"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, February 28, 2009

Al-Fatihah: Ibu Mertua MB Ir Nizar Kembali Ke Rahmatullah - malaysiakini

Khabar baru diterima mengatakan bahawa Ibu Mertua YAB Menteri Besar Perak Dato' Seri Ir Nizar telah kembali ke rahmatullah pada jam 10:00 malam tadi di rumah anaknya di Jalan Damai, Tapah.

Jenazah Allahyarhamah Ibu Mertua YAB Menteri Besar Perak Dato' Seri Ir Nizar, puan Azizah binti Zainal Abidin akan dikebumikan esok sebelum waktu Zohor.

Kami dari BloggersNetwork@Perak mengucapkan takziah kepada YAB Menteri Besar Perak Dato' Seri Ir Nizar atas pemergian ibu mertuanya ke rahmatullah.

Al-Fatihah...

Serangan Bermula ESOK...!!! - malaysiakini

-tok iskandar

Bulan Februari hampir berlalu dan episod menyedihkan seperti pengkhianatan ADUN-ADUN Pakatan Rakyat dan rampasan kuasa di Perak bolehlah dijadikan iktibar kepada penyokong dan pemimpin Pakatan Rakyat. Anggaplah bulan Februari sebagai bulan pembersihan dan bulan Mac pula sebagai bulan menyerang. Asyik-asyik kena serang je, eloklah kita pilih strategi menyerang dan ramai yang bersetuju menyerang adalah pertahanan yang terbaik.

Ketika ini Pakatan Rakyat teruk diasak bertubi-tubi oleh pelbagai fitnah dan tohmahan seperti derhaka, pengkhianat dan macam-macam lagi label yang diberikan oleh media totok UMNO.

MB Selangor terpaksa berdepan dengan SPRM berhubung pertuduhan rasuah dan salahgunakuasa. MB Perak digulingkan setelah 3 ADUN Pakatan Rakyat belot. KM Pulau Pinang diasak dengan tuduhan anti Islam. MB Kedah terpaksa menangkis fitnah exconya membuat surat layang menghina Sultan Kedah dan MB Kelantan cuba dimalukan oleh Raja Katak, Ibrahim Ali.

Najib memerlukan modal besar untuk menghadapi Pemilihan UMNO pada Mac depan dan kejayaan merampas Perak secara haram belum memadai baginya. Selangor kini cuba diintainya dan tengah menunggu peluang untuk merampasnya secara haram.

Tindakan Tan Sri Khalid mendedahkan segala penyelewengan dan rasuah yang dilakukan oleh Khir Toyo telah mengejutkan puak-puak UMNO di Selangor dan khabarnya jika didakwa di mahkamah peluang Khir Toyo untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO makin tipis. Senang hatilah Mukhriz dan Khairi pasal saingan korang dah tumbang.

Tok nak cadangkan sedikit penambah baikan kepada Tan Sri Khalid supaya membongkar segala penyelewengan yang dilakukan oleh Muhamad Taib, bekas MB Selangor dan Ketua Penerangan UMNO. Kerjasama rakan-rakan bloggers diperlukan dan sebagai permulaan insiden letupan kilang mercun yang beroperasi secara haram di Sungai Buloh dan telah menggorbankan belasan nyawa perlu disiasat semula oleh SPRM.

Benarkah dakwaan Mat Taib@Mike Tyson memiliki saham di dalam Syabas dan lain-lain syarikat pembekal air sehingga rundingan air di antara kerajaan negeri Selangor dengan syarikat-syarikat pembekal air ini gagal. Biarpun tawaran yang ditawarkan oleh kerajaan Selangor itu berpatutan iaitu dengan nilai keuntungan yang bakal mereka terima sebanyak 12%. Khabarnya syarikat-syarikat pembekal air ini mahukan keuntungan 300%. Tokey judi kat Gentingpun tak dapat keuntungan sebanyak ini. Memang proksi Mat Taib tamak dan sanggup menyusahkan rakyat Selangor. Eloklah dibuat laporan kepada SPRM agar persepsi Suruhanjaya itu lembu UMNO tidak benar?

Mulai bulan 3 ini tok cadangkan bloggers semua membentuk kesatuan di peringkat nasional dan kita sama-sama mengumpul bukti dan mendedahkan segala kebobrokan yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO.

Hishamudin yang terpaksa berdepan dengan tentangan hebat daripada PAS, PKR, NGO-NGO seperti Gapena, PIBG, tokoh-tokoh akademik yang membantah pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dan BI.

Gerakan ini atau GMP perlu diperhebatkan dengan sokongan kesatuan sekerja seperti CEUPACS, NUTP dan MTUC. Pemimpin-pemimpin mahasiswa juga perlu menyahut seruan memartabatkan semula Bahasa Melayu dengan menyokong GMP. Pada 7 Mac, jika kita benar-benar menyokong GMP, marilah kita beramai-ramai menyertai demonstrasi yang diadakan untuk memartabatkan Bahasa Melayu. Soal demonstrasi haram atau tidak tidak timbul kerana UMNO sering mengadakan demo, siap bawa budak-budak sekolah lagi. Jika UMNO membantah,kita paparkan semula gambar UMNO buat demo dengan kanak-kanak. Jangan lupa CEO TNB, Che Khalib dapat award CEO of the yearpun pasal anjurkan demo bantah pembinaan Carrefour di Kota Damansara. Siap bawak budak sekolah lagi dan TV3 ada menyiarkan demo itu di dalam Buletin Utama.

Tok juga nak minta rakan-rakan bloggers mengumpulkan bukti berapa banyak sekolah di seluruh negara yang terbengkalai dan lewat untuk disiapkan. Setahu Tok kaum keluarga Hishamudin juga diberikan projek menyiapkan lebuhraya DUKE bernilai berbilion ringgit dan tok seperti warga Malaysia yang lain nak tahu ada tak kaum kerabat Hishamudin terlibat dengan projek membina bangunan-bangunan sekolah. Mungkin ramai yang tidak tahu Hishamudin adalah sepupu kepada Najib, TPM @ Menteri Kewangan.

Rakyat tengah sengsara dengan kemelesetan ekonomi,ramai yang menganggur,korang pulak perabih duit rakyat.

Mulai tahun ini,berapa banyak Pejabat Pelajaran Daerah Temerloh membazirkan duit rakyat dengan mengindahkan bangunannya dan kita mulakan dengan negeri Pahang kerana Najib pernah jadi MB di sini. Eloklah solan ini semua ditanya oleh MP-MP Pakatan Rakyat dan didedahkan di dalam blog-blog. Tak kena gaya Hishamudin akan disiasat oleh SPRM dan besar kemungkinan tak dapat bertanding jawatan Naib Presiden UMNO.Hishamudin bolehlah diibaratkan orang kanan kepada Najib.

Tok nak cadangkan MB Kedah menurut jejak langkah MB Selangor mendedahkan segala penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan BN ketika memerintah Kedah.Tok heran UMNO Kedah yang sibuk memainkan isu surat layang menghina Sultan Kedah. Korang kata Exco Kedah yang tulis surat tu. Kalau betul apasal korang tak buat report polis dan dedahkan nama exco tu. Nampak sangat nak buat modal untuk kempen Pilihanraya Kecil Bukit Selambau. Korang sekarang dah kamceng dengan polis, eloklah pindahkan aje cawangan korang kat balai polis. Jangan sampai rakyat menyampah nanti ada pulak kambing, baghal atau keldai yang dihantar di balai polis. Baghal@keldai@kambing tu pulak ada tulis nama PDRM. Macam yang berlaku kat Shah Alam hari tu.

Di Perak pula,hampir pasti BN nak boikot sidang tergempar DUN Perak. Eloklah macam tu. Bolehlah kita bubarkan DUN Perak dan adakan pilihanraya seluruh Perak. lepas tu MB haram zombie boleh pencen. Korang agak-agak SPR nak ke isytiharkan pilihanraya. Bab ni tok musykil sikit.

Tok dengar citer di Selangor jika MB Selangor dipenjarakan, Sultan akan menolak calon yang dikemukakan oleh PKR dan menerima Dr Hasan Ali sebagai MB yang baru. Jika ini berlaku huru-haralah negeri Selangor seperti yang berlaku di Perak dan jalan penyelesaian terbaik selepas ini Dr Hasan Ali tolak tawaran itu dengan berhemah dan serahkan kepada PKR pilih calonnya. Selepas ini untuk menunjukkan korang semua bersatu, buatlah khidmat komuniti bersama-sama.Semua ADUN PKR, PAS dan DAP turun padang menyertai program ini.

Najib tika dan saat ini sibuk membina kemnya di Pahang dengan menjadikan Ismail Said, MP Kuala Krau sebagai orang kanannya. Setahu tok UMNO Bahagian Kuala Krau hari tu mencalonkan Khir Toyo sebagai Ketua Pemuda dan bukannya Mukhriz yang dipilih Najib kerana Mukriz anak Mentornya Tun Dr Mahathir. Kau jangan salah pilih geng sudahlah najib. Setahu Tok juga ada sumber yang mendedahkan Khir Toyo telah memberikan rasuah kepada perwakilan UMNO di Kuala Krau untuk mencalonkannya. SPRM siasat ke tidak perkara ini?

Khabarnya Najib akan melantik Ismail sebagai Menteri kerana sebelum ini kempunan tidak dicalonkan sebagai timbalan menteri biarpun dah 2 penggal jadi MP. Ismail Sabri 2 penggal jadi MP Bera dah dapat jadi Menteri Belia dan Sukan. Saifuddin Abdullah baru jadi MP Temerloh dah jadi timbalan menteri. Ada sumber memberitahu nama Ismail dah dicalonkan Tok Nan dan disingkirkan di saat akhir kerana Rosmah nakkan kawan baiknya Maznah jadi timbalan menteri. Ismail Said pernah menjadi Ketua Pemuda Pahang dan exco Pemuda Malaysia ketika Hishamudin menjadi Ketua Pemuda.

Khabarnya Tok Nan MB Pahang akan digantikan oleh calon pilihan Najib, Shakar Shamsudin kerana beliau orang Pak Lah dan ADUN Kerdau, Zaharudin Kasim juga turut menerima tempiasnya kerana mempunyai hubungan erat dengan Pak Lah dan pernah menjadi Ketua Penaja UMNO Putrajaya. Ramailah orang Pak Lah dan Khairi yang akan dicantas oleh Najib setelah beliau menjadi PM.

Kem Najib jugalah yang memerangkap Norza Zakaria. orang kuat khairi dengan pertuduhan rasuah dan kem Najib jugalah yang mencantas Wan Farid, seorang lagi hulubalang khairi sehingga tewas dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Persaingan di antara Khairi dan kem Najib belum tamat kerana khairi baru sahaja mendapat tonik baru setelah mendapat sokongan ketua pemuda Johor, Datuk Razali Ibrahim. Ketua Pemuda WP, Perak, Kelantan dan beberapa negeri lain turut menyokong Khairi.

Kem Najib yang selama ini menyokong Mukhriz terpaksa bekerja keras dan dalam persaingan hebat ini siapa yang tewas akan kehilangan semuanya dan eloklah korang mintak borang masuk PAS atau PKR. Kalau malu, korang boleh mintak borang keahlian DAP.

Pemilihan UMNO semakin hebat dan setelah Konvensyen BN ditangguhkan, ramai yang menjangkakan pemilihan UMNO turut ditangguhkan bagi menghadapi PRK di Bukit Selambau, Bukit Gantang dan Batang Ai.

Jika Pak Lah berundur sekarang, masa depan politik Khairi dijangkakan akan berakhir. Masa depan anaknya, Kamarudin sebagai jutawan segera juga akan berakhir. Scomi akan jadi maggi mi. Pak Lah juga yang gigit jari. Paling suspen apakah orang kuat Khairi seperti Ismail Sabri dan Saifuddin Abdullah akan lompat menyertai kem Najib yang dianggotai Jamaluddin Jarjis, Ismail Said, Hishamudin, Zahid Hamidi, Shakar Shamsuddin. Kita sama-sama tunggu dan lihat.

Selepas 51 Tahun: UMNO Masih Bodoh..! - malaysiakini

Ini bukan kenyataan yang tak berasas, tapi kenyataan yang berbukti. kecualilah untuk totok-totok UMNO, bagi mereka, ini adalah "tuduhan". sikit aku tak heran kalau orang UMNO berfikiran macam tu (lebih-lebih lagi penyokong-penyokong UMNO) sebab orang-orang "berkenaan" ni pada pandangan aku bukan "tak dak akal", tapi mereka-mereka ni memang tak dak otak. kalau dah tak dak otak, macam mana nak ada akal? betul..?

Tengok je lah apa yang UMNO dah buat sepanjang lebih 50 tahun membentuk KERAjaan Pusat di Malaysia. tiap kali dok atas platform tak kira platform politik ataau apa-apa pun, depa ni akan bercakap tentang "kemajuan", "Malaysia negara maju", "Malaysia negara kaya", "Malaysia itu" dan "Malaysia ini". semuanya ada di Malaysia.

Disaat pemimpin-pemimpin UMNO dok laung-laung "kununnya" Malaysia negara maju, apa perlunya setiap kali jugak depa dok sodok rakyat Malaysia dengan sentimen perkauman? kalau sembang bab berniaga, depa cukup suka perbesar-besarkan jarum kununnya masyarakat Cina akan menguasai ekonomi Malaysia.

Apa masalahnya? masyarakat Cina tu bukan warga negara Malaysia ke? kenapa perlu takut pada masyarakat Cina?

UMNO Tolong Melayu?

Tiap kali jugak UMNO dok laungkan kununnya UMNO telah berjaya menyediakan berbagai "peluang perniagaan" kepada orang Melayu. kalau betul kenyataan tu, kenapa UMNO sendiri dok takut dan menakutkan orang Melayu akan kebangkitan masyarakat Cina dalam penguasaan perniagaan dan ekonomi Malaysia?

Adakah sebab UMNO "GAGAL" menyediakan peluang-peluang perniagaan kepada masyarakat Melayu sampaikan UMNO "TERPAKSA" mengeluarkan kenyataan sedemikian? aku cukup heran dalam hal ni. UMNO dok cerita yang UMNO "TELAH BERJAYA" menyediakan "BERBAGAI PELUANG PERNIAGAAN KEPADA ORANG MELAYU" tapi dalam masa yang sama UMNO jugak yang dok takutkan orang-orang Melayu akan kebangkitan dan penguasaan masyarakat Cina dalam sektor perniagaan dan ekonomi Malaysia. apahal..?

Kenyataan yang "BERSELINDUNG" macam tu macam "MENGIAKAN" pendapat aku bahawa UMNO telah gagal dalam membantu orang-orang Melayu. betul..?

Eh... UMNO tolong orang Melayu ke UMNO tolong MeLAYUkan orang Melayu?

UMNO Menyatukan Rakyat Malaysia..? - khak ptuih..!®

Betul ke UMNO menyatukan rakyat Malaysia..? kalau dalam bab "menyatukan rakyat Malaysia" ni aku memang cukup-cukup setuju bahawa UMNO adalah juara. tapi dalam majlis makan-makan je la. musim perayaan contohnya, nak kena sodok dengan makanan, baru la penuh semua bangsa pi serbu... serbu rumah terbuka. bukan sebab "perpaduan" tapi sebab nak makan. kalau bab makan, yang ni tak payah nak buat simbolik la kunun berjaya "menyatukan" rakyat Malaysia...

Cuba kau letak apa-apa kuih dekat kaki lima kedai tak pun dekat lantai pasar... tunggu dalam setengah jam cuba tengok, binataang apaa yang tak datang makan, binatang apa yang tak datang hurung makanan tu. semut, lalat, kucing, hama, rama-rama, anjing semua pi hurung makanan tu... (contoh ni kurang bagus sebenarnya tapi kira ok la bagi aku...)

Cuba pulak UMNO buat majlis tazkirah atau majlis keagamaan (UMNO pernah buat ke..?) ... tengok sape yang datang? (angkut dengan bas, bagi surat pekeliling "WAJIB" hadir tu kira ngelat... tak aci..!)

Sejak dari tahun 1998, aku dah pergi banyak ceramah-ceramah dan majlis-majlis keagamaan anjuran PAS dan alhamdulillah setakat ni jarang aku tengok yang bukan Islam tak hadir hatta dalam majlis Qiamullail waktu subuh (ada bukan Islam yang sanggup bangun jam 3 pagi untuk datang majlis keagamaan yang beragama Islam..!).

Kadang aku heran jugak... buat apa depa datang padahal depa bukan Islam dan aku pernah tanya depa (yang bukan Islam) buat apa korang datang..? depa jawab apa tau? - mesti datang la... tak tau baca pun tak da hal, janji hati mau bersih, kasi moral support..!

Apa kata korang? aku kata gini - yang datang majlis UMNO tu semua sebab nak dapatkan poket support, yang datang majlis Pakatan Rakyat pulak sebab nak bagi moral support. korang dok dalam golongan mana? golongan yang ikhlas memberi atau golongan yang ikhlas menerima?

Perhimpunan Agung

Korang tengok pulak tiap kali Perhimpunan Agung UMNO. sape yang datang? ahli-ahli UMNO je... ahli-ahli UMNO tu dari berbagai bangsa ke? perpaduan kejadahnya macam tu? keahlian UMNO hanya untuk "orang melayu". parti yang selalu menjerit-jerit, hunus-hunus keris, laung-laungkan "perpaduan" keahliannya HANYA untuk orang Melayu dan memperjuangkan orang Melayu SAHAJA..!

Sape pulak nak perjuangkan bangsa-bangsa lain dekat Malaysia ni? MIC? beb... MIC tu cuma untuk orang-orang India je beb... mana la depa nak peduli bangsa-bangsa lain... MCA? beb... MCA tu cuma untuk bangsa Cina je beb... depa peduli orang-orang Cina je...

Maka dengan itu wujudlah pulak Barisan Nasional. semua parti komponen berbagai kaum bertomoih dibawah satu label "Barisan Nasional". setahun sekali baru depa berkumpul... semua parti komponen yang mewakili berbagai bangsa dok berkumpul bawah satu bumbung setahun sekali atau lebih. tapi nak cakap tiap-tiap bulan... sorry... tak pernah.

Kalau dah setahun sekali ataau kadang-kadang baru nak berkumpul, nak selesai masalah apa? apa depa ingat setahun sekali baru masalah datang? paling-paling serius pun aku tengok, dekat-dekat pilihanraya baru bersungguh nak berkumpul. tu pun bukan nak selesai masalah, depa kumpul nak berebut kerusi DUN ngan Parlimen je.

Bilamasa depa bincang nak selesai masalah "semua kaum"? porrraaahhh...!!!

Aku selit sikit pasal Pakatan Rakyat.

PAS - keahliannya terbuka untuk SEMUA KAUM di Malaysia yang beragama Islam (untuk kelab penyokong PAS terbuka untuk SEMUA KAUM tak kira agama).

DAP - keahliannya terbuka untuk SEMUA KAUM di Malaysia tak kira bangsa dan agama.

PKR - keahliannya terbuka untuk SEMUA KAUM di Malaysia tak kira bangsa dan agama.

Setiap kali perhimpunan mana-mana komponen Pakatan Rakyat baik PAS, DAP atau PKR DISERTAI OLEH SEMUA KAUM yang menjadi ahli parti dan masalah-masalah yang dihadapi oleh SEMUA KAUM dibincangkan dalam mana-mana perhimpunan tak kira PAS, DAP atau PKR walaupun dibuat secara berasingan.

Kalau tak dak Perhimpunan Agung Parti-Parti Komponen Pakatan Rakyat pun, masalah semua kaum tetap dibincangkan dalam parti masing-masing sebab dalam parti masing-masing ada wakil dari semua kaum.

Berbeza dengan UMNO dan Barisan Nasional, depa nak kene tunggu perhimpunan agung Parti-Parti Komponen Barisan Nasional barulah depa bincang hal-hal berkaitan semua kaum. penat macam tu beb... berkulat dulu la baru dapat setel... (tu pun kalau depa bincang...).

Melayu - MeLAYU

Tiap kali UMNO tersepit, nak mampus, hilang sokongan, tiap kali tu la jugak sentimen "melayu" depa laung-laungkan balik.

Ketuanan melayu, hak melayu, itu melayu, ini melayu... tu la modal UMNO. aku heran, sampai hari ni tak dak sape boleh jawab soklan aku yang ni - UMNO dok perjuang MELAYU, tapi awat nama parti pakai nama mat saleh?

Ngangkat-ngangkat keris dok tikam-tikam langit, julang-julang keris macam Taro nak jadik Otromen macam Lion O dalam kartun Thundercat tu dapat apa? nak bela bangsa? sape suruh bela bangsa? Malaikat? Ulama'? Nabi? Rasul? Allah?

Kitab apa UMNO baca sampai perlu mendahulukan perjuangan "bangsa" melebihi "agama"?

Mati Kerana BANGSA?

Tiap kali jugak orang UMNO Ngangkat-ngangkat keris dok tikam-tikam langit, julang-julang keris macam Taro nak jadik Otromen macam Lion O dalam kartun Thundercat, tiap kali tu jugak depa dok laung sanggup pertahankan MELAYU hingga ketitisan darah yang terakhir.

Cakap berdegar-degar, pelaksanaan... haram...

Mati kerana pertahankan Melayu? dalam kubur esok malaikat tanya apa? bangsa ke agama?

Tak tau laa kot-kot kitab HadHari dok ajar macam tu... dahulukan bangsa kemudiankan agama... yang tu aku tak tau la... aku tak pernah belajar kitab HadHari.

UMNO Pertahankan Islam?

Kalau cakap bab agama, UMNO pun nak jadi hero. modal depa satu je. UMNO terbukti memartabatkan agama Islam dan buktinya ialah KERAjaan telah mengisytiharkan bahawa agama rasmi negara Malaysia ialah agama Islam...

Ceh...!!! martabatkan Islam dengan menganjurkan berbagai-bagai bentuk hiburan yang melaghakan, martabatkan Islam dengan meminggirkan majlis-majlis agama.

Mana pergi mufti-mufti yang kenyataannya tak sehaluan dengan KERAjaan pusat? apa tindakan KERAjaan UMNO/BN bila Dato' Harussani keluarkan fatwa bahawa program Sure Heboh tu haram? kenapa sampai sekarang program Sure heboh mmasih dok jalan macam biasa?

Ituke bukti UMNO memartabatkan Islam?

Kalau majlis lagha buat promosi besar-besaran siap "siri jelajah Malaysia". sape tau bulan ni (februari) berapa banyak majlis agama KERAjaan pusat sediakan berbanding majlis keagamaan?

Tinggi sungguh martabat Islam bawaan KERAjaan UMNO/BN..!

Paling best bila orang UMNO cakap UMNO martabatkan Islam di Malaysia dengan membina banyak Masjid... kah kah kah kah kah... masjid banyak (yang ni terbukti) ... tapi jemaah mana?

Hukum Hudud

Masuk bab hukum hudud pulak... yang ni orang-orang UMNO cukup phobia... mungkin jugak ada orang-orang UMNO yang kena sawan tiap kali sebut pasal hudud. yang tu aku tak tau.

Bila sembang bab hudud, modal UMNO ialah - kenapa hudud PAS Kelantan dengan hudud PAS Terengganu tak sama? jadi itu alasan depa untuk tidak melaksanakan hudud di Malaysia.

Lebih 51 tahun UMNO buat apa? pernah ke UMNO bincang pasal hudud sebelum ni dan sekarang?

Aku tak reti nak ulas banyak-banyak, cuma aku heran, kalau betul UMNO nak martabatkan Islam, bila dah tengok draf hudud PAS Kelantan dengan PAS Terengganu tak sama, kenapa tak duduk semeja bincang elok-elok cari tang mana silap, pakat-pakat perbetul supaya hudud dapat dilaksanakan?

Depa bagi pulak alasan - hukum hudud tak sesuai dilaksanakan di Malaysia atas faktor berbilang kaum. UMNO lagi pandai dari Allah pulak dah..!

...............

Dekat atas tu cuma beberapa contoh-contoh yang aku ambik. perkara-perkara asas yang sepatutnya semua orang sedar bahawa UMNO ini adalah satu parti yang perjuangannya adalah perjuangan putar belit. kot UMNO yang lama dulu aku tak tau. tapi kalau UMNO sekarang memang dah total lost. antar kedai halfcut pun tak guna.

Kalau nak ayat sedap lagi, UMNO ni kalau bagi free pun masih MAHAL jugak... oi... barang free pun mahal jugak? tu la timbangan rege UMNO sekarang.

Parti yang umurnya dah leboh 50 tahun tapi masih bodoh memang regenya gitu. bagi saje pon mahal yeob..!

Ni... sekarang UMNO dok sebok ngan "KETUANAN MELAYU". "KETUANAN MELAYU" tu binatang apa woi? ini negara Malaysia, kalau nak kecoh, kena kecoh pasal "KETUANAN RAKYAT".

kalau hangpa nak main lagi isu "KETUANAN MELAYU", baik tukar balik nama Malaysia jadik "PERSEKUTUAN TANAH MELAYU" balik... baru ada akai..!

Eh... orang UMNO ada akai ka? depa tau ke "OTAK" tu apa?

Kalau depa tau, tak kan la lepas lebih 50 tahun depa masih BODOH lagi?

Ketuanan Kain Pelekat

Kain pelekat la la la la, kain pelekat la la la la, kain pelekat diguna bila piliharayaaa...

Gemuruh Di Kampung Sayong Tengah - malaysiakini

Semalam di Kampung Sayong Tengah. 7 orang penceramah dan seorang memperdengarkan bacaan ayat suci Al-Qur'an. dekat sini unik sikit sebab sebelum ni tak de lagi dekat mana-mana ceramah yang aku pergi, diselingkan dengan pembacaan ayat suci Al-Qur'an.

Antara yang hadir untuk sessi ceramah ialah 3 penceramah (sorry beb, aku tak ingat nama depa) wakil tuan rumah disusuli oleh Khairuddin, Abdul Wahid Endut (jauh datang dari Gganu), Ngeh, Idham Lim dan kemuncaknya macam biasa oleh YAB Dato' Seri Ir Nizar... Gganu, Klate dan Peghak bergabung buat pertama kali.

Aku tak reti nak cerita panjang-panjang. tengok gambar sudah...

YAB Menteri Besar Perak, Dato' Seri Ir Nizar dari Perak, YB Ahli Parlimen Kuala Terengganu Abdul Wahid Endut dari Terengganu dan YB ADUN Titi Serong Idham Lim dari Kelantan... 3 negeri bergabung di Kampung Sayong Tengah.

Barisan Penceramah dari 3 parti komponen Pakatan Rakyat, PAS, DAP dan KeADILan diatas 1 pentas.

Macam-macam aksi dari penonton.

Ribuan yang datang dari merata ceruk.

Kusyuk... paham ke tak paham aku tak tau...

Bergambar kenang-kenangan.

*gambar oleh Kamera.

Patuhilah Undang-Undang Jalanraya - malaysiakini

Pernah tengok papan tanda amaran macam dekat bawah ni?
Kalau tak nak jadik macam yang dekat bawah ni...
Dan dekat bawah ni...
Kalau tak nak naik mende alah ni...
Patuhilah Undang-Undang Jalan Raya...

Orang lain pun ada kenderaan sendiri jugak...

Orang lain pun bayar jugak lesen...

Orang lain pun bayar jugak road tax...

Orang lain pun bayar jugak tol...

Tapi semua tu bukan boleh cover nyawa beb... korang ingat dekat TESCO ada jual nyawa spare ke?

Friday, February 27, 2009

Tol Naik? Ambulan Tiada "U-Turn" - malaysiakini

Anonymous February 27, 2009 10:03 AM (Ambulan Tiada "U" Turn)

Apabila kenaikan kadar tol diumumkan, HANYA satu sahaja yang dijadikan alasan - semuanya berdasarkan Perjanjian Konsesi dengan pengendali Lebuhraya.

Tetapi, dimanakah 'perjanjian konsesi' dengan rakyat yang mahu rakyat hidup sempurna, terjaga, tidak rasa beban lebih-lebih lagi di dalam media memberitahu mengenai puluhan ribu yang telah dibuang kerja akibat krisis ekonomi dunia.

Tidak perlu kita memberi alasan dengan memberikan contoh kadar tol di negara luar. Contoh di dalam negara sendiri tak habis untuk dikaji.

Saya merupakan pengguna jalanraya dan lebuhraya yang menghabiskan kira-kira RM200 sebulan untuk tol dan menjangkau antara 5000km sehingga 8,000km perjalanan sebulan.

Tahukah anda?

Jalanraya bertol diwujudkan untuk memberi pilihan kepada pengguna samada untuk mendapatkan keselesaan atau menggunakan jalan biasa/persekutuan yang biasanya kurang penyelenggaraan/sesak dan sempit.

Tetapi, sedarkah anda?

Banyak laluan bertol sebenarnya pengguna tiada pilihan dan terpaksa melaluinya kerana samada laluan alternatif memang tiada, atau laluan alternatif adalah laluan "tinggalan zaman penjajah" dan berada di lokasi yang langsung tak lojik untuk dijadikan laluan seharian.

Tahukah anda?

Laluan bertol memang selesa, ada sehingga 4 lane, sehinggakan jika meter kenderaan ada sampai 300km/jam, anda mampu memecut sehingga 290km/jam (kalau kancil turbo boleh pecut sampai meter berpusing 2 kali..!)

Tetapi, sedarkah anda?

Keselesaan itu bukan bermakna kita akan berkampung, berkelah atau membuat kenduri kahwin di tepi lebuhraya. Apa makna dalam laluan bertol adalah selesa, tetapi sebaik membayar tol, anda mengalami kesesakan yang amat kronik.

Contoh 1: Pengguna yang menggunakan Jalan Duta akan tahu betapa peritnya setiap pagi, sebaik membayar tol, mereka akan terpaksa menanggung kesesakan untuk masuk ke pusat bandaraya.

Contoh 2 : Pengguna lebuhraya Metramac setelah membayar di dua pondok tol, juga mengalami masalah yang sama untuk masuk ke bandaraya.

Contoh 3 : Lebuhraya DUKE yang baru dibuka kira-kira dua bulan lalu, juga seolah-olah teraniaya apabila papan tanda elektronik memberitahu, hanya beberapa minit untuk tiba di Ampang, tetapi sedarkah bahawa untuk turun dari lebuhraya di persimpangan Hillview, mengambil masa lebih 10 minit kerana pertembungan dengan Lebuhraya Lingkaran Tengah 2.

Tahukah anda?

Memang ada jalan alternatif iaitu jalan lama,jika tidak mahu menggunakan jalan bertol.

Tetapi sedarkah anda?

Ada jalan yang asalnya tidak bertol, tetapi setelah perjanjian konsesi, ianya terus dijadikan jalan bertol dan akhirnya kerana tiada pilihan, pengguna terpaksa melaluinya.

Contoh 1 : Lebuhraya Karak dari Gombak ke Bentong.

Adakah laluan alternatif yang dimaksudkan ialah Jalan Gombak Lama iaitu laluan sempit, bergaung, berbukit, sunyi, selekoh tajam, tiada lampu jalan, dalam hutan belantara dan jika anda ditimpa kemalangan, alamatnya tengkorak anda hanya akan ditemui 3 bulan kemudian, itupun kebetulan ditemui oleh orang asli yang kebetulan ternampak tengkorak anda di dalam gaung ketika mencari petai..?

Contoh 2 : Lebuhraya Persekutuan

Untuk ke Kelang dan sebaliknya, anda terpaksa melalui dua plaza tol. Apakah jalan alternatifnya? Anda terpaksa melaluinya dan membayarnya. Jika anda nekad, anda boleh tidak membayarnya semasa palang dibuka, tetapi siren akan berbunyi dan nombor kenderaan anda dicatatkan.

Dan tahukah anda, betapa siksanya melalui Lebuhraya Persekutuan setiap hari apabila ianya tidak boleh dikategorikan sebagai lebuhraya kerana langsung tiada ciri-ciri lebuhraya malah laluan yang betul-betul nampak macam lebuhraya hanya dalam jarak lingkungan satu kilometer dari plaza tol.

Tahukah anda?

Lebuhraya di negara ini cantik dan digahkan sebagai antara yang terbaik di dunia dengan laluan lurus, banyak lane, banyak kawasan rehat dan rawat.

Tetapi sedarkah anda?

Ada lebuhraya memaksa anda menghabiskan minyak dan masa terutama masa kecemasan kerana tiadanya laluan keluar atau pusingan u.

Contoh 1 : Lebuhraya KL-Putrajaya.

Lebuhraya ini menawarkan dua Plaza Tol. Di Bukit Jalil RM1.50 dan Putrajaya RM2.00

Tetapi, jika anda telah memasuki Plaza Tol Bukit Jalil, anda tidak boleh berpatah balik atau mencari mana-mana susur keluar kecuali anda terpaksa memandu sehingga Putrajaya, membayar tol RM2.00 kemudian U-turn dan bayar sekali lagi RM2.00 untuk berpatah balik.

Jaraknya melebihi 10 kilometer, (nanti saya ukur balik jarak tu...)menyebabkan banyak kes-kes kecemasan mengalami kelewatan untuk dibuat pusingan balik.

Contoh 2 :
Jika anda melalui Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 MRR2 dari Kepong ataupun sebaliknya, sebaik sahaja anda menaiki laluan bertingkat, anda akan mengalami trauma yang amat hebat kerana hampir saban hari laluan ini sesak di laluan bertingkat itu, lengkap dengan gegaran kuat jika lori atau kenderaan berat lalu di laluan sebelah. Lokasi inilah yang menjadi kontroversi sejak sekian lama akan isu retak pada rasuk/tiang lebuhraya dan sepanjang anda berada di atas laluan bertingkat yang sentiasa bergegar ini, tiada laluan kecemasan/susur untuk turun. Jika anda dah memasukinya, anda terpaksa berada di atasnya sehingga berhampiran susur Manjalara.

Jam 3 Pagi Di Kediaman Rasmi MB Perak - malaysiakini

Subuh tadi lebih kurang jam 3:00 pagi berlangsung majlis Qiamulllail di Kediaman Rasmi Menteri Besar Perak. majlis tersebut dipimpin oleh Tuan Guru Haji Hussin Dari Pondok Lubuk Tapah, Kelantan dan juga YB Ustaz Ahmad Mustafa (ADUN Demik, Kelantan).

YAB Dato' Seri Ir Nizar tiba lebih kurang jam 4:20 pagi.

Antara yang hadir.
Solat Hajat Dipimpin oleh Tuan Guru Haji Hussin.
Penyertaan para muslimah amat membanggakan.


Skodeng lagi dekat [sini].

Umno Perlecehkan Islam

Selalunya, aku tak tulis tentang program Jelajah Perak yang dihadiri oleh MB Nizar..yang tu member lain yang tulis sebab kerja aku ambik gambar video. Tapi apa yang berlaku dalam Markas Pas Kg. Kerunai malam tu, sikit sebanyak menyentuh perasaan.

Siang tu, Utusan Malaysia mengapikan isu DAP hina Islam. Semua fakta salah, sebab Presiden Maipp tu ADUN Umno, jadi dia cuma nak cari salah. Dia kata Guan Eng tubuh IRCC (Inter Religous Consultative Council) tapi apa yang ditubuhkan ialah Inter Religous Goodwill Council. Bukan untuk membincangkan ugama mana yang baik, tapi macam mana nak mewujudkan keharmonian. Tapi Umno dah memang macam tu…aku nak kata bangsat mungkin lebih sangat, nak kata barua…sikit sangat.

Malam tu, penceramah pertama ialah Chan Ming Kai, ADUN Simpang Pulai. Dia mulakan ceramahnya dengan bagi salam, ditengah-tengah ceramah, dia petik hadith Nabi S.A.W, dan diakhir ceramah dia sebut..wabillahi taufik wal hidayah, wassalamualaikumwarah matullahi waba rakatuh.

Pak Cik kat sebelah aku tunduk..pelan-pelan dia bagi tau…”Ini lah hikmahnya…kalau tidak aku tak tau, dah ramai orang Cina menghormati Islam..cuma Umno yang tak henti-henti ngutuk Islam.”

Bila Nizar berucap, bercerita tentang Pondok Pak Teh, aku tengok orang tua tu meleleh air mata.

Pondok Pak Teh memang ramai orang tau, terutama yang duduk kat Gerik. Pak Teh merupakan salah seorang ahli Majlis Fatwa Negeri, dan dia bina pondok tanpa bantuan kerajaan negeri semasa BN. Bila Umno menghentikan bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat, Pak Teh terkapai-kapai, tapi dia teruskan juga pondok tu dengan belas ihsan orang ramai.

Yang lebih menyedihkan, Menteri Besar Tajol Rosli dari Gerik, balak dari hutan Belum, Tajol Rosli sapu…tapi nak bagi bantuan kat Pondok tempat budak-budak belajar ugama…Tajol Rosli tak mahu bantu.

Pada tahun 2006, Pak Teh minta kepada kerajaan negeri BN tanah seluas 45 ekar berdekatan pondok tersebut untuk diusahakan supaya boleh menampung perbelanjaan sekolah tersebut. Semua jabatan kerajaan yang berkaitan memberikan sokongan untuk meluluskan permohonan tersebut, tapi terperap dimeja Tajol Rosli.

Untuk hidup, setiap kali bulan Ramadan…pondok Pak Teh ditutup untuk membolehkan pelajar dan pengajar cari duit untuk menampung perbelanjaan. Dalam bulan Ramadan, ramai yang menjemput pelajar dan pengajar dari Pondok Pak Teh untuk memberikan tazkirah dan juga menjadi Imam sembahyang Terawih. Selalunya mereka mendapat sumbangan diatas usaha ini…dan dengan duit itulah mereka membiayai perbelanjaan Pondok Pak Teh.

Bila Pakatan Rakyat mengambil alih, Pak Teh sekali lagi membuat permohonan. Dan tak sampai setahun, Nizar meluluskan permohonan tersebut.

Pada 24/2,…orang tua tersebut melelehkan airmata sebanyak empat kali.

Pertama kali ketika Nizar berucap di Pondok Pak Teh, kali kedua ketika Chan Ming Kai berucap, kali ketiga ketika Nizar berucap di Kg. Kerunai dan kali keempat bila dia bercerita tentang Umno yang selama ini dia percaya menolong orang Melayu dan membela Islam, tapi sebenarnya mempermainkan orang melayu dan menggunakan Islam hanya untuk kepentingan politik mereka.

Rampasan kuasa ini banyak hikmahnya…rakyat semakin sedar bahawa Umno semakin tidak diperlukan. Umno hanya boleh berkuasa melalui rampasan kuasa. Kalau diadakan pilihanraya…tok sah harap Umno boleh menang lagi.

*Pak Teh...berjaket biru sambil memegang akhbar : (Gambar ihsan Sham. Terima kasih).

-PerakExpress

Tol Naik: Marah Pasai Apa...??? - malaysiakini

Pagi ni kita bincang pasal isu tol... wajar tak rege tol dinaikkan? dekat bawah ni beberapa pendapat yang aku kutip dalam yahoogroups aku dan ada antaranya aku setuju. hangpa baca lepaih tu komen...

*mana pi zali? selalu dia yang 1st. komen, tapi dalam artikel yang [ni] dengan yang [ni], zali tak timbul... line internet tak baguih ka? selalu disconnect ka (alasan biasa puaka-puaka UMNO/BN bila tak leh nak jawab mana-mana persoalan dalam mana-mana artikel...)?
  • Walaupun kenaikan itu selaras dengan terma perjanjian konsesi yang ditandatangani antara kerajaan dan pemegang konsesi lebuhraya, kelulusan yang diberikan Kabinet beberapa minggu lepas mungkin tidak sesuai dengan situasi sekarang, tambahnya.
Komen - Patut naik la sebab dah janji cam tu... manusia berpegang pada janji... betul tak?

TP - betul-betul... teman setuju... jadi teman nasihatkan Pak Lah supaya tak payah la kaji-kaji lagi... naik kan terus rege tol tu kalau boleh tahap maksimum...

Takat naik sampai 300% tu pun teman rasa tak de masalah sebab selalunya KERAjaan dah buat kajian dan semua keputusan kenaikan tu selalunya TIDAK MEMBEBANKAN rakyat (skrip lama ni... tak kan tak reti-reti nak manipulasi..?)

Kah kah kah kah kah kah ... !!!
  • Perdana menteri meminta Kabinet menimbang semula kenaikan tol di lima lebuh raya yang akan dinaikkan mulai 1 Mac ini kerana kenaikan itu tidak sesuai dalam keadaan sekarang.
Komen - Apalak tak sesuainye? Naik lah banyak mana pun kami di Kelantan tak terlibat. Tak dok tol pon kat tempat kami... keh... keh... keh... maju konon... nak bayar tol pun berkira..!

TP - amik kau..! yang dok sokong "PEMBANGUNAN" (baca - PEMBANGANGAN) oleh KERAjaan UMNO/BN tu jangan marah no..!

Kah kah kah kah kah kah ... !!!
  • Kadar tol bagi lima lebuhraya, termasuk Lebuhraya Utara Selatan (Plus) naik sebanyak 5 peratus mulai 1 Mac ini.
  • Empat lagi leburaya ialah Lebuhraya Sprint, Lebuhraya Ampang, Lebuhraya Sungai Besi dan Lebuhraya NPE.
Komen - Hang pa dok marah tol naik ni pasal apa? Aku orang Kelantan tak marah pun. dah hampir 50 tahun aku hidup tak dak masalah ngan tol pun. Cuma baru ni aku pi Alor Star kena tol hampir RM10 JE DARI SG PETANI KE ALOR STAR SELATAN. Balik kena lagi tapi tak habis pun RM20. La... tak sesak dan TAK MISKIN KERANA TOL PUN...!!! apa susah sangat. Tak mau bayar tol mai dok di Kelantan la..!

TP - tajam tuh... PEMBANGUNAN - PEMBANGANGAN... Kah kah kah kah kah kah ... !!!

Lagi komen yang best - Tol memang patut naik sebab kadar tol kita adalah paling rendah. Apa tidaknya baru2 ini saya berpeluang bawa kereta dari bukit kayu hitam ke Pattaya dan singgah di Bangkok semasa lalu balik. Saya tak jumpa pondok tol pun.

Tahun 1998 saya bermusafir ke Australia selama 4 bulan. Puas ronda ngan keta dari Melbourne ke Adelaide, kemudian lalu jalan lain ke Canberra terus ke Sydney. Balik ke Melbourne melalui jalan lain, juga tak jumpa Tol.

Patutlah Pak Mahathir dulu kata kadar tol kita paling rendah didunia. Tak boleh nak banding. Paklah pun tak sangkal... memang patutlah dinaikkan supaya jadi nombor 2 ke, no 3 ke tertinggi... barulah bersaing namanya... he... he... Melayu, melayu...

TP - mana "Melayu UMNO" ni? mana "geng BPN" ni? tak dak yang nak berkokok ka?

Zali mana? dah GAGAP ka???

Thursday, February 26, 2009

Tanah Kerajaan Dan Tanah Rizab Melayu Tergadai..! (siri 2) - malaysiakini

Fakta 5

Senarai sebahagian rekod kebaculan UMNO/BN menggadaikan tanah Kerajaan dan Tanah Rizab Melayu ke tangan Gergasi-Gergasi perniagaan kaum Cina dan syarikat asing :

1 - Tauke-Tauke Cina (KLK) telah dianugerahkan dengan TANAH KERAJAAN di kawasan Lekir, Manjung seluas 2,000 ekar.

2 - United Plantation (Syarikat milik WARGA ASING) telah dianugerahkan dengan TANAH RIZAB MELAYU di kawasan Beruas, Manjung seluas 5,000 ekar.

3 - 1,500 ekar TANAH KERAJAAN di kawasan Bandar Baru Kampar pula telah dianugerahkan kepada MCA untuk membina Kampus UTAR (Universiti Tuanku Abdul Rahman) dimana pembangunan ini sepatutnya diberi peluang kepada Kontraktor Melayu yang berkelayakan.

4 - Pengusaha Pertanian Kaum Cina telah dianugerahkan dengan TANAH KERAJAAN di Cold Stream, Bikam, Bidor seluas 12,000 ekar.

5 - TAPAK KILANG PERAK HANJONG di kawasan Padang Rengas, Kuala Kangsar seluas 200 ekar bertaraf TANAH KERAJAAN telah dianugerahkan kepada YTL Corporation (Yeoh Tiong Lay). maklumat tentang YTL boleh dilayari di[sini].

*Tidak termasuk ratusan kes lain lagi yang melibatkan keluasan sederhana dan ribuan kes melibatkan keluasan kecil di seluruh negeri Perak telah tergadai sepanjang 50 tahun UMNO/BN menguasai Negeri Perak.

Fakta 6

Kerajaan Pakaatn Rakyat Negeri Perak berjaya menghentikan skandal "gadai tanah" kerajaan di beberapa lokasi komersial di Ipoh, Taiping, Bidor, Kinta dan Perak Tengah yang dijanjikan oleh pemimpin-pemimpin UMNO/BN kepada Taukey-Taukey besar Cina menjelang Pilihanraya Umum 2008 kerana mempunyai sebab-sebab yang mencurigakan.

Kerajaan Pakatan Rakyat Perak menghalang rancangan itu sebaik sahaja mendapat mandat pada pertengahan Mac, 2008.

Fakta 7

Ketetapan memberikan hak milik selama-lamanya kepada penduduk Kampung Baru (bangsa Cina), Kampung Tersusun (bangsa Melayu dan India) dan Kampung Adat (orang Asli) adalah janji PAS dalam menifestonya untuk Pilihanraya Umum ke 12 dan bukannya janji DAP..!

Fakta 8

Dengan pemberian hak selama-lamanya kepada penduduk Kampung Baru, Kerajaan Negeri Perak akan memperolehi tambahan revenue kerana kenaikan kadar premium tanah tersebut. Anggaran bayaran premium yang akan diperolehi oleh kerajaan ialah antara RM300juta - RM450juta.

Nilaian tanah itu juga akan meningkat kepada RM1.6billion dipasaran. dengan status hakmilik selama-lamanya, pemilik boleh mendapatkan pembiayaan yang tinggi jumlahnya daripada institusi kewangan dengan mencagarkan tanah tersebut. Hal ini akan merangsang pembangunan penempatan yang lebih sempurna di Kampung Baru dan merancakkan aktiviti ekonomi.

*Pendedahan ini BUKAN BERTUJUAN untuk membangkitkan sentimen perkauman sebaliknya untuk menjawab tohmahan UMNO/BN dan menunjukkan betapa mereka telah menggadaikan tanah kerajaan dan tanah rizab melayu untuk kepentingan parti dan beberapa individu tertentu sahaja - Urusetia Penerangan Pakatan Rakyat Perak.

Projek 1000 tahun tak kan mungkin UMNO/BN di Bukit Gantang !

Wak bangga gila jadi warga Perak. Malah wak kira warga Bukit Gantang lebih gembira dari wak. Malah jika nak kira gilanya kebanggaan warganya, ia dapat kita lihat betapa gemilang dan cemerlangnya projek itu di bawah mantan 'airmata' MB Perak melalui projek pembangunan Kerajaan Tempatan di situ. Wa bukan setakat kata, tapi lihatlah foto dibawah, hampir 10 tahun projek pembinaan untuk 6 unit gerai 10 kaki X 10 kaki, namun ia akan siap juga dalam beberapa hari lagi... Ikut sejarahnya projek ini telah dilaksanakan dari zaman mantan 'airmata' namun sehingga zaman teh tarik 'zambry' ia tetap masih belum sempurna! Why? opps... me not can spik english, pliz!! Opps... wak kena stop kat sini, ada pegawai sudah datang meninjau ini projek... beri laluan... beri laluan...!

Atau setakat memberi laluan, tetapi untuk siap kena tunggu janji rakyat mengundi Barisan dahulu, kerajaan Perak nak lihat kesetiaan. Tanpa kesetiaan dan taat setia sekelian hamba rakyat, rakyat mungkin terus gila untuk menunggu seribu tahun lagi...!

Jika korang nak gerai ni siap..sila undi Barisan Nasional ! Ingat..!! Undi BN ! Hanya dengan undi BN sahaja pembangunan akan dilaksanakan! Walaupun 10 tahun sudah berlalu menunggu ! Ptuihhh...!!

-al-banjari online

Sekitar Ceramah MB Ir Nizar Di Bagan Serai - malaysiakini

Malam tadi di Markaz Tarbiyah PAS Bagan Serai, berlangsung Ceramah Perdana Isu-isu semasa oleh YAB Menteri Besar Perak Dato' Seri Ir Nizar.

Majlis dimulakan tepat jam 9:30 malam dengan ceramah pembukaan dan suntikan semangat oleh pengerusi majlis.

YAB Menteri Besar Dato' Seri Ir Nizar tiba lebih kurang jam 9:40 malam dan disambut dengan laungan takbir dari para hadirin yang membanjiri kawasan ceramah.

Majlis semalam dianggarkan telah menarik lebih kurang 3000 audience yang telah memenuhi kawasan sekitar Markaz Tarbiyah PAS seawal waktu maghrib sebelum memulakan solat Maghrib berjemaah disusuli denagn solat Isyak berjemaah di masjid bersebelahan Markaz Tarbiyah PAS Bagan Serai.

Deretan gerai-gerai para peniaga kecil juga dipenuhi dengan para hadirin yang mengambil kesempatan mengalas perut masing-masing sementara menunggu majlis bermula.

Apa yang paling menarik dalam majlis semalam ialah bilamana ia berjaya mengumpul audience dari berbagai kaum dan agama di bawah satu bumbung. kelihatan masyarakat dari kaum Cina dan India tidak segan silu memenuhi dewan ceramah dan tanpa rasa takut atau segan, mereka memenuhi barisan hadapan deretan pendengar ceramah.

Tahniah Pakatan Rakyat kerana berjaya menyatukan semua kaum tanpa paksaan dan bayaran dibawah satu bumbung diatas satu nama - PERPADUAN...!!!

Barisan penceramah.
Antara tetamu yang memenuhi dewan tempat ceramah diadakan.
Tetamu lelaki dan wanita diasingkan antara satu sama lain.
Berbagai kaum, bangsa dan agama dibawah satu bumbung atas nama PERPADUAN.
Datang dengan jemputan, pulang tanpa bayaran. itulah perjuangan.
Suasana begini hanya dapat anda lihat dimajlis anjuran Pakatan Rakyat.

Tahniah Kepada SiBANGANG-SiBANGANG - malaysiakini

Berita paling best hari ni :
  • Kadar tol bagi lima lebuhraya, termasuk Lebuhraya Utara Selatan (Plus) naik sebanyak 5 peratus mulai 1 Mac ini.
  • Empat lagi leburaya ialah Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) dan Lebuhraya Baru Pantai (NPE).
  • Lebuhraya Utara-Selatan (Plus): Kadar kenaikan tol untuk sistem kutipan tol tertutup Plus dinaikkan 0.68 sen sekilometer bagi kereta. Bagaimanapun, kenaikan ini tidak membabitkan tol di Plaza Tol Bukit Kayu Hitam, Tambak Johor dan Bangunan Sultan Iskandar.
  • Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint). Plaza tol Pantai: naik 50 sen dari RM1.50 kepada RM2 (naik 33) dan Plaza tol Damansara: naik 30 sen dari RM1 kepada RM1.30 (naik 30%).
  • Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh)(Lebuhraya E12): Kadar tol dinaikkan sebanyak 50 sen bagi kereta - dari RM1.50 hingga RM2 (naik 33%).
  • Kadar tol Lebuhraya Sungai Besi (Besraya): Kadar tol dinaikkan sebanyak 10 sen bagi kereta - dari RM1.30 kepada RM1.40 (naik 7.7%). Bayaran hanya dibuat di Plaza Tol Mines kerana Tol Salak Selatan Jaya telah ditutup mulai semalam.
  • Lebuhraya Baru Pantai (NPE): Kadar tol dinaikkan sebanyak 40 sen bagi kereta - dari RM1.60 kepada RM2 (naik 25%).
Dan macam biasa "Berita Paling Best" hari ini pasti (WAJIB) disusuli dengan kenyataan :
  • "Sebenarnya kadar tol di lebuhraya Plus, Sprint dan Akleh sepatutnya dinaikkan pada 1 Januari 2008, tetapi telah ditangguhkan kepada 28 Februari lalu."
  • "Berikutan penangguhan itu, kerajaan terpaksa membayar pampasan berjumlah RM245 juta, iaitu RM177 juta kepada Plus, RM38 kepada Sprint dan RM30 juta kepada Akleh,"
  • "Kenaikan kadar tol itu tidak seharusnya dilihat sebagai membebankan kerana mutu dan kualiti lebuhraya berkenaan terjamin, selain menjadi laluan altenatif di kawasan berkenaan."
  • "Kewujudan lebuhraya berkenaan juga telah membawa rahmat kepada rakyat dan negara, dengan menggalakkan pembangunan, perumahan, perniagaan dan juga meningkatkan sosio-ekonomi penduduk sekitar.
Tahniah kepada pemimpin-pemimpin UMNO/BN yang berkhidmat didalam organisasi KERAjaan Malaysia (pusat) kerana anda prihatin kepada rakyat (baca : prihatin bagaimana nak sapu duit rakyat).

Tahniah juga kepada penyokong-penyokong UMNO/BN kerana telah memberi mandat kepada UMNO/BN untuk menubuhkan KERAjaan Pusat pada PRU-12 yang lalu seterusnya membolehkan UMNO/BN meneruskan agenda mereka - NAIK, NAIK, NAIK, NAIK, NAIK, NAIK dan NAIK...!!!

Sekali lagi ucapan tahniah kepada penyokong-penyokong UMNO/BN kerana telah memberi mandat kepada UMNO/BN untuk menubuhkan KERAjaan Pusat pada PRU-12 yang lalu seterusnya membolehkan UMNO/BN meneruskan agenda mereka memBANGANGkan korang semua (penyokong-penyokong UMNO/BN) dan macam biasa, usaha memBANGANGkan penyokong-penyokong UMNO/BN yang sedia BANGANG ini akan berterusan kerana siBANGANG-siBANGANG (penyokong-penyokong UMNO/BN) ini tidak akan tahu bahawa mereka-mereka ini (penyokong-penyokong UMNO/BN) sedang diBANGANGkan oleh idola mereka...

TAHNIAH...!!!

Tanah Kerajaan Dan Tanah Rizab Melayu Tergadai..! (siri 1) - malaysiakini

Fakta 1

Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) Negeri Perak dianggotai oleh Menteri Besar, Setiausaha Kerajaan Negeri, Penasihat Undang-Undang Negeri, Pegawai Kewangan Negeri dan Ahli-Ahli EXCO.

3 Pegawai Kanan Kerajaan yang menganggotai MMK adalah pegawai yang cukup berpengalaman sebagai Ex-Offocio. Mereka berperanan membimbing dan menasihati Ahli MMK supaya tidak membuat keputusan yang melanggar atau bercanggah dengan perundangan negara dan negeri

Oleh itu semua keputusan yang dibuat adalah melalui proses menyeluruh dan merujuk kepada ke3-3 Pegawai Kanan Kerajaan itu.

Fakta 2

Permohonan hal ehwal tanah, hasil bumi, perlombongan, pelaburan dan lain-lain yang berkenaan adalah dirujuk kepada Ketua Jabatan Teknikal Negeri untuk siasatan dan cadangan. Ketua-Ketua jabatan ini akan menasihati MMK dalam membuat keputusan.

Fakta 3

Setiap kali sebelum mesyuarat EXCO, semua kertas baru untuk kelulusan atau penolakan sebarang permohonan akan dipersembahkan kepada DYMM Paduka Seri Sultan Perak atau DYTM Raja Muda Perak.

Setiap keputusan Mesyuarat EXCO juga dipersembahkan kepada DYMM Sultan atau DYTM Raja Muda beserta minit mesyuarat.

Oleh itu semua fitnah mengenai Kerajaan Pakatan Rakyat "gadai tanah Kerajaan" kepada bangsa Cina adalah tidak berasas. tuduhan itu hanya menunjukkan kecetekan pengetahuan individu dan pihak-pihak yang melemparkan tuduhan itu sendiri.

Dengan keanggotaan 3 Pegawai Kanan Kerajaan Negeri dan penglibatan langsung semua Ketua Jabatan Teknikal Negeri, maka setiap keputusan Mesyuarat EXCO adalah menepati kehendak Undang-Undang Negara dan Negeri secara menyeluruh.

Melalui prosedur Sembah Maklum untuk perkenan DYMM Sultan atau DYTM Raja Muda bagi esmua kertas untuk kelulusan atau penolakan pernohonan tanah serta prosedur rujukan kepada semua Ketua Jabatan Teknikal Negeri untuk siasatan dan cadangan berhubung permohonan mana-mana tanah, maka fitnah "gadai tanah" itu langsung tidak berasas.

Komitmen kepada Undang-Undang dan ketelusan proses kelulusan/penolakan itu juga dikukuhkan dengan prosedur Sembah Maklum keputusan beserta dengan minit mesyuarat EXCO kebawah DYMM Sultan atau DYTM Raja Muda.

Fakta 4

"Gadai tanah" kepada orang asing dan kepada kaum cina melibatkan tanah kerajaan termasuk banyak "tanah rizab melayu" adalah jenayah KERAjaan UMNO/BN selama nerpuluh-puluh tahun. Singapura adalah trajedi gadaian terhebat oleh UMNO yang berlarutan sehingga terpadamnya Pulau Batu Putih daripada peta Malaysia.

Kehilangan melayu di Pulau Pinang, sebahagian Pulau Langkawi dan sebahagian Pulau Pangkor juga adalah jasa "kebijaksanaan khianat melayu" UMNO/BN.

Selain itu, ratusan ribu ekar tanah rizab melayu di merata ceruk tanahair turut menjadi mangsa "mati pucuk" jiwa melayu pimpinan UMNO/BN.

*Pendedahan ini BUKAN BERTUJUAN untuk membangkitkan sentimen perkauman sebaliknya untuk menjawab tohmahan UMNO/BN dan menunjukkan betapa mereka telah menggadaikan tanah kerajaan dan tanah rizab melayu untuk kepentingan parti dan beberapa individu tertentu sahaja - Urusetia Penerangan Pakatan Rakyat Perak.

Program DS Ir Nizar Hari Ini - malaysiakini

Program 1 (Khamis, 26hb. Februari, 2009 - Bermula Selepas Solat Maghrib)

- Kuliah Maghrib dan Solat Hajat di Kediaman Rasmi Menteri Besar Perak oleh Ustaz Badrul Hassan Al-Basri.

Program 2 (Jumaat, 27hb. Februari, 2009 - Bermula jam 3.00pagi)

- Majlis Qiamullail dipimpin oleh Tuan Guru Haji Hussin dari Pondok Lubuk Tapah Kelantan dan YB Ustaz Ahmad Mustafa (ADUN Demik Kelantan).

Semua pencinta Kerajaan Pakatan Rakyat dijemput datang beramai-ramai untuk memuliakan majlis.

DS Nizar: Beri Tanah Pada Yang Berhak - malaysiakini

Malam tadi masa lepas ceramah MB kat Masjid Tinggi Bagan Serai, Amran (Setiausaha Sulit MB) bagi kat aku satu surat. MB dah jelaskan hal ini dalam ucapan beliau tadi. Ini pulak sumber dan bukti yang Perak betui-betui ada bagi tanah kat orang melayu.

Banyak tulis pun tak guna, klik kat gambar sebelah, baca sendiri apa surat tu kata. Aku malas nak cerita panjang. Kalau nak tau cerita lanjut baca kat sini, sini, sini, sini, sini, sini dan sini. Nak tau lebih lanjut lagi tanya kat Pakcik Google.

Aku cukup heran, sampai la ni isu tanah kat Perak ni Umno masih lagi main, sekurang-kurangnya di alam maya. Baru sehari dua lepas aku dapat lagi email dari kawan-kawan yang tak puas hati pasai isu tanah kat Perak ni.

Depa-depa ni cukup percaya kelentong Umno yang kata Hj Nizar boneka DAP pasai luluskan tanah untuk orang cina. Aku pun heran, takkan depa-depa ni tak pernah langsung terbaca jawapan balas menjawab isu ni. MB sendiri dah jawab isu ni dan jawapan dia tu ada kat banyak blog, macam kat sini dan kat sini.

  • Sebenarnya penganugerahan hak milik selamanya kepada 102,000 lot kampong tersusun (kebanyakan melayu), 47,000 lot kampong baru (kebanyakan cina) dan sebilangan kecil kampong adat (orang asli), adalah janji PAS dalam manifesto PRU-12.Bukan janji DAP!. DAP tiada manifesto ketika itu di Perak.
Memang aku pun tak mau nafi Perak ada bagi kat cina. Persoalannya cina yang duduk kat perak ni bukan warganegara ka? Depa sebagai warganegara tak layak dapat tanah? Sungguh-sungguh Umno jaja isu ni sampai ada yang kata Kerajaan PR Perak nak gadai negeri. Andaian yang cukup bodoh tetapi cukup jijik. Aku kata jijik pasai depa tak pernah pun bagitau kat kita apa yang depa dah buat sebelum ni.
  • 22,000 ekar ( Ya! DUA PULUH DUA RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK di Lekir, Manjung.
  • 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)

  • 12,000 ekar kepada semua petani cina di Coldstream , Bikam, Bidor

  • Dan banyak lagi jumlah kecilan diseluruh negeri.

  • 200 ekar tapak kilang simin Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini ntanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Hiway!
Depa mungkin kata semua tu untuk pembangunan perak. Tapi isu sekarang semua tanah tu adalah dari jenis 'Simpanan Melayu' yang patut diganti dengan tanah lain yang sama keluasannya. Ada Umno buat? HARAM. Bukan takat di Perak ja, seluruh Malaysia depa buat macam tu. Pasai tu la tanah rizab melayu semakin berkurangan.
  • Suatu ketika, keluasan Tanah Rizab Melayu (TRM) di negara ini mencapai 3 juta hektar. Kini tanah tersebut hanya tinggal 1.7 juta hektar. Dalam satu laporan pada Jun 1998, Setiausaha Parlimen Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi memberitahu, di Selangor, sebanyak 8,299.9 hektar TRM hilang statusnya untuk memberi laluan kepada projek pembangunan. Dari jumlah tersebut, hanya 2,833.48 hektar atau 34 peratus diganti semula oleh kerajaan negeri. Bakinya tidak diganti, atau mungkin terus lesap.
  • Di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Ipoh, Melaka, Kuantan dan Johor Bahru, TRM sudah tidak sampai 10 peratus. Ini semua adalah ekoran kebebasan yang diperuntukkan dalam Akta Pengambilan Tanah 1960.
Petikan kat atas tu aku cedok kat web mindarakyat yang diterbitkan tahun 2000. Sapa-sapa yang ada angka terbaru tolong terbitkan, aku takdan nak cari. Artikel tu bukan takat cerita pasai isu tanah ja tapi banyak lagi isu lain yang menunjukkan betapa UMNO ternyata gagal dalam perjuangannya untuk kedaulatan Agama, Bangsa dan Negara.

Lagi satu aku nak minta tolong kat sapa-sapa yang berkenaan, tolong semak pasai status dan cerita 'menarik' tanah tapak TESCO ka apa tah yang kat Taiping tu. Aku nak cerita tak berani pasai tak dak bukti. Ada member mintak aku tolong semak tapi aku tak dak kabel.

(source :
Cenangau/Al-Banjari Online)

Wednesday, February 25, 2009

AWAS Risalah Palsu Propaganda..! - malaysiakini

Brader MatSamanKati baru je dapat call dari sorang informer maklumkan bahawa ada berlaku penyebaran risalah palsu yang kononnya dicetak oleh Pakatan Rakyat bagi mengelirukan orang ramai.

Kami difahamkan bahawa didalam risalah tersebut, dinyatakan beberapa perkara yang cuba memburuk-burukkan keperibadian DYMM Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Disini kami yang mewakili Biro Penerangan Pakatan Rakyat Perak ingin membuat penjelasan bahawa pihak kami tidak ada dan tidak samada mencetak, mengeluarkan atau mengedarkan apa-apa risalah yang menyentuh pihak Istana khasnya DYMM Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Kepada sesiapa yang menerima apa-apa risalah yang berbau hasutan dan bersifat cuba memburukkan Pakatan Rakyat yang kandungannya memburuk-burukkan DYMM Sultan Perak, Sultan Azlan Shah diminta bekerjasama dengan pihak kami agar dapat menahan individu yang terlibat mengedar risalah tersebut dan segera diserahkan kepada Balai Polis yang berhampiran

Anda juga dinasihatkan agar tidak terlibat sama didalam mengedarkan apa-apa risalah seperti yang disebutkan diatas.

Bagi penerima risalah-risalah tersebut, kerjasama anda amat-amat diperlukan sekiranya anda dapat mengecam sesiapa atau mana-mana kenderaan yang dilihat mengedar, meletak atau memberi risalah seperti diatas dimana-mana premis atau tempat awam untuk diambil tindakan lanjut (sila catitkan no plat kenderaan terbabit, jenis kenderaan, warna, masa kenderaan tersebut dilihat dan dimana kenderaan tersebut dilihat).

Untuk makluman anda, risalah yang dicetak dan diedarkan oleh pihak kami tertera "Biro Penerangan Pakatan Rakyat" pada bahagian bawah risalah tersebut. jika tidak terdapat perkataan tersebut pada risalah, ianya adalah dari sumber yang lain.

Sekian Harap Maklum.

Kenyataan Akhbar Sultan Selangor

Berikut ialah kenyataan penuh Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung kedudukan Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Bukit Lanjan Elizabeth Wong, yang dikeluarkan oleh Datuk Lela Bakti Setiausaha Sulit kepada baginda, Datuk Mohamad Munir Bani.

Sukacita saya memaklumkan bahawa Yang Amat Berhormat Tan Sri Dato' Abdul Khalid bin Ibrahim, Dato' Menteri Besar Selangor telah menghadap Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor pada hari Rabu, 25 Februari 2009 dan menyembah kepada Baginda perkembangan hal ehwal pentadbiran Negeri Selangor serta isu yang melibatkan Yang Berhormat Elizabeth Wong Keat Ping, ADUN Bukit Lanjan yang juga EXCO Kerajaan Negeri Selangor.

Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor telah menitahkan kepada saya untuk memaklumkan bahawa Baginda tidak dapat memberikan panduan atau nasihat kepada Yang Amat Berhormat Dato' Menteri Besar Selangor dalam hal berkenaan isu Yang Berhormat Elizabeth Wong kerana ia masih dalam siasatan pihak polis dan melibatkan kedudukan Yang Berhormat Elizabeth Wong dalam politik. Sebagai Sultan Selangor, Baginda sememangnya berkecuali dalam hal ehwal politik (above politic).

Baginda selanjutnya menyatakan keyakinan Baginda atas apa jua keputusan yang bakal diambil oleh Yang Amat Berhormat Dato' Menteri Besar dan percaya bahawa ianya dibuat secara adil dan bijaksana, dengan mengambil kira kepentingan rakyat khasnya dan Negeri Selangor amnya. Baginda turut merasa dukacita dan amat bimbang kerana sejak akhir-akhir ini perbuatan menceroboh hak peribadi dan 'privacy' individu telah dijadikan sebagai suatu alat untuk menjatuhkan maruah dan merosakkan imej seseorang. Adalah satu perkara yang menyedihkan apabila kehidupan dan hak individu itu dijadikan satu publisiti dan topik hangat untuk disebarkan (melalui media massa) kepada orang ramai.

Kepada Yang Berhormat Elizabeth Wong, Baginda melahirkan rasa sedih dan simpati di atas insiden yang telah berlaku dan berharap agar beliau dapat bertenang, sabar dan menguatkan semangat untuk menghadapi dugaan ini dan meneruskan kehidupan seharian beliau.

Dato' Haji Mohamad Munir bin Bani

Dato' Lela Bakti Setiausaha Sulit kepada D.Y.M.M. Sultan Selangor.

Program DS Ir Nizar Hari Ini - malaysiakini

Update 11.20am - DS Nizar sekarang berada di Mahkamah Tinggi Jalan Duta, Kuala Lumpur.

12.00pm - Satu program telah disusun di Surau Ustaz Sabran, Alor Pongsu tetapi DS Nizar tidak dapat hadir disini.

5.00pm - Pertemuan dengan masyarakat Cina di Kuala Gula.

7.00pm - Solat Maghrib dan tazkirah di Masjid Tinggi, Bagan Serai.

9.00pm - Ceramah di Markas Pas Bagan Serai.

Hi-Tea Bersama MB Perak DS Ir Nizar Jamaludin - malaysiakini

Majlis Hi-Tea bersama Menteri Besar Perak Dato' Seri Ir Nizar Jamaluddin bersama Anak Perantau Perak

TEMPAT: Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor, Seksyen 4 Shah Alam (Dekat dengan Hotel Bluewave)

TARIKH : 1 Mac 2009
MASA : 3.00pm - 6.00pm
TIKET : RM20.00

Sila hubungi 012 214 1858 (Mustapha Khamal Halim) - Setiausaha Anak Perantau Perak untuk pengesahan kehadiran.

Kepada Anak-anak Perak, ayuh turun beramai-ramai memberi sokongan...!!!

Lembu Punya Pasai...! - malaysiakini

  • Pesuruhjaya Kehakiman Mohamad Ariff Md Yusof menarik diri daripada mendengar saman yang difailkan oleh Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin terhadap Datuk Dr Zambry Abdul Kadir berhubung jawatan Menteri Besar Perak "setelah mengambil kira prinsip keadilan".
  • Sambil menasihati kedua-dua pihak supaya merujuk kes itu ke Mahkamah Persekutuan, Mohamad Ariff berkata terdapat hakim-hakim lain yang juga layak untuk mendengar kes itu.
  • Beliau berkata demikian di Mahkamah Tinggi di sini hari ini semasa mengumumkan keputusan mengenai kedudukannya mendengar semakan kehakiman yang dipohon oleh Mohamamd Nizar bagi mengisytiharkan beliau sebagai Menteri Besar yang sah dan bagi injunksi untuk menghalang Zambry daripada menjalankan tugas dan fungsi sebagai Menteri Besar Perak.
  • Pada hari pertama kes ini didengar pada 18 Feb lepas, Mohamad Ariff telah menyatakan bahawa sebelum beliau dilantik sebagai Pesuruhjaya Kehakiman, beliau pernah berkhidmat sebagai peguam bela dan penasihat undang-undang kepada PAS dalam beberapa kes petisyen pilihan raya dan kepada Parti Keadilan Rakyat bagi beberapa perkara selain pernah mewakili Barisan Nasional dalam petisyen pilihan raya di Sarawak.
  • Pada hari yang sama, beliau turut menawarkan untuk menarik diri daripada mendengar kes itu.
Jadi berapa lama agaknya kes ni nak setel? sebulan? dua bulan? tiga bulan? empat bulan? lima bulan? enam bulan?

Sebab kerja bangang Isteri Rosmah, pelabur luar takut nak datang ke Malaysia khususnya negeri Perak. ekonomi Malaysia makin sakit. para pelabur pakat-pakat gantung pelaburan... macam mana nak labur?

Nak deal ngan siapa dekat negeri Perak?

Hari ni deal ngan UMNO/BN, esok 4 ekor katak isytihar sokong Pakatan Rakyat... tukar Kerajaan... minggu depan deal dengan Pakatan Rakyat, dok 2 hari katak isytihar pulak sokong UMNO/BN... tukar Kerajaan lagi... bulan depan tukar lagi, lagi 2 bulan tukar lagi dan lagi, dan lagi dan lagi dan lagi dan lagi...

Ni semua Isteri Rosmah Lembu punya pasai..! dasar peranakan Baghal..!

Sultan Serah Kepada MB Selangor Buat Keputusan - malaysiakini

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah yang sedih dengan insiden menimpa ADUN Bukit Lanjan Elizabeth Wong bertitah baginda tidak dapat memberi panduan atau nasihat berhubung isu itu dan menyerahkan kepada Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk membuat keputusan mengenai kedudukan Wong, dengan mengambil kira kepentingan rakyat.

Isteri Rosmah Gugur Di Tangan Mat ZzZzZzZz - malaysiakini

Selasa pagi aku balik Kolumpo lepas dua minggu lepak di Ipoh dok pusing pi, pusing mari follow berita terkini di Ipoh. dalam tempoh masa tu segala berita dari Kolumpo agak terbatas sebab jarang dapat contact member-member deat sana.

Sampai dekat Kolumpo aku lepak dekat rumah sampai malam. belah malam, macam biasa, bila kutu tau je aku balik Kolumpo, teruih depa ajak pi minum. banyak perubahan yang menarik aku tengok dekat Kolumpo.

Senario yang berbeza sama sekali daripada 2 minggu lepas masa aku blah datang Ipoh.

Pertama kali aku dapat tengok orang ramai dok sembang pasal politik cara terbuka (widely open) dekat mana-mana kedai yang kutu bawak aku malam tu. ada la dekat 10 gerai aku singgah malam tu termasuk kedai-kedai mamak. yang aku nampak sangat perubahan ialah hangpa pi la kedai mana-mana pun, nama Najib Atlantuya, hantu kopek, bik mama dah lekat dan jadik gurauan dekat mana-mana.

Perkara kedua ialah, aku baru tau macha-macha yang kerja dekat kedai mamak rupanya semua dah tukar nama. depa dah tukar nama kepada "Zambry"... asal nak order makan/minum je, depa panggil Zambry... bangla dah jadik Zambry, mamak dah jadik Zambry, yang kulit gelap semua dah jadik Zambry.

Satu lagi sejarah terlakar di Malaysia yang mana Menteri Besar Halam Perak amat "mesra rakyat". hangpa pi dekat mana-mana kedai mamak, Zambry akan sambut hangpa... hebat beb..!

Cerita sebenar yang aku nak kongsi dekat sini ialah hal Pak Lah dan Isteri Rosmah.

Masa aku keluar dengan kutu ni, keluar lah satu cerita pasai Pak Lah ngan Isteri Rosmah. kutu habaq, sikit hari lagi, Isteri Rosmah bakal berkubur hasil dari krisis di Perak.

Diceritakan oleh kutu bahawa semua rancangan dan apa yang berlaku dinegeri Perak adalah hasil dari kuncu-kuncu Pak Lah (geng tingkat 4) dan Isteri Rosmah yang tengah kemaruk gila untuk menonjolkan kehebatannya dengan mudah menjadi kuda tunggangan tingkat 4 tanpa dia sedar.

Rancangan bermula dengan menghantar seekor hantu ke kem Isteri Najib dengan plan pengambil-alihan kuasa di negeri Perak. ikut cakap kutu, rancangan sebenarnya bermula sebaik UMNO/BN kalah dalam Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu dibawah perancangan Isteri Rosmah.

Plan dibawa ke kem Isteri Rosmah dengan modal kununnya dengan plan ini, imej Isteri Rosmah yang tercalar akan dapat dibersihkan dengan pengambil-alihan kuasa di Perak dan Isteri Rosmah seperti yang dijangka oleh geng-geng tingkat 4 amat tertarik dengan plan ni.

Apa yang diceritakan dalam rancangan ini ialah semua plan-plan yang telah berlaku macam yang kita lihat di Perak. culik ADUN, sorok, ugut dan macam-macam yang pelik. semua tu datang dari master mind di tingkat 4. Isteri Rosmah ni pulak depa dah tau dah kelemahan dia. cuma pandai angguk-angguk je. kalau suruh makan anak anjing baru beranak untuk survival politik dia pun dia sanggup (depa cakap la, aku tak tau betuk ke tidak...).

Semua plan yang diatur berjalan dengan lancar dan Isteri Rosmah pun tak banyak karenah sebab dia ni memang tak cerdik.

Aku tak reti nak cerita detail macam yang kutu tu cerita dekat aku tapi cukup kalau aku habaq, apa yang berlaku sekarang di Perak adalah dalam pengetahuan dan kiraan Pak Lah dan geng tingkat 4.

Dalam masa sebulan setengah ni, kemungkinan besar 1 berita paling hangat bakal berlaku di Perak dan berita ni pasti akan menggembirakan banyak pihak. possibality untuk berlaku pembubaran DUN Perak adalah amat tinggi.

Tengok pada apa yang berlaku... Isteri Rosmah berjaya mengambil-alih Kerajaan negeri Perak walaupun dengan cara yang tak betul (sebab ini adalah rancangan geng tingkat 4) dan semua ni berlaku tanpa dapat dibaca oleh kem Isteri Rosmah.

Kem Isteri Rosmah hanya menjalankan rancangan tersebut sebagaimana yang disyorkan oleh hantu tingkat 4 tanpa merujuk pada mana-mana pakar perundangan. depa terlepas pandang akan bidang kuasa Sultan yang hanya boleh melantik seorang Menteri Besar tapi depa lupa yang Sultan tak dak kuasa untuk melucutkan jawatan Menteri Besar selain hanya boleh "menasihati" MB supaya meletak jawatan. kalau MB tak mau letak jawatan, Sultan tak boleh buat apa... mungkin Sultan terpaksa bernazar sekali lagi...

Satu lagi perkara yang paaling penting yang depa lupa nak tilik ialah bidang kuasa Speaker DUN. masalah ni ialah masalah yang paling kritikal bagi kem Isteri Rosmah buat masa ni dan sampai la ni aku dikhabarkan kem Isteri Rosmah masih buntu tanpa ada jalan untuk menangani masalah ni.

Selepas plan A berjaya (plan diatas - pengambil-alihan kuasa), hantu-hantu tingkat 4 terus menghilangkan diri sebab motif depa dah berjaya iaitu memerangkap Isteri Rosmah kedalam jerangkap C4 buatan depa.

Sebab itu kalau kita perhatikan dari awal, kem Pak Lah tak banyak masuk campur dalam urusan yang berlaku di Perak, seolah Isteri Najib dan Pak Lah bukan dalam satu parti. dalam hal berkaitan juga, Isteri Rosmah sebenarnya telah menamakan Hamidah (ADUN Sungai Rapat) sebagai bakal Menteri Besar ketika dia mengadap Sultan Perak tetapi Pak Lah telah memotong stim Isteri Bijan dengan menamakan Zambry sebagai Menteri Besar Perak dalam pertemuan Pak Lah dengan Sultan Perak pada sebelah petangnya.

Tujuan diletakkan Zambry sebagai Menteri Besar oleh Pak Lah ialah kerana Zambry ialah salah seorang dari hantu tingkat 4 dan Zambry akan memainkan peranan seterusnya (walaupun tak banyak) dalam menjayakan rancangan tingkat 4.

Hangpa tengok dalam hal ni, awat Zambry macam buat tak kisah je walaupun dia sebagai Menteri Besar Perak (kununnya) digantung dari menghadiri sidang DUN selama 18 bulan.

Delegasi yang pergi ke London pun macam tak serius je (padahal depa pi makan angin). apa rasionalnya pergi dapatkan nasihat Peguam Diraja untuk selesaikan masalah dalam negeri Perak? ini bukan masalah global. masa kes Pulau batu Putih dulu tak dak pun KERAjaan Malaysia pi dapatkan nasihat Peguam Diraja...

Semua rancangan ni sebenarnya ialah untuk menjatuhkan karier politik Isteri Rosmah terus kedalam tanah merah sedalam beribu-ribu kaki dan dalam masa yang sama akan memulihkan imej Pak Lah dimata para perwakilan UMNO/BN.

Korang percaya tak kalau aku cakap sebelum 2 Pilihanraya Kecil di 2 bukit tu diadakan, DUN Perak akan dibubarkan dan Pilihanraya DUN Negeri Perak akan berlaku dalam masa terdekat? rancangan geng tingkat 4 ialah sebelum pemilihan UMNO 2009 mac ini.

Apa rancangan geng tingkat 4 yang seterusnya aku tak boleh nak habaq sebab tak confirm lagi sebelum berlaku. kalau dah jadi nanti baru boleh cakap confirm..!

Hangpa cuma perlu perhatikan apa yang Zambry buat, macam mana Isteri Najib buat kenyataan seterusnya dan ingat kata-kata Pak Lah 4-5 hari lepas bahawa "tidak akan berlaku pembubaran DUN di Perak" (berapa kali dah Pak Lah "swing" dengan kenyataan macam ni?).

Kalau dari kacamata orang UMNO/BN yang sikit-sikit ada lagi kebaikan, apa yang bakal berlaku ini akan memulihkan imej Pak Lah dimata depa manakala imej Isteri Najib bakal tercalar.

Dalam erti kata lain, rancangannya ialah untuk mematikan terus karier politik Isteri Rosmah dari sejarah politik Malaysia. Pak Lah bakal kekal sebagai Perdana Menteri Malaysia sehingga PRU-13.

Nanti aku huraikan sikit-sikit apa yang "sebenarnya sedang" berlaku di Perak mengikut apa "berlaku" di mata kita. kena pandang dari 2 arah. mata kiri tengok belak kanan, mata kanan tengok belah kiri, memang jadik juling, tapi cuba buat depan cermin, juling dak mata?

Ada lagi satu spekulasi dari pakar tajul muluk (hangpa refer dekat Dr.Wahab ngan Pak Nawi...)...

R - Tunku Abdul Rahman
A - Tun Abdul Razak
H - Tun Hussein
M - Mahathir
A - Abdullah
N - ????? - Nizar?

Apa kata korang tentang teori terbaru RAHMAN dekat atas?