"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, December 13, 2009

Wacana Perdana: Islam Di Malaysia - Realiti & Harapan

Ulasan Akhir.

Pada aku, wacana yang diadakan menepati sasaran awal penganjur. wakil dari PAS iaitu Nik Amar konsisten dalam membahaskan hujahnya, segala kenyataannya tidak keluar dari tajuk perbincangan, Dr Asri pula dilihat mengambil sikap yang berkecuali iaitu tidak menyebelahi mana-mana pihak dalam setiap hujahnya. beliau menjawab dengan baik soalan dari Nakhaie tentang doa musnah TGNA.

Beliau menerangkan kepada hadirin, Nakhaie dan juga Affandi berkenaan dengan doa TGNA. kata Dr Asri, orang yang dizalimi, berhak mendoakan kemusnahan terhadap orang yang menzalimi dirinya dan hujahnya gagal disanggah oleh Nakhaie dan juga Affandi.

Affandi pula kelihatan seperti banyak membuat kajian sebelum menghadiri wacana tetapi sayangnya kebanyakan dari hujahnya "memakan diri" lantaran apa yang disebutkan kebanyakannya dilakukan oleh UMNO. hujahnya banyak menumpu pada isu hukum hudud.

Kata Affandi, PAS hanya pandai menggunakan agama dalam berpolitik dan Affandi juga mempersoalkan PAS yang gagal menjalankan hukum hudud sejak awal pemerintahan PAS di Kelantan lagi. Affandi juga mencabar PAS supaya membawa kembali usul hudud ke Parlimen jika benar PAS mahu menjalankan hukum hudud.

Hujah Affandi kemudian dijawab oleh Nik Amar yang mengatakan bahawa Affandi hanya pandai bercakap sahaja sedangkan Affandi sebenarnya tidak faham prosedur Parlimen yang berkehendakkan kelulusan dari Speaker dan Menteri didalam membawa apa-apa usul di Parlimen untuk dibahaskan.

Nik Amar juga berjaya memerangkap Affandi dengan soalan, sekiranya PAS membawa draf hukum hudud ke Parlimen, adakah UMNO akan menyokongnya atau menolaknya seperti yang pernah UMNO lakukan dahulu..? soalan Nik Amar tidak dijawab oleh Affandi dan juga Nakhaie malahan apabila Prof Agus mengajukan soalan yang sama pada Affandi dan Nakhaie, ke-2-2nya tidak menjawab soalan tersebut.

Prof Agus juga sempat bertanyakan Nik Amar berkenaan dengan desakannya supaya TGNA menamakan penggantinya dan Nik Amar menjawab soalan Agus dengan mengatakan bahawa pihak media tidak menyiarkan kesemua kenyataannya dimana dalam kenyataannya dia ada menyebut bahawa TGNA perlu menamakan penggantinya kerana dia tidak mahu TGNA sekiranya TGNA berhenti secara mengejut tanpa menamakan penggantinya.

Kata Nik Amar, pihak media telah mengulas kenyataannya yang telah disunting dan mungkin ianya dilakukan dengan tujuan melaga-lagakan ahli-ahli PAS.

Berkenaan dengan media pula, Dr Asri nampaknya sependapat dengan Nik Amar dan Prof Agus yang mengatakan bahawa pihak media tidak boleh dipercayai kerana banyak kenyataan yang tidak menguntungkan UMNO tidak disiarkan manakala kenyataan yang disiarkan hanya untuk dimanipulasi sahaja.

Dr Asri juga sempat mensihatkan para ulama dan juga badan-badan keagamaan supaya menumpukan pada soal memartabatkan Islam di Malaysia daripada menangkap pendakwah-pendakwah yang tidak diberi tauliah.

Affandi pulak dalam hujah akhirnya menyalahkan Dr Hasan Ali dalam banyak isu agama yang menjadi kontroversi di Selangor. lain-lain aku malas nak ulas... hahaha... korang cuba la surf dekat lain-lain blog pulak.

Kesimpulannya ialah - UMNO memang tak minat nak martabatkan Islam dekat Malaysia sebab kalau Islam dimartabatkan dan hukum hudud dilaksanakan di Malaysia, alamatnya ramai la pemimpin UMNO jadik penghuni penjara. hahaha...!

UMNO - AYAM
Antara tetamu penting yang hadir.
Barisan ahli panel dan moderator kusyuk mendengar soalan dari hadirin dalam sessi soal-jawab.
Update 21:59pm.
Suasana makin panas, Nik Amar dan Dr Asri dengan hujah yang konsisten, Nakhaie dengan Affandi pulak tak habis-habis dengan isu Pakatan dengan DAP dan jugak hudud.

Soalan balas dari Dr Asri dan Nik Amar gagal dijawab. Soalan dari Agus juga gagal dijawab sehingga Agus terpaksa memanjangkan soalan yang sama sehingga 2-3 kali kerana lain yang disoal, lain yang dijawab.
Hadirin semakin bersemangat.

UMNO cuma guna agama ketika nak makan dan nikah kahwin sahaja. Nakhaie tegaskan kalau nak lawan azan, memang tak terlawan dengan TPM (hujah Nakhaie tentang Islamnya pimpinan UMNO) dan Nik Amar tegaskan bahawa Islamnya pemimpin bukan pada hebatnya dia melaungkan azan.

Update 21:41pm.
Islam tidak ada masalah sebaliknya yang bermasalah ialah pemimpin yang memimpin dan dari kalangannya ialah orang Islam sendiri kata bekas ahli PAS yang pernah memegang jawatan tertinggi didalam PAS satu masa dahulu.

Alamak... Aku tak paham apa Nakhaie merapu da... Tiba-tiba dia naik angin... Nakhaie persoalkan antaranya kelemahan umat Islam dalam soal pembangunan Islam...

Kata Nakhaie lagi, semasa dia berada didalam PAS, tidak ada seorangpun individu bukan Islam berjaya di Islamkan oleh dirinya tetapi setelah berada didalam UMNO, dia berjaya mengislamkan lebih dari 7000 ribu orang bukan Islam.

Dalam hujahnya juga Nakhaie menegaskan bahawa ianya berlaku kerana PAS pada ketika itu tidak pernah mengadakan program seumpamanya untuk menarik golongan bukan Islam kepada Islam. hujah Nakhaie kemudiannya ditempelek oleh hadirin yang mempersoalkan kedudukannya didalam PAS pada ketika itu.
  • "Nakhaie pada ketika itu memegang jawatan tertinggi dalam PAS tetapi kenapa dia pada ketika itu yang mempunyai kuasa tidak mengadakan program seumpama itu padahal dia ada kuasa untuk melaksanakannya..? ini hujah "bodoh" kata hadirin pada Nakhaie.
Nakhaie juga dalam hujahnya mempersoalkan peranan bukan Islam yang lebih berjaya dalam beberapa segi dan umat Islam terkebelakang dibawah PAS.

Nakhaie agaknya masih berada dalam mimpi... dia tak sedar ke yang memegang kuasa di Pusat ialah UMNO dan sepatutnya UMNO lah yang bertanggung jawab dalam hal ni. kenapa nak salahkan PAS dan kenapa tanggung jawab berkenaan Islam nak diletakkan diatas kepala PAS padahal dalam masa yang sama, UMNO menuduh PAS sebagai Parti Sesat..?

Nakhaie jugak dalam hujahnya banyak membicarakan soal "melayu"....

Senang cerita... Nakhaie ni terang-terang Assobiyah la... Ceh... Ni ustaz ke tukang pelaga kaum..?

Agus tanya Nakhaie apa perbezaan pengalaman masa dalam PAS dan UMNO..? jawab Nakhaie - PAS amalkan Islam sekular manakala UMNO amalkan Islam sebenar... Korang pikir la sendiri...

Update 21:39pm.
Nik Amar baru je mula berhujah sebagai panel pertama. Kata Nik Amar, Islam makin terpinggir di Malaysia. Bila ada isu-isu agama, para ulama dijadikan sebagai rujukan terakhir dan tiap kali juga pandangan ulama diperlekehkan. apa yang dipraktikkan oleh Kerajaan Pusat ialah, meletakkan ulama hanya sebagai simbol agama sahaja tetapi peranan ulama sama sekali tidak digunakan dengan sebaiknya.

Badan-badan agama hanya sebagai perhiasan. Undang-undang syariah pula hanya sebagai 'syarat' tapi dari segi pelaksanaan, akhir sekali.

Paling menakutkan ialah bila isu murtad dianggap sebagai isu kecil dan timbul trend melabel atau mewujudkan Islam baru, contohnya Islam HadHari. Ini amat mengelirukan umat Islam.
Dr Asri sebagai panel ke-2 pula dalam hujah pembukaannya mempersoalkan pelaksanaan undang-undang syariah, pengurusan zakat, kelemahan pelaksanaan syariat Islam yang mengakibatkan yang bukan Islam 'tawar hati' kepada Islam.

Peranan ulamak juga dipersoalkan oleh Dr Asri. Ada ulama yang pentingkan harta, kerusi, pangkat, dunia, jawatan sehingga sekadar menjadi ulama bisu.

Hujah Dr Asri disambut dengan sorakan sokongan dari orang ramai. Dr Asri juga menyelar pandangan setengah pihak terhadap mazhab lain selain mazhab syafie.
  • "Saya tidak tahu apa itu 'Wahabi', yang saya tahu saya ialah Asri"
Tegas Dr Asri dan disusuli dengan sorakan takbir oleh para penyokong Kerajaan Negeri Kelantan.

Update 21:03pm.
Penyokong Gerombolan Yang Hadir... tak cukup korum lagi ni... kepala demo depan SUK hari tu pun ada...
Penyokong Kerajaan Negeri Kelantan yang memenuhi dewan... yang mana lewat, terpaksa berdiri di belakang dewan dan juga diluar dewan. tapi tak payah risau sebab skrin besar disediakan untuk yang berada diluar dewan.

Update 20:05pm.
Ruang dalam dewan masih belum penuh... orang ramai mula memenuhi dewan KTC.

7 comments:

Anonymous said...

ade siaran live x tuan bloggers ?

Anonymous said...

Kalau benar cerita ini, sah Affandi dan Nakhaei inilah yang telah jadi Wahabi gila babi. Ciri2 wahabi yang jelas adalah menuduh orang lain sesat dengan hujah yang dangkal.

Walhal pada zahirnya merekalah yang tersesat lagi menyesatkan. Sifat2 begini terserlah ada pada perangai Nakhaei yang belot dari perjuangan Pas hendak mendaulatkan islam dan masuk bersekongkol dengan parti kafir seperti umno.

Anonymous said...

salam tuan takda rakaman ke?

Anonymous said...

Ust Nakhaei dulu masa dalam PAS dulu aku tengok asyek pakai baju labuh arab dengan kopiah dan serban putih ..kalah TGNA.

Masa mula-mula masok UMNO dia masih pakai lagi jubah putih tapi serban dan kopiah putih dibuang diganti dengan songkok putih yang ada penutup merah macam orang kristian/yahudi.

Lama-lama semua hilang tinggal kot, tai dan bush jaket. Kulit boleh bertukar..

Anonymous said...

nak download go to http://www.mykelantan.tv , jika mau vcd boleh juga kontek sy.. - admin ktv.

Anonymous said...

nakasone

Anonymous said...

Pro-UMNO MCA Is Anti Buddhist !
Contributed by Anak Mami

Ven. Phra Piya Thammo,
Rumah Pangsa
Blk A-7-9- Jln Padang Tembak,
11400 Pulau Pinang,
Malaysia

Dear Devotees,

Before I commence of my letter-writing toward. All of you, I would like to inform all of you that I am not satisfy with the lawyer, Dato YIP KUM FOOK (MCA chairman Gombak) due to his bad inspirit impressions because he sent an inspector to come to our SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia to arrest me without any good reason, moreover, the lawyer, YIP KUM FOOK is not satisfy with Chief monk.

When the Chief monk had me to go to his Temple already and he went away and left me alone to take care until Chief monk come back to the Temple first and he also told me not to leave the Temple if any committees or the chairman want to chase me out, you don’t leave the Temple at all understand? Then I said, alright? To the chief monk! On the second Day, YIP KUM FOOK(MCA Man) came to our Temple and talk to me. He tired to make some inquiry from me and he asked me, where I come from? I told him that I came from Penang.

Then, I told to the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) that the chief monk came to Penang and fetch me and invited me to accompany him to go to his temple in K.L. I am not aware that YIP KUM FOOK(MCA chairman Gombak) is not in a good terms with the chief monk, chief monk already in this way, YIP KUM FOOK try to create trouble with me unnecessary. That is why, the lawyer want to chase me out of the Temple. Then I asked the lawyer, why you want to chase me out of the temple? Moreover, the Temple is not belonging to you, UNDERSATAND? Then, I asked him, who are you? I don’t know you at all, you have no right to chase me or control me at all, UNDERSTAND? You are just like a layman only. Do you know the regulations that any the chairman or committee cannot control the monks and the Nuns at all, also UNDERSTAND?

I scolded him like that. Then the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) is not satisfy with me and he told me that he will called the police to come to the Temple and arrest me. I told him to go ahead and called the police to come and arrest me. I won’t run away, I said to him like that. I have done nothing wrong toward you, why you want to arrest me? He said, he doesn’t like me to stay here. I asked him, why? Again. After this he got very angry with me, then he phoned up to the police and the police came to the Temple and told me to leave the Temple.

I told to the inspector of the again, I am sorry, I won’t leave the Temple because the chief monk had instructed me not to leave the Temple without his consent, UNDERSTAND? Then the inspector told me to leave, again. I told him I cannot leave the Temple because the Chief Monk hasn’t come back yet. This time, the inspector got very angry with me and he took out his handcuff and try to threaten me, then I immediately show off my hands for him to lock me up but he scare, then again, the inspector told me leave the Temple again but I still don’t want to leave the Temple.

Then I phoned up to the chief monk again and I told him that the inspector insisted want to arrest me, you better come back to settle the case for me. After this incident, Chief Monk came back to the Temple and take me to go to another temple and stay their. That’s all about this incidents! Last of all, I would like to inform all of you, that no committees or the chairman can control all the monks and Nuns at all also UNDERSTAND? “They are higher than the King,” also! So how can the laymen, the committees and the chairman to control them: – EVEN THE KING ALSO RESPECTED THE MONKS AND NUNS. Why the chairman doesn’t respect the monks and nuns? They will carry the sins later on, UNDERSTAND?

Yours in Dhamma

Ven. Phra Piya Thammo
Penang, Malaysia