"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, August 16, 2010

Dinar & Dirham: Najib Tun Razak vs Dewa Murujib..!

Najib Tun Razak (14hb. November, 2007) Kuala Lumpur - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, platform urus niaga syariah yang membolehkan emas digunakan dalam urus niaga akan dapat mencegah susut nilai dan penyusutan nilai mata wang.

Timbalan Perdana Menteri berkata, penggunaan dinar emas dan dirham perak boleh menjadi pendekatan alternatif untuk merancang pengurusan kekayaan.

“Tidak seperti mata wang konvensional yang berdepan dengan inflasi berterusan, nilai emas adalah stabil dan ia merupakan kaedah berkesan untuk melindungi kekayaan daripada inflasi dan krisis kewangan atau mata wang,’’ ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis sambutan kejayaan penyenaraian syarikat Malaysia, IGDX Holdings Ltd. di Bursa Saham Australia pada 9 Februari lalu, di sini hari ini.

Turut hadir pada majlis itu ialah Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan Ketua Pegawai Eksekutif IGDX Holdings Ltd., Datuk Dr. Shamshudeen Yunus.

IGDX Holdings Ltd. menjadi peserta penting dalam dunia perdagangan emas global apabila berjaya menyenaraikan landasan perdagangan emas antarabangsa gold for gold di Bursa Saham Australia (ASX).

Menurut Najib, sejajar dengan konsep Islam Hadhari, kemunculan dinar emas Islam pada era moden ini oleh syarikat tersebut telah mengimbas kembali legasi urus niaga Islam yang holistik.

Timbalan Perdana Menteri berkata, dinar emas Islam yang mempunyai sejarah 1,500 tahun lampau adalah satu nilai komoditi yang perlu dimiliki.

Tambah beliau, kejayaan syarikat IGDX ini perlu dicontohi oleh syarikat-syarikat lain kerana berjaya disenaraikan di luar negara.

“Kita mesti mempunyai wawasan, keberanian untuk berjaya di peringkat antarabangsa.

“Ini akan meletakkan Malaysia di peta dunia, sekali gus menjadi syarikat yang boleh dibanggakan oleh negara dan rakyat,’’ katanya.

Najib seterusnya berkata, kilang syarikat tersebut di Pulau Pinang yang merupakan kilang termaju dalam industri tersebut, boleh menghasilkan ketulenan ketulan emas pada tahap 999.

Syarikat tersebut, katanya, berhasrat meningkatkan lagi kemudahan kilangnya untuk mencapai tahap ketulenan ketulan emas pada kadar 999.9.

Katanya, IGDX juga berhasrat meluaskan pelaburan di lombong-lombong emas dan teknologi perlombongan emas.

"Inilah kejayaan glokal yang kita mahukan. Saya percaya kumpulan syarikat IGDX boleh menjadi contoh kepada syarikat senaraian tempatan untuk pergi ke peringkat antarabangsa," katanya.- Arkib Utusan Malaysia Online.

Rujukan - http://emaskini.com/2010/07/urus-niaga-guna-emas-cegah-susut-nilai-mata-wang/
Dewa Murujib (14hb. Ogos, 2010) Pekan - Datuk Seri Najib Tun Razak mengarahkan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk mengkaji dari sudut perundangan berhubung penggunaan mata wang dinar dan dirham yang dilancarkan oleh kerajaan Kelantan kelmarin.

Tegas Perdana Menteri, mengikut perundangan negara, hanya BNM yang boleh mengeluarkan wang yang diiktiraf dan sah di negara ini.

Sehubungan itu, kata beliau, BNM akan melihat perkara itu dari segi percanggahan undang-undang.

''Ikut undang-undang negara kita, cuma Bank Negara yang boleh keluarkan wang yang boleh diiktiraf dan sah dalam negara kita," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan kepada 221 masjid dan surau sempena Ramadan di Bangunan UMNO Pekan di sini hari ini.

Kelmarin, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melancarkan mata wang syariah dinar emas dan dirham perak yang akan digunakan dalam transaksi seharian termasuk pembayaran gaji kepada kakitangan awam.

Nik Abdul Aziz berkata, mata wang itu boleh digunakan di kira-kira 1,000 kedai dan restoran sebagai transaksi perniagaan.

Malah, beliau menyifatkan penggunaan dinar dan dirham sebagai alternatif kepada Ringgit Malaysia (RM) yang tidak bertentangan dengan undang-undang dan ia dirangka mengikut peruntukan yang disediakan oleh BNM.

Berikutan itu, BNM dalam kenyataannya semalam menegaskan, hanya mata wang ringgit sah diperakukan bagi pembayaran barangan dan perkhidmatan di negara ini.

Mengikut kenyataan itu, di bawah undang-undang negara ini, BNM sahaja yang berhak untuk mengeluarkan mata wang di negara ini.

Sementara itu di Kota Bahru, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Mustapa Mohamed berkata, hasrat kerajaan Kelantan menjadi negeri pertama mempelopori penggunaan emas serta perak yang dikenali mata wang syariah emas dinar dan perak dirham di negara ini adalah permainan politik Pas.

Selain penggunaan mata wang kertas dan syiling keluaran BNM, tindakan mengeluarkan mata wang alternatif atau gantian menyalahi perlembagaan dan peraturan negara, kata Mustapa.

Menurut beliau, Pas menganggap dinar dan dirham mata wang alternatif tetapi ia jelas telah melanggar undang-undang negara dan telah ditegaskan melalui kenyataan BNM.

Beliau yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, menurut BNM, ia menyalahi perlembagaan dan peraturan kerana mata wang negara ditentukan oleh Kerajaan Pusat dan tidak ada kaitan langsung dengan kerajaan negeri.

Katanya, kedua-dua pemimpin Pas dalam kenyataan mereka berbeza pendapat kerana pada mulanya Nik Abdul Aziz menyatakan dinar dan dirham yang diperkenalkan sebagai mata wang alternatif.

Pada perkembangan yang sama, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, selain mata wang yang hanya boleh dikeluarkan oleh BNM terdapat satu konsep yang dikenali sebagai legal tender (nilai sah lakunya) yang juga dihalang undang-undang negara daripada dikeluarkan oleh mana-mana pihak.

"Mungkin ini yang memerangkap pemahaman kerajaan negeri apabila mengakui tindakan memperkenalkan dinar dan dirham selaras dengan peraturan BNM," katanya.

Rujukan - http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0815&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_02.htm

TPU - Dasar Perdana Menteri Zionis... kalau belah dia buat - boleh, bagus, hebat, glokal... bila belah kita buat - kena siasat dari sudut undang-undang...

JUBUR LU LAHHH...!!!

13 comments:

Anonymous said...

Helo bro...

Gua teruja dengar cerita Kelantan guna dinar emas dan perak.

Tapi gua rasa keliru cara penggunaan dinar tersebut. Adakah dinar itu sama dengan cara penggunaan Ringgit Malaysia ketika membeli barang..?

Gua harap lu atau kerajaan negeri kelantan dapat memberikan penerangan lebih jelas dengan bahasa yang mudah agar gua dengan kaum-kaum yang lain dapat bersama menggunakan dinar tersebut.

Ketika ini pencacai UMNO telah mengatakan bahawa dinar itu tidak akan dapat bertahan lama kerana orang Malaysia tak reti guna emas dan perak digunakan dalam urus niaga. Lebih banyak rugi dari untung.

Oleh kerana itu, sebelum gua dengan kaum-kaum gua yang lain jadi seperti peneroka felda yang terkeliru dengan "felda bangkrap" lebih baik lu cepat-cepat memberi penerangan jelas cara menggunakannya.

Mr Joker said...

Bro Anon... akan gua jelaskan dengan oanjang lebar sampai lu faham dalam masa terdekat...

Anonymous said...

bodoh je seme nih...
kalau nak ikut... sukati orang la nak bayar ngan apa, janji penjual terima, pembeli setuju, bayar ngan anak kambing pun buleh... bayar ngan penyepak pun buleh... janji puas hati...

Anonymous said...

nom,
bayar ngan yepak tu beli godio eh?
kekeke...

muqlis04@yahoo.com

Anonymous said...

aku sokong dengan penggunaan dinar emas oleh kerajaan kelantan. puak2 umno neh sembang lebat, apa pun tadak. hampeh umno.

Unknown said...

Matawang ni cuma untuk sistem barter, selagi KERAjaan umno-Apco belum menggazetkannya sebagai salah satu cara sah selain duit kertas.

Tapi semua org tau, emas dan perak memang ada nilai dan sbg alternatif kpd duit kertas yg boleh susut dan naik nilai. Pendek kata, lebih stabil dan tidak mudah dimanipulasi spekulator matawang spt Soros.

Pendek kata, klu Mahathir bodoh dalam PKFZ, dia lagi kena kencing dgn Soros sbb pcya duit kertas lagi bernilai dari emas!

So, Mahathir dah terlepas zaman. Zaman revolusi emas dan Islamic Financial sudah bermula!

Tinggalkan greenback! Tinggalkan RM! Tukar kpd sistem Islam! Penggerak ekonomi selamat hingga kiamat!

P/s - Bro Poji, dah lupa ke blog gue?

Anonymous said...

nabi dah kata, sehingga tiba pada satu zaman/keadaan nanti semua dah tak bernilai kecuali dinar...

kuasa besar amerika teramat takut jika mana2 negara mau menggunakan dinar emas. tu lah punya powernya nilai emas.

yg kejadahnya dengar cakap umno buat ape??

FaridShah said...

Najib baca teks ucapan...sebagai penyedap telinga yg mendengar.
Teks ucapan orang lain karang, dia tolong pi baca saja.
Ucapan utk memuji kumpulan tertentu!

kah..kah..kah

Anonymous said...

Dewa murujib ni memang kaki penipu. sumpah sana, sumpah sini perangai dia pun dah jadi macam babi. dia cakap yang dia sendiri tak tau apa itu dinar emas. yang dia tahu macam mana nak cetak wang kertas berganda, sebanyak yang boleh menyebabkan malaysia boleh bankrap bila2 masa. celaka punya pemimpin.

Anonymous said...

CELAKA HARAM JADAH BETUL KO NI TOPENG BABI ANJING KURAP LEMBU BODOH PIANG!!!!!!!KO NI MEMANG KALAU AKU JUMPA AKU BUNUH KAU DULU SEBAB KO NIE LER PEROSAK BANGSA,AGAMA,PENGHANCUR UMAT ISLAM!!!!!!!!
SOKONG SANGAT LER DAP,PKR TU...NNTI BILA SI LAHANAT KAFIR-KAFIR NIE BERKUASA,WAKTU TU KO TENGOK LER SAMADA DIORG NI AKAN SOKONG AGAMA ISLAM& MELAYU KE ATAU DIORG NI AKAN HANCURKAN AGAMA ISLAM&MELAYU!!!MEMANG KO DAN GENG-GENG LANCAU ANJING KURAP KO PATUT DIBUNUH JE!!!!!!!BODOH MCM LEMBU PUNYA TOPENG!!!!!!KEJE MALAS,YANG KO TAU MENGEMIS,BUAT FITNAH JE!!!!!CILAKA PUNYE ORG KELANTAN BEROK!!!!

Anonymous said...

WAHAI TOPENG BABI KURAP!!!!KALAU AKU JUMPA KO NI DKT MANE-MANE MMG AKU AKAN BUNUH KAU DENGAN APA CARA SEKALIPUN SEBAB AKU RASA KO NI:
1)BUKAN ORANG ISLAM(MUNGKIN KO ORG KAFIR YANG BERLAGAK ISLAM)
2)PEROSAK KEPADA TANAH AIR MALAYSIA,AGAMA & BANGSA MELAYU NIE(MUNGKIN KO NIE ORANG SIAM@THAI@VIETNAM)
3)KO NIE PENYEBAR FITNAH YANG AMAT BESAR DAN ORG YANG SEBAR FITNAH MACAM KO NI PATUT DIHAPUSKAN DARI DUNIA NI

KERIS MELAYU said...

susah betol nak bercakap dengan orang dah dapat tiket masuk syurga dari pas ni..adoyai......
orang kelantan memang macam ni kot,sebap 2 negeri dy x maju,dah la x maju,lepas 2 merempat kat negeri orang pulak 2,lepas 2 berpuak2 pulak 2...biler KAFIR LAHANAT 2 dah dapat memerintah negara ni,kita tengok la kelantan 2 jadi negeri islam ke jadi macam negara turkey..yang menubuhkan islam moden...hancur la maca, ni....
1: dinar 2 wajib ke????
dinar yang dikatakan oleh najib 2 adalah umtuk digunakan di kalangan dunia islam iaitu oic...bukanyer dalam negara,2 la kau ni x tau fakta nak kecoh je lebih,kelaka la kau ni ek???kau ni memang pelawak ke??sebap 2 aq rasa ramai yang ketawakan kau biler orang bace tulisan kau..
termasuklah aq...hahahaha...:)
ilmu x seberapa,berlagak je lebih!!!...kih3...:)

Anonymous said...

Salam ukhwah..

ikhwan yang muslim,
apa ni saling mencaci,mengutuk,tak "cerdik" la nampak.. tu lah dia orang kita bila campak Politik sikit dah hancur.."macam buih-buih di lautan" sabda Rasulullah..ramai tapi lemah.hancurrrrrrrrrrr..