"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, July 11, 2008

Petanda Awal UMNO Akan Berkubur.

Memorial Datuk Onn Jaafar Musnah Terbakar

Oleh Norzainura Abdul Majid

BATU PAHAT 11 Julai – Memorial Datuk Onn Jaafar yang terletak di kawasan Kelab Golf Batu Pahat di sini musnah dalam satu kebakaran petang ini.

Lebih 70 peratus bangunan yang pernah menjadi kediaman Allahyarham Datuk Onn itu hangus dijilat api.

Beberapa barang berharga yang disimpan di dua buah bilik pameran turut musnah dalam kejadian kira-kira pukul 2.30 petang itu.

Bagaimanapun, tiada sebarang kemalangan jiwa dilaporkan.

Penjaga memorial itu, Mohd. Azhar Saad, 25, berkata, dia dan rakannya, Noor Suriya Mohd. Rahim, 29, tiada di tempat kejadian kerana menunaikan solat Jumaat dan makan tengah hari.

“Antara barangan lama yang terdapat dalam bilik pameran itu ialah tiga buah tepak sirih lama, sebuah radio, telefon lama dan perabot serta beberapa barang antik,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di lokasi kejadian di sini.

Memorial itu disenggarakan oleh Yayasan Warisan Johor (YWJ) sejak tahun lalu dan masih belum dibuka kepada orang ramai.

Mohd. Azhar berkata, memorial itu mempunyai dua buah bilik pameran, sebuah bilik tayangan dan beberapa barang berharga peninggalan Datuk Onn.

Datuk Onn yang merupakan pengasas UMNO dilahirkan pada 1895. Beliau meninggal dunia pada 1962 ketika berusia 67 tahun.

Anaknya, Allahyarham Tun Hussein Onn ialah Perdana Menteri yang ketiga manakala cucunya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein kini Menteri Pelajaran.

Pegawai Operasi Balai Bomba Jalan Timah Sari, Bakri Mohamad memberitahu pemberita, pihak bomba menerima panggilan daripada orang awam mengenai kebakaran memorial itu pada pukul 2.36 petang.

“Dua jentera bomba dari balai itu dan Jalan Md. Khalid dengan 22 anggota tiba ke tempat kejadian pukul 2.41 petang dan api berjaya dikawal empat minit kemudian,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Majlis Kebudayaan Batu Pahat, Datuk Ariss Samsudin dan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Perancangan Kerja Raya dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Ahmad Zahri Jamil melawat tempat kejadian petang ini.

Ahmad Zahri melahirkan rasa sedih kerana muzium tersebut adalah antara kesan sejarah yang penting di daerah ini.

Beliau berharap kerja-kerja membaik pulih bangunan berkenaan dapat dilakukan dengan segera.

“Kita akan buat taksiran kerugian dan berapa kos yang diperlukan untuk kerja-kerja baik pulih berkenaan. Kerosakan perlu dibaiki segera,” katanya.

Ariss pula menambah, kebakaran itu menyedihkan masyarakat di daerah ini kerana kerja-kerja mengumpul pelbagai artifak sejarah berkaitan Datuk Onn baru selesai dilakukan oleh Yayasan Warisan Johor.

Menurutnya, memorial itu sepatutnya dibuka kepada orang ramai tidak lama lagi.

1 comment:

Anonymous said...

umno xkan berkubur...entah entah kau yang kekubur dulu umno masih x berkubur...kau nie islan dan melayu munafik..keadilan tu jual agama islam untuk parti kau x sedarker...jadi barua dap lah keadilan lepas nie.munafik kau nie