"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, October 31, 2008

Pesan Professor Datuk Dr Harun Din Al-Hafiz

Pesan Professor Datuk Dr Harun Din Al-Hafiz

Seperti yang kite ketahui...Negara kite nie banyak tugu...Antara yang famousnya ialah Tugu Kebangsaan, Tugu Helang Laut dekat langkawi dan sebagainya...

Tahukah kawan2 bahawa pada tahun 1993, Mufti wilayah persekutuan telah mengeluarkan fatwa bahawa "segala tugu-tugu itu serta pembinaannya adalah haram,ciri-cirinya menyerupai berhala...dan melawatnya juga adalah haram..."

Setelah fatwa itu dikeluarkan, maka ia digazetkan bermakna tindakan undang2 boleh dikenekan kepada sesiapa yang melawat tugu kebangsaan.

Tetapi sayang2...pihak atasan tidak suka akan keputusan itu maka disuruhnya pihak mufti menarik balik fatwa itu...

Setelah berbincang...Mufti tersebut tidak mahu menarik balik fatwa itu...Maka pihak atasan
telah menarik balik gazet tersebut, maka apa yang tinggal ialah fatwa sahaja...tiada tindakan undang2 yang boleh diambil...

Menurut kupasan Ust. Harun Din, tugu2 ini boleh mendatang syirik...

Beliau berkata... "bawalah dosa anda sebesar langit dan bumi kepada Allah dan Allah mungkin akan mengampunkannya tetapi jika terdapat walau sedikit/sebesar zarah pon dosa syirik maka Allah tidak akan mengampunkan orang itu..." dan kata beliau lagi... "walaupun kita tidak pergi ke tugu2 tetapi jika kita 'redha' atau tidak melakukan apa2,berdiam diri, maka kita juga akan mendapat dosa tersebut iaitu dosa syirik..."

Contoh kedua yang beliau utarakan dalam perbincangan dosa syirik ini ialah nama negeri perlis iaitu perlis indera kayangan... "Menurut kamus dewan... indera bermaksud nama tuhan hindu manakala kayangan bermaksud tempat di mana tuhan2 bersemayam...maka makna sebenar ialah perlis tempat tuhan hindu bersemayam..."

Menurut beliau...Nama perlis ini juga mendatangkan dosa syirik...Perkara terakhir yang dibincangkan ialah isu perlembagaan negara...

Tahukah kawan2 bahawa...Perlembagaan Negara Fasa ke-14 mengatakan bahawamana2 undang2 akan terbatal dan tidak boleh dipakai jika ia bertentangan dengan undang2 yang telah dinyatakan di dalam perlembagaan termasuklah undang2 hudud... iaitu undang2 yang dicipta oleh Allah.

Kata beliau seterusnya...

Dosa syirik boleh diakibatkan oleh...

1.Mempertahankan perlembagaan serta undang2 ciptaan manusia dan membuatkannya mengatasi undang2 ciptaan Allah iaitu hudud dll.

2. Menyokong mereka yang mempertahankan perlembagaan.

3. Mereka yang berdiam diri.

4. MEREKA YANG MENGATAKAN BAHAWA HUKUM HUDUD ITU ZALIM ( BERMAKNA ALLAH JUGA ADALAH ZALIM)

Kalau nak beli AL-QURAN

yang dicetak dalam edisi baru. Hati-hatilah kerana ada 4 surah palsu ciptaan KAFIR laknatullah. Surah-surah itu adalah :

1) AL-IMAN

2) AL-WASAYA

3 ) AL-TAJASU

4) DANAL-MUSLIMOON

Gua Musang Perlukan Ku Li, Bukan UMNO/BN!

Tengku Razaleigh Hamzah dijangka memperolehi pencalonan pertama untuk bertanding jawatan presiden Umno apabila bahagiannya - Gua Musang - bermesyuarat esok.

tengku razaleigh 02Mesyuarat bahagian tersebut akan berlangsung pada jam 9 pagi esok bertempat di Balai Rakyat Bukit Cekati.

Betul ke berita ni? aku macam tak caya je...

Cuba baca berita sebelumnya -

Bazlan Baharuddin mendapat semula jawatannya sebagai ketua Pemuda Gua Musang apabila ibu pejabat Umno hari ini mengumumkan bahawa mesyuarat pertama pergerakan itu yang dipengerusinya 23 Oktober lalu adalah sah.

Sabtu lalu, ketua Umno Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, mesyuarat pertama dibatalkan kerana tidak mematuhi arahan yang diputuskan di peringkat bahagian.

Tengku Razaleigh berkata pembatalan mesyuarat itu bukan diputuskan oleh beliau, tetapi oleh Ibu Pejabat Umno.

Bagaimanapun, pengerusi badan perhubungan Umno Kelantan, Tan Sri Annuar Musa dilaporkan berkata, beliau menerima panggilan daripada Ibu Pejabat Umno hari ini yang memaklumkan

bahawa mesyuarat yang dipengerusikan Bazlan adalah sah dan tidak terbatal sebagaimana yang dilaporkan sebelum ini.

Dekat atas tu dah nampak pengaruh Ku Li awal-awal dah kena sekat dek Pusat...

Aku rasa esok Ku Li bakal melopong lagi...Najib dah monopoli semua... tok sah tunggu lagi la Ku Li.

Aku ada sepupu yang tinggal dekat Gua Musang sejak 15 tahun lepas iaitu sebelum Gua Musang membangun dibawh Ku Li.memang penduduk setempat akui ketokohan Ku Li mentadbir kawasan jajahannya walaupun berada dibawah naungan kerajaan negeri yang berlainan parti.

Aku yang sekali-sekala jenguk Gua Musang pun terkejut dan jugak kagum dengan kemajuan Gua Musang, sekarang dah jadi bandar transit.

Pernah jugak aku sembang sengan budak-budak dan otai-otai politik dekat sana.ramai yang kagum dengan Ku Li...tapi aku masih ingat kata-kata depa Gua Musang perlukan Ku Li tapi bukan bermakna Gua Musang perlukan UMNO/BN.

Maksudnya?

Bagi aku maksudnya lebih kurang begini - Ku Li...hang masuk la Pakatan Rakyat dan aku jamin sokongan hang dekat Gua Musang tak akan jatuh sebaliknya makin kuat.depa cuma respek dekat hang sebab kekuatan, ketokohan dan personaliti hang tapi BUKAN SEBAB HANG AHLI UMNO!!!

Malaysiakini - Gambar Siapa Ni...???

Agak-agak korang la...sebelah kanan tu sape?

Agak-agak korang la...dekat tengah tu sape?

Agak-agak korang la...sebelah kiri tu sape?

Lokasi : Paris

Sumber - Pahang Daily

Sebelum "Mac depan"

PUTRAJAYA: Badan Pencegah Rasuah (BPR) boleh mengambil tindakan terhadap ahli Umno yang tidak melaporkan cubaan pihak tertentu memberi rasuah sepanjang pemilihan parti termasuk di peringkat tertinggi, Mac depan.

Baca - Badan Pencegah Rasuah (BPR) boleh mengambil tindakan terhadap ahli Umno yang tidak melaporkan cubaan pihak tertentu memberi rasuah sepanjang pemilihan parti termasuk di peringkat tertinggi, Mac depan.

Baca betul-betul - Badan Pencegah Rasuah (BPR) boleh mengambil tindakan terhadap ahli Umno yang tidak melaporkan cubaan pihak tertentu memberi rasuah sepanjang pemilihan parti termasuk di peringkat tertinggi, Mac depan.

Lagi sekali baca betul-betul - Badan Pencegah Rasuah (BPR) boleh mengambil tindakan terhadap ahli Umno yang tidak melaporkan cubaan pihak tertentu memberi rasuah sepanjang pemilihan parti termasuk di peringkat tertinggi, Mac depan.

Jadi sebelum Mac depan, hangpa boleh dok diam-diam dan bersubahat dengan gumbira...!!!

Razak Bebas, Najib Terlepas...BRAVO - malaysiakini

Akhirnya keputusan perbicaraan awal kes berprofile tinggi pembunuhan gadis Monggolia Atlantuya Shaariibuu pun memutuskan bahawa Abdul Razak Baginda dibebaskan dari pertuduhan.memang dari awal dah kita agak perkara tu akan jadik macam tu kan?

Bukan susah nak baca keputusan kes-kes berprofile tinggi dalam Malaysia ni.kalau libatkan politician pro KERAjaan, sure keputusannya agak menjengkelkan.perbicaraan akan dipenuhi dengan fakta-fakta yang diputarbelit atau lebih tepat lagi "auta", bahan bukti yang kejap ada kejap tak de, saksi-saksi yang kejap ok kejap ko dan macam-macam pertunjukan silap mata lagi.

Paling bagus dalm perbicaraan berprofile tinggi ni ialah bila ada saksi yang menimbulkan mana-mana nama yang "hot".ingat tak kes arwah Norita dulu? (Al-Fatihah) bilamana sorang saksi mengatakan wujudnya orang ketiga atau "anonymous" kata depa...hakim buat pekak, pendakwaraya pro KERAjaan buat tuli.

Kalau yang jenis tak buat pekak atau tuli, sah tak lama lepas tu sure kena pindah pi mahkamah lain...silap-silap depa transfer pi mahkamah juvenil...kah kah kah kah kah...sarkis betul Malaysia ni.

Teringat aku dekat hakim cekelat hacks...mana dia ya?lama betul tak dengar berita...dah arwah ke belum?

Balik pada Razak Baginda...aku dok nampak dalam hal ni, Razak terlepas atau dibebaskan supaya dapat mengelakkan dari nama Najib bergema dalam perbicaraan yang seterusnya.

Tak kan korang tak tau apa kerja Razak sebelum ni?dia kan orang kepercayaan bakal Pi Em...dengan tersingkirnya Razak dari kes ni maka nama Najib tidak akan lagi dapat ditimbulkan dalam penghujahan yang seterusnya.sebab yang 2 orang lagi tu sure tak de kena mengena dengan Najib sebelum ni kan?

Jadinya aku rasa perbicaraan lepas ni pun sekadar perbicaraan kosong je.sekadar nak menyedapkan hati semua pihak.supaya "kununnya" Malaysia ni dipandang "sikit" baik dari israel.hehehe...kasar jugak tuduhan tu tapi dah aku rasa macam tu, korang nak buat macam mana?

Korang-korang yang dok dalam Malaysia ni, kalau rasa-rasa ada niat "jahat" nak buat benda tak elok, nak langgar undang-undang, nak langgar suruhan agama, elok sangat kalau korang buat baik dengan menteri-menteri KERAjaan...

Terjamin masa depan...!!!

Khak Ptuih...!!!

Menyelami Sumber Dana Calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia

Umum mengetahui suka atau tidak politik wang memang dipraktikkan oleh semua calon Ketua Pemuda. Tak guna-lah sesiapa pun cuba menyelindung dosa mana-mana calon. Tapi tren pencalonan untuk ketiga-tiga calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia menimbulkan tanda tanya mengenai apakah sebabnya kadar pencalonan Berani Berubah Mukhriz Mahathir kian hambar berbanding awal musim pencalonan dahulu. Kes angka pencalonan Khir Toyo pula terbalik – secara tiba-tiba melonjak tinggi ke angka 47 walhal sebelumnya Khir dilihat berkemungkinan tidak layak bertanding PAU Mac nanti.



Tren sebegini menunjukkan kelainan strategi mainan politik wang yang digunakan ketiga-tiga calon. Jika benarlah rata-rata para perwakilan mencalonkan mana-mana individu berdasarkan kebolehan masing-masing, fenomena aneh seperti yang terjadi sekarang tak logik berlaku. Contohnya, jika slogan Berani Berubah itu benar-benar menambat hati para perwakilan, nescaya momentum awal Mukhriz pastinya telah melihat beliau melepasi angka pencalonan 100 sekarang ini. Tetapi tidak; yang jadinya Khir Toyo yang PR akar umbinya disegani kawan dan lawan pula yang mengambil-alih momentum Mukhriz. Kadar pencalonan Khairy Jamaluddin pula tampak agak konsisten, sungguhpun dikatakan kurang digemari para perwakilan akar umbi kerana perwatakannya yang agak elit ala-Oxford walaupun kepintaran dan karismanya tidak dapat dinafikan.



Barangkali Mukhriz banyak 'menabur' pada awal musim pencalonan dan berjaya mendominasi peringkat awal; kem Khairy dikhabarkan kurang memberi wang berbanding dua lawannya (mungkin ketandusan dana semenjak bapa mertuanya melepaskan jawatan Menteri Kewangan); taktik Khir Toyo pula agak drastik – membelanjakan jumlah wang yang besar pada 'second half' untuk mengejutkan para penyokong Mukhriz dan Khairy di Bahagian-bahagian seperti Bukit Bintang, PJU, Sipitang dan Balik Pulau.



Dana Khir Toyo kita sedia maklum datangnya dari komisen projek-projek sewaktu menjadi MB Selangor dahulu – Syabas, Lebar Daun – serta proksi-proksinya lain seperti Wijaya Corp yang dipimpin Ketua Pemuda Kapar Faizal Abdullah. Khairy tak payah ceritalah, siapa pun dah tahu. Sumber dana Mukhriz pula agak kabur sedikit, walaupun ternyata bapanya dan abangnya Mokhzani pasti membantu.



Namun, dengan pendedahan syarikat subsidiari syarikat Mokhzani, Kencana Mermaid Drilling Sdn Bhd sebagai penerima kontrak carigali terbaru Petronas bernilai USD235 juta (RM, harapan Mukhriz untuk meraih kedudukan Ketua Pemuda tampak lebih cerah kerana 'kos' menjelang bulan Mac nanti akan jauh lebih tinggi daripada 'kos' musim pencalonan yang telah hampir tamat ini.



Yang peliknya, Kencana Mermaid ini bukannya syarikat carigali dan tidak langsung mempunyai sebarang rekod dalam usaha mencarigali. Apakah wajar Kencana Mermaid dianugerahkan kontrak sebegitu besar ini, terutamanya tatkala ekonomi Malaysia dan industri petroleum sedunia yang kurang stabil dengan harga turun naik mendadak?



Maruah dan kepentingan bangsa dan negara tidak boleh diketepikan untuk mana-mana calon. Penulis akan tetap mengkritik sesiapa sahaja yang dilihat mencabul prinsip ini, serta mengetengahkan kisah-kisah rasuah, skandal dan korupsi terhina.

Budak Khairy 'Jack' Daniel's Nak Jawab??? Pooorah...!!!

Lepas blog The Antics Of Husin Lempoyang meng"publish"kan sekeping gambar yang aku beri nama Khairy "Jack" Daniel's maka sibuklah para pencacai-pencacai Khairy "Jack" Daniel's mempertahankan ibu duit mereka dengan beberapa jawapan kononnya gambar tersebut bukan gambar ibu duit mereka...korang baca dekat ruangan komen di [sini].

Ada sorang pengkomen menyertakan sekali link gambar [ini]*gambar bawah kononnya individu dalam gambar tersebut ialah individu ini*gambar bawah.

Sekarang cuba korang tengok pulak dan bezakan antara gambar atas dengan gambar bawah. individu yang memakai baju yang agak sama dengan baju yang selalu dipakai oleh Khairy "Jack" Daniel's.

Sama atau tak terpulang pada penilaian masing-masing...bagi aku individu dalam gambar dekat atas memang sah tak sama dengan individu dalam gambar dekat bawah...yang dekat atas ni kemeja dan kotnya memang sama denagn yang dalam gambar dibawah, jugak agak selekeh macam Khairy "Jack" Daniel's dengan jambang yang tak terurus.

Bezanya bagi aku yang ketara ialah kegempalan masing-masing...Khairy "Jack" Daniel's dalam gambar bawah dan jugak yang betulnya tak de la segempal mamat dekat atas ni.korang tengok pulak seluar yang dia pakai warna apa?kan ketara perbezaannya tu.

Ada jugak yang persoalkan tentang maklumat gambar yang awal iaitu berkenaan dengan tarikh dan hari.maklumat asal yang Husin Lempoyang beri ialah Khamis 17hb.Jun,2008.aku pun tak perasan kesilapan dekat situ sebab kalau ikut kalendar Khamis 17hb cuma berlaku pada tahun 2004, 1999,1993,1982 dan tahun-tahun sebelum Khairy "Jack" Daniel's dilahirkan.

Aku ingat Husin dapat info dalam bahase Inggeris iaitu Tuesday dan mungkin Husin yang bersekolah pondok tersilap antara Tuesday dan Thursday...

Pagi ni bila aku bukak email aku, Husin dah perbetulkan balik maklumat tu.terima kasih Pak Sin...Lawan tetap lawan...!!!

Kemaskini 10:00 pm

Kringggg kringggg ...

Hello Ghasidah Sigaraga kekasih buah hati ku. Apa gerangan dinda talipon kanda malam-malam ni. Mahu Kalabul Malami?

... Tak tak tak ... Ana ana ana ... Maaf sayang ... Ana terlupa ... Tak bukan tak sayang ...

... Sudah 40 tahun ana tunggu ente .... Janganlah sayang ... Sayang, ente saja cinta ana selama-lamanya ... Entelah bulan dan bintang menerangi malam. Entelah matahari yang memberi cahaya siang untuk ana.... Maaf ye sayang

Bye ... love you.


Kacau saja ente ini semua bising pasal ana tersilap bulan. Siapa pula pergi kasi tahu sama Ghasidah. Dia sudah marah sama ana ... Dia kata ana tidak sayang pada dia hingga lupa masa kita keluar bergumbira bersama di Kalabul Malami.

Nasib baik dia sedia menerima pujuk rayu ana. Cinta orang tua-tua macam inilah. Cinta hanya banyak berkata-kata. Kami ni selalu lupa. Dia kata 17 hb yang hari Khamis bulan Julai dan bukan bulan Jun.

Pening ana kalau terlepas cinta ana sekali lagi. Lama mahu Abdul Wahub jalan untuk ana dapat balik sama Ghasidah.

Kalau salah, pergi talipon itu Kelab Silver Tortoise dan tanya bila dia bukak untuk tambahan Kelab. ... eh eh bukan Silver Tortoise tapi Heritage Mansion. Inilah orang tua selalu lupa.

Razak Baginda Bebas

Macam yang kita jangkakan sebelum ni, Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini membebaskan penganalisa politik Abdul Razak Baginda daripada tuduhan bersubahat membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Bagaimanapun, dua anggota polis daripada Unit Tindakan Khas, Cif Inspektor Azilah Hadri, 32, dan Koperal Sirul Azhar Umar, 36, yang dituduh membunuh Altantuya, diperintah membela diri.

Abdul Razak, pengarah eksekutif Pusat Penyelidikan Strategik Malaysia, pula dituduh bersubahat dengan mereka di Wilayah Persekutuan antara jam 9.54 pagi 18 Oktober dan 9.45 malam 19 Oktober tahun 2006.

Manakala Azilah dan Sirul Azhar dituduh membunuh Altantuya, 28, di lokasi antara Lot 12843 dan 16735, Mukim Bukit Raja, di Shah Alam antara jam 10 malam 19 Oktober dan 1 pagi 20 Oktober tahun lalu.

Mayat Altantuya telah diletupkan dan cebisan daging dan tulangnya ditemui bertaburan di kawasan Puncak Alam.

Dalam keputusannya, Hakim Datuk Mohd Zaki Md Yasin berkata pihak pendakwa gagal membuktikan kes prima facie terhadap Abdul Razak, 48.

Pihak pendakwa dijangka memfailkan rayuan terhadap keputusan mahkamah membebaskan Abdul Razak itu.

Abdul Razak yang jelas kelihatan gembira dengan keputusan tersebut, meninggalkan mahkamah dengan ditemani isteri dan anak perempuannya pada kira-kira jam 10.10 pagi.

Beliau bagaimanapun enggan menjawab soalan wartawan yang menunggunya, dan hanya berkata: "Saya mahu pulang ke rumah".

Kemaskini: Dimana Khairy "Jack" Daniel's Malam Itu?

Perhatikan langsir dan juga bantal perhiasan... jangan lupa warnanya sekali...
Cuba bandingkan langsir dalam gambar diatas, bantal perhiasan dalam gambar diatas, juga warnanya kemudian bezakan dengan yang dibawah ni...sama tak?

Lokasi : Heritage Mansion lagi gambar di [sini].

Alamat : Jalan Kamunting Off Jalan Doraisamy, Kuala Lumpur.

Tarikh : 17hb.Jun,2008 (husin buat pembetulan*rujuk dibawah : 17hb.Julai,2008

Kemaskini 10:00 pm

Kringggg kringggg ...

Hello Ghasidah Sigaraga kekasih buah hati ku. Apa gerangan dinda talipon kanda malam-malam ni. Mahu Kalabul Malami?

... Tak tak tak ... Ana ana ana ... Maaf sayang ... Ana terlupa ... Tak bukan tak sayang ...

... Sudah 40 tahun ana tunggu ente .... Janganlah sayang ... Sayang, ente saja cinta ana selama-lamanya ... Entelah bulan dan bintang menerangi malam. Entelah matahari yang memberi cahaya siang untuk ana.... Maaf ye sayang

Bye ... love you.


Kacau saja ente ini semua bising pasal ana tersilap bulan. Siapa pula pergi kasi tahu sama Ghasidah. Dia sudah marah sama ana ... Dia kata ana tidak sayang pada dia hingga lupa masa kita keluar bergumbira bersama di Kalabul Malami.

Nasib baik dia sedia menerima pujuk rayu ana. Cinta orang tua-tua macam inilah. Cinta hanya banyak berkata-kata. Kami ni selalu lupa. Dia kata 17 hb yang hari Khamis bulan Julai dan bukan bulan Jun.

Pening ana kalau terlepas cinta ana sekali lagi. Lama mahu Abdul Wahub jalan untuk ana dapat balik sama Ghasidah.

Kalau salah, pergi talipon itu Kelab Silver Tortoise dan tanya bila dia bukak untuk tambahan Kelab. ... eh eh bukan Silver Tortoise tapi Heritage Mansion. Inilah orang tua selalu lupa.

Waktu : 10:00pm - 2:00pm

Lagi berkenaan gambar :
- orang yang berada disebelah Khairy berbaju merah itu adalah tuan punya tempat bernama William.

- Ada kerusi-kerusi kosong kerana dua orang lagi ia-itu Dax atau Firmansyah Muhammad Kalo dan Jason Lo tidak ada di kerusi. Mungkin sedang buang air dan berdansing.

- Malam itu adalah malam pembukaan kelab yang baru selesai kerja-kerja penambahan dan pengubahsuaian. Dahulu cuma satu tingkat dan sekarang sudah ada dua tingkat.

Jadi kalau Khairy rasa tidak salah pergi ke tempat-tempat sedemikian, katakan seluasnya. Bukankah Khairy percaya pada liberalisasi, globalisasi, meritokrasi dan keterbukaan. Ini adalah cara bersosial dan membina Setiakawan?

Baca maklumat penuh di [sini].

Thursday, October 30, 2008

Modal RM50,000 Rugi RM100,000,000,00 !!! Gila Babi Betul...

The Perak government has begun investigations into a state agency subsidiary company with an accumulated loss of more than RM100mil.



Perak senior executive councillor Datuk Ngeh Koo Ham said he received a complaint that the subsidiary company of the State Economic Development Corporation (SEDC) had a paid-up capital of RM50,000 but accumulated losses stood at over RM100mil.



“How can a subsidiary company with a paid-up capital of RM50,000 have accumulated losses of more than RM100mil?” he asked at a press conference Thursday after attending the Perak Water Board meeting here.



He also asked if there were “people using the subsidiary company to siphon money from the Government”.



Ngeh said the officers must have the interest of the state and the people at heart when negotiating contracts.



He pointed out the Government wanted to cut losses, reduce pilferage and increase productivity of state agencies, such as the SEDC and the State Agriculture Development Corporation (SADC).



For example, he said, a subsidiary company of SADC had 9,712ha of land in Indonesia but its income and productivity were far less than those achieved by other corporate companies.



When entering into an agreement to develop prime land, he said, SADC officers must ensure the returns achieved were similar to what the private sector made.



“They should be making more profits and their management, more efficient,” he added.

Saiful Nafi "Tak Sihat" - malaysiakini

Hari ni aku bosan gile... jadik aku merayau dalam blog-blog dan jugak macam-macam laman web termasuk "Friendster"...

Apa menatang "Friendster" ni aku tak terror sangat.sebab aku tak terror maka aku mintak tolong member aku.pakai id dia untuk pusing-pusing dalam menatang "Friendster" nih.

Aku teringat budak bancuh kopi pun ada "Friendster" jugak dan "kebetulan" member aku pun salah seorang dari "Friendster" budak bancuh kopi.

Jadi boleh la aku akses ke akaun "Friendster" budak bancuh kopi (kalau tak geng tak leh akses rupanya ya???).

Jenguk-jenguk laman bancuh kopi, baru aku tau rupanya budak bancuh kopi dah kawin...hangpa tengok la dekat profile dia...dia habaq - Male, 23, Married.

Alamak...dekat pembukaan/intro pun dah menipu dah...kalau dah taik penipu, macam manapun memang tak leh nak pisah dengan perangai menipu...bala betul la budak bancuh kopi nih.

Last dia update menatang "Friendster" ni seminggu lepas.ooo...tengok pada ruangan komen betul jugak rekod tu sebab last komen budak bancuh kopi ni publish bertarikh 17hb.Oktober,2008.

Apa komen dia?

Sebelum tu ada sorang mamat geng dia tinggal komen tanya dia - saiful..nape u tersasul sebut tarikh kejadian liwat mase sumpah arituh...benda tu telah jd reason pihak2 pembangkang hentam u balik...tp xpe..berani kerana benar - *rujuk gambaq dekat bawah ni ha...

*geli betul aku baca depa nih sama-sama jantan dok main "I" "You" "I" You"......khak petuih...!!!

Budak bancuh kopi jawab - Assalammualaikum Saudara Belack, tentang tersasul tu biasa la.. Agak nervous mase nak sumpah tu.. Ye la, bkn bende yang main2.. Mereka tu dok persoal masalah teknikal je.. Yang penting pada saya, saya sudah lafazkan sumpah tu.. Tetapi dipihak sebelah sana(iaitu DSAI) tidak menyahut sehingga ke hari ini..*rujuk gambaq dekat bawah ni ha...
*awat jawapan budak bancuh kopi sama je dengan jawapan puaka-puaka UMNO/BN ah?depa nih baca skrip ke?sape buat skrip?Bik Mama ke?Me No Spik inggelish ke?Anaz ke?pandai betul depa komplot ye?hebat sungguh...dasat sungguh...

Budak Bancuh Kopi Nafi Tak Sihat

Dalam ruang komen tu jugak budak bancuh kopi ada post 1 komen menafikan khabar angin yang mengatakan "anu"nya (dia tak habaq la "anu" tu...saje aku tambah sikit bagi seronok baca...) sedang mengalami masalah.

Kata budak bancuh kopi - Assalamualaikum semua.. Terima kasih byk2 diatas nasihat dan sokongan yang diberi.. Alhamdullilah saya sihat walafiat.. =) Tidak perlu risau.. Email2 dan fitnah yang saya sedang sakit itu hanya palsu semata2.. Kepada penyebar2 fitnah itu, saya harap anda hentikan lah.. Kerana apabila kebenaran muncul nanti, anda akan menanggung akibatnya..

Uih..."apabila kebenaran muncul nanti, anda akan menanggung akibatnya"... pergh...!!!hangpa jangan main-main..!esok-esok bila "kebenaran tu muncul" hangpa akan menanggung akibatnya..!

Ada lagi yang best... budak bancuh kopi habaq - Saya skrg masih lg ternanti2 bila perbicaraan akan bermula.. Saya mengisi masa lapang dengan membaca buku, al-quran, tafsir dan bermacam lagi.. Kadang kala bersenam.

Hehehe... tertunggu-tunggu ye... aku rasa perbicaraan dah berapa kali dah jalan tapi awat budak bancuh kopi tak pegi???

Agak-agak hangpa budak bancuh kopi sekarang tengah "bertafakur" dekat mana ya?

Bab isi masa lapang tu yang tu no komen...kalau betul budak bancuh kopi isi masa lapang dengan benda-benda macam tu, kita doakan supaya kebenaran itu datang dengan segera.

Aku nak percaya ke tak nak percaya ke tuduhan budak bancuh kopi ni aku tak tau... tapi bila dekat intro dia pun dia dah menipu macam mana aku nak percaya?

Lu pikir la sendiri..!

KEPUTUSAN MAHKAMAH KG. PLENTONG TENGAH : KETUA CAW. UMNO PENGHIANAT BANGSA

Suasana kecoh diluar Mahkamah Tinggi Johor Bahru berlaku apabila Pegumbela dan penduduk Kg Plentong Tengah apabila Hakim memberitahu bahawa Afidavit pembelaan untuk meroboh rumah mereka ditarik balik.

Dikatakan Ketua Cawangan Umno Kg Plentong Tengah (penduduk) telah datang ke mahkamah semalam dan meminta Afidavit pembelaan dibatalkan.

Penghakiman muktamat sidang hari ini semuanya dirobohkan.


Hari ini hakim memutuskan bahawa penduduk Kg. Plentong Tengah wajib merobohkan sendiri rumah mereka pada atau sebelum 31 Dis. 2008. Dalam suasana tegang dan sedih itu, beberapa AJK AMK Johor hanya dapat menasihat penduduk agar bersabar dan menerima hakikat bahawa dikalangan mereka Ahli Umno menjadi penghianat bangsa sendiri.

Penduduk 'dalam terpaksa' membuat akuan di hadapan Hakim untuk merobohkan rumah mereka sendiri sebelum 31 Dis 2008. Jika tidak esok rumah terpaksa dikosongkan dan dirobohkan oleh Pemaju Bukit Lenang.

AMK Johor tidak menyangka UMNO menjadi penghianat bangsa melayu. Sia-sialah semua usaha kami disebabkan si-penghianat ini.

-AMK Johor

FELDA DULU TOLONG SEKARANG ALONG

Sumber : Lajnah Penerangan Dewan Ulama PAS Pahang.

Presiden Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman mahu Felda menunaikan tanggungjawab sosial sebagai agensi yang bertangungjawab menjaga kebajikan peneroka bukanya sebagai badan korporat yang mementingkan keuntungan semata-mata.

Katanya, Felda sudah tergelincir jauh daripada landasan asal penubuhanya sebagai agensi kerajaan bukanya entiti perniagaan. Justeru Felda sebagai agensi kerajaan ia menerima banyak peruntukan daripada wang rakyat. Sehingga tahun 1997, kerajaan telah menyalurkan RM7.8 billion kepada Felda ini tidak termasuk pinjaman daripada Bank Dunia berjumlah RM4 billion yang telah dilangsaikan pembayaranya pada tahun 1996.

Felda, dulunya adalah agensi kerajaan dibawah Kementerian Kemajuan Tanah dan Wiayah kini diletakkan sepenuhnya dibawah Timbalan perdana Menteri, Dato Seri Mohd Najib Razak.

Perubahan ‘Tuan’ Felda turut mengubah strateginya sehingga ia menjadi tempat pihak tertentu mencari ‘makan’. Akhirnya peneroka menerima padahnya.

Perubahan polisi negara daripada pertanian kepada Industri turut mengubah strategi Felda terutama dibawah pemerintahan Tun Mahathir Mohamad apa ia mahu Felda mencari sumbar sendiri. Dasar korporat yang ambil Felda memberi pulangan hasil lumayan tetapi ia mengikis hak peneroka dan mungkin menjadi malapetaka kepada peneroka.

Felda berkembang pesar dan menjadi agensi kerajaan kedua terkaya selepa petronas, Ia menjadi umpama bank yang menawarkan pelbagai skim pinjaman dengan kadar Faedah yang tinggi kepada peneroka.

Matlamat asal Felda hendak menolong peneroka, kini berubah menjadi seperti laksana Along pula, kata Mazlan didalam buku terbarunya bertajuk Felda … Dulu Tolong sekarang Along !.

Buku setelah 98 muka surat itu mengandungi 18 bab dengan tajuk seperti berikut; sejarah penubuhan Felda, Felda Hari ini, Akta penempatan beramai-ramai 1960 dan implikasinya kepada peneroka, Jadual tetap pembayaran kembali rancangan kelapa sawit, Layanan Felda terhadap peneroka, potongan yang dikenakan oleh Felda, perbezaan harga sawit dan getah Felda dengan swasta.

Bab lain bertajuk, Mengapa peneroka enggan menyerahkan kerja tanaman semula kepada Felda, Tanaman semula secara persendirian, Pinjaman sara hidup, Pinjaman perumahan, Felda Plantatitons ; kini dan masa depan, Peranan badan-badan Felda perlu dikaji semula.

Bab seterusnya, Siapa terhutang budi, peneroka atau Felda?, Generasi baru (kedua) Felda yang diabaikan, masalah sosial di tanah rancangan Felda. Persatuan anak peneroka Felda Kebangsaan (Anak) dan bab terakhir Impian dan Harapan peneroka.

Menurut Mazlan, peneroka harus berhati-hati dengan Felda kerana terdapat beberapa perjanjian diantara peneroka dengan Felda didapati memberikan kelebihan kepada angesni berkenaan.

Beliau menyebut antaranya itu ialah perjanjian pinjaman perumahan peneroka – Felda, didalamnya terdapat satu fasa yang sangat berbahaya iaitu jika peneroka gagal mengemukakan penjamin pemohon hendaklah menandatangi perjanjian penyerahan kuasa kepada Felda untuk menguruskan kebunya.

Ini bermakna jika peneroka gagal membayar balik pinjaman kepada Felda, berkemungkinan kebun milik peneroka boleh bertukar tangan kepada angensi tersebut.

“ini sangat berbahaya dan saya minta semua pihak mengkaji semula fasa ini demi kepantingan masyarakat peneroka keseluruhanya,” kata beliau.

Buku Felda…. Dulu Tolong Sekarang Along ini telah dilancar baru-baru ini oleh Tuan Guru Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul hadi Awang di Johor dan Mazlan sendiri melancarkan bukunya itu di Bera dan Bandar Jengka, kini berada di pasaran, mereka yang berminat untuk mendapatkan buku ini bolehlah lah berhubungan dengan penulisnya Mazlan Aliman ditalian 013 -713 0103.

FELDA DULU TOLONG SEKARANG ALONG - 2

Sumber: Lajnah Penerangan Dewan Ulama PAS Pahang.

Sebelum ini telah banyak bukti tentang penyelewengan Felda Trading yang dibuat oleh Persatuan Anak-Anak Felda (ANAK), yang diketuai oleh Saudara Mazlan Aliman. Namun, sehingga kini ternyata masih belum ada apa-apa tindakan yang dilakukan oleh pihak kerajaan bagi menangani atau mengambil tindakan untuk menyiasat segala penyelewengan tersebut. Malahan tindakan yang dilakukan oleh pihak-pihak terbabit nampaknya semakin “rakus” untuk “merompak harta Felda”.

Para peneroka akhirnya dijadikan hamba yang terpaksa membayar setiap kerugian yang bakal ditanggung oleh Felda gara-gara perbuatan khianat pihak-pihak terbabit. Justeru itu kini, sebagai anak Felda kami juga ingin membongkar serta mendedahkan beberapa penyelengan yang telah dikenalpasti sejak akhir-akhir ini. Jangan lupa juga dapatkan buku Saudara Mazlan yang bertajuk “Felda, Dulu Tolong, Sekarang Along !!“.

Mengikut maklumat kami, sejak Dato’ Seri Najib dilantik sebagai menteri yang menjaga hal ehwal Felda, beliau telah melantik Pengarah Urusan Felda Holdings dari kalangan kenalan beliau iaitu bekas Pengarah Urusan Tabung Haji yang bernama Datuk Bakke Salleh (foto). Tarikh perlantikan berkenaan merupakan satu “tarikh malang bagi Felda Holdings” kerana sejak tarikh berkenaan satu demi satu tindakan beliau lebih kepada mengaut keuntungan peribadi dari memajukan Felda Holdings.

Penyelengan semakin parah bila beberapa lagi individu seperti Tajuddin Carrim (Senior Executive Director Sumber Manusia) , Datuk Tahir (Senior Executive Director Perladangan) dan Halim Ahmad (Senior Executive Director Kilang Felda). Antara peyelewengan yang telah dikenal pasti adalah seperti berikut:-Sistem Continuous Sterilizer Bila dilantik sahaja Datuk Bakke, beliau terus memperkenalkan CS untuk digunakan oleh kilang Felda.

Sistem ini adalah satu kaedah yang ternyata telah gagal dilaksanakan semasa beliau di Tabung Haji. Maka beliau pun tanpa rasa bersalah terus memanggil sahabat beliau sebagai kontrator projek berkenaan tanpa memanggil tender terbuka atau sebut harga. Kilang yang pertama adalah Kilang Sawit Felda Pasoh dengan kos permulaan RM5juta.

Projek berkenaan siap pada tahun 2007. Bagaimana pun sistem tersebut gagal berfungsi hingga menyebabkan kos ubah suai meningkat hingga RM17 juta. Walaupun begitu banyak wang telah dilaburkan sistem tersebut masih gagal hingga ke hari ini. Untuk menampakkan projek berkenaan seolah-olah berjaya Hj Halim Ahmad selaku CEO Kilang atau lebih dikenali sebagai Budak Suruhan Datuk Bakki telah sanggup menipu FIGURE yang menunjukkan seolah-olah sistem berkenaan telah berjaya walaupun terpaksa menyingkirkan seorang pengurus kilang yang tidak bersalah.

Membawa Masuk Perunding TECHNOPALM

Perunding ini tujuannya adalah untuk menyelia semak syarikat-syarikat di bawah Felda Holding. Syarikat ini diwujudkan setelah Datuk Bakke Salleh dilantik. Anggotanya terdiri dari empat orang pegawai dari kalangan KRONI beliau itu. Tugas mereka ini hanyalah membuat lawatan ke kilang dan ladang dimana sekali lawatan nilai kos yang terpaksa dibayar oleh anak syarikat berkenaan ialah RM8,000 untuk satu projek . Kos ini tidak termasuk sewa hotel dan makan yang di sediakan oleh projek bagi setiap kali lawatan. Nilai ini nampak kecil jika untuk satu projek, tetapi Kilang Felda sahaja mempunyai 72 buah kilang, Felda Plantation mempunyai ratusan ladang dan begitu juga dengan Felda Technoplant.

Jika semuanya ini mereka lawat sudah tentu berjuta wang yang mereka kaut dari Felda Holdings sedangkan hanya beberapa helai kertas sahaja yang digunakan untuk membuat laporan mengenai kebersihan kilang dan ladang . Untuk makluman, Felda Holdings sebelum ini memang telah mewujudkan satu jabatan yang di panggil Unit Inspektorat yang kerjanya khusus bagi kawal selia projek-projek disamping jabatan audit. Di sini kita lihat terdapat dua unit yang menjalankan satu tugas yang sama.

Malang bagi Felda apabila sistem berkenaan terus dilaksanakan di beberapa buah kilang lagi seperti Kilang Sawit Selancar, Jerangau, Jengka 21 dan lain-lain walaupun ianya terbukti tidak berjaya dan kali ini kosnya meningkat sehingga ke RM17 juta bagi sebuah kilang dengan kontraktor yang sama. Akibatnya kilang Jengka 21 dan Kilang Jerangau sehingga kini masih belum beroperasi dengan baik. Seorang lagi pengurus kilang dikenakan tindakan tatatertib.

Untuk makluman, Kilang Sawit Jerangau sepatutnya di rasmikan oleh Dato’ Seri Najib seawal januari 2008 oleh kerana ia tidak berfungsi dengan baik majlis perasmiannya ditangguhkan walaupun kilang felda telah berbelanja lebih RM1 juta untuk tujuan perasmian sahaja. Kilang Jengka 21 sehingga kini masih belum boleh beroperasi dengan lancar menyebabkan buah-buah sawit dikawasan Jengka terpaksa diagih-agihkan ke kilang yang berhampiran.

Amat mendukacitakan buah-buah berkenaan lambat diproses dan bila diproses ianya dalam keadaan yang sudah busuk. Seorang lagi konco Datuk Bakke yang bernama Datuk Tahir telah mengambil buruh dari Bangladesh bagi menggantikan buruh Indonesia yang ternyata menyukarkan pengurusan ladang disebabkan mereka ini malas dan sukar berkomunikasi. Bagaimanapun itu tidaklah penting sangat, yang pentingnya tiada sebarang sebut harga atau tender dibuat dengan agen buruh berkenaan, malah beliau telah pergi dan merundingkan sendiri dengan agen berkenaan. Bayangkan berapa banyak pula komisyen yang beliau perolehi? Yang peliknya Datuk Bakke selaku Pengarah Urusan Felda Tradings hanya akur dan menerima apa sahaja yang dibuat oleh kroninya itu.

Permohonan untuk menjadi peneroka juga sudah tertutup rapat, kerana semua lot kosong telah diurus oleh Felda Plantations yang membawa pekerja asing. Ia menutup ruang kepada generasi kedua mendapatkan pekerjaan. Begitu juga peluang pekerjaan lain hatta sebagai penoreh getah juga telah diisi oleh buruh Indnonesia. Ini amat mendukacitakan sekali.

Dulu Tun Razak wujudkan Felda untuk memberi peluang rakyat miskin mempunyai tanah sebanyak 10 ekar seorang. Namun kini sudah berbeza di zaman anakandanya, Felda sudah diniagakan dan tiada lagi tanah untuk rakyat, sebaliknya oarng asing kini semakin ramai mendiami Felda terutamanya Felda Plantations itu. Kecewa benar Allahyarham Tun Razak melihat senario yang berlaku hari ini, jika beliau masih ada agaknya.

Penyelewengan Tempahan Diari Felda Holdings

Datuk Bakke sekali lagi dengan menggunakan seorang lagi kroni beliau yang di import dari Island Peninsular telah menempah diari rasmi Felda Holdings 2008, dengan menggunakan syarikat perunding dimana syarikat berkenaan telah di bayar sebanyak RM500,000 sebagai pendahuluan.

Kes ini juga melibatkan kepimpinan tertinggi dalam Felda Holdings yang mana Datuk Bakke (GMD) telah mengarahkan deposit tersebut dibayar kepada syarikat tersebut tanpa melalui sebut harga yang betul. Adakah polisi dalam Felda Holdings membolehkan sesuatu kerja itu dibayar dahulu sebelum kerja itu dilakukan? Adakah jumlah sebanyak itu sedikit untuk diberikan sewenang-wenangnya kepada orang lain ?

Antara lain-lain perbuatan yang menunjukkan kerakusan pihak pengiklanan ini adalah seperti membuat penjenamaan semula Felda yang menggunakan khidmat perunding tanpa memikirkan keperluan untuk berbuat demikian. Adakah perlu penjenamaan semula dengan mencetak begitu banyak poster yang menelan belanja yang besar ? Adakah dengan menampal poster sahaja etika pekerja akan meningkat ? Adakah perlu untuk membuat poster tersebut memerlukan perunding yang sememang diketahui akan menguntung sesuatu pihak sahaja ?. Bukan itu sahaja pembaziran yang berlaku, malahan saya juga mengetahui akan berlaku satu lagi perkara yang juga akan melibatkan kerugian yang besar kepada syarikat. Perunding yang berkaitan dengan kroni Maizan juga cuba melobi beliau untuk mendapatkan satu lagi projek yang membazir iaitu berkaitan dengan penciptaan logo Felda Holdings yang baru.

Sudah tiadakah pekerja-pekerja dalam Felda Holdings ini untuk mengeluarkan idea bagi mencipta logo untuk syarikat tanpa mengeluarkan belanja yang besar ?

Melantik Syarikat Kroni Sebagai Perunding

Banyak lagi perkara-perkara yang melibatkan penggunaan perunding terus tanpa menggunakan sebutharga. Antaranya adalah penggunaan sistem penilaian prestasi melalui KPI yang mana telah dilaksanakan terlebih dahulu pada tahun 2000. Tiada apa yang berbeza antara KPI yang digunakan dahulu dengan KPI yang digunakan sekarang melainkan ianya dilaksanakan melalui perunding sahaja sedangkan semua format penilaian dan juga borang yang digunakan adalah sama seperti format dahulu yang telah dipakai.

Lain-lain program yang menggunakan khidmat perunding adalah seperti Six Sigma, Black Belt, ESS/MSS dan E-Learning juga melibatkan pembaziran kepada syarikat apabila penilaian yang sebenar tidak digunakan dengan betul untuk menentukan tahap gaji dan imbuhan yang sepatutnya pekerja terima ( KPI & E-Learning ).

Adakah pekerja bawahan perlu dinafikan hak mereka (mendapat imbuhan yang selayaknya) bagi memberi laluan kepada “mereka-mereka” yang sememangnya tidak banyak memberi sumbangan kepada syarikat sedangkan pekerja bawahan bertungkus lumus memberi khidmat kepada syarikat ?

Apakah perasaan mereka apabila mendapat penilaian yang tinggi pada hujung tahun sebaliknya tiada kenaikan gaji yang sepatutnya mereka terima pada awal tahun ? Adakah mereka tidak bekerja ?

Adakah mereka ini patut menjadi “kambing hitam” atas kesalahan orang lain ? Apa guna merekacipta satu sistem yang hanya bertujuan menganiaya orang lain ?

Satu lagi perkara, apakah kelebihan yang ada pada Datuk Bakke dan apakah kejayaan yang beliau telah buat dalam syarikat-syarikat yang telah beliau terajui dahulu sehingga pihak Felda menaruh sepenuh harapan kepada beliau untuk menerajui Felda Holdings.

Akibat daripada perbuatan jijik ini, peneroka menghadapi masalah dalam menghantar buah ke kilang dimana kebiasaannya peneroka boleh menghantar buah 4 trip sehari tapi kini hanya 2 trip sahaja.

Terdapat pengurus kilang yang telah dibuang kerja kerana gagal menjalankan operasi CS berkenaan dengan baik. Untuk makluman, kilang Tabung Haji telah memberhentikan operasi CS ini bila mendapati ianya tidak berjaya. Itupun setelah Datuk Bakke bertukar ke Felda. Bagi menutup kelemahan mereka, CEO kilang telah mengarahkan pengurus-pengurus kilang membuat Recycle Sludge dari Condensate Sum bagi tujuan meningkatkan perahan minyak.

Akibatnya kualiti minyak kilang-kilang Felda menjadi teruk menyebabkan stok menjadi tinggi kerana jualan tidak dapat dilakukan.

Membawa Masuk Pekerja Bangla Ganti Indon

Adakah membawa kerugian kepada syarikat (Felda Holdings) jika kerja-kerja itu diserahkan kepada D’Print (anak Syarikat Felda) yang sememangnya nyata akan memberi keuntungan kepada Felda ?.

Hasilnya, keluarlah sebuah diari yang hanya mempunyai beberapa ruang kosong untuk ditulis oleh pengguna sedangkan lain-lain ruangan hanya dipenuhi dengan teka-teki dan uji minda yang nyata tidak menunjukkan motif sebenar kegunaan sebuah diari. Jika ianya dibuat oleh Felda D’Print, ianya bukan sahaja lebih elok, malahan lebih berkualiti daripada diari yang diguna pakai sekarang ini.

Semuanya ini berlaku akibat perbuatan rakus pihak-pihak tertentu yang dilantik oleh Datuk Bakke yang juga melibatkan kakitangan lantikan beliau yang mengetuai bahagian pengiklanan yang dikenali sebagai Puan Maizan.

Apakah pula kelebihan yang ada pada Tajuddin Carrim sehingga beliau disambung kontraknya malah telah diberikan kelonggaran untuk bekerja hanya empat hari sahaja dalam seminggu dengan alasan untuk mendalami ilmu agama sedangkan Pengerusi Felda malahan PM dan TPM sendiri pun bekerja lima hari seminggu dan lebih ? Apakah sudah tiada orang lain lagi yang layak untuk memegang dan menggantikan jawatan beliau itu sehingga Felda Holdings sanggup menawarkan kontrak sedemikian rupa ? Sungguh hebat beliau.

Seperkara lagi, apakah kaitannya orang yang bernama Maizan dengan Datuk Bakke sehingga beliau dengan sewenang-wenangnya dapat menarik kemasukan perunding-perunding (kroni beliau) dengan mudah dan juga telah diberikan jawatan yang tinggi dalam Felda Holdings. Layakkah pemegang A Level diberikan jawatan Pengurus Kanan dalam syarikat sedangkan ada orang lain yang lebih layak ? Patutkah semua ini berlaku ? Patutkah kita membiarkan lalang sebatang mengawal padi sebendang ? Adakah layak lalang mendapat baja sedangkan padi yang memberi hasil ?

Pemuda UMNO Bacul...

Beberapa bahagian yang mencalonkan ahli parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir menyifatkan langkah mengadakan debat terbuka antara calon-calon ketua Pemuda Umno boleh membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan.

mukhriz mahathir gaza fund 010208 seriousSelain Mukhriz, ahli parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin dan bekas menteri besar Selangor, Datuk Dr Mohd Khir Toyo turut mendapat pencalonan mencukupi untuk bertanding jawatan tersebut.

Sebaliknya, mereka mencadangkan diadakan majlis penerangan di mana ketiga-tiga calon tersebut dijemput untuk memberi penjelasan mengenai visi dan misi mereka jika terpilih menerajui pergerakan tersebut.

Ceh...kepala pak hangpa la...kalau setakat nak buat penerangan, tak payah la nak buat majlis-majlis, buang masa je...UMNO kan ada macam-macam media...utusan meloya, berita hairan dan macam-macam lagi.

Apa tak cukup ke saluran yang dah ada tu?tak cukup saluran sedia ada atau pemuda UMNO memang bacul?

Makin hari aku tengok makin banyak alasan pemuda UMNO bagi...tak cukup matang la (memang tak cukup matang pun pemuda ni...kalau bab "matang" memang pemuda UMNO fail tapi kalau bab "menatang" memang depa hero...menatang sungguh..!),

Ala hangpa cakap la hangpa tak dak "teloq"...senang cerita...

Che'Det Risau???

Mantan perdana menteri Che'Det dok bimbang kesan negatif pengaruh kumpulan penasihat Datuk Seri Mohd Najib Razak ala pasukan "tingkat empat" yang didakwanya menyebabkan kejatuhan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Aku pulak dok bimbang kesan negatif pengaruh Rosmah yang bakal menghancurkan negara Malaysia.kalau nak dikirakan kesan pengaruh Bik Mama lagi la membahayakan pada negara Malaysia yang makin hari makin lemah ni.

Lagi satu pulak aku dok bimbang kesan pengaruh kumpulan penasihat Datuk Mukhriz Mahathir yang dipengaruhi oleh ketuanya yang tak lain dan tak bukan ialah Che'Det sendiri.

Bukan kata Che'Det tak bagus sebagai penasihat, Malaysia dalam era Che'Det dulu memang diakui cukup gah dipersada politik dunia dan jugak cukup-cukup dikagumi oleh negara-negara membangun akan idea-idea yang dibawakan oleh Che'Det satu masa dulu (era Che'Det).

Cuma yang tak baguihnya Che'Det ni ialah bilamana orang bawah dan jugak harapannya tak sekepala dengan dia dalam menangani sesuatu isu contohnya rasuah, kronisme dan jugak nepotisme.

Che'Det pulak dok risau tu bukan sebab apa pun, dia dok risau takut pengaruh Mukhriz tak dapat berkembang lepas ni kalau Mat Najib dipengaruhi geng-geng tingkat 4.kalau pengaruh Mukhrix tak dapat berkembang maka tamatlah cita-cita Che'Det nak jadik Lee Kwan Yew Malaysia.ala...tak kan la hangpa tak tau vision Che'Det ni.

Apa-apa pun buat masa ni aku tak nampak sorang pun orang-orang dalam UMNO yang ada kreadibility untuk jadik Pi Em...Najib dibayangi Rosmah atau dengan kata lain kalau Najib jadik Pi Em, cuma atas nama.Bik Mama akan sentiasa menekan butang enter pada alat kawalan suami ditangannya.akhirnya ekonomi Malaysia akan hancur ditangan Najib kerana pengaruh Bik Mama atau Imelda Malaya yang cukup besar nafsu belanjanya.

Buat masa ni lagi baik kita risaukan nasib Malaysia dibawah UMNO dari dok risau benda-benda lain yang mengarut.

Khairy Akan Jumpa Hishammuddin

PETALING JAYA, 30 Okt (Bernama) -- Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata beliau akan berjumpa dengan ketuanya Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dalam masa terdekat berhubung cadangannya diadakan debat terbuka bagi calon-calon yang akan bertanding merebut jawatan ketua pergerakan itu.

Khairy berkata beliau akan berjumpa dengan Hishammuddin untuk menjelaskan mengenai cadangan yang dikemukakan beliau itu di samping meminta restu daripadanya.

"Saya hormat (Datuk Seri) Hishammuddin Tun Hussein sebagai Ketua Pemuda dan sedar semua ini merupakan prosedurnya. Debat terbuka itu merupakan cadangan peribadi saya.

"Saya akan jumpa beliau dalam masa terdekat untuk jelaskan mengenai cadangan itu dan minta restu. Terserah kepada beliau untuk teruskan (cadangan debat) atau tidak," katanya ketika ditemui pada forum "Dialog Barat-Islam: Kedudukan Kita dan Hala Tuju Kita" di International Institute of Advance Islamic Studies (IAIS) Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Hishammuddin mahu anggota pergerakan itu merujuk kepadanya terlebih dahulu berhubung isu debat antara calon ketua sayap kanan parti berkenaan kerana beliau masih menyandang jawatan Ketua Pemuda Umno hingga Mac depan.

Beliau berkata apa saja yang mahu dilaksanakan dan berkaitan Pemuda Umno perlu merujuk kepadanya sebagai ketua supaya ia boleh dibincangkan dan diperhalusi bagi mengelak berlakunya perkara yang menjejaskan imej parti.

Seorang lagi calon bagi jawatan itu Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo menyahut cabaran Khairy untuk berdebat bagi menjelaskan pendirian dan pelan masing-masing.

Bagaimanapun, Datuk Mukhriz Mahathir yang turut dicalonkan merebut jawatan nombor satu dalam sayap pemuda itu tidak bersetuju dengan cadangan itu kerana berpendirian bahawa soal pemilihan parti merupakan hal ehwal dalaman Umno dan tidak wajar dilakukan secara terbuka.

Dari Blog PMIUM: Ringkasan

Aspirasi Reform: Pelik Tapi Benar(klik tajuk untuk artikel penuh)

Pro-Mahasiswa dikejutkan kebelakangan ini dengan kemunculan puak-puak ASPIRASI, tetapi mengunakan nama ASPIRAS-Reform. Apabila meneliti dan membaca blog ASPIRASI-Reform, Pro-Mahasiswa semakin hairan dan tertanya-tanya, apa sudah jadi dengan ASPIRASI?

ASPIRASI yang sebelum ini dikatakan berlaku perpecahan dalaman menjadi kenyataan dengan munculnya ASPIRASI-Reform. Pro-Mahasiswa menyifatkan apa yang berlaku ini sebagai satu bukti bahawa kepimpinan ASPIRASI semakin tidak boleh diyakini.

Melayari blog ASPIRASI-Reform, Pro-Mahasiswa bimbang jika apa yang dikatakan oleh ASPIRASI-Reform itu benar. Tetapi apa yang membuatkan Pro-Mahasiswa tertanya-tanya, darimana munculnya golongan ASPIRASI-Reform yang mendedahkan segala macam kelemahan dan 'permainan' yang dilakukan oleh ASPIRASI?


Demokrasi Tidak Seimbang UPSI(klik tajuk untuk artikel penuh)

Pemilihan kabinet baru UPSI menyaksikan saudara Akmal Madzir yang dikatakan memenangi undi tertinggi dan layak menduduki tempat tertinggi dalam kabinet MPP tapi hanya menyandang jawatan sebagai Exco Latihan dan Pembangunan Sahsiah seusai mesyuarat ahli MPP UPSI baru-baru ini.

Saudara Riduan Mohammad ketika disoal berkenaan hal ini mengatakan Kabinet MPP UPSI perlu mengira pro dan kontra apabila mereka meletakkan Saudara Akmal Madzir bukan ditempat yang sepatutnya.

" Saudara Akmal mendapat undi tertinggi, ini bermakna dia mendapat kepercayaan yang tinggi dari mahasiswa UPSI untuk menjadi pemimpin mereka. Meletakkan Saudara Akmal ditempat yang salah bermakna memperkecilkan dan memperlekehkan suara mahasiswa yang telah mengundi untuk memilih pemimpin yang terbaik untuk mereka."


UPSI dan UNIMAS milik Pro-Mahasiswa(klik tajuk untuk artikel penuh)

Pro-Mahasiswa UM merakamkan setinggi ucapan tahniah kepada sahabat Pro-Mahasiswa Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) dan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) yang telah berjaya menawan kampus masing-masing dalam pilihan raya baru-baru ini. Kemenangan ini jelas mununjukkan bahawa mahasiswa UPSI dan UNIMAS semakin bijak dalam memilih pemimpin.

Pro-Mahasiswa UPSI yang menang bergaya dengan berjaya menawan 8 kerusi yang mana 3 daripadanya merupakan kerusi umum daripada 11 kerusi yang ditandingi.

Di sebelah Borneo, Pro-Mahasiswa UNIMAS telah menang 7 kerusi daripada 12 kerusi yang dipertandingkan iaitu dua daripada 4 kerusi umum dan 5 daripada 8 kerusi fakulti. Kemenangan yang sekaligus memberikan ruang kepada Pro Mahasiswa membentuk kabinet MPP.

RM10, kereta api KL-Ipoh bermula 1 Dis.

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) akan memperkenalkan perkhidmatan kereta api Kuala Lumpur - Ipoh bermula 1 Disember ini dengan tambang RM10.

Pengarah Urusan KTMB, Abd. Radzak Abd. Malek berkata, perkhidmatan KL-Ipoh itu akan mengambil masa dua jam 56 minit dengan jadual perjalanan 10 kali sehari iaitu lima kali (KL-Ipoh) dan lima kali (Ipoh-KL).

“Berikutan KTMB pada masa ini hanya mempunyai 22 perkhidmatan kereta api antara bandar sehari, pihak pengurusan akan menambah 10 tren ulang-alik pada 1 Disember ini.

“Perjalanan kereta api ini akan melalui sembilan perhentian komuter antaranya Sungai Buloh, Sungkai, Tanjung Malim dan Batu Gajah,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan KTMB ke arah persijilan MS1722 iaitu sijil piawaian Sistem Pengurusan Pekerjaan, Keselamatan dan Kesihatan (OSHMS) dan seminar kepada kakitangan KTMB di sini hari ini.

Justice Chin to resign on Dec 1

High Court justice Ian Chin, who made explosive claims that ex-premier Dr Mahathir Mohamad had threatened judges, has tendered his resignation from the judiciary.

Deputy Minister in Prime Minister's Department T Murugiah told Parliament today that the judge had submitted his resignation to the king in a letter dated July 16.

"He will step down from Dec 1, 2008. At this time, he has started his leave from Aug 1 until Nov 30," he told the House.

Murugiah was responding to a question from Mukhriz Mahathir (BN-Jerlun) if any action would be taken against the judge for making claims of the government's interference in the judiciary.

A similar question was also posed by Tian Chua (PKR-Batu).

Murugiah said that since Chin had tendered his resignation, there was no need to take any action against the Kota Kinabalu High Court judge.

Ingatan kepada hakim

Ketua Hakim Negara yang baru, Tan Sri Zaki Tun Azmi mengingatkan para hakim bahawa mereka tidak layak menerima gaji daripada wang rakyat jika gagal melaksanakan tugas dengan baik termasuk mengamalkan rasuah dan ampu-mengampu.

Beliau menegaskan, tindakan drastik termasuk disingkirkan daripada badan kehakiman boleh dikenakan kepada mereka serta pegawai kehakiman yang gagal menjalankan tanggungjawab dengan jujur dan bersungguh-sungguh.

‘‘Kita harus ingat gaji kita dibayar daripada kocek rakyat. Jika merasakan tidak mampu memberi khidmat terbaik (mungkin kerana beban kerja terlalu berat atau gaji tidak memadai), kita ada pilihan.

“Pilihannya sama ada terus memikul beban demi kepentingan awam atau meninggalkan jawatan masing-masing atas kepentingan peribadi,” katanya.

Ketua Hakim Negara ke-12 itu berkata demikian ketika berucap pada majlis pelantikan ke jawatan itu di Istana Kehakiman di sini hari ini.

Eloknya ingatan begini diberikan pada tuan punya diri jugak sebab selalunya yang lalai ialah yang dok diatas sekali...yang dekat bawah pulak bila yang kat atas dah serong, akan dimanipulasi sebaik-baiknya atas nama "keadilan".

Keadilan Dalam Ketidakadilan?

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menegaskan bahawa faktor keadilan sentiasa ditekankan oleh kerajaan dalam sesuatu tindakan yang diambil di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).sebagai seorang yang pernah menjawat jawatan Menteri Dalam Negeri, beliau cukup memahami mengapa keadilan adalah pertimbangan paling penting sebelum ISA digunakan.

''Dalam bercakap tentang soal kebebasan yang menjadi hak semua rakyat, kita harus ingat bahawa hak itu tidak boleh dilaksanakan hingga mengancam kebebasan orang lain.

''Jika demikian keadaannya maka sesuatu harus dilakukan sebelum perbuatan itu berlaku dan sebab itulah mengapa akta berkenaan diperkenalkan dan terus diguna pakai,'' katanya.

- faktor keadilan sentiasa ditekankan oleh kerajaan dalam sesuatu tindakan yang diambil di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)......keadilan dalam undang-undang yang tidak adil...macam mana tu Pak Lah?macam mana nak jalankan keadilan melalui undang-undang yang tak adil?apa la resepinya tu?apa la formulanya tu?

-''Dalam bercakap tentang soal kebebasan yang menjadi hak semua rakyat, kita harus ingat bahawa hak itu tidak boleh dilaksanakan hingga mengancam kebebasan orang lain.......mengancam kebebasan orang lain?erm...yang aku nampak sekarang ni apa yang dipraktikkan ialah "hak itu tidak boleh dilaksanakan jika mengancam KEKUASAAAN orang lain"...

tunggu komen SUKJ, K.I.T., TP celaka sial dan juga para pencacai UMNO/BN...selamat berhibur..!

Pembelian Eurocopter "Profesional" - PAC

Penilaian awal yang dibuat oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mendapati aspek teknikal pembelian helikopter Eurocopter EC725 dibuat secara profesional.

Bagaimanapun, kata Pengerusinya, Datuk Seri Azmi Khalid, kesimpulan lengkap mengenai pembelian itu hanya boleh dibuat setelah pihaknya membuat penilaian menyeluruh termasuk aspek kewangan yang akan dibentangkan pada hari kedua mesyuarat jawatankuasa itu esok.

''Dari segi teknikal yang dibentangkan hari ini, kita mendapati ia dibuat dengan profesional, tetapi saya tidak dapat memberikan komen lebih lanjut kerana banyak lagi aspek lain yang perlu diteliti.

TP - Pergh...dasat sungguh..."profesional" tu dalam bab apa ye? bab pembelian ke bab belit???tak pun bab gua bayar lu, lu kasi setel..!khakhakhakhakha..."profesional" sungguh..!

Kaki lima zon baru larangan merokok

LIOW menunjukkan contoh kotak rokok yang bakal diguna pakai oleh semua syarikat rokok mulai Januari tahun depan pada sidang media di Putrajaya, semalam.

Berkuat kuasa semalam, semua kaki lima kompleks beli-belah termasuk restoran dan kafe terbuka di luar premis berkenaan diisytiharkan sebagai kawasan larangan merokok.

Mereka yang didapati merokok di kawasan berkenaan boleh dikompaun maksimum RM5,000 atau denda RM10,000 atau penjara dua tahun jika sabit kesalahan.

Kat Mana Lokasi Khairy Ber"Jack" Daniel's???

Gambar ni aku dapat semalam dari blog The Antics of Husin Lempoyang.hangpa nak tau dekat mana lokasi gambar ni diambik?

Sat...tungguuu...buat masa ni aku tengah mengesan kat mana lokasi gambar ni diambik.info awal dalam area Kuala Lumpur...ada jugak yang cakap dalam area Bangsar...

Nanti aku sambung cerita...ada geng Petronas yang tau actual lokasi...sabaq...jangan dok gaduh-gaduh...

Eh......debat macam mana?jadik ke x jadik???

Wakhakhakhakhakhakha...!!!

Mahathir is back with a vengeance

KUALA LUMPUR, Oct 30 — With a hit count reaching almost nine million in just one year, it would not be wrong to describe former premier Tun Dr Mahathir Mohamad as Malaysia's most successful blogger.

His blog, chedet.com, routinely attracts hundreds of comments, and is frequently quoted by the mainstream media. Ironically, he started the blog only because he was blacked out in the media for his harsh criticism of Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Five years to the day since his retirement in 2003, Dr Mahathir's influence seems to be growing steadily as Malaysia readies for a new prime minister by the end of March next year.

His every move is dissected for its significance. When he showed up at International Trade Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin's Hari Raya open house last week, it stirred much excitement as it was perceived as an endorsement of the minister. This can count for a lot in the upcoming election in Umno, whose members still love him.

Is Dr Mahathir making a political comeback? Not exactly. But there is a strong belief that his influence is on the rise.

Observers suggest that he could have a big say in the next administration after he played a key role in securing the early retirement of Abdullah, who was blamed for the poor showing of the Barisan Nasional in the March polls.

Many believe that Dr Mahathir's skilful manoeuvres behind the scenes were instrumental in getting Deputy Premier Datuk Seri Najib Razak to persuade Abdullah to retire earlier than his original plan of June 2010. The whiff of resurgent power has sent Umno leaders and the media flocking to Dr Mahathir again, and he is back in the limelight after five years of being out in the cold.

“His views are being reported more widely, precisely because many people think that he will make a comeback,” said political analyst Ong Kian Ming.

Professor Agus Yusoff, from Universiti Kebangsaan Malaysia, agreed that this was one perception, but felt that the bigger reason was the weakness of the current leadership.

“His views are being heard now because people are looking for better leadership. They see Dr Mahathir as experienced, and his views relevant,” he said.

Things have come full circle for Dr Mahathir, 82. His star dimmed soon after his retirement when Abdullah won a massive mandate in 2004. But the former premier soon sprang back into limelight after he began to give voice to public misgivings about Abdullah's weak administration.

His attacks gripped Malaysians for months in 2005, but they soon wore thin — until the March election that saw the BN suffer heavy losses. His campaign to topple his successor gained unstoppable momentum, returning him to a position of influence. Dr Mahathir's recent blog entry criticising the reach of vote-buying, or “money politics”, in Umno was debated widely in Umno circles.

His most recent acerbic comments on Najib's alleged young advisers sparked even more talk.

In a blog entry on Tuesday, he warned Najib not to repeat the mistake of cloistering himself with young advisers as Abdullah had, to the anger of Umno.

Dr Mahathir named consultancy firm Ethos as the Deputy Premier's adviser, and claimed that it also had links to Abdullah's young advisers.

“They (Ethos) are interested in getting a portion of the EPF worth RM300 billion to manage its investments, apparently with returns of up to 40 per cent,” he wrote, referring to the Employees Provident Fund.

The management of Ethos was quoted in The Edge business weekly recently about their interest in managing part of EPF investments. Najib has not responded.

Political observers believe that he will not marginalise the former premier, especially after seeing how Dr Mahathir's constant sniping damaged Abdullah's reputation.

“Najib will certainly prefer to have Dr Mahathir inside as an adviser rather than outside lobbing criticism at him,” said Ong.

This has led some people to predict a return of Mahathirism, suggesting a stronger hand on government than Abdullah's looser style. But Najib's supporters have denied this perception.

“Najib is not a puppet, he will have his own way and will want to make his own mark,” said Agus. Meanwhile, Dr Mahathir's every move and word will continue to be watched, and his blog can expect to hit the 10 million mark very soon.

-TMI

Munawar’s sodomy conviction stays

PUTRAJAYA, Oct 30 — The Federal Court here today dismissed Dr Munawar Anees's application for an appeal against his 10-year-old sodomy conviction.



"We have decided that the application should be dismissed. We will give our grounds later," said Chief Justice Tan Sri Zaki Azmi, who led the three-member panel of judges.



Pakistan-born Munawar is a former speechwriter to opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim when the latter was Deputy Prime Minister over a decade ago.



In mid September 1998, Munawar was arrested under the Internal Security Act and later charged in the Kuala Lumpur Sessions Court with sodomy alongside Anwar and Anwar's Indonesian adopted brother Sukma Darmawan.



Munawar pleaded guilty, as did Sukma. He was sentenced to six months’ jail, which he served.



Subsequently, he filed an appeal against his conviction on the grounds that his plea of guilty then was obtained through force while detained under the ISA.



His application was thrown out by the KL High Court in September 2003. Meanwhile, Anwar and Sukma were both cleared of the sodomy convictions.



Munawar took up the matter to the Court of Appeal. The matter was dismissed there as well in October last year though no grounds were given then.



The Federal Court was the last legal avenue available for Munawar's application.



The US-based project management consultant, now 60, had been waiting in court since 8.30am for the decision. He appeared dumbfounded by the decision. He rose up and left the courtroom swiftly.



Speaking to reporters on the grand staircase leading to the lobby of the Palace of Justice, he said: "This is a total disappointment. A total denial of justice. The system is playing with the lives of people.



"Where is the justice for me and my family?"



His voice continued to rise as his frustration became more apparent.



"I will not stop. The system has tried to fail me but it will not fail me. If I don't get justice in this country, my children and my grandchildren will stand up for the justice denied to me," Munawar pledged.



Lawyer Mabel Sebastian, who was standing in for Munawar's counsel Manjeet Singh Dhillon to receive the judgment today, said the next step was up to the latter.



Manjeet is away on business abroad and will only return next week.



-TMI

Mesyuarat PAC disambung hari ini

Mesyuarat Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) akan meneliti isu pembelian Eurocopter yang ditangguhkan semalam pada hari ini walaupun Selasa lalu kerajaan memutuskan untuk menangguhkan pembelian helikopter terbabit.

Pengerusinya, Datuk Seri Azmi Khalid berkata mesyuarat tersebut tidak hanya memberi tumpuan kepada isu pembelian Eurocopter sebaliknya turut menyentuh mengenai perkara-perkara yang menjadi tanggungjawab jawatankuasa tersebut.

"Kita ada banyak perkara yang ingin dibincangkan dalam mesyuarat ini, Eurocopter adalah salah satu daripadanya," katanya yang ditemui selepas mesyuarat tersebut berhenti rehat di Parlimen semalam.mesyuarat tersebut akan berlangsung selama dua hari.

Isu yang melibatkan Eurocopter pada hari ini akan membincangkan perkara-perkara teknikal yang dibentangkan oleh Kementerian Pertahanan tambahnya lagi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sewaktu mengumumkan penangguhan tersebut semalam berkata, PAC diberi peluang untuk memperhalusi mengenai perkara yang berkaitan dengan cadangan pembelian 12 buah Eurocopter EC-725.

"Yang itu (mesyuarat PAC) telah diputuskan oleh Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu supaya PAC diberi peluang untuk menghalusi mengenai perkara berkaitan cadangan untuk membeli helikopter ini.

"Ini pun ada juga baiknya. Biarlah mereka tahu apakah prosedur yang telah kita gunakan... mengapakah begitu tinggi (harganya)... apa sebab-sebabnya," katanya.

Bagaimanapun ia tiada kaitan dengan pertikaian yang dibangkitkan oleh pembangkang di Parlimen baru-baru ini.

Hehehe... boleh percaya ke cakap Pak Lah ni?ntah-ntah saje je dia nak pekena Mat Najib Monggol...keh keh keh keh keh...Pak Lah + tingkat 4 = Mat Najib Monggol tersembam...keh keh keh keh keh...

Hangpa percaya ke "peralihan kuasa"???

Mampuih aku tak caya selagi benda tak berlaku...keh keh keh keh keh...Mat Najib tunggu buah yang tak gugur-gugur...last skali aku ingat Mat Najib yang gugur...betoi dak???

Court throws out Munawar's appeal

The Federal Court today threw out an appeal by Munawar A Anees for his sodomy charge be remitted to the High Court so that he can argue his case.

Chief Justice Zaki Azmi, who sat with Federal Court judges Nik Hashim Nik Abdul Rahman and Zulkefli Ahmad Makinudin, delivered an oral decision, stating that their written judgment would made known later.

Munawar's counsel, Manjeet Singh Dhillon, had asked the country's highest court to quash the Court of Appeal's decision on the High Court's dismissal of Munawar's appeal against his sodomy conviction and sentence, and to order the High Court to allow him to argue his case.

munawar anees interview 131106 dr anees 02Munawar, Anwar Ibrahim's former speech-writer, had served six months in prison in 1998 after pleading guilty to allowing the then deputy premier to sodomise him.

Manjeet had submitted that High Court judge Ahmad Maarop had struck out Munawar's appeal without hearing the merits of the case and the Court of Appeal had dismissed Munawar's appeal against the High Court decision without giving any grounds.The Kuala Lumpur High Court had dismissed the case four years ago after Munawar, who is now living in United States, was unable to attend the hearing.

The Kuala Lumpur Sessions Court had on Sept 19, 1998, sentenced Munawar to six months' jail after he pleaded guilty to allowing Anwar to sodomise him at Anwar's house in Jalan Setia Murni, Bukit Damansara, in March 1993.

Munawar has served his sentence but filed the appeal in a bid to clear his name.

Sinar Harian: Dari Blog ke Blog

TINGKAT EMPAT NAJIB?

1. Satu inovasi yang diperkenalkan oleh Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi apabila sahaja dia menjadi Perdana Menteri ialah penubuhan satu badan penasihat khas yang dianggotai oleh menantu, anak dan kawan-kawan muda mereka. Kononnya mereka ini bijak dan pandai lebih daripada orang yang lebih tua dan berpengalaman. Pendapat mereka ini lebih dipercayai oleh Abdullah daripada Kabinet atau Majlis Tertinggi UMNO.

2. Lulusan Oxford dan Cambridge memang dianggap istimewa, tetapi yang lulus dari universiti-universiti ini bercambah dan ia tidak menjamin kebolehan yang luarbiasa. Lagi pun, orang-orang muda ini tidak punyai pengalaman mendalam dalam pentadbiran, politik dan ekonomi negara.

3. Yang lebih buruk ialah mereka mempunyai kepentingan tertentu dan berhajat untuk mendapat pulangan wang yang banyak daripada pengaruh mereka keatas Perdana Menteri dan Kerajaan.

Baca artikel penuh di [sini].


MENGAPA MUZIK PERLU APPRISIASI?

Teori aprisiasi muzik mula berkembang pada generasi muzik moden pada awal 1910. Ini antara beberapa subjek penting yang terakhir muncul dalam disiplin muzik, ia berkait rapat dengan teori analisa muzik ( music analysis ). Dengan aprisiasi, manusia belajar untuk memilih apa yang mereka patut dengar atau yang ingin mereka dengar. Ini objektifnya.

Pendengar umum adalah dari kebanyakkan yang tidak sedar apa yang ingin di dengarinya, malah apa sebenarnya yang sedang mereka dengarkan. Ini adalah dilemma dalam konteks kebudayaan, umumnya.

Proses mendidik citarasa ( taste ) bukan suatu usaha pendek dan mudah. Ia sentiasa beredar sesuai dengan nilai pada setiap zaman yang berubah-ubah. Koleksi idea dan gaya persembahan watak seni senantiasa mendorong citarasa manusia untuk terus memilih hiburan dan terapi jiwanya.

Wednesday, October 29, 2008

K "Jack" Daniel's




Sama tak botol minuman dalam gambar sebelah ni dengan botol minuman yang ada dekat depan KJ dalam gambar dekat atas tu???

Dengan ini, aku Isytiharkan KJ sebagai Khairy "Jack" Daniel's!!!

Cheer's...!!!

Yaaaaaaaaaaaaaaaaaaammmmm seng...!!!

Saya cadangkan kita buat debat terbuka.

Yaaaaaaaaaaaaaaaaaaammmmm seng...!!!

Tajuk debat: Minum (minum ape tu?) bersama akar umbi untuk menguatkan parti.

Yaaaaaaaaaaaaaaaaaaammmmm seng...!!!

Kronologi beli Eurocopter

18 Julai 2007 - Kerajaan melalui mesyuarat Kabinet memutuskan untuk membuat perolehan bagi menggantikan pesawat Nuri.(masa ni UMNO/BN dah "sakit" sebab 5 negeri kaya jatuh ketangan Pakatan Rakyat...maka dengan itu KERAjaan memutuskan untuk "membuat perolehan bagi menggantikan pesawat nuri" dengan harapan dapat mencilok sedikit wang yang bakal digunakan untuk pembelian tersebut.)

3 September 2008 -
Kementerian Pertahanan menerima keputusan dan persetujuan daripada Kementerian Kewangan untuk memilih tender Eurocopter, pesawat milik Eurocopter Malaysia Sdn Bhd, anak syarikat European Aeronautic Defence and Space Co (EADS). Kementerian itu mengeluarkan Surat Hasrat kepada Eurocopter pada 15 September 2008.(Mat Najib yang berselindung disebalik "kementerian pertahanan" menerima keputusan persetujuan Pak lah yag berselindung disebalik "kementerian kewangan" didalam menjayakan rancangan "cilok sebelum berundur" ini...pengarahnya mungkin jugak geng-geng tingkat 4...Pak Lah reti berfikir ka?mungkin tidak...)

26 September 2008 - Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan Eurocopter memperoleh kontrak untuk membekalkan pesawat baru bagi menggantikan penggunaan Nuri.(gerombolan ini berjaya dalam rancangan awalnya...masa ni depa pakat-pakat dok kire dah berpae tingkat 4 nak bagi kemisen masing-masing...)

13 Oktober 2008 - Panglima Angkatan Tentera, Tan Sri Abdul Aziz Zainal memberitahu Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) akan membeli kumpulan pertama lapan hingga 10 helikopter keluaran Eurocopter EC725 bagi menggantikan pesawat Nuri secara berperingkat.(Panglima ATM yang tak tau apa-apa dipergunakan "kunun" untuk menutup rancangan depa)

13 Oktober 2008 - Ketua Pembangkang membangkitkan isu pembelian Eurocopter di Dewan Rakyat, didakwa dibeli dengan harga yang begitu tinggi dan memberi keuntungan kepada pihak-pihak tertentu.(kantoi...depa ingat geng-geng Pakatan Rakyat tak de akses maklumat berkenaan eurocopter...depa ingat geng-geng Pakatan Rakyat ni lembab macam pencacai-pencacai UMNO...depa jugak lupa nak cover rege item yang sama yang negara lain beli dari eurocopter sebab depa bodo...)

19 Oktober 2008 - Kabinet bersetuju pembelian helikopter Eurocopter EC725 bagi menggantikan Nuri yang dipertikaikan pihak tertentu diperhalusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).(oleh kerana dah terkantoi, maka langkah untuk meng"cover" balik hal-hal yang dah terdedah terpaksa dilakukan...kabinet bersetuju sebab nak tunjuk ketelusan...cit podah..!)

19 Oktober 2008 - Datuk Seri Najib Tun Razak mempertahankan kewajaran Kementerian Pertahanan dalam pembelian Eurocopter EC725, sambil menegaskan tidak ada sebarang penyelewengan dalam urusan dengan syarikat pembekal.(Mat Najib Monggol masih nak cover...dia ingat lepas dapat cover kes Atlantuya, yang ni pun dia dapat cover jugak tapi dia lupa sebelum ni dia dah terkantoi dalam kes budak pejabat yang kene liwat...mula-mula habaq tak kenal, pas tu bila kantoi, tergagap-gagap macam budak kene paku karat...sikit lagi nak kancing gigi masa kena soal dekat wartawan...belit, jangan tak belit Najib...)

20 Oktober 2008 - Angkatan Muda Keadilan (AMK) PKR membuat laporan polis berkaitan penyelewengan wang yang didakwa mereka berlaku dalam pembelian Eurocopter EC725.(gedegang...Mat Najib dan jugak Pak Lah dan jugak geng-geng tingkat 4 dah gegar sikit-sikit...tak pe...bertahan...)

24 Oktober 2008 - Badan Pencegah Rasuah (BPR) memberitahu akan meneliti laporan berhubung dakwaan berlaku penyelewengan dalam proses pembelian helikopter Eurocopter.(BPR pulak masuk campur...mampuih...masa ni Mat Najib dah terkedu...Pak Lah langsung hilang...mungkin Pak Lah masih menunggu "Ilham"..."Ilham"???bodo betul Pi Em nih...eh...Pi Em tak bodo...Pi Em jugak yang rilek sebab jawatan menteri kewangan dah passing dekat Najib...bakal Pi Em ni la yang bodo...jadik punching bag Pak Lah la mamat monggol nih...kah kah kah kah kah...)

28 Oktober 2008 - Perdana Menteri mengumumkan keputusan kerajaan menangguhkan pembelian tersebut.(oleh kerana pembelian telah ditangguhkan, maka segala hasil siasatan BPR dipercayai tidak akan dibentangkan walaupun terdapat penyelewengan...hangpa tak percaya ke? alasan BPR lepas ni ialah... tidak berlaku urus niaga, maka tiada kes...)

Percaya ka tak percaya???

Kit Siang: Brokers in chopper deal?

updated 5.30pm The Eurocopter deal may have been postponed indefinitely, but this has not stopped opposition stalwart Lim Kit Siang from continuing to press for information on the intended purchase.

dap education roundtable meeting 111006 lim kit siangAt a press conference in the Parliament lobby today, Lim said postponing the purchase does not exempt the government from coming clean on many unanswered questions.

He called on the parliamentary Public Accounts Committee (PAC), which has started an inquiry, to “investigate whether there were any middlemen in the procurement of the (RM1.7 billion Eurocopter) aircraft, and if they received a commission”.

Lim alleged that brokers for the RM3.2 billion purchase of Russian Sukhoi jets and the RM3.4 billion purchase of the French Scorpen submarines received more than RM370 million and RM540 million respectively. The Defence Ministry has denied any irregularities.

The planned Eurocopter purchase is to replace the aging fleet of Nuri helicopters, but this has been dogged by allegations relating to the price and tender process.

abdullah ahmad badawi and eurocopter ec725 suspended 281008While RM1.1 and RM2.3 billion have previously been quoted as the price tag, premier and Defence Minister Abdullah Ahmad Badawi yesterday clarified that the cost was RM1.7 billion, when he announced the suspension of the deal until the economy improves.

Lim, describing the decision as “the fastest shotgun suspension of a mega-defence deal” by the government, also demanded when the letter of intent had been issued.

He pointed out key “discrepancies” in information provided to date.

Defence Ministry secretary-general Abu Bakar Abdullah said Eurocopter had offered an ‘off-set package’ worth RM250 million, said Lim.

Abdullah, in saying that the government had not asked for the investment by Eurocopter to offset the purchase, quoted a higher sum of RM350 million.

Noted Lim: “This RM350 million is a new figure. All along, what has ben reported by the press is an ‘offset package’ offer by Eurocopter amounting to RM250 million. So I don’t know whether the prime minister was wrongly advised on this matter.”

He said Abdullah should further explain why the specifications for the Cougar EC 725s preferred by the government warrant a much higher price tag than that of the Supercougars purchased y Brazil.

'Close Proximity' To Decision

Lim then turned on PAC chairperson Azmi Khalid, demanding his withdrawal from investigations into the Eurocopter deal.

This is because Azmi (right) was natural resources and environment minister at the time when the cabinet decided that the Nuri helicopters should be replaced.

nuri helicopter crashes 180707“Nobody will believe that he (Azmi) will be able to go all out to probe this deal [...] He was part of the decision-making process. This is close proximity, political khalwat,” said Lim.

“Not only must justice be done, but justice must be seen to be done. We should allow the deputy PAC chairperson (DAP’s Kepong MP) Dr Tan Seng Giaw to take over the entire investigation.”

Other than looking into specific questions surrounding the Eurocopter deal, Lim said PAC should “investigate the entire Ministry of Defence procurement process”.

He also said the PAC should look into the reasons behind the disastrous history in the performance of Nuri helicopters.

Since the first crash of April 25, 1969 which killed four armed forces personnel, there have been 14 other crashes involving 19 deaths and costing RM86.9 million in losses, he noted.

“I think the PAC should widen its inquiry into the history of Nuri crashes over the last 40 years to find out the reason for the high rate of fatalities here compared to other countries,” he added.

“Whether it’s because of mechanical fault, helicopter fault, or human failure or error, I think that should be an important part of the PAC investigations.”

Azmi's Respons

When met by reporters, Azmi disclosed that PAC has been told that if the Eurocopter purchase is deferred for more than 12 months, the price may change.

kelau klau dam 070207 azmi khalid“Even if there’s deferment, if it goes beyond 12 months, the price doesn’t hold. That’s what we were told today,” he said.

He also said that “up until now, the technicalities from what we saw have been quite professionally done”, but declined further comment on the issue.

Denying that the PAC had been pressured by any quarters to conduct the probe, Azmi said the committee had decided on the inquiry even before cabinet was said to have requested the committee to do so.

The inquiry is not the only issue the PAC was looking into, Azmi said, citing Maybank's acquisition of a major Indonesian bank, and the RM11 billion broadband project as other matters to be investigated.

“We were there already. The PAC already made a decision. There’s no pressure from anyone,” he said.

Asked about the view that he should withdraw from the Eurocopter inquiry, Azmi said it was merely Lim's opinion.