"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, March 08, 2010

BABI Putrajaya & BABI-BABI-Kataknya...

Tengok dan baca penjelasan dari KERAjaan Pusat dalam Media-Media Perdana penjilat Dubur KERAjaan Pusat:
Hilite Penjelasan dari KERA bernombor 3:
Kemudian baca yang ni pulak:
Selasa Januari 13, 2009
Terengganu bakal nikmati royalti minyak cecah RM3 billion

KUALA TERENGGANU: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata rakyat negeri Terengganu bakal menikmati royalti hasil minyak mencecah RM3 bilion setiap tahun sekiranya harga bahan api itu naik di pasaran.

Timbalan Perdana Menteri berkata kerajaan negeri Terengganu perlu menggunakan sebaik mungkin wang royalti berkenaan dan pada masa yang sama bersyukur dengan anugerah yang diberikan itu.

Beliau berkata janji kerajaan pusat untuk memulangkan kembali wang royalti minyak ke pangkuan rakyat Terengganu sudahpun ditunaikan dan itu melambangkan keikhlasan kerajaan pusat.

"Cek wang royalti berjumlah RM408.6 juta saya serah sendiri kepada Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said. Ini melambangkan keikhlasan kita.

"Tahun depan, kalau ada rezeki, harga minyak naik, rezeki rakyat Terengganu akan bertambah. Sekurang-kurangnya RM1.6 bilion hingga RM3 bilion akan jadi milik rakyat Terengganu.

"Cuba bayangkan rezeki banyak ini yang Tuhan berikan pada rakyat Terengganu. Negeri lain di Pantai Timur (iaitu) Kelantan, Pahang tak dapat ini tapi rakyat Terengganu dapat anugerah ini," katanya.

Najib berkata untuk menjamin pendapatan kerajaan negeri Terengganu tidak susut walaupun hasil bahan api itu sudah tiada kelak, kerajaan pada prinsipnya meluluskan penubuhan Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA) untuk mengendalikan pelaburan royalti minyak itu dengan dana permulaan RM10 bilion.

Beliau berkata TIA yang merupakan cadangan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin, bakal diurus oleh para profesional.

Badan itu akan menggunakan pendapatan daripada hasil royalti minyak untuk membuat pelaburan di dalam dan luar negara menerusi pasaran bon bagi menjamin kelangsungan pendapatan negeri pada masa depan, katanya.
Kemudian baca yang ni pulak:
2008-12-13
Royalti Kembali Ke Terengganu
Oleh : Farezul Fadzal

Penantian rakyat Terengganu untuk melihat hasil royalti minyak diserahkan kepada Kerajaan Negeri kini menjadi kenyataan apabila Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak menyerahkan cek RM408.6 Juta.

Cek berkenaan diterima oleh Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said sambil mendapat tepukan daripada 2,000 hadirin yang bertempat di Stadium Negeri, Kuala Terengganu, hari ini (13 Disember).
Turut hadir, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mokhtar Nong; Pegawai Kewangan Negeri, Dato’ Mazlan Ngah; Exco Kerajaan Negeri;

Menteri kabinet yang hadir menyaksikan detik bersejarah berkenaan antaranya Menteri Penerangan, Dato’ Ahmad Shabery Cheek; Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah; Senator Tan Sri Dato’ Muhammad Taib; Menteri Pelajaran, Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein; Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Dato’ Muhyiddin Mohd Yassin serta Ketua Menteri Melaka; Datuk Seri Mohd Ali Mohd Rustam.

Dato’ Seri Mohd Najib dalam ucapannya berkata dengan adanya majlis ini, harapan agar tidak lagi menjadi tanda tanya serta isu dikalangan rakyat.

Kita tidak mahu rakyat Terengganu timbulkan satu tanda tanya, seolah-olah kita tidak yakin Kerajaan Negeri Terengganu untuk tadbir wang royalti,” katanya pada Majlis Penyerahan Royalti Minyak.

Jelas Dato’ Seri Mohd Najib, selepas ini tidak akan ada majlis penyerahan seperti ini kerana wang royalti berkenaan akan dipindah secara elektronik dari Perbendaharaan kepada Kerajaan Negeri Terengganu tiap-tiap tiga bulan.

“Bila wang berkenaan sudah masuk, maknanya kita sudah menyerahkan bulat-bulat kepada Kerajaan Negeri,” ujarnya.

Dato’ Seri Mohd Najib berkata beliau mendengar pelbagai perancangan yang akan dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri dalam membangunkan negeri sambil mengharapkan duit tersebut dimanafaatkan dengan sebaik-baiknya.
Soalan no 3 dekat atas tu:
Adakah Kerajaan Negeri Kelantan atau mana-mana Negeri Di Semenanjung berhak menuntut bayaran tunai hasil dari Petronas?
KERAjaan jawab:
Negeri Kelantan atau mana-mana Kerajaan Negeri Di Semenanjung tidak berhak kerana semua telaga minyak dan gas yang mengeluarkan hasil di Semenanjung pada masa ini berada di luar Perairan Wilayah Negeri melebihi 3 batu nautika. oleh yang demikian, apa-apa hasil yang diperolehi diluar Perairan Negeri melebihi 3 batu nautika adalah hakmilik KERAjaan PerseKUTUan.
KERAjaan perjelas dalam Penjelasan 1 mukasurat penuh berwarna dalam Media Perdana Penjilat Dubur, mana-mana Kerajaan Negeri Di Semenanjung TAK LAYAK tuntut bayaran tunai hasil Minyak sebab bla bla bla bla bla... tapi Terengganu boleh pulak dapat "Royalti Minyak".

Apahal ni..?

Najib - Kinjir
Awang Adek - Assistant Kinjir
Tok Pa - Pencacai Kinjir
Brahim Ali - Kinjir punya Katak...

24 comments:

Anakbukitgantang said...

salam,

bayaran wang ehsan bergantung kepaa berapa tong minyak yang dikeluarkan dalam tempoh telaga minyak tersebut mulai mengeluarkan minayk yang boleh dijual sehingga tempoh penialaian bagi sesuatu tahun.

Perbezaan itu pula bergantung kepada beberapa faktor seperti beikut

1- kualiti minyak-jika minyak kurang kandungan sulphur maka ianya akan dijual dengan harga yanag lebih tinggi seperti Bintulu Light Oil-yg diguna sebagai bahan bakar dalam kapalterbang

2-kuantiti minyak yang dikeluarkan

3-harga pasaran semasa

Sebagai seorang iSLAM, WAJAR KITA INGAT MENGINGAT-MEMAKI DAN MENCARUT SERTA BERHUJAH IKUT EMOSI BUKAN CARA YG BAIK UTK DIJADIKAN CONTOH-WASSALAM

Mr Joker said...

Oi... anakbukitgantang BANGANG...

soalan dekat atas tu tanya LAYAK ATAU TIDAK dapat ROYALTI, bukan soal WANG EHSAN atau berapa jumlahnya..!

STUPID..!

Pencacai BANGANG..!

Anonymous said...

wallo mr tp,gua amat2 setuju dengan pendapat lu,tapi 1 prob je,gua ingat lu tak yah la maki teruk2 kat golongan tu.tentang perangai diorang semua orang dah tau beb...

yang penting fakta dan asas artikel tu.

gua taknak la web lu jadi macam bloger2 umngok yang mangkuk hayun,tak habih2 nak maki orang je...

awengocok said...

wang royalti minyak kelantan dah habis masuk ke kocek pemimpin umno negeri. lihatlah gayahidup pemimpin umno kelantan!

Anonymous said...

1.Nak spin cerita ka!
2.hang tak baca kenyataan Hussan!bawak kemahkamah adalah pilihan terakhir!tak dak bukti dan fakta la oii!!kalau ada!dah lama bawak kes kemahkamah oii!Kes ini akan dijaja untuk modai pilihanraya jee!!
3.Nak tutup kes nik azizka!!
4.Nak tutup kes perpecahan pas kelantan ka!!berebut bakal pengganti nik aziz!
5.Hangni betui ka pejuang islam!cakap tak ketawan hala memanjang!!hang tu alim sangatka!alim macam aduka taruna ka!!

Anonymous said...

Nik Aziz kata: ALLAH pun mencarut..

pengikut tegar Nik Ajis kata: babi org itu, babi org ini..org yg makan babi (DAP), dia sebut khalifah..

ape2hal pun, dijanjikan mereka syurga sekiranya mereka menyokong PAS..

Jadi, ape salahnye TB mencarut?

anti-firaun,.

Anonymous said...

"Kalau Buaya Sembunyi Sebalik Batu; Nik Aziz Pulak….
Apa lagi, sembunyi di sebalik pintu wad ICU lah!"-kickdefella.
1.Tak baca!kawan hang kata apa diatas!!

Anonymous said...

kah kah kah . . .

kah kah kah . . .

TP gua pelik dgn pencacai nih, stupid macam telor

kah kah kah . . .

kah kah kah . . .

orang suruh sekolah tingi ,malas ,
makan kontrek, sapu prijek, raush reti , claim ahli perniagaan,


kah kah kah . . .

kah kah kah . . .

1 bodoh untuk pencacai! UMNO-BN

Anonymous said...

"wang royalti minyak kelantan dah habis masuk ke kocek pemimpin umno negeri. lihatlah gayahidup pemimpin umno kelantan!"

1.Depa makan duitla!bawak puak merah pi stadium!!tenguk bola!ganas semacam jee!!
2.Bab duit!hangpa pertikai!bab baju percuma!tiket percuma!bas percuma tenguk bola!!hang pa ghembatttt semua!!

matbudu said...

Perompak dan lanun mesti cakap menipu punya. Pilihanraya 13 buang mereka kelaut termasuk 3 stooges/pengkhianat Tok Pa, Abang Adek dan Brahem Alkataki.
Memang xboleh pakai..

Anonymous said...

1.anuar musang!hangpa tak mau humban kelaut ka!
2.makan duit berjuta oii!!
3.Hangpa takut !kot team bola kelantan terhumban sama dalam laut kot!!

Anonymous said...

TP klau memaki2 org tu elok laa kurang2 skit.
Jgn jadi cam gomo ngan parpukari
Tapi artikel yg ko buat nie aku sokong 100%.
Anti-BN(Bangsat Negara)

Anonymous said...

betul la tu...negeri lain tak berhak...Terengganu pun tak pernah tuntut(terengganu BN)tapi BN baik hati nak jaga orang gganu kite untuk kekal di bawah BN.. hehehe ingat ape..minyak mahal o...kerajaan mana boleh tipu..tengok je la arab saudi..tak lama lagi nigeria kampung zambry... hehee gurau je wei.. wahahaha

Anonymous said...

so, sokong la BN, dapat royalti..korg nak royalti kan? sokong PAS, dapat ape?..dapat dada karpal ada bulan..aku tunggu sapa nak lukis karikatur bendera PAS kat dada Karpal yg berbulu tuh..hahaa..so far belum ade lagi..

pasni org PAS balas kat aku: UMNO rasuah duit royalti..kenyang makan duit royalti..kelantan miskin takpe, jgn jadi hamba duit..syurga PAS dah janji..

padahal PAS sibuk jaja sane sini nak duit royalti..jd hamba duit..hahaha..sblm ni takde duit royalti, boleh la diorg nyuruk kononnya itu suma "dunia"..tp kutip gak duit ceramah..dah tau ade royalti, terus naik syeikh dia..siap wat smyg hajat tuntut royalti..haha...

anti-firaun

p/s:hamba duit yg tak mo ngaku...berusahala woi..

Anonymous said...

a ah..sokong la BN yang banyak rasuah dan cara pemerintahan mengkayakan anak beranak dulu baru orang lain..

wah...berdosa jugak menyokong diorang ni...patutla orang kata undi BN ni berdosa.. he he he he

FIRAUN dah MANGKAT!!!!!

Anonymous said...

Aku kalo bab wang ehsan ni cukup bebulu aku dengan dajal umno nih.

Pencacai umno kata PAS sokong kapir sanjung Karpal Singh tapi bangsat umno apa kurangnya. Kata pembela nasib melayu tapi bila orang-orang lama yang terlibat dalam menyiapkan akta petrolium dia menafikan macam rakyat bodoh x tau membaca.

Kalau DAP meminggirkan melayu biarkan dulu. Kita tumbangkan umno/bn kerana orang munafik lebih merbahaya dari orang kapir kerana kalau orang kapir digempur sudah pasti mereka akan takut kerana sejarah Islam dahulu tapi kalau orang munafik hendak digempur mereka bermuka-muka bersaudara dengan kita.

Anon-anon umno sila baca surah AL BAQARAH dan beritahu kami apa yang paling penting ALLAH S.W.T sampaikan pada kita.

Anti-Firaun tolong jadi ketua panel boleh? Sampai hari ini aku masih tunggu jawapan ko.

Oleh kerana sifat munafik inilah mereka layak untuk dimaki hina kerana mereka mengaku Islam dan bersaudara tapi mereka menzalimi dan membuat kerosakan.


minangkabau

Anonymous said...

Pencacai umno. Tolong berikan fakta dalam isu ini. Jangan hanya beri komen kosong macam orang bangang nak kaitkan karpal singh la, Nik Aziz masuk wad la, suruh pergi mahkamah la, tiket bola free la, pennyokong ganas la...apa punya komen bodoh yang korang bagi ni.

Anti-firaun pulak punya bodoh, dah ada dalam perjanjian duit royalti boleh dapat kena lak mintak. Lain la macam ko telor dalam seluar ko pun kalau boleh ko nak bagi kat umno.

Anonymous said...

Dei mat monggol! Itu hutang royalti masa Pas memerintah bila lu mau bayar? Mau antar along ligan sama lu ka? Pikirla sikit, kalau bagi kat umno pun duit tu akan jadi projek runtuh lagi. Apamacam adun BN, lu olang semau mau lompat ka? Kasi itu BN jatuh, duit kasi PR jaga baik2. Kasi sama itu kerabat mat monggol pun alamatnya rakyat Ganu masih papa kedana lagi.

Anonymous said...

Kawan aaa...itu mat monggol mana punya olang? Lia ala manyak utang kaa mau kasi along kijar sama lia?

Ini macem tatak baik. Olang punya luit tatak baik makan nanti lu punya pelut ala busat kumbong itu macem. Mau panzai manyak susah.

Ini macem punya olang manyak busuk punya kaki.

Anonymous said...

maki jer pencacai2 umno bangsat tu.
kalau nak cerita x patut memaki sesama islam. mari kita kenal sejelas jelasnya apa itu pengertian Islam.

Anonymous said...

kesian aku tengok anti-firaun ni. dia memang x boleh nak bezakan hak dan meminta. bila kata hak maksud dia org tu secara otomatik mesti dapat hak walau mcmana keadaan sekalipun. dan utk meminta maksud dia org tu xde hak tapi sibuk nak walaupun org kata x boleh. mcm ko la anti firaun. Allah swt ade hak utk mendapatkan sujud dan bergantung hidup ko kat DIA tapi syg nya ko bergantung hidup dgn umno. umno x de hak tapi meminta-minta ko sokong dia. so ko pikirla sendiri yg mana satu ko nak. jgn nak merapu jer sbb selama ko join dalam ni semakin telanjang umno ko bogelkan dari pemimpin smpai pencacai mcm ko. ade paham....

Anonymous said...

dgn bagi royalti kat terengganu jer yg boleh menyelamatkan umno dari terus berpecah kat sana. sekarang dah banyak duit baru le ahmad said boleh bagi kat kem idris jusoh sorang sikit utk tutup mulut. korang x caya lpas ni mesti kem idris natang setuju ape je ahmad said usulkan...ha...ha...ha...umno2.

Anonymous said...

kah kah kah...semakin telanjang umno ko bogelkan.

Sedap betul ayat ko..gelak sakan aku.


minangkabau

Anonymous said...

aku ada 1cadangan..apa kata next GE pakat2 bagi umno jadi pemerintah kt klantan..pastu lantik awang adek jadik MB...mesti dia nk pakai duit utk memerintah kan?? dia gerenti mintak royalti minyak kelantan! tk kn nk pakai duit simpanan sendiri kut?

time tu mesti boleh tukar wang ehsan jadik royalti.... barulah kita tau sapa tipu sapa... kah kah kah kah kiok