"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, July 16, 2009

(Update) N-41 Manek Urai: Gambar Dan Video Pengakuan UMNgOk Sogok Wang

Mintak maaf geng, semalam masa aku publish, lupa nak masukkan video attachment sekali sebab nak cepat dekat cc... jadi dekat bawah ni aku dah masukkan video pengakuan tu... layan...

Dekat bawah ni ialah gambar yang diambil pada pagi hari pengundian dan lokasinya ialah berhampiran pejabat KESEDAR Sungai Peria. tengok gambar dulu...
Gambar diatas ialah gambar yang diambil semasa beberapa petugas Pilihanraya N-41, MAFREL dan juga NGO yang terlibat dalam pemantauan PRK N-41 menyerbu sebuah rumah yang disyaki dijadikan lokasi mengagihkan sogokan wang oleh UMNgOk/Barisan Nasiyonal...

Aku yakin para pembaca yang menyokong UMNgOk/Barisan Nasiyonal bising kononnya tak de bukti... gambar macam ni bukan bukti...

Jadi baik korang tengok video pengakuan dekat bawah ni pulak... diambil dari lokasi yang sama ketika serbuan dibuat...
Tolong komen ramai-ramai...

35 comments:

Anonymous said...

mana video nya?? xdak pun

zulhaizal said...

mana videonye?

Anonymous said...

tak hairan lar..!
peratus mengundi 87%, majoriti menang 65 undi jer !!

drpd duk lepak kat rumah atau kat warung tepi jalan, baik pegi mengundi dapat jugak barang 2-3ratus sorang. bebuta jerk..
boleh bayar bil eletrik, bil astro mahu pun bil beruk-bend. kan..?!

pengundi muda undi BN..?!!
napa agak nyer...

apa-pun menang walaupun tipis. PAS di Kelantan, terutama YB ADUN Manek Urai tolong utamakan kebajikan warga di Manek Urai. Bantu apa yg patut, baiki apa yg perlu. Sebaik-baiknya.....

joostspring said...

dah la TP...sedar la skrg ni org dah menyampah dgn HAMPAS...

trima la kenyataan tu..
kau ni asyik main wayang sama je.

Anonymous said...

mana video nye?

tuan-komrad said...

hahahahah..kalah lagi

kemenangan moral??

kerajaan bn bukan menganaktirikan kelantan dan negeri2 pakatan????

bila tgk berita awani,menteri sembab cakap JAMBANtan dan lain2 janji semasa kempen takkan dilaksanakan di manik urai sebab bn kalah....

aiksss..kata bn adil dan mementingkan kepentingan rakyat,tapi bila kalah je terus kansel janji2 semua....

hahahahahah...kawasan yang menang pon belom tentukan laksankan,inikan pulak nak wat pembagunan kat kawasan pr...

mentaliti dan perangai bn & umno....

munafik....hahahahahahahha

Syeikh YB said...

KALU BN umno menang dgn undi 65 camana lak katanya? itu kalu..dah sah kalah...wahaahahahaka..duit habis malu dapat

Anonymous said...

Mana video nya, belum selesai edit ke ? Dasar MAT GIAN semua bolih cakap, janji asal dapat sebalut dua, tahi lembu kering pun kau cakap GANJA.

poji said...

PAS sedang mencari calon dlm PRU-13.Kelulusan tinggi tak perlu lagi elok kalau yg tak lulus SRP/PMR.Sila dapatkan borang drp Pengerusi PAS di tempat masing-masing!!!!

PAS HQ said...

wahai penyokong Pakatan Rakyat, sila baca ini :

http://www.malaysiakini.com/news/108468

Mohon pandangan dan pendapat semua..Tq

Justeru, kita jgn bongkak.Ingat kuasa dan kebesaran Allah swt bhw perjuangan kita sudah tersasar jauh!

tok iskandar said...

SPR tak telus dan pro UMNO-BN telah lama jadi rungutan para penyokong PR.

Adakan PRK pada hari kerja dan bukan cuti umum bukan sahaja menyusahkan pengundi seperti yang berlaku dalam PRK Manek Urai dan Permatang Pauh.SPR ni nak rakyat keluar mengundi atau tidak?tanya seorang penyokong PAS yang berang sewaktu tok temui di warung kopi.Sebelum ini SPR nak hadkan jumlah penyokong yang hadir ketika penamaan calon.Satu tindakan yang dilihat tidak munasabah dan tidak praktikal untuk dilakukan.

Peraturan baru SPR yang tak benarkan berkempen pada hari mengundi memang pelik.Namapun pilihanraya.Lagi satu SPR melarang diadakan pondok panas berhampiran tempat mengundi dan ini akan menyukarkan penyokong parti mengenalpasti para pengundi hantu dan kenderaan yang keluar masuk di sekolah menjelang hari mengundi.

Rakan tok memberitahu tok,hal yang berlaku di SK Karangan tidak boleh dibiarkan begitu sahaja.Dia dan rakan-rakan berjaga sehingga pagi untuk memantau kenderaan yang keluar masuk di SK Karangan sehari sebelum mengundi.Peti undi manjor terletak di SK Karangan.Di sini pada PRK 2008,UMNO menang 31 undi sahaja.

Rakan tok tak puas hati kerana kenderaan wanita umno diletakkan di dalam SK Karangan dan hanya dialihkan sekitar pukul 9.30 malam sehari sebelum mengundi.Sekitar pukul 11.30 malam pula seorang pemuda UMNO masuk ke sekolah untuk bersembang dengan jaga sekolah.Dia yang tak berpuas hati telah melaporkan kepada pimpinan PAS dan tak lama kemudian seorang pegawai kanan polis dikatakan dari Jeli telah datang ke SK Karangan.Pegawai kanan ini juga yang bertanggungjawab menjaga peti undi manjor pada hari pengundian.menurut maklumat awal yang diterima,beliau akan ditukarkan ke bukit Aman.Ramai penyokong PAS beranggapan beliau akan menerima kenaikan pangkat.Pelik kenapa pegawai kanan polis yang bertugas di Jeli,kawasan parlimen yang dimenangi Datok Mustafa Muhammad atau Tok Pa boleh menjaga kawasan manek urai.Dia memberitahu rakan tok dalam pukul 5 pagi skuad pemusnah bom akan dihantar ke SK Karangan untuk memeriksa sekolah.

Bila rakan tok tunggu sampai ke sudah skuad pemusnah bom tak datang.bukan ramai skuad pemusnah bom ni dan tak salah tok ada negeri yang tak ada skuad pemusnah bom.Kelantan tok tak tahulah ada ke tidak skuad pemusnah bom.biasanya mereka tak pakai uniform polis dan tak salah tok unit mereka ada kenderaan dan pakaian khas seperti HAZMAT.

Rakan tok juga pelik kenapa sekarang polis hatta sampai ke pegawai kanannya tak mempunyai nombor siri pada baju mereka ketika bertugas.apakah mereka takut mudah untuk rakyat membuat aduan jika tak berpuas hati kepada mereka.Ini penting untuk elakkan insiden polis yang menyamar.

Rakan tok yang berjaga malam itu juga memberitahu.ada 2 orang pekerja myanmar yang keluar dari sekolah untuk membeli ubat nyamuk selepas pegawai kanan polis itu beredar.menurut jaga yang bertugas,ada pekerja myanmar,indon dan melayu dalam sekolah yang bekrja untuk membina blok bangunan sekolah yang baru ketika itu.

Inilah kealpaan dan kecuaian SPR.Kenapa tak diperiksa dengan teliti bangunan atau kawasan sekolah sebelum proses pengundian dijalankan.Alasan mereka bekerja tak dapat diterima kerana esoknya ada cuti umum negeri kelantan.

Rakyat sekarang tidak bodoh dan mulai sekarang sehari menjelang PRK atau PRU,penyokong PR perlu bertugas mengikut giliran berjaga di luar kawasan sekolah untuk memerhatikan dan mencatitkan apa-apa sahaja yang pelik di situ.rakan tok telah membuat laporan kepada peguam PAS yang bertugas untuk tindakan susulan.

Apakah jaga yang bertugas pada waktu malam hari itu iaitu sehari sebelum hari mengundi itu benar-benar jaga atau seorang ustaz yang mengambil peranan sebagai jaga.PAS Pusat dan PAS Kelantan kena siasat jaga ini yang juga dikatakan turut mengajar fardhu ain di sekolah itu serta dikenali penduduk setempat.

tok iskandar said...

Ini permintaan tok dan semua rakyat Malaysia yang boleh mengundi.

1.Polis yang bertugas bukan setakat memakai uniform tetapi juga perlu mempunyai nombor siri pada baju mereka.
2.berapa kos sebenar polis setiap kali PRK seperti kos makanan dan lain-lain lagi.
3.SPR perlu mengadakan PRK pada hari cuti untuk kemudahan dan keselesaan para pengundi.
4.SPR lebih telus memeriksa kawasan pengundian dan meletakkan pegawai mereka bermalam di dalam sekolah bagi memantau dan memastikan tiada unsur penipuan
5.Kehadiran polis yang ramai dalam PRK tidak perlu kerana ini akan meningkatkan lagi kos perbelanjaan pilihanraya.

PR juga perlu mendesak SPR menghapuskan larangan berkempen pada hari mengundi dan membenarkan semula pondok panas didirikan berhampiran kawasan pengundian.Di SK Karangan,pondok panas SPR terletak 50 meter dari SK Karangan dan pondok panas PAS dan BN 150 meter dari SK Karangan.Khabarnya dikampung bersebelahan iaitu kampung pemberian,kerja-kerja memasak untuk polis denga kadar RM30 sehari.Ini perlu disiasat untuk memastikan kesahihannya.Benarkah hampir 16 ribu polis di Manek Urai?ramai yang ingin tahu.....

Ada kes petugas PAS diancam untuk diparang jika memasang bendera PAS di sekitar rumah penyokong UMNO tapi tak ada pula aduan dibuat kerana meraka menganggap ini sebagai ujian daripada Allah.

UMNO-BN tahu kekuatan PAS dan PR dipengaruhi oleh para pengundi muda dari luar dan jentera kempen luarnya yang komited dan jitu.Inilah yang membimbangkan mereka.Pengundian pada hari kerja dan larangan membenarkan orang luar datang kempen pada hari pengundian akan memudah umno-bn menang.macam main bola jugaklah.kalau spr yang jadi pengadil sokong UMNO-BN,keputusan perlawanan cukup mudah kita ketahui siapakah pemenangnya.

PAS bernasib baik kerana pengundi luarnya bersemangat pulang ke manek urai dan Alhamdulillah PAS menang dengan 65 undi.

UMNO-BN dah lemah dan hanya boleh menang dengan menipu dan mulai saat ini pimpinan tertinggi PR perlu bermesyuarat mengenai peranan polis dan SPR yang dilihat seakan-akan memihak UMNO-BN.Inilah pandangan rata-rata penyokong PR.

Rakyat tak bodoh dan mereka boleh berfikir apa yang baik untuk mereka.

Kelana said...

Perisik rakyat, letak video, dia org nak tengok..

org memali said...

duit tu untuk ahli UMNO yg duduk jauh sebagai tambang . Untuk ahli UMNO saja ahli2 lain tak kan nak juga kot dari UMNO . minta la dari toke2 balak , disko ka , along2 yg ada hubungan dgn PR .

sakariya said...

DULU, KINI DAN SELAMA-LAMANYA RASUAH........
ITU PON KAU ORANG SOKONG.
PEMIMPIN BERI RASUAH, PENY0KONG MAKAN RASUAH.......

mangchikla said...

video disini

Anonymous said...

65 undi je. Petanda geng2 ulama sesat akan dibungkus menjadi nasi lemak. Amin.....

Anak Lawin Papulut said...

ye ke anony 9:52??? aka zali aka joostspring aka mr aku aka anak lenggong....aka ....


dulu waktu pilihanraya ke 12 dulu pun macam nie gak...cogan kata umno dikelate.."PADE DOH 18 TAHUN" kerana waktu itu kerusi umno dan pas hanya dibezakan oleh satu kerusi saja.....kehebatan kempen umno waktu itu amat hebat seperti kate ko tadi le...last-last keputusannya...umno tingal 6 kerusi aje......di kelantan...

namun buat pakatan rakyat jangan pula dok alpa..kene kerja keras dari sekarang....

Anonymous said...

hahahah...jootspring..dah kalah masih berbunyik plak!!majoroti satu kerusi pun dikira menang gak..hahaha..dari umno lg la..siap tumbang 5 negeri..lagi bangsat..nak tau rakyat terima ke tak umno try ar bubar dun perak..ada berani ka??

bodik said...

Umno parti rasuah. bergelumang dengan benda haram setiap masa. aurat bini2 pemimpin Umno sentiasa terdedah setiap waktu. itu tanda2 menuju ke neraka jahanam. Allah akan tanya kpd pemerintah ttg mkn duit rakyat. adakah pemimpin umno guna duit sendiri untuk pancing undi???

Anonymous said...

tungak langit tak mau bagi komentar ke??? ISA nie bercanggah dengan islam....

Anonymous said...

gambar atas dok menalifon tu SB tuh.

Anonymous said...

menang 65 undi pun tetap menang gak..macam men bola la..menang dengan sepakan penalti..dikire menang gak..same method la..

Kelana said...

Kepada yg bertanyakan video...
video telah disebarkankan... melalui youtube dah disebarkan..
Apa kata penyokong UMNO sekarang ni??
Laknat punya UMNO..

bee jan said...

Yang penting menang.......majoriti tak penting....bodoh punya umngok....

luper said...

mahathir cakap -majoriti satu undi pun dikira menang masa dia fight dengan tengku razaleigh dulu...

sama ada mahadey yang nyanyuk atau pencacai UMNgOk yang nyanyuk...

VASANTARAO APPALASAMY said...

Manek Urai: A lesson to Barisan Nasional

Barisan Nasional suffers another by-election defeat to Pakatan Rakyat. People of Manek Urai sent another message that money could not buy the heart of people. Although Millions of Ringgit spent on Manek Urai, the voters seems like desire something more than money.

I am shocked that the country's DPM would utter such words when making a promise. It's clearly a threat to the folks in Manek Urai and an obvious abuse of power. Where is the money to build the bridge coming from? Is he saying the money will come from his own pocket? See what our DPM was stated:

“We can build it (the bridge), insya'allah, but there is a condition. It is easy - all you need to do is to 'pangkah' (vote), but you must vote for BN. If not, there would not be any new bridge. If you want the bridge, vote BN,” Muhyiddin said.

I'm pretty sure it's not coming out of his pocket but from the federal funds, which emerged from our tax payer’s money. So is Muhyiddin saying that the government will only spend federal fund to build areas where there is clear support for BN?

If Muhyiddin is a people oriented leader he should never say like that. In reality, a bridge can’t win the voters. Barisan Nasional was wrong in making promises. They should do something first before urging the people to support them. In simple word empty promises surely won’t work. This eleventh-hour sweetener offered by UMNO were seen as a last-ditch effort to swing undecided voters in this PAS stronghold.

Besides that, ‘transportation allowances’ are not enough for the people, RM300 can last for how many days? People hungry for permanent changes, definitely not for temporary allowances. He also said the federal government would also consider building a new mosque in Kampung Temalir, a village which is located in the Manek Urai constituency. Knowing that Barisan Nasional certainly would deliver such promises and offers, this was what PAS spiritual leader Tuan Guru
Nik Aziz said:

"Kalau beri pitih, ambi; kalau beri gula, kacau; kalau beri kain, pakai; tapi hak mengundi nanti, pangkah bulan." (If given money, take it; if given sugar, stir it; if given clothing, wear it. However, come election day, vote for the moon),”

Manek Urai by-election cannot be seen as recovery for Barisan Nasional but its a lesson for them indeed. The results are reaffirmation to the results in 2004. PAS only won with a majority of 53 then. The factor that could have caused the effect is probably money. So there is nothing for PAS and BN to celebrate.

http://malaysiansunited.blogspot.com/

mangkukhayun said...

Salam...
Pencacai umno sebenarnya bangga kerana majoriti pas menang hanya 65 undi. Harap kaji balik sejarah PRK negara kita....

Sebenarnya sebelum PRU tahun lepas, PRK sebenarnya dikuasai oleh BN. MAlah setiap kali berlaku PRK pasti BN akan menang dengan majoriti yang bertambah. Di DUN Anak Bukit, misalnya selepas kematian allahyarham ustaz fazdil, walaupun umno kalah tetapi umno berjaya mengurangkan majoriti Pas, malah di Parlimen Pendang UMNO menang walaupun kalah di PRU sebelum itu.
Di Ijok pada 2004, pada PRU BN menang dengan majoriti 1,649 tetapi bila berlaku PRK pada tahun 2007 BN menambah majoriti kepada 1,850.
Begitu juga di Batang Ai, walaupun pada 2006, Datuk Dublin menang majoriti 806 tetapi bila PRK 14 Mac 2009, BN menang berganda majoriti dengan 1,854.
Begitu juga PRK 2000 di Teluk Kemang, BN berjaya menambah majoriti sehingga 5,972.Begitu juga di Pengkalan Pasir, BN iaitu UMngok berjaya merampas kerusi DUN itu semasa PRK sebelum PRU.
Ironinya, selepas PRU baru-baru ini sahajalah BN bukan saja gagal menambah majoriti tetapi kalah disemua kawasan kecuali Batang Ai (sarawak) dan Penanti (tidak bertanding).
Pencacai BN seronok tapi lupa semasa PRK sebenarnya seluruh kekuatan BN tertumpu hanya ditempat PRK itu diadakan. Pas Kelantan sebenarnya berhadapan bukan saja dengan parti UMngok tetapi seluruh agensi kerajaan serta media2 utama menyokong UMngok...walaupun menang majoriti tipis 65 undi sebenarnya harus diakui kekuatandan kekentalan PAs kelantan menentang UMngok......
Duit habis...
Letih buleh...
Kalah tipis....
Nyesal tak sudah...
Bak kata seorang pemimpin kanan UMngok kepada orang bawah selepas kalah...
Takkan 66 ore hok nak pangkoh Umgok pun mu tak leh cari....

Kah,kah....

Khak Phuiii..........

zali said...

itu awak panggil bukti?
memang TiPU betul le...

lagi satu kenapa pas tak protes
bila dah tahu kononnya ada sogok
nih?

takut kena undi semula ke?

Mr Joker said...

Zali yang bangang - Report kes rasuah di pejabat KESEDAR akan dibuat jam 10 pagi hari ini (jumaat) di balai polis daerah Kuala Krai oleh Ustaz Mahadi Mat Zin (ketua pemuda PAS kawasan Kuala Krai) dan akan diirini oleh YB Ustaz Abdul Latiff Abdul Rahman (ketua pemuda Dewan Pemuda PAS negeri Kelantan), saudara Hisyam Fauzi (Naib Ketua Dewan Pemuda PAS negeri Kelantan) dan seorang Peguam dari Lajnah Guaman dan Hak Asasi Manusia Dewan Pemuda PAS negeri Kelantan. Insya-Allah semua pimpinan PAS kawasan akan turut hadir memberikan sokongan.

Zali yang bangang - PAS tak protes tapi PAS akan terus lapor pada polis perkara ni.

bukti-bukti akan di keluarkan satu persatu. kau tunggu je aku publish semua rakaman-rakaman yang aku ambil masa serbuan dibuat.

Nak buat undian semula..?

Dipersilakan... 100% kami sokong. tapi aku risau...

Risau kalau-kalau UMNgOk kalah lagi kali ke 7..!

Anonymous said...

Bro TP, video tu dah kena disable da...mesti ada puak2 yg tak mau org tgk nih... - Neo

umno keparat said...

video tu ada lg...
aku baru je tgk..
barua tol umno..

Anonymous said...

umno yang bodoh!!dah terang nak suluh lagi ke??buta kayu ape??tu video tu kejadah ape??zali, tunggak langit,jootspring yang bebal lagi bodoh tahap lembu dah tak reti nak menilai dah..makan semut banyak sangat tu pasal bebal.kalu org kata korang tu bodoh korang terlompat2 seronok!!

IRON MASK said...

nak heran apa dgn juak juak jongot umenopaus ni...hati depa dah digelapkan oleh allah dari terima kebenaran...mmg depa ni jenis stupid proud.....

Siti said...

Hahaha! Betul kata Luper. kekeke

"mahathir cakap -majoriti satu undi pun dikira menang masa dia fight dengan tengku razaleigh dulu...

sama ada mahadey yang nyanyuk atau pencacai UMNgOk yang nyanyuk..."