"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, August 31, 2010

53 Tahun Kemerdekaan: Projek Buang Anak Mei & Jun 2011

Awal subuh 30hb. Ogos, 2010 aku sampai Kolumpo dengan geng-geng Pemuda PAS... lama jugak tak turun Kolumpo sejak rasa seronok dok di Kelantan. beza duduk di Kelantan dengan Kolumpo sangat-sangat jauh. aku tak yah dok pikir pasal Tol, aku tak yah nak pikir pasal bayaran parking yang kadang-kadang lagi mahal dari minyak kereta dan aku tak yah dok pikir pasal jalan jem.

Selesai...

Pagi tadi selamat sessi Kerajaan Kelantan fail saman terhadap Petronas. Amin...

Subuh 31hb. Ogos, 2010 lebih kurang jam 4:00 pagi, aku dengan 2 orang member meronda keliling Kolumpo. jalan jem, mat rempit dok merempit, mat kereta dok gulung jalan dekat semua lampu isyarat. Mat Saleh ternganga tengok orang Malaysia sambut Hari Kemerdekaan ke 53 macam kera.

Pusat Dangdut penuh, Pusat Karaoke penuh, Disco penuh, Cafe penuh yang paling best skali sebijik van Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan dengan beberapa bijik Trak DBKL pun penuh... penuh dengan penender-penender yang berjaya dapat tender "Projek Buang Anak Mei & Jun 2011".


Korang ingat je la posting ni yang aku tagkan dengan tag - "53 Tahun Merdeka". tahun depan antara bulan Mei dengan bulan Jun, dekat dada akhbar akan penuh dengan berita-berita kes-kes buang anak.

Ingat... antara bulan Mei dengan Jun 2011, mana-mana pasangan yang dah lama dah menikah tapi belum dapat anak kena rajin-rajin jenguk tong-tong sampah, tepi-tepi parit, longkang-longkang, pintu-pinyu pagar masjid atau mana-mana tempat sunyi... tangga rumah flat tak terkecuali.

Mungkin ada rezeki korang untuk dapat anak angkat yang mak bapak dia belum bersedia untuk terima kelahirannya.

Hari baik, bulan baik... Hari kemerdekaan yang ke 53 dan juga bulan Ramadhan yang mulia tapi masih ramai lagi anak-anak muda kita yang tak reti-reti bahasa. eh... ni bukan cara yang betul untuk ambik berkat bulan Ramadhan...

Dari jam 12:30 sampai jam 4:00 pagi aku dok meronda Kolumpo, tempat lain semua penuh...


Masjid-masjid dengan Surau-Surau je kosong....

38 comments:

Anonymous said...

bulan 5 memang bulan yang sangat sesuai buang anak kerana jika dikira mengikut musim tuaian hasil pertanian, bulan 5 adalah bulan menuai apa yang di tanam pada bulan 8! malam 31 ogos muda mudi melayu berzina sempena kemerdekaan, 9 bulan mengandung, sampai bulan 5 maka lahirlah anak merdeka. itu sifir mudah yang budak tak sekolah pon boleh hafal. tu belum lagi anak hasil dari hari memperingati kekasih,hari buruh, tahun baru,awwal muharram, krismas,depavali, hariraya dan lain lain. pendek kata setiap ada kesempatan bercuti maka adalah projek buat anak tepi jalan....!!!

eelobor said...

salam bro....minta kebenaran gambar di atas utk dalam blog

Mr Joker said...

eelobor...

w'salam....

sama2 kita berkongsi...

Anonymous said...

1.Sokong jugak pandangan hang tu!!cuma awat hang tak tahan mat rempit atau yang dok khalwat di kl tu!!entah-entah puak kelantan!!!!
2.Terkejut jugak dengan kes abang rogol adik beradik dikelantan tu!!awat jahil sangat pengikut nik aziz ni!!!!
3.Tu laaa!!nak buat apa pun!!KENA IKHLAS nooooo!!!!!

jit_tontoya said...

haluuuuuuuuuu!!!!!!

aku ader satu soklan ceputimah di sini...
agak-agak kalo altantuya masih hidup,
anak siapakah yg bakal lahir tahun depan?

Anonymous said...

Altantuya tdk munkin dtg ke Kelantan kerana takut lapar, jadi anak yg lahir bkn anak Kelantan, jadi anak siapa ya? Ni kena tanya anon 31/8 10.59.

jin tontoya said...

anak ANON 31/8 10.59

Maisara said...

Dah sedap2 tibai anak orang sampai terberanak, lepas tu letupkan pulak budak perempuan tu semata2 nak tutup kes.

Di padamkan nama kemasukkan di airport konon tak mahu orang tahu yg perempuan tu telah masuk ke malaysia.

Di kambinghitamkan dua orang anggota polis dengan menunjukkan hanya mereka yang bersalah sedangkan yang mengarahkannya terlepas bagitu sahaja.

Dihadapan rakyat mereka2 ini terus menipu dan membohongi dgn mengatakan tidak terlibat sedangkan pegawai perisik persendirian telah mengiyakannya akan kelakuan mereka.

Begitulah sifat pemimpin yang beruk2 UMNo sanjung.....merogol....membunuh....menipu....dan...menyonglap duit rakyat.

Sebab itu aku tak kibarkan bendera malaysia. Sebab tu seluruh keluarga aku tahun ini mereka juga tak kibarkan bendera hari kemerdekaan. Dulu cuma aku seorang yang tak kibarkan...tapi sekarang...kesemua 7 orang langsdung tak kibarkan bendera. Bukan kami tak sayangkan negara...bykan kami tak petriotik...bukan kami penderhaka...tapi....kami membenci terus pemimpin yang terang2 jahat dan yang tkk berperikemanusiaan.

Itu baru keluarga kami....aku tak tahu keluarga lain.

Anonymous said...

Apa boleh buat. Dah pemimpin negara pun kaki tikam pantat,setakat buang anak dah jadi biasa, tapi yang letup mak dan anaknya sekali memang manusia macam ni memang haram jadah besaq.

Anonymous said...

Nama saja parti islam tapi komen2nya tak menunjuk islam langsung.asyik nak maki kutuk hamun org saja keja korang.tiada sapa pun yg sempurna didunia ini.bawa2 la bertaubat.

Anonymous said...

anon sept 1, 2010 8.40am
hang pi la jenguk blog totok UMNgOk...lagi kasaq bahasa depa...awat? depa bukan orang Islam ka?...siap claim perjuang Islam dengan lebih baik dari PAS lagi...pooorahhhh!!!!!

Maisara said...

Woi anon 8:40,

Kalau orang dah kurang ajaq pada manusia lain....kalau dah kejam sangat membunuh dengan meletupkan manusia yang tengah mengandung...apa...hang nak dok diam aja ka???? Pooooorahhhhh....jenis manusia jantan tak dak teloq.

Sape nak tengok barang baeekk punya? said...

hahaha....betul2...tengok la 9 bulan lepas smlm. baru benih tu berbuah.

Anonymous said...

1.Belambaq puak kelantan merempat dilembahkelang!!
2.Kot-kot lepas ni!!nik aziz tak menang tangan terima "cicit"!!!!
3.Betui tak maisara!!!

Maisra said...

Itu la kau orang ni bangang....
Orang Kelantan di mengandung tapi tak buang anak.
Lagi ramai anak, lagi mereka suka. Itu rezeki la. Tuhan dah bagi. Tapi walaupun hampa dok perasan Kelantan miskin, tapi, depa kaya anak. Anak2 depa membesar mencari razeki, menimba ilmu didalam dan diluar negeri. Depa cari ilmu...depa cari razeki di luar tapi...hasilnya depa pulangkan kenegeri Kelantan. Otak depa berpusing...genius. Tak dapat kerja di dalam negeri Kelantan...depa cepat2 cari rezeki kat luar. Jadi, tak menganggur lah depa tu.

Bukan macam beruk2 UMNO, kebanyakkannya nak tumpang "toi" aja. Pantang guna nama dia utk dapat kan kerja, 10%....20%...30% dah tentu utk poket mereka. Sikit2 kononnya Percent tu utk di guna parti....tapi....kat poket depa masuk dulu. Nak kerja senang katakan. Lepas tu lepak memanjang.

Aku memang respek betoi kat orang2 Kelantan. Bekerja kat luar tapi...balik membantu negeri mereka.

Nak harap Mustafa Mohammand.....nak harap Awang Adek.....Ptuihhhhhh.....habukpun tarak. Hutang negeri lagi berlonggok boleh.

Unknown said...

secara logiknya ada benar kenyataan bro krn dilihat MERDEKA disambut oelh remaja dgn cara MERDEKA kan nafsu walau dibulan Ramadhan... tiada pendekatan sbagaimana di kelantan atau selangor...

Anonymous said...

ALAH MCM BAIK SANGAT LER KELANTAN KORANG TU!!!!WOI SUDAH LER ORG2 KELANTAN YG BODOH BAHLOL LAGI PIANG...AKU RS KORG NIE BUTA MATA,BUTA HATI,BUTA KAYU!!!KALAU TGK YG BYK MASUK DLM PAPER N TV RAKYAT NEGERI MANE???BYK RAKYAT NEGERI BUDU BUSUK KORANG TU LER!!!!BAIK BERITA PASAL DADAH,PIL KUDA,ORG MISKIN,CURI MENCURI!!!TU SEMUA CERITA YANG TERAMAT MOLEK LER UNTUK RAKYAT2 NEGERI KELANTAN YANG BIJAK PANDAI MCM LEMBU KELDAI!!!!!BODOH KELANTAN!!!!BODOH NIK NAJIS!!!!BODOH KEPADA SEMUA WARGA KELANTAN YANG MCM CILAKA ANAK HARAM!!!MMG LER WARGA KELANTAN NI BYK ANAK TP BUKAN ANAK HALAL,TP ANAK IKAN,ANAK HARAM,ANAK LUAR NIKAH,ANAK SUMBANG MAHRAM!!!!!MMG PATUT KORANG BANGGA DENGAN NEGERI KELANTAN YANG MUNDUR TU!!!!DAH LER MUNDUR,PENGOTOR PLAK TU RAKYAT2 KELANTAN NIE!!!!

Maisara said...

Woiii mangkok 10:09

Hang ni macam budak tak cukup umur ja cakap? Lain kali bagi besaq panjang sikit....bagi otak tu bekembang sikit....lepas tu bila cuti2 pg la kat Kelantan makan angin...tengok kat sana....lepas tu baru la hang tulis dan komen kat sini.

DAh baliaq ka hang ni? Cakap macm budak tak pernah keluaq rumah?

joostspring said...

poji...awat saman petronas....

nak main politik lagi ke bro...kahkhakakahkahkahak..

xberani ke nak saman kerajaan wei...kahkahkahkhkakhakah...

Maisara said...

Woiiii jusmereng karat,

Hang ni pun sekok bengap.

Perjanjinan tu antara Petronas dengan Kerajaan Negeri. Kerajaan Persekutuan cuma majoriti share aja dlam Petronas.

Lain kali belajaq tinggi2 sikit.

Anonymous said...

Berita sahih, terkini lagi sensasi:

Bekas Ketua Menteri Melaka Rahim Thamby Chik akan 'menyumbangkan' pelajar pertama kepada sekolah pelajar hamil/bunting yang bakal dibuka secara rasmi 16 September ini d Jasin, Melaka.

Kesemua ini adalah gara-gara sekolah tersebut tidak mendapat sambutan ketika pra-pembukaan minggu ini.

Menurut Rahim, beliau terasa sangat kesal dengan sambutan dingin tersebut dan berjanji akan menyumbangkan pelajar kepada sekolah tersebut kerana 'kepakaran' beliau dalam bidang itu dan juga pengalaman 'bersama' pelajar berusia 16 tahun suatu ketika dulu.


satira melaka

bokbong said...

Anon 10:59 Mak ayah budok-budok totok pengikut umnok.. penyokong kuat bekas calon menteri besar kelantan.. Saya duduk berhampiran dengan kampung mereka

maisara said...

Anon 2:29

Agak2 ada dapat biasiswa tak bila bebudak pompuan termengandung masuk ke sekolah tu?

Sijil lepasan sekolah tu di iktiraf ke?

Kalau dua2 perkara ni dapat, aku rasa, jantan2 kat luar tu tentu "stress" sakan punya. Kepala tu gatal aja. Maklum la, bila menjadi ada, ada saja yang sambut.

Anonymous said...

!!!!!BODOH KELANTAN!!!!BODOH NIK NAJIS!!!!BODOH KEPADA SEMUA WARGA KELANTAN YANG MCM CILAKA ANAK HARAM!!!MMG LER WARGA KELANTAN NI BYK ANAK TP BUKAN ANAK HALAL,TP ANAK IKAN,ANAK HARAM,
Anom
September 2, 2010 10:09 AM

nok tanyo mu posa ke dok?
gi sembahyang teraweh gi...pas tu sembahyang sunat taubat.

Maisara said...

Sebenarnya si Anon 10:09 tu adalah budak yg tak pernah keluar rumah. Katak bawah tempurung katakan. Sebab tu cakap macam budak bengong aja.

jit_tontoya said...

haluuuuuuuuuuu.....

ish..ish..ish...

si anom 10.09 ni manusia ker aper nih....nak kate bodoh...memang x cerdik pun, nk kater pandai memang bapak segala dungu...BABI kot?

Anonymous said...

Bonus raya Guru KAFA:
Selangor RM250
Pulau Pinang RM250
Perak RM200

Anonymous said...

Sekian lama juak Umno memfitnah saya kononnya punyai kepentingan menguasai syarikat gergasi MRCB melalui Realmild. Maka pada tahun 1999, dalam perakuan di mahkamah tinggi KL, saya mengesahkan bahawa pemegang saham terbesar Realmild; 70 peratus adalah atas nama Dr Mahathir sendiri. Dan saya tidak punyai sebarang kepentingan dalam syarikat tersebut.

Hanya setelah pendedahan tersebut, Dr Mahathir segera meminta Datuk Seri Abdul Rahman Maidin mengambil alih saham tersebut, dan ketika itu baru disebut sebagai milik Umno. Maka ia mengesahkan perakuan saya sebelumnya.

Hal sedemikian terbongkar semula dalam keterangan Abdul Rahman Maidin dan Datuk Nazri Abdullah dalam prosiding mahkamah dalam kes saman Datuk Khalid Ahmad terhadap Datuk Abdul Rahman Maidin. Saya bersyukur kehazrat Allah kerana fitnah terhadap saya yang sekian lama menjerat pemikiran sebahagian pendukung Umno kini terbongkar.

ANWAR IBRAHIM

jit_tontoya said...

haluuuuuuuuuu.....

kih...kih...kih...

itu lah umno...siapa x kenal umno...dulu ...kini..dan selamanya,
merupakan SYAITAN yg tersembunyi..!!!!

Anonymous said...

UMNO bukan syaitan tp PAS dan N.ajis adalah syaitan yang direjam

maisara said...

Kalau tak fitnah bukan lah UMNO namanya.....cuma depa ni perangai macam beruk ....buat muka tebai....tak tau malu...sedangkan kesalahan memang mereka lakukan.

he...he...he...beruk....beruk

Anonymous said...

buang anak adalah tanda kegagalan pemerintahan UMNO dan BN, singkir dalam PRU13

mankerbau said...

umno pulau pinang dah kntoi! gmbar km sembilih lembu korban terbukti palsu! tak mengaku pulak tu mereka yang buat.

Anonymous said...

kalau tak menipu bukan UMNO namanya, buang anak tak apa agaknya, asalkan jangan kahwin muda tak bermoral, wanita UMNO gila agaknya?

Maisara said...

Bab kantoi pasai UnmnoNgok ni kita dah banyak kali dengaq dah..tak serik2 depa ni. Itu bab yang kita tau dan nampak......bab yang memang kantoi yg kita tak nampak dan dengaq mungkin beribu lagi..... itulah UMNONgok

Anonymous said...

umur umno dah x brape pnjng. x lama lg kompom masuk kubur...lepas satu2 tembelang pecah...mahadet ko siap kan badan jer ler...dulu ko cmpak org x bersalah dalam penjara x lama lagi ko pulak masuk dalam....perut umno dah mula pecah...

matkambing said...

umno dah nazak! suratkahabar perdana tak habis-habis memainkan tajuk melayu perlu bersatu! kalau 'melayu keparat' termakanlah dengan dakyah ini. pemimpin umno masih lagi dalam 'denial mode' yang mereka telah ditolak oleh kebanyakan rakyat sekarang!

Maisara said...

Kah...kah...kah...
Jenis muka tak malu...
Nak ngajak bersatu...tapi tak sedar diri tu pendengki....pemfitnah....suka mengacum....dan penindas.

Woiii...beruk2 UMNO....kalau nak ajak orang kawin...perangai tu bagi elok dulu...jangan jadi setan....paham tak?

Aku langsung tak bekenan dengan perangai UMNO tu....macam beruk mak nyeh