"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, January 06, 2009

Bayaran tol Kesas maksimum RM15 sehala 2021- malaysiakini

Pemandu kenderaan kelas pertama di Lebuh Raya Shah Alam (Kesas) bakal membayar tol maksimum RM15 sehala atau RM5 di setiap plaza tol lebuh raya itu menjelang dua tahun terakhir tempoh konsesi yang akan tamat pada 2022.

Dalam perjanjian antara Kerajaan Malaysia dengan syarikat konsesi lebuh raya itu, Kesas Sdn. Bhd. yang dimeterai pada 19 November 1993, kadar bayaran tol yang dipersetujui meningkat setiap dua tahun dari RM1 pada 1997 kepada RM5 pada 2021.

Dokumen perjanjian asal itu turut disertakan dengan perjanjian tambahan yang ditandatangani pada 14 April 1995 yang menyatakan bahawa kerajaan menyediakan pinjaman sokongan sebanyak RM80 juta kepada Kesas bagi membolehkan syarikat itu mempercepatkan pembinaan Pakej B lebuh raya itu.

Perjanjian konsesi tersebut adalah antara 22 perjanjian yang tertakluk di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 dan dikelaskan semula mengikut Seksyen 2C akta berkenaan yang membolehkan ia didedahkan kepada umum.

Di dalam jadual kadar tol yang dipersetujui, pada tahun ini, Kesas sepatutnya menaikkan kadar tol semasa RM2.20 kepada RM2.50 mulai 1 Januari lalu dan terus meningkat kepada RM2.80 pada 2011-2012 dan seterusnya RM3.10, RM3.50, RM4, RM4.50 dan akhirnya RM5.

Perjanjian itu menyatakan kerajaan boleh memutuskan bayaran tol yang lebih tinggi atau rendah daripada kadar yang dipersetujui dengan memberi notis kepada Kesas dua bulan sebelum pengisytiharan bayaran tol itu.

TP - bila KERAjaan nak swastakan jalan depan rumah aku ni? lepas tu buat pondok tol dekat depan pintu pagar setiap rumah dekat sini... nak kluar rumah kene tol, nak balik pun kene tol... amacam???

3 comments:

Corong Kita said...

koi nak mintak izin nak letak link blog ni dlm blog koi...ok??

Tq.

Mr Joker said...

Sila2... tak dak masalah... letak credit skali...

Antusabun said...

a'ah..tolkan semua jalan kat malaysia ni. kat kampung-kampung pun buat gak. best jugak bayar tol banyak2 ni. macam najis!!