.. ade ke dorg tersebut 2 3 ayat quran? kalo forum perdana ehwal islam anjuran umno tu mesti la ade kan. ne yg ceramah betulnye. ade ke?

marauhirang said...

Salam....

Nak minta tolong beberapa perkara untuk merungkaikan permasalahan ini..
Kepada yang mempunyai pegetahuan agama tolong jawab persoalan ini....

1. Adakah Al Quran hanya boleh di baca dan di kaji oleh islam sahaja?

2. Bagaimana dengan hukum seandainya kita menghadiahkan sebuah AL Quran pada seorang non muslim yang ingin mengkaji dan mempraktikannya dalam amalan kerja dan kehidupannya....

3. Banyak kisah terjadi dimana seseorang non muslim telah memeluk islam apabila mengkaji dan mendalami maksud dan tafsir alquran yang dibacanya sebelum memeluk islam

4. Bagaimana pula hukum seorang islam yang menghalang orang non muslim dari membaca dan memahami alquran dengan alasan untuk menjaga kemuliaan al quran.Sedangkan mungkin dengan cara ia membaca dan memamahami boleh menjadikan peluang untuk beliau menjadi saudara baru..

Kepada yang berilmu dan mengetahui...
Tolong jawab persoalan ini berdasarkan fakta dari sirah, hadis atau pun ayat al Quran...
Setakat pakai hujah kosong je...rasanya x perlu lah anda jawab....

Amirsh said...

Aku setuju dan aku bangga bersama sama pakatan rakyat........
Aku lebih rela di perintah oleh orang bukan islam yang paham dan menghormati islam...dari diperintah oleh orang islam yang tak tau islam

efendi hassan said...

Ada bezanya antara mentafsir dan menterjemah.. dan aku rasa YB Nga Kor Ming hanya menterjemahkan ayat quran tersebut .. tak ada salahnya pun .. cuma bila orang lemas ni, apa saja yang lalu depan dia akan gapai .. dah tak pikir samada benda tu bawa manafaat atau tidak .. begitulah juga BN .. Dia akan cuba memburukkan semua perkara yang dilakukan oleh PR ..padahal dia lupa, ianya makin menyerlahkan kebaikan dan kemampuan PAS berdakwah ketika mentadbir negeri

Anonymous said...

Timbalan setiausaha agung MCA menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak mewujudkan jawatan timbalan perdana menteri dan timbalan pengerusi BN untuk diisi presidennya bagi mencermin "perkongsian kuasa sebenar".

"Rakyat Malaysia pelbagai kaum telah lama menerima dan memberi sokongan penuh kepada ideologi pentadbrain berasaskan kepada perkongsian kuasa di negara ini.

"Bagaimanapun, selepas 52 tahun merdeka, kita terus merasakan bahawa perkongsian kuasa itu hanya satu slogan dan tidak mencermin situasi sebenar, yang kita amat harapkan menjadi kenyataan pada suatu hari nanti.

"Oleh itu, rakyat Malaysia kini kecewa dan tidak puas hati dengan situasi sebenar kita sekarang kerana ia hanyalah satu cakap kosong," kata Datuk Loke Yuen Yow.

Menurutnya lagi, jawatan kedua timbalan perdana menteri untuk presiden MCA bukan sahaja membantu merealisasikan konsep perkongsian kuasa, tetapi juga menunjukkan bahawa kerajaan memberi kepentingan kepada peranan dan sumbangan kaum Cina dalam proses pembinaan negara.

Loke menambah, jika diberi jawatan seperti dituntut, presiden MCA boleh, dalam kapasitinya sebagai anggota kabinet, membantu menggariskan dasar yang lebih adi dan berfaedah kepada semua pihak, terutama masyarakat Cina dalam ekonomi dan pendidikan.

Beliau juga menegaskan bahawa MCA telah mewakili perjuangan masyarakat Cina, untuk mencapai kemerdekaan negara, bersama Umno dan MIC pada 1957.

"Oleh itu, dalam proses pembinaan negara, sumbangan yang dihulurkan oleh MCA dan masyarakat Cina adalah amat banyak dan sangat besar," tambahnya.

Pada masa yang sama, Loke mengulangi lagi desakan awal MCA bahawa presidennya mesti dilantik sebagai timbalan pengerusi Dewan Tertinggi BN.

"(Pelantikan) ini akan memanifestasikan senario sebenar perkongsian kuasa bawah pentadbiran Datuk Seri Najib," tambahnya.

"Sebagai seorang pemimpin yang bijak dan berpandangan jauh, Datuk Seri Najib perlu melihat peri pentingnya dan keperluan mewujudkan jawatan-jawatan timbalan perdana menteri Cina dan timbalan pengerusi Dewan Tertinggi BN - yang kedua-duanya dipegang oleh presiden MCA."

Anonymous said...

Bengong UMNO ni....katak bawah tempurung. Di barat, orang2 bukan Islam mengkaji Al Quran. Di adakan subject khusus mengenai Islam. Dan para saintis juga mengaitkan fenomena alam dengan Al Quran. Kenapa UMNO tak saman mereka?. Bodohnya melayu UMNO.

Nuar berahi N.ajis said...

sekarang ni Nga tu kapiaq.... buktikan PAS boleh islamkan depa..

tu pun kalau bolehlah mueheheheheee

Anonymous said...

Yang bangangnye UMNO. Nga Kor Ming tu ada orang yang dirujuknya berkaitan Al-Quran nie (rujuk blog misbahul munir). Bukannya main taram jer. Sekurang-kurangnya kita nampak dia mampu menghafal ayat Al-Quran. Soal dia Islam or bukan Islam, hidayah tu milik Allah. Lagipun takde lak dalam Al-Quran kata orang bukan Islam tak leh baca ayat-ayat Al-Quran. Aku lagi panas bila TV3 celaka interview sohibus samahah Mufti (UMNO) Perak pasal isu nie. Hilang respect aku pada mufti sorang nie. Bagi pendapat terang-terang macam nak memusuhi orang bukan Islam. Apa, ingat orang bukan Islam kat Malaysia ni kafir harbi ke ? Mungkin pada pandangan tuan mufti kita tue, hanya non muslim dalam MCA, MIC & Gerakan jer kafir zimmi sebab depa tak guna ayat-ayat Quran. Apa pun, UMNO MEMANG SIALLL...

JJKAI said...

PENDAPAT AKU..AKU RASE APE YG DI LAKUKAN OLEH SETIAUSAHA DAP TU MENUNJUKKAN AGAMA ISLAM MULA DITERIMA OLEH SEMUA KAUM..SEPATUTNYE KITE BANGGA APABILA KAUM LAIN MGGUNAKAN AYAT2 SUCI ALQURAN KITA UNTUK MMBERI NASIHAT KEPADA ORG RAMAI..SELAGI DIE TIDAK TERPESONG ATAU LARI DR MAKSUD SBNAR..AKU RASE INTU TIDAK MENJADI SEBARANG MASALAH..

Anonymous said...

kalau Nga masuk Islam, agaknya masuk TV tak???

Anonymous said...

BAB NI AKU SETUJU>>>>>KORANG KALAU MATI KAN.....NK BUAT BATU NISAN BERTULISAN JAWI PUN SURUH ORANG CINA BUAT KAN.....ORANG MELAYU SEKRANG NI JE BARU NK PANDAI BUAT BATU NISAN BERTULISAN JAWI....YG AKU INGAT DULU ODER KT CINA JE...

Anonymous said...

woi UMNO, masihkah ko igt dulu Samy vellu cakap apa? Al-Quran boleh buat jalan raya kah? masihkah ko igt UMNO?

SuaraHangJebat said...

Ingat..!!! HIDAYAH tu milik tuhan. Jgn dok sombong dgn ISLAM kita dan KAPIAQ orang ain tu....Berusaha dan berdoalah agar Islam kita kekaldan orang lain juga akan masuk Islam dgn way of life kita...Bukan nya hidup seperti BANJINGAN tapi menyalak Melatu dan Islam mengalahkan orang lain...

Hamba Allah said...

Ynag nak meroyan apasal la UMNO nih.
aku bangga orang bukan islam belajar baca alquran dan nak tau maknanya.

Orang umno yg bising2 tu baca tak alquran?

Allah tutunkan islam untuk semua umat manusia.....

lu pikirlah sendirik

bodik said...

islam ini mudah utk siapa jua. org yg bkn islam juga boleh mempelajari Al Quran berserta tafsirnya sekali. Yusuf Al Qadrawi ada menyatakan dlm salah 1 kitabnya x slh kalau org yg bkn islam mempelajari Al Quran berserta tafsirnya dan dgn kehendak Allah akan terbuka hatinya utk menerima islam. Banyak kes yg dah terbukti org bkn islam memeluk agama islam selepas memehami isi kandungan Al Quran (tafsirnya). slh 1 ctgnya:...Ridhuan Tee Abdullah, yg pernah masuk tv rancangan agama ehwal islam dan dia selalu jadi pengerusi tp x lama lepas tu dia di gam oleh puak2 umno bangsat ni. dia org kampung aku, dia berkawan dgn bapak sedara aku masa kecik2 kat kampung bagan dato. dia byk baca buku agama dan byk mendalami tafsir Al Quran. jadi inilah rahmat Allah yg d turunkan pd kita semua. knp nak menegah apabila org yg bkn islam mempelajari Al Quran dan blh menghafal serta d gunakan dlm penceramahannya. ayat2 Al Quran itu bkn d putar belitkan.
puak2 umno yg buat laporan polis ni mmg jahil sejahil jahilnya. mrk x memahami Al Quran dan hadis dgn betul...tp aku heran dgn puak2 umno ni....kalau parti lain atau org yg bkn islam membaca ayat2 Al Quran sanggup buat laporan polis dan sanggup mengatakan sesat atau menghina islam, aku nak tanya puak2 umno bangang ni....mcm mana pula pemimpin2 umno yg hina hukum hudud...kan itu hukum dr Allah. Allah ada mengatakan hukum siapa yg lbh hebat hukum manusia atau hukum AKU yakni ( Allah ). knp x buat laporan polis bila ada puak2 umno sanggup menghina nabi SAW dgn mengatakan nabi ada perempuan simpanan yg bernama Raihana. yg menulis artikel itu adalah org umno dan org islam tp apa tindakannya???. inilah yg d katakan UMNO BANGSAT. agama d gunakan utk tujuan politik semata2. aku nak bg tau pd puak2 umno rejim yahudi ni...dlm masjid atau surau x ada halangan utk membaca kitab Allah sambil menggunakan apa2 surah utk d kupas....cthnya berkenaan hukum hudud ke, qisas ke, aurat atau apa jua yg terkandung dlm Quran. dan 1 lg...knp zamri mamak tu nak buat majlis bacaan yaasin nak mengatakan majlis itu majlis umno. siapa sj blh join bacaan yaasin tu. knp...nak menunjuk2 kpd rakyat bahawa zamri mamak buat bacaan yaasin. ini d namakan yaasin pun nak d politikkan. x pyh nak bg tau yg itu majlis umno. kalau pemimpin yg beriman kpd Allah siapa sj yg jadi imam atau yg beri tazkirah terima dgn hati yg terbuka dan dgr apa yg nak d sampaikan oleh org yg kita tahu dia mempunyai ilmu agama yg baik. Ayat2 Allah x kira kamu siapa PAS ke UMNO ke KEADILAN ke...kalau ayat tu terkena kpd kamu jadi ambillah iktibar dan beringat ttg seksa Allah yg terlalu pedih. ayat2 tu menjelaskan ttg seksa Allah, dan jgn buat kemungkaran atas bumi Allah ini. Puak2 UMNO ni..lupa kot 2 malaikat yg jaga di kiri kanan deme, sentiasa menulis kejahatan dan kebaikan ke atas mrk.Pas sentiasa menjadikan Quran dan hadis sebagai rujukan dan panduan. umno bangang ni hanya guna pemikiran dan menolak Allah yg menjadikan mrk sendiri. Akta ISA, dlm Quran x suruh buat sb menginaya org tanpa bukti. knp pemimpin2 UMNO bangang ni x rujuk Quran atau hadis. mrk menzalimi rakyat tanpa diadili. siapa yg menyokong dan melakukan ISA ini akan menjwb d padang masyar. mrk yg d kenakan ISA akn menuntut kelak d padang masyar. pemimpin yg beriman kpd Allah sentiasa berjemaah dan sentiasa dekat d hati rakyat. pemimpin yg akan d angkat oleh Allah kelak adalah pemimpin yg blh menjadi imam, dan pemimpin yg menjadikan Al Quran dan Hadis sbg panduan hidup sehari2. Puak2 umno yg baca mesej ni...insaflah sblm nyawa kamu d cabut bila 2 masa sj oleh Allah. sokonglah org yg nak melaksanakan islam yg syumul. bkn islam hadari. islam hadari adalah islam yg d ciptakan oleh juak2 umno yg nak menjaga kepentingan hanya d dunia tp bkn d akhirat. knp?...sb mrk melaksanakan islam hadari tapi isteri2 mrk mendedahkan aurat kpd umum, berpeluk dan melaga pipi kpd yg bkn mahram, rasuah parti yg terpekik terlolong melaungkan islam hadari. parti mana yg melaungkan natang ( binatang) kpd sultan terengganu???...apakah ini yg d namakan ISLAM HADARI YG D REDHAI ALLAH SWT. setiap undi yg kamu bg pd umno akan d tanya d alam kubur!!!. ingatlah kita x terlepas dr pertanyaan mungkar nakir dgn apa yg kita lakukan setiap SAAT d muka bumi Allah ini. d sini aku bkn hanya menasihati puak2 umno tp aku juga menasihati diri aku sendiri agar tidak memangkah umno...dulu kini selamanya.

Anonymous said...

Amirsh

ko ni Klaka la hahahaha

jalak lenting said...

mari kita kaji dengan lebih mendalam

1.umat islam ni, campak sebijibola tgh padang, habis semua pi stadium,ntah berapa ramai tak sembahyang

2. budak budak yang murtad tu, salah satu cara nya ialah nak belajar islam, tgk .kes budak yang kat citibank tu,

3. kalau sorang bukan islam baca ayat quran,dah la tak betul,terus yang itu di sanjung sanjung... nak cakap bodoh..marah..nak cakap kafir..uit melenting

habis tu , dah kena kutuk depan mata pun masih tak terasa ke

menang sorak..kampung tergadai...

Anonymous said...

salam sdr nuar ....(nick mcm ape je..),

mmgla sdr nga tu org kafir & pd sy xsalah kalau die mgunakn ayat Al-Quran..sebutannya mmg mungkin tdk betul..tp die adalah org bkn Islam yg br mgunakan ayat Al-Quran (mungkin ade yg kata, alah die guna utk politik jekan...) mana tau lepas ni die dpt hidayah dr Allah s.w.t...sedangkan ade org melayu beragama Islam sendiri yg gagap bile baca Al-Quran apatah lg Muqaddam..

sesiapa sahaja yg Islam boleh mengIslamkan seluruh umat manusia..xsemestinya PAS yg mperjuangkan Islam shj yg wajib mengIslamkan umat manusia...

Ir EAK said...

kalau kita pergi ke universiti-universiti di barat, terdapat Professor-professor yg mahir dalam bidang Islam, yang mangejar/bersyarah tentang Islam tetapi belum diterima hidayah untuk memeluk Islam.

Anonymous said...

Kalau nak kaum kapiaq mendekati Islam, tak salah, depa mendekati dan menghayati Quran, kalau Islam dok ban semua kapiaq menghayati Quran, lagu mana nak menghayati intipati keindahan Quran ?

BN nie silap !!! Ambil yang jernih...

Fariz Noor said...

"beramalah kamu walaupun sepotong ayat"islam milik semua bukan milik melayu kata-kata ini haruslah diambil kira kerna konsep ini yang harus dipraktik kan oleh kita sebabnya sudah tertanam dalam sanubari kita melayu itu islam islam itu melayu.Seorang melayu tidak semestinya seorang islam yang baik dan seorang bangsa yang lain itu tidak baik.Banyak yang pada pandangan saya tidak mendahulukan ilmu maka dengan itu presepsi mengenai sesuatu bangsa atau agama itu salah.

Anonymous said...

bengong betul umno ni
kalu macam tu macamne nak islamkan kapir?
kat negara china tu ramai umat islam...
jangan sampai dunia ni terbalik baru nak insaf..
keparat punye umno

Anonymous said...

Sebarkan kpd org2 Melayu di Bukit Gantang!

34:28 "Dan tiadalah Kami mengutusmu (wahai Muhammad) melainkan untuk UMAT MANUSIA SELURUHNYA"

21:107 "Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi SEKALIAN ALAM."

Sahih Bukhari Vol 1 Hadis 331: Muhammad saw adalah Nabi untuk SEMUA MANUSIA

2:185 "Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi SEKALIAN MANUSIA..."

14:52 "(Al-Quran) ini disampaikan kepada MANUSIA supaya mereka diberi ingat dan diberi nasihat dengannya; dan supaya mereka mengetahui (dengan hujjah-hujjah yang tersebut di dalamnya) bahawa sesungguhnya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa; dan supaya orang-orang yang mempunyai fikiran, beringat dan insaf."

25:1 "...Tuhan yang menurunkan Furqan kepada hambaNya, untuk menjadi peringatan dan amaran bagi SELURUH PENDUDUK ALAM"

2:272 "Tidaklah engkau diwajibkan (wahai Muhammad) menjadikan mereka mendapat petunjuk (kewajipanmu hanya menyampaikan petunjuk), akan tetapi Allah jualah yang memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya"

88:21-22 "Oleh itu berikanlah sahaja peringatan (dan janganlah berdukacita jika ada yang menolaknya), kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang Rasul pemberi ingatan; Bukanlah engkau seorang yang berkuasa memaksa mereka (untuk menerima Islam)"

10:99 "Dan jika Tuhanmu menghendaki nescaya berimanlah sekalian manusia yang ada di bumi. Maka patutkah engkau (Muhammad) pula hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman?"

Kesimpulan:

Nabi Muhammad saw adalah nabi untuk semua manusia. Begitu juga dengan Quran. Quran itu diturunkan kpd sekalian manusia. Maka sebagai umat Islam, kita sepatutnya berkongsi isi kandungan Quran dgn non Muslim. Malah kita patut menghadiahkan naskhah Quran kpd mereka. Dan sebaik2nya kita guide mereka utk memahami isi kandungan Quran tersebut.

Dengan cara ini, kita bukan sahaja dapat berdakwah dgn membawa kpd bukti bahawa Allah itu ialah Tuhan Yang Maha Esa, tapi kita juga boleh perbaiki diri kita sendiri.

Tetapi, kita perlu beringat, bahawa tugas kita hanyalah SHARE Islam, dan bukannya memaksa atau menyuruh sesiapapun untuk memeluk Islam. Oleh itu kita sampaikan message Islam yg ada dalam Quran itu tanpa ragu2. Ambil kesempatan untuk berdakwah & dalam masa yg sama perbaiki iman kita sendiri.

vow-cuxzs

almatayer said...

Amat malang sekali bagi manusia yang berfahaman umno ni..ni lah yang dikatakan pengikut islam bukan penganut islam..rasanya tidak ada bezanya antara yb nga dengan en osman
dari segi kepercayaan kepada ALLAH..

HelangJagat said...

Salam TP_U,

Tanpa mereka sedari dan terlalu ghairah untuk dijadikan modal politik, sanggahan mereka ini sebenarnya menunjukkan siapa diri yang sebenarnya.

Nampaknya mereka telah kehilangan sentuhan dengan pengundi di Bkt Gantang.

*Nak minta tolong linkkan ulasan saya yang terbaru.

Wassalam.

Ruzis

Anonymous said...

assamaluamaikum semua

Gua nie penyokong setia PAS... dulu.. la nie.. dan sampai bila2...

terasa meremang bulu roma gua denagn komen2 kalian tak kira dari puak UMNO atau PR... yang pasti isu nie agak sensitif kerana ada kaitan ngan agama dan patut dibincangkan oleh mereka yang betul-betul berilmu (gua tak kata yg beri komen nie tak berilmu... tapi sape yang tahu..)..


memang betoi ada yang kata islam utk semua... dan ada yang kata dengan cara ini mendekatkan yang kapir kepada islam... alhamdulillah jika ini berlaku.. tapi adakah dengan membenarkan seseorang yang kapir itu menggunakan ayat2 suci Allah ini ketika berucap/berkempen adalah jalan yang betol terbaik utk membawa mereka mendekati islam... Nabi pun penah ajaq macamana nak jawab salam bagi org kapir yang bagi salam kat kita... bagi gua.. org islam kena tegas... Hak kita tetap hak kita... jgn kerana utk politik.. semua dihalal kan..

Gua nak bagi contoh yang takde kaitan ngan isu ini... lu org ada bini cantik gebu... bila org luaq puji kecantikan bini u.. pasti lu org rasa bangga... tapi bila org luaq puji bini lu sambil gosok2 lengan dia sambil kata lengan dia lembut... apa lu org rasa.... pikiq la..

kita ada banyak cara lain untuk membawa kapir mendekati islam... maka sebaiknya pakailah cara lain... jangan kita gadaikan hak kita org islam hanya utk satu2 agenda .. sebab sekali sejarah tercipta... takkan dapat dipadam lagi...

Gua bukannya apa... takut ayat2 Allah nie hanya digunakan utk maraih undi dan simpati kita... bila dapat undi...balik umah minum bear... yamseng...sapa nak jawab...Kapir tetap kapir

apapun terjadi... mintak tolong sungguh2 pada pemimpin PAS... mintak pemimpin bukan islam supaya tak yah guna Ayat Quran dalam ceramah2... tak manis... sesungguhnya teguran ini kerana gua sayang agama Islam.. dan gua sayang Parti Islam SeMAlaysia

Allahu Akbar !!!!

Tinta Hitam said...

Inilah perangai UMNO sebenarnya.Sudah la merek sendiri tak mendakwahkan Islam kepada masyarakt bukan Islam.Merak menghalang pula cahaya Islam yg sudah mula sampai pd mereka.

Sebenrarny Allah SWT membuka pekung kat dada mereka yg busuk tu..

Anonymous said...

A'kum,isu ni dah jadi hangat nampaknya hanya sebab YB Nga tu ahli DAP. Aku heran awat geng AMENO tak bising bila Salman Rushdie hina Islam... Aku suggest bagi CD kat puak AMENO tentang bagaimana CAT STEVEN ( sekarang YUSSUF ISLAM ) baca Quraan sebelum memeluk Islam. Aku cadangkan ini sebab puak AMENO nih kalau bangsa lain dari orang Malaysia buat depa boleh terima bulat..tapi kalau dah buta hati tak dapat den nak menolongnya.

tuan-komrad said...

tak susah kalau kita nak bezakan antara orang bijak dan tengin(bebabl).dan memang susah nak lihat pemimpin umno yang dikatakan membela agama Islam memberi hujah dan tafsiran berkaitan ayat-ayat suci kitab Al-Quran.bukan apa,takut terkena batang hidung sendiri@memang tak reti pasal agama.yang diorang tau cuma Islam Hadahari.macam mana nak kita nak beri harapan pada diorang sedangkan kekotoran dan kejijikan tingkah laku sentiasa menyelubungi mereka.bagaimana kita nak percaya kalo mereka berkata perihal agama sedangkan rasuah dalam diri mereka bermaharajalela.mereka berpandukan duit untuk hidup,bukan Al-Quran..sedih sebenarnya kerana walaupun Islam sudah menapak ditanah air kita selama lebih kurang 500 tahun,tapi masih terdapat lagi manusia yang mengaku Islam,tapi secara terangan menghina anutannya sendiri.Islam pada mereka sekadar nama,topeng bagi melindungi identiti diri yang bertunjangkan hawa nafsu semata-mata...dan ketahuilah wahai Umno,Islam itu bukan untuk melayu,tapi untuk semua umat manusia dimuka bumi Allah SWT ini...

mentibang_laut said...

bodoh orang umno nih.. pikiran sempit... aku dok langkawi dulu ada satu cina tukang jahit kiteorng panggil ah beng (time skolah dulu slalu pi kdai dia potong seluaq).. dia ni mengucap boleh.. kebanyakan surah2 dlm muqaddam a.k.a juzz amma..dia hapai... pastu pernah sekali aku pi kedai dia waktu tu kebetulan dia baru habis makan... lepas sedawa.. siap sebut Alhamdulillah lagi... aku terkejut giler... aku tak rasa benda tu menghina islam.. kalau kita tengok konsep ISLAM ADALAH CARA HIDUP.. salah ke kalau yg bukan islam mengamalkan benda yg sama? kalau pon dia bukan islam mana tahu suatu hari nanti dia mendapat hidayah dari Allah.. Allah yg lebih mengetahui dan maha mengetahui..

Anonymous said...

"Nabi pun penah ajaq macamana nak jawab salam bagi org kapir yang bagi salam kat kita..."

Betul tu bro, Allah ajar kita melalui NabiNya di dalam Quran 4:86...

"Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu."

Dalam masa yg sama, Nabi juga ajar kita kalau ada sesiapa yg main2 bagi salam dgn menukar makna asal salam tadi kpd makna mengutuk, maka kita balas dgn membalikkan kata2 buruk tadi kpd si pemberi salam palsu.

"bagi gua.. org islam kena tegas... Hak kita tetap hak kita... jgn kerana utk politik.. semua dihalal kan.."

Yg ni pun betul jugak bro. Kita kena tegas utk sama2 membimbing non Muslim utk pelajari Quran. So kalau kita dapati seseorang non Muslim itu kelihatan macam nak salah guna Quran, then cepat2 kita pakat dgn kawan2 sesama Muslim kita dalam PAS, supaya berebut2 nak membimbing non Muslim tadi...

Anonymous said...

Sudah terang lagi bersuluh,.sudah dekat lagi diteropong,.

Sudah sekian lama kita dengar bhw PAS memperalatkan agama utk kuasa. Namun dibangkang oleh penyokong PAS sebaliknya mendakwa PAS benar2 mahu memartabatkan ISLAM.

Tapi 2-3 hari lepas Allah SWT yg Maha Berkuasa menunjukkan BUKTI JELAS bhw seorg YB DAP kafir harbi telh menggunakan AL-QURAN utk kepentingsn politik,..tlh diterima baik oleh penyokong PAS.

DAP tahu bhw penyokong PAS totok ini sgt mudah utk diperdaya,.hya hafal lah beberapa potong ayat kitab suci mrk,.maka berbondong2 lah di tipu.

YB Nga sndiri xpercaya apa yg dibcanya,.klu dia percaya dgn quran,.dh tentu dia msk islam.

Penyokong PAS tahu YB Nga bukan membaca dgn hati yg suci(cuma menghafal utk tujuan tertentu)

Amat mlang bila kafir harbi yg hafal beberapa potong ayat utk tjuan politik diangkat dan di sanjung sedangkan ulamak tersohor ng perak yg sekian lama ariff dlm bidangnya dicaci dan dicerca.

BUKTI SGT JELAS UTK ORG YG MAHU BERFIKIR

jangan tipu orang said...

korang nak tau samaada korang ni bebal ke tak
jawap soalan di bawah

1. apa hukum bercampur duduk satu rumah dengan lelaki dan perempuan,

2. kalau korang nak tau..tgk la perangai tuan punya blog ni dan kawan kawan dia kat stesyen diaorang

macam ni lah bagus, orang cina baca ayat quran...sokong

dapat duit rasuah..ops ..sumbangan dari orang lain...sokong..ambik..

pastu kutuk orang lain..dia je yang betul...

soalan trick..nak tau dia siapa ?

http://beritaperak.blogspot.com

duduk satu rumah dengan aweks dan bini orang ni syok ke...

PRO PR said...

KOMEN ATAS NI ADE BUKTI KE?STAKAT CKP AKU PON BLEH??INGAT BG LINK NK TUNJUKLAA DIE NI NGAN AWEK OR BINI ORG.KO JGN LAA BUAT FITNAH.NAPE NK SERANG TN PUNYE BLOG NI??XPAHM AKU..SMPAI SIAP BUAT BLOG KHAS NTUK ATACK DIE??aPE KES??

PSAL ISU ORG KAFIR BACE AYAT AL QURAN..AKU RASE XPTT DI PERSOALKAN..SBB AL QURAN MMPUNYAI BYK NASIHAT N PERINGATAN KEPADA KITA UMAT MANUSIA..JIKA MEREKA MERASAKAN AL QURAN INI MERUPAKAN SUMBER YG TERBAIK UNTUK MMBERI PERINGATAN DAN NASIHAT..APE SALAHNYE..SELAGI MEREKA TAK MEMESONGKAN MAKSUD AYAT TERSEBUT..

Anonymous said...

aku rasakan orang kafir ni kalau nak amik ati orang islam ni diorang rela
buat ape saje termasuklah baca ayat quran..tu bagipendapat aku..
so orang islam yang sememangnya agama islam yang duk bertengkar sama sendiri.. sendiri fikirla semua wahai umatislam

Anonymous said...

mane tungaklangit woi? zali mane?

jangan tipu orang aaa said...

nak bukti...ko telefon dia...dan tgk dalam stesyen maya tu sekarang..ko tanya dia sapa ada dalam tu..

aku ni jenis malas nak tunjuk gambar...biar tuan blog buat ulasann

heheheh..tapi tuan blog ni penakut... dia penerima duit rasuah..oppss... sumbangan.. dari orang..

perjuangan dia suci..

mana ada buat salah.. semua orang dia bantai,.. tak kira PAS, DAP, UMNO dan Mic... PKR , ANWAR pun dia bantai oooo

giler suci ...

opss.. terima sumbangan... opss


rasuah...

kejap lagi posting ni hilanglah..standard dia memang camtu..si fauzi ni

ayah haji said...

yang tulis artikel ni kena banyak mengucap dan belajar tentang sejarah politik.Adakah dengan kemenangan pakatan rakyat ramai orang boleh diislamkan?Adakah tanpa kemenangan islam akan kalah.
Kamu semua memaki hamun umno seolah-olah umno parrti yang bukan islam.kamu juga berapi2 memfitnah sesama manusia tanpa kamu tahu kebenarannya.Bila ditanya kamu menyatakan hanya tahu dari cerita orang dari mulut orang dari tulisan orang dari buku orang tapi yang kamu tak tahu kamu ada akal dan fikiran berfikirlah sejenak jangan main belasah aje.Allah maha mengetahui dan maha mengasihani.Janganlah kamu mengagungkan parti dari allah.mengagungkan individu dari allah.
Wahai penulis yang sentiasa memfitnah bertaubatlah selagi hayat kamu ada di dunia ini.Selagi insan yang kamu cerca masih lagi hidup .kerana diakhirat nanti seksaan yang amat pedih yang kamu akan perolehi.

Keburukan kamu mencerca sesama manusia,meludah, memfitnah sesama manusia dan kamu hanya alat kepada kemungkaran politik yang menghampiri dirimu ke arah kebinasaan.kamulah yang sebenarnya berdosa.

Anonymous said...

jgn tipu org aaa,

mn gmbr topengperak dok dgn aweks n bini org? share la bro, klu xde camne aku nak percaya. skrg ni sush org nk caye tnpa bukti.

setakat ckp mcm2 blh ckp. macam2 perkara blh klu nak ckp. ckp mesti besertakan dgn bukti br org percaya.

pemimpin b-end rasuah blh ke???

mrL

pemerhati sepi said...

Dulu aku pun anti DAP.. tapi selepas aku tahu..
1) Suatu masa dulu YB Lim guan Eng (KM Pinang) pernah dipenjara hampir 2 tahun kerana mempertahankan gadis melayu yang dirogol oleh orang besar UMNO di Melaka.
2) KM Penang sekarang nih amat menyanjung tinggi pemerintahan khalifah Omar Al-Khatab sehinggakan mengadakan seminar berkaitan tokoh ini.
3) Sekarang yang paling membanggakan aku apa bila YB Nga mula pandai merujuk al-quran sebagai panduan dalam ceramahnya.

Tak mengapalah kalau mereka bukan Islam, tapi aku harap mereka benar-benar ikhlas..(aku percaya mereka memang ikhlas).

Orang Bee End.. tolong ingat sikit.. Samy Vellu (tak pencen juga, walaupun banyak parti utama Bee End telah menukar presiden, memang gila kuasa ini orang) dia pernah berkata Al-Quran boleh bina jalan ker.. Itu ler yang umno dapat apabila berkongsi kuasa dengan mic, mca dan gerakan..

ISLAM MENGGALAKKAN PERPADUAN
ISLAM JUGA MENJAGA AMALAN DAN KEPERCAYAAN PENGANUT FAHAMAN LAIN.

PEPERANGAN ISLAM SEBENAR ADALAH APABILA ISLAM DISERANG OLEH KAUM LAIN DAN ITULAH YANG BERLAKU DIZAMAN RASULULLAH..

(Minta Maaf dan Tolong betulkan jika ada kenyataan saya yang salah faktanya)

Anonymous said...

Mana lebih baik.. orang yang mengaku beragama Islam tapi terikut2 cara kafir sperti yamseng minum arak, main amoi, rasuah , judi dsb nya atau pun seorang kafir yang terikut2 cara Islam seperti membaca Quran , mengucap, bertakbir, bertahmid dsbnya?..
Rasanya tak susah nak bezakan yang mana lebih baik kan?..

Anonymous said...

ayah haji,

alhamdulillah... ayah haji merupakan segelintir ahli ammno yg mengamalkan ajaran agama n berbudi pekerti tinggi.

ayah haji pernah masuk kat blog perakbangkit???

klu blm, ayah haji blh pergi sana n baca artikel kat sana. utk pengetahuan ayah haji blog tu dikelolai oleh geng2 ammno-b-end.

lepas ayah haji baca kat sana, sy nak mintak ayah haji komen pasal blog tu...

saya sedar ramai ahli ammno yang beramal soleh mengikut perintah Allah dan meningglkan laranganNya.

tp... pemimpin ammno yg teruk. ammno x cuba nak tegakkan Islam dalam negara. Isteri2 pemimpin ammno tdk menutup aurat. bandingkan keperibadian antara pemimpin ammno dan pemimpin pas.

tuan haji rasa pemimpin mana yang terbaik buat masa sekarang???

buat apa sokong org yg lebih teruk dari kita....

mrL

Anonymous said...

Ayah haji...

Dah lama dah BN/UMNO perintah Malaysia....
Nak harap Negara Islam, jauh panggang dari api....
Rasuah, Rogol anak dara orang (contoh kat Melaka), Salahguna kuasa (contoh Mat Tempe kat Selangor) dan banyak lagi ada le...
Kalau tak tutup aurat tu Haram, tetap Haram...

Saya dulu pun tak tutup aurat (Zaman kanak-kanak)...

Fikir le Ayah Haji....

Mak Hajah

pemerhati sepi said...

Orang bee End kena ingat.. maharaja China yang mempunyai jajahan besar pun mengiktiraf islam sebagai agama yang suci dan membenarkan Islam disebarkan du seluruh negara China, cuma maharaja tak dapat hidayah sahaja kerana ikut protokol mengatakan mereka pemerintah syurga, maharaja Cina juga menyediakan peruntukan bagi membina masjid dan rumah bagi pendakwah Islam, Islam di China lebih awal dari tanah melayu.. Ingat saper dia laksamana Cheng Ho..

Kita sebagai Islam (harapnya bukan Islam pada nama) mendoakan agar mereka-mereka ini meperolehi hidayah..

Anonymous said...

Mainan cam nih pun org melayu bole kene main.............inikan politik,mana ada politik sopan,politik sopak ada ler,Ya kaum .....hehehe.... jgnler terlalu over sentimentol nye sampai kita termakan tipu daya puak lain......nak jatuhkan islam senang jer pecahkan mereke dgn apa cara sekali pun(divide and conquer)inikan ke helah puak kapir sejak zaman berzaman lagi.

Harus le kita sedar yg politik sekarang adalah politik perpecahan,ini pesan aku pada org malaysia yg berugama islam TOLONG JGN JADI BODOH SEBAB ISLAM TAK SURUH UMATNYA JADI BODOH DAN BERPECAH BELAH.

Anonymous said...

nak harap najib berdakwah kat non Islam,sapa yang nak dengar?sammy vello?chua so lek?...aku taknak salahkan sapa2,tapi hina ke kalo bukan Islam hanya membaca petikan ayat2 suci Al-Quran??sekadar membaca,bukannya mengajar orang kat masjid pon.fikirlah logik skit.maaf sebab aku pon bukan berilmu sangat ,tapi perkara sebegini kena fikir secara rasional,bukannya disebabkan fahaman politik kita yang berbeza...dan aku nak timbulkan persoalan,adakah kita selaku umat Islam juga tak bleh baca bible?...sudah 51 tahun Islam diperlekehkan oleh pihak pemerintah,tapi seorang pon tak peduli.tgk macam mana peningkatan yang amat membimbangkan tentang keruntuhan akhlak,pembunuhan,dadah,mat rempit..adakah boleh sekadar kita salahkan ibu-bapa??tanpa larangan dan tindakan pihak pemerintah,gejala2 sebegini takkan berlaku..kita semua bukannya maksum macam nabi,tapi sekurang-kurangnya tunjukkanlah tingkah laku yang baik kepada generasi kita...muhasabahkan diri masing2.semoga Allah SWT beri petunjuk dan hidayah...

HIDUP ISLAM
TAKBIR....

soklan said...

buat sdr jangan tipu orang aaa,

hahaha apsal BANGANG wal BINGAI otak pencacai UMNO ni, duit sumbangan = duit rasuah ker? yg aku tahu politik wang = rasuah..

ko setakat nk fitnah buta tuli kt TP baik grentikan jer, bwk bukti tangkap gambo, takpun suruh majlis agama pi serbu TP masa dia tgh berdua2an..hah kalau betul TP punya kerje aku pulak pas tu gi sekeh kepala TP, kalau dia buat kerja haramjadah tu la..setakat buat fitnah je, ko tunggu la api neraka esok ye!!

Anonymous said...

MAT PENANG

NAJIB DAK BAGI GULA2 ....MULA BAIK
BAIK ADA MAKNA TU LEPAS TU TENGOK LAH NANTI KAU ORANG SEMUA AKAN TAHU TIME TU ...MENYESAL PUN TAK GUNA ,,,MACAM ORANG CKP MEYESAL DAHULU PENDAPATAN NYESAL KEMUDIAN TAK BERGUNA LAGI .....DR MAHATHIR INGAT BAIK SANGAT KA ...JAHAT NAK MAMPUS TU ...SIAPA YANG LUCUT HAK KEISTEMEWAAN RAJA- RAJA MELAYU KALAU BUKAN DR M LA BETUL TAK...KAU ORANG FIKIR LA GUA CUMA CKP JA ...TAPI GUA SAMPAI MATI.....PKR....REFORMASI....ALLAHUAKHBAR

soklan said...

Anonymous Anonymous said...

Mainan cam nih pun org melayu bole kene main.............inikan politik,mana ada politik sopan,politik sopak ada ler,Ya kaum .....hehehe.... jgnler terlalu over sentimentol nye sampai kita termakan tipu daya puak lain......nak jatuhkan islam senang jer pecahkan mereke dgn apa cara sekali pun(divide and conquer)inikan ke helah puak kapir sejak zaman berzaman lagi.

Harus le kita sedar yg politik sekarang adalah politik perpecahan,ini pesan aku pada org malaysia yg berugama islam TOLONG JGN JADI BODOH SEBAB ISLAM TAK SURUH UMATNYA JADI BODOH DAN BERPECAH BELAH.

April 6, 2009 3:30 PM
----------
ni lagi satu manusia BANGANG wal BINGAI, bukan umat Islam berpecah, umat UMNO yg berpecah, takut org ramai dah kenal Islam, dasar Sekular korang dicampak tepi, pastu pandai pulak nk gunakan Islam konon berpecah belah..piiiiiraaaaahhhh

takkan setakat puak kafir baca quran boleh menjatuhkan martabat islam? ko ni belajar kat mana? tok guru hadhari ker? lupa lak aku tok guru korang dh kena tendang...hahahaha

Anonymous said...

hina ke kalo bukan Islam hanya membaca petikan ayat2 suci Al-Quran??

hina tu idak le tapi ia akan menghina isi kandungan kalamullah tu sekiranya pembacaan itu tidak betul yg akan membuat maksud ayat itu berubah maksud pada makna nya

ia akan lebih hina bila kandungan yg salah itu disampai kan pada yg mendengar.

mahu kah kita menghina kalamullah kita, sebab itu le kita disuruh mengaji utk mendapat tajuwid yg betul supaya tidak tersalah sebut,sedang kan dalam fatihah kalo disebut salah tak sah solatnya.

tak gitu.

umar said...

Agama islam adalah agama untuk semua bangsa atau kaum. Peraturan dan undang-undang dalam agama islam adalah untuk manusia memudahkan diri bermasyarakat dalam dunia.

Allah adalah tuhan bagi sekelian mahkloknya didalam dunia ini telah mencipta empat kitab yang dibagi kepada empat kumpulan yang berbeza fahaman beragama nya.

Alquran adalah kitab untuk kumpulan yang bernama islam. Alquran sama seperti mana-mana kitab yang dibolehkan oleh sesiapa saja menyentuhnya, membacanya, mengkajinya atau mengamalkan yang tertulis didalamnya.

Jika ada seseorang yang bukan beragama islam berminat untuk membaca, mengkaji dan mengamalkannya tidak menjadi kesalahan malah ia petanda baik kerana apa yang tertulis dalam kitab itu boleh diterima oleh orang yang bukan beragama islam.

Apabila setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming didakwa membaca sepotong ayat alquran dan menterjemahannya.. telah dikataka sebagai mempersendakan Islam dalam ceramah politiknya dalam pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang...sebenarnya tindakan itu amat memalukan rakyat malaysia.

Sebenarnya orang yang membuat laporan polis itu yang patut dipersalahkan kerana Nga Kor Ming adalah orang cina bukan beragama islam pasti kurang fasih menyebut huruf jawi dalam alquran sedangkan dia amat berminat untuk menyebutnya.

Orang yang membuat laporan polis itu sepatutnya mengajar Nga Kor Ming cara menyebut ayat alquran dengan betul sebelum beriya-iya tunjuk bijak membuat laporan polis.

Apa yang ditunjukkan oleh orang yang membuat aduan pada polis berkaitan dengan Nga Kor Ming membaca ayat alquran dan terjemahnya adalah menunjukkan betapa lemahnya pengetahuan islam yang mereka miliki. Nampak macam ustaz tapi bangang.

Lihatlah betapa berkatnya gabongan antara PAS/DAP/PKR, membuatkan orang cina memperlajari alquran.

Kalau nak cakap pasal salah sebut ayat alquran, Tun Dr. Mahathir juga pernah menghina alquran kerana tersalah sebut ayat dan maksud alquran....

soklan said...

Anonymous Anonymous said...

assamaluamaikum semua

Gua nie penyokong setia PAS... dulu.. la nie.. dan sampai bila2...

terasa meremang bulu roma gua denagn komen2 kalian tak kira dari puak UMNO atau PR... yang pasti isu nie agak sensitif kerana ada kaitan ngan agama dan patut dibincangkan oleh mereka yang betul-betul berilmu (gua tak kata yg beri komen nie tak berilmu... tapi sape yang tahu..)..


memang betoi ada yang kata islam utk semua... dan ada yang kata dengan cara ini mendekatkan yang kapir kepada islam... alhamdulillah jika ini berlaku.. tapi adakah dengan membenarkan seseorang yang kapir itu menggunakan ayat2 suci Allah ini ketika berucap/berkempen adalah jalan yang betol terbaik utk membawa mereka mendekati islam... Nabi pun penah ajaq macamana nak jawab salam bagi org kapir yang bagi salam kat kita... bagi gua.. org islam kena tegas... Hak kita tetap hak kita... jgn kerana utk politik.. semua dihalal kan..

Gua nak bagi contoh yang takde kaitan ngan isu ini... lu org ada bini cantik gebu... bila org luaq puji kecantikan bini u.. pasti lu org rasa bangga... tapi bila org luaq puji bini lu sambil gosok2 lengan dia sambil kata lengan dia lembut... apa lu org rasa.... pikiq la..

kita ada banyak cara lain untuk membawa kapir mendekati islam... maka sebaiknya pakailah cara lain... jangan kita gadaikan hak kita org islam hanya utk satu2 agenda .. sebab sekali sejarah tercipta... takkan dapat dipadam lagi...

Gua bukannya apa... takut ayat2 Allah nie hanya digunakan utk maraih undi dan simpati kita... bila dapat undi...balik umah minum bear... yamseng...sapa nak jawab...Kapir tetap kapir

apapun terjadi... mintak tolong sungguh2 pada pemimpin PAS... mintak pemimpin bukan islam supaya tak yah guna Ayat Quran dalam ceramah2... tak manis... sesungguhnya teguran ini kerana gua sayang agama Islam.. dan gua sayang Parti Islam SeMAlaysia

Allahu Akbar !!!!

April 6, 2009 11:20 AM
-----------
ni aku jawap persoalan ko,

1. ko ni takyah nk ngaku sokong PAS, buat malu aku jer..

2. ko punya pandangan dh mcm sekular UMNO, jgn campur adukkan agama dgn politik. yb tu baca quran dan terjemahan berkenaan ayat keadilan dlm Islam, sapa ko nk nasihat dia jgn baca ayat quran? sdgkan quran tu turun utk seluruh manusia bukan Islam sj.

3. apa cara lagi nk dekatkan kapir dgn Islam? cuba gtahu kat sini..xkan ajar diorg quran tu cara yg salah?

4. ayat quran utk raih simpati? ini perangai otak UMNO..piiiiraaahhh ko tak yah ngaku org PAS lah..aku tahu ko ni mmg UMNO...org PAS xmcm ko..

5. apa yg tak manisnya baca ayat quran? bawak mengucap balik bro..

**kalau betul ko sokong/ahli PAS bykkan gi usrah/kuliah PAS ye, jgn setakat gi ceramah jer..

Anonymous said...

soklan mangkok hayun

ko celik tapi buta,aku x salahkan ko kerna ko lebih suka begini maka buta le ko soklan mengikut kebodohan yg ada pada ko tu.org buta kalo dah bodoh lagi susah.Tahap kronik tak leh pakai org cam ni.terjun le ko dgn labu2 ko tu.

soklan said...

anon 405, sape yg buta, ko yg buta mata hati, Islam tu mudah ko sempitkan, moga Allah bg hidayah kat ko..aku tak harap ko terjun ngan labu2 ko, aku cuma doa moga mata hati ko tak buta..kesian ader umat Islam (ehh ko ni Islam ker?) buta mata hati mcm ko ni (kalo ko Islam ler)..

soklan said...

aku baru komen kat 3org otak BANGANG wal BINGAI (sdr. jangan tipu orang aaa, sdr. anon 330 dan sdr. anon yg ngaku PAS). ko ni salah sorg dari diorg ker? kenape terasa ker apa yg aku tulis? kalo terasa bagus, sekurang2nya ada iman lagi tu..

Anonymous said...

soklan

mmg dasar ko suka kafir mengkafir melalui ayat ko tu aku faham old habit susah nak buang kan hehehe...dah karat le ko nih.aku biar kan ko terjun x dapat nak nolong dah.....semoga ko bahagia dgn labu2 ko tu....hehehe

soklan said...

ya allah si anon, aku tak kata pun sape2 kapir, ko sendiri yg terasa ko kapir ker? kalo camtu bagusla cepat ngucap balik..alhamdulillah ko sedar pun ko dh terkapir..

Anonymous said...

Mainan cam nih pun org melayu bole kene main.............inikan politik,mana ada politik sopan,politik sopak ada ler,Ya kaum .....hehehe.... jgnler terlalu over sentimentol nye sampai kita termakan tipu daya puak lain......nak jatuhkan islam senang jer pecahkan mereke dgn apa cara sekali pun(divide and conquer)inikan ke helah puak kapir sejak zaman berzaman lagi.

Harus le kita sedar yg politik sekarang adalah politik perpecahan,ini pesan aku pada org malaysia yg berugama islam TOLONG JGN JADI BODOH SEBAB ISLAM TAK SURUH UMATNYA JADI BODOH DAN BERPECAH BELAH.

Anonymous said...

korg dengar x ape yg yb cina tu ckp semalam?

kalau x dgr, xyah la komen. kalau bukan Islam bc Al-quran tp makna yg salah. memang patut org Islam tentang. tp setakat ape yg aku dgr dalam tv3 semalam. Yb tu cakap pasal keadilan. bukankah berlaku adil tu suatu kebaikan??? beliau menyeru pada org ramai supaya berlaku adil. x salah pada pendapat aku.

pasal kenyataan mufti perak. memang bodoh kalau org Islam biar org bukan Islam guna dan tafsir Al-quran. kite x tahu ape soalan yg ditanya pada mufti tersebut...

aku rasa soklan berbunyi begini, "apakah pandangan mufti jika org bukan Islam gunakan Al-quran serta tafsir untuk menyesatkan org Islam". aku rasa la... biasa la ammno peralat media, peralat mufti untuk kepentingan politik kotor ammno-b-end.

memang mufti akan jawab sebagaimana tv3 siarkan semalam,

cukup licik puak3 ammno-b-end nih. cam belut. org yg betul2 pndai je blh tngkap belut nih!!!

mrL

soklan said...

anon 422, org MELAYU UMNO jer yg terasa dimain2kan, kami org ISLAM tak rasa pun dimain2kan, malah kami bangga memperkenalkan ISLAM pada org kapir, moga hati diorg terbuka utk menerima ISLAM. InsyaAllah.

Anonymous said...

Orang mca ,gerakan dan mic,ppp semuanya belum ditakdirkan berhujah menggunakan ayat Al Quran...maklumlah selama ini UMNO sendiri tak suka kepada perjuangan Islam.Pas draf hudud berdasarkan Alquran dan Hadis serta ijmak ulama mereka perli...terperli pulak hukum Allah...nak tarik sokongan Melayu buat konsep Islam Hadari...Cina dan India semakin keliru....cara hidup kepimpinan umno sendiri pun haru-biru...boleh tanya isteri Ketua Pemuda UMNO..sdr Khairy Jamaluddin apa sister in Islam cakap tentang hukum hakam Islam......tu belum masuk ajaran sesat lagi.....tu belum masuk geng Pekida Pertubuhan Dakwah.....tapi haru-biru...antara maksiat dan makruf....

Kenapa nak hentam Nga baca ayat Al Quaran...tu kat Amerika syarikat orang Yahudi pun hafal Alquran tetapi belum dapat hidayah dari Allah...cuba kaji sejarah orientalis barat yang menjajah negara kita beratus tahun lamanya..mereka turutmengkaji Al Quran sebagai sumber kekuatan utama Orang Islam.....kata Mufti perak....Nga menghina orang Melayu Islam....memang pun mana ada undang-undang dalam negara kita yang berteraskan Al Quran.....sedangkan mahkamah syariah tinggi pun berzina boleh bayar denda aje...... ramai Melayu yang buta Al Quran...malah ramai tak sembahyang pun....dulu bab orang murtad...mana Tuan Mufti? takkan dah sejuk?

Kepimpinan negara tunjuk contoh dulu kepada semua bangsa kat Malaysia....suruh sang iteri tutup aurat....hentikan minum minuman keras

Anonymous said...

soklan ko sudah tertikam jarum kapir masih tak sedar lagi..la lemah betul ko ni....sedar la soklan

bodik said...

anon...aku rasa ko cetek ilmu. tuan guru nik aziz sendiri dah ckp dlm tv3 suku tadi. x slh org yg bkn islam menggunakan ayat Quran sekiranya tujuan dia baik. aku tgk Nga ni bkn nak merosakkan islam tp memberi peringatan dgn menggunakan ayat Quran. adakah pemimpin d kalangan UMNO sendiri menggunakan mukhadimah dgn membaca ayat2 suci Al Quran???. Islam utk semua x kira kamu siapa. hidayah juga milik Allah, DIA nak bg pd siapa juga ada hak DIA. siapa kamu utk menentukan perkara yg milik Allah utk d kongsi dgn yg bkn islam. kalau ada org yg bkn islam memetik ayat Quran itu dah kira hebat dan aku sokong dia walaupun dia bkn org melayu. aku tahu org umno mmg panas sb org umno byk yg x tahu baca Quran. biasalah orgb ygbkn islam lari sikit bacaannya sb lidah pendek. tp adakah semua melayu itu hebat bacaannya???..terutamanya umno. syg sekali juak2 umno ni, x dpt nak bezakan org yg menghina islam dgn org yg memuliakan islam.kita sepatutnya malu krn org bkn islam yg menegur perbuatan org melayu yg namanya islam. dimanakah maruah umno ni...x senang dgn islam. dulu samy vellu kata Al Quran blh buat jln raya ke?...ada ke puak2 umno menyalak mcm anjing bantai samy vellu ni. knp bangang sgt umno ni???. mmg confirm umno tolak islam. buat laporan polis hanya utk gimik politik aje...meraih undi simpati buat org melayu...org melayu bkn bodoh skg ni!!!

soklan said...

anon 431, tunjuk kat mana jarum kapir cucuk aku..adus..wakakaka..

yg aku tahu kalo amik sekerat ayat quran, tolak sekerat ayat quran (macam parti BANGANG wal BINGAI aka UMNO) hah yg tu bukan setakat kena cucuk jarum kapir dh jatuh kapir pun..

Anonymous said...

sedar le soklan ko nih dah rosak buang kan sifat bodoh sombong ko tu dan jgn le jadi org yg rugi dan muflis di akhirat nanti ....sekian

soklan said...

sedar le anon 449 ko nih dah rosak buang kan sifat bodoh sombong ko tu dan jgn le jadi org yg rugi dan muflis di akhirat nanti
....sekian

Anonymous said...

bodik aku tahu ko suka perlantikan ustaz kapir tu munkin ia baik utk ko,ko belajar le dgn ustaz kapir tu dan aku lebih rela dengar ustaz islam ngajar dari ustaz kapir..sori bodik aku tak main le ustaz kapir kalo kapir tetap kapir,selagi tak islam jauh nye cam langit dgn bumi...sori bro

Anonymous said...

soklan dah mati kutu ke,dah tak de modal ke...hehehehe......itu sebab ko dlm penerjunan tunggu nak jatuh je......labu ko tentu hancus......hehehe

soklan said...

anon 4:58, bodik tak kata pun nk belajar ngan kapir tu, dia citer yb tu cuma baca ayat quran suruh manusia berlaku adil, tu pun ko tak paham lagi?

anon 502, tadi ko dh ke'sekian'kan aku pun tutup la, ni bukak balik? hehehe nasib baik aku mati kutu, tak mati dlm kapir..cuba ko bgtau aku kalau terima Islam sekerat2 kapir tak?

tok guru said...

walaupun dia dari bukan islam tetapi membuat sesuatu yang baik bagi islam kita boleh sokong.

Anonymous said...

makan babi je lah kau orang ni yang mana dok kata kafir lahkhanat tu akan mengucap...

pi makan babi je dengan depa.

Anonymous said...

masyallah kamu bergaduh pulak.masing2 saling kata-mengata.Kamu semua mengaku Islam tapi Islam macam mana kamu ni.Inilah yang dikatakan tak berilmu baca ayat ke tak baca ayat ke yang penting amal soleh.Yang baca ayat alhamdulillah semoga terbukak pintu hatinya.yang dengar alhamdulillah semoga beramal dengan maksud ayatnya.
yang kita pulak sesama islam hendaklah mengeratkan persaudaraan bukan memutuskannya

Anonymous said...

K-roll said,

Tahniah YB Nga!!!

Cayalah YB!!!

Teruskan usaha memanaskan dan seterusnya mendidihkan juboq UMNO...hehehe.

Saya selaku penyokong PR sentiasa support YB,teruskan melangkah YB!!!

Anonymous said...

xyah cakap byk la ammno, dah sah tolak hukum Islam, tolak ajaran Islam dalam kehidupan. nak pertikai org lain nak amalkan ajaran Islam

ammno zalim dengan rakyat, sbb tu xblh terima Yb nga cakap pasal berlaku adil pada rakyat.

org buat baik memang ammno x suka, dia suka semua org Islam hancur, xfaham Islam, xikut Islam dalam kehidupan.

ammno nak lihat agama Islam hancur dibumi malaysia. kalau xde ulama' dalam pas dah lama malaysia jd negara kafir!!!

terlalu byk isu lak kalau nak cakp! isu murtad pun xblh nak selesai!!!

agaknya ammno memang suka semua org Islam murtad dimalaysia nih!!!

mrL

Anonymous said...

eeeeiiiiii nampakkkkk bonar pas tak dapet berjuang untuk islam....awal-awal lagi kawan dia jualbelijualbelijualbelijual macam lelong....makin beranilee kalau orang islam tak tegur....ntah-ntah ulamak-ulamak dalam pas tengah syok nikmat dunia dan lupa asal usulnya nak dakwah....kesiannye...

Anonymous said...

Dulu aku ingat lagi orang PAS kata.Nanti dalam kubur bila malaikat munkar nakir tanya "siapa saudara kamu"? kata mereka orang UMNO tak boleh jawab.Kalau jawab pun "Samy V , Kheng Y.." saudara aku.Tapi la ni agaknya orang PAS nak jawab pula "Ngeh K.., Nga..,Singh ,.." saudara aku.KEMBALILAH KEPADA DAKWAH RASULALLAH

Anonymous said...

to soklan...

gua ano peyokong pas..
tankx atas ulasan hng...
tak kisah aku bila hang tuduh aku amno bila aku buat skit kritikan ringan pasai isu ini... dan aku tak nak ulas balik apa yg hang ulas... sebab aku tau ... org jenis mcm hang nie takyah nak layan... fanatik tak kena gaya... tegur skit nak melenting... org mcm hang la yang burukkan Penyokong PAS... takdak hemah.. dan sebab horg mcm hang la... persepsi org2 muda jadi tak elok terhadap PAS... rileks la bro... takkan sebab aku bagi pandangan skit... hang dah kata aku sekular... aku amno.... takboleh kategur baik2 cam ano 12.08pm.. so apapun... aku akan tetap sokong pas... ahli pas Pantai Merdeka...

soklan said...

to anon ngaku penyokong PAS, betul ape aku cakap, ko baca baik elok2, hangin betul aku ngan org yg tak paham bahasa ni, cuba ko khatam lagi sekali apa yg TP tulis..kot baru nak paham..aku tegur cukup baik la tu..

bagusla ko ahli PAS pantai merdeka, aku nasihat ko banyakan gi usrah kat cawangan PAS pantai merdeka, moga2 paham jgn jahil sangat..aku pun jahil selalu ikut usrah supaya tak nak sesat..kita ahli PAS ni pun bukan semua paham agama..maaf kalau tulisan tu menyakitkan hati, tapi baguslah kalau terasa sakit, sbb tanda sekurang2nya ko ada iman lagi..

**aku ahli PAS cawangan gombak setia, kalau bila2 dtg gombak, jom kita usrah sama2.

soklan said...

Anonymous Anonymous said...

Dulu aku ingat lagi orang PAS kata.Nanti dalam kubur bila malaikat munkar nakir tanya "siapa saudara kamu"? kata mereka orang UMNO tak boleh jawab.Kalau jawab pun "Samy V , Kheng Y.." saudara aku.Tapi la ni agaknya orang PAS nak jawab pula "Ngeh K.., Nga..,Singh ,.." saudara aku.KEMBALILAH KEPADA DAKWAH RASULALLAH

April 6, 2009 10:49 PM
-------
ni laknat lagi sekor, smg nasihat yg ko tulis 'kembali kepada dakwah rasullullah' tu turut meresap dalam hati ko jugak.

soklan said...

to ahli PAS cawangan pantai merdeka,

sila rujuk sini, mungkin ayat MSO mudah ko nak paham:
http://msomelayu.blogspot.com/2009/04/salahkah-orang-kafir-baca-quran-para.html

salam.

Anonymous said...

Politik Quran
Salahkah Orang Kafir Baca Quran?

PARA pemuka Islam kini kalut membuat laporan polis terhadap Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming (foto) kerana Kor Ming membaca sepotong ayat Quran dalam ceramahnya. Cara Kor Ming membaca ayat Quran itu dikatakan telah menghina dan mempersendakan kitab suci Islam itu.

Mufti Perak, Harunssani Zakaria juga turut sama bangkit mengecam dengan bertanya apa hak Kor Ming membaca ayat Quran kerana dia (Kor Ming) tidak beriman kepada Islam?

Kenyataan dan pertanyaan Harussani itu mengejutkan! Apakah orang kafir tidak boleh membaca ayat Quran? Begitu sekali kerasnya Islam sampai melarang orang bukan Islam daripada membaca kitab suci itu.

Dalam hal ini saya merasa aneh dengan tingkah laku umat Islam negara ini yang begitu sensitif bila menyentuh soal agama. Sensitif yang berlaku itu pula tidak kena pada tempatnya. Macam mana orang bukan Islam hendak mengetahui keistimewaan Quran dan mukjizat Nabi Muhammad s.a.w. itu kalau mereka tidak boleh membaca ayat al-Quran?

Tidak ada pula didalam Quran ayat-ayat menjelaskan Quran tidak boleh dibaca oleh bukan Islam. Yang ada ialah ayat-ayat Quran yang mencela mereka yang tidak beriman dengan al-Quran. Tidak ada juga ayat yang melarang orang kafir daripada menyentuh al-Quran?

Dalam hal ini siapakah yang tidak beriman dengan al-Quran? Saya rasa bukan saja Kor Ming tetapi orang Islam (Melayu) juga tidak beriman dan yakin dengan Quran dan sunnah.

Tidak beriman dan yakin dengan Quran ialah tidak mengambil ayat-ayat Quran sebagai panduan dalam memerintah negara. Demikian juga mereka yang menghina janggut nabi juga manusia yang mempersendakan Rasulullah.

Dalam kes Kor Ming ini saya tidak nampak yang Setiausaha DAP Perak itu mencela dan menghina al-Quran. Seharusnya umat Islam dan para pemuka Islam memuji langkah Kor Ming itu dan merasa bangga sebab Kor Ming merujuk kepada Quran. Beliau tidak merujuk kepada Bible, Taurat atau pun Zabur untuk menguatkan hujahnya. Tetapi dia rujuk kepada Quran. Itu merupakan satu keistimewaan kepada Islam.

Umat Islam negara ini khasnya mereka yang mempertikaikan tindakan Kor Ming itu saya rasa tidak luas pengetahuannya dalam ilmu agamanya. Mereka tidak sampai mencecah ilmu syariat, tariqat, hakikat dan marifat. Mereka lebih terkongkong dengan ideologi politik partisan.

Di Kelantan orang Cina membaca ayat Quran dalam ceramah politiknya sesuatu yang tidak pelik dan asing. Tahun-tahun 70-an Pengerusi MCA Kelantan, Foo Chow Yong sering kali membaca ayat Quran dalam ceramah-ceramahnya dan juga ucapan rasmi sebagai Exco Kerajaan Kelantan.
Saya masih ingat ayat yang menjadi kesukaanaya ialah ayat dalam surah Al-Imran: 103 yang bermaksud; Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan ingatlah nikmat Allah kepadamu."

Chow Yong membaca ayat itu menyeru orang supaya bersatu padu dan tidak berpecah belah. Seruan supaya berpadu adalah ajaran Islam. Maksud dan tujuannya samalah dengan ayat yang dibaca oleh Kor Ming itu yang bermaksud hendaklah kamu (pemerintah) berlaku adil sesama insan (manusia).

Kalaulah Kor Ming tersalah quote, kenapa perlu membuat laporan polis. Sepatutnya kesalahan itu ditegur dengan baik dan penuh hikmah. Shabul Samaah Mufti Perak, Harussani sepatutnya memanggil dan mengajar Kor Ming dengan bacaan yang betul dan benar. Beliau bukannya melenting dan menunjukkan sikap perang dengan bukan Islam.

Di Kelantan bila Chow Yong baca ayat Quran umat Islam tidak melatah. Tidak ada ustaz, atau pun tok iman dan NGO Islam yang membuat laporan polis mendakwa dia mempersendakan Islam. Ini menunjukkan rakyat Kelantan faham mengenai hal itu dan tidak mudah memandang serong kepada orang bukan Islam yang membaca ayat-ayat Quran.

Sepatutnya umat Islam di Perak dan juga mereka yang mempertikaikan tindakan Kor Ming itu belajar dan mengambil iktibar apa yang dilakukan oleh rakyat Kelantan.

Sikap dan ketinggian kefahaman mengenai Islam itu nampaknya masih diteruskan oleh Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (foto). Nik Aziz bila ditanya mengenai Kor Ming itu tidak melenting dan melihatnya penuh bijaskana. Katanya, “sepatutnya Kor Ming lama dah membaca al-Quran dan tindakan beliau itu hasil dakwah Pas.”

Mufti Kelantan juga ketika itu Allahyarham, Datuk Haji Mohamad Noor, tidak pun menegur tindakan Foo Chow Yong itu. Apakah dalam soal ini, Mufti Perak Harussani merujuk kitab berlainan dengan kitab yang rujuk oleh Mufti Datuk Haji Mohammad Noor, Mufti Kelantan dalam melihat kes Foo Chow Yong itu?

Cara pemuka Islam yang membuat laporan polis dan Mufti Perak menegur Kor Ming itu ia menyebabkan orang bukan Islam jadi semakin takut dan gerun untuk mendekati Islam. Bagi saya tindakan dilakukan oleh umat Islam yang bertujuan menyokong UBN itu tidak bersifat fatah dan berfahaman sempit.

ulat said...

Salam,

pada saya, tidak salah seseorang yg bukan Islam menggunakan ayat Al-Quran asalkan maksud yang dibawanya betul dan tidak terpesong.

Juga tidak salah, sekiranya orang Islam yg mendengarnya memberi sokongan kpdnya selagi mereka sedar tafsirannya tidak dipesongkan.

soal dia nak masuk Islam atau tidak, itu urusan ALLAH. soal bacaanya betul atau tidak, itu bukan perkara utama di sini kerana niat dia menyampaikan ayat itu bukanlah untuk mengajar orang ramai tentang cara bacaan tetapi mengingatkan orang ttg maksud ayat tersebut.

sesiapa sahaja boleh menggunakan ayat Qur'an - sama ada Islam atau bukan Islam.

cuma, tugas kita sebagai org Islam ialah pastikan ianya tidak digunakan dgn cara yg tidak betul.

malah, Rasulullah tidak pernah melarang kita membuat gabungan dgn org bukan Islam selagi gabungan itu bukan bertujuan utk merosakkan Islam

lgpun, gabungan pas dgn dap bukan pd semua perkara. mereka hanya sependapat ttg kepentingan hak-hak rakyat. bukankah ini sesuatu yg baik yg perlu disokong oleh kita semua?

bodik said...

anon 458... itulah belajar islam sedlm2 nya bkn setengah2. carilah pemimpin yg d berkati Allah. ko yg bangang ni x mampu menilai hati manusia, hanya Allah yg berhak melakukan apa sj. dlm zaman Rasullah...org2 islam juga minta perlindungan dr pemimpin yg bkn islam tp pemimpin itu menjlnkan keadilan walaupun org2 islam mendpt perlindunagan drp nya. ko ingat semua melayu2 yg ada ni masuk syurga ke....mulia sgt ke umno rejim yahudi...anak bini kaki clubbing, peluk dan laga pipi dgn org yg bkn mahram. kalau kafir x kisahlah dah jadi sebahagian hidup dia org...tp ini juak2 umno yg d katakan pemimpin berjiwa islam hadari. nak suruh rakyat mendalami islam tp bini najib pun nampak aurat rambut d kepala, tudung d jadikan hiasan. aku rasa anon 458 tu baghal lah...reti baca ke mesej yg aku sampaikan...lagipun dia baca bkn dlm keadaan mabuk. x gitu soklan!!!...soklan walaupun huraian ko pendek tp ko paham x. ako respect kat ko. non 458 ni yg x phm2...sampai kesudahnya. anon 458....nak belajar dgn ustaz carilah ustaz yg niatnya krn Allah. bkn mcm ustaz dlm umno yg nak jaga periuk nasi. ustaz dlm umno pun x pernah tegur pemimpin umno yg menayangkan bini2 mrk dgn terdedahnya aurat. inilah yg d katakan syaitan2 bisu yg ada dlm umno. x pernah menegur kemungkaran dan kemaksiatan dlm umno...itu sb x ada barakah...sampai dlm umno pun penuh rasuah, bergaduh sesama sendiri....apa ke punya bangang parti umno yg sama dgn rejim yahudi ni. taubatlah!!! buatlah solat sunat istiqarah utk memohon pd Allah cari parti yg memuliakan islam....tp yg pastinya bkn umno. ini semua buat renungan anon 458.

bodik said...

anon 356...Al Quran itu Allah turunkan utk semua makhluknya. Setiap hamba Allah ada kelemahannya. org yg bkn islam apatah yg dah memeluk agama islam mmg pelat sikit. x d nafikan lari sedikit bacaannya. ko pun bkn x tahu org melayu yg bergelar islam pun ada baca Quran Dlm bahasa melayu...betul x?...blh jadi lari bacaannya...tp x apalah walaupun merangkak rangkak. ada niat nak buat baik atas diri sendiri....betul x???...tp bagaimana pula...org melayu yg melalak2 mcm anjing menghina islam, menolak Al Quran, menghina hukum Allah dan menghina nabi???...apakah itu x berdosa???. mana pergi pejuang2 islam dlm umno bila ada pemimpin yg menghina islam. puak2 umno sendiri menulis kisah nabi ada perempuan simpanan yg bernama Raihanah....mana laporan polisnya???...apakah dgn sepotong ayat Quran yg d baca yb cina ni slh???....sedangkan dia mengingatkan kita semua ttg peringatan dr Allah SWT. kalau sebutan dia x betul biasalah org cina...tp org melayu ni lancar ke baca Quran???. cina hanya baca Quran tp bkn menghina....umno hina Quran!!!.dgn izin Allah semoga yb cina tu dpt hidayah....sebagaimana org2 kafir d zaman Rasullah...mendengar dan belajar dr rasullah...kemudian memeluk islam. aku sbg org melayu yg d lahirkan islam bangga krn org yg bkn islam dpt membaca Quran dan siap menghafal maksud ayatnya. Jadilah mcm Ridhuan Tee bekas pengerusi Ehwal Islam. Dia org kg aku.... sblm masuk islam pun dia belajar Quran jugak.tgk skg bacaan Qurannya baik.

anon358...sblm ko nak kata islam x blh baca ayat Quran...ko selidik dulu pemimpin umno yg hina Quran. sammy vellu hina Quran dgn mengatakan Quran x blh buat jln raya....yg cina baca sepotong ayat Quran utk memberi peringatan yg ada mendengar. cuba ko bandingkan. ulamak seperti yusof qadrawi...mengatakan dlm slh 1 kitab beliau...x slh kalau org yg bkn islam membaca ayat Quran siap sekali dgn penterjemahannya moga2 Allah memberikan hidayah utknya masuk islam. anon 358...fikir dulu sblm mengulas satu2 topik.

bodik said...

pembetulan...

anon358...sblm ko nak kata yg bkn islam x blh baca ayat Quran...ko selidik dulu pemimpin umno yg hina Quran. sammy vellu hina Quran dgn mengatakan Quran x blh buat jln raya....yg cina baca sepotong ayat Quran utk memberi peringatan yg ada mendengar. cuba ko bandingkan. ulamak seperti yusof qadrawi...mengatakan dlm slh 1 kitab beliau...x slh kalau org yg bkn islam membaca ayat Quran siap sekali dgn penterjemahannya moga2 Allah memberikan hidayah utknya masuk islam. anon 358...fikir dulu sblm mengulas satu2 topi

bodik said...

ulat...betul kata kau. ulat pun tahu...inilah dia yg d namakan umno x mahu islam berkembang pd yg bkn islam. kalau mcm tu...siapa sj yg bkn islam niat hati nak masuk islam dgn belajar Quran mesti puak2 umno ni kata hina islam!!!...apa punya bangang umno ni. puak2 ni x blh simpan lg dlm dunia. terang2 menentang Allah. "SIAPAKAH YG LBH BAIK D ANTARA KAMU DGN AKU...YAKNI ALLAH TUAN PUNYA LANGIT DAN BUMI"...JWBLAH puak2 umno!!!

bodik said...

anon745...yg mkn babi bkn org yg ko katakan tu....tp ko sendiri babi campur bangkai anjing siap sekali ada taik. ko ni mmg jenis x suka islam. inilah yg d katakan slh seorg puak2 umno ygt menentang Allah...betul x soklan!!!. wahai anon 745...takutlah kamu kpd Allah SWT yg menjadikan kamu dari sehina hina jadian.

Anonymous said...

Kata seorang Amirul MIC "Semua orang kecoh pasal kafir mengkafir, sampai saya sendiri pun dia orang kata kafir". Bukti orang MIC, MCA, gerakan tak kafir ikut fahaman BN (a.k.a Islam Hadhari).Quran mana depa baca...aku pun tak tau.

Anonymous said...

x payah nak ckp sape kafir ke tak kafir.. kita sendiri fikir klu org kata kita kafir kita marah tak??? marah kan.. tp rasanya ramai yang kt bukit gantang tgh beratur siang2 ari smpai ke subuh yang tak semayang langsung... hukum Allah kata tak semayang maknanya kafir la kan.. so ape yg nak korg (umno ke pas ke janji islam) nk kafir2 kan org.. fikir diri sendiri dulu!!

Anonymous said...

soklan ni memang mendatangkan fitnahlah kat PAS.suka menghukum dan laknatkan orang... seremmm aku.

C4U said...

Bagi aku senang:

SEDAR TAK KORANG ERTI "KAFIR"?

KAFIR = INGKAR

Ada 3 jenis manusia sejak Nabi Adam a.s sampai sekarang:

1)BERIMAN
2)JAHILLIAH
3)KAFIR

Yang BERIMAN tak payah aku syarah panjang budak tadika KEMAS pun tau.

JAHILLIAH: Manusia / masyarakat sesuatu tempat yang TAK PERNAH SAMPAI KEPADA MEREKA nur agama ISLAM @ agama HANIF @ agama TAUHID yang menEsakan ALLAH s.w.t. Rujuk balik masyarakat Mekah sebelum & semasa kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.

KAFIR: Manusia / masyarakat sesuatu tempat yang TELAH SAMPAI SYARIAT ALLAH KEPADA MEREKA MELALUI NABI2 & RASUL2 TETAPI MASIH MENOLAK BULAT-BULAT KEBENARAN. Lihat kaum Nabi Musa a.s & sebahagian masyarakat Arab Jahilliah daripada kaum Kafir Quraisy yang tetap menentang Baginda s.a.w hatta kebenaran TELAH dibentangkan di depan mata mereka.

Jadi, aku berpendapat, dakwah Islam di bumi Malaysia ni telah KORUP sejak sekian lama dek wujudnya ulama seperti HARUS SANA SINI! Korang pikirla, macam mana non muslim nak jinak dengan Islam selagi dorang dichop sebagai "KAFIR"? Sedangkan pengkelasan yang tepat bagi mereka ialah "masyarakat JAHIL"!

"Masyarakat Jahil" WAJIB kita beri pedoman, BUKAN kita sisihkan awal2 lagi dengan 1001 dogma yang menjauhkan dorang dari Islam! Cuba korang suruh panggil korang "woi KAFIR", apa perasaan korang, mesti down takpun rasa nak terajang muka member korang?!

Tutup cerita, aku TERAMAT SETUJU bahawa UMNO lah KAFIR sebab INGKAR TERHADAP ARAHAN ALLAH MENDAULATKAN ISLAM & MENGAMBIL HUKUM KUFUR LORD REID DALAM MENTADBIR NEGARA!!

Ada orang UMNO / "ustad" UMNO tak puas hati dengan statement aku? Aku ucapkan kepada korang yang "KAFIR":

PEGI MAMPOSSSS!!!!!