"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, October 30, 2008

Dari Blog PMIUM: Ringkasan

Aspirasi Reform: Pelik Tapi Benar(klik tajuk untuk artikel penuh)

Pro-Mahasiswa dikejutkan kebelakangan ini dengan kemunculan puak-puak ASPIRASI, tetapi mengunakan nama ASPIRAS-Reform. Apabila meneliti dan membaca blog ASPIRASI-Reform, Pro-Mahasiswa semakin hairan dan tertanya-tanya, apa sudah jadi dengan ASPIRASI?

ASPIRASI yang sebelum ini dikatakan berlaku perpecahan dalaman menjadi kenyataan dengan munculnya ASPIRASI-Reform. Pro-Mahasiswa menyifatkan apa yang berlaku ini sebagai satu bukti bahawa kepimpinan ASPIRASI semakin tidak boleh diyakini.

Melayari blog ASPIRASI-Reform, Pro-Mahasiswa bimbang jika apa yang dikatakan oleh ASPIRASI-Reform itu benar. Tetapi apa yang membuatkan Pro-Mahasiswa tertanya-tanya, darimana munculnya golongan ASPIRASI-Reform yang mendedahkan segala macam kelemahan dan 'permainan' yang dilakukan oleh ASPIRASI?


Demokrasi Tidak Seimbang UPSI(klik tajuk untuk artikel penuh)

Pemilihan kabinet baru UPSI menyaksikan saudara Akmal Madzir yang dikatakan memenangi undi tertinggi dan layak menduduki tempat tertinggi dalam kabinet MPP tapi hanya menyandang jawatan sebagai Exco Latihan dan Pembangunan Sahsiah seusai mesyuarat ahli MPP UPSI baru-baru ini.

Saudara Riduan Mohammad ketika disoal berkenaan hal ini mengatakan Kabinet MPP UPSI perlu mengira pro dan kontra apabila mereka meletakkan Saudara Akmal Madzir bukan ditempat yang sepatutnya.

" Saudara Akmal mendapat undi tertinggi, ini bermakna dia mendapat kepercayaan yang tinggi dari mahasiswa UPSI untuk menjadi pemimpin mereka. Meletakkan Saudara Akmal ditempat yang salah bermakna memperkecilkan dan memperlekehkan suara mahasiswa yang telah mengundi untuk memilih pemimpin yang terbaik untuk mereka."


UPSI dan UNIMAS milik Pro-Mahasiswa(klik tajuk untuk artikel penuh)

Pro-Mahasiswa UM merakamkan setinggi ucapan tahniah kepada sahabat Pro-Mahasiswa Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) dan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) yang telah berjaya menawan kampus masing-masing dalam pilihan raya baru-baru ini. Kemenangan ini jelas mununjukkan bahawa mahasiswa UPSI dan UNIMAS semakin bijak dalam memilih pemimpin.

Pro-Mahasiswa UPSI yang menang bergaya dengan berjaya menawan 8 kerusi yang mana 3 daripadanya merupakan kerusi umum daripada 11 kerusi yang ditandingi.

Di sebelah Borneo, Pro-Mahasiswa UNIMAS telah menang 7 kerusi daripada 12 kerusi yang dipertandingkan iaitu dua daripada 4 kerusi umum dan 5 daripada 8 kerusi fakulti. Kemenangan yang sekaligus memberikan ruang kepada Pro Mahasiswa membentuk kabinet MPP.

No comments: