"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, July 25, 2010

Hikayat Satu Kosong Kosong Satu...

Berbicara tentang perpaduan Melayu (Islam..?) memang membosankan. Sudah berkali-kali diajar masih tidak mengerti. Burung kakak tua sekalipun mungkin sudah boleh menghafali apa yang diajar tuannya. Tapi adat bercakap dengan Orang Kuat Umno, IQnya barang kali bawah 80. Jika di US, dengan tahap pemikiran begini nak masuk sekolah rendah pun tak layak. Kena masuk sekolah khas.

Tidak ada apa-apa istimewanya dengan Melayu. Yang memperkuatkannya hanyalah Islam. Kerajaan Melayu Melaka pun kuat bukan kerana bangsanya. Setelah bergaul dengan pedagang2 Muslim dari Arab dan India, dan selepas rajanya memeluk Islam, barulah tersirna kehebatan kuasa Melayu sebagai sebuah Empayar.

Apalah sangat jika kita meniru apa yang telah diucapkan oleh Amir Faisal seperti di atas. Atas nama nasionalisme Arab, bapanya, Sarif Hussein , telah membayar harga yang cukup tinggi untuk dibayar oleh umat Islam seluruh dunia hingga kini -kejatuhan Empayar Islam Turki. Itu pun bukan kerana kebijaksanaannya mempelopori idea baru.

Sebenarnya, kata-kata ini pernah diulang hampir 80 tahun sebelumnya di Eropah menjelang Revolusi 1948. Lajos Kossuth misalnya, ahli politik juga seorang peguam mengutarakan kesatuan bangsa Magyar untuk membebaskan Hungary dari Austria. Dalam masa yang hampir sama, apabila Frantisek Palacky, nasionalis Chezc yang berjuang untuk kebangsaan Slav di Bohemia dan Moravia gagal mencapai cita-citanya, tiba-tiba nadanya bertukar menjadi pemuja yang lebih Austrian dari Austria. Begitu mudahnya seorang pejuang bangsa bertukar watak.

Kini nada perpaduan Melayu dipalu sekali lagi. Apa salahnya, Islam juga yang untung, kata mereka. Buat sebahagian generasi muda yang mungkin tidak mengingati, mari kita ikuti sejarah pengkhianatan Umno terhadap bangsa Melayu. Sengaja saya selang selikan dengan tulisan yang dihitamkan supaya tidak berpinar mata dek panjangnya senarai ini:

1. Siapakah yang menukar wang Royalti kepada wang Ehsan pada tahun 2000 apabila PAS berjaya merampas negeri dari tangan BN dalam PRU 1999?

2. Siapakah yang menghalang kerajaan kedua2 negeri bermajoriti 95%Melayu menikmati hasil royalti Petronas, sedang negeri2 seperti Sabah dan Sarawak tidak dikenakan tindakan sama?

3. Siapakah yang menghalau peneroka bandar Melayu di Kg Berembang, Kg Plentong, Kg Chubadak, Kg Malaysia Tambahan?

4. Siapakah yang menghalau Melayu Pulau Pinang dengan helah pembangunan hingga mereka merempat ke Seberang Jaya dan Kedah Selatan?

5. Siapakah yang menggadai Tanah Rezab Melayu hampir 50% dari 3 juta hektar pada 1948 kepada 1.6 juta hektar pada 1997?

6. Siapakah yang membunuh orang Melayu kerana perbezaan fahaman politik di Kg Memali, Lubuk Merbau dan Hutan Aji?

7. Siapakah yang membolot saham AP untuk menantu dan kroni, sedang ia adalah hak setiap rakyat dibawah dasar DEB?

8. Siapa yang melingkupkan dasar DEB hingga milikan ekuiti Melayu tersekat kepada 18% pada 2000.

9. Siapakah pula yang memansuhkan DEB, dan diganti dengan dasar Liberisasi dan Model Ekonomi Baru yang mesra kapitalis dan anti subsidi?

10. Siapa yang menyelewengkan dana untuk orang2 Melayu yang miskin dalam program PPRT?

11. Siapa yang mengkhianat wasiat Raja2 Melayu menjelang kemerdekaan supaya tidak diserah bukit, gunung dan pulau kepada bukan Melayu?

12. Siapa yang mencipta krisis perlembagaan 1982 yang menyebabkan kuasa Yang DiPertuan Agung terhakis dan hanya sekadar menjadi rubber stamp Parlimen?

13. Siapa pula yang melucutkan kekebalan raja2 Melayu pada awal 1990-an?

14. Siapa yang menggelarkan rajanya 'MENATANG' bila namanya ditolak sebagai Menteri Besar Terengganu selepas PRU12 yang lalu?

15. Siapakah yang mengubah sempasan kawasan undi majoroti Melayu bila Melayu sendiri menolak Umno dalam PRU 1999?

16. Siapa yang melanggar peruntukan Perlembagaan mengenai hak2 istimewa Melayu untuk mendapat biasiswa?

17. Siapa yang menukar biasiswa kepada pinjaman dengan kadar 4%?

18. Siapa yang mencemar bahasa Melayu dengan istilah-istilah "infotainment", "boulevard", "presint", "bajet" dan lain2?

19..Siapa yang menukar bahasa pengantar dari bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris dalam pembelajaran Sains dan Matematik pada ketika jurang pendapatan bandar-luar bandar semakin melebar?

20. Siapa yang mencadangkan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris untuk SPM dan bahasa pengantar Inggeris di universiti2?

21. Siapa yang jual air kepada negara jiran dengan harga 3 sen 1000 liter, dan jual balik kepada rakyatnya sendiri dengan harga 80 sen 1000 liter?

22. Siapa yang serah blok minyak kepada negara Brunei tanpa persetujuan DUN, Parlimen atau YDPA?

23. Siapa yang cuai menjaga tanahair sendiri hingga Pulau Batu Putih dan Singapura terlepas ke negara orang?

24. Siapa yang menghapuskan tulisan jawi dari diajar di sekolah2?

25. Siapa yang kata Sekolah Agama Rakyat (SAR) tempat melahir militan dan ekstrimist?

26. Atas alasan itu, siapa yang menghentikan geran perkapita kepada SAR hingga menyebabkan sebahagian institusi pendidikan agama hidup segan, mati tak mahu?

27. Siapa yang mencadangkan pelan pembangunan Kg Baru Kuala Lumpur hingga membuka milikan kepada 40% bukan Melayu?

28. Siapa yang kekang akta2 maklumat, Auku dan pandangan2 kedua orang Melayu supaya orang Melayu senang diperbodohkan?

29. Siapa yang naikkan harga petrol,diesel dan barangan asas kepada ketika Melayu adalah golongan majoriti yang miskin di negara ini?

30. Siapakah pula yang memperbodohkan dirinya konon mengaku Melayu sedang nama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) dibuang dan diguna bahasa penjajah UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION (UMNO)?

Senarai pengkhianatan Umno terhadap orang2 Melayu memang panjang. Ia tidak habis untuk ditulis dalam sehari. Apa yang penting, ia sudah terakam dalam sejarah. Khalayak yang memalu gendang perkauman ini patut malu pada diri sendiri, pada saat mereka di puncak kuasa tidak pernah pula terdengar retorik Islam dan Melayunya. Kini menyedari kuasa semakin jauh dari genggaman, tidak perlu lah lagi umat Melayu yang selama ini diperbodoh dan diperkuda semahunya, memberi bantuan talian hayat dan oksigen.

Kalaulah Umno hidup ribuan tahun yang lalu, mungkin epik Yunani Homer, Illiad and Oddysey atau pun Hikayat 1001 Malam tidak akan mendapat tempat di sisi penglipur lara, penulis buku, pemikir sastera-sejarah, pemikir sosiologi mahu pun pembuat filem. Demikian banyaknya yang dikisah dalam hikayat dari Parsi itu, mengikut lagenda, sesiapa yang membaca seluruh koleksi cerita ini akan menjadi gila.

Alahai, kalau membaca hikayat sepanjang ini menjadi gila, siapa pula yang mampu mengingati ratusan pengkhianatan Umno terhadap Melayu. Besar kemungkinan anda akan jadi GILA BABI!!!

Sorong papan tarik papan
Buah keranji dalam perahu
Belajar sejarah Umno beri alasan
Belajar kitab pun Umno tak mahu

-Teratai Liar

58 comments:

Anonymous said...

pencacai tegar macam big dog dan rocky tak akan mengaku punya walau seribu perkara buruk UMNO dicatat dlm sejarah.

apatah lagi parpukari...

sonduk solaie ado said...

Pada pendapat aku, hujahan seperti ini jika rakyat mula menyokong PR...tidak boleh lagi kita anggap mereka gologan AL JUBURI atau KUDA DAPigs.

Senarai salahlaku penipuan ini terlalu panjang dan relevan kalau kita yang lengkap ilmu untuk menafikan.

Mari kita tengok apa kata golongan pencacai umno. Apakah dorang ni akan guna bahasa lembu bila hujahan yang bernas dan jelas ini disiarkan.

kah kah kah

Anonymous said...

Tambah lagi! Siapakah pemimpin umno yang menghina agama orang melayu (ugama islam) seluruh Nusantara dengan mencaci Nabi mereka dengan mengatakan, Nabi mereka tak potong janggut pasal masa tu tak ada gillette.

Siapakah pemimpim umno yang melarang umat islam dalam negara ini memakai serban, sedangkan kafir harbi boleh pakai serban?
Jawab, jangan tak jawab wahai pemimpin Apno dan pencacai penjilat taik umco.

M Kapoor said...

AkU NAK TAMBAH SIKIT....

A) Bangsa apakah sekarang ini yang hendak memecahkan pemilikan tanah di Kampung Baru yang asalnya adalah 100% kepunyaan melayu.

B) Parti apakah yang telah mengatakan kalau tidak ada orang bukan melayu utk pembangunan di Kampung Baru nanti maka Kampung Baru tidak akan maju?

he...he...he...
depan mata tak nampak lagi ka wahai beruk2 UMNO. Berdemo lah kerana pemimpin hampa tu mengutuk dan merendahkan bangsa hampa sendiri.

matkambing said...

perpaduan melayu dicanangkan apabila apno-apko sedar mereka telah ditolak rakyat! peluang bn untuk menang pada pru 13 ini amat tipis melainkan jika diadakan pru dalam masa terdekat. segala kebobrokan bn telah diketahui oleh rakyat dan amno-apko cuba mengaleh pandangan supaya rakyat melupakan kepincangan ini seketika. orang melayu yang menyokong umno-bn hanyalah mereka yang bodoh, bebal dan mudah ditipu!

Anonymous said...

Askum geng-geng semua..

Disini saya terpanggil utk menyebarkan ilmu yang sangat berguna pada kwn kwn sekalian..

Ada diantara kita yang tidak tahu dan tidak ambik kisah pun atas perkara yang akan saya sampaikan..

Pertama..
Sapa yang tahu apa itu Dajjal, Freemason n Illuminati..Apa Kaitan antara Dajjal dan Freemason n Illuminati..

Kedua..
Sapa tahu bendera M'sia dan binaan KLCC dan namanya ada kaitan dengan Freemason..

Ketiga..
Sapa tahu Freemason dah bertapak di Malaysia dan salah satu branchnya ada di Penang..

Keempat..
Sapa tahu yang ada dikalangan raja dan pak menteri menjadi ahli Freemason..

Kelima..
Sapa tahu org yg cuba membongkar Freemason dan Illuminati di USA telah dibunuh..

Secara ringkas..
Saya minta kepada semua umat Islam yang benar benar beriman kepada Allah supaya membuka laman web dibawah dan cuba mengkaji demi untuk persediaan yang bakal mendatang..Jangan ingat parti UMNO wujud utk org Melayu..Tetapi parti ini ada agenda tersendiri..mereka para pemimpin atasan sebenarnya tidak mempedulikan Islam kerana mereka gagal melaksanakan hukum Hudud..Ingat hukum ini dari Allah, siapa kita manusia yang dijadikan nya mempertikai ssuatu dari Allah..Anda nilai sendiri dimana UMNO..


Kepada mereka yang dahagakan ilmu sila bukak laman web dibwh ini:

http://mistisfiles.blogspot.com/2008/09/fail-no-00013664-freemasonry.html

Nawi said...

anon 9.40am..

good info.. tetapi alangkah terlebih bagus kalo semua org.. maksud aku SEMUA ORG YANG BERKATA DIA MENCINTAI ALLAH SWT dan RASUL2NYA terlebih dahulu menyelongkar Kitab Tafsir Al-Quran, selongkar kitab2 hadith shahih muktabar, kitab2 sirah muktabar...

Anonymous said...

1.Apa yang dijelaskan diatas memang terbukti!!tak boleh disangkalkan lagii!!
2.Cuma apa yang terjadi diselangor dan perak tempohari!!menyebabkan majoriti umat islam terkejut!!ingatkan pas akan jadi kuasa dominan!!rupanya pas hanya minoriti di selangor dan perak!!jadi boneka semata-mata!!
3.Kalau ditakdirkan Pr menang pada pru 13 nanti!!kerajaan yang bakal terbentuk adalah kerajaan sepertimana berlaku diperak!!kerajaan nizar!!ketua ditangan islam!!yang memerintah adalah puak kapiaq harbi!!
4.Malah kalau dilihat senario sokongan puak islam pada Pas semakin menurun!!sekarang cuma 25-35% puak melayu dan islam yang sokong pas!!hanya puak cina kapiaq harbi yang menyokong pas!!
5.Masalahnya sekarang!!pada pilihanraya ke13 nanti!!pas hanya akan bertanding pada kawasan majoriti melayu!!ini bermakna pas akan bertanding dengan umno!!pola sokongan melayu sekarang memihak pada umno!!
6.Dalam konteks diatas!!macammana Pas boleh menerajui PR nanti!pas hanya malukut ditepi gantang!!maka kerajaan seperti kerajaan nizar akan terbentuk!!!PM mungkin puak Pas!!penggubal!penentu keputusan adalah DAP!!ini bermakna!!malaysia akan jadi singapura kedua!!
7.Pantang tok nenek oiii!!komunis "menawan" malaysia!!!!

M Kapoor said...

Apa2pun Melayu UMNO ni memang tak guna.

Perosak bangsa melayu sendiri.

Parti perkauman yang kuat..

Habis hak2 Melayu di rosakkan oleh Melayu UMNO sendiri.

Dengan Pak Mufti yang bersifat KeMaluannya (sorry...keMELAYUAAN) yg terlampau.....

Mau lagi pilih UMNO berkuasa masa PRU-13 nanti...????

SORRY LAAAAAAAA....!!!!

FMZam said...

Teratai Liar,

Jelas sekali pencacai2 UMNO hanya bersuara didalam blog ini pada hari2 bekerja aje, waktu kerja depa ialah Isnin-Khamis, hujung minggu depa tutup kedai. Hari ni Isnin, kejap lagi jem la traffik kat blog ni, bingitlah dengan bising air-hon kereta depa sampai kita pun kena 'lawan hon' dengan depa. Jap lagi pelesit yang pakai plet Johor (JAJ-Joehan Al-Juburi) dan geng2 plet Peraknya (A-Anonymous) akan mencemarkan udara dan bunyi dlm blog ini dengan asap hitam dari ekzoz besar mereka. Itulah kerja mereka sebagai pencacai upahan UMNO.

Aku ada terbaca si Parpukari marah2 ada orang jaja nama blogger ni kat orang2 tertentu. Mula aku tak faham kenapa dia marah dan mengapa dia concern sangat orang jaja nama dia, tapi bila ada orang bercakap tentang si Parpukari ni boleh hidup mewah dengan jadi blogger UMNO, maka fahamlah kenapa dia marah. Rupa2nya blogger2 upahan UMNO ni macam 'agent runner' yang mendapat upah mencacai untuk kepentingan UMNO berlawan dengan blogger2 pro PR dan depa pulak akan upah pencacai2 yang terdiri dari macai2 pemberi komen masuk blog untuk pihak depa. Jadi inilah salah satu caranya yang orang kata buat duit dalam internet. maka jadilah blog satu medan perang antara askar upahan UMNO (mercenary, soldier of fortune) dengan kita yang hanya tentera partisan PR.

Bukan calang2 orang yang boleh jadi blogger upahan UMNO ni, semuanya blogger2 tu hebat2 orangnya dan juga tulisannya sehingga blognya jadi cukup established. Namun semua blog2 pro-UMNO serupa aje macam majalah/akhbar2 satira (satire)-menidakkan apa saja serangan keatas kerajaan UMNO-BN ni melalui serangbalas yang berupa ranting, slander, fakta diputarbelitkan dengan tipu dan fiksyen, misinformation , disinformation,dll. Semua itu dibuat untuk membanjirkan/menenggelamkan (innundate) maklumat benar dengan maklumat palsu sehingga pembaca keliru. Tujuan mereka kalau tak dapat mempengaruhi pemikiran rakyat pun sekurang2nya dapat meneutralkan keadaan.

Namun satu yang nyata dalam banyak perkara, apa pun yang dilakukan oleh mereka ni, kerajaan UMNO-BN ini tidak dapat menjawab hampir semua allegation yang disuarakan oleh rakyat tetapi bertungkus lumus mengalihkan tumpuan kita dari kedurjanaan mereka dengan cara menyerang PR dengan apa yang PR serang mereka. Dan blogger2 upahan UMNO inilah yang cukup pintar dalam meningkatkan 'tenacity' serangan dengan tulisan mereka yang cukup kreatif.

Kalau pencacai2 UMNO kata apa yang aku kata ni sama juga dengan blogger2 pro PR buat, maka aku lebih yakin pada kenyataan yang selagi kerajaan ini tidak mampu menjawab apa yang disuarakan oleh rakyat, aku lihat itu adalah tindakan mengelak (evasive action) oleh UMNO yang berusaha buat apa saja untuk terus berpaut pada kuasa yang menjadikan UMNO kaya raya dengan modal memperjuangkan MELAYU.

Agaknya negara ini perlukan krisis untuk menyedarkan rakyat supaya jangan leka dengan politik. Agaknya negara ini perlu jadi seperti dua Korea dimana Korea Selatan yang dulunya lawan bola dengan kita pun tak menang tapi sekarang Korea Selatan membangun begitu cepat dari debu perang untuk maju bukan saja dalam bola, tapi badminton, industri perfileman, industri ketenteraan, auto-mobile, ICT, etc.

Kita ni tak habis2 berpolitik untuk perjuangan Melayu yang hanya akan jadi contoh 'negara maju yang mundur' menjelang 2020. Betul lah UMNO ni Parti Pak Kaduk yang hanya pandai buat sorak, kuat bersorak dan menang sorak, tapi kampung tergadai. Pun UMNO hanya sibuk mencanang zaman kegemilangan Kerajaan Melayu Melaka dalam meniup nasionalisma Melayu. Kegemilangan lampau buat apa kalau sekarang ni tak mampu bangkit dari 'kejatuhan Kerajaan Melayu Melaka'? Kita rakyat ni asyik tengok cerita 'retro' UMNO aje berputar berulang2 padahal bangsa2 lain yang tamaddunnya jauh lebih maju dari kita sejak zaman kegemilangan Melaka pun tak heboh nak ceritakan macamana jauhnya langit dengan bumi kegemilang Melaka tu nak dibandingkan dengan kegemilangan mereka yang kontemporari dengan kita pada zaman itu.

ofekenofee said...

wakaka...
mana pencacai nih?
dok kumpul fuckta ker?
wakaka...
nak mengolah persetujuan rakyat kot?
wakaka...
naik minyak = selaras harga
wakaka...

Anonymous said...

1001 menda kat atas ni cuma dikaca mata pembangkang..utk memasinkan lauk, perkataan negative yg digunakan spt "membunuh, menggadai, menyeleweng, melingkup, menghalau etc cuba utk menjadikan seolah2 majority rakyat Malaysia ni teramatlah bodoh mengundi UMNO and BN sbg parti memerintah Malaysia sejak dulu hingga sekrg..

itu yg klakar nye..sbb rakyat malaysia ni bukanlah bangang dan bodoh spt yg disangkakan..walaupun BN telah buat taik zaman tok dolah and kj, still, BN & UMNO tetap pegang parlimen..PRU12 mmg digunakan rakyat utk mengajar BN yg leka, but still tak membenarkan pembangkang menguasai kerajaan..

kalu aku nak zoom satu2 menda yg ditulis kat atas tu, mmg panjang lebar la citernye..tp bg aku mmg standard pembangkang punye mindset..menjaja keburukan org lain, tp diri sendiri buat taik bersepah2 wat dunno..ape yg nak diherankan..

mungkin teratailiar ni tak cukup maklumat, or dikencingkan dgn pembohongan or statement2 half truth dari RAJA PEMBOHONG..itu pasal dia tulih camni..dan pencacai2 berkokok2 riang..

zahrain and zulkifli nordin tu dulu pencacai2 mcm korg gak..ezzam jgn citer la betapa besar tahap pencacainye sampai tak kisah kuar masuk penjara. cuma bezanya diorg ni la ni da serik asik kena kencing berkali2..tu yg da insaf tu..korg bila lagi nak insaf?

anti-firaun..

p/s: byk2 kan berdoa spy ALLAH tak gelapkan ati kite ya..

Demang Lebar Daun said...

tu dia aihhh...
da masuk dah...
wakaka
kah!kah!kah!
meh aku betul kan ko anti firaun...
Siapa menggeletek 40 Melayu kat Memali...
betul tak...
wakaka

jit_tontoya said...

TERATAI LIAR,

aku tambah lagi satu!!!!!!!!!

SIAPAKAH SAIPOL ?, BERIMAN SANGATKAH SAIPOL ? DULU TUDUH DILIWAT....TAPI SRG MUNGKIN PELIWAT!...CUBA CHEK JUBUQ DPP TU KOT-KOT TELAH DIBALUN OLEH SAIPOL RAJA FITNAH !!!!

ORG MACAM NI PUN NAK DIPERCAYAI kihkikkih

aku tambah lagi satu!!!!!!!!!

SIAPAKAH SAIPOL ?, BERIMAN SANGATKAH SAIPOL ? DULU TUDUH DILIWAT....TAPI SRG MUNGKIN PELIWAT!...CUBA CHEK JUBUQ DPP TU KOT-KOT TELAH DIBALUN OLEH SAIPOL RAJA FITNAH !!!!

ORG MACAM NI PUN NAK DIPERCAYAI kihkikkih


aku tambah lagi satu!!!!!!!!!

SIAPAKAH SAIPOL ?, BERIMAN SANGATKAH SAIPOL ? DULU TUDUH DILIWAT....TAPI SRG MUNGKIN PELIWAT!...CUBA CHEK JUBUQ DPP TU KOT-KOT TELAH DIBALUN OLEH SAIPOL RAJA FITNAH !!!!

ORG MACAM NI PUN NAK DIPERCAYAI kihkikkih

Demang Lebar Daun said...

aawww...
jin tontoya...
jgn main kasau...
nanti kecik ati pencacai...
wakaka...

FMZam said...

anti firaun,

Kau marah kat teratailiar sebab kau terkilan dia masuk berjuang di pihak rakyat yang menentang UMNO. Agaknya dulu teratailiar ni sama2 berjuang dalam kumpulan kau, itu sebab kau pujuk dia nak bawa dia masuk balik kedalam kem kau. Tapi bila dia tak mau, sekarang kau lemparkan kata2 kesat kat dia.

anti firaun,

Kalau zahrain, zul, ezam kau kata diaorang dah insaf, sama juga dengan teratailiar dia pun dah insaf jugak, cuma arah insaf masing2 berbeza. Zahrain, zul, ezam dan ramai lagi yang insaf ke UMNO tu adalah The Insaf Bastards yang menggadai keinsafan kepada pihak yang memberi keuntungan diri. Tapi mengapa teratailiar memilih untuk insaf kepada perjuangan yang sukar padahal dia boleh memilih UMNO untuk kesenangan diri?

Kau takyah nak suruh kita orang insaflah sepatutnya kau sendiri kata UMNO buat taik, apasal kau tak suruh UMNO insaf? Kita ni nak insaf apa? Kita melawan kejahatan UMNO kita nak kena insaf pulak ke? padahal yang ramai alim ulama Islam ialah PAS jadi logiknya kita insaf ke sini, apa pulak nak insaf ke UMNO yang ramai firaun tu? Kau kata kau anti firaun?

Anonymous said...

FmZam,

mmg ramai ahli ulamak kat PAS tp yg bercakap bagi pihak PAS bukan ahli ulamak..aku tak payah citer menda ni lebih lanjut aku rase ko pun tau. tersipu2 dato hassan ali, haji hadi, ustaz nasa bila sebut pasal plan perpaduan..aku nak tanya, apa yg PAS sakit hati bila ulama2 ni inginkan perpaduan utk menguatkan Islam?

BN & UMNO mmg segelintir buat taik but jgn nafikan sumbangan ahli UMNO & BN yg lain. nak citerkan pasal sumbangan BN & UMNO punyalah byk tp takkan pembangkang mcm korg ni nak list down kan, ye tak? itu yg aku cakap mindset pembangkang mmg stail camtu..as expected..

beb seyfool pulak, aku suggest sapa2 sini tanye soalan kat nuar sedap sgtkah kopi bancuhan si saifool sampai budak ni dibawk ke luar negara etc? pesal tak bawk pencacai2 mcm korg? - da dapat jawapan dari nuar then meh share habaq kat sini nooo...

anti-firaun

p/s: terataik ni ex-umno kah? tak tau plak aku..takmen la pujuk memujuk ni ko ingat aku ni gay ke ape weih mcm boss korg tuh..aku cuma cite menda yg tak jelas, yg digunakan oleh PR melalui statement2 fitnah, half truth and memainkan persepsi..thats y aku melepak kat blog favourite aku nih..hehe

kacamatahitam said...

anti firaun,
mana geng2 pencacai ko?
dok menyalak cni x dak fakta
dok konar baring sana sini
kami nak dengar hujah ko atas posting ni
bukan menyalak

Penyapu said...

Si epoi ni maik kayu tiga hahhhhh...

Wooooo...dah pandai curi2 main dengan salah seorang pasukan pendawa nooooo.....

Kau ni epoi gatal dubur ka atau gatal konet..???

Anonymous said...

nasib baik ler negara BRUNEI x jadi masuk malaysia dulu.
kalau tidak jadi macam Sabah dgn Teregganu ler hasil minyak ada tapi negeri miskin.Kelantan lagi teruk x dapat apa-2.
tengok skarang negara brunei walaupun kecil tetapi rakyatnya dpt menikmati hasil minyaknya.
kalau tidak brunei jadi mangsa UMNO ler.................

matstimketum said...

perut saipol dah terburai! perut siapa pula selepas ini? mungkin perut panglima tujuh yang jadi roadie ejam senatak yang tengah buat roadshow serata selangor!

Anonymous said...

kacamatahitam,

melalak tu enko..kah kah kah..

aku da tulih kat atas tu, kalu aku nak debat satu2 pasal kenyataan 1001 tu, panjang citernye..jgn terperdaya dgn perkataan spt "membunuh, menggadai, menyeleweng, melingkup, menghalau" tu suma nak menampakkan keburukan org lain..mentality pembangkang, adalah tidak heran utk menggunakan ayat2 sedemikian utk memburukkan lawannya..tp ko sapa? ko cuma pencacai yg diberi hak mengundi ketika pilihanraya..itu aje..

suma menda kata atas ade reason nye, sbg contoh: "Siapakah yang menggadai Tanah Rezab Melayu hampir 50% dari 3 juta hektar pada 1948 kepada 1.6 juta hektar pada 1997?"..

betulkan berlaku penggadaian? dari perspective manakah ianya benar berlaku penggadaian? bagaimanakan keperluan pembangunan mengimbangi kedudukan bumiputera sedangkan bumiputera juga berhak mendapat pembangunan ditanah rizab melayu sendiri? siapa pemilik tanah baru setelah ia "digadaikan"? sykt bumiputera kah or DAP? menda ni byk sgt nak elaborate, utk membuktikan adakah benar berlaku penggadaian yg dimaksudkan..itu baru satu contoh..

mmg ada langkah2 kerajaan yg songsang, ada juga decision2 yg dikatakan kurang tepat@ade cara lain yg lebih bagus, tp suma ni, berlaku mempunyai objektive masing2 sejajar utk keperluan dan pembangunan negara..tidak dinafikan ada kecuaian dan penyelewengan dimanipulasi sesetngah pihak atas sesuatu dasar kerajaan, tp jgn kita lupa, sumbangan2 yg diberikan juga..betapa langkah2 kerajaan yg diambil kerajaan berjaya membawa Malaysia menjadi role model negara2 islam2 didunia lain. malaysia antara negara yg cepat keluar dari kemelesetan..kenapa?

di suatu sudut yg lain, renungkan sejenak, kalu anda rugi RM5 disebabkan keputusan kerajaan, jgn lupa juga yg anda untung RM30 sbb keputusan kerajaan yg sama juga..bagi aku, yg teratailiar dok bisingkan, keputusan kerajaan yg menyebabkan kerugian RM5 ini..adakah dgn menukar kerajaan, anda berjaya mengelakkan kerugian RM5 ini? bagaimanakah keuntungan RM30 td, masih tetap maintainkah? sila lihat selangor, perak, penang, kedah..jimat ada, untung takdak..untung RM5, rugi RM30, buat apa?!!!

anti-firaun..

Sonduk solaie ado said...

antu firaun pemuka yahudi

fukta fuckta fakta...ko cakap pasal rugi RM5 dan untung RM30.

Berapa lama rakyat harus tanggung kerugian ini dan berapa ramai rakyat dapat menikmati keuntungan RM30.

Cuba ko tengok balik keuntungan yang ada diTGG dan K.Bharu...adakah keseluruhan rakyat dapat merasai nikmat keuntungan ini?

Apa yang ditulis oleh TERATAILIAR ada adalah sangat relevan dan sukar untuk dinafikan inilah peten umno dari 53tahun yang lalu.

Secara jujur orang banggang macam ko cuba mengubah fakta menjadi fuckta banggang ko.

Imbas balik komen aku...berapa ramai yang dapat menikmati keuntungan RM30 ini.

Tapak kaki said...

Untuk beruk2 UMNO. Cuba hampa tengok2 sikit menatang ni.

Bila harga bahanapi naik apa yang akan naik????
1) Kos pengangkutan naik
2) Kos Pengeluaran barang naik

Jadi apa yang berlaku....!!!!
Harga barang akan naik punya.

Lepas tu JANAKUASA Letrikpun akan tumpang sekaki nak naikkan harga barang...

Maka..... sekali lagi harga barang akan naik.

Yang naiknya bukan satu dua barang....tapi....kebanyakkan barang keperluan akan naik harga.

Yang naik harga barang ni bukan satu dua hari....tapi....akan berada di situ sampai kenaikkan harga barang berikutnya.

Maka rakyat terpaksa menanggung bertahun kenaikkan harga barangan ini....bukan satu...malah perbagai barang.

Lepas tu bila tol naik....sekali lagi harga barang akan naik....

Lepas tu bila subsidi ditarik balik...maka....bertambah2 lah PERIK DAN SUSAHNYA rakyat MENANGGUNG HARGA kenaikkan barangn ni.

Kata Pak2 Menteri UMNO....pendapatan negara meningkat....APA KEJADAHNYA cam tu?

Patutnya bila negara meningkat rakyat makin senang...ini...sebaliknya pulak.
NEGARA SENANG KUNUN. TAPI RAKYAT BAWAHAN MENDERITA.

cempaka sari said...

anti firaun...
mana joehan,jootspring,kak jem?

peruntukan perlembagaan mengatakan bahawa tanah2 rezab yg diambil untuk apa juga tujuan mesti diganti balik dengan tanah yang baru.

1. Umno ikut perlembagaan ?

2. Tanah yang diambil dah ganti
belum, kalau tak kenapa kurang?

3. Wasiat raja2 Melayu tu Umno ikut tak?

- Bukit Tinggi untuk Berjaya
- Tanah Tinggi Genting untuk Resort World
_ Pulau Tioman untuk Vincent Tan?

Anonymous said...

cempaka sari,

mane fakta ko dapat tanah rizab melayu diambil tidak digantikan tu? boleh share kan dgn lebih lanjut? fyi, tanah yg diambil utk tujuan pembangunan,mmg perlu digantikan, tetapi, yg belum diganti masih lagi kekal statusnye sbg tanah rizab melayu kerana dipunyai oleh melayu..bkn diserahkan kpd org bukan melayu..

tapak kaki,

aiyaaa...aku rase, aku da tulih menda ni dulu..dulu kecik2 kopi secawan 5 sen, skrg Rm1..naik berapa kali ganda weih..ko nak harga zaman dulu, tp nak gaji zaman skrg, mane bleh weih..yg menentukan harga adalah pasaran, kerajaan step in utk kurangkan harga yg ditentukan pasaran dgn memberi subsidi..pesal ko taknak salahkah harga pasaran bila mane kerajaan tarik balik subsidi? kerajaan tak tarik 100% subsidi, golongan miskin masih dibela dgn bantuan2 lain..ko tak tergolong dalam golongan ini, sbb astro and tenet pun ko mampu byr..hehe..

tp aku admit kebodohan si dolah bedawi and KJ yg panik taknak absorb kenaikan harga minyak sampai RM1 naik tahun 2008 aritu, sbb kesan kenaikan harga mentah dunia hanya temporary period shaja..by right, government jgn panik, sbb kesan harga minyak zaman si dolah bedawi kekal hingga ke hari ini..ape kata korg tolong najib pulihkan balik malapetaka yg dibawak oleh si dolah bedawi instead complen2 itu ini?


sondok soliee..

RM30 ni tak semestinya dalam bentuk RM masuk dalam poket ko..dah lupa sumbangan kerajaan dalm sektor pendidikan, hak rakyat mendapat keperluan asas yg tak terganggu dgn project2 hidroelectrik, penambahbaikan sistem pengairan, sistem pendidikan, hak pengguna mendapat barang keperluan asas, menyediakn infrastruktur2, sistem pengangkutan, jaringan jalan raya etc..kos yg kita tanggung tu ciput je kalu compare dgn ape yg kerajaan sumbangkan/subsidi..kalu curik pasir dapat RM bgi korg, then kos nak timbus balik pasir pakai duit yg korg balik, mane untungnya?

anti-firaun

mankeldai said...

anti-firaun macam orang gila meroyan!

Sonduk solaie ado...anti firaun ni bangang rupo eh... said...

Yes kerajaan banyak menyumbang didalam infrastruktur2 sosial.

Didalam sumbangan ini rakyat juga terpaksa membayar dengan harga yang tinggi seperti kenaikan yang tidak munasabah sedangkan kerajaan mengeluarkan kenyataan pendapatan negara meningkat.

Seperti komen TAPAK KAKI adalah benar. Kalau negara mendapat keuntungan kenapa mesti ada kenaikan yang tak munasabah?

Adakah keseimbangan RM5 dengan RM30 sedangkan negara mendapat sumber dari pelbagai sumber. Apakah kita benar2 dapat RM30 dan Adakah kita benar2 membayar RM5 atau RM25 sebenarnya?

Antu firaun bangang kalau dah bangang elok bangang dikalangan puak kau aje jangan mencacai diri malu pada orang lain sebab kau ni bangang.

Kau aku bagi fakta ke rakyat terpaksa membayar harga yang tinggi?

Anonymous said...

MINTA TOLONG LAH BERITAHU HASAN ALI, HENTIKAN ANGAN2 DAN KERJA LUAR BIASA TU. BUAT YANG FARDHU DULU BARU YANG SUNAT. TAK PAYAH TONJOL2 DIRI DAN IDEA. KITA RASA DENGAN IMAN BUKAN PEMIKIR YANG BELUM TENTU ARAH NYA.....TOLONG LAH HASAN DUDUK DIAM, JAGA KELUARGA SENDIRI BARU TOLONG ORANG LAIN. JGN NAK NAMA AJE..

Anonymous said...

Azlina,
Saiful,
mais,
harus,
jais,
najis,
azizan,
ag =
5X2,2x5

Anonymous said...

BODOH PUNYE ORANG MELAYU!!!!!!!!!!
ORANG MELAYU MEMANG LAHABAU+SOHAI+LANCAU BABI+BEBAL!!!!!!!!
ORANG MELAYU AKAN LAYU SAMPAI BILA-BILA!!!!!!!!
ORANG MELAYU AKAN MAMPUS DARI MALAYSIA!!!!!!
ORANG MELAYU AKAN GANTI ORANG INDIA KERJA LADANG!!!!!
PERGI JAHANAM DENGAN KORANG SEMUA ORANG-ORANG MELAYU!!!!!!!!FUCK TO THE HELL U MELAYU PEOPLE!!!!!!!!!!!HAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!
KALAU ADE TELOR N KOTE KORANG SIARKAN COMMENT NIE!!!!!!NAK TENGOK BRAPE RAMAI ORANG-ORANG MELAYU YANG BODOH PIANG BEBAL KEPALA OTAK AKAN BALAS!!!!!!!TOPENG BABI KAU LAH MELAYU YANG PALING HARAM JADAH+BABI KAFIR DI DUNIA!!!!!!!!
LANCAU PUNYE MELAYU!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

BODOH PUNYE ORANG MELAYU!!!!!!!!!!
ORANG MELAYU MEMANG LAHABAU+SOHAI+LANCAU BABI+BEBAL!!!!!!!!
ORANG MELAYU AKAN LAYU SAMPAI BILA-BILA!!!!!!!!
ORANG MELAYU AKAN MAMPUS DARI MALAYSIA!!!!!!
ORANG MELAYU AKAN GANTI ORANG INDIA KERJA LADANG!!!!!
PERGI JAHANAM DENGAN KORANG SEMUA ORANG-ORANG MELAYU!!!!!!!!FUCK TO THE HELL U MELAYU PEOPLE!!!!!!!!!!!HAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!
KALAU ADE TELOR N KOTE KORANG SIARKAN COMMENT NIE!!!!!!NAK TENGOK BRAPE RAMAI ORANG-ORANG MELAYU YANG BODOH PIANG BEBAL KEPALA OTAK AKAN BALAS!!!!!!!TOPENG BABI KAU LAH MELAYU YANG PALING HARAM JADAH+BABI KAFIR DI DUNIA!!!!!!!!
LANCAU PUNYE MELAYU!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

anon yang gila meroyan pun ada kat sini! lupakan saja perpaduan melayu lagi tenang fikiran!

awengocok.

sonduk solaie ado said...

Apa punya sial anonikimak 8:33 ni meroyan macam tak dapat jilat jubor sialpool ni.

Apa motif gampang anakharam ni?

Anonymous said...

Tuduhan dan limpahan fitnah dari Raja Putar RPK ada lah Tepat dan Betul dan bukan nya sekadar 30 % betul..seperti yang dikata oleh anak Tun Mamak.

Bermakna RPK ada bukti lengkap dan terang lagi benderang .
Peguam negara Guni PigTail terpaksa buang minah cun bernama Farah Azlina binti Abdul Latif serta merta untuk elak keMaluan nya menonjol..

Siapa yang jolok siapa ?
Farah jolok saifool atau sebaliknya.
Jolok pakai Dildo atau Dodol?

FMZam said...

Si Anon 8:33 yang memaki hamun Melayu dengan semua huruf besar tu biarkan saja pada pencacai2 UMNO yang layan, apa pasal tak timbul pun pencacai2 UMNO kata pembela Melayu...hah apa senyap? Jawablah, kenapa diam, takut kat Anon ni yang kata sapa2 Melayu yang jawab tu bodoh? Anon yang tulis tu pun Melayu jugak, tengok gaya bahasa pun tau, tak caya checklah. Apa pun motif si Anon ni sampai ulang dua kali posting kat sini dan kat tajuk Orang Asal tu jangan peduli, yang penting mana dia pencacai2 UMNO yang selama ini cukup sensitif memperjuangkan Melayu, kenapa tak berani jawab? Si Anon ni dah maki hamun pun kecut lagi ke? Kalau kitaorang yang ngata dah tentu melenting pencacai2 UMNO ni bantai. Nah, sekarang lentinglah! Apa, takut ke orang kata bodoh? Sejak bila orang tak kata bodoh? Bodoh punya pencacai2 UMNO!!!

Anonymous said...

anon 8.33am = anon 11.56 pm

Anonymous said...

hahahaha...
korang x dengar ke ape haramsani cakap...
"saya mufti, xkan saya berbohong"
kat tv3 pun kua...
cume saya pelik, maksum ke haramsani atau mufti2 sampai seorang mufti x berbohong?
ade ke malaikat jibrail dtg bersihkan hati beliau sama cam nabi?
hahaha...kenyataan angkuh dan sombong lagi naif dari seorang mufti yg beragama islam...
kalau dah mufti umno camni, apetah lagi org amno...hahahaha...
dalam amno, agama hanya mainan, islam tiada kesucian, maruah dan agama boleh dibeli...duit menjadi raja, nafsu menjadi haloba...
hahaha..."saya mufti, mana boleh bohong"...
kenyataan paling sial dari seorang yg cetek agama islam tapi diangkat menjadi mufti...patut la org islam amno sekarang lagi tolol dan bahalol...sebab penasihat agama dorang a.k.a mufti x berbohong pasal dorang mufti...

anak felda anti umno...

Anonymous said...

anti firaun kata:
kalu aku nak zoom satu2 menda yg ditulis kat atas tu, mmg panjang lebar la citernye..tp bg aku mmg standard pembangkang punye mindset..menjaja keburukan org lain, tp diri sendiri buat taik bersepah2 wat dunno..ape yg nak diherankan..
kah..kah...kah...
ini bukan mindset ini kenyataan MANGKOK!!!
sekarang aku cabar ko nafikan yg kenyataan2 itu semuan bukan dtg dr pemimpin UMNO.
sila nafikan.

FMZam said...

Ni anti firaun cakap:
"tp aku admit kebodohan si dolah bedawi and KJ yg panik taknak absorb kenaikan harga minyak sampai RM1 naik tahun 2008 aritu,..."

Ngaku pun dia sorang PM UMNO dan sorang Ketua Pemuda UMNO tu bodoh, kitorang tak suruh pun dia ngaku, kitaorang tau yang si Bedawi dan menantu dia si KJ tu adalah TIP OF THE ICEBERG UMNO. Tapi betul lah kata anti firaun, si Bedawi dan KJ tu pasal bodoh diaorang lah menyebabkan diaorang tertolak keatas untuk ditonjolkan sebagai UMNO punya TIP OF THE ICEBERG.

Ni anti firaun cakap;
"BN & UMNO mmg segelintir buat taik but jgn nafikan sumbangan ahli UMNO & BN yg lain. nak citerkan pasal sumbangan BN & UMNO punyalah byk tp takkan pembangkang mcm korg ni nak list down kan, ye tak? itu yg aku cakap mindset pembangkang mmg stail camtu..as expected.."

Itulah mindset UMNO, minta dan paksa orang ingat dan kenang sumbangan depa....hahahaha... apa sumbangan UMNO kalau hanya sambil menyelam minum air...kalau sumbangan berupa IDEA UMNO PUNYA, TAPI GUNA DUIT RAKYAT, kata mat salih YOUR IDEA, MY MONEY give up lah aku nak cakap kalau itu UMNO nak kata sumbangan, pada kita itu adalah SUMBANG! Lagi satu mindset UMNO minta orang kenang jasa dia, jasa kepala hatok UMNO. Kalau kita nak dihormati EARN it, not DEMAND it. Mindset? MY FOOT!

Anonymous said...

Lakukah dendangan perpaduan Umno — Ahmad Tajdid

28 JULAI — Saya pulang ke kampung hujung minggu lalu. Banyak tujuannya. Di samping menziarahi orang tua, teringin juga melihat-lihat rumah kampung yang dah beberapa bulan tidak dikunjungi. Satu lagi sebab istimewa adalah musim buah-buahan terutamanya durian.

Tapi bukan itu yang ingin saya ceritakan. Ada yang lebih penting dari rumah, durian Dan buah-buahan. Ianya tentang isu “perpaduan” yang sedang ghairah diperkatakan media massa mutakhir ini.

Kampung saya itu (lebih tepatnya kampung isteri saya) adalah sebuah kampung tradisional yang telah mulai hilang ciri-ciri tradisionalnya. Semuanya akibat proses pemodenan. Tak kelihatan lagi rumah-rumah kayu senibina Melaka di perkampungan pinggir Bandar Alor Gajah itu. Apa yang Ada Dan terus dibina adalah rumah-rumah batu — besar Dan kecil — mengikut kemampuan ekonomi pemiliknya.

Petang itu, ketika duduk berehat-rehat di hadapan rumah sambil makan durian, seorang kerabat datang berkunjung. Hubungannya dua pupu dengan isteri saya. Abang San (Hasan) bertanya khabar saya Dan isteri. Perbualan petang itu rancak dengan pelbagai isu semasa. Semuanya berkisar tentang kampung itu Dan para penerajunya. Kebetulan abang ipar pun turut serta.

“Masjid kampung ni dah tak macam dulu lagi. Azan Zohor, Asar, Subuh dah tak Ada. Yang Ada cuma Maghrib Dan Isyak,” katanya.

“Isy... Mana boleh macam TU. Solat jamaah TU fardhu kifayah. Kalau tak buat satu kampung berdosa,” tingkah saya.

“Bilal dah letak jawatan. Imam pun tinggal sorang aja. Imam satu (imam tua) yang berhenti tak diganti sampai sekarang,” jelasnya.

Beliau menceritakan tentang jawatankuasa masjid yang “porak peranda” akibat sikap pengerusinya yang autokratik. Walaupun “karat Umno”, beliau dikatakan tidak memberi ruang langsung kepada rival politik daripada kelompok Umno untuk duduk sebagai ahli jawatankuasa masjid.

Anonymous said...

Di Melaka, ahli jawatankuasa masjid “ditunjuk” oleh pemimpin politik. Ia tidak dipilih oleh ahli kariah seperti dipraktikkan di Selangor. Di negeri Hang Tuah itu, senarai ahli jawatankuasa masjid disediakan oleh Pengerusi JKKK (Jawatankuasa Kemajuan Dan Keselamatan Kampung). Pengerusi JKKK selalunya ialah Ketua Umno Cawangan sesebuah kampung. Senarai jawatankuasa itu pula perlu disahkan oleh wakil rakyat atau ahli dewan undangan negeri (Adun) yang juga pada kebiasaannya ialah Ketua Umno Bahagian, sebelum diserahkan kepada Jabatan Agama.

“Cuba bayangkan dah tiga tahun tak buat mesyuarat. Akaun masjid tak pernah dibentang. Bilal letak jawatan pun masih terima elaun sebab pengerusi tak maklum kat Jabatan Agama yang bilal TU dah berhenti,” katanya.

Memang kampung isteri saya itu kuat pengaruh Umnonya. Seperti juga kampung-kampung lain di Melaka. Jika dahulu hanya Ada satu sahaja cawangan Umno, kini sudah ditambah satu lagi. Puncanya dua kelompok ahli Umno yang Ada tidak mahu berkompromi. Perpecahan sesama ahli Umno ini amat kronik sehingga Ada adik beradik yang tidak bertegur sapa hanya kerana berlainan kem politik.

Akhirnya “pucuk pimpinan” Umno bahagian terpaksa bersetuju untuk menubuhkan satu lagi cawangan Umno di kampung itu. Tetapi JKKKnya tetap satu. Sebagai langkah penyelesaian, Ketua dua cawangan Umno di kampung itu akan bergilir-gilir memegang jawatan Pengerusi JKKK mengikut penggal yang ditetapkan.

Tapi timbul lagi masalah baru. Cawangan Umno yang asal juga menghadapi masalah berpuak-puak. Dan puak yang tewas dalam pemilihan lalu sedang melobi Umno bahagian supaya ditubuhkan satu lagi cawangan Umno di kampung itu. Setakat ini permintaan itu dipendamkan.

Bagaimanapun Abang San yakin cawangan ketiga itu akan ditubuhkan juga oleh “pucuk pimpinan” bagi mengelakkan persengketaan puak itu terus membara.

Walaupun seorang penyokong Umno Dan dipilih menganggotai JKKK kampung, beliau melahirkan rasa terkilan dengan apa yang berlaku di kampung itu.

Masjid, katanya harus bebas daripada pengaruh politik. Apa salahnya jika AJK masjid dipilih daripada orang Umno Dan PAS.

“Ini tidak, hanya orang-orang dia (pengerusi) saja dipilih jadi AJK,” katanya.

Masjid kampung itu dulu punyai seorang bilal yang berdedikasi. Hasilnya IA makmur dengan pelbagai program. Bagaimanapun bilal itu seorang aktivis PAS. Sudah tiga penggal pilihan raya umum, perkarangan rumah bilal itu dipenuhi bendera PAS Dan KeADILan. Markas PAS cawangan juga didirikan dalam kawasan rumahnya.

Ini tidak disenangi beberapa ahli fanatik Umno kampung itu. Akhirnya bilal itu dilucut jawatannya Dan sejak saat itu syiar Islam di masjid berkenaan beransur malap.

Ada usaha memujuk bilal tersebut untuk kembali berperanan. Tetapi syaratnya brutal, “jangan pasang lagi bendera PAS Dan kalau boleh masuk Umno.”

Bagaimanapun syarat itu ditolak bilal tersebut. “Saya lebih suka jadi bilal swasta,” katanya pada saya ketika menziarahinya di rumah.

Pecah belah dalam masyarakat kampung akibat keghairahan berpolitik Umno ini bukan saja berlaku di kampung saya. Malah IA wujud di kampung-kampung lain di negeri paling kuat Umno dalam dunia. Melaka kini merampas gelaran itu dari Johor memandangkan tidak terdapat seorang wakil pembangkang Melayu pun di Dun Melaka berbanding dua di Johor.

Di negeri-negeri Umno lemah khususnya di Kedah, Pulau Pinang Dan Kelantan, pertelagahan sesama pemimpin Umno berlaku secara terbuka. Malah di Perlis Dan Terengganu, perbalahan yang berlaku hingga membabitkan pentadbiran negeri.

Tatkala Umno sendiri berpecah Dan porak peranda, saya begitu hairan memikirkan idea seorang mufti Melayu agar PAS Dan Umno berpadu demi kepentingan bangsa Dan agama.

Jika Umno sendiri berpecah belah di semua peringkat akibat perlumbaan merebut pangkat Dan kedudukan, bagaimana mungkin IA mampu menjadi pertubuhan yang boleh menyatupadukan orang Melayu.

Anonymous said...

Cuba bayangkan di saat Umno sendiri berpecah belah dan tunggang langgang dari peringkat pusat hinggalah ke akar umbi cawangan, para pemimpinnya masih nak bercakap tentang “perpaduan Melayu”. Malah Mursyidul Am PAS yang enggan berunding dengan Umno bagi maksud “perpaduan” dituduh sebagai pengkhianat.

Soalnya sekarang, siapa sebenarnya yang layak dianggap pengkhianat?

cempaka sari said...

semua bukti nak bagi depan mata...
bila dah bagi berdalih tak sudah...
kena cari sendiri...
rupanya ANTI FIRAUN betul2 Melayu subsidi...
kena suap nasi kat mulut
dah la...
tok sah berdalih...
jawab dulu...
KENAPA TUKAR NAMA pekembar JADI united malays national organisation? dsb...
kalau betul2 la hang bercakap pakai fakta.

kacamatahitam said...

wakaka...
cempaka sari...
dah tiga hari posting ni kluar...
tapi kenapa anti firaun je yang menyalak kat sini?
yang lain mana?
dah tak de fuckta ker?
wakaka...

Minah Karan said...

Cuba kau orang pikiaq boleh ka seorang Mufti kata dalam satu forum di luar negeri dengan kata2:

"Kalau jumpa ular dengan orang India (termasuk la mamak), maka hendak lah kita pukul orang india tu dulu"

Boleh ka Pak Mufti kata cam tu???

Wauuuuuuu....besor bebenor RACISTnya.

Tahu dek orang India...tentu marah sakan ni..

Benda ni boleh dijadikan "peluru" untuk hentam si Mufti HarusSanaSini ni.

Amacam setuju???

FMZam said...

Anon Kampung Alor Gajah,

Kata Teratailiar, itu P.Ramlee pun kata Alif Mim Nun TENDANG Wau - Sarkis, sekarang itu filem Pendekar Bujang Lapok mana ada lagi main kat TV, kat Astro pun dah tarak.

Cempaka sari, sebab tak pakai UMNO sebab tak sedap nak eja jawi PEKEMBAR.

Entahlah, aku ni dah Pa Nun Ta Ta (penat) tengok UMNO ni dah Pa Wau Kap Ya (pokai) idea dah.

Entahlah

Anonymous said...

PECAH BERITA

Para wartawan dan jurugambar telah mula berkumpul dan berpusu-pusu sanpai ke Mahkamah Jalan Duta pagi ini.

Ini berikutan dengan tersebarnya desas desus berita yang mengatakan bahawa Sai Fool akan membuat satu laporan polis.

Laporan polis ini akan dibuat terhadap seorang pengamal undang-undang yang dikatakan telah merogol Sai Fool.

Dari apa yang difahamkan pengamal undang-undang yang masih belum diketahui namanya telah berkata:

‘ Can I fuck you and use this dildo’… kah kah kah..

Anonymous said...

UMNO KATA - Politik dan Islam tak ada hubungkait, Islam lain - politik lain.

PAS KATA – Islam itu merangkumi politik dan seluruh kehidupan.

Confirm UMNO tak boleh nak pujuk PAS. Gi main jauh jauh UMNO. Muka tak malu pipi tersorong sorong...

kutuk PAS bukan main lagi mcm tak hingat dunia, lepas tu nak usha PAS ajak bersatu.

Boleh jalan lah UMNO.

SO deperado.

UMNO..... Mual sungguh rasa tekak ni.

chalfaizal said...

aku nak puji toPink PINKrak pun xpandai... cuma aku nak menjemput sebagai sahabat,silalah datang ke markas PAs Bukit Beruang, Melaka,3.8.2010,Dr HAtta Ramli..ceramah perdana.. jom...

Anonymous said...

dan pasal Freemason...di Melaka pun ada... malu aku sebagai ore Melako... dah la nak bukak Sekolah Wanita Hamil... errrr...malu siot

FMZam said...

Anon 5:42 pm,

Hehehe...sekolah murid2 hamil tu aku dah siapkan namanya...Sekolah Rahim Tamby Chik....ahakz...

Anonymous said...

kerajaan naikkan harga brg takpa
kalo rakyat nk naekkan xboleh
nanti disita
minyak naek
gas naek
gula naek
harga makanan di kedai2 makan xboleh nak naek
firaun sudah lama xdak
sekarang ni org anti dajjal/munafik

KuliSapu said...

Taikun2 naikkan barang tak pa...

Peruncit2 naikkan harga barang di saman dan di tangkap.

Bengong dan Bangang.

Anonymous said...

melayu yang sokong UMNO/BN di Bagan Pinang dan Hulu Selangor yang membuatkan seluruh rakyat malaysia ditindas UMNO dengan saman ekor, naik harga minyak mudah terbakar kenderaan , insuran mahal dan kenaikan harga barang...

Anonymous said...

CELAKA HARAM JADAH BETUL KO NI TOPENG BABI ANJING KURAP LEMBU BODOH PIANG!!!!!!!KO NI MEMANG KALAU AKU JUMPA AKU BUNUH KAU DULU SEBAB KO NIE LER PEROSAK BANGSA,AGAMA,PENGHANCUR UMAT ISLAM!!!!!!!!
SOKONG SANGAT LER DAP,PKR TU...NNTI BILA SI LAHANAT KAFIR-KAFIR NIE BERKUASA,WAKTU TU KO TENGOK LER SAMADA DIORG NI AKAN SOKONG AGAMA ISLAM& MELAYU KE ATAU DIORG NI AKAN HANCURKAN AGAMA ISLAM&MELAYU!!!MEMANG KO DAN GENG-GENG LANCAU ANJING KURAP KO PATUT DIBUNUH JE!!!!!!!BODOH MCM LEMBU PUNYA TOPENG!!!!!!KEJE MALAS,YANG KO TAU MENGEMIS,BUAT FITNAH JE!!!!!CILAKA PUNYE ORG KELANTAN BEROK!!!!

Anonymous said...

WAHAI TOPENG BABI KURAP!!!!KALAU AKU JUMPA KO NI DKT MANE-MANE MMG AKU AKAN BUNUH KAU DENGAN APA CARA SEKALIPUN SEBAB AKU RASA KO NI:
1)BUKAN ORANG ISLAM(MUNGKIN KO ORG KAFIR YANG BERLAGAK ISLAM)
2)PEROSAK KEPADA TANAH AIR MALAYSIA,AGAMA & BANGSA MELAYU NIE(MUNGKIN KO NIE ORANG SIAM@THAI@VIETNAM)
3)KO NIE PENYEBAR FITNAH YANG AMAT BESAR DAN ORG YANG SEBAR FITNAH MACAM KO NI PATUT DIHAPUSKAN DARI DUNIA NI

anak melayu said...

KNP RAMAI SGT YANG X BERSYUKUR DAPAT TINGGAL DI MALAYSIA NIE..
KORANG NAK KER JADI MCM KERAJAAN INDONESIA
KORANG NAK KER JADI MCM NEGARA SINGAPORE..
KALU NAK TERUSKAN DGN SIKAP NEGATIF KORANG 2..BERGADUHLAH SESAMA BANGSA SENDIRI..
BIAR BANGSA LAIN AMIK KESEMPATAN..