"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, June 01, 2008

Batal MOU Pelancongan - Kerajaan Pusat Kebudak-budakan.

Assalamualaikum...

Khamis tempohari sekali lagi Parlimen gamat dengan soalan bertubi-tubi dari wakil pembangkang kepada wakil kerajaan tentang rasionalnya keputusan kerajaan pusat membatalkan memorandum persefahaman berkaitan pelancongan di 5 negeri yang diterajui Pakatan Rakyat.


Timbalan Menteri Pelancongan,Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman diasak bertubi-tubi dengan berbagai soalan & kecaman wakil rakyat dari Pakatan Rakyat.setelah teruk diasak Sulaiman hanya mampu memberi alasan - kerajaan pusat sebelum ini menghadapi masalah & kesulitan dengan negeri pembangkang kerana negeri tersebut tidak membayar gaji Kakitangan Majlis Tindakan Pelancongan Negeri(MPTN).


Sulaiman juga mengatakan bahawa tuduhan tersebut tidak berasas kerana kementerian tidak pernah meminggirkan mana-mana negeri.kerajaan pusat tetap akan bekerjasama dengan negeri di bawah pentadbiran pembangkang tambahnya lagi ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia(pindaan)2008 di dewan rakyat Khamis lalu.

Apa yang kita faham didalam masalah ini ialah,tuduhan Sulaiman & kementerian Pelancongan sebenarnya yang tidak berasas sama sekali.memang benar kerajaan negeri tidak membayar gaji kakitangan terbabit kerana ia bukannya dibawah bidang kuasa kerajaan negeri sebaliknya SEBARANG URUSAN BERKAITAN GAJI KAITANGAN TERBABIT ADALAH URUSAN MPTN YANG DIKENDALIKAN OLEH KEMENTERIAN PELANCONGAN MANAKALA KEMENTERIAN PELANCONGAN PULA BERADA DIBAWAH BIDANG KUASA KERAJAAN PUSAT!


Samada kita yang tidak faham bidang kuasa kerajaan pusat ataupun wakil kerajaan pusat sendiri yang tidak faham bidang kuasa kementerian sendiri.apa yang nyatanya ialah wakil kerajan pusat adalah mereka-mereka yang tidak punya kreadibiliti untuk memegang jawatan didalam portfolio masing-masing sehingga apabila berhujah di Parlimen pun mereka-mereka ini sekadar berhujah seperti "budak-budak"...sekadar bercakap tanpa fakta yang menyokong hujah.ini menjadikan apa sahaja yang kerajaan pusat lakukan seolah benar & rasional belaka.


Kerajaan pusat pula semakin hari semakin memperlihatkan kebudak-budakan setiap wakil kementeriannya dengan mengetengahkan wakil-wakil yang sebenarnya tidak layak untuk berkhidmat,rata-rata wakil kementerian kerajaan pusat hanya pandai membaca tetapi tidak meneliti & berfikir sebelum melakukan sesuatu atau mengambil sesuatu keputusan.


Apa kreadibiliti wakil kementerian kerajaan yang dapat dibanggakan jika segala hujah dapat dipatahkan dengan fakta dari wakil kerajaan negeri sahaja?inikah barisan exco yang "berkualiti" dari kabinet Pak Lah?

No comments: