"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, August 09, 2009

"Bangsa" Atau "Agama"..?

Mula-mula baca yang ni -

Wasiat Raja-Raja Melayu.

Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah hari ini mengingatkan rakyat khususnya orang Melayu mengenai tujuh wasiat Raja-Raja Melayu yang menjanjikan kesejahteraan, kedamaian dan keamanan jika mereka bersatu dan berpegang teguh kepadanya.

Menurut baginda, wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 ialah:
  • Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melalyu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia).
  • Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.
  • Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan Rejimen Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara.
  • Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu memerintah negara ini.
  • Kami isytiharkan Islam adalah Agama Persekutuan.
  • Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu.
  • Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan Kepentingan sah kaum-kaum lain. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).
Baca pula yang ini -

Wasiat Terakhir Nabi Muhammad s.a.w.

Wahai manusia, dengarlah baik baik apa yang hendakku katakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini, dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanah kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

Janganlah sakiti sesiapa pun, agar orang lain tidak menyakiti kamu pula.Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu, dan dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' di batalkan mulai sekarang.

Berwaspada lah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara perkara besar, maka berjaga jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara perkara kecil.

Wahai manusia , sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai hak di atas kamu.Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ata mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang tidak kamu sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini,sembahlah ALLAH, dirikan sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan,dan tunaikan zakat dan harta kekayaan kamu, kerjakan ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak saorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan Beramal Solleh.

Ingatlah, bahawa kamu akan mengadap ALLAH pada suatu hari untuk di pertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku. Wahai maanusia, tidak ada lagi Nabi dan Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu.

Sesunguhnya, aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikut kedua keduanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya, itulah Al-Quran dan Sunnahku. hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikannya kepada orang lain, dan hendaklah orang lain itu menyampaikan pula kepada yang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang mendengar terus dariku.

Saksikan ya-ALLAH, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMU kepada hamba hambaMU.

Kenapa Puak-puak "sebelah sana" nak kecoh sangat dengan wasiat dekat atas tu sedangkan wasiat yang dekat bawah tu pulak dibuat-buat lupa...

Mana lebih penting..? "Bangsa" atau "Agama"..?

Tepuk dada... tanya Iman...

27 comments:

Anonymous said...

Bangsa setelah mati tidak ditanya oleh MALAIKAT, tapi adakah kamu seorang MUSLIM MUKMIN dan apakah yg kamu lakukan selama kamu hidup didunia ada di tanya.
Adakah kamu adil memerintah akan ditanya.
l think l am ADIL... ah bila l THINK tu.... maka banyaklah lagi soalan2nya.....

Anonymous said...

Kamu buat jahat , pada al tantuya , tuya akan tuntut pada kamu , buat jahat pada manohara , manohara tahan kamu ke syurga , buat jahat pada ustaz, mufti dan alim ulama maka cepatlah minta maaf ...

buat jahat pada harus sani maka minta ampun padanya semoga dia akan sedar akan ilmu agamanya.. ada kes dalam memali ... betul ker .. awas

Minta maaf pada semua makhluk Allah ... H1N1 di mana2

Anonymous said...

perkara pertama yg ditanya ialah solat...jika soalan yg pertama tak dapat jawab, soalan kedua takkan ditanya selagi hukuman untuk soalan pertama tadi belum selesai.

tengala said...

Wasiat PR untuk UMNO
PRU13 adalah saat ajal kamu akan sampai.....

Anonymous said...

Salam.Wasiat kepada raja/pemimpin dari Nabi Khidir a.s:Allahumma Ya Allah,ku keluhkan padamu timbulnya kezaliman dan kejahatan dimuka bumi lantaran sifat serakah dan penindasan shingga memisahkan antara yang hak dan yg membelanya.Khalifah AlMansur:Apakah maksud doamu itu?
N.Khidir:Yang kumaksudkan penyakit serakah adalah dirimu.
AlMansur:Mana mungkin aku ditimpa penyakit serakah,bukankah seluruh kekayaan negara ada ditanganku?
N.Khidir:Adakah orang lain yg terkena penyakit ini lebih teruk darimu.Allah titipkan urusan dan kekayaan rakyat ditanganmu,tapi engkau abaikan urusan mereka dan engkau tumpukkan harta mereka.Engkau pisahkan dirimu dari mereekadgn dinding yg kukuh dan pengawal bersenjata.Engkau angkat para menteri dan pembantu yg zalim yang apabila engkau lupa mereka tidak mengingatmu dan apabila engkau berbuat baik mereka tidak membantumu.Telah engkau perintahkan mereka untuk tidak berjumpa rakyat kecuali si fulan yg engkau sukai.Tidak engkau perintahkan mereka menyantuni orang dizalimi(ISA),orang lapar,orang kurang terhormat dan orang fakir.Bukankah rakyat ini juga mempunyai hak kekayaan negara ini(termasuk kelantan).Wahai amirul mukminin,telah engkau perintahkan para pembantumu tidak menyembunyikan pendapatan negara dan pengagihannya.Namun mreka berkata padamu ditempat si anu si fulan telah mengkhianati Allah dan negara(mcm kelantan lak)maka ia berhak tidak disubsidi dan dibantu.ketika perilaku mereka tersebar luas dan diketahui umum maka mereka beserta kuncunya yg kayaraya segera mendatangimu dgn pujian dan hadiah menutupi matamu dari kezaliman mereka terhadap rakyat.Kerananya bumi Allah dipenuhi keserakahn dan kejahatan.
Wahai amirul mukminin,engkau tidak tumpukkan harta melainkan dari 3 sebab ini.Pertama,kerana anak cucumu,padahal Allahtelah tunjukkan kepadamu saat anak dilahirkan dia tidak memiliki sebarang harta atau kalau ia memiliki harta akan berada ditangan org lain.krana kasih sayang Allahlah anak ini mndpt kasih sayg mnusia,bukan keranamu.Kedua, kerana kekuasaan padahal Allah telah tunjukkan padamu nasib org sebelummu yg tidak dapat mempertahankan kekuasaan meskipun memiliki tumpukkan emas dan perak.Ketiga, kerana cita2 murni yg boleh dicapai untuk beramal saleh.Wahai amirul mukmini.Apabila orang melanggar perintahmu,apakah ada hukuman yg lebih berat dari hukuman mati?Tidak' jawab al Mansur. "Lalu bagaimana dgn pemerintahan dunia yg Allah titipkan padamu.Dia tdk mghukum hambaNya dgn hukuman mati,melainkan azab ngeri dan kekal di Jahannam.Dia Maha Mengertahui apa yg engkau sembunyikan di dada dan apa yg engkau nyatakan dalam prbuatan. Wahai Amirul Mukminin! Apabila Allah,PEMILIK SEBENAR semua kerajaan mencabut kerajaan ini dari tanganmu,lalu memangilmu untuk dihisab,apakah seluruh kekuasaanmu di dunia boleh membebaskanmu dari hisabNya? Lalu AlMansur menangis dan berkata,alangkah baik kalau aku tidak dilahirkan,bagaimanakah boleh aku terselamat kerana ku lihat disekitarku tiada orang yang bersih?Hadirkan disisimu org yg boleh membimbingmu. Siapa mereka?para alim telh lari dr sekitarku"kata Mansur. "Ya,kerana mereka khuatir engkau membawa mereka kejalanmu(salah) dan bimbang dgn org disekitarmu(zalim).Bukapintu gerbangmu.Buka tabir istana dr mereka.bantu org yg dirampas hak mereka dan hentikan kezaliman.Ambillah sesuatu yg baik dan halal,lalu agihkan pada rakyatmu secara adil(termasuk kelantan).Aku yakin engkau boleh mengumpulkan kembali org alim(ikhlas) yg lari dari sisimu dan dengan penuh setia mereka akan membantu roda perjalanan pemerintahanmu.(osama laden)

Anonymous said...

Kesultanan Perak di warisi dari kesultanan Melayu Melaka, melalui sultan Muzaffar Shah 1. Kesultanan Melaka mengamalkan hukum Syariah.

Ada cara Sultan Perak dipilih dikalangan beberapa keluarga. Azlan sudah ubah amalan ini, meletakkan ahli keluarga sendiri melepasi hak ahli keluarga lain. Nazrin BUKAN raja muda DAN tidak boleh mewarisi takhta kesultanan Perak. Nazrin anak raja, bukan raja muda. Dia tidak layak berkata-kata bagi pihak Kesultanan Melayu Perak.

Azlan tak bole dibiarkan menipu kewarisan kesultanan perak untuk ahli keluarganya sahaja.

INI KERJA HARAM!.

The MIND!!!

melor45 said...

Kita jangan lupa one third dari perbelanjaan negeri adalah untuk RAJA.

Anonymous said...

setuju dgn anon 1:39pm
sape anak melayu sini tak belajar sejarah? bukankah sultan perak di pilih dgn ada kaedah2nya,bukan automatik anak sultan yg memerintah terus mewarisi takhta,so ape status raja nazrin sebenarnya,buka balik buku sejarah dan kaji,adakah kita diperbodohkan selama ini

habibRMC@yahoo.com.my said...

Melayu adalah bangsa
Islam adalah Agama

Nabi Muhammad adalah bangsa arab, alQuran juga bahasa arab, alam barzah dan seterusnya adalah bahasa arab
bergitu tingginya Allah Mengangkat bahasa arab yang digunakan oleh orang arab
Tetapi Nabi tak pernah memperjuangkan BANGSA ARAB
Yang Nabi perjuangkan adalah AGAMA ISLAM
Wasiat di bawah lebih utama daripada wasiat di atas

"Kami isytiharkan islam adalah agama Persekutuan"

tetapi dimana umno meletakkan agama islam itu

mengapa bangsa diutamakan dari islam itu sendiri

janganlah kita kata kerajaan telah membina masjid, pusat islam, bank islam, dan lain2 yang berkait dengan islam bahawa Malaysia adalah negara islam

Negara islam menpunyai ciri2 yang disebut oleh Allah dalam AlQuran

Allah, Nabi lebih utama dari segala2nya

muhammad said...

Ingat, di alam kubur kita tidak ditanya mengenai BANGSA kita.

Tetapi kita akan ditanya mengenai AGAMA kita.

Yang dipertimbangkan di neraca bukanlah berapa banyak kita lakukan untuk BANGSA kita.

Tetapi yang akan ditimbang adalah berapa banyak yang kita telah lakukan untuk AGAMA kita.

Juak2 umno, tolong faham!

Anonymous said...

ITULAH DIA PENYOKONG PAS YANG BODOH2 BELAKA...AKU RASA KORANG NI PUN MINUM ARAK MACAM RONNIE LIU TU KAN...ISLAM ADALAH AGAMA?MEMANG BETUL!!!TAPI KALAU DAH MB SELANGOR TU KATA BOLEH JUAL ARAK KAT KAWASAN MAJORITI PENDUDUK ISLAM, DAN DISEBABKAN OLEH PAKATAN PEMUNGGUNG RAKYAT (PR) TU, SEMUA PENYOKONG PAS MELAUNGKAN TAKBIR...KALAU MACAM TU BAIK ANGKAT SEKALI BOTOL CARLSBERG SAMBIL MABUK KEPAYAN DAN MELAUNGKAN JERITAN KORANG TU...

TEPUK DADA TANYA SELERA...

sasaudengo said...

Anon 2.45am... baik ko pegi masuk tido je la!

Anonymous said...

Wacaya lu bro meriam buluh takbir.....
Aug.9.2009 12.25pm

Anonymous said...

Kalau kat selangor kita bising ,

macam maner kat johor,melaka ,neger sembilan , perlis pahang .... jgn kater arak .. sejak 50 tahun .. bermacam jalan untuk pondan ader..

Anonymous said...

Punyalah banyak negeri kat negara ni,selangor je yg dok bising...Lepas puak2 taik tu dapat balik Selangor,diam le..tak kira dah,ganas macam kat Perak pun tak apa,janji Toyol dapat jadi mb balik..pastu selamatlah arak arak dan babi babi semua dari dikawal..

Anonymous said...

Salam, Tuan Moderator..

Khutbah terakhir Rasulullah yang terpamer di sini kurang lengkap.

Saya ada yang lengkap.

Mohd Kamal Adzrin said...

AKU RASA UMNO TELAH MENGHIANATI AMANAT RAJA-RAJA. SINGAPURA DILEPASKAN, BATU PUTIH PUN DILEPASKAN...TU TK TERMASUK BEBERAPA HUTAN BALAK DAN TANAH2 YG TELAH DIKORBANKAN....UMNO PENGKHIANAT

pazeli said...

woi anon 2.45 am...sebelum ko menyalak pasal kerajaan pr selangor benarkan jual arak kat kawasan majoriti org islam, baik ko menyalak kat umngok sebab benarkan 3 org islam jd lembaga pengarah carlsberg...dlm islam, ap2 berkaitan arak tetap haram...so, dalam kes umngok benarkan org islam jd lembaga pengarah kilang arak tetap haram??...nape ko x menyalak musibat????....

Unknown said...

orang umnok insafla........

Suhaimi said...

Adakah ikhlas untuk mengatakan kita lebih beriman daripada orang lain? Adakah Islam kita untuk mengatakan kita lebih Islam daripada orang lain? Apakah sumbangan kita kepada bangsa dan negara??

Anonymous said...

Salam semua,

Sape kata bangsa tak penting?? Moderator ? Saya bukan UMNO, Bukan Pas jauh sekali PKR. Bangsa amat penting. Even rasulullah pun tekankan pentingnya bangsa. Rasulullah bangsa quraish. Banyak sahabat yang diangkat oleh rasulullah untuk jadi gabenor, wakil baginda dan lain-lain dari bangsa quraish. So ada ke cakap bangsa tak penting...moderator, sebelum keluar apa2 statement yang ada pengikut, studylah dulu jgn. main lepas je. Bab mengutuk, mencerca serah pada moderator ni. Buat malu orang islam je. Pas tu pengikut-pengikut yang lain main bedal je ikut sama. Pas tu comparekan pulak khutbah wida' dengan wasiat raja2 melayu. Apalah ceteknya pemikiran.

Sedara mederator yang budiman, akibat tidak menjaga bangsa lah kita lihat umat islam di Singapura semakin hanyut. Belajarlah dari kehidupan Singapura. Bangsa melayu yang berteraskan islam akhirnya disisih sedikit demi sedikit. Maka bergembiralah melayu-melayu yang kononnya memperjuangkan islam di Tanah Melayu.

Sedarlah, siapa yang menguasai kekayaan negara kita ini? Adakah bangsa melayu? Yang tinggal untuk bangsa melayu hanyalah kuasa POLITIK. Bagaimana sekiranya kuasa politik pun tidak dapat dipegang oleh orang melayu ? Maka bersiap-siaplah anak-anak cucu kita untuk secara perlahan-lahan menjadi seperti islam di Singapura.

Saya tabik dengan idea, keberanian dan kecelakan tuan moderator. Tetapi barang diingat, kita tidak hidup selamanya. Amatlah malang jika satu ketika nanti, anak cucu kita tidak lagi pandai untuk mendoakan kesejahteraan roh kita akibat dari kesilapan yang kita lakukan sekarang.

Sama-samalah fikirkan. Wallahua'llam.

muhammad said...

Tengok, BANGSA juga yg diutamakan.

Di mana bukti, Rasulullah mengutamakan BANGSA?

Syurga atau neraka, adakah ditentukan oleh BANGSA?

Baca artikel di bawah ini, di mana bukti BANGSA sama nilainya dengan TAQWA?

muhammad said...

Islam's manifesto of Universal brotherhood of human beings
by Abdul Malik Mujahid
http://www.soundvision.com/



"O Mankind, We created you from a single (pair) of a male and a female and made you into nations and tribes, that you may know each other. Verily the most honored of you in the sight of God is he who is the most righteous of you" (Quran 49:13).

Explanation: There are several principles, which this verse presents:

This message is not just for Muslims only because God is addressing all of humanity. While Muslims are one brotherhood, this is part of a larger brotherhood of humanity.

God is telling us that He has created us. Therefore He knows the best about us.

He says that He created us from one man and one woman meaning then that we are all the same.
It also means that all human beings are created through the same process, not in a manner in which some are created with a better mechanism than others.
God is the One who made human beings into different groups and people.
These differences are not wrong, rather a sign from God ("And among His Signs is the creation of the heavens and the earth, and the difference of your languages and colors. Verily, in that are indeed signs for those who know" [Quran 30:22]).
Note that no word equivalent to race is used in this ayah or any other verse of the Quran. .
Islam, however, limits the purpose of these distinctions to differentiation and knowing each other. This is not meant to be a source of beating each other down with an attitude of ‘my group is better than your group' or false pride as is the case with tribalism, nationalism, colonialism, and racism.
The only source of preference or greatness among human beings is not on a national or group level, but it is at the individual level.
One individual who is (higher in Taqwa), more conscious of his Creator and is staying away from the bad and doing the good is better, no matter what nation, country or caste he is part of. Individual piety is the only thing that makes a person better and greater than the other one.
However, the only criterion of preference, Taqwa, is not measurable by human beings. Indeed God is the One Who knows and is aware of everything so we should leave even this criterion to God to decide instead of human beings judging each other.
These are the deeply embedded ideals of Islam which still bring people to this way of life even though Muslims are not on the best level of Iman today. This is what changed the heart of a racist Malcolm X when he performed Hajj in Makkah. This is the power that brought Muhammad Ali to Islam. This is what still attracts the Untouchables of India towards Islam. This is the theory which convinced noted historian Professor A.J. Toynbee in 1948 to say that: "The extinction of race consciousness as between Muslims is one of the outstanding achievements of Islam, and in the contemporary world there is, as it happens, a crying need for the propagation of this Islamic virtue."

Let's ask ourselves if the Muslim Ummah today, in its individual and collective behavior is striving to adopt and promote these Islamic ideals?

muhammad said...

From the Sunnah

1. Prophet's response to racist comments:

A man once visited the Prophet's mosque in Madinah. There he saw a group of people sitting and discussing their faith together. Among them were Salman (who came from Persia), Suhayb who grew up in the Eastern Roman empire and was regarded as a Greek, and Bilal who was an African. The man then said:

"If the (Madinan) tribes of Aws and Khazraj support Muhammad, they are his people (that is, Arabs like him). But what are these people doing here?"

The Prophet became very angry when this was reported to him. Straightaway, he went to the mosque and summoned people to a Salat. He then addressed them saying:

From the Sunnah

1. Prophet's response to racist comments:

A man once visited the Prophet's mosque in Madinah. There he saw a group of people sitting and discussing their faith together. Among them were Salman (who came from Persia), Suhayb who grew up in the Eastern Roman empire and was regarded as a Greek, and Bilal who was an African. The man then said:

"If the (Madinan) tribes of Aws and Khazraj support Muhammad, they are his people (that is, Arabs like him). But what are these people doing here?"

The Prophet became very angry when this was reported to him. Straightaway, he went to the mosque and summoned people to a Salat. He then addressed them saying:

"O people, know that the Lord and Sustainer is One. Your ancestor is one, your faith is one. The Arabism of anyone of you is not from your mother or father. It is no more than a tongue(language). Whoever speaks Arabic is an Arab." (As quoted in Islam The Natural Way by Abdul Wahid Hamid p. 125)

2. Statement of the universal brotherhood in the last Sermon:

O people, Remember that your Lord is One. An Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab has any superiority over an Arab; also a black has no superiority over white, nor a white has any superiority over black, except by piety and good action (Taqwa). Indeed the best among you is the one with the best character (Taqwa). Listen to me. Did I convey this to you properly? People responded, Yes. O messenger of God, The Prophet then said, then each one of you who is there must convey this to everyone not present. (Excerpt from the Prophet's Last Sermon as in Baihiqi)

3. Don't take pride in ancestry:

The Prophet said: Let people stop boasting about their ancestors. One is only a pious believer or a miserable sinner. All men are sons of Adam, and Adam came from dust (Abu Dawud, Tirmidhi).

4. Looking down upon other people will stop you from entering the Jannah:

The Prophet said: Whoever has pride in his heart equal to the weight of an atom shall not enter Paradise. (Muslim).

5. The Prophet condemnation of Arab racial pride:

There are many hadith, which repeatedly strike on the Arab pride of jahiliyyah. Arabs before Islam used to look down upon others specially blacks. The Prophet repeatedly contrasted the believing Africans versus non-believing Arab nobles.

The Prophet said: You should listen to and obey your ruler even if he was an Ethiopian slave whose head looked like a raisin (Bukhari).

"O people, know that the Lord and Sustainer is One. Your ancestor is one, your faith is one. The Arabism of anyone of you is not from your mother or father. It is no more than a tongue(language). Whoever speaks Arabic is an Arab."

muhammad said...

2. Statement of the universal brotherhood in the last Sermon:

O people, Remember that your Lord is One. An Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab has any superiority over an Arab; also a black has no superiority over white, nor a white has any superiority over black, except by piety and good action (Taqwa). Indeed the best among you is the one with the best character (Taqwa). Listen to me. Did I convey this to you properly? People responded, Yes. O messenger of God, The Prophet then said, then each one of you who is there must convey this to everyone not present. (Excerpt from the Prophet's Last Sermon as in Baihiqi)

3. Don't take pride in ancestry:

The Prophet said: Let people stop boasting about their ancestors. One is only a pious believer or a miserable sinner. All men are sons of Adam, and Adam came from dust (Abu Dawud, Tirmidhi).

4. Looking down upon other people will stop you from entering the Jannah:

The Prophet said: Whoever has pride in his heart equal to the weight of an atom shall not enter Paradise. A man inquired about a person who likes to wear beautiful clothes and fine shoes, and he answered: God is beautiful and likes beauty. Then he explained pride means rejecting the truth because of self-esteem and looking down on other people (Muslim).

5. The Prophet condemnation of Arab racial pride:

There are many hadith, which repeatedly strike on the Arab pride of jahiliyyah. Arabs before Islam used to look down upon others specially blacks. The Prophet repeatedly contrasted the believing Africans versus non-believing Arab nobles.

The Prophet said: You should listen to and obey your ruler even if he was an Ethiopian slave whose head looked like a raisin (Bukhari).

Sekali lagi, tunjukkan di mana bukti BANGSA diutamakan Rasulullah?

ghostWRITER said...

jangan cakap orang..ko pun lupa gak...ko buat senggeta antara kaum, ko lupa ko juga me"layu"..

muhammad said...

"senggeta" tu apa?

Samada saya Melayu atau tidak, bukan jaminan saya akan selamat di akhirat.

Begitu juga orang lain.

Kalau tak ada bukti BANGSA lebih penting dari TAQWA, jangan berdalih.