"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, May 07, 2009

Krisis MB: Che Det Kata Apa..? - malaysiakini

Reactions: 
Aku mintak pencacai-pencacai UMNO/BN a.k.a penjilat jubor tahi Najib komen kenyataan Che Det dekat bawah ni... celik mata luas-luas, baca betul-betul pas tu komen...
  • Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, Perlembagaan Persekutuan secara jelas menyatakan Yang di-Pertuan Agong tidak boleh memecat seseorang Perdana Menteri.
  • Bekas Perdana Menteri berpendapat, perkara yang sama diaplikasikan di negeri-negeri iaitu raja tidak boleh menyingkirkan ketua kerajaan melainkan terdapat undi tidak percaya.
  • Bagaimanapun beliau tidak merujuk perkara itu kepada kes di Perak sebaliknya menyerahkan kepada mahkamah berhubung pengesahan pelantikan Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir sebagai Menteri Besar yang baru.
  • "Raja tidak boleh menolak untuk tidak melantik seseorang Perdana Menteri tetapi baginda tidak boleh memecat apabila sudah membuat pelantikan sehinggalah ada undi tidak percaya.
  • "Saya fikir peraturan itu juga terpakai di negeri-negeri tetapi dalam kes Perak mungkin ada undang-undang lain, jadi ini saya boleh diperbetulkan," katanya.
  • Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan ucaptama pada siri wacana perdana bertajuk Peranan Eksekutif, Legislatif, Kehakiman dan Raja Berperlembagaan dalam pemerintahan di Malaysia di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.
  • Mengulas mengenai krisis politik di Perak, Dr. Mahathir yang memimpin negara selama 22 tahun melihat Barisan Nasional (BN) tergesa-gesa bertindak mengambil alih kerajaan negeri itu daripada pakatan pembangkang.
  • "Saya lihat begitu, ia agak tergesa-gesa. Mungkin mereka membuat sesuatu yang betul, tetapi ia agak terburu-buru," katanya.
  • Dr. Mahathir menjelaskan, orang ramai perlu mengambil iktibar daripada apa yang telah berlaku di Perak iaitu mereka tidak seharusnya bertindak tergesa-gesa dalam membuat keputusan.
  • "Sesuatu perkara itu mesti dipertimbangkan secara betul sebelum keputusan dibuat.
  • "Ini kerana apabila kita dalam keadaan terlalu tergopoh-gapah, kita selalunya membuat silap, jadi dalam situasi apa sekali pun, sentiasalah ambil sedikit masa untuk berfikir," katanya.
  • Kepada soalan adakah beliau merasakan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah telah menyalahgunakan keistimewaan baginda berhubung kes politik di Perak, Dr. Mahathir menyerahkan kepada mahkamah untuk membuat keputusan.
  • "Saya tidak mahu membuat keputusan tentang perkara ini. Biasanya apabila sesuatu perkara dirujuk kepada mahkamah, kita akan menutup mulut," katanya.
  • Beliau juga enggan mengulas sama ada pilihan raya di seluruh Perak perlu diadakan bagi menyelesaikan krisis politik di negeri itu.
Aku gerenti penjilat-penjilat jubor tahik UMNO/BN a.k.a Najib tak kan komen dekat bawah ni... Kunun-kununnya depa tak baca la posting ni...

17 comments:

Malaysian-2Day said...

ler kalau ader ke penjilat jubo tahi najib? tak baik memfitnah. ader bukti ke sapa2 jilat jubo dia? hehe marah ler tu yer? sian. Kenapa pulak nak risau pasal komen Tun nih? kamu bercakap macam Tun sebelum ini tak pernah bercakap.

Itu pendapat dia. semua orang ada pendapat masing2, macam perkataan ko, "SEMUA ORG ADA LUBANG JUBO" jadi Tun ada pendirian Tun, Raja Azlan membuat keputusan dgn mengambil kira kepentingan Rakyat Perak. Tun boleh cakap apa sahaja, tetapi Sultan Azlan ada hak untuk membuat keputusan dan selagi keputusan itu tidak berdasarkan fakta yang di reka2 aku tak nampak penyalahgunaan kuasa berlaku.

Sultan Azlan tak perlu dgr byk cerita2 dongeng dari Nizar, hanya 1 fakta yang menutup segala tuntutan lain. Fakta yang kamu semua buat2 tak paham bahasa ...

Ini Faktanya:

31 ADUN Negeri Perak Menyokong Barisan Nasional, 28 ADUN Negeri Perak Menyokong Pakatan Rakyat.Sudah2 la wahai fanatik PR. Terimalah hakikat ini. Cuba lagi di Pilihanraya umum akan datang.

penunggu gunung tunggal said...

KALAU SETAKAT MALAYSIAN-2DIE NI CAKAP, SEMUA HAPRAK.

BACUL. KIH KIH KIH

PI KENCING MERATA BLOG ORANG. BLOG DIA, KOMEN TAK BULEH. JENIH NO GUTS, NO BALLS.

KAH KAH KAH

Anonymous said...

mane ko tahu 31 sokong BN. kalu berani buatla undi tidak percaya. bukannya pegi tanya sorang2 ko sokong apa. pastu sekat2 pulak solat hajat. orang nk solat hajat, ko takut apa BN. kalu ko betul, xyahla takut org solat hajat.

Anonymous said...

Dari kisah2 yg dh tersiar jadi..Kalau aku buat kesimpulan bahawa UMNO/BN mmg xpernah solat..kalau solatpun nk menunjuk2 aja.... kalau dah x boleh solat hajat kt masjid ..abih buat masjid tu utk apa.... tempat buat show tarian bogel a.k.a tiger show bagi zahid hamidi tengok....

piiiiraaahhh mabuk....

Anonymous said...

31 sokong b-end??? mn black n white bro mlysian2day...

cakap kat luar x blh pakai la bro... cakap dalam dewan br bulih pakai...

aku bulih cakap ada 3-4 org b-end akan menyokong PR... huhuhu

Pak Lubis said...

Ini Faktanya:

31 ADUN Negeri Perak Menyokong Barisan Nasional, 28 ADUN Negeri Perak Menyokong Pakatan Rakyat.Sudah2 la wahai fanatik PR. Terimalah hakikat ini. Cuba lagi di Pilihanraya umum akan datang.

Kalau itu fakta yang benar kenapa tidak dibuat penyingkiran Nizar secara berpelembagaan. Buat lah usul semasa Dewan Bersidang dan suruh Nizar letak jawatan. Itu pun kalau speaker beri lalun untuk membentangkan usul tersebut.

Sang Tuba said...

Salam hormat...

Lepas ni, kita tekan supaya Ahmad Said letak jawatan sebab dah terang tanpa ragu-ragu beliau dah tidak mempunyai kepercayaan lagi dari ADUN Terangganu.

Apa-apa pun nescaya mahkamah akan berpihak pada Zamry Mamak. They might will the battle but the real war is on PRU-13. See you there!!!...

Pissttt, pissttt! Bukan apa, nak bagi elokkk...

-SANG TUBA-

p/s: biar panas hingga PRU-13 sbb melayu ni mudah lupa

Anonymous said...

BN memang takut bab-bab sembahyang,hukum hakam,hadis2 nie, setau aku makhluk yang takut kat ayat suci nie, setan aje

Baginda Reformasi said...

yup....
MB terengganu hilang kepercayaan juga di terengganu tapi sebab dia UMNO maka tutup dulu kes ini... hahahaktui..... produk haram di perlis cegane?

gapodio said...

kalau dah berani sangat bagi la semua ahli mesyuarat tingkap ni maksud mesyuarat...
ini belum papa lagi dah tak berani nak bagi orang masuk dewan...
gantung sana-sini, halau orang keluar dewan...
logik ka gantung zambry dan 6 orang exco sebab pergi majlis yang dianjurkan oleh sultan??
3 orang yang bebas tu masih lagi ahli dewan undangan negeri yang sah...
dah ada precedent case dulu...
mahathir pun pernah wat statement pasal ni dulu...
takmau plak hangpa letak...
try mesyuarat elok2, ni belum papa dah salah guna kosa...
celaka punya pengkhianat agama dan bangsa...

statement mahathir yang ni hangpa berani ambik plak...
yang banyak2 lagi hangpa wat bodo ja..
selective betoi...

Anonymous said...

www.zambry.com ini laman web terbaru MB Perak yang amat dikasihi oleh rakyat Perak .

Anonymous said...

skrg perak ada 2 speaker plak dah, so dh ada 2 kerajaan, 2 MB, 2 speaker, kena le dgn nama negerinya, negeri perak, pingat perak utk tpt ke-2, heh heh

Anonymous said...

Kalau jujur dari awal dulu tentu ada serah menyerah tugas secara resmi dari MB Tajol ke MB Nizar sebaik saja Be End tewas....

Di sbbkan ada agenda tersembunyi...

Inilah padahnya...rancangan merampok dan sebagainya

Sampai kerusi DYMM Tuanku Sultan diperasapkan.... apa hal

Sesungguhnya Allah SWT jua Maha Mengetahui

Anonymous said...

mungkin ada hikmahnya juga kenapa apa yg dibuat oleh DSN berlaku di perak, siapa tahu mungkin ini juga akan terjadi kepadanya di parlimen nnti, kena pulang paku buah keras le

Webmaster said...

Bro Malaysian-2Day,

Apasal ko punyer blog tak boleh komen. Aku rase baik ko tulis semua cerita ko tu kat dalam diari jelah.

Anonymous said...

Selalunya org takde teloq je blog tak boleh komen ni. BACUL.... Hahhahah....

Anonymous said...

[url=http://kolk.com]grainger games[/url]