"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, July 10, 2008

Deal dengan Umno: Ezam minta jadi Menteri ? BAH.4 (akhir)

diciplak dari : Cerita dan Kisah Ezam

Oleh Lokman Nor Adam

Jawatan politik

Semasa pertemuan di Coffee House Hotel Sunway Resort, Ezam telah jelas berbohong kepada juniornya itu. Dia tidak berterus-terang menyatakan yang dia perlukan ˜political role”, tetapi sebaliknya menggunakan nama Anwar untuk meminta jawatan tersebut. Kata Ezam: "I dah beritahu Anwar tentang ˜my intention to leave the party,” (niat saya untuk keluar parti) dan akan tumpukan kepada NGO, tapi Anwar said no, no (kata, jangan, jangan). Apa mengarut NGO, NGO ni. I want u to leave the party, join Umno, support Pak Lah and tell Pak Lah that I am willing to accept him as Prime Minister. But, you must make sure you ada role" (saya mahu awak keluar parti, masuk Umno, sokong Pak Lah dan beritahu Pak Lah saya bersedia menerimanya sebagai Perdana Menteri. Tetapi awak mesti pastikan awak ada peranan).

Bila saya mendengar Ezam cakap macam itu, rasa macam nak tergelakpun ada. Macamana dia boleh suka-suka cakap macam ni? Bila mendengar apa yang Ezam ungkapkan tadi, maka orang kuat Pak Lah itupun bertanya kepada Ezam:"What kind of role (apa bentuk peranan) yang you mahu. Mungkin I could talk to Pak Lah (saya boleh beritahu Pak Lah) untuk letak you jadi pengarah satu institut macam IKD ke".

Ketika itu Ezam mula menjeling saya dan saya mula menyampuk dengan berkata: "Ezam ni politician (ahli politik), bukan academician (ahli akademik) yang you boleh letak jadi pengarah institut. Maksud Ezam dia perlukan political role (peranan politik)". Tanya orang kuat Pak Lah itu lagi: "Yalah, what kind of political role (apa bentuk peranan politik) yang you mahu?".

Maka sayapun menjawab: "Political role (peranan politik) ni macam minister (menteri) ke or at least Deputy Minister (atau sekurang-kurangnya timbalan menteri)". Junior Ezam tadi terus melenting,

"Oh no! Not only Pak Lah wont consider such thing (Oh tidak, bukan saja Pak Lah tidak mempertimbangkan perkara seperti itu), I sendiripun tak berani nak bring this matter to Pak Lah (kemukakannya kepada Pak Lah). Kalau you cakap awal-awal lagi yang you nak Deputy Minister (timbalan menteri) lain cerita. Ini you dah tulis surat menyatakan hasrat you untuk bersama Pak Lah secara ikhlas and in fact (malah) you dah suruh I beritahu Pak Lah yang you akan resign as (letak jawatan sebagai) ketua Pemuda Keadilan sebagai tanda keikhlasan you, sebelum jumpa Pak Lah, takkan I nak beritahu dia you letak syarat macam ni sekarang? I dah convince (yakinkan) Pak Lah yang you benar-benar ikhlas nak bersama dia, he was very happy (beliau amat gembira). Now (sekarang), kalau I bawa benda ni pada Pak Lah, orang keliling dia akan kata, you see (Lihatlah),.he wants something (dia mahu sesuatu). Kredibiliti I akan rosak".

Itulah pertemuan terakhir Ezam dengan orang Umno sepanjang pengetahuan saya. Semasa dalam perjalanan balik, Ezam (dengan nada marah) berkata kepada saya:"Kita kena all out (habis-habisan) belasah Pak Lah. Tapi kalau kau nak ikut yang lain-lain masuk Umno buta macam tu, aku tak kisah".

Ketika itu saya memberitahu Ezam:"Kalau nak ikut hati, aku 10 kali lagi tak nak masuk Umno, lebih-lebih lagi kalau Boss tak boleh bebas. Macamana kita nak tepis maki-hamun orang yang mengharap pada kita. Dahlah kita ni baru keluar penjara".

Kenyataan bersumpah

Maka, pada malam tersebut kami telah sama-sama berikrar untuk meneruskan perjuangan dalam Keadilan. Malam itu jugalah lahir idea untuk buat program ˜Gerakan Anwar Bebas dan meneruskan program Jelajah Pemuda BA yang terhenti di peringkat awal gara-gara perundingan untuk membebaskan Anwar. Apa yang menyedihkan saya, apabila soal perundingan ini mula dihidu oleh ahli-ahli Keadilan yang lain dan kebetulan saya sedang hebat mengkritik beliau, semua beban kesalahan telah diletakkan ke atas diri saya.

Padahal, tidak pernahpun walau sekali saya mengajak sesiapa menyertai Umno, apatah lagi menawarkan ganjaran kewangan kepada mereka. Saya merasa terpanggil untuk menulis tentang perkara sebenar yang berlaku ini kerana saya merasa jijik mendengar kenyataan Ezam di Warta KL bahawa beliau ditawarkan jutaan ringgit untuk menyertai Umno. Malah di atas pentas ceramah, beliau pernah menyatakan bahawa beliau ditawarkan jutaan ringgit dan jawatan menteri kanan jika sanggup menyertai Umno.

Ini semua adalah pembohongan belaka, termasuklah cerita yang direka oleh Ezam untuk dijadikan kenyataan bersumpah oleh Zoolhelmi Yahya, ketua Pemuda Keadilan Perak.

Sejak Umi Hafilda dan Azizan Abu Bakar menggunakan kenyataan bersumpah untuk mengaibkan Datuk Seri Anwar, Ezam tidak pernah percaya kepada kenyataan bersumpah. Macamana sekarang ini dia boleh menggunakan taktik keji Dr Mahathir ini untuk menjatuhkan maruah lawan politiknya.

Nasihat saya kepada Ezam, jika nak libatkan nama saya dalam cerekarama saudara di lain masa, tolong pastikan di mana saya berada ketika cerekarama beliau kononnya berlaku. Jadi, tidaklah malu macam cerita Zoolhelmi ni. Siapa yang akan percaya kepada saudara sekarang apabila Zoolhelmi mengatakan bahawa beliau, saya, Zahid, Ruslan, Hamdan, Hanafiah Man dan lain-lain, menerima wang pendahuluan RM 25,000 seorang dari seorang "Datuk yang tidak dikenali" di rumah Datuk Najib (Razak), sedangkan pada malam 10 Februari itu, saya berada di rumah Sdr Rahman Othman, timbalan presiden Keadilan untuk menunjukkan bukti-bukti penyelewengan dana parti yang saudara lakukan.

Kalau betullah saudara ditawar RM1 juta untuk menyertai Umno, sudah tentu saudaralah yang akan mengepalai kumpulan 12 itu kerana inilah peluang saudara untuk memiliki RM1 juta dengan titik peluh saudara sendiri, tanpa perlu mengelapkan dana untuk perjuangan parti.

Lokman Adam adalah bekas setiausaha Pemuda Keadilan dan ahli Majlis Tertinggi yang digantung keahliannya.

*Begitulah catatan kisah ezam sebanyak 4 siri, kita semua dengan pendedahan ini ezam mengangap ianya sebagai fitnah buat dirinya, Ezam dan lokman kini sama-sama didalam Umno, apa nak jadi.....Tepuk dada tanya iman.

No comments: