"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, August 19, 2009

Penjelasan Isu Kuil Di Seksyen 23 Shah Alam

Reactions: 
Tapak Kuil Seksyen 23 Shah Alam - Baru-baru ini, banyak betul yang kita dengar berhubung isu tapak kuil yang dicadangkan di Seksyen 23, Shah Alam. Yang tahu, yang tak tahu dan yang buat-buat tahu, semuanya turut sama mengemukakan pandangan masing-masing. Di antaranya, pandangan Noh Omar yang menyatakan bagaimana kerajaan PR tidak peka terhadap sensitiviti umat Islam.

Oleh itu, bagi mereka yang ingin tahu, izinkan saya menceritakan serba sedikit perkara sebenar berkenaan isu ini. Tapak Kuil yang dicadangkan adalah di kawasan Industri, lebih 200 meter dari kawasan perumahan. Sebuah Kuil yang sekarang ini berada di Seksyen 19 akan dipindahkan ke tapak baru yang dicadangkan ini. Di Seksyen 19, kuil berkenaan hanya berjarak 20 kaki dari kawasan perumahan! Buka pintu rumah, seberang jalan terdapat kuil.

Sebenarnya, kuil Seksyen 19 telah berada di situ sejak zaman sebelum wujudnya Shah Alam lagi. Pada masa itu kawasan di mana kuil tersebut dibina dinamakan Ladang Sungai Renggam. Apabila PKNS ambil-alih, maka dijadikan kawasan perumahan. Semasa membina dan menjual rumah-rumah di Seksyen 19, PKNS tidak menunjukkan kuil tersebut di dalam pelan mereka. Sebaliknya yang ditunjuk adalah rumah-rumah teres dua tingkat.

Maka, para pembeli rumah sekitar kuil tersebut, 80% dari mereka yang merupakan orang Melayu Islam pun terperanjatlah apabila berpindah ke rumah baru mereka dan mendapati kuil masih berada di situ. Sedangkan mereka diberitahu bahawa kuil tersebut akan dipindahkan. Malangnya, PKNS di bawah pemerintahan Kerajaan Negeri UMNO/BN, tidak menunaikan janji mereka dan tidak juga bertanggung-jawab dalam soal ini. Kalau diusahakan pada ketika itu, masih terdapat banyak kawasan lapang, maka perancangan yang lebih sesuai dan tepat dapat dilaksanakan.

Seperti yang diduga dan sepertimana biasa, kerajaan BN tidak melakukan apa-apa. Penduduk terpaksa bersabar selama 26 tahun, menagih janji dari PKNS dan kerajaan BN Selangor, sehinggalah naiknya kerajaan PR. Kami mengusahakan dengan serius dan bersungguh-sungguh sehingga terhasilnya cadangan kuil Seksyen 19 dipindahkan ke Seksyen 23.

Sepatutnya Noh Omar mencerminkan diri sebelum mengeluarkan pendapatnya. Takut-takut meludah ke langit, terjatuh ke muka sendiri. Siap dengan kahak lagi! Sekiranya tapak di Seksyen 23 mahu dikatakan tidak peka dan tidak sensitif, kedudukan di Seksyen 19 mahu dipanggil apa? Mendera? Menyeksa? ataupun derhaka?

Kalau ikut kehendak masyarakat Hindu yang juga merupakan rakyat negeri ini, mereka ingin kuil tersebut kekal sahaja di situ. “Inilah tapak asal kami, sepatutnya PKNS mengambil kira kehadiran kuil kami di sini semasa merancang pembangunan kawasan Shah Alam”, kata mereka. Tetapi apa boleh buat, nasi sudah pun menjadi bubur, mereka amat menyesal mengundi BN sejak dari dulu lagi. Akhirnya hasil perbincangan yang waras, mereka sanggup bertolak ansur. Sanggup berpindah, asalkan tidak terlalu jauh. Kuil ini dikunjungi penganut Hindu dari Seksyen 19, 20 dan 23.

Oleh itu, PKNS ditugaskan untuk mencari tempat yang sesuai. Tapak yang dicadangkan adalah seperti yang dinyatakan. Cadangan dikemukakan kepada MBSA dan seterusnya kepada Exco kerajaan Negeri. Semua menganggap ianya sesuai dan masalah di Seksyen 19 di mana suasana diperhangatkan oleh NGO Melayu/UMNO seperti Pewaris, perlu diselesaikan dengan segera.

Ini yang perlu kita perlu fahami. Tapak di Seksyen 23 bukan untuk kuil baru. Ianya adalah untuk memindahkan kuil yang sedia ada di Seksyen 19. Kedudukannya tidak terlalu hampir dengan kawasan perumahan, di mana terdapat Dewan orang ramai dan juga sebuah padang permainan di antara tapak kuil tersebut dengan kawasan perumahan. Ianya merupakan kawasan Industri. Kalau kilang boleh diletakkan di situ tanpa sebarang bantahan dari penduduk, mengapa tidak kuil? Sedangkan jarak kawasan Industri dari perumahan sudah mengambil kira terlebih dahulu semua aspek yang wajar dipertimbangkan.

Saya faham ada yang ingin mempolitikkan isu ini. Memang suku sakat Ketua Bahagian UMNO duduk di situ. Saya rasa Najib kena ‘mendidik’ ahli UMNO. Kikis semangat perkauman yang sempit yang diasaskan selama ini. Adakah beliau mampu lakukannya? Adakah beliau ingin lakukannya? Najib ke Batu Caves dengan begitu gah ceria, 1Malaysia katanya. Kita ingin lihat sejauh mana falsafah Najib difahami ahli partinya sendiri atau ianya semua hanya satu sandiwara untuk mengaburi mata rakyat?

Seorang penduduk Seksyen 23 memberitahu saya, “Jangan layan sangat YB, puak-puak ini, bukan sekadar kuil mereka bantah. Buat kuliyyah di Surau pun mereka bantah juga”.

Wallahu 'Alam
KHALID SAMAD
Posting terdahulu yang berkaitan : Persoalan Kuil Sek 19 & Tindakan Pewaris (10 Januari 2009)

67 comments:

Anonymous said...

buat perbandingan bergambar, tempat sekarang dan tempat cadangan

Anonymous said...

sy mohon yb ir khalid highlightkn prkara ini di parlimen bagi semua mp bn tau apa itu pekida dan pewaris..mereka ini lbh dasyat dr hindraf..cuma mereka ini bertopengkn "melayu" maka mereka ini seolah2 mendpt lesen terbang dr menteri dlm negri bahkan dari pm lg..sy rasa kalo kita sentiasa panaskan perkara ini x mustahil beberapa mp bukan islam dr bn akan berhijrah ke tempat baru..yb blh buat serampang 2 mata..satu bagi rugi kat blah dan satu lg bagi untung kat blah sini...

Karenah Umno said...

tahi umno lagi ... sekarang ni dah menjadi tradisi mereka kacau tahi mereka itu pastu tuduh orang lain dok berak merata-rata.

dut_KB said...

banyak betul tahi BN nih... berak bersepah pastu x mengaku dia punya... bila kecoh jer, cepat2 tuduh orang lain.... sblm ni mcm tu lah...semasa PAS kelantan mengambil alih negeri, PAS byk duk bayar utang2 BN yg tinggalkan, pastu buat kecoh jer cakap PAS x buat apa2 utk rakyak... tapi alhamdulillah ia dpt bertahan sehingga lah hari...
UMNO SUKA BUAT KECOH DGN TAHI DIA SENDIRI.......

Nasirliz said...

TP..pinjam paste dlm blog saya.

Anonymous said...

Tuan

Saya pernah tinggal di seksyen 18 shah alam..bertahun duduk dan kerja disitu..faham sangatlah tentang kawasan tu..tak payah nak dolak dalik lah..buatlah kat seksyen 22..pasal apa nak diubah-ubah lagi..buatlah keputusan dengan mata hati Islam..hanya 40 orang India ada kata situ..sementara ada kuasa tu..bantulag orag2 Islam Melayu tak kiralah PAS ke PKR ke UMNO ke..ni orang Islam...saya buka ada parti..sya orang islam..menyembah Allah...janganlah sampai sdra dibutakan matahati oleh Allah swt..buta mata tal pe..tapi kalau dah buta mati..nauzubillah..bertaubatlah..jangan kerana elaun yang seciput itu..kita nak gadaikan hak orang Islam Melayu..tak takut ke kita di hisab di padang mahsyar nanti...

Anonymous said...

Buat ape la nk kecoh2 pasal kuil ni. Senang2 meh la wat kat sebelah rumah aku ni ha.. xde hal punye.. puak2 UMNO ni tggu masa nk cari isu je.. pedulikanlah..

matstimketum said...

pindahkan ajelah kuil tu,pengikut hindu pun dah setuju. saya selalu ke shah alam melawat sedara. pedulikan gesaan pengikut umnongok, mereka memang ngok!

Anonymous said...

memang betul kuliah magrib dan jumaat pun mereka larang ..x tahu lah nak panggil apa pd puak ni

note..dah lama tinggal kat selangor..

putera umno permatang pauh said...

umno memang dah murtad,keluar islam..
tak nak undang-undang islam..
tapi undang-undang yahudi seperti isa di agungkan..

Anonymous said...

Tapi depa pun nak syurga jgk ..
Amacam?

khairi hadhari said...

Masuk hari kedua berkempen, calon Umno Rohaizat Othman berulang kali menegaskan bahawa beliau akan turun bertemu semua peringkat untuk menjelaskan profesyen kerjanya yang sebenar.

Dalam kalangan Umno, Setiausaha Bahagian Permatang Pauh itu masih dikenali sebagai pengamal undang-Undang atau peguam. Ia ditegaskan oleh mediapro Umno dengan tajuk hebat, "Peguam syarie lawan ahli perniagaan" untuk membayangkan status calon BN itu.

PAS dan Pakatan Rakyat pula terus mempersoalkan sebab musabab mengapa calon taruhan Timbalan Presiden Umno Dato' Seri Muhyiddin Yassin itu tidak meletakkan kerjaya 'Peguam' dalam borang penamaan calonnya kelmarin.

Sebaliknya, Rohaizat mengakui bahawa beliau adalah ahli peniagaan; sama seperti calon Pakatan Rakyat dari PAS Mohd Salleh Man.

Dikatakan persoalan itu ada kaitannya dengan pengumuman yang dibuat Presiden Majlis Peguam Negara Ragunath Kasavan � Rohaizat ditarik balik (struck off) status peguam berdasarkan Bahagian 103D Akta Guaman 1976 atas kes penyelewengan wang.

Senada dengan Majlis Peguam Negara, Ahli Parlimen Pokok Sena yang juga Naib Presiden PAS Dato' Mahfuz Omar menjelaskan bahawa Rohaizat mesti menjelaskan segala kesangsian dalam kalangan pengundi Dun Permatang Pasir sekarang.

"Isunya jelas...Majlis Peguam membatalkan lesen beliau (Rohaizat) atas isu-isu berkaitan peribadi seperti pecah amanah RM161 ribu wang Koperasi Pekebun Kecil tahun lalu."

Tegasnya lagi, bagaimana seorang yang sah pecah amanah boleh menguruskan amanah rakyat di Permatang Pasir kelak.

Respon Muhyiddin, kes pecah amanah itu tidak boleh dikaitkan dengan peribadi Rohaizat, sebaliknya ianya adalah kesalahan firma serta rakan kongsi Rohaizat.

Bagaimana pun, Ragunath menegaskan pergantungan Rohaizat oleh Majlis Peguam atas kesalahan peribadi, bukannya atas firma guamannya atau rakan kongsi beliau.

Lantas itu, penamaan Rohaizat terus dianggap suatu penghinaan kepada pengundi Dun itu sendiri kerana tidak bersih dan menghadapi beberapa masalah moral.

Ahli Parlimen Kuala Kerai Dr. Mohammad Hatta Ramli berkata, Umno sebenarnya gagal menghidu isu integriti dan moral Rohaizat sehinggalah proses penamaan calon kelmarin selesai.

ImageMenurut Dr. Hatta, tidak ada maknanya seseorang bakal Adun Permatang Pasir berkelulusan tinggi, jika dibelit pelbagai kes pecah amanah.

Ditanya sama ada beliau bersetuju PAS menyerang peribadi Rohaizat disebabkan isu tersebut, Dr. Hatta menegaskan bahawa Umno juga memperlekeh kerjaya 'peniaga ikan' Mohd Fauzi Abdullah (PAS) di Manik Urai; kerana calon Umno Tuan Aziz Tuan Mat berpendidikan tinggi.

Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkifli Ahmad menjelaskan soal peribadi seseorang calon wajib dihitung di Permatang Pasir kerana Allah memerintahkan kepemimpinan Islam mestilah memiliki sifat keupayaan bekerja (al-quwwah) dan integriti (al-amanah).

Mengulas gesaan Umno supaya tidak ada serangan peribadi ke atas Rohaizat, Dr Dzulkifli menyifatkan usaha itu sekadar untuk menutup amalan pecah amanah oleh calon pertaruhan Umno semata-mata.

putera umno permatang pauh said...

mereka sendiri tak nak masuk syurga,.
kalau nak masuk syurga WAJIB laksanakan semua suruhan ALLAH..
bukan sebahagian atau beberapa kerat sahaja seperti yg dilakukan oleh UMNO

Anonymous said...

utk semua bacalah terbaru..
"Ku Li: Apakah Umno kurang calon?"
Menurut Tengku Razaleigh perkara itu seumpama itu tidak akan melayakkannya menjadi calon bagi jawatan awam dalam mana-mana parti politik.

Sehubungan itu, beliau mempersoalkan apakah Umno kekurangan calon sehingga terpaksa memilih Rohaizat bertanding di Permatang Pasir.

"Apakah salahlaku kewangan seumpama itu sudah menjadi perkara biasa sehingga tidak lagi menjadi faktor dalam memilih calon yang sesuai.

"Pemimpin parti yang memilih dan menyaring calon-calon mesti sudah tahu kecacatan itu tetapi menganggap salahlaku kewngan itu sebagai satu perkara yang remeh," tambahnya.

Menurut Tengku Razaleigh lagi, kejujuran merupakan syarat minimum untuk memegang jawatan awam"

link http://www.malaysiakini.com/news/110902

Anonymous said...

kat manik urai muhyidin kutuk penjaja ikan kan??

apa kata kita kutuk si pecah amanah ni kat permatang pasir??

Anonymous said...

"Apa jua pun kebaikan-kebaiakan yang lain yang dimilik calon berkenaan, beliau tidak boleh dipertimbangkan sekiranya beliau gagal ujian ini.

"Calon yang hendak kita pilih bertanding dalam pilihanraya mesti mempunyai rekod yan bersih kerana kita meminta rakyat meletakkan keyakinan mereka kepadanya sebagai pemimpin mereka.

"Dan kerajaan yang demokratik akan runtuh tanpa mendapat keyakinan rakyat," tambahnya.

Oleh itu, Tengku Razaleigh berkata, dengan meletak seorang yang telah dilucut kelayakannya menjadi peguam, maka Umno menonjolkan imej bahawa ia mengamalkan kod moral yang berbeza dengan yang diamalkan oleh rakyat Malaysia.

"Satu set peraturan untuk Umno dan yang lain pula untuk orang lain," katanya.

http://www.malaysiakini.com/news/110902

pak din vs rosmah said...

muhyidin cakap masalah firma,
majlis peguam cakap masalah peribadi,

Anonymous said...

umno/bn ni ibarat org lemas dlm sungai lepas berak....bila dah lemas nih bukan kata batang kayu yang lalu depan dia..buaya lalu pun dia bergayut..nak lg lemas tahik yang dia berak td po dia nak bergayut...apo benda skali po kat s'gor dia nak kacau..x kiro benda baik ke x janji ada isu..ada talian hayat..pemimpin pr jgn layan sgt la puak2 mengong ni..dia tau undi cina/india kat s'gor makin susut dia cipta isu nk bagi besau utk undi melayu pulak maka dihntar la anak buah ali rustam/gostan wat onar di bumi s'gor ni..pekida/pewaris ni lbh hina dr hindraf..

Anonymous said...

Pemimpin mereka sendiri yg ulas ..
Nak nafi lagi ke?

Anonymous said...

zahid cakap tak apa pun,kita akan jelaskan pada pengundi nanti..

Anonymous said...

jalil cakap undi lah PAS..

Anonymous said...

zahid cakap kalau nak gaduh,lepas buang undi la nanti,sekarang jgn dulu..

Anonymous said...

Kuil kat Batu Caves yang Dewa Murujib duduk tu satu bukit umno bagi tanah kalau PR nak protes jugaklah..Tapi dalam ajaran islam ianya tidak melarang penganut agama lain menjalankan ibadahnya.
Memang umngok parti perkauman sempit yang bodoh tolol.

Anonymous said...

semua pengundi permatang pasir tahu,umno bahagian ni ada masalah peribadi..dari ketua dan semua pemimpin..

Anonymous said...

zahid cakap nak pecat kalau sabotaj calon

zali said...

pindah tempat tu bagus bila tempat
lama tak sesuai tapi bila pindah
tempat baru...

dah tentu la tempat baru lebih
luas...lebih selesa...lebih banyak
belanja...

sapa yang untung?
dah tentu la hero-hero tamil.

melayu apa dapat di kawasan tu?
kuil dari kecil akan jadi
besar...TAPI MASIH JUGAK BERADA DI KAWASAN PENEMPATAN MELAYU.

projek bina kuil dah tentu masuk
ke kontraktor tamil yang di lantik
pr...

'satu lagi projek tak masuk akal
pr yang merugikan melayu dan
menguntungkan tamil'

Anonymous said...

kan umno dulu yg mula2 mainkan isu agama ni..
ngok betul..

Anonymous said...

apa lah nak bising-bising. saya pergi bandar hilir melawat harmony street. rasa bangga. kuil, masjid, tokong sebelah menyebelah. ok je. jadi tempat menarik untuk dilawati lagi. betul tu, puak2 ubn tu, jangan dilayan.

Anonymous said...

yelah... tak kena tak tempat sendiri..

kalau dah kena kat tempat sendiri baru tau...

PUTRAKENCANA said...

Ya betul tu Zali, mereka buta mata dan buta hati, senang diperkudakan oleh bangsa pendatang ini.

Ikut ajelah kata bangsa pendatang ini.

Yang menerima akibatnya, Melayu Selangor jugak.

Sampaikan wang zakat orang islampun depa nak bagi kat bangsa lain.

Hairan betullah.

Anonymous said...

umno jual arak kat penempatan melayu selama 50 tahun sejak merdeka

Anonymous said...

jangan di layan sangat orang dah murtad islam ni,yg tolak agama dlm kehidupan seharian..
yg dah tolak agama islam ni tak boleh masuk syurga

khairi hadhari said...

Sekumpulan anak muda sedang minum arak dan berpelukan sesama mereka. Seorang makcik tua yang bertongkat melihat dan berkata,

"Wahai Anak muda, apa kalian tidak bimbang kalau kalian di tempatkan di neraka?"

"Makcik cakap baik baik ye !!!" kata salah seorang dari anak muda lalu makcik di belasah beramai ramai.

"Okkkk ... Baik lah ... nkorang akan masuk syurga !", makcik tu merubah kenyataan.

"Yeaahhhhhhhhhhhhh !!! kita masuk syurga ", disambut riang oleh anak muda sambil mereka terus minum dan berjoget. "Yammmmm sennnnnnggggg !"
Read more...

Anonymous said...

Tengok pencacai yahudi ni..komen bodoh mempermainkan agama je yang diorang reti buat je..kalau nak diikutkan hukum dah jatuh murtad dah..Tapi murtad2 ni mufti harussani takbleh sebut nanti kena pecat hilanglah wang gaji dia.

Anonymous said...

Malaysia sekarang ada 2 bala'

i) Selsema Babi H1N1
ii) UMNO

zalitunggaklangitputrakencanaBODOH!! said...

zali and putra kencana manusia yg bodoh dan racist..tlalu pentingkan bangsa hingga lupe negara kite ni mmbangun bkn hanya kerana melayu saja..sedih laa ko ni zali..mmg pencacai tegar umno bn..aku rase frust laa..org2 cm zali ngan putrakencana ni laa yg byk buat kaum lain benci ngan melayu..sdr cket zali oii..melayu dr mane????indon kn????so...xsdr diri sndri pendtg gk ke??

Anonymous said...

hahaha... Zali ngan puterakencana tu sembang memang berapi2... tp aku berani potong *^#*k sendiri kalau dia berani tegur atau protes seandainya KERAjaan BN yang buat pojek ni... pencacai UMNO mcm ni mmg x nampak dh kebaikan org lain sebab lama sangat dok tgk lambang dacing.. rosak mata woo...

Anonymous said...

saya sokong YB Khalid.. surau depan mata pon payah nak pergi.. banyak plak ceritanya. jalankan jer projek pembinaan kuil tu..

Atok said...

Buat anak zali dan geng yang masih dapat upah dari umno...semoga seronok menikmati duit gaji haram...dah bagi dekat mak bapak kat kg ke???buat duit pergi umrah....haji ke....

nie klip video best dari atok...bagaimana umno

MEROBOHKAN MASJID...DAH LUPE KE??? MAKLUMLAH .....DAPAT DUIT KATAKAN...NIKMATILAH,TAK PAYAH NAK JADI JUARA KEPADA ORANG MELAYU..KALAU MASJID PUN UMNO BOLEH ROBOHKAN...

http://www.youtube.com/watch?v=Qtf3SosPEyc

Anonymous said...

zali dan putra kencana said....Ikut ajelah kata bangsa pendatang ini..... kajilah balik sejarah merdeka,tunku dan umno dah kemaruk sangat nak jd pm...jd ikut saja apa yang british syaratkan tampa fikir implikasinya di kemudian hari.

Anonymous said...

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun

Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.
Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu, Arab dan Pakistani,
semua Melayu
Mamak dan Malbari serap
ke Melayu Malah mua’alaf bertakrif Melayu.

Dalam sejarahnya Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan
Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal tanah sebidang
mudah terjual
Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.

Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.
Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga

Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan
Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut
Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selagi yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
“Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran”

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan
Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka.
( Usman Awang)

melayu dan Islam..korang??? said...

soalan untuk semua,,

1. ada ke bangsa lain yang membela kita sebagaimana kita membela bangsa lain ?

2. pernah ke terfikir kalau benda yang sama terjadi kepada keluarga kita ?

Anonymous said...

Melayu dan islam..tu kena tanya puak2 umno racist kenapa itu semua berlaku..
Dalam PR,setiap bangsa tolong menolong..
Nak hidup aman damai semua kaum,bn perlu dihapuskan dari muka bumi.

Anonymous said...

SHITTTT....UMNO/BN lagi.....
bersepah2 depa buang nih....
UMNO ni memang parti perkauman..!!!!

Anonymous said...

Eh...UmNGOK BELA MELAYU KE??? Sape yang nak membela diri sendiri kalau bukan kita...Sebenarnya kita adalah kerajaan sebab kita yang pilih PEMIMPIN pada pilihan raya..so kalau kita tak undi boleh ke dorang tu menang??? Kalau nak pilih kene pandai pilih...dah 50 tahun Barisan Najis memerintah...Malaysia jadi bertambah miskin. Barang Mahal, Tol Mahal, Minyak Mahal, Tambang Naik ada korang fikir??? Bila PR memerintah negeri korang cakap PR tak bagus... PR baru perintah setahun... Kalau PR tak bagus, PRU kita tukar balik Barisan Najis memerintah,boleh dapat hadiah PENYAPU FREE!!!...

Anonymous said...

Abang sekalian.

Aku setuju dengan memberi perancangan untuk penduduk. Setiap rakyat Malaysia harus mendapat peluang untuk mendapat tempat ibadat. Tetapi biarlah masuk akal. Saya tidak pasti sama ada benar atau tidak kuil hindu akan dibina dimana sahaja tanpa mengira pelan untuk bandar atau daerah itu. Apabila ada mimpi terus bina tak payah nak beli tanah ke dan sebagainya. Dan saya dengar dari kecil boleh menjadi besar. Aku tak mengutuk agama lain, tetapi saya rasa boleh kalau dibina kuil ditempat yang ditetapkan.


Yang saya lihat disini ialah dari sudut mengambil tindakan untuk menjalankan operasi memastikan kuil ini semua tidak menggangu perancangan bandar dan sebagainya, lebih lagi kalau dibina ditempat yang akan dibina komplek shopping ke (midvalley), perpustakaan ke dan etc. Tapi waktu UMNO dulu bila penguatkuasa hendak merobohkan atau memindah ditentang sampai pegawai penguatkuasa kena marah dan sebagainya. Tapi nampaknya kita sekarang boleh berkompromi dari segi ini. Saya harap Abang sekalian boleh berbangga dangan pencapaian ini, tetapi jangan lupa isu ini pun telah cuba ditanggani oleh pihak kami.

Cuba kalau perkara begini berlaku di Singapura, jawab nya bye2.

Abang sekalian, kena ingat UMNO dari dahulu (merdeka) lagi sebahagian dari BN dan PAS hanya sekarang baru dalam PR. Pada pendapat Abang sekalian siapa yang lebih berpengalaman dalam hubungan antara kaum. PAS baru berapa tahun dalam PR dah expert dalam hubungan antara kaum, jadi saya rasa baik saya lihat dan tengok. Kerana saya rasa diminda Abang sekalian pun Abang sedar akan hala tujuan PAS dan PR sekarang.

Selamat berjaya.

Anonymous said...

Hangpa jer sibuk dok bela bangsa lain...bangsa lain ada nk bela bila orang melayu dlm kesusahan???Sume bangsa perlu racist...xde bangsa lain nk tolong bangsa yg lain kecuali bangsanya sendiri...

MAT said...

Salam ukhwah semua!!!pelbagai pro dan kontra telah dikeluarkan...inilah Melayu dan orang Melayu yang malu ngaku Melayu...bila ada isu ,terus kutuk mengutuk sesama sendiri...cukuplah!!!..siapa yang tak tinggal kt situ boleh le cakap!!kpd yang simpati sangat kt mereka,sila offer tempat korang!!! apa macam??..lagi elok buat kt tepi banglo Tan sri Khalid!!!atau payah2 buat kt tepi rumah khalid samad aje....tak pun puan rodziah...sampai bila le nak lihat Melayu bersatu....yang malangnye ada Melayu tak sayang Melayu...kutuk lagi adale!!malang sungguh nasib Melayu...Baik BN atau PR,,..sama aje...MELAYU BUNUH MELAYU....bangsa lain ketawa girang!!!!!!..siapa yang rugi???...fikir2lah ...

Anonymous said...

"Hangpa jer sibuk dok bela bangsa lain...bangsa lain ada nk bela bila orang melayu dlm kesusahan???"

Sedara aku hmpir lemas...akhirnya seorang cina (kaum yg amat dibenci olehnya) telah selamatkannya dri maut...

pis said...

khalid samad komen tuan ini macam budak budak bergaduh. aku tak salah sebab dia buat dulu.kuil seksyen 19 tu terang terang kuil haram. maknanya kuil tu tidak dibina atas dasar undang-undang. kalau ada keperluan senang di ambil tindakan. kuil diseksyen 23 akan menjadi satu sturktur binaan yang mempunyai asas undang-undang. bagaimana nak pindahkan jika ada keperluan kemudian. KHAlid tindakan tuan tidak menggambarkan seorang pemimpin melayu berpandangan jauh. bagaimana satu kuil haram dikawasan melayu seksyen 19 (dizaman BN) ditukar status kepada halal di kawasan melayu seksyen23 (pada ERA PIMPINAN PR). kenapa bangang sangat pemimpin melayu PR. jangan bagi muka kat penumpang india dan cina ni.

YANG GAMBI said...

Salam,

Ada juga Melayu yang sudah hilang pertimbangan dalam komen TM, cuba mereka lihat bangaimana pua-puak Hindu di India merobohkan Masjid semata-mata kuasa mereka....

Adakah patut Melayu pakatan rakyat ni begitu mudah mengutuk blog-blog yang membantah pemindahan kuil ke kawasan penempatan Melayu Islam...

Melayu apa dan Islam apa puak-puak ni ? Kerana bencikan orang Melayu UMNO, sanggup jadi bacul dan dayus malah agaknya sanggup jadi murtad.... itukah yang diajar dalam PAS ?

eXception said...

Aku nak tergelak bila ada komen kata UMNO tak membela melayu. Abis PR bela melayu ke? Nak lucutkan hak keistimewaan melayu, hapuskan DEB, tambahkan kuota bukan bumiputera di UiTM... Itu bela melayu??

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

anaklangkawi said...

Biasala.. apa2pun cuba nak salahkan kerajaan terdahulu.. knp ni YB.. takkan sampai kiamat nak bagi alasan.. org2 Seksy 19 tak mogok pun.. tapi skrg seky 23 yg mogok.. carilah kawasan lain yg lebih sesuai..

p/s: dah jadi pembela bukan Islamla pulak YB ni.. buat sebelah rumah YB jelah

Anonymous said...

jom kita jihad. kita rejam je YB klalid ini sebab dah jadi pengkhianat islam. cuba tengok komen yang puji dia datang hanya dari kaum pendatang india dan cina.

Anonymous said...

YB dah jadi halal

Anonymous said...

Bagus..Bagus orang umngok..Ada bakat jadi pembangkang yang bagus..belajar belajarlah jadi pembangkang pula..Korang jadi kerajaan pun bukannya nak buat apa,kaut duit rakyat je..Bagus..Bagus..Teguran yang bagus...PR takbleh buat silaplah camni ada orang jaga.Umno dulu takde orang peduli apa dia buat sesuka hati..Bagus..Bagus..Tankiu..PR akan bertambah kuat nanti dgn teguran2 hampeh tu.

havoc said...

Apa la mende camni pun nak kecoh ke puak2 ameno ni..ikut logik..negara ni kan majoriti islam...so patutnya jangan bagi lee kuil ke tokong ke gereja ke kat malaysia ni..tapi...semua ada dah kat malaysia ni...takde masalah lee..nak sibuk kuil hindu kat majoriti islam..tu yang tertegak bagi lesen kat kilang haram carlsberg kat bandar majoriti islam tu hapee..sape punye keje tuuu...Ameno ni betul lee..gbeghokk tull hehehe..

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Kali ni saya nak cakap kasar sikit, geram baca komen puak UMNO ni - masih tak sedar diuntung.

Hoi, sapa yang runtuh masjid? - UMNO.

Hoi, sapa yang sekat bantuan SAR? -UMNO.

Hoi, sapa yang hilangkan tanah rezab Melayu tak ganti? - UMNO.

Hoi, sapa yang kelabukan tulisan Jawi? - UMNO.

Hoi, sapa yang nak matikan bahasa Melayu? - UMNO.

Hoi, sapa yang bunuh orang Melayu di Memali? - UMNO.

Hoi, sapa yang rompak kuasa Raja Melayu? - UMNO.

Hoi, sapa yang pecat Mufti? - UMNO.

Hoi, sapa yang sekat duit royalti kat kerajaan Melayu? - UMNO.

Ada banyak lagi hoi, tapi dah penat dah.

Agak-agak geng UMNO ni boleh jawab tak?

Anonymous said...

melayu dan islam,

siapa bela nenek tua melayu apabila cucunya dirogol menteri besar melaka?

hussin abdaziz

Anonymous said...

dah tiba masanya kita bersatu antara satu sma lain....sesama islam umno dan pas...mengapa perlu kita bergaduh sesama sendiri..apa yang dapat pada golongan fekah cumalah kemanisan beribadat dan juga takwa...ia tidak singgah malahan dicari pun ia lari...iaitu takwa, redha, syukur, zahid...ia sama je umno dan pas....umno ada ilmu dunia..pas ada ilmu akhirat..kalo bersatu indah namanya...jika pas perintah malsysia..mungkin binasa dunia..juka umno perintah malaysia mungkin binasa akhlaknya...bersatu lah...atas nama islam kerna Allah S.W.T...kerna hanya Allah S.W.T tahu siapa yang lebih beriman di sisinya...inilah masanya kita bersatu...

Anonymous said...

bodoh sekali kepada orang2 melayu yang mempertahankan pemindahan kuil ke seksyen 23.. orang2 melayu di shah alam mahukan kuil itu ditutup terus bukan dipindah kemana2... knp penduduk melayu seksyen 23 perlu mewarisi masalah kuil seksyen 19? kenapa perlu penduduk melayu seksyen 23 perlu mendengar bunyi bising serta menghadap masalah samseng2 hindu 303.. mengapa perlu penduduk melayu seksyen 23 perlu berdepan pesta mabuk2 di kuil yg pasti lebih grand di seksyen 23, harap penyokong2 PAS dan melayu PKR dapat merasa sendiri masalah dengan tinggal di kawasan berhampiran kuil... knp org melayu komplen masalah rumah berdekatan kuil?.. cina sendiri tidak selesa tinggal di kawasan berhampiran kuil.. ade ke org melayu komplen bila rumah dekat dengan tokong cina? takde kan? knp perlu banyak kuil di shah alam.. seksyen 16 dh ade kuil, seksyen 18 dh ade, seksyen 25 dh ade..tu kuil yg bertaraf kuil jamek.. belum kira kuil2 mini.. ade berapa juta penduduk hindu kat sini... blah la PKR PAS... org 2 melayu PAS PKR adalah berotak lembu.. tahniah kepada PAS...

acoi2005 said...

puak2 umno yg jd dalang buat kecoh kat seksyen 23 shah alam...dah xder keje lain dorang nih pun...x abis2 nak membangkitkan semangat perkauman...teruskan perjuangan YB Pakatan Rakyat jgn pedulikkan puak2 umno nih

acoi2005 said...

weiiii balaci2 umno...xyah la jd jagoan lu org...org kg semua dah kenal saper korang

Anonymous said...

Hello semua , sementara kita duk lawan mana kuil dan mana masjid, negara kita sedang semakin ketinggalan dalam segala segi. Janganlah berfikiran sempit. Semua ini adalah angkara untuk memindahkan focus anda kepada isu sie yang remeh. Percayalah. Hidup Melayu... Hidup India.. Hidup Cina.. Hidup Malaysia...

TAIPINGMALI (TM) said...

OOO kuil tu dah wujud sebelum wujudnya shah alam lagi. kata nik nazmi ahamad su khalid ibrahim kuil dah wujud 150tahun lalu.

600 ribu dibelanjakan oleh kerajaan BN untuk memindahkan kuil ke ss18. Exco Sivalingam setuju. datang Komala Dewi pula tak setuju, minta lain , kerajan bagi di ss 22. Bila Pakatan memerintah ss22 pun tak setuju sebab jauh dari persiaran jublee perak. Minta lagi dekat iaitu ss 23. Sekarang dah ada 3 tapak . untung lah depa.

Anonymous said...

Khalid Gereja memang bangang. Orang Islam yang menyokong pun macam lembu bangang dicucuk hidung. Kuil haram yang sekangkang lembu, nak di halalkan jadi sebesar padang bola. Hindu beberapa kerat, nak diberi kuil sorang satu ke? Jangan lah pasal politik, hati jadi buta. Kalau nak undi sangat, kumpulkan je kuil depan rumah sendiri. Tak usah ganggu orang lain.

Anonymous said...

Salam, Banyak komen-komen yang sudah disemak melalui blog-blog masalah kuil haram Seksyen 19. Harap semak jawapan penduduk Seksyen 19 Shah Alam untuk mengetahui masalah sebenar yang telah dihadapi oleh penduduk Melayu Islam selama 22 tahun. Terima kasih.
Sila baca blog ini:
kuilharam.blogspot.com