"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, February 05, 2009

Sejarah Demi Sejarah Terus Tercipta - malaysiakini

Reactions: 

Kalau Tuanku Sultan perkenankan makluman MB untuk bubar DUN maka terciptalah satu sejarah. Sejarah tempoh paling pendek sebuah kerajaan di negeri Perak kerana hanya sempat berumur 10 bulan. Sejarah keprihatinan Sultan pada 'denyut nadi' rakyat seperti yang diungkap oleh Raja Dr. Nazrin Shah ketika upacara sambutan 25 tahun pemerintahan Sultan Azlan. Mungkin tercatat juga sebagai sejarah sebuah 'perkenan' yang punyai roh kasih sayang istana kepada rakyat demi hasrat dan hajat jelata.

Kalau BN berjaya dapat perkenan membentuk kerajaan baru negeri Perak maka tercipta juga satu sejarah. Sejarah kelahiran sebuah kerajaan yang tidak mendapat undi majoriti rakyat melalui pilihanraya. Sejarah pertukaran kerajaan tanpa pilihanraya dan tidak pula melalui 'undi tidak percaya' di sidang DUN sebagaimana termaktub dalam perlembagaan. Sejarah pembentukan kerajaan yang salah satu sebabnya ialah seorang ADUN melompat parti dua kali dalam seminggu. Sejarah lompat pergi dan balik.

Kalau Tuanku Sultan tidak memberikan perkenan kepada kedua-dua permintaan - DUN tidak dibubar dan BN pun tak membentuk kerajaan - maka ia juga menjadi sejarah. Pertama, sejarah sembah-maklum seorang MB untuk membubarkan DUN tetapi ditolak oleh istana. Ia menjadi sejarah kerana belum pernah berlaku sebelum ini. Kedua, sejarah gabungan ADUN yang mendakwa mempunyai majoriti dalam DUN namun tidak diperkenan untuk membentuk kerajaan. Sultan memang tak perlu perkenankan kerana bukti 'punyai majoriti' mestilah melalui undi tak percaya dalam sidang DUN. Namun ia jadi sejarah juga kerana yang memohon nak membentuk kerajaan baru itu tak mau peduli kepada perlembagaan. Akhirnya satu lagi sejarah tercipta kerana kerajaan yang ada perlu terus berkhidmat dalam keadaan kelebihan kerusi yang tak jelas dalam DUN.

Seminggu dua ini dah terlalu banyak sejarah tercipta.

SPR menolak perakuan dan makluman Speaker DUN tentang kekosongan kerusi DUN. Ia bukan sejarah kecil tetapi sejarah salah guna kuasa yang terang lagi bersuluh. Sejarah kesanggupan SPR merogol perlembagaan sebuah negeri yang dipayungi seorang Sultan berlatarbelakang undang-undang. Sejarah kesanggupan UMNO memaksa SPR dan kesediaan SPR diperbodohkan oleh UMNO.

Nasarudin juga mencipta sejarah tersendiri yang pasti dikenang lebih dari tujuh keturunan. Melompat keluar UMNO masuk PKR dan melompat semula keluar PKR masuk UMNO. Memang sejarah. Ibrahim Ali akan hilang dari catatan sejarah lompat parti yang sinonim dengan namanya selama ini. Nasarudin telah menggantikannya dengan rekod baru yang pasti sukar dipecahkan.

Jamaludin dan Osman juga mencipta nama dalam sejarah negeri Perak. Jamaludin adalah posmen pertama yang pernah dicalonkan untuk jadi MB. Kemudian kedua-duanya jadi Exco kerajaan negeri yang paling tak reti buat kerja dalam sejarah Perak. Mereka juga mencipta sejarah sebagai Exco kerajaan negeri Perak yang pertama didakwa di mahkamah atas tuduhan rasuah. Episod rasuah itu adalah rancangan jahat UMNO dengan perangkap yang lapok tapi masih mengena. Akhirnya Jamaludin dan Osman masuk UMNO. Memang sejarah!

Hee Yit Foong mencipta sejarah sebagai wanita dan OKU pertama menjadi Timbalan Speaker DUN Perak. Dia juga cipta sejarah sebagai YB pertama yang 'off'kan telefon bimbitnya selama lebih dari satu hari. Lucu tapi bersejarah.

Sejarah apa lagi selepas ini?

-jeritan minda politik malaysia


10 comments:

GOMO said...

SEJARAH PAKATAN RAKYAT AKAN TUMBANG DI SELANGOR PADA APRIL INI.

Topengperak_Xinwugi® said...

Jika Allah berkehendak begitu maka siapa yang dapat menghalang?

ciberboron said...

Terhibur aku dengan komen GOMO di mana saja. HAHAHAHAHAHAHA!

TP_X ... sabor je laa!

Anonymous said...

pastikan segala yg berlaku ini di simpan sebagai bukti sejarah yg cukup bermakna.....

vasantarao appalasamy said...

Rakyat Perak perlukan kerajaan melalu proses demokrasi, bukannya proses 'lompatan parti'!

tok ggawo said...

salam !

sejarah juga TP kena tipu dik Media Perdana tipu, Media Alternative pun tipu...!!!

Chais...!!!

sorry TP, gurau pagi,

tengok macamana pula gurau tengah hari

Anonymous said...

sejarah mengajar kita erti semuanya nanti....agen2 perisik PKM telah mula merosakkan bangsa melayu....mereka telah mula memasuk semua parti2 yang dirasakan kuat.....INGATLAH BANGSA MELAYU......PKM BUKAN DIANGGOTAI ORG CINA SAJA MALAH ORG MELAYU>>>>>HAHAHA>>...anda telah ditipu....nanti...kekuatan cuma pada agama saja sekrg....

Anonymous said...

Untuk menambah sedikit pandangan, saya teringat movie “TROY” dimana kuda trojan yang telah memasuki kem spartan mendapat tumpuan dan kekaguman penduduk walhal kuda trojan tersebutlah penyumbang porak poranda, sebagai perumpamaan, samada kita sedar atau tidak kuda trojan tersebut adalah perancangan licik pihak musuh apabila keluar BN selama 11 hari dan kemudiannya mengisytiharkan kembali kepada tuan nya -Konspirator yg mengumumkan BN sudah cukup majoriti utk mengambil alih krjaan Prk.

Pastinya saudara - saudari sekelian kenal kuda trojan yg saya maksudkan.?
Wallahualam.

chot said...

itu bukan kuda trojan..
itu kuda longkang nama nyaaaaaaaa

PEMUDA PAS KEMAHANG 1 said...

sejarah juga tercatit bila parti rasuah Umno BN tidak menghormati mandat dan hasrat rakyat.

Sejarah juga akan tercatat bila Umno begitu biadap buat kerja jahat dan menderhaka kepada Sultan kerana mengganggu gugat Kerajaan Perak disaat Kesultanah Perak sedang merayakan sambutan jubli Perak pemerintahan DYMM Paduka Seri Sultan Perak yang ke 25.