"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, June 18, 2009

Nizar Fail Rayuan, Hakim Belum Kemuka Hujah Bertulis - malaysiakini

Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin akan memfailkan permohonan kebenaran untuk merayu terhadap keputusan mahkamah rayuan berhubung pengishtiharan Dato' Seri Dr. Zambry Kader sebagai MB yang sah esok (19 Jun).

Nizar berkata beliau terpaksa bertindak demikian walaupun panel hakim mahkamah rayuan belum mengemukakan hujah bertulis mereka dalam membuat keputusan itu bulan lalu.

Dato' Mat Raus Shariff,Dato' Zainun Ali dan Dato'Ahmad Maarop sebelum ini memberi jaminan untuk memberi hujah bertulis bagi menyokong keputusan mereka yang mengejutkan pelbagai pihak.

Menurut Nizar beliau hairan mengapa mereka melewatkan penyerahan bertulis sedangkan ketiga-tiga mereka hanya mengambil masa selama 5 minit untuk menyampaikan keputusan secara lisan.

Nizar bersetuju dengan kenyataan katua hakim negara,Tan sri Zaki Tun Azmi yang menyelar hakim yang menangguhkan keputusan bertulis mereka.
Zaki juga menggesa hakim membuat keputusan dengan telus dan berdasarkan kepada bukti dan undang-undang yang termaktub.

Sementara itu,Pengerusi DAP Perak,Dato' Ngeh Koo Ham turut mendesakhakim terbabit menyegerakan hujah bertulis mereka bagi memberi keadilan kepada pihak yang mempertikai keputusan itu.

Sumber Berita : Anjung Info (TVantara)

30 comments:

Tinta Hitam said...

Hakim Hakim tu tiada sandaran hujah perundangan yg kuat.Skg mereka sdg bincang apa patut dibuat..Bila bertulis ianya kan masuk jurnal perundangan dan akan menjadi tatapan generasi akan datang..mereka akan diketawa dan dikutuk oleh generasi akan datang

Anonymous said...

Oleh keran terdapat kekeliruan dan percanggahan dalam soal perundanagan dan prinsipal, sesiapa yang bekenaan yang nak tolong tulis hujah penghakiman adalah dialau-alukan.

Untuk pengetahuan umum, hujah penghakiman itu kelak adalah milik Mahkamah jika hujah itu tidak dipertikaikan namun andaikata terdapat kesilapan dan pertikaian kelak, ianya milik mereka yang menghasilkannya. Mahkamah tidak akan bertanggung jawab.

Sila berhubung dengan Peguam Negara untuk keterangan lanjut dengan kadar segera.

zali said...

nak fail rayuan pulak...
ayy apa ke benda nya lagi?

ingat orang perak tu 100% ke yang
mahu nizar jadi mb?

terima lah kenyataan dan ketentuan
tuhan...sibuk sangat nak pangkat
yang ternyata hanya untuk
kesenangan orang tertentu dan
bukan untuk rakyat...

loser is still loser unless he
quit as a loser!

Anonymous said...

sokong yop zali...
caya luu....

Anonymous said...

mana alfa200?

bilanya nak beri komentar dalam ni..

cepat komen yop...

Anonymous said...

sumber: Malaysia Kini Aug 9, 06 1:43pm

Kelantan akan mempunyai sebuah lagi patung besar Buddha, setinggi 36 meter di Wat Phithikyan Phutthaktham di Kampung Balai di Bachok, yang dijangka menjadi satu lagi daya tarikan utama pelancong ke negeri tersebut.

Kos membina patung tersebut ialah RM2 juta, sebahagian besarnya merupakan sumbangan orang ramai, dan merupakan patung Buddha ketiga di Kelantan.

Dua lagi patung Buddha terletak di Tumpat – iaitu patung "Sitting Buddha" (setinggi 30 meter di Kampung Jubakar) dan "Sleeping Buddha" (10.6 meter tinggi dan panjang 40.9m, di Kampung Jambu atau Kampung Berok).

Ketua Sami, Pharphochai Acharn Pho Chai berkata, patung terbaru itu dilengkapkan dengan kemudahan lif di bahagian dalamnya. Pembinaannya dijadual siap sepenuhnya pada 2009, kata

Menurut laporan Bernama, ia mula dibina pada 2002 oleh lima pekerja mahir penduduk tempatan dengan dipantau oleh seorang jurutera membabitkan pembinaan tapak seluas 30 meter garis pusat dan menara tokong setinggi 36m.

Tarikan pelancong

Beliau berkata arca asal dibawa dari Taiwan dengan ilham beliau sendiri untuk membentuk sekuntum bunga teratai 108 kelopak.
Katanya, lif akan dibina di bahagian dalamnya bagi membolehkan pelancong meninjau dengan lebih jelas kawasan sekitar perkampungan itu dari puncaknya.

Beliau berkata dengan siapnya patung itu lebih ramai pelancong akan berkunjung ke Kelantan kerana setakat ini tokong itu sudah menjadi tumpuan pelancong Taiwan, Hong Kong, China, Vietnam, Kemboja, Laos dan Thailand.

Acharn Pho percaya melalui seni bina yang unik itu, Kampung Balai akan menjadi tarikan utama kepada pelancong kerana ia juga mempunyai kira-kira 100 buah patung pelbagai jenis.

Katanya, kawasan tokong itu dipagari oleh dua patung naga besar sepanjang 181.6 m setiap satu. Tiap seekor bernilai RM150,000 yang disumbangkan oleh bekas sami sebelumnya Archan Phrak Ajchan Porchai pada 1992.

Beliau berkata pembinaan patung ini agak berlainan kerana warnanya yang putih berbanding patung di tokong lain berwarna keemasan.



sedangkan nabi ibrahim sanggup memecah patong dan para rasul sanggup membenteras perkara2 syirik...kenapa kerajaan islam ini membenarkan pembinaan ini,kenapa tidak menghalangnya atau mendakwah mereka2 ini kejalan yg haq...mengapa harus diikuti segala kebatilan ini

adakah ini menurut kehendak islam yg sebenar!!!

Fisabilillah said...

Salam.

Allo kawan, kalau nak pertikaikan pun, tgk la secara kesuluruhan negeri. Jangan asyik nak bantai jer. Mentang2 la kat Kelantan tu kerajaan PAS, sedap la nak kutuk. Kalau kat Batu Cave tu bapak pya besar patung Buddha, ada korang p pecahkan? Ada berani?? Slp2 kena masuk ISA ada la.

haha...Pas kool jer..

Sekarang ni Malaysia bawah undang2 apa? Undang2 hudud ke? Cuba hang baca sket perlembagaan Malaysia tentang kebebasan beragama. Takkan tak reti2 lagi kot? Takkan tu semua aku nak ajar?

haha..PR cool beb.

Satu lagi, apa hak hang nak samakan Nabi Ibrahim, nabi2, rasul2 dengan kerajaan PAS. Jangan silap cakap bro. Nanti tak psl2 btl iman. Gila aper hang suruh kerajaan PAS p pecahkan patung2 tu, kalau camni la cara hang berdakwah, aku rs bukan setakat diorg tak nak masuk Islam, silap2 kena label pengganas lagi. Lagi buat org benci. Nak berdakwah pun ada caranya bro. Bukan main hentam jer. Tunjuk la akhlak dan peribadi yang mulia dlu.

sabar bro..cool...

Sekarang ni BN adalah parti yang menerajui Malaysia, bukan PAS. So aku cabar hang suruh puak2 hang tu p hancurkan dulu patung kat batu cave tu. Kemudian baru hang boleh nak menyalak kat sini. Akai ada ka???

mat kool..mat kool..kawanku..

salam perjuangan!

Anak Lenggong said...

HAHHH!!!!!...NAK BUAT RAYUAN APENYE YEOPP OII...KATA MAHKAMAH TAK BOLEH DIPERCAYAI...KALAU BETUL KO NAK NAK BUAT RAYUAN..TUNGGU LAH SAJE KEPUTUSAN NYA..NIE YANG KO DOK JADIK BEROK KAT PARLIMEN TU BUAT PEE..YANG DOK JELAJAH SERATA TEMPAT SURUH BUBAR DEWAN TU BUAT PEE...MEMANG BIOL TUL NIZAR NIE BUAT MALU AKU ORANG PERAK JEE...KALAU DULU MEMANG DA ORANG SIMPATI NYA DIRI KO TETAPI KO SENDIRI TIDAK DAPAT MENERIMA UJIAN DARIPADA ALLAH..DAN DAH TERLEBIH SANGAT MEMPERMOSI DIRI KO MEMBUAT KAN SEMAKIN HARI ORANG DAH RASA MUAK DAN BOSAN DENGAN GELAGAT GILA KO...

Anonymous said...

to zali N anak lenggong,

ni mangkuk hayun tak reti mana betul mana kudeta.. penipu... dah lah rampas kuasa..

Umngookkk betul

Anonymous said...

Zali n anak lenggong...sia2 jadi anak perak baik hangpa jadi anak beruk la weeii...bodohh piang..baca la kronologi...orang rampas umah hang...takkan hang nak buat dekk je macam keldaiii...buduh patut sokong bend pun...

Anonymous said...

patung di bt caves bukan patung buddha, tp patung hindu, dan bt caves di bwh kerajaan negeri selangor

Anonymous said...

sokong yop zali dan yop dari lenggong!!!

teruskan yop!!!

Anonymous said...

yop-yop semua...

hari ni tak dengar khutbah jumaat ke?

Anonymous said...

hehehee...sabil..sabil bila kene kat hang dan parti hang ,hang salak tak renti2..sampai sirah nabi pun tak releven kat hang..hehe

setahu aku tidak ada parti lain yg menamakan parti mereka dgn parti islam kecuali satu,jadi aku tak pertikaikan parti lain kecuali satu..hehe


disebabkan kerana parti islam yg bersyarah ugama bagai nak rakk yg bercakap pasal halal haram,yg berjuang mahukan hudud kenapa soal akidah dan syirik tidak dibendung..

sudah berapa ramai yg masuk islam dinegeri serambi mekah tu???,kenapa tak cakap statistiknya???..

munkin kerana mereka hanya memperkenalkan parti mereka pada yg bkn islam bukan memperkenalkan tauhid islam kpd mereka jadi dakwahnya tak sampai..(agaknye ler)

sekira dakwah mereka sampai tak kan le patong sebesar itu sanggup nak dibina.kenapa patong itu pula hendak dijadi daya tarikan pelancung ke negeri itu..sudah habis ke nilai2 keislaman utk tarikan pelancung??

negeri2 lain tak le pula dinama kan serambi mekah dan tak le pula diperintah oleh parti (islam) jadi aku tak kisah sgt ler...hehe

yg aku nak tahu kenapa negeri dibawah pemerintahan (islam) sanggup meluluskan pembinaan patung budhha yg besar itu...hehe itu jer...hehe

aku tahu sabil marah kata jer kool tapi mmg ko marah...lantak kau le sabil oii...hehe

sabil aku tunggu kau menyalak demi mempertahankan kepentingan kau tu....salak cepat...hehe

aku berbaik dgn kau spt mana kau berbaik dgn aku nabil.....jgn marah sabil.......teruskan..

zali said...

anon 3:05

ramai lagi ke orang pas yang macam
awak nih?

dah la tak hensem,hitam dan bongok
pulak tu...

nabi muhammad dulu macam-macam kena
rampas...dia steady je dan pasrah
pada tuhannya tapi kenapa dalam
soal ni nizar tak ikut contoh yang
memang patut diikuti?

dah tentu cakap apek lebih baik
untuk diikuti...kata nizar.

bodik said...

zali mangkuk bangang...kalau dah zamrey mamak buat rayuan knp nizar x blh. puak2 umno bangang ni yg merampas dan x puas hati nak jadi mb. rakyat perak dah muntah tgk muka mamak ni. kalau berani bg rakyat undi blk lah...ada berani zamrey mamak ni???

bodik said...

sekali lg zali bangang... nizar dpt amanah dr rakyat perak...knp zamrey mamak pulak nak rampas...itu aku kata kalau berani nak tgk siapa yg berhak dan siapa yg Allah pilih suruh bg lah undi blk kat rakyat. di mana keadilan zamrey mamak ni.

pejuang said...

Orang UMNO tu memang la otaknya sengal. Bodoh melampau-lampau. Dia org tak pernah tengok sejarah. Mcm ni ke gayanya org yang nak kerjasama dgn PAS?

bukit teluk sera said...

salam. isu sebenarnya ialah hakim-hakim mahkamah rayuan itu lembap atau sabotaj?

Fisabilillah said...

Salam.

Kepada sahabatku Anon 3:27pm,thanks for your info. Mungkin aku silap kot, tapi tak ksh la buddha ke hindu. Lebih kurang jer. Berhala gak. Oklah,aku setuju mmg batu cave tu kat Selangor, tapi tgk ler msa patung tu dibina, sapa yang memerintah negeri Selangor? Sapa jadi MB Selangor @ kerajaan yang memerintah Malaysia masa tu dan sapa yang meluluskan pembinaannya? Oklah aku mls nak cite pjg2 lagi ttg patung2 ni. Krg jadi rusuhan agama lak. Ni krg tak psl2 aku kena tahan ISA.

haha..cool ye..


Wahai Anon 4:32pm,

Huhu..aku ke kamu yang tgh marah ni?? cool la k... Sekadar berbincang jer. Jangan la makan dalam pulak ye. Sekurang2nya ada gak ilmu yang dpt. Baru terbuka sikit minda yang dah berkarat tu.

Wahai sahabatku, tak pyh la nak tya statistik kat aku. Klau hang nak sgt, pi la ka PERKIM ke, mintak kat diorg. I'Allah diorg boleh bagi punya. Bukan keje aku nak p kira tu semua. Erm..sementelah hang tanya kat PERKIM tu, tolong tanya sekali berapa ramai org Melayu Islam yang dah murtad. Nak gak aku tau statistiknya. Moga2 kita boleh buat sesuatu untuk kembalikan mereka kepada Islam. Amin..

Lawak tul apa yang hang tya kat aku ni. Cuba hang tengok dlu skrg ni, ramai orang Melayu Islam pun boleh murtad, inikan pulak hang nak harapkan PAS saja yang berdakwah bagi org masuk Islam. Abis apa org2 gomen buat? Besar mana lah sgt kuasa PAS tu nak dibandingkan apa yang juak2 hang ada. Kan juak2 hang byk parti komponen. RTM la, SPRM la, Polis la, ISA la, guna la untuk berdakwah. Baru mantop.

haha..cool ye..

Nak suruh PAS berdakwah? Boleh, bagi la org2 PAS ni berdakwah dalam media2 KERAjaan. RTM ke, Utusan Meloya ke, ok la gak. Ada gak peluang nak mendekati golongan bukan Islam ni. Kalau nak berdakwah sket pun kena gam, kena sekat, apalah sangat Islam Hadhari yang korg bawa tu. Pelik tul aku..
Kaji la fakta yang ada skrg, bukannya auta...

huhuh...PR kool..

Anonymous said...

BN = Babi Negara
Babi Negara = BN

Anonymous said...

umno memang selalu pasrah aje.

batu putih dapat kat singapore, pasrah aje...

indonesia marah pasal ambalat, pasrah aje...

singapore nak pasir, pasrah aje...

british nak bagi kerakyatan pada orang cina dan india, pasrah aje...

kalah kat perak, pasrah aje...

bagus la umno ni. macam nabi la

Anonymous said...

tugu negara woi. tiap2 tahun masa hari pahlawan pm dok sembah aje. org umno xnak robohkan ke????

lempentalam said...

Apasal Nizar tak boleh buat rayuan?Undang-undang membenarkan sesiapa yang tak puas hati dgn keputusan hakim membuat rayuan.kat Perak ramai yg tak suka BN,bukti 54% rakyat menyokong PR dlm pru lepas.kenapa BN tak pasrah je?nasib baik aku tak undi BN..

bodik said...

lempentalam....bukan 54 peratus tp dah 90 peratus. umno ni kuat nipu. x ada siapa lg nak sokong umno. umno sama dengan puak yahudi. aku sokong anon 7.48...tugu negara mufti dah kata haram meletak kalung bunga kat patung tp puak2 umno jenis bangang ni buat juga. ingat x mcm zaman nabi puak2 jahiliah ni sembah patung. aku pelik lah pemimpin2 umno yg x nak ikut hukum Allah ni. mengaku aje islam tp hukum Allah buat ikut suka mak bapak dia aje!!!

Anonymous said...

ok lah Yop bagi sampai hitam muka puak UBN ni, tak habis2 menyokong UBN yang dah nak padam tu, sampai berita kat Tv berulang2 pasal cerita kerajaan perpaduan. nak muntah teman mendengarnya.

PAPA GOMO said...

''WARKAH UTK ANWAR DARI RAKYAT MALAYSIA''

KAMI RAKYAT MAHUKAN KEBENARAN
SILA HADIRKAN DIRI PADA
Julai di Mahkamah Tinggi Jalan Duta
USAH TANGGUH2 LAGI

[SMS]
017-2802211
012-9533565
+17037252544(US)

[Email]
anwar.ib@gmail.com
anwar.ibrahim@aicassociates.com
ai55@georgetown.edu

DIHARAPKAN MENGELAK DARI MENGHANTAR SMS YANG BERBAUR UGUTAN DAN ANCAMAN KEPADA TERTUDUH KES LIWAT INI.

SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT

1 JULAI HARI KEBENARAN

http://www.gomounited.com/2009/06/warkah-buat-anwar-al-juburi.html

Mat Kedah said...

zali,
amboi hang, awat hang tak komplain masa zambry pi buat rayuan tak sampai 24 jam dulu tu, zambry lagi laa pelahap...

Unknown said...

aku kengkadang nak ketawa lihat komen zali dan anak lenggong, yang lain-lain tu tak payahlah kutuk mereka, biarkanlah aje ... benang basah bukannya senang nak tegakkan, orang baca komen pun dah boleh nampak siapa mereka !

Anonymous said...

Memang giler kuasa. Dah kalah buat cara kalah. Sultan ada kuasa mutlak. Bising2 nak bubar DUN. Ni bukan nak pilih wakil rakyat tapi MB.So,rakyat takde kuasa nak pilih MB. Itu keje Sultan. Saje je nak tarik perhatian rakyat. Bengap betul.
Padan muka kauuuu setannnn.....