"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, March 11, 2010

Demi Perpaduang, Taik dan Mentega Kita Gaulkan

NOTA EDITOR: Ikutilah artikel yang benar-benar menyentuh jiwa dari Bakaq@Penarik Beca, pengunjung setia Restoran Amjal Lembah Pantai.
Kaedah dakwah (silap, tajuk sepatutnya ialah fiqhus-siyasi)

Silap tajuk. Tadi tulis berebut-rebut. Nak kena keluaq tadi. Nak santai-santai sambil menulis pun, kesian pulak anak nak ambik result SPM dia. Sepatutnya tajuk dia bukan kaedah da'wah tetapi fiqhus-siyasi.

Posting asal

Untuk menghalang perpecahan, hendaklah digaulkan mentega dengan taik. Taik dan mentega bila digaulkan akan menghasilkan suatu kesatuan. Kesatuan lebih afdal dari perpecahan.

Jika terlalu susah hendak membasuh tong taik dengan menembak air dari jauh, hendaklah masuk ke dalam tong taik itu.

Tidak mengapa membantu kaummu yang melakukan kezaliman seperti menjadi barua Yahudi, melantak rasuah, menyalahgunakan kuasa, menggasak harta rakyat dan pembunuhan demi kesatuan ummah. Ia tidak termasuk dalam 'asabiyyah dan tidak bertentangan dengan Nabi Muhammad s.'a.w. riwayat Abu Daud: "('Asabiyyah ialah) kamu menolong kaummu atas kezaliman".

Tidak mengapa berbohong dalam muktamar, sidang akhbar dan di mana-mana pun bagi mencapai maslahat kesatuan ummah.

Boleh mengkhianati amanah dan kepercayaan para pengundi termasuk golongan mustadh'afin demi mencapai maslahat yang lebih besar demi kepentingan perpaduan ummah.

Tidak perlu ditakrifkan dengan jujur dan tulus apakah sebenarnya mudharat yang lebih besar asal pandai sebut istilah akhafud-darurain yang diajar dalam kaedah fiqh.

6 comments:

Unknown said...

aku pon tiap2 malam makan kt amjal jugak....

Anonymous said...

TB risau, kerana puak2 yg ingin UG boleh membawa perpecahan kepada parti PAS, spt yg berlaku skrg..

Dalam konteks malaysia, kekuatan perpaduan melayu adlh tunjang kepda keutuhan Islam di Malaysia..sekiranya melayu berpecah, maka ape akan terjadi kepada Islam..ingat, anasir2 kafir menunggu mase utk mengambil kesempatan, ttp ianya tidak disedari PR..

UG adalah utk tujuan mengelakkan ia berlaku..mmg akan berlaku perpecahan kpd PAS, tetapi yg lebih utama adalah perpaduan Melayu dan Islam, yg jumlahnye lebih besar dari ahli2 pas yg tidak menyetujui UG disebabkan tidak mahu menyakiti komponen PR..

pilihla yg mane lebih baik.."dacing" ade utk buat pertimbangan sewajarnya..

anti-firaun..

Anonymous said...

Taik Bakaq dan tahi TB digaul sama2. Campur dengan tahi DAP dan PKR, jadi tahi mentega Cap pakatan rakyat.

Hanya penyokong tegar saja sanggup beli Tahi Mentega Cap Pakatn Rakyat.

Anonymous said...

Kenapa tak wujudkan PAKATAN ISLAM.
BN tak kemana..
PAKATAN RAKYAT tak kemana
PAKATAN MELAYU pun tak kemana

PAKATAN ISLAM adalah jawapanyer....
ISLAM mampu mendamaikan ummah.
Tak percaya lihatlah bagaimana Rasulullah berjaya menyatupadukan kaum2 di Madinah. Rasulullah tidak berjuang atas nama nasionalis, rakyat, ataupun bangsa Arab. Rasulullah berpegang kpd kekuatan ISLAM itu sendiri.

Anonymous said...

anti-firaun..

Betul ke "Dalam konteks malaysia, kekuatan perpaduan melayu adlh tunjang kepda keutuhan Islam di Malaysia..sekiranya melayu berpecah, maka ape akan terjadi kepada Islam..ingat, anasir2 kafir menunggu mase utk mengambil kesempatan, ttp ianya tidak disedari PR...."

Melayu mana yang berpecah...adakah melayu PAS atau melayu UMNO dan kafir mana pulak yang menunggu masa untuk mengambil kesempatan..?

Kenapa hanya bangsa melayu saja yang kena jaga islam. Bangsa lain tidak boleh jaga islam kah..?

Apa khabar UMNO hari ini...sehat..?

"aku adalah pengkhianat..."

I help you, you help me wakakaka... said...

Anti-firaun ni makin ari makan bingai jeh dia ni.

Sejak bila umno jadi alim ni nak kan UG demi keutuhan melayu dan Islam ni?
Dah lama ke atau baru-baru ni jeh?

Talian hayat jubor saiful tak berkesan ke anti-firaun oii...