"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, May 24, 2008

Jawatankuasa Khas Siasat Balkis.

Kerajaan negeri Selangor dalam rangka menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi menyiasat aktiviti,pembubaran Balkis & pemindahan dana RM9.9juta kepada Bakti kata menteri besar Selangor Tan Sri Khalid.

Balkis dikatakan menghabiskan sejumlah RM158,000 melalui Galeri Balkis Sdn Bhd hanya untuk penyediaan pakaian ahli2nya menyertai sukan Balkis sebelum ini.satu jumlah yang agak tinggi untuk perkara seperti itu.Manakala sebanyak RM121,000 pula dihabiskan untuk pakaian batik ahli Balkis & suami masing2 juga untuk sukan Balkis.

Menteri besar Selangor juga memaklumkan yang pihaknya masih belum menerima maklumbalas daripada pendaftar pertubuhan(ROS)berhubung pembubaran Balkis walaupun 3 pucuk surat telah dihantar kepada pertubuhan berkenaan bertarikh 11 april,23 april & terakhir pada 15 mei 2008.agaknya ROS masih belum menyiapkan lagi dokumen tersebut.maklumlah pembatalan persatuan dibuat secara tergesa2...ada la yang tak kena tu.

Khalid juga memaklumkan bahawa kerajaan negeri masih menunggu laporan percuma tentang pulangan tahunan & imbangan kira2 daripada Yang Dipertua Balkis kerana mengikut seksyen 29 tatacara pertubuhan,pegerakan Balkis yg mendapat sokongan & bantuan kerajaan negeri perlu memberikan laporan percuma.

banyak yg perlu dibongkar.walaupun Khir Toyo menafikan beberapa kenyataan tersebut tetapi kita percaya ada sesuatu yang berlaku disebalik pengetahuan kita.apa yang membuat kita sangsi ialah mengapa sebuah pertubuhan yang tidak menghadapi masalah tiba2 dibubarkan secara tergesa2 dan tanpa alasan yang kukuh.apalagi yang sibuk menafikan segala penyelewengan tersebut bukanlah individu yang menerajui pertubuhan tersebut,sebaliknya suaminya.kenapa isteri Khir tidak menafikan sendiri dakwaan2 tersebut?atau isteri Khir sedang sibuk "menyembunyikan" bukti2 penyelewengan...

ROS pun nampaknya seakan-akan bersubahat.mana taknya 3 pucuk surat meminta penjelasan dari kerajaan negeri langsung tidak mendapat maklumbalas.sebaiknya bukan sahaja Balkis yang perlu disiasat,perluaskan siasatan kepada seluruh organisasi yang berkaitan semenjak Balkis ditubuhkan sehingga pembubarannya.pasti banyak cerita menarik & mengejutkan menanti kita selepas ini...buat Khir...berhati2 dalam langkah2 & kata2 anda...banyak lagi pembongkaran akan didedahkan umum.

No comments: