"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, May 21, 2008

RM1.2 Bilion dilabur ke Pulau Pinang.

Pulau Pinang peroleh RM1.2 bilion pelaburan

KUALA LUMPUR: Pulau Pinang memperoleh pelaburan asing berjumlah RM1.2 bilion dan pengumuman mengenainya dijangka dibuat esok, kata Ketua Menteri Lim Guan Eng hari ini.

Bagaimanapun, Lim yang turut berada di Kongres Dunia Mengenai Teknologi Maklumat (WCIT) 2008, tidak memaklumkan butiran lanjut mengenainya.

Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA) hari ini mengumumkan pembinaan sebuah kilang di Pulau Pinang oleh Ibiden Co Ltd, Jepun dengan pelaburan RM1 bilion. - bernama

Assalamualaikum...

Bangga betul bila membaca laporan dari bernama tentang sebuah negeri diutara Semenanjung.satu masa dulu ada yang mempersoalkan keupayaan kerajaan PR didalam mentadbir mana-mana negeri di Malaysia.walaupun tanpa bantuan dari kerajaan pusat(buat masa ini)namun kerajaan PR pimpinan Lim Guan Eng(DAP)berjaya juga mendapat pelaburan asing dalam tempoh yang amat singkat.

Apa yang menarik sekali disini ialah keyakinan & kepercayaan pelabur asing untuk melabur disebuah negeri yang diterajui oleh bukan kerajaan pusat dan Lim Guan Eng juga tidak mengambil masa yang lama untuk meyakinkan pelabur asing tersebut didalam membuat pelaburan yang sebegitu besar jumlahnya.pasti kreadibiliti Lim Guan Eng dipandang begitu tinggi sehingga mendorong mereka mengambil keputusan tersebut.

Kita mengharapkan agar selepas ini lebih ramai para pelabur tempatan membuka mata dan tidak akan teragak-agak untuk melakukan perkara yang sama dibumi tanah tumpah mereka sendiri walaupun negeri tersebut diperintah oleh PR seterusnya dapat membantu memacu ekonomi yang lebih kukuh dan membuka lebih peluang pekerjaan bagi penduduk tempatan yang selama ini terabai dibawah kerajaan pusat.

Namun disebalik kejayaan demi kejayaan yang diperolehi,sukalah kita untuk mengingatkan pimpinan kerajaan negeri PR agar tidak lalai dan sentiasa berhati-hati dengan kejayaan yang tak seberapa ini.banyak lagi yang menanti.

No comments: