"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, May 12, 2008

Pimpinan PAS Terengganu mesti pikul tanggungjawab secara jujur

dipetik dari Harakahdaily

Dilulus terbit pada Sunday, May 11 @ 20:59:50 MYT oleh SongkokPutih
Oleh Ulit_mayang

 Merujuk petikan daripada detikdaily.net

Pimpinan PAS Terengganu mesti pikul tanggungjawab kekalahan
Posted on Saturday, May 10 @ 16:08:26 MYT by reformis

Oleh Warisan Dungun

Bukan nak salahkan pemimpin PAS Terengganu, bukan, saya tak bermaksud begitu. Lebih2 lagi ramai pemimpin kanan PAS Terengganu adalah juga pemimpin kanan PAS Pusat. Jadi, bukan maksud saya nak rendahkan mereka.

Saya cuma mahukan satu postmortem secara jujur, terbuka dan telus mengenai mengapa PAS Terengganu masih kalah teruk dalam pilihan raya baru-baru ini. Apakah ia kerana kelemahan strategi dan perancangan PAS Negeri sedangkan negeri-negeri lain yang tidak diduga menang sudah membentuk kerajaan. Di mana punca masalah sebenar? Saya rasa ramai lagi orang lain nak tahu kenapa PAS Terengganu gagal bentuk kerajaan baru-baru ini sedangkan inilah masa terbaik untuk kita tebus kekalahan teruk 2004. kalau nak dikatakan orang Melayu tak berubah, mengapa Kelantan boleh menang besar dan Kedah pun dapat tubuh kerajaan?

Saya minta pimpinan PAS Terengganu dapat memikul tanggungjawab ini sebaiknya.

lakukanlah sesuatu bagi menunjukkan anda sekalian bertanggungjawab dengan kekalahan ini..

Sebenarnya tajuk di atas dah ada dalam simpanan , Cuma was – was , kalau – kalau dihantar untuk disiarkan , nanti dituduh cuba menjatuh , mencemar dan berniat jahat terhadap pimpinan PAS negeri secara keseluruhannya.

Menyokong 100% tajuk dan isi kandungannya, rasanya sangat perlu , seluruh pimpinan PAS negeri dirombak , dimana ianya tidak diubah sejak sekian lama , jadi seakan – akan pendekatannya sudah tentu cara lama , pemikiran lama , methodologynya lama , nafasnya lama , dan semua serta segala – galanya lama.

Walhal , kalau diteliti PRU-12 baru – baru ini , semuanya telah berubah , dalam segala – galanya , contoh mudah , internet – web dan blog telah berkuasa , merubah pemikiran hampir semua generasi , khususnya orang – orang muda dan pengundi baru

Sehubungan dengan itu , harus dan perlu ada pendekatan berani seluruh pimpinan , tidak terhad kepada Pesuruhjaya sahaja , tetapi secara total , berundur secara insaf dan berhemah , bukan bermaksud untuk menghina , mengutuk dan memperkecilkan jasa dan peranan selama ini , tetapi lihatlah scenario di negeri – negeri Pakatan Rakyat , Pulau Pinang , Perak , Kedah dan Selangor serta Kelantan , betapa dinamik dan bertenaganya pimpinan di semua peringkat , dari cawangan , bahagian , daerah hingga ke negeri.

Sangatlah wajar dan sudah semestinya amat bersesuaian masa dan ketikanya , satu ‘exercise’ besar – besaran ke atas struktur kepimpinan PAS negeri di semua peringkat , dirombak , disusun dan diadun semula.

No comments: