Assalamualaikum wbt,
Lanjutan kepada isu kehilangan engine J85-21 pesawat tempur F-5E, berikut adalah ulasan mengenai kenyataan Menteri Pertahanan, Dato Seri Zahid Hamidi yang disiarkan dalam akhbar beberapa hari yang lalu dan penjelasan yang saya siarkan dalam website ini seminggu yang lalu.
Menurut kenyataan Menteri Pertahanan Datok Seri Zahid Hamidi, engine J95-21 termasuk After Burner yang baru bagi pesawat F-5E berharga RM303,570.00 seunit. Harga tersebut adalah disangkal sama sekali.
Besar kemungkinan harga itu adalah kos bagi pembaikan satu unit engine bekenaan manakala kos bagi baik pulih seunit adalah dianggarkan sekitar RM2.5 ke RM3 juta (kos pembaikan dan baik pulih adalah bergantung kepada penggantian pelbagai jumlah dan jenis alat ganti pakai habis, aksessori dan komponen berhayat yang diperlukan (various consumeable parts, accessories and life components replacement), jumlah hayat pusingan dan jam engine berkenaan digunakan (life cycles and Airframe Hours done) dan keadaan engine samada sejauh mana karat (corrosives) yang telah dikesan pada engine tersebut.
Pesawat yang kerap terbang di atas atau berhampiran dengan laut akan terdedah kepada karat yang berlebihan (excessive corrosion) kerana haba laut.
Harga bagi satu unit engine pesawat jet tempur, jet pejuang atau jet pemintas pastinya mencapai jutaan RM. Sebagai gambaran dan perbandingan, harga seunit engine turboshaft bagi helikopter dianggarkan sekitar RM2.8 juta, manakala kos baik pulih adalah sekitar RM900K - RM1.3 juta. Manakala harga baru bagi engine turboprop bagi pesawaterbang kecil seperti Cessna dan Pilatus pun menjangkau kepada RM5-6 juta seunit.
Maka pastinya harga bagi satu unit engine yang baru bagi pesawat jet tempur ini melebihi dari harga yang dinyatakan. Berkemungkinan harga seunit dianggarkan mencecah sekitar RM7-8 juta dan ianya lebih logik.
Jika engine bagi helikopter mencecah RM2.8 juta, adalah menjadi bahan jenaka jika engine jet pesawat tempur F-5E berharga RM303,570.00 seunit.
Besar kemungkinan Menteri Pertahanan Datuk Seri Zahid Hamidi diberikan maklumat yang salah oleh Panglima TUDM atau pegawai yang berkaitan. Tentulah ianya tidak logik sama sekali engine helikopter lebih murah dari engin pesawat jet F5-E. Untuk lebih memudahkan pemahaman kepada mana-mana individu yang tidak mengetahui tentang industri aviatiion, berikut dipaparkan contoh-contoh :
- Adakah engine kereta Toyota Vios lebih murah dari engine kereta Kancil ?
- Adakah engine kereta Naza Ria lebih murah dari engine Proton Wira ?
- Adakah engine kereta Camry lebih murah dari engine kereta Proton Perdana ?
- Adakah engin kereta Ferrari lebih murah dari engin kereta Honda City ?
Diharap para pembaca boleh memahami akan perbandingan di atas dengan isu yang diutarakaan ini.
Dalam satu kenyataan lain oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Zahid Hamidi mengenai seorang Brig General dan beberapa pegawai kanan TUDM yang diberhentikan dari perkhidmatan TUDM adalah disebabkan prestasi yang tidak memuaskan. Ini adalah suatu pembohongan besar oleh Menteri Pertahanan tersebut. Mengapa Menteri Pertahanan berkenaan menyembunyikan perkara yang sebenar..?
Sebenarnya seorang pegawai kanan berpangkat Brig General dan lapan lagi pegawai kanan berpangkat Kolonel (Kol) dan beberapa pegawai berpangkat Mejar dan pegawai rendah berpangkat Kapten diberhentikan (tidak sesuai jika disebut "dipecat") adalah disebabkan mereka didapati terlibat dengan rasuah dan penyelewengan peruntukan wang kerajaan dalam pengurusan perolehan TUDM yang dikatakan melibatkan jutaan RM.
Belum pernah dalam sejarah ketiga-tiga perkhidmatan dalam ATM, pegawai-pegawai atau anggotanya diberhentikan atau dipecat disebabkan prestasi mereka yang tidak memuaskan. Sekiranya terdapat pegawai atau anggota TUDM yang tidak menunjukan prestasi dalam kerja, mereka akan ditukarkan ke unit-unit lain, atau di tukarkan kepada bahagian lain yang difikirkan sesuai selain dari dikeluarkan surat cela, dikenakan tindakan disiplin dan sebagainya.
Mereka juga akan ditahan kenaikan pangkat atau hilang kekananan kenaikan pangkat (severe reprimand or lost of seniority) sehinggalah mereka menamatkan perkhidmatannya dengan TUDM atau ATM, dibersarakan lebih awal atau tamat jangka perkhidmatan jika mereka itu dalam Perkhidmatan Tauliah Jangka Pendek (TJP).
Sedangkan ada anggota-anggota tentera yang terlibat dengan penagihan dadah sekalipun, pemberhentian mereka dari perkhidmatan mengambil masa yang lama, adakalanya memakan masa lebih dari setahun kecuali jika ditangkap oleh polis, dibicarakan di mahkamah awam dan dijatuhkan hukuman penjara atau sebagainya.
Sebenarnya, Akta Angkatan Tentera (Armed Forces Act 1971) boleh membicarakan apa jua kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh anggota tentera termasuk pelanggaran disiplin dan kesalahan sivil melalui Mahkamah Tentera (General Court Marshall) yang diwujudkan. Akta Armed Forces Act ini menggantikan The Malay Regiment Enactment 1956 (MRE 1956).
Ini termasuk bagi kesalahan pengkhianatan atau lain-lain jenayah (arson, espionage, etc) yang memudharatkan atau mencemarkan perkhidmatan (detrimental act to the service) sehinggalah kepada kesalahan-kesalahan kecil seperti tidak memakai pakaian seragam dengan betul atau kemas (improper dress), gagal mematuhi arahan mana-mana pegawai atasan samada melalui arahan lisan atau bertulis.
Beralih kepada respon dari ahli-ahli dalam website ini atas tajuk "Topeng Perak ....Penjelasan mengenai Kehilangan Engin F5-E" yang saya poskan sekitar dua minggu yang lalu :
Terima kasih kepada mereka yang memberi respons. Ada pembaca-pembaca yang mempertikaikan kenyataan-kenyataan yang tertentu, antaranya. tidak ada prosedur pengurusan dalam TUDM, orang bawahan sering djadikan scapegoat atau kambing hitam, VSS kan General-General, Kol dan Mejar, apa peranan BOSS dan sebagainya.
Di dalam pengurusan dan pelaksanaan kerja, TUDM telah dilengkapkan dengan dasar dan prosedur dalam pengurusan dan pelaksanaan tugas. Namun disebabkan ada perasaan "greedy", maka timbul idea dibenak mereka akan cara mana mereka boleh membolosi sistem dan prosedur yang ada.
Seseorang BOSS tidak akan berupaya mengawal dan mengawasi pergerakan dan pelaksanaan tugas seharian anggota-anggota bawahan setiap masa jika pegawai-pegawai pertengahan (pengurus,pegawai eksekutif dan penyelia) turut terlibat seperti yang berlaku dalam skandal yang menggemparkan negara ini.
Kecuaian yang sedemikian amatlah dikesalkan. TUDM telah tercemar imejnya hanya disebabkan oleh segelintir kelompok yang menjadi dalang, gunting dalam lipatan dan TUDM terpaksa membayar dengan harga yang mahal bagi memulihkan imej pasukan yang telah tercalar .
Tuntutan nafsu dan peribadi untuk mencari keuntungan material mengatasi segalanya. Dasar dan prosedur pengurusan hanyalah suatu alat atau sistem bagi membanteras gejala-gejala yang boleh dan tidak dibolehkan.
Kira-kira lima tahun yang lalu, negara dikejutkan dengan rompakan senjata oleh kumpulan yang dikenali sebagai Al-Maunah dari satu kem tentera di mana senjata-senjata berkenaan dilarikan ke Sauk. Tindakan nekad itu diketuai oleh seorang bekas anggota tentera berpangkat Kpl yang pernah bertugas dalam Kor Risik. Turut sama menganggotainya adalah seorang Pegawai Tentera Darat yang masih berkhidmat berpangkat Mejar.
Jika senjata-senjata yang sememangnya dikawal rapi oleh anggota-anggota tentera boleh terpedaya dan dirampas oleh sekumpulan yang kurang lengkap malah sebilangan anggota-anggota kumpulan berkenaan yang tiada kemahiran pun berjaya dilakukan, apatah lagi engine pesawat yang kurang kawalan. Ini adalah jawapan kepada para pembaca yang soal ketiadaan prosedur kerja dalam TUDM
Apa yang lebih penting ialah, sikap tanggungjawab, amanah, kejujuran, disiplin dan rasa taat setia kepada perkhidmatan dalam TUDM, ATM dan negara perlu ada di setiap sanubari semua pegawai dan anggota. Sikap amanah, disiplin dan rasa taat setia kepada perkhidmatan dan negara yang telah terkhakis dalam sanubari dan jiwa pegawai-pegawai dan anggota-anggota TUDM inilah yang menjadi faktor utama berlakunya kecurangan dan kecuaian dalam TUDM sehingga menjadikan imej pasukan TUDM tercalar.
Walau bagaimana pun, adalah disarankan agar TUDM perlu mengkaji secara in-depth akan dasar dan prosedur pengurusan yang mungkin telah lapok dan ketinggalan disebabkan kemajuan teknologi dan komunikasi. Sebarang lubang atau loop-hole yang boleh dikesan perlu dikambus atau dan diperkemaskan. Kawalan keselamatan bagi melindungi aset dan inventori TUDM mesti sentiasa diawasi bagi membendung gejala seumpama ini berulang lagi di masa hadapan.
Sekian dan wassalam,
para_jump101