"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, August 18, 2009

Bukan Muhyiddin Pernah Jual Tanah ke Singapore ke?

Reactions: 
Galak sangat-sangat Muhyiddin Yaasin menuduh Anwar Ibrahim pengkhianat. Namun, Malaysiawaves pernah membuat laporan bahawa UMNO Johor (di kala itu dibawah pimpinan Muhyiddin) pernah menjual tanah kepada Singapura. Ibrahim Ali pernah mendedahkan kepada kita betapa tanah di Johor telah dijual kepada Singapura.

Teringat saya sewaktu selepas PRU 1990. Di waktu itu berlaku PRK bagi kerusi Kenali. Maka, datanglah Muhyiddin berkempen dengan haibahnya. Beliau dengan hebat berkata bahawa UMNO mahu memperjuangkan Islam dan mempertabatkan Islam. Lantas bangun seorang tua berkata bagaimana UMNO Johor hendak berjuang Islam, sedangkan di Johor cuti hari Jumaat pun mereka tak boleh nak pertahankan.
Di Perak, UMNO main isu Nizar jual tanah pada Cina. Rata kampung diorang ulang fitnah ni. Rupanya bangsa UMNO ni bangsa hipokrit. Bak kata orang tua2, mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.

Berita ini diambil dari blog Penarik Beca@Bakaq. TQ pada Pak Bakaq atas "research" yang beliau telah buat. Syabas.

UMNO gadai tanah Johor kepada Singapura

KUALA NERUS, 15 Mei 2006 (Hrkh) - Pemimpin Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) didakwa telah menggadai sejumlah tanah di negeri Johor kepada kerajaan Singapura pada awal tahun 1980-an lagi.

Pemimpin Umno pada waktu itu telah menyerahkan tanah seluas 51,170 hektar kepada Singapura dengan bayaran RM350 juta, kata Pengerusi Majlis Tindakan Rakyat Kelantan, Datuk Paduka Ibrahim Ali.

Beliau mendakwa Menteri Petanian dan Asas Tani yang juga bekas Menteri Besar Johor, Tan Sri Muhyiddin Yassin bertanggungjawab menggadai tanah-tanah orang Melayu kepada Singapura.

Saya terkejut, rupa-rupanya pada tahun 1980 sewaktu Muhyiddin Yassin jadi Menteri Besar dan waktu itu Musa Hitam jadi Timbalan Perdana Menteri tiada siapa pun tahu didedahkan bahawa pada tahun 1981, kerajaan Johor di bawah Muhyiddin telah menyerahkan tanah di kawasan Sungai Lingu iaitu di Bandar Tenggara Johor sebanyak 51,170 hektar kepada kerajaan Singapura, jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Ceramah Perdana Menentang Penghinaan Terhadap Islam di perkarangan Maahad Tahfiz Wa-Tarbiyyah Darul Iman, Tok Jiring, baru-baru ini.

Katanya, kawasan tersebut tidak jauh dengan Kota Tinggi yang merupakan kawasan hamparan air seluas 51,170 hektar.

Menurutnya, kawasan berkenaan dipajak kepada kerajaan Singapura selama 60 tahun dengan kadar bayaran RM350 juta dan tidak dibenarkan sesiapa pun memasukinya sekarang ini.

Beliau mendapat maklumat tersebut ketika menghadiri suatu Majlis Dailog Kepentingan Bangsa Peringkat Negeri Johor pada 7 Mei lalu bersama Tengku Razaleigh Hamzah.

Menurutnya, taklimat tertutup itu dikendalikan oleh bekas Setiausaha Kerja Umno Johor, Encik Hamzah Othman yang juga bekas pengerusi guru-guru besar bersara.

Sebelum itu, ada satu taklimat tertutup yang diberi oleh Encik Hamzah Othman, bekas pengerusi guru-guru besar bersara yang pernah jadi Setiausaha Kerja Umno Johor dahulu sewaktu Muhyiddin Yassin jadi Menteri Besar. Dia bagi taklimat dengan tayangan slide, cukup dari segi maklumat, dengan petanya, pelan toponya, jelasnya di hadapan lebih 10,000 orang hadirin.

Sehubungan itu, beliau turut melahirkan rasa kesal dan dukacita setelah enam tahun menganggotai Ahli Majlis Tertinggi Umno dan 13 tahun menjadi Ketua Bahagian Umno tidak mengetahui isu tersebut.

Katanya, empangan tersebut dibuat setinggi 193 meter dan jika pecah atau dipecahkan seluruh Kota Tinggi termasuk Bandar Tenggara boleh tenggelam.

38 comments:

kemboja said...

Ini lah dia Pengkhianat sebenar....

Dgn keluasan 51,170 hektar....tanah di Johor di gadaikan pada orang asing....

Itu baru satu tempat di Johor...
Banyak lagi di lain2 tempat hartanah2 di Johor dimiliki oleh orang asing angkara si BANGSAT Muhyidin Yasin.

Mau tutup mata yehhhhhh.....!!!

Anonymous said...

pemimpin2 umno kalau gadaikan tanah, maruah bangsa dan agama. pengikut umno2 ngok akan pekik.. Hidup Melayu!! Hidup Melayu

padahal Melayu dah kena gadai.!!
Saper gadai?? Umno ngok jugak yg gadai..!!

Anonymous said...

DAP - malaysia
PAP - Singapura

sama adik beradik...nama lain-lain hati sama. klu cerdik pandai gi search tgk objektif n matlamat diorg.

anwar pengkhianat.

Anonymous said...

umno penggadai.. NEGARA..!
51 tahun perintah Tanah Melayu.. makin lama, makin tergadai Melayu.

Tak payah jauh, Genting highland pun cukup..!!
umno haprak.!!

Tulang Besi said...

yg jual tanah ke Singapura tu UMNO bukan DAP

chot said...

penyamunnnnnnnnnnnn ni geng kuda longkang ke?

Anonymous said...

bukan dap jugak yg jual tanah kat toke judi genting highland..

Reezl said...

anon 11:16 adalah contoh rakyat yang telah dibutakan mata hatinya dan judgement dia...

dalam kepala dia yang betul hanya umno, xkirala umno tu buat salah terang-terangan pun, umno bagi anon 11:16 tetap betul..
bangang punya orang....

Anonymous said...

betul tu ..sebenarnya amnolah yang menjadikan melayu layu ..bengap .buta hati

Media Cyber said...

kecoh xsudah. yg bodohnya korg percaya gak cakap mamat ni.

apa2 pun selagi hbgn haram pas dgn DAP berterusan. selagi itu pakatan rakyat ttp pakatan haram!

Anonymous said...

hubungan haram umno ngan MCA menyebabkan tanah orang Melayu di PKFZ pulau indah tergadai...

Tanah orang Melayu pulau indah tergadai harga murah..!!
saper kaya..?? MCA jugak yg kaya.

Anonymous said...

To: Reply 11:16 AM

Tak sedar lagi mamat nie UBN nie pengkhianat bangsa Melayu.

Anonymous said...

Media Cyber said...

ini satu lagi projek buta hati amno ..kesian2

Karat Biru said...

anony's umno, entah apa yang ada dalam kepala otak engkau, buatlah sedikit penyelidikan tentang apa yang orang dedahkan itu jangan dok nafi terus-terusan, karat tu kena sental juga sekali-sekala.

kemboja said...

Aku pernah dengar puak2 pengkhianat UMNO Ngok ni kata...."Tanah kat M'sia ni banyak lagi ...apa takut. Kita jual kat orang asingpun untuk pembangunan malaysia jugak....bila ada pembangunan, rakyat ada kerja"

Itulah mentality pengkhianat2 Melayu...akhirnya rakyat mengemis di negara sendiri...

UMNO...PENGKHIANAT...UMNO...BANGSAT

Anonymous said...

Kita semua diperbodohkan oleh pemimpin UMNO berkaitan dengan Singapura.

Mengapa sebahagian harta pusaka Negara Malaysia UMNO serahkan kepada Kerajaan Singapura....?

Sebenarnya UMNO bukanlah parti Melayu yang menjaga kepentingan melayu tetapi UMNO adalah parti yang diwujudkan oleh British untuk meneruskan penjajahannya terhadap Malaysia.

Dan Singapura adalah anak emas British kerana sebahagian kekayaan yang dimiliki oleh Singapura akan diserahkan kepada British sebagai ufti.

Oleh kerana itu dizaman Mahathir kita lihat perjanjian air mentah antara kerajaan Malaysia dengan kerajaan Singapura dilihat amat berat sebelah, mengapa UMNO seperti orang bodoh menerima penjajian seperti itu....?

Parti UMNO sebenarnya bukan untuk bangsa melayu tetapi UMNO adalah parti penjajah bagi pihak British. Oleh kerana itu UMNO akan sentiasa mengalah terhadap segala kehendak Singapura... seperti pulau Batu Putih. Ketika itu Rais Yatim sebagai menteri luar yang kendalikan kes tersebut.

Rujuk semula bagaimana Rais membuat kenyataan setelah terlepasnya pulau tersebut kepada Singapura...?

Hanya ahli UMNO Johor yang tidak tahu bahawa mereka sudah ditipu malah terus menyokong pemimpin yang sememangnya sentiasa menipu bangsa Melayu.

Bangkitlah wahai ahli UMNO Johor yang leka, belajarlah jadi pandai agar tidak diperbodoh dan dibangangkan sepanjang hayat oleh pemimpin yang anda lantik.

Memang kita sebagai rakyat Malaysia amat sedih melihat ahli UMNO Johor yang setia pada parti tapi sentiasa bodoh dan takut pada gertak pemimpin.

Jika anda ingin tahu lebih mendalam apakah benar pemimpin UMNO itu alat penjajah bagi pihak British, sila siasat setiap pemimpin UMNO yang dulu dan yang ada sekarang.... berapa ramai diantara mereka yang tidak ada tanah atau rumah milik peribadi di London, Australia, New Zealand atau pun di Afrika...?

Mengapa mereka ada harta dinegeri tersebut..? Ini adalah menunjukkan bahawa mereka kaya, dan harta ini adalah persediaan awal. Sekiranya berlaku apa-apa rusuhan dalam Malaysia yang mengancam nyawa mereka maka mereka ada tempat untuk berlindung.

Masih ingat kah lagi kata-kata Tun Mahathir, sekiranya Anuar Ibrahim menjadi Perdana Menteri...? Dia dan keluarganya akan lari meninggalkan Malaysia.... itu menunjukkan bahawa bangsat ini juga adalah penjajah bagi pihak British.

Dan contoh paling mudah, ketika krisis perundangan isu rampasan kuasa kerajaan Perak, mengapa Zambry Kadir dan kuncu-kuncunya ada ura-ura mendapatkan pandangan pada Queen bagi mengatasi kemelut yang mereka cipta....? Bukan kah itu tandanya UMNO adalah pencacai dan talibarut British...?

Persoalannya siapakah yang jadi Pengkhianat bangsa....? Jawapannya adalah "UMNO PUKIMAK"

chot said...

anom 1:29pm...gempak sungguh hujah ko.....syabassssss

jebat said...

UMNO!!

aku dah malas nak layan perkataan ini dan aku dah buangkannya dari kotak memory aku sejak tahun 1987. Mari kita lihat apa yg d katakan umno memperjuangkan hak melayu? X payahlah kita ceritakan bagaimana duit negara iaitu duit2 kita semua d takbir oleh umno, penat jari2 aku nak menaip aku rasa korang semua dah tahu bagaimana rasuah bermaharalela d dlm parti bangsat ini.
Kita terus jer ke kelantan. ROYALTY??
MENGAPA spi begitu busuk hati si umno nei sehinggakan sanggup menghalakan pejalanan paip minyak ke Songkla dgn jaraknya 225KM sedangkan ke kota baru hanya 165km,
MENGAPA perjanjian royalty minyak dgn kerajaan k'tan d sembunyikan kenyataannya DAN KITA SEMUA TAHU YG KERAJAAN K'TAN BERHAK MENDAPAT 5% ROYALTY MINYAK DARI PUSAT termasuklah pencacai2 umno yg berada d sini dan d luar sana, mereka tahu. Tetapi apakan daya mereka ini semua pekak sebelum d pekakkan, bodoh sebelum d bodohkan, bebal sebelum d bebalkan dan busut hati, hitam, lekat, kilat itulah yg berada d dalam hati mrk. Mrk tahu bagaimana wang negara di enjoy oleh ketua penyamun bukannya 1 ribu bukanya 2 ribu TETAPI BERBILLION duit d lesapkan. Tetapi apakan daya pada mrk HANYA UMNO SATU2NYA PERJUANGAN MELAYU di bumi malaysia ini, jadi biar apa saja yg d perlakukan oleh UMNO semuanya HALAL, BENAR, BETUL.
LAUNGAN HIDUP UMNO!! HIDUP MELAYU!! hanyalah kepada orang MELAYU yg menyokong UMNO sj.
YA!!! benar... pada mrk org MELAYU itu adalah MELAYU jika menyokong UMNO dan jika sebaliknya maka mereka bukan org melayu walaupun mereka melayu pada keturunannya.
Marik kita tanya puak2 UMNO ini bangsa apakah yg terbanyak d K'tan. Bukankah melayu majoriti kpd bangsa2 lain TETAPI oleh kerana rakyat K'tan tdk menyokong UMNO maka hak mereka d nafikan.
HIDUP UMNO!! HIDUP MELAYU!! mengapa hak rakyat T'ganu d nafikan semasa PAS menang d sana pada thn 1999. Royalty minyak d tarik oleh pusat dan d gantikan wang ehsan dan d salurkan pula kpd ketua penyamun UMNO d sana. Apa rakyat T'ganu bukan majoritinya org melayu?
HIDUP UMNO!! HIDUP MELAYU!! memperbodohkan bangsa sendiri. System PPMSI telah menjadikan anak2 melayu telah mundur dlm pelajaran dan ini d akui sendiri si muka senbab tempoh hari. ANAK MELAYU YG MUNDURKAN??
HIDUP UMNO!! HIDUP MELAYU!! belum lg aku nak cerita perihal perlucutan kuasa2 RAJA MELAYU oleh parti bangsat nei, belum lg aku nak cerita dasar DEB yg gagal menaik tarafkan bangsa2 MELAYU d sudut ekonomi.
DAri itu wahai pencacai2 UMNO kamu teruskan dgn laungan HIDUP UMNO!! HIDUP MELAYU!! dan terus lah menegakkan yg bathil agar senang kami KUBURKAN KAMU D PILIHANRAYA yg bakat KUNJUNG TIBA.

Forum Pakatan Rakyat said...

Nizar bg tanah kt cina perak bising. Umno bg tanah kt genting x bising pulak

joko said...

yang korang menyalak ni kenapa ??
korang bukan dapat apa pun ....
sama la semua ... politik di malaysia suck ...

Anonymous said...

Tak sampai setahun PaRia perintah Perak , permohonan tanah oleh bangsa cina naik sebanyak hampir4000% dari kebiasaan sebelumnya dan akan diluluskan oleh Nizar sebanyak 3500% , permohonan dari bangsa melayu hanyalah sekitar 120% dan akan diluluskan sebanyak 80%.
nasib baik lah PaRia perintah tak lama kalau tidak habislah tanah-tanah diambil dengan rakusnya oleh bangsa cina yg dimonopoli DAP. Maklumat dari keseluruhan Pejabat Tanah di Perak

Anonymous said...

To joko:

Kalau semua orang berfikiran mcm ko hancur negara.

Anonymous said...

"Nizar bg tanah kt cina perak bising. Umno bg tanah kt genting x bising pulak"

Puak2 ni memang mudah lupa....

Anonymous said...

"Tak sampai setahun PaRia perintah Perak , permohonan tanah oleh bangsa cina naik sebanyak hampir4000% dari kebiasaan sebelumnya dan akan diluluskan oleh Nizar sebanyak 3500% , permohonan dari bangsa melayu hanyalah sekitar 120% dan akan diluluskan sebanyak 80%."


Ini isu perkauman....Nizar lulus kan utk rakyat Perak(rakyat di dahulukan)..bukan satu bangsa saja..sapa/puak2 mana yg bawak isu perkauman ni...?
UMNO/BN mudah lupa..

Anonymous said...

HIDUP UMNO!! HIDUP MELAYU!! mengapa hak rakyat T'ganu d nafikan semasa PAS menang d sana pada thn 1999. Royalty minyak d tarik oleh pusat dan d gantikan wang ehsan dan d salurkan pula kpd ketua penyamun UMNO d sana. Apa rakyat T'ganu bukan majoritinya org melayu?

Anonymous said...

Hanya ahli UMNO Johor yang tidak tahu bahawa mereka sudah ditipu malah terus menyokong pemimpin yang sememangnya sentiasa menipu bangsa Melayu.

Anonymous said...

umno penggadai.. NEGARA..!
51 tahun perintah Tanah Melayu.. makin lama, makin tergadai Melayu.

Tak payah jauh, Genting highland pun cukup..!!
umno haprak.!!

Anonymous said...

"Ini lah dia Pengkhianat sebenar....

Dgn keluasan 51,170 hektar....tanah di Johor di gadaikan pada orang asing....

Itu baru satu tempat di Johor...
Banyak lagi di lain2 tempat hartanah2 di Johor dimiliki oleh orang asing angkara si BANGSAT Muhyidin Yasin.

Mau tutup mata yehhhhhh.....!!!"

Puak2 nie mudah lupa....
puak2 apa..????

Anonymous said...

Jawap..Jng x jawap....hehehe

wakmeli said...

bangsa yahudi siap rampas tanah kat palestine wat negara haram, sanggup wat apa saje walhal wat keja salah, rampas tanah orang lain...kita bangsa melayu ada pemimpin yg bangsat sanggup jual tanah melayu kat bangsa lain...ni la pengkhiatan yg paling besar jual maruah org melayu..

Anonymous said...

Muhyiddin pengkhianat melayu
umno pengkhianat melayu
dulu tanah dinegara ni hakmilik melayu semua tapi parti penipu umno dah jual habis dekat bukan melayu.Tanah2 hakmilik melayu hanya tinggal dikampung2 dan didalam hutan saja.Dibandar2 habis dikuasai bukan melayu..
Umno Pengkhianat melayu..Bangsat umno

Anonymous said...

Abang sekalian. Baca dulu artikle tuh. Dia kata pajakkan kepada Negara Singapura. Maksudnya dia sewakan kawasan itu untuk dijadikan tempat takungan air untuk Singapura. Dia tak jual.

Kita kena mula dengan membacakan?

Sekali lagi Abang sekalian mensasar seseorang (macam sniper ler) dan menyerang hendap orang tuh. Ni dipanggil character assasination.

Kawasan tuh kira investment untuk Johor. Keuntungan masuk ke Negeri Johor.

Ada seorang yang berasal dari Johor ada banyak tanah kat Singapore. Nak tahu sapa orang Johor yang paling banyak tanah di Singapore tanya orang Johor. Dia mesti tahu.

Saya harap Abang sekalin dapat berikan hujah yang bukan seperti ekor Kucing yang tersepit kat pintu diterkamnya orang yang cuba nak menolongnya.

Kalau Abang sekalian buat hujah yang macam gini saya risau tak ada yang membaca setuju.

Rasional sikit.

Memang banyak lagi hal dalam UMngoK tetapi tolong susun semula ayat tak payah emo.

kemboja said...

Biasanya bila seseorang pergi ke kedai pajak gadai dan menggadai barang kemas....adalah kerana seseorang itu kekurangan duit untuk perbelanjaan.

Biasanya, seseorang itu kalau boleh tak nak pijak langsung ke kedai pajak gadai ni sebab kalau orang tahu akan memalukan diri sendiri.

Tanyalah pada sesiapapun.....malu ke tak malu...???
Tapi terpaksa menahan "kemaluan" kerana mungkin terdesak?

Jadi.....

1)Apakah Malaysia terdesak sehingga sanggup menggadaikan/memajakkan tanah itu?

2)Dimanakah maruah Malaysia sehingga terdesak untuk menggadai/memajak tanah melayu ini.

3)Kemanakah hasil-mahsul di Malaysia sehingga sanggup menggadai/memajak tanah melayu.


Sebab itu saya katakan UMNO adalah bangsat kepada negara dan orang melayu (dalam hal ini)

sprm said...

biasa ler kemboja... proses pajak pun ada masyuk ma....

Anonymous said...

...kepada pak angguk,mak angguk umno ni ape yg diaorg dapat klu umno jatuh tesembam nnti???? korang semua dapat sakit jiwa je,paling lumayan pun korang dpt papan tanda cawangan umno je...jual la kat besi buruk sedangkan boss2 korang ble lari ngan duit berguni2....jom kita pupuskan umno dr malaysia.....

Anonymous said...

...kepada pak angguk,mak angguk umno ni ape yg diaorg dapat klu umno jatuh tesembam nnti???? korang semua dapat sakit jiwa je,paling lumayan pun korang dpt papan tanda cawangan umno je...jual la kat besi buruk sedangkan boss2 korang ble lari ngan duit berguni2....jom kita pupuskan umno dr malaysia.....

Anonymous said...

...kepada pak angguk,mak angguk umno ni ape yg diaorg dapat klu umno jatuh tesembam nnti???? korang semua dapat sakit jiwa je,paling lumayan pun korang dpt papan tanda cawangan umno je...jual la kat besi buruk sedangkan boss2 korang ble lari ngan duit berguni2....jom kita pupuskan umno dr malaysia.....

Anonymous said...

Takperlah teman-teman yang beragama Islam, kita tunggu jelah kat akhirat nanti, Saboor jelah...