"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, May 07, 2009

Bisikan diraja' untuk Pakatan - malaysiakini

Reactions: 
Pemimpin Pakatan Rakyat Perak yang mempersembahkan protes berhubung insiden Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini kepada Raja Nazrin Sultan Azlan Shah, telah dinasihatkan bahawa raja tidak boleh mencampuri soal politik.

"Raja Nazrin memaklumkan bahawa baginda meletakkan penghormatan yang tinggi terhadap saya dan Datuk Ngeh Khoo Ngam dan memaklumkan bahawa Raja berada di atas politik (tidak mencampuri soal politik)," kata Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Sebaik sahaja Raja Nazrin memasuki DUN yang terletak di bangunan SUK, anggota Pakatan Rakyat berkumpul di tengah Dewan, mengelilingi tempat duduk bentara, untuk menyampaikan rasa tidak puas hati terhadap apa yang berlaku termasuk Speaker V. Sivakumar yang diangkut keluar dari Dewan.

Nizar mempersembahkan kepada Raja Nazrin bahawa pihaknya tidak berpuas hati dengan cara Sivakumar diperlakukan dan anggota polis dibawa masuk ke DUN.

Ketika Raja Nazrin memasuki DUN kira-kira 50 anggota polis berada dalam Dewan.

Apabila dibangkitkan oleh Nizar, Raja Nazrin mengarahkan semua anggota keluar.

Majlis perasmian hanya bermula selepas Sivakumar, Speaker dilantik Pakatan tahun lalu, dibawa keluar oleh pasukan polis.

Sivakumar tidak berganjak dari tempatnya sejak pukul 10 pagi tadi.

Nizar menyatakan demikian pada sidang media selepas sidang DUN ditangguhkan sebaik sahaja Raja Nazrin menyampaikan titah diraja perasmian petang ini.

Raja Nazrin yang sepatutnya merasmikan sidang itu pukul 10 pagi tadi hanya berbuat demikian 3.17 petang.

Baginda tidak dapat berbuat demikian selepas Sivakumar sejak pagi tadi bertegas sidang DUN tidak akan diadakan selagi 10 anggota termasuk Menteri Besar Datuk Seri Dr. Zambry tidak keluar Dewan.

Tiga lagi termasuklah ADUN Bebas yang menyokong BN sekarang.

Bagaimanapun mereka tidak keluar Dewan manakala BN pula mengadakan sidang dalam sidang DUN.

Kemuncak insiden hari ini ialah Sivakumar diganti dengan bekas ADUN Sungkai, Datuk R. Ganesan dan diangkut keluar kira-kira 2.45 petang tadi.

Pada sidang media itu, Nizar berkata, pada hakikatnya tidak ada persidangan kerana perintah awal Speaker tidak diikuti. "Jelas lihat hak Speaker tidak dipatuhi dan dirampas," kata beliau yang ditemani Sivakumar pada sidang media.

Sivakumar yang ditahan dalam sebuah bilik berhampiran DUN dilepaskan selepas majlis perasmian.

Kata beliau, DUN Perak telah dilacur dengan begitu dahsyat dengan kerja-kerja yang keji dengan menggunakan orang luar.

"Kami menghormati Raja Muda dan saya dititah oleh Tuanku mahu bekerja dengan Pakatan Rakyat, apa yang BN buat usul dalam dewan semua itu tidak laku dan sah kerana telah ditolak sejak semalam lagi.

"Apa yang dibuat oleh BN iaitu menidakkan Speaker telah menghina Dewan, cukup mengaibkan. Kemasukan orang luar satu tindakan yang tidak bertamadun," katanya.

Mengulas lanjut isu itu, "saya iringi Tuanku keluar dan Tuanku mengatakan baginda mahu bekerja dengan Pakatan Rakyat."

Mengenai tindakan susulan, Nizar yang Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak menambah :

"Kita mahu DUN Perak dibubarkan, kerana kerajaan sekarang tidak sah."

Kata Nizar, beliau akan memohon menghadap Tuanku untuk tujuan tersebut dalam waktu terdekat.

Ketika ditanya sama ada akan mengambil tindakan undang-undang, Nizar berkata, pasukan peguam pihaknya akan meneliti soal itu.

20 comments:

Anonymous said...

nasi sudah jadi BRIANI MAMAK ZAM...hangpa tungu PILIHANRAYA KEDEPAN...MAMPUIH BE END

Anonymous said...

bubar je la cepat...tggu lama bn lagi celaka kang..diorang stenby langgar undang2...buduh bn

Anonymous said...

Cepatlah BN jatuh, supaya Al Juburi dan kuncu kuncunya naik menjadi pemerintah.

Nak sangat aku melihat melayu yang tak sedar diri merasa hidup macam pelarian Palastine.

Aku pun dah puas hati dengan apa yang aku dapat selama umno memerintah sehingga aku sudah mampu untuk berpindah ke Australia bersama seluruh keluarga dan mertua aku.

Melayu tidak ada sedar selagi mereka sendiri tidak merasa keperitannya.

Terpaksalah aku merasa hujan emas di negeri orang kerana bangsa ku memilih hujan batu di negaranya sendiri !!!

Anonymous said...

Satu episod yang akan terus tercatat dalam sejarah negara dan khususnya negeri Perak.Inilah rupa bentuk demokrasi yang dilacurkan umno BN.
Sedih melihat terkuburnya lambang demokrasi raayat, apabila Dewan Undangan Negeri yang menjadi wadah keadilan untuk raayat tercemar. Dewan yang tinggi kedudukannya, sekali lagi dilanggar biadap mereka yang tidak menghormati kemulian dewan itu sendiri.

Raja Nazrin dan Raja Azlan tentu lebih arif lagi bila ini terjadi.
Inilah kesudahannya bila keadilan tidak diberikan tempat yang sewajarnya.

Begitu terserlah rakusnya BN dalam merebut kuasa.Yang sedih lagi Perak di perintah mamak bendahara,sebagaimana punahnya Melaka akibat mamak mandaliar.

Sedih lagi melihatat sg perak mengalir lesu, akibat raja yang tersalah titah.

jinbara said...

salam...
kepada anonymous 9.17 lu nie orng perak ker?kalu btl2 la bn haram jadah nie berani buburkan dun la biar rakyat perak pilih mane yg patut memerintah negeri perak kita bertanding cara anak jantan la...jng la nk bertokok dalam blog beb...aku rs la ko nie x pergi kut p.raya kecil yg lepas2...so tu sebab lu x tahu mcm mne rakyat malaysia m.yokong pakatan rakyat..so wa sarankan lu pergi la p.raya kecil kat penanti nanti lu tengok sndiri btl tak pe yg wa ckpkan nie..

Anonymous said...

kita rakyat negeri perak amat sedih dengan peristiwa yang telah berlaku pada hari ini 7 mei 2009.lebih malang ianya di bawah pemerintahan raja dan sultan yang dikatakan cemerlang dan gemilang. jika tindakan dibuat atas kepentingan rakyat insiden pada hari pasti tidak akan berlaku...apa tindakannya? bubur saja dun dan beri kuasa penentu kpd rakyat negeri perak d.r

dude said...

ramai2 kita solat hajat...kot2 Raja Nazrin berubah dan meyuruh membubarkan DUN

Anonymous said...

Umno akan mengunakan cara apa saja tindakan bagi menghalalkan tindakan mereka itu...

Kami Pengundi atas pagar sentiasa memerhati... Pada PRU 13 nanti baru tahu itulah kuasa rakyat...

dino_yp@yahoo.com said...

PR memang perangai macam samseng! Tolak PAS, DAP, PKR... PRU depan PR akan terkubur di perak! Takbir!!!

Anonymous said...

kemapalah Be End mi pengecuttttttttttttt sangat? Waktu DSNJ nak bubarkan DUN dulu. DSNJ lebih JANTAN dri Be End.Kalau dibubarkan dulu baru tahu siapa anak JANTAN.Klu Be End menang barulah dia JANTAN.Sebenarnya Be End tak puna (kata orang Perak)maksudnya KOTE tak ade. Patutnya Najib tu potong KOTE bagi makan anjing lagi bagus atau buat umpan ikan Pirah na

Kelana said...

salam...
kepada anonymous 9.17

Sy sokong apa yg jinbara ckp tu, sy rasa anonymous 9.17 ni tak layak jd rakyat malaysia semoga anda jd rakyat Australia. Mungkin bila anda mati nnt anda akan ingat malaikat mungkar/nakir yg kat Australia tu menyebelahi anda... Kita sama2 tunggu alam barzakh nnt.. Kalau malaikat bertanya pd kami "siapa sdr mara kamu", kami akan jawab org beriman sdr mara kami..., dan bila malaikat tanya anda pula "siapa sdr mara kamu", kamu jawab ler org2 umno dan org2 Ausralia ni sdra mara ku...

Kita semua akan berjumpa di Padang masyar... itu adalah PASTI berlaku

Anonymous said...

jgn terkejut kalau malaysia jd cam negara luar!!!

demontrasi menentang kezaliman, cam di thailand. puak2 ammmno nak ke negara jd cam negara luar???

jalan terakhir adalah demontrasi, bila mana rakyat sudah tidak tahan dengan penindasan krjaan.

mahkamah, polis, hakim, spr, sprm sudah x blh dipercayai lg...
inilah punca rakyat negara luar bangkit menentang kerajaan yg zalim...

harap puak ammmno ni sedar!!!

Anonymous said...

BUBARKAN SAJA DUN KAT PERAK TU. AKU SETUJU SESANGAT. DAN APA YG DAPAT AKU JANGKAKAN BN TAK AKAN MENANG. DAN PR AKAN KEMBALI MEMERINTAH. TAKBIRRRRRRRRRRRRRRRR, TAPI PAS HANYA MENANG TAKBIR JE LA. PALING TIDAK PUN KEPOH MCM LA DIA MENANG MAJORITI, SYOK SENDIRI. MAKA DAPAT LA JAWATN MBE SEKALI LAGI (MB EHSAN) DAN AKAN DIPERKUDAKAN OLEH DAP SEKALI LAGI. KIITA DAPAT LIHAT ORG MELAYU PERAK AMAT MENYANGI KERAJAAN DAP HINGGA SANGGUP MENJATUHKAN MELAYU UNTUK NAIKKAN KERAJAAN DAP. MUNGKIN DAP LAH SAHABAT YANG PALING SETIA UNTUK MEMPERTAHANKAN ISLAM BERBANDING MELAYU DARI PARTI LAIN. KALAU BERCAKAP PASAL ISLAM MEMANG PUAK DIA JE YG MASUK SURGA......APAPUN MELAYU AKAN TERUS MENAG NYALAK TAPI NEGERI TERGADAI.... MCA/MIC GERAKAN HINDRAF DIAM JER X YAH SUSAH PAYAH. SO PIKIR LA SENDIRI.

Anonymous said...

dino_yp@yahoo.com = contoh orang tadak akai..pakai teloq untuk pikiaq

JiranSebelah said...

Kalau mcm ni caranya.. syusyah nak selesai masalah kat Perak ni...Org Perak semua setuju ke kalau BUBAR DUN..? kalau setuju, jomm ramai2 doa..moga yang berkuasa membubarkan DUN..akan membubarkannya.. Ya Allah..! lembutkanlah dan bukakanlah hati orang yg berkuasa membubarkan DUN Perak..mengambil tindakan MEMBUBARKAN DUN Perak dengan SEGERA moga masalah di Perak ini selesai dengan pilihan rakyat dan adil..! Aminnn...!!!

Anonymous said...

anonymous 10:58

kesian kamu jenis otak yang dah beku gamaknye.

kamu kata "KALAU BERCAKAP PASAL ISLAM MEMANG PUAK DIA JE YG MASUK SURGA"

Cuba kamu perati tengok.. ramai2 rakyat yang kena tangkap kat mesia ni dari parti mana? semuanya dari parti selain UBN. kamu tau apa maknanye tu.. itu le maknenye sapa-sapa di mesian ni yg sokong atau jadi ahli UBN ni yang kompom masuk surga.. sebebnya semua dosa2 merogol, merompak, membunuh, meraba, merasuah, mengkhianat, rampas kuasa (tengok ahli MT UBN..rasuah tapi jadi KM/MT lagi) dll semua nye terlepas dari hukuman jadi dapat le masuk surga.. Jgn kamu tak sedor, ini le amalan orang kristian .. buat dosa pastu jumpa padri amapun dosa. Masuk UBN hilang dosa ..eh..eh kan sama tu.

pikio2 le

org teghonok

iam_khufu said...

Raja Nazrin, hmmm aku tak harap walaupun 1%

Tinta Hitam said...

Sejak bila pulak Sultan Perak diatas politik? Bukan ke Baginda salah satu pihak yg memainkan peranan penting utk menjatuhkan kerjaaan PR sehingga sanggup melanggar peruntukan udg2?

Dauat Tuanku.Patik mohon sembah derhaka..

Anonymous said...

kalau di atas politik sekalipun, xkan la dah kecoh mcm ni pun nak buat dek lagi.
rakyat tertanya2, ada keja ke tak ni??
xkan makan elaun dan bergantung kepada nasib keturunan je kut...
kalau politik x stabil, nak buat apa lagi lepas ni? semua benda x jalan kalau politik x stabil.
kalau pro-bn, bagitau terus terang supaya rakyat dapat tentukan masa depan negeri. x salah nak sokong bn, tapi lepas ni kena dengar la apa keputusan rakyat

Anonymous said...

kepada ano 9.17
yang hang pi kat pulau tempat buangan banduan(fakta sejarah) buat gapo, atau memang hang selayaknya kat situ...wakakaka...punyalah lol,klu nak pindah pegilah bawa anak bini kat tempat lebih baik...konfom nanti anak bini kau dgn minah saleh x de beza...sendiri mau ingat la. punya la sengal kau ni.