"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, August 21, 2010

Pengetua Rasis: Kenyataan Media SABM

SABM (Saya Anak Bangsa Malaysia) Menutuk Komen Rasis Oleh Pengetua Sekolah

1. Kami berasa marah terhadap kenyataan rasis yang disyaki telah dikeluarkan oleh Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman Putra di Kulai, Johor.

2. Kami terperanjat dan kesal bahawa kenyataan penuh bisa seperti itu, telah keluar dari mulut seorang pendidik yang digalaskan tanggungjawab untuk membentuk perwatakan serta peribadi Anak – Anak Bangsa Malaysia. Apa yang lebih menyedihkan adalah kenyataan tersebut dibuat oleh Pengetua bagi sebuah sekolah yang menggunakan nama Bapa Malaysia!

3. Kami berasa sedih bahawa kenyataan tersebut, jika terbukti benar, bercanggah dengan prinsip-prinsip Rukunegara yang telah di lafazkan oleh generasi demi generasi pelajar sekolah sejak 40 tahun dahulu.

4. Kami mengutuk tindak balas awal Kementerian Pendidikan yang kelihatan amat bersahaja dan tidak mengambil kira perasaan dan sensitiviti masyarakat, di mana Kementerian Pendidikan menyatakan bahawa kejadian tersebut hanyalah satu 'salah faham' yang timbul akibat 'masalah komunikasi'.

5. Kami mengambil maklum, setelah reaksi serta tindak balas oleh masyarakat umum, pihak Kementerian telah mewujudkan Jawatankuasa Khas untuk menyiasat kejadian tersebut

6. Kami mengalu-alukan langlah ini dan berharap Jawatankuasa Khas tersebut akan menjalankan siasatan yang adil, telus serta terperinci dan laporan jawatankuasa tersebut boleh diteliti oleh pihak awam. Kami menyeru pihak Kerajaan untuk mengambil tindakan segera bagi melaksanakan cadangan yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Khas tersebut.

7. Kami menyeru setiap warganegara Malaysia untuk menyampaikan pesanan yang jelas bahawa kita sebagai masyarakat yang sivil dan bertamadun, tidak akan bertolak ansur terhadap sebarang bentuk diskriminasi perkauman yang dilihat agak ketara sejak kebelakangan ini.

Saya Anak Bangsa Malaysia [SABM]
Kuala Lumpur
20 Ogos 2010

20 comments:

anti umno said...

Takpa selagi Guru Besar itu pertahan maruah bangsa Melayu dan pijak kepala bangsa lain, dia adalah pejuang dan wira agama Islam.

Bukankah ajaran umno adalah ajaran Islam...? Mungkin suatu hari akan ada fatwa, mati kerana pertahankan umno akan mati syahid, sapa tau....?

Umno sudah jadi pejuang agama yang cukup advance. Merekalah yang pertahankan nama Allah, ada gereja terbakar kerananya. Orang umnolah yang usung kepala lembu bila nak protes sesuatu.

Namun protes umno tak berbatas, sehingga hudud pun depa pertikai juga. Celaru habis......

mankerbau said...

tanda umno dah nazak!

KERIS MELAYU said...

WAHAI ANTI UMNO: aq nak tanya kau,kau ad x kat tempat kejadian????
kalau kau x de kat situ x payah nak berlagak pandai ey...aq ulang balik kata2 pengetua 2( pelajar2 cina boleh balik cina ataupon fong yuu ) kau nak tau x perkataan sebenarye ape??sini aq bagi tau dengan kau..
kata pengetua( pelajar2 cina kamu boleh balik ke negara china tp boleh ke kamu diterima menjaadi warganegara China ataupun kame berpindah ke sekolah fong yuu?? ini bermakna setiap warganegara malaysia haruslah meletakkan kesetian dan kepercayaan kepada negara malaysia dan mereka perlulah setia juga dengan sekolah mereka bukan nya fong yuu..
dah faham ke sekarang,wahai anti umno???dyorang kata diaorang ni rakyat malaysia,tp bila lagu negaraku berkumandang dyorang x nyayi pon,bercakap ade la,ketawa ad la, 2 ke rakyat malaysia?bila lagu kemerdekaan dinyayikan dan mereka diberikan bendera jalur gemilang mereka tidak kibarkan pon,menyayi ape tah lagi,rakyat malaysia ke 2!!! aq nak tanya kau??ni la masaalah nyer kalau orang yang x faham bahasa melayu..
macam kau ni la anti umno!!!

Anonymous said...

1.Pengetua tu berjuta kali lebih baik dari hangpa la!!
2.Hangpa dan seangkatan merupakan barua pauk kapiaq harbi!!
3.Kerana "cincau" sekotak hangpa sanggup jadi barua puak kapiaq harbi!!
4.$#$&87^%$#%^*((*%#$&*!!!!!!!

anti umno said...

Ada orang umno marah sebab murid tak hormat lagu negaraku. Orang tak hormat azan depa tak peduli pun. Orang menentang hukum Islam depa tak kisah pun. Jenis pejuang Melayu, itulah saja tahap perjuangannya.

Orang jahat memang sokong pengetua jahat. Biasalah tu. Apakah ajaran Islam cara umno suruh hina orang lain...?

Semasa sambut maulud berarak memuji Nabi tapi akhlak Nabi tak mahu ikut. Memang betullah kalau dah sesat, belajar agama pun tak guna, baik hangpa pi bertapa di tokong Hindu.

Dulu hangpa yang puja puji Hindu, Cina sehingga sesama Islam pun tidak lagi dipandang walau sebelah mata. Malah ditembak sesuka hati macam di Memali. Maklumlah puak kapiaq tu la yang sokong umno dulu, sokong macam nak rak.

Sekarang ni bila bangsa tu pun dah meluat dengan perangai haram jadah hangpa, depa lari kat PAS. Cina, Hindu jadi jahat dah la ni sebab depa tak sokong umno. Kalau terus sokong umno, baru depa tu baik.

Kalau setakat tu saja akai umno, tak payah sembang la, budak tadika pun reti. Kalau kawan dengan Cina, jadi barua Cina maka lebih 50tahun dah umno jadi barua Cina, patut la banyak pengalaman jadi barua. Sampai lani pun hang dok jadi barua kapiaq Cina MCA, Gerakan.

Sebelum nak kata kat orang, suluh muka ke lubang jamban bagi elok dulu.

Anonymous said...

Time hari raya nanti kita akan jumpa sedara dan kawan yg balik kampong dari seluruh pelusuk negara. maka berlaku pertukaran maklumat dan pandangan. segala isu politik yg timbul begitu menarik untuk di bincangkan semasa makan kueh lepak malam -malam di rumah member. yg pasti nya seperti tahun dulu-dulu umno akan hilang beberapa peratus lagi pengundi selepas berlaku sembang -sembang ni. itu yg terjadi biasa nya selepas cuti raya.

Anonymous said...

kat tv takde pun siarkan berita pengetua rasis umno apco ni..depa cuba sedaya upaya sorok dari orang2 kampung dgn memperbesarkan fitnah karut kisah imam berdoa dinegeri PR perintah...hahaha..tak abih2 umngok nak perbodohkan rakyat ..

KERIS MELAYU said...

WAHAI ANTI UMNO: KENAPA KAU NI SUKA BERLAKUN JADI INSAN YANG YANG TERLALU SUCI EK?AQ TAU YANG KAU NI PON BUKAN LA ORANG YANG BAIK2 O ORANG YANG ALIM2 YANG DUDUK KAT SEJADAH,
TAH2 SEMBAHYANG 5 WAKTU PON KAT TEMPAT KAROAKE,KAN???
KAU NAK SALAHKAN PARTI POLITIK KE HAL ORANG ISLAM X HORMAT AZAN??BUKAN KE ALLAH YANG TELAH BERFIRMAN :SESUNGGUHNYA AKU AKN MEMBALAS APE YANG KAMU KERJAKAN BAIK ATAUPON BURUK:
X KAN LA KAU NAK SURUH PEMIMPIN 100% YANG BUAT SEMUA KERJA 2,LEPAS 2 WAKIL RAKYAT PERGI SETIAP RUMAH DAN BERKATA,...OIITTT!!! DIAMLAH,TENGAH AZAN 2,KELAKA LA KAU NI...
HUHUHU..
KITA DICIPTAKAN ALLAH S.W.T ADALAH SEBAGAI KHALIFAH,IAITU SEBAGAI PEMIMPIN,PENYAMPAI KEPADA AGAMA ALLAH S.W.T.DAH KAU NAMPAK ORANG X X HORMAT AZAN,KAU PERGI LA TEGUR DY,SELEMAH2 IMAN ADALAH DENGAN MENDOAAKN NYE,KE KAU NI NAK DOA PON X MAMPU KOT????KATA WARAK KAN..
MESTI BOLEH PUNYA..KALAU KAU BUAT DAPAT PAHALA BUKANYA ORANG UMNO..
BODOH!!!BUTA AGAMA!!! KAU NI KENE BANYKA BELAJAR LA..AQ NAK TANYA KAU KENAPA RAKYAT PALESTIN DITINDAS??SELAIN ATAS DASAR KEKELIRUAN AGAMA??
AQ NAK KAU JAWAB....2 PON KALAU KAU TAU LA..
TP BIASA NYA ORANG MACAM KAU NI CAKAP J LEBIH,TAPI X DE ILMU PON...
PANDAI!!!

Anonymous said...

Aku tak heran pun kalau anak cina tk hormat lagu negaraku..Tp korang tgkla sendiri anak melayu mcm mana...mengandung anak luar nikah, samseng, kurang ajar ngan guru, merokok, hisap dadah..dan banyak lagi perbuatan keji yang anak melayu buat, aku lebih rela hantar anak2 melayu yang buat jahat ni ke cina...oh ya, bwk sekali pengetua rasis nih...

anak melayu said...

kenapa mesti cakap mcm 2..kita ada agama..kita agama islam dan kita bangsa melayu..kalau kita sebagai anak melayu dan berpihak kepada agama or bangsa lain..siapa yang akan jaga kebajikan kita sebagai kaum bumiputra di negara malaysia ini..dimana kamu bila bangsa cina dan india ingin mendapatkan hak yang sama dgn bumiputra..adakah adil jika mereka memiliki hak yang sama seperti kita..

Anonymous said...

aku sokong apa yang diceritakan oleh keris melayu August 22, 2010 7:38 AM, commenter yg lain semuanya beremosi sahaja mempertahankan parti politiknya, apa yang penting pengetua tu bukannya orang yang rasis, aku kenal dia, aku tengok dia mengajar dalam kelas, dia tidak membeza mana2 kaum apabila mengajar, sebabnya aku anak muridnya, cuma pihak pembangkang shaja mengambil kesempatan untuk memperbesarkan isu ini. aku berdoa supaya cikgu aku tidak dituduh lagi sebagai rasis.

anak melayu said...

betul 2

Anonymous said...

sebenarnya ramai guru melayu di malaysia tersangatlah terganggu dengan perangai pelajar bukan melayu, mereka berbeza dengan anak2 melayu, pelajar bukan melayu kebanyakannya tidak menghormati institusi pendidikan itu sendiri, tidak menghormati guru, ponteng kelas, kelemahan menggunakan bahasa kebangsaan dalam pertuturan, ego apabila ilmunya lebih dr pelajar lain, suka buat bising dlm kelas,kalau budak yg masih bersekolah dah tak hormat guru sekolah sendiri...mcm mana keadaan bangsa bukan melayu ni kat luar sekolah.kita kan nak wujudkan satu malaysia..tapi kalau ada yang mewujudkan jurang susahlah..erm aku rasa that's why la pengetua keluarkan statement tu sbb nak sedarkan bangsa lain yg kita dahpun duduk di malaysia mengapa masih ada rasa perkauman.

Anonymous said...

anon 12:24
masalahnya, staement pengetua tu memalukan bangsa sendiri, kalau ye pun bangsa lain tk betul,lantak diorangla, betulkan dulu bangsa sendiri, bagi aku, org cina tk heran pun kalau pengetua keluarkan ayat rasis mcm tu,sbb melayu lagi teruk dari diorg. Bagi aku yang melayu ni aku malu...sbb perangai bangsa aku lebih teruk drpd bangsa diorang. tgk sajela masalah disiplin di sekolah , bangsa mana yang paling buat masalah kalau bukan bangsa melayu.. so, kalau nak berasis pun, pastikan dulu anak melayu ni perangai dia baik2... kalau tk, jgm buat statement rasis tu..

anak melayu said...

xda yang memalukan pun..dia langsung x bercakap tentang kaum..dia cuma suruh kita jagn ada jurang antara kaum sebab kita 1 malaysia..cume orang y pekak badak yang salah dengar apa y pengetua 2 cakap..itulah nama je duduk malaysia tapi cakap melayu pun x pandai sgt..bila orang ckp lain y didengarnya cakap lain..
bagi aq mmg patut mana2 kaum y x pandai ckp melayu 2 balik negara asal dorang...
bahasa kebangsaan pun x pandai ckp apa guna jadi warga malaysia

Anonymous said...

tgk la mainan cina kapiaq ni..klu org kita ckp skit(walaupun betul), depa tibai kaw2..skang ada lg mangsa depa(org kita) nk dijadikan mangsa kt sg petani...tp bila depa perkauman..apa depa kt? tuan2 pun taw kan...hal kecik la, keadilan...fakta la...
apa kata kita bersatu keluarkan kenyataan yg sama dgn pengetua2 tu...mcm yg selalu depa bt kt kita...try tgk reaksi depa....

anak melayu said...

KALAU CINA BUAT MCM 2 AQ TERIMA DAH MMG 2 JENIS BANGSA DIA..
SEKARANG NIE
BANGSA MELAYU KITA PLAK DOK SOKONG DEPA..
ITULAH MELAYU MUDAH LUPA..
LUPA PADA YANAH AIR
DIA LUPA INI TANAH MELAYU YANG PATUT DORANG JAGA BUKAN DI JAJAH SECARA HALUS

Wak Karno said...

MACAMANA PULAK KALAU PEMIMPIN POLITIK YANG CETUSKAN ISU RASIS NI?

TAK NAK AMBIL TINDAKAN KE.??

WOOOOOOO....KALAU RAKYAT BAWAHAN TIMBULKAN ISU RASIS....HAMPA BUKAN MAIN BISIN JA NOH...TAPI...KALAU PEMIMPIN POLITIK MEMAINKAN ISU RASIS HAMPA SENYAP AJA NOH.

MACAM NI TAK ADIL.!!!!

Wang Kelian said...

Sbb tu aku tak sokong langsung parti yang RASIS.

TAK KEMANA JADINYA.....MENYUSAHKAN AJA KELAK.

ISLAM X PERNAH AJAR RASIS2 MCM TU.

Anonymous said...

ano 3:03..
parlimen hulu selangor bagi kt bukan Islam peciter????