"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, May 21, 2010

Mahathir Bazir RM100billion. Rakyat Kena Bayar PTPTN

NOTA EDITOR: Penulis Barry Wain menyatakan beliau ada bukti ke atas dakwaan beliau yang Dr Mahathir telah bazirkan wang rakyat sebanyak RM30 billion. Bagi saya sendiri, saya yakin pembaziran Mahafiraun ini melebihi dari itu. Misalnya, rakyat Malaysia terpaksa membeli kereta Proton dengan harga 100% dari harga pasaran sebenar. Keuntungan yang dikaut Proton itu adalah SATU PEMBAZIRAN kepada rakyat Malaysia. Misalnya, sepatutnya rakyat Malaysia membayar sebiji Proton Wira dengan harga RM25k, tetapi disebabkan oleh Mahafiraun, kita terpaksa membayar dengan harga RM60k. Bayangkan pembaziran yang DIPAKSA ke atas Rakyat Malaysia.

Misal lagi satu adalah bagaimana duit milik rakyat Malaysia hilang dalam sekelip mata. Duit yang berjumlah RM30 billion telah lenyap kerana digunakan untuk "berjudi" dalam Pasaran Mata Wang Antarabangsa. Di waktu bank-bank negara dari negara kaya pun tak berani main di Pasaran Wang Antarabangsa ini, Mahafiraun dengan bantuan Nor Mat Yaakob telah bermain "judi" dengan wang rakyat. Apabila rugi, RM30 billion wang rakyat LENYAP. Nor Mat Yaakob tidak pernah dibicarakan malahan dilantik Menteri Penuh. Padahal, Nor Mat Yaakob sepatutnya duduk dalam Penjara Kajang bersama2 Halim Saad dan Tajuddin Ramli dan Daim Zainuddin.

Rakyat Malaysia pula diberitahu untuk berhenti bergantung pada Kerajaan. Maka, rakyat Malaysia tidak boleh lagi mendapat biasiswa tetapi harus membayar balik PTPTN. Bila tamat pengajian, gaji permulaan siswazah lebih rendah dari kos hidup. Terpaksalah kita bekerja sampai ke lubang kubur.

Manakala, perompak2 seperti Mahafiraun dan Nor Mat Yaakob hidup mewah dan senang selepas menghilangkan wang rakyat RM30 ribu juta.

Sekian
Wain: 'Penyelewengan RM100b Dr M disokong bukti'

Barry Wain yakin 100 peratus dengan ketepatan fakta dalam bukunya Malaysian Maverick: Mahathir in Turbulent Times yang merekodkan kepincangan pentadbiran mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Wain berkata, semua maklumat tersebut, termasuk dakwaan penyelewengan berjumlah RM100 bilion oleh Dr Mahathir itu disokong oleh bukti.

Beliau juga mengarang buku itu dengan memasukkan pandangan Dr Mahathir bagi menyeimbangkan dakwaan yang dikemukakan.

Antaranya adalah kerugian melalui Perwaja Steel, yang didakwa Dr Mahathir "hanya RM1 hingga RM2 bilion," bukannya antara RM15 hingga RM20 bilion seperti ditulis oleh Wain.

"Dr Mahathir mempunyai memori singkat. Menteri kewangannya sendiri mengemukakan satu laporan audit oleh Pricewaterhouse (Cooper) di Parlimen pada pertengahan 1990-an. Kerugian pada masa itu, saya rasa berjumlah RM9.5 bilion dan ianya makin bertambah selepas itu.

"Dia tidak akan senang hati apabila diingatkan tentang perkara ini, tapi itulah kehidupan... Selagi saya (menulis dengan) seimbang kepada dia, dan saya telah terbitkan pandangan dia," kata Wain dalam satu wawancara khas dengan Malaysiakini semalam.

Dr Mahathir juga sebelum ini menafikan dakwaan Wain bahawa bangunan ibu pejabat Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dibina dengan dana awam.

"Saya ada satu salinan akaun Umno yang diaudit, termasuk dana politik rahsia dan ia menunjukkan dengan jelas, mereka ada berpuluh juta di dalam akaun ketika (Daim Zainuddin) mengambil alih," katanya lagi.

Tambahnya, beliau juga menemuramah banyak sumber untuk buku tersebut bagaimanapun tidak memasukkan kesemuanya sekali.

"100 peratus (yakin), kesemua fakta adalah benar. Tidak ada satu pun kesalahan dalam buku tersebut.

"Sehingga hari ini, ia telah diulas boleh ahli ekonomi di Australia, Hong Kong dan (ahli ekonomi) di rantau ini termasuk Thailand.

"Ada satu ulasan di Malaysia, dalam talian, yang menulis satu fakta salah yang saya terpaksa ulas, untuk jelaskan bahawa orang yang menulis ulasan tersebut telah membuat kesalahan fakta berhubung kesan pilihan raya 1969, antara lainnya," katanya lagi.

Wain berada di negara ini sehingga minggu depan untuk mempromosikan bukunya itu yang bakal diulang cetak kali keenam dan diterjemahkan ke bahasa Melayu dan Cina.

53 comments:

matkambing said...

mahathir kutty bukanlah seorang negarawan yang memikirkan kebajikan rakyat jelata semua! terlalu banyak penyelewengan yang berlaku semasa pemerintahanya.

Anonymous said...

jika benar harap setiap yg mereka lakukan dihitung Allah jua hendaknya, jika tidak benar, kebenaran akan diketahui juga akhirnya.....

cencalok said...

lek eleh...macam la pemimpin pas tu jujur dan amanah...Ingat sikit, PAs n BN same je..2 2 ade cina, kl PKR perintah ape ko pikie tak de penyelewengan ke....pasni arak pun boleh jual kat pasar malam agak nye....

merbok said...

cencalok, kau cakap buta tuli,

yg mungkin nak juai arak kat pasar mlm BN kot!

anwar raja smpah sarap..PTUII!! said...

hahahahaha...sm cam ayat nuar juburi "kami ade bukti"...hahahah..kalo ckp tanpa bukti tu nmnya fitnah wahai puak2 penyokong nuar juburi sume..tunjuk la bukti dlu..bodo nk mampos..

si_dolmat said...

apa akan jadi kalau betul2 ada BUKTI???
berani ke puak2 BN ni nak mengaku??
aku pun nak tgk gak bukti2 ni...

PR pembohong said...

hahaha..aku yakin la korng xde bukti..ckp je pndai..bukti umno bkr gereja mana??? bukti kaitan apco dgn gerakan yahudi mana???

korangkn pakar sebar fitnah..mn pkir bukti2 ni sume..korng akn sebarkn satu2 isu yg bg kelebihan kt korang..pastu rkyt akn heboh psl isu tu..bile mntk bukti snyp je..dr dlu smpai skrng tu la perang psikologi yg korng mainkn..sm dgn cr yahudi sbnrnya..mngkin tu hasil didikn soros n wolfowitz kt nuar juburi.

Anonymous said...

Tu la aku cakap org PR ni bangang2 tak reti ilmu ekonomi..

mahathir inspires proton - now we have Perodua etc..why? bukan ke mudah just simply import keta luar then dapat better quality at cheaper price? ini pemikiran sengkek puak2 PAS..semestinya bila Mahathir mencipta proton, quality yg dia letak adalah standard yg tinggi, however menda ni still dalam process pencapaian..

kenapa buat proton:

(i) bayangkan industri kereta yg besar melibatkan berbillion2 mengalir keluar dan ianya akn menyebabkan matawang negara jatuh disbbkan import keta yg tinggi.

(ii) bayangkan bagaimana besarnya industri keta ini memberi manfaat kpd rakyat2 malaysia, peluang2 pekerjaan yg dicipta melalui industri ini..

(iii) industri keta melalui byk process, dari pembekalan, logistik, pengeluaran, pengilangan, penjualan dan sales after service..kalu lah hasil daripada industri ini membantu menjadi asas ekonomi negara yg kukuh tanpa perlu bergantung kpd negara luar..

(iv) cabang2 diatas berkembang, memandangkan keta mempunyai beribu2 komponen2 penting, yg boleh menyumbang kepda industri2 lain di Malaysia

byk lagi, jenuh aku nak tulih..

mmg ada pro and cons menda nih, but sbg PM, dia tgk MACRO, menda lebih besar dari jangkauan akal TB yg bodoh bangang dan tolol..

kalaula proton mempunyai kualiti yg seiring dgn product luar, aku rase tiada sape akan mempertikaikan langkah strategik ini..walaubagaimanapun, usaha kearah itu masih berterusan, dan kini beransur2 pulih..Proton is moving to next level, it just they need the right people who can inspires Proton to the next level..

anti-firaun..

Anonymous said...

dr mahathir ada memory singkat...patutlah dia kata pernah kata melayu mudah lupa...

bond

si_dolmat said...

pasal APCO, DSAI dah citer panjang lebar berserta fakta dalam parlimen. Tp, YB2 BN senyap jek.. malahan nak heret anwar ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen pada 8 Jun.

sila lah layan youtube.. aku cari gak jawapan dari Najib dalam parlimen pasal issue APCO kat youtube, xde pulak..

Anonymous said...

wei dolmat..

aritu si azmin cakp ada BUKTI nak didedahkan..

Soalan AKU...MANE PEGI BUKTI TU? Pesal tak dedah?

PR memainkan politik persepsi..disuruh Bala membuat pengakuan bersumpah dan retract it a day later, then suh BAla lari..puak2 PR ckap ape? BN sorokkan BALA..common la..

the moment anwar ckp dia ade 6 kotak bukti pasal UMNO rasuah, korg mula la percaya buta tuli..itu strateginye..tp mana bukti tu? korg tanye la ANWAR, jgn cakap aje..buktikan..tp puak2 PR membuta tuli pecaya walaupun tidak melihat sendiri bukti tu..sape yg BODOH, korg gak yg bodoh..kena kencing..

byk lagi..kang aku komen panjang2 kang mcm blog aku plak..haha..

anti-firaun

si_dolmat said...

anon 5:22,

tgk lah youtube.. anwar dah citer panjang lebar pasal fakta.. ada x Najib balas balik??? yg depa kecoh, cakap kat media.. bahaslah dalam parlimen.. UMNO rasuah, xyah tunggu dalam kotak pun dah nampak... hahaha

Anonymous said...

dolmat..

pasal APCO, byk dielaboratekan kat blog ni..

theunspinners.blogspot.com

kau kaji balik ape yg nuar tulis dan bukti dan ape yg blogger tu tulih..anwar memainkan persepsi, masalahnya puak2 PR buta tuli taksub sgt ngan Nuar sampai buta mata gelap hati spt ezam bila pertahankan nuar masa sodomy 1..now dia da realise kesilapan..

ape kata korg muhasabah diri, beri peluang kat diri sendiri utk menerima bukti2 balas yg dikemukakan kerajaan, dan compare..

kalu terus pk ianya konspirasi, then mmg bagi bukti mcm mane pun korg akan tolak mentah2..ade otak pk rasional la weih..

anti-firaun

tuan komrad said...

fikir guna otak???..betul tu bai..

jangan guna lubang buntut cam sayfool dan yuden2 sekalian...


wakakakakakakakakakakakakakaka...

kete proton cam haram jadah..dah le mahal..lepaih tu menitis air aircond...

wakakakakakakakakakakak...bangang cam lubang buntut sayfool gak..kena sumbat dulu baru wokey kot??

wakakakakakakakak...

tanya ezam maner dianyer kotak bai..takkan nyuruk kat indon kot??

wakakakakakakakakakakak..

ezam wat bisnes jual bakso ngan import laki2 lambok kat indon...

wakakakakakakakakakakak...

Anonymous said...

KALAU NAK TAU PASAL NUAR... RISIKLAH PELAJAR MCKK YANG SAMA SEASRAMA DENGAN NUAR... PUJUK MEREKA.. TANYA CERITA SEBENAR (tAPI AWAS KEBANYAKKAN MEREKA SEKARANG DAH JADI ORANG BESAR).. TAULAH KORANG SAPA SEBENARNYA ANUAR..

joehan said...

ntah laa..aku pon xtau..3rd mind class punye org je skong lg nuar juburi tu..dh byk sgt pendedahan2 kwn2 baik die,bekas pengasas pkr..beribu2 ahli pkr tingglkn pkr..tp ade lg yg bodo n tolol skong nuar tu..
bukti2 kaitan die dgn yahudi smpai minah US bernm rachel motte pon pelik dgn perangai bermuka2 nuar..

taktik psikologi nuar n the geng die cm rpk..dieorg akn wujudkn isu2 utk tanmkn kebencian kt gov..dgn bantuan rpk..dh byk kali rpk menipu..nk aku buktikn x..tp korng still cy kt die lg..pelik tol aku..

lps tu korang asyik dok merungut hidp sush la..xleh cr mkn la..tp kje pemalas..nk gj naik la..usaha la sndri..ni asyik duk mkn gj ke..lps tu ckp melayu rmai miskin..korng yg pemals la yg sumbngkn statistik melayu miskin tu..sibuk dok harapkn gj naik..tp pemals..kje pon xiklas..

psl tajuk en3 ni..ape plak kaitan mahathir dgn ptptn???tajuk tulis ptptn..tp isi kt dlm die cite psl mende lain..hahahahaha...otak tahap longkng tulang babi n topeng berak ni..ko tau ke ptptn tu ape wahai admin si tulang babi n topeng berak??

kalo la malysia amek pnjaman imf cm nuar juburi cadngkn aritu..kompem smpai skrng kite still hutng dgn imf..dgn interest2 yg tinggi..so dolmat buncit..mn bukti2 umno bkr gereja..psl j/kuasa hak n kebebasan parlimen tu karpal sigh slh seorg ajk die..ade ke nuar juburi terngkn kt parlimen??xde kot..bg link kt cni kalo ade aku nk tgk..hahaha..tp aku geli nk tgk video2 nuar juburi tu..tgk muke die pon aku dh jijik..hahahaha.

tuan komrad sengal said...

angkt nuar juburi..bdk yg lembut aritu..nm die sukma darmawan..hahaha..xpenh mentri2 lain ade adk angkt..tp nuar juburi ade adk angkt..lembut plak tu..tu pon korng xreti nk pkir ke..n aritu aku nmpk tuan komrad n sukma kuar sm2 kt yogjakarta..hehehe..ehh lupe..anwar pon ade sm time tu.dieorg g honeymon kot.hahahaha.

laa tuan komrad..kete toyota n honda pon ade problm..siap kne saman2 lg kt us nun..ape??ko xtau??bengap tol ko ni..hahaha..tu la..ko asyik ngadap nuar juburi je..brita2 luar ko xtau..hahahaha.

tuan komrad sengal said...

se tau aku kt indon ade adik angkt nuar juburi..bdk yg lembut aritu..nm die sukma darmawan..hahaha..xpenh mentri2 lain ade adk angkt..tp nuar juburi ade adk angkt..lembut plak tu..tu pon korng xreti nk pkir ke..n aritu aku nmpk tuan komrad n sukma kuar sm2 kt yogjakarta..hehehe..ehh lupe..anwar pon ade sm time tu.dieorg g honeymon kot.hahahaha.

laa tuan komrad..kete toyota n honda pon ade problm..siap kne saman2 lg kt us nun..ape??ko xtau??bengap tol ko ni..hahaha..tu la..ko asyik ngadap nuar juburi je..brita2 luar ko xtau..hahahaha.

Anonymous said...

pencacai ubn-apco menulis komen menggunakan kepala lutut, ha,ha.....

mangersang

Tulang Besi said...

Anti Firaun.

Dalam nak buat Proton tu, bukan ke RM11-12 billion melayang tak tau ke mana?

Bukan mitsubishi yang kenyang ke?

Itu baru kos nak buat kilang dgn set up syarikat. Belum rugi kat tempat-tempat lain lagi.

Bukan ke kita rugi kat matawang asing kat Proton je dekat RM20 billion.

Anti Firaun otak letak kat lutut.

Hehehehehe

Wenger J Khairy said...

Anti Firaun,
Proton adalah bala ekonomi yg menyebabkan negara dibelungu dengan kerugiaan. Kita tengok kaedah yg diguna pakai di Thailand. Industri kereta di sana jauh lebih besar, teknologi jauh lebih tinggi dan rakyat dapat menikmati produk yg berjenama pada harga yg rendah.

Dr Mahahtir adalah seorang yg hanya memikirkan projek politik peribadinya. Saya rasa tak payah nak berhujah dengan mrk2 yg terlalu taksub dengan apa saja yg diperkatakan oleh chedet. Dia kata betul mesti betul!

Bagi saya, Barry Wain banyak berjasa kpd negara kerana membuka mata rakyat kepada kerakusaan mrk2 yg suka menggelar dirinya sbg negarawan. negarawan zimbabwelah tu yg didokong oleh blogger pencacai taik!

Anonymous said...

1.Bab proton!aku sokong puak yang komen madet!Proton merupakan liabiliti kepada rakyat malaysia!projek syok sendiri madet!!
2.Kerana nak nama!madet sanggup gunakan rakyat malaysia!juai kereta tak bermutu pada rakyat malaysia!!dahla tak bermutu harga tinggi pulak!!proton ni ada nyawa-nyawaa ikan lani kerana madet perbodoh!pekena!rakyat malaysia!!
3.Kereta buatan malaysia konon!enjin buatan sendiri kononnya!valve campro pun kena import dari australia!!
4.yang paling bodoh sekali!!madet tak guna kereta proton punnn!!anak-anak dia pun tak teringin pun guna proton!!
5.bab proton jee!!masuk belah TB nooo!!

dewatawanberapi said...

part ni aku setuju dengan budak down syndrom si tb ni...

kereta proton????

malas nak cakap...

Anonymous said...

Mahathir rugi RM100B,tak pe asalkan ROI >300B, kalau malaysia maju dalam masa 22 tahun perintah.. aku tak kisah kalau TDM belanja 300B pun.

Pak Lah belanja 270B dalam 5 tahun, tak nampak pun hasilnya..

PAS korbankan RM45j dalam Kohilal, mana hasilnya..buat perniagaan burung unta pulak tu.. apa punya biol pemimpin PAS ni.. niaga burung unta..burung unta.. kah kah kah

si_dolmat said...

anti-firaun,

kenyataan aku nampak macam berat sebalah.. tetapi, ko mungkin dah buta hati.

aku pernah beri komen kat entry lain mengatakan apa salahnya kita tukar kerajaan. Selagi negara kita mengamalkan demokrasi, kita tak perlu takut.. 1 penggal tak lama..

aku tak buta hati mcm ko tetap sokong BN sedangkan byk perkara yang aku rasa salah dari pandangan aku.. Kalau ko betul2 mengamalkan hidup seorang ISLAM, ko patut tahu apa yg tak betul dengan kerajaan BN.. Ingatlah beb.. KIAMAT nak dekat.. Ko nak ke generasi muda kita hanyut disebabkan kerajaan yang tah apa2 tah.. masalah sosial tak boleh nak mengatasi.. makin menggalakkan adalah.. pusat2 judi sana sini.. minum arak mcm minum teh tarik..

apa fungsi PAS dalam PKR?? mereka cuba nak mengajak kaum lain memahami ISLAM dan boleh terima kerajaan yg dipimpin oleh orang ISLAM.. ibarat berdakwah.. ko jangan buta hati lah...

Anonymous said...

bayangkan 100 bilion ringgit membazir oleh mahafiraun
sekarang subsidi nak di lupus
rakyat nak kena cukai
tapi lanun yang merompak negara
hidup senang lenang

pelik orang melayu ini
senang sangat kena tipu
tak sedar 22 tahun kena bodohkan
ni nak kena tipu lagi
subsidi nak kena ambil
leher nak kena cukai
tak sedar sedar kah kah kah

Anonymous said...

apa fungsi PAS dalam PKR?? mereka cuba nak mengajak kaum lain memahami ISLAM dan boleh terima kerajaan yg dipimpin oleh orang ISLAM.. ibarat berdakwah.. ko jangan buta hati lah...

KAHKAHKAH..lawak btol! cube bg statistik baper ramai saudara baru/muallaf sejak PRU 2008?

Err..kuil da naik S19 kat Shah Alam ape citer? yg tu nak mendekatkan diri ngn Islam xpun nak menghacurkan umat Islam.

Err..Kalimah Allah boleh dipakai utk org Kristian kate khalid Samad. Elokla..tu bila da byk anak Melayu murtad sbb terdapat kekeliruan dlm agama Islam dan Kristian nanti korg tuduh UMNO jgk bALIK.

Err...gamba YB Bogel dlm intenet.Tok Guru bole maapkan mcmtu jer??? Isyk..isyk best Islam mcm nih. yg kapir lain hukumnya, yg PAs lain hukumya, Yg UMNO semuanya haram masuk neraka.

Err...nak lantik kaki liwat sbg PM? kimsalamla..Karpal pun dok tanye Saiful knape tak mandi wajib lepas kene liwat. Karpal pun da agreed la tuh mmg anwar da liwat jubo Saiful.

Kahkahkah buduhnya..tak sedar PAS sekarang adalah kude tunggangan DAP sekarang. Jgn nak perasan korg tu big brother dlm PR.Slagi Nik Ajiz tukang angguk jer ape DAP nak, slagi tu PAS lingkup org Melau tak akan support PAS. Dulu aku malu nak sokong UMNO, katenye kuat rasuah. Tp skrg aku lg malu nak sokong PAS jual agama utk kepentingan politik.. hak Ptui!!!

kOn said...

sudah la yang komen kat sini...ampu org kaya je tau...semua yg annonymous tu mcm sial...sedar la sikit wei...hidup ni dah susah gila...lagi sokong BN..lagi sokong mahathir bodoh tu...macam la hidup korang ni semua senang sgt...entah2 hidup berhutang keliling pinggang...lagi nk sokong parti yg menjahanamkan negara...nampak sgt melayu ni perangai mcm mane...cakap kat tenet je la berapi2...ntah2 hidup sebenar mengemis sahaja...ilmu satu pun tarak.....

kon said...

hanya org bodoh je yang cakap keta proton tu bagus...haha...dan nampaknya mmg ramai org bodoh kat sini...ak rela negara ni xde kerata daripada hidup skrg ni yg susah gila...abis belajar je ak dh berhutang...mcm siot je nk bayar...yg org dulu2 tu...asal belajar dpt biasiswa?sungguh x adil generasi dulu...dh abis kaut semua...yg generasi skrg ko biarkan tanggung masalah korang...mcm haram...ntah2 yg bagi komen kat sini org2 dh tua2...dulu belajar dpt percuma je biasiswa...abis belajar xde hutang langsung...goyang kaki je keje gomen...

Anonymous said...

Kepintaran yang ada pada seseorang mamak itu adalah hobinya yang suka kelentong. Ini tidak terkecuali pada malaun yang bernama Mahadet. Dia telah menipu orang melayu dengan menggunakan khazanah negara dengan membina projek2 membazir serta merugikan rakyat. Fokusnya bukan untuk meningkatkan kantung poket rakyat tapi mengadakankan projek2 yang hanya memenuhi kantung orang2 umno dan kroni2nya sahaja. Rakyat di biar hidup secara kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.
Semenjak kejatuhan ekonomi malaysia yang dahsyat pada tahun 1997, ekonomi negara ini tidak pulih lagi selepas itu. Ini adalah kerana budaya membazir yang di amalkankan mahadet. Dia adalah makhluk yang sangat bahaya pada umat manusia seperti yakjuj dan makjuj. Dia patut di humban kedalam penjara kerana kesalahannya memungghkan duit negara dan diberikankan kepada orang2 seperti daim, tajuddin, halim saad dan ramai sekali. Mereka menggunakan wang haram untuk membolot kekayaan negara untuk diberikan kepada anak2 mereka. Dia juga berjaya mempengaruhi orang melayu yang bodoh tu, seperti pengikut2 umno bahawa dialah terpandai dari kalangan rakyat malaysia dan juga ke peringkat mempertikaikan janggut nabi s.a.w.

Anonymous said...

1.SERONOKNYA PUAK KAPIAQ HARBI NI!!
2.Nama Allah dapat dikongsi-senanglah nak murtadkan puak islam nanti-puak kristian pakiam.
3.Peguam syarie dapat dikongsi-senaglah dapat belitkan hukum islam nanti,macam kalpal singh dok belit undang-undang sekular sekarang-puak majlis peguam hindu.
4.China doll melempah ruah sampai kekelantan!!
5.Kedai judi haram dan halal banyak dari kedai maka nanti!!
6.Mak oiiii!!!syokkkkkkknya jika ramai keturunan pak kaduk ada kat tanah melayu nii!!

I help you, you help me wakakaka... said...

wakakaka...pak kaduk dari golongan pemuka yahudi la...

tuan komrad said...

wakakakakakkakakakakak...

nanti ezam plak ngaku lubang anus dia plak kena jolok...

wakakakakakakakakakaka.....

lepaih tu dapat pangkat tun...

wakakakakakkakakakakakkaka.....

kete poton kalo wat tukun kat laut china selatan pon ikan maleh nak singgah....

kete poton ...bengap cam juden gak...design mitsubushi yang dibuang dalam tong sampah,kedian proton kutip balik...

wakakakakakakakakakkaakkakakak...

dah kaloh pon,masih nak mengelat undi pos...perangai juden totok

wakakakakakakakakakakakakakkaka..

tuan komrad said...

sokong umngok adalah wajib...

menyokong kebaikkan kata juden2 sekalian..


wakakakakakakakakakakakakak..
lepaih tu bleh la rakyat malaysia beramai-ramai main pakau halal..memeriahkan lagi piala dunia...

wakakakakakakakakakakakakakakakakak..

fifa worl cup orang lain sibuk main bola...rakyat 1malaysia plak sibuk main judi...tu pesal bolasepak kat malaysia jadi cam haram jadah...

wakakakakakakkakakakakakkaka...

piala thomas pon kalah..padan muka hangpa

wakakakakakakakakkakakakakakakak..

malaysia kan BOLEH...

wakakakakakakakakakakakkakakaka..

proton pob boleh..BOLEH MAMPUS

WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKKA

TulangReput said...

Aku bukan nak kata apa,TULANG BESI tu siapa?yuran ahli pun kkantoi ada hati nak berblog,tupun dia pakai copy n paste,dia kenalke Barry Wain?:)kalau bodoh jgnlah berlagak pandai,ilmu ekonomi kosong nak melalak melaung,ni lah namanya bertelur sebiji riuh sekampung,TULANG BESI,sempena musim demo JUDI ni,yg bab ARAK takde nak buat demoke?,kat kelantan lesen arak renew,kedah n selangor lagi berlambak,aku dengar DAP pun sokong ko bantah JUDI haram.Cuma untuk makluman ko dalam DAP manade istilah halal ke haram.tu la,bila kata korang ni jadi pecacai DAP marah tapi mmg kenyataannya kan?

tuan komrad said...

perkiraan mudah....

zahid hamidi cakap tiada anggota pangkat tinggi terlibat dalam kes enjin jet hilang..hanya sarjan dan kontraktor je terlibat..

tup2,5 anggota tertinggi tudm saman kerajaan malaysia sebab pecat tanpa alasan..

wakakakakakakakakakakakakakaka...

siapa tipu sapa nih???

wakakakakakakakakakakakakakaka..

juden2 sekalian nganga je biler pemimpin juden mengelentong tanpa sedar...

wakakakakakakakakakakakak...

aduh..nak tergeliat urat kentut gua gelak..

wakakakakakaakak

tuan komrad said...

maner ade bukti kalo kita berjudi dapat kebaikan benggong???

yang bertaruh ramai,yg menang sorang dua..tu pon belum tentu...yang kaya,towkey judi jeee

nak kaya pegi keje la bangang..cam joehan cakap..keje jual insuran bleh beli 3-4 bijik kete..


wakakakakakakakakakakakak...

PartiKeRanjang said...

" JIKA JUDI DITERIMA MAJORITI CINA DAN DIBENARKAN OLEH AGAMA MEREKA, MAKA PAS AKAN MENGKAJI SEMULA KETETAPAN TERHADAP ISU ITU " - Ketua Pemuda PAS Mahfuz Omar : Nanyang Siang Pau 17 Januari 2001
-pelagi kita suruh MAHFUZ letak jawatan:)
-JOM DEMOOOO KENGKAWAN

ehh ada 1 lagi,

" Bagi penjualan arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja, kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya." - Nik Aziz Nik Mat, 19 November 1992.
-ni sampai sekarang ada jual kat kelantan ni,macamana?jom kita DEMO ramai2:)
PELAGI TUAN KOMRAD(SOSIALIS?) BENGONG,JOMMM KITA DEMO,JANGAN JADI PENCACAI DOK BANTAI ORANG LAIN JE,JOMM DEMO:)

Anonymous said...

Kemelut politik hari ini adalah hasil daripada projek pembodohan orang Melayu. Masih ramai lagi orang Melayu yang bodoh sehingga mereka gagal untuk membezakan apa yang betul dan apa yang salah; apa yang hak dan apa yang batil.

Projek bodoh ini telah juga memesongkan nilai budaya orang Melayu. Orang Melayu yang telah dibodohkan gagal melihat bahaya rasuah, malah mereka dengan bangga akan mengangkat pemimpin pengamal rasuah.

Orang Melayu yang telah berjaya dibodohkan gagal melihat bagaimana sistem kehakiman dan keadilan dalam negara ini boleh dijual beli. Mereka ini terus ingin menjadi bodoh.

Orang Melayu yang ingin terus menjadi bodoh gagal melihat pembunuh, penculik, pengambil rasuah – ini semua bukan pekerjaan salah.

Budaya songsang lagi bodoh ini melihat kejahatan itu sebagai baik dan suci kerana ia dilakukan oleh manusia Melayu beragama Islam yang memiliki kad gerombolan United Malays National Organisation.

Ahjamal said...

Those who supported the great robbery of TDM and UMNO are also part of the grand robbery. They should be ashamed for being a Malay worst so called UMNObuta.

www.1malaysiafriends.com said...

Advertise your business, products, blog or website FREE at 1MalaysiaFriends.com today , FREE membership

1MalaysiaFriends.com is an active online social network for malaysian.

- FREE profile, groupsite or fansite
- FREE Blog
- FREE classifieds posting for business, products, blog or website
- FREE Photo Gallery
- FREE Video /Youtube site
- Online Radio
- Online News Portal (In English & Bahasa Melayu)

www.1malaysiafriends.com

Register Today

Anonymous said...

kalau dah proton tu tak elok beli lah naza k, honda ke toyota ke.. apa ke susah... ni beli proton gak.. tulang besi siap tayang kat orang kampung lagi... ceh memang tak tau malu.. pandai kondem aje... goblok cilik-cilik orak mothar wes tuek nyusah ke wong.

Unknown said...

Aku setuju dgn projek Proton dan kilang besi ni.Ianya sebagai jalan pintas kepada industri berat.Langakh ini sebenarnya langkah bijak.Malaysia telah mendapat sedikit sebanyak teknologi berat melalui usaha usaha sama ini.Ini disebabkan jurutera jurutera Malaysia juga turut terlibat membangunkan keseluruhan kereta berkenaan.

Yang salahnya adalah kekorupan yg berlaku.Jika 10 billion di beri utk projek projek berkenaan hanya beberapa puluh peratus shj yg betul betul dilaburkan kepada projek berkenaan.Selebihnya akan masuk kedalam kantung org org UMNO.

UMNO bukan nak nak buat projek kereta tu sangat tetapi sebab nak kan persen dari pelaburan pelaburan berkenaan melalui anak anak syarikat yang membuat pelbagai peralatan komponen Proton.

Itu sebab semua projek projek berkenaan bermasalah.Dan tiada siapa pun yang diseret kemuka pengadilan diatas kerugian berkenaan.

Jadi kita perlu berhati hati bila memberi komen mengenai projek projek berkenaan.Kita perlu menekankan isu korup salah laku puak puak UMNO ini dan bukannya kewajaran sesetengah projek berkenaan.

Anonymous said...

Rakyat Malaysia nie bodoh dan bangang!!! Selagi tak merana mcm di Indonesia selagi tu tak sedar...Barang dah mahal..minyak nak naik...tol berjela jela...kos sara hidup tinggi..tapi bila mula kerja gaji RM1200 dah seronok giler..naik la moto ke hulu kehilir...Allah bagi mata utk melihat dan otak untuk berfikir...bukan membutakan mata utk lihat kebenaran...Barisan Najis nie dah lama menipu Rakyat Malaysia...Pengundi di Sibu dan pendalaman Sarawak pun tolah Bee End..

Aku heran rakyat yg tinggal di bandar dan dapat berintenet hari2 pun masih bodo dan sanggup menjadi bangsat di negara sendiri!!! Tapi kalau dah Melayu memang begitu...akan terus Layu di tipu Melayu yang berkuasa...Sokong lah Barisan Najis selamanya!!! Harapan cucu cicit akan merana di bumi yang tak bertuah ini!!!Hidup Melayu bangsat yang bodoh memperjuangkan masa depan yang gelap untuk cucu cicit!!!!!

Anonymous said...

Selalu kita dengar atau kita terbaca ayat yang berbunyi "melayu bodoh..."

Kalau kita kata melayu bodoh maka dengan sendirinya kita akan babitkan Tun Mahathir yang mengaku melayu juga sebagai melayu bodoh. Tapi dia telah joli dan habiskan duit kerajaan malaysia sehingga RM100 billion. Dan tiada siapa yang berani mendakwa dia di mahkamah.

Dan bagaimana dengan Datok Seri Mohd. Najib Razak... apa kah dia PM Malaysia yang bijak..?

Siapa sebenarnya melayu bodoh...?

Apa yang berlaku dalam Malaysia hari ini, melayu bodoh tidak lain adalah ahli UMNO Baru.

Semua ahli UMNO adalah melayu bodoh dan sentiasa diperbodohkan oleh pemimpin yang mereka pilih.

Dalam islam judi adalah haram. Pemimpin mereka meluluskan lesen judi bola, mereka tidak berbunyi untuk membantah sedangkan keseluruhan ahli UMNO beragama islam...

Kenapa mereka membisu... kerana mereka adalah ahli UMNO yang bijak tapi telah dibangangkan oleh pemimpin mereka.

Bagaimana ahli UMNO boleh dibangangkan... puncanya kerana mereka telah diberi makan rasuah. Rasuah hampir sama dengan nasi kangkang yang boleh menjadikan seorang suami menjadi dayus terhadap isterinya.

Untuk pengetahuan kita semua...
Apa saja keburukan yang berlaku dalam pentadbiran kerajaan Mohd. Najib hari ini sesungguhnya seluruh ahli UMNO yang muda, yang tua, dan yang dah nak mampus mesti dipersalahkan kerana mereka memilih ahlinya yang bermasaalah jadi pemimpin haramjadah.

Khairul said...

tahu tak kamu bahawa anak Wain ni one of Singapore think tanks' adviser...
Adalah tugasnya untuk discredit Malaysia melalui apa2 medium...
Tapi takpe, kalau dia kata ada bukti, datangkan buktinya...
TDM dah minta kerajaan Malaysia luluskan permit cetak buku dia, supaya TDM boleh saman si Barry nih...

tuan komrad said...

wakakakakakakakakakaka...

judi yang sedia ada tak cukup..sebab tu kena tambah lagi...kata jibon dan juden2..nak menambahkan pendapatan negara...

wakakakakakakakakakaka..judi halal akan mengakibatkan orang malayu tanpa segan silu turut serta bertanding...

wakakakakakakakakakaka..jakim dah beri cop pengesahan halal....

wakakakakakakakakakakakaka...

oleh itu juden2,pemuda umngok dan perkasa perut boyot taknak demo...mereka simpan telo kat rumah sambil tgk cite tamil...

wakakakakakakakakkaka.....

lepaih tu nak slahkan orang lain sebab tak reti nak menjawab...

wakakakakakakakakakakak..akai setaraf lubang buntut sayfool

wakakakakakakakakakakakaka...

fc3smk2 said...

AKu Memang Benci Manatang PROTON HARAM JADAH!!!!! CUKAI Punya Pasai Melepas aku Nk pakai MAZDA3....Klau xnak Jd BODO jgn Beli PROTON...melayu bangsat je pakai proton...

Anonymous said...

yang tak jujur dlm PAS tu sebenarnya adalah org upahan UMNO jadi virus ala2 TROJAN HORSE utk merosakkan PAS. PAS tercemar kerana ada geng trojan horse nilah. PAS sebenarnya suci bersi sesuci perjuangan yg dilaungkan demi kedaulatan dan keagongan ISLAM sepanjang hayat.

pas pon skong judi??? said...

xde en3 terbr ke tulang babi n topeng berak..ni aku nk bg panas ni..korng puak2 pas yg taksub kpd nuar juburi pon skong judi gak kn..alaaa..jgn tpu la..hahahaha...

negeri2 bwh pr kedai2 jual no ekor lesen2 dieorg korng renew jgk kn..lesen2 premis bwh kerajaan negeri..kerajaan negeri bwh pr..Pas dlm PR..kesimpulannya...

PAS PON SKONG JUDI!!...HAHAHAHAHAHAAH.
korng ni ckp je lbh kn..hahaha.

tuan komrad said...

wakakakaakakakakakakak...

juden2 dah menunjukkan perangai bebal mereka......

wakakakakakakakakakakakakak...
gua nak tanya,pas ada cadang nak bagi lesen judi halal ke tak???

JUDI HALAL?????????dapat cop jakim ka???


wakakakakakkakakaka......gua bagi simple explanation.judi ni cam ubat batuk..

ibarat cam orang sakit tekak..bagi ubat batuk,tapi kena kontrol la,sebab takut ketagih..

kalo terlebih kuantiti,mula la ketagih semacam je..kpla otak jadi mereng cam juden..hingus meleleh cam lembu kena sakit mulut dan kaki

kedian, rasa tak kick kalo guna ubat batuk je,mula la cari ayak ketum campur taik ayam candu..bagi perangat lagi...

nak lagi deras, terlibat ngan ganja,syabu,ice...padahal mulanya hanya penggunaan ubat batuk tanpa kawalan..

wakakakakakakakakakakakak...

kesimpulannya juden2 kalo antar sekolah agama petang pon masih bengap jugak...otak dah keraih cam getah sekerap...

wakakakakakakakkakakakakaka..
pegi belajar ngan sammy vello la wei..

wakakakakakakakakak....

aku nak join geng mugilan lar....

wakakakakakakakaka..hidup GAS...

tuan komrad sengal said...

pas mmg xcdang judi..tp pas x pernh nk marah,buat demo or bantah pembaharuan lesen2 premis perjudian bwh negeri2 PR....so kalo korng xbntah mknenye korng skong la kn???hahahaha..kalo benci dlm ati tu tndenye selemah-lemah iman..tp aku pasti korng bkn nk amek tau pon psl ni...yg krng nmpk cume keslhan org lain espicially umno..btul x tuan komrad sengal..hahahahaa...

yeah..hidup GAS..kasi buang sm itu samy tua..hahaha.

PartiKeRanjang said...

si barry wain tu yg tulang besi percaya?haha,mmg bergantung ngan penjajah,ngan PKR kena jajah,ngan DAP kena jajah,ko taknak minta derma ke kat blog ni Tulang Besi?nanti kantoi lagi la tak bayor yuran..