"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, March 05, 2010

Mufti Dakwa PAS Angkuh Tolak UG di Perak

Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria mendakwa PAS bersikap angkuh dengan menolak syor agar dibentuk Kerajaan Campuran (UG) di Negeri itu pada 2008.

Beliau menceritakan keangkuhan PAS Perak yang menolak mentah-mentah cadangan penubuhan Kerajaan Perpaduan di Negeri itu walaupun secara dasarnya ia diperkenan oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dan juga dipersetujui oleh Kepimpinan Tertinggi Parti itu.

“Apabila dikemukakan cadangan penubuhan Kerajaan Campuran antara PAS dan Barisan Nasional (BN), Pesuruhjaya PAS Perak, Ahmad Awang terus berkata, kita tidak akan bersekongkol dengan orang Islam (UMNO) yang zalim, lebih baik berkawan dengan Kafir (DAP).

“Saya tanya hadis dan ayat mana yang dipakai kerana setahu saya ada hadis mengatakan tolonglah saudara kamu yang zalim dan dizalimi. Saya kata jika BN ini zalim, saya tawarkan wakil rakyat PAS menjadi Menteri Besar dan yang lain akan jadi EXCO bersama BN.

“Sultan secara dasarnya berkenan dengan cadangan ini, tetapi dia (Ahmad) masih berkeras menolaknya. Saya kata Al-Qur'an menyebut jika sayang kepada kafir maka kita adalah kafir, beliau (Ahmad) kata dia menggunakan kaedah fikah dalam perkara itu.

Rujuk -
MalaysianInsider
Hah...!!! seruan UG dah kembali..! maknanya..? UMNO dah desperate... tahun 1999 bila PAS berjaya ambik alih Kerajaan Negeri Terangganu dan tahun 2004 bila UMNO berjaya ambik balik Terengganu, Pimpinan Tertinggi PAS dah ajak UMNO untuk bincang pasal UG, kenapa UMNO tolak masa tu..? sebabnya - UMNO rasa dia tengah kuat.

2008 bila UMNO kalah di 4 Negeri dan gagal tawan Kelantan, UMNO pulak ajak bincang pasal UG... sebab apa UMNO ajak bincang..? sebab UMNO tengah lembik hilang sokongan, lemau, busuk...

Bila dah lembik, baru nak ingat Hadis, baru nak ingat Al-Qur'an... bila dah kuat, Hadis kau perli-perli, Al-Qur'an kau Muziumkan..!

Ni bukan setakat "Kafir"... ni dah tahap "Kufur", "Kafir Lakhnat"..!

Tok Peti ni pulak "Boneka"... jadi alat penzalim... tu je ke tahap sorang Tok Peti..?

16 comments:

Din Kajang said...

Dah jelas sekarang ni....si Mufti 'HARUS LANI" adalah talibarut UMNO.

Akhirnya mengaku jugak noh orang tua ni.....Upahpun dah dapat kan..... "TAN SRI" woiiiii.....

nanamerican said...

TS Mufti ingat dak dulu masa umno dok tengah kuat disepaknya orang PAS kalau lani PAS sepak sikit umno kira oklah TS 0-0 la TS Allah kan maha adil takkan TS lupa kot... tu yang dok zalim kat DSAI TS tak nampak pun ini yang jadi masalah. TS cuba la nasihat umno jangan umno nasihat TS jadi kacau la macam ni kalau TS dok degaq nasihat umno, depa tu alatkan TS saja. TS TS member TS Ishak Baharom kena zalim TS lupa ke...kah...kah...kah... dasar..dasar...

yusof said...

Sekarang terpapar jelas watak sebenar Mufti Kangkung ni.
Malu aku jadi orang Islam Perak kalau begini perangai dan ilmu yang ada dalam diri Mufti.
Kat dunia boleh la dapat Tan Sri..hehe.

Anonymous said...

TUAN MUFTI NAK KERAJAAN PERPADUAN, TAPI YANG INI APA PULAK?


Pengarah Radio IKIM didesak 'Letak Jawatan' kerana panggil Presiden PAS Muzakarah

19 Rabiulawal 1431H
Herman Shamsuddin

Seorang teman meyampaikan kepada saya bahawa perletakan jawatan Pengarah Radio IKIM, Ir Ahmad Jais Alias berkuatkuasa 1 Mac lalu bukanlah perletakan jawatan yang sukarela. Bernama pada 19 Januari telah menyiarkan berita bahawa beliau akan meletakan jawatan setelah berkhidmat selama setahun dua bulan bermula pada 1 Januari 2009. Memang pelik kenapa beliau letakan jawatan secara tiba-tiba walhal baru berkhidmat setahun jagung.

Beliau dikatakan telah diberikan tekanan oleh pihak atasan bagi meletakan jawatan berikutan tindakannya menjemput Presiden PAS bagi menyertai Muzakarah Pakar anjuran IKIM pada 21 Januari lepas. Muzakarah itu diadakan bagi membincangkan isu nama Allah dan Tun Abdullah turut hadir bersama bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin.

Sebelum ini juga, beliau turut dikatakan mengunakan kedudukannya bagi menjemput beberapa Ustaz-ustaz PAS untuk menjadi penceramah dan memberikan kuliah agama di Radio IKIM. Ya! mereka hanya beri kuliah agama, bukan ceramah politik. Pendengar Radio IKIM boleh jadi saksi.


TAKKAN TUAN MUFTI 'PERPADUAN' NAK DIA SAHAJA?

Anonymous said...

apabila umno dah tersepit baru lah cerita pasal melayu, selama ini apa yang umno buat pada pas di kelantan, di baling, di terengganu ada spa peduli, apakah tu semua negeri cina, apa terjadi di malaysia sekarang kerana adanya golongan agamawan yang sebegini. Itu pada pas, nak tanya juga apa yang umno hasilkan pada orang umno sendiri, anak-anak muda yang semakin punah, melayu yang semakin jauh dari islam, penagih dan macam-macam lagi. Apakah tok mufti pernah buat bancian, berapa ramai pertambahan org islam pergi sembahyang jemaah di masjid setelah 50 tahun melayu yang kononya islam memerintah, saya sedih, kta di momokkan dengan bangsa, sedangkan bangsa kita terus mundur, kalaulah pas angkuh tolong tok mufti bagi tau parti mana yang tak angkuh.

Din Kajang said...

Si "HARUS LANI" sebenarnya dah termakan budi....dan...kemaruk pangkat. Masa PR memrintah ada diberitahu bahawa banyak potongan yg tak sepatutnya dinikmati oleh beliau telah dibuat menyebabkan beliau rasa kurang senang sikit....tapi...bila si Mat Black (MB kini) rampas dan ambik alih kuasa dpd PR...berlonggok2 facilities si "Harus Lani" dapat. Facilities dapat.....pangkat pun dapat jugai woiiiiii....mana kawan tak berani bukak mulut.....kasi angkat sikit la si Mat Black tu.
Lihat lah....imbuhan yang dia dapat...Dulu "Datuk"...sekarang..."Tan Sri"

Ha...ha...ha...

Anonymous said...

Dah bagi peluang bekerjasama tak nak. La ni terbungkang la kau di bawah telapak kaki DAPigs. Jadi penjilat utama CIFUT BABI. Tu la lain kali jangan mudah terpedaya dengan orang fasik yang membawa berita.... Tokey sesawang nie pun cakap tak serupa bikin. Jadi penghasut, pengadu domba. Elok la tu. Lagi pun dah jadi amalan balaci dan pecacai " Parti yang dipenuhi oleh ular...makkkkk". Redha je la.

Anonymous said...

Apa jawatan, apa peranan, apa fungsi dan apa bidang tugas tok mufti ni sampai pembentukan kerajaan oleh parti-parti politik pun dia nak atur?

Dalam perlembagaan ada sebut ka pembentukan kerajaan hendaklah di atur oleh tok mufti?

Atau ada bidang tugas baru tok mufti yang semua orang tak tahu?

Din Kajang said...

Woiiii....kau orang jangan main-main tau.

Si "Harus Lani" tu ada target besar tau....Kemahuanhya mengalahkan segala mufti2 yang ada.. so...dia kena kerja keras utk dapatkan terget dia tu sebelum dia mati. Nak tau apa bende......

Tan....Tin....TUNNNNNNNNNN

Anonymous said...

tolak ego masing2 bila ckp pasal perpaduan..ape objectivenye? perpaduan melayu dan agama..

tak kira la dari mana atau siapa yg mulakan..jgn la kite bodoh sombong hanye kerana kepentingan politik, perpaduan dikompromasikan..

PAS kena kuar DAP and PKR, then only tiada "tangan2 ghaib" yg masuk campur dalam matlamat mencapai perpaduan..

anti-firaun..

aliffnajmi said...

PKR 27
DAP 28
PAS (ciput sgt, malu nak tulis)

Hahahha.... siapa yg tersepit skrg ni? Hahahaha

Anonymous said...

Bila ulamak pas keluarkan fatwa bhw lebih suka berkawan dgn syaitan, juak2 PR semua pakat setuju.

Bila ulamak Pas setuju jual Khalimah Allah, semua pakat sokong.

Bila ulamak pas keluakan fatwa boleh pegi haji pakai duit rasuah, semua melompat2 gembira.

Bila ulamak pas menghalalkan kroni, kayakan menantu, anak dan bini, semua pengikut bersorak ria.

Tapi, bila ada org alim tegur dan menyeru tentang perpaduan... korang maki hamun... mulalah ada gelaran2 tak baik keluar, sampai pernah terpacul 'bapak syaitan' dari mulut org alim Pas.(konon je lah alim).

Mula la ckp mufti2 itu dan ini kena bayar jutaan RM.
Segala2nya kononnya berkaitan politik walhal mufti2 ni bukannya ada apa2 jawatan pun dlm Umno.

Yg terang2 buat salah disanjung, yg menyeru kepada kebaikan dihina cerca.

Maksud Hadis : " Daripada Abdullah bin Amru bin al - As r.a berkata : aku mendengar Rasulullah saw bersabda : bahawasanya Allah swt tidak mencabut (menghilangkan ) ilmu itu dengan cara mengilangkannya dari dada manusia tetapi Allah swt menghilangkannya dengan cara mematikan para ulama' sehingga tidak ada seorang pun ulama'. maka mengambil atau memilih lah orang ramai akan orang2 jahil sebagai pemimpin mereka. MAka apabila pemimpin jahil itu ditanya, mereka akan memberi fatwa tanpa berdasarkan ilmu. Maka mereka itu adalah sesat dan menyesatkan orang lain."

Anonymous said...

umno rasuah pun tok peti ni nak sokong para sundal yg curi harta negara ni esok akan mendapat syafaat tok peti.

aliffnajmi said...

Din kajang... hahaha.
Lepas ni boleh suruh DATO' Nicky Ajis, DATO SERI Hadi Awang, DATO Husam atau DATO SERI Nizar pulangkan balik gelaran2 tu.

Kah kah kah!

Anonymous said...

anti-firaun,

Pas akan keluar dari PR jika umno keluar dari BN.

matkambing said...

mufti perak taraf exco yob1 mana nak cari imbuhan setinggi itu kalau tak jai mufti?