"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, December 29, 2009

Gangguan seksual di sebuah Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM): Kerajaan perlu memandang serius perkara ini

Sebuah Institut Pendidikan Guru di ibu negara dicemari dengan gangguan seksual oleh pensyarah terhadap penuntutnya. Tindakan yang sewajarnya tidak diambil walaupun laporan telah dibuat kepada pihak atasan Institut tersebut. Saya mendapat maklumat ini daripada blog seorang guru pelatih yang menjadi mangsa gangguan seksual pensyarah lelakinya. Baca di sini- Gangguan Seksual diIPBA???

Pensyarah lelaki terbabit sering menyentuh bahagian tertentu tubuh guru pelatih perempuan. Menurut mangsa pensyarah tersebut tetap menyentuh walaupun dia bertindak menghalang perbuatan tersebut. Di samping itu, pensyarah terbabit juga menggangu guru pelatih perempuan melalui pujuk rayu di telefon.

Ibu bapa mangsa dan mangsa sendiri merasakan kampus latihan tersebut sebagai tempat yang tidak selamat untuk menuntut ilmu. Malah pihak pentadbir juga gagal melindungi guru pelatih perempuan dan seterusnya gagal mangambil tindakan terhadap pensyarah yang kurang ajar tersebut.

Saya secara tidak langsungnya mewakili guru-guru pelatih seluruh negara mengharapkan agar tindakan yang setimpal diambil terhadap pensyarah yang berkelakuan biadap terhadap guru-guru pelatih perempuan. Tindakan ini juga penting untuk memartabatkan profesion perguruan dan mengembalikan kepercayaan dan keselesaan guru-guru pelatih yang menjadi mangsa gangguan seksual.

Di samping itu, saya juga mengaharapkan pihak-pihak di luar sana yang terbaca petikan ini dan blog mangsa tersebut membawa perkara ini kepada media untuk perhatian umum dan kerajaan. Ini penting agar penuntut-penuntut atau mahasiswa/siswi yang juga akan menjadi pemimpin masa hadapan sentiasa berada dalam keadaan selesa ketika menuntut ilmu.

:BANGSA MALAYSIA

31 comments:

mankeldai said...

boleh tolong siasat pensyarah tu ahli parti politik ke?

zali said...

dah kena gangguan seksual report la
cecepat...ni nak layan stim dulu
apasal?

sapa sebenarnya yang nak...itu
masalahnya.

lepas tu kata kerajaan tak
pantau...pala hotak tak pantau dah
awak tu yang gatal layan.

Anonymous said...

Ni semua salah umno.. kalu pas tak la jadi macam ni..betui-betui..

VASANTARAO APPALASAMY said...

siapa yang layan stim?
laporan sebenarbya sudah dibuat... tetapi tindakan tidak dimabil!

tak suruh kerajaan pantau, tindakan yang sewajarnya sudah memadai

Anonymous said...

aku doa kan ape yang zali redtube cakap tu kena kat adik pempuan, sedara pempuan dia atau anak dia... aminn...

Anonymous said...

siapa Pensyarah gatal ini. Hantar pergi Cina untuk dikasi. hanatar Penang pun boleh, Dmungkin AP ada pakar kasi ?

Anonymous said...

Pembetulan:
mungkin DAP ada pakar kasi?

Unknown said...

Orang yang kepung rumah bekas Ketua P'ngan Pemuda PAS Kltan tu ditakrifkan gangguan seksual atau mengganggu orang nak lakukan seks?

Anonymous said...

cuba siasat samada JJ masih di NY semasa kejadian tu?

- orgkampung

joostspring said...

cakap byk liPAS ni...

kl bab kawin pun xbtul jalan nak ceramah org pasal agama..pirah mabuk..

si rosli tu mahkamah syariah kata dah tak sah pernikahan dia dan xleh duduk skali...smpi ke hari ni pun masih duduk sekali lagi...

aku nak bagitahu kepada ahlul2 liPAS wei,kl korang rase keputusan mahkamah syariah tu xsah disisi islam...dan rase hebat sgt ilmu agama puak2 liPAS tu g jumpa sndri dgn Ustadz Muhammad Uthman El-Muhammady hafidahuLlah..biar dia ceramah dan basuh sikit kepala otak hok duk sumbat dgn ARAKah n NaJis..

wei liPAS liPAS se malaysia..

si HUSam MUSE dah keluarkan kenyataan mengenai kes2 di kelantan tu..

dalam wei maksud huse tu...lebih kurang nak istihar perang dah dgn NaJis tu...balah la puak2 liPAS wei..

xdak can la huse nak peritah kelate,Najis tender kelate ke anok beranok dgn menantu dia je..gigit jari huse...

MC_Shaharul said...

cube siasat jj n jgn lupe rahim tamby sama,mane nk tau org tua sial tue buat prangai lg,kot dia menyelinap msuk ipgm ker,org tua tue tgk mcm sangap je...kahkahkah..yg korg duk kata kt dap,sblm nie sape yg bela anak gadis melayu kene rogol kt melaka?smpai mamat tue msuk penjara,ade org umno nk bela??mmg pemimpin2 korg nie kaki seks,raba bontot org,perosak anak dara org..

xyah nk sorok2 la,mmg umno parti bangsat!!!!!

Anonymous said...

Ni semua umno punya angkara... orang-orang pas tak mungkin terlibat sebab telah dikasi oleh TGNA... o benda tu dah layu.. dah tak naik mana nak stim.. 0p tapi orang pas yang ramai kawin 2..stim lebih pekena ubat keras di golok

Anonymous said...

-sape2 bole pastikan yg jamaludin jarjis ade kat u.s.?..bab cabul mncabul nie,raba meraba,rogol merogol kbyakannya didominasi oleh pemimpin umno..mca pun ade gak..

-zargus-

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Saya terkilan benar dengan para pemberi komen di sini tidak serius membincangkan perkara yang dibangkitkan. Memanglah hak untuk mengeluarkan pendapat tapi mohon lebih proaktif dengan apa yang berlaku.

Ini bukan isu politik tetapi satu jenayah telah berlaku. Apa yang saya nampak, laporan hanya diutarakan kepada pihak institut, jika tiada tindakan diambil oleh pihak institut, buat laporan polis. Selain itu minta bantuan NGO-NGO untuk memberikan tekanan kepada pihak-pihak terbabit.

Melaporkan kepada blogger juga adalah tindakan yang boleh diterima, dalam aspek sebaran maklumat terhadap apa yang berlaku kepada masyarakat.

Namun rasa terkilan terhadap pemberi komen yang seharusnya lebih prihatin dan lebih sensitif terhadap kecurangan undang-undang yang berlaku, berbanding membincangkan perkara yang tiada kaitan dengan isu.

Anonymous said...

Anon 2:20 PM

Sebenarnya para komen yang masuk dalam blog ini adalah pencacai UMNO. Mereka selalu bercerita bab politik. Tapi bila ada cerita yang tidak berkaitan dengan politik mereka jadi keliru, diantara politik dengan jenayah.

Itu adalah taraf pemikiran mereka yang kononnya ingin menguasai pemikiran orang lain tapi sebenarnya mereka menunjukkan kebodohan mereka sendiri.

Pekara yang berkaitan dengan gangguan seksual terhadap wanita sebenarnya banyak berlaku dimana-mana cuma simangsa saja yang tidak mahu tampil kehadapan untuk melaporkan atas alasan memalukan diri sendiri.

Jikalau ada mangsa yang menyuarakan kejadian itu maka pihak kerajaan khususnya kementerian yang berkaitan, pihak polis dan pihak NGO perlu menyiasat kejadian tersebut.

Tapi malangnya ketika ini kerajaan lebih bersikap "cakap tak serupa bikin". Jika seseorang itu adalah dari kumpulan kerajaan, penyiasatan terhadap mereka yang dituduh akan diremehkan saja.

Tapi kalau orang yang dituduh itu dari puak pembangkang walaupun tanpa aduan bertulis mereka akan bertindak seperti orang gila.

Oleh kerana itu kita amat sangsi diatas kreditibiliti kerajaan yang dipimpin oleh UMNO/BN untuk menyelesaikan masaalah guanguan seksual seperti apa yang dilapurkan.

Apatah lagi diantara pemimpin mereka juga terlibat dengan menganggu seksual terhadap seseorang. Kes itu terbarai begitu saja.

Anonymous said...

mana kamu tahu Pensyarah gatal itu orang UMNO?

Anonymous said...

DR ROSLI MENGHINA MAHKAMAH

Berita terkini ialah Dr Rosli. Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS telah menunjukkan sifat sebenar seorang ahli politik yang keras kepala. Tidak hairanlah kenapa dia menjadi ahli parti tersebut. Sifat kedebee menebal dalam mindanya.

Rumahnya telah dikepung kerana kerana bersama isteri kedua walaupun telah diarahkan supaya tinggal berasingan oleh mahkamah syariah.

Apa pula komen blogger PAS dan pucuk pimpinan PAS?

Cerita saya dapati dlm : www.taipingmali.blogspot.com

BOND 0134331159 said...

ni cikgu suraya punya COME BACK la ni....

sapa sapa yang baru akil baligh tahun 1992 dan keatas mungkin dulu gian SURF internet cari cerita cikgu ni......

yang aku ingat intro dia:

kenangan aku 10 tahun lepas,waktu tu aku./..........hingga habis cerita merapu ni......

lepas tu naik pulak CIKGU SURAYA 2

TAPI PADAN MUKA

TU ADSENSE UNTUK BUFFER CERITA LUCAH

intro dia :

cikgu suraya yang pernah mengemparkan .......hingga habis ayat.....

INGAT LAGI???????
NOSTALGIA WAKTU AKU KAT U DULU.....
RAMAI GENG AKU SANGGUP $#^$%^$^kat c.c
isk isk isk

Anonymous said...

Dulu tak ramai pun orang umno nak surf blog-blog pas menyampah...nya sekarang dah ramai... itu petanda yang kurang baik kepada pas..sokongan rakyat dah kembali kepada UMNO...

Anonymous said...

Ini memang kerja pensyarah kangkung pro umno, anak didik JJ Najis.

Anonymous said...

Aduss....
Tu baru kes gangguan seksual kau salahkan umno tapi yang kau punya geng di kelantan yang bawa lari anak gadis orang utk dijadikan bini muda pastu bapa sampai buat laporan dan naik makamah,yang cerai bini pun ada juga,mula2 ajak masuk islam,khawin dapat anak,lalu bini dan anak tadi diabaikan.. si bini tadi naik makamah tuntut keadilan.... macam ni ka tingkah perangai pemimping pas yang kalian banggakan??? kalau tak??? mengapa kalian tak ajar cara yang betul kepada mereka ni...

Anonymous said...

mcm mn lelaki dok kena gangguan seksual, yg pompuan pakai daring semacam.. pastu ada yg dok gesel2.. mcm mn tu?

Anonymous said...

Orang kahwin dengan tak kahwin ada bezanya. pensyarah gatal di sokong balaci umno. Orang kahwin bawa lari anak orang di kata suatu kesalahan, nampak tak begitu jahilnya pengikut umno? Pengikut2 umno ni orang jahil. Mengikut kitab muktabar, orang jahil boleh di samakan dengan orang yang telah mati, sebab orang yang dah mati tak boleh lagi berfikir. maka jadilah mereka2 itu(yakni penyokong umno) seperti kubur bergerak.Insaflah Tuan-tuan penyokong umno, anda di ibaratkan sebagai manusia yang telah mati. Biasa tengok bagaimana mayat terbujur kaku?Begitulah keadaan tuan2 umno sekalian.

Oleh itu jika tiada ilmu agama jangan mempertikaikan orang kahwin buat kesalahan dengan orang yang tak kahwin buat salah macam pensyarah yang kau orang bela tu. Sebab di dalam kitab muktabar telah di nyatakan dengan jelas bahawa orang jahil adalah ibarat sebagai mayat yang telah dikuburkan dimana kuburnya sentiasa bergerak. Jadi mereka2 yang menyokong pensyarah tu dengan menyamakan dengan ahli Pas tu adalah dua keadaan yang berbeza. Kahwin dan tak kahwin/bukan mahram. Orang jahil selalunya mengatakan yang haram tu halal dan yang halal tu haram, macam dalam dua kes tersebut. Jadi disitulah dapat dilihat dengan jelas bahawa yang menyokong pensyarah tersebut sebagai manusia yang dah jadi mayat manakala kes ahli Pas itu boleh di pertikai kerana ianya adalah masalah teknikal, pokoknya dia tak buat maksiat kerana dah kahwin manakala yang menyokong pensyarah berkenaan adalah jahil(mayat) kerana tak kahwin dan melakukan maksiat. Jadi adakah saudara2 umno ni mayat atau orang yang masih hidup. Insaflah sebelum kamu semua manjadi seperti mayat yang sebenarnya dan kubur kamu semua tak tak bergerak lagi.

Anonymous said...

MUFARAKAH?..BAPAK PENGANTIN POMPAN NAK PERAMBAT SI LELAKI TU? HEHEHEH. APSAL? KONON2 DH LTAK JAWATAN PAS AKAN TERSELAMAT? HEHEH LAWAK2..

PAS MMG SLALU KENE GANGGUAN SEKSUAL..EH BUKAN!..MMG DH LAMA KENE LIWAT!! KEHKHKEHKEH

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

Anonymous said...

Kepada kengkawan yg puak2 PAS atau Pakatan haram totok panggil kita sbg pencacai UMNO apabila kita tak sehaluan dgn pendapat mereka, marilah kita jangan layan dan boikot blog2 yang menjahanamkan agama dan tanahair ini..Ayuh kita boikot ramai2..

Aku doh tahap bengang gila dgn puak2 Pakatan Haram ni...bengong, keras kepala, bodoh dok reti nak ajar..Ketua Cabang PKR Bahagian aku yang memang lapar jawatan sebab nak bertanding PRU-13 akan lawan Saari Sungib..jaga2lah ko YB PAS wei....padam muka ko nanti!

Anonymous said...

anoy 12.51,
Jangan dok mengalah!!Mengalah beerti kalah!!!Nak dakwah orang kena sabaq!!!Kalau hang tak masuq blog depa!!Depa dok perasaan betui semua!!!

Anonymous said...

Kepada penyokong PAS, semua komen Anon tu mungkin kebanyakannya orang UMNO. yang memaki hamun UMNO dalam blog ni mungkin UMNO. so jgn percaya sgt komen2 dari anon yang berunsur memaki hamun. ini mungkin strategi mereka untuk memburukkan2 akhlak penyokong PAS.

Anonymous said...

anoy 9.51,
hang bukan anoyka jugakk!!!Mana bukti hang bukan pencacai umno!Belaci umno!!Aku hgasa,hangpun pencacai umno juga!!!Yang dapat upah orange sebotoi jeeeeee!!!!

Anonymous said...

Ambil BEER bagi kat Jeffry..dia pi tikam no ekor..dah mabuk cari pungkok..pi masjid jadi sesumpah..

Takbir takbir takbir.

Anonymous said...

Leabai PAS pun ada yang gatal. Cuma gatal senyap2 takut orang nampak.

Anonymous said...

Ko jaga lah anak bini ko orang baik-baik. Nak jadi tak kira parti apa. Dah anu tu hidup.. ada chance je di rembat.. pesa-pesan kepada semua.. jaga pakaian, jaga tutur kata, jangan dok make up lebih-lebih... ni bini di umah dah kerepok.. tak pandai jaga servis mula nak try test hak gemu pulak.. itulah nafsu manusia.. jangan dok kata kat orang kena kat batang hidung sendiri nanti baru tahu. jangan ingat pakai serban tok arab, tuang minyak atar sebotol pun selamat ka.. masing-masing jaga la kita kan orang islam.

orang pasir mah kg surau comel-comel weh