"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, September 09, 2010

600.000 Perantau Anak Kelantan Pulang "Mencuci"...

Beb... 1 hal yang aku sangat-sangat seronok dan suka bila sampai 1 Syawal selain dari hari lebaran atau hari kemenangan umat Islam melawan nafsu ialah waktu ini juga anak-anak perantau warga Kelantan dan lain-lain negeri yang celik informasi kembali memenuhi ceruk-ceruk kampung halaman masing-masing.

Apa yang seronoknya ialah bila sampai masa cuti panjang, semua "informasi bergerak" ni akan bekerja dengan cara yang sangat efektif sekali dan inilah mimpi ngeri KERAjaan UMNO/BN setiap tahun semenjak bermulanya era Reformasi 1998.

Tiap-tiap hari media perdana menjalankan agenda memperbodohkan rakyat malaysia dengan menyalurkan pelbagai berita-berita bohong dan palsu termasuk yang diputar belit sebaik mungkin untuk "survival" KERAjaan UMNO/BN dan setiap tahun pada bulan Syawal, Allah memberikan seluas-luasnya peluang kepada kebenaran untuk bersinar di bumi milik-Nya.

Anak-anak muda para perantau tak kan pulang dengan dada yang kosong. banyak informasi yang selama ni tak pernah sampai ke kampung-kampung akan mula berpindah macam air sungai dari mulut ke mulut. bermula dari rumah, kedai-kedai kopi, warung-warung dan banyak lagi tempat tumpuan.

Orang-orang kampung, felda-felda dan kawasan-kawasan pedalaman akhirnya akan tahu apa sebenarnya yang berlaku dalam dunia politik Malaysia yang sekian lama dikotori oleh tangan-tangan jahat pemerintah berlambang dacing.

Anak-anak muda yang bekerja di Pulau Pinang lebih tahu apa yang berlaku dan corak pemerintahan Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang... yang merantau di Selangor lebih faham permainan politik jahat pembangkang di Selangor dan yang merantau di lain-lain negeri pun mengalami pengalaman yang sama.

Pakcik-pakcik dikampung-kampung akan di"basuh" pemikiran mereka dengan berbagai informasi yang lebih tepat. aku rasa watak yang paling menonjol sepanjang musim Aidilfitri ialah watak Lawyer MACC...


Semalam aku sempat lepak dekat rumah member aku dekat sebuah kampung dipinggir bandar Kota Bharu... sempat tengok pakcik-pakcik seramai lebih kurang 15 orang... pakat-pakat dok kerumun sebijik laptop dekat serambi rumah member aku...

Korang tau apa yang diorang dok layan..? Youtube beb... Youtube... rakaman Enkues TBH...walaupun rakaman tu singkat, tapi sangat menarik... aku suka respon pakcik-pakcik tu lepas tengok Lawyer MACC buat demo cara-cara bunuh diri dengan cara mencekik diri sendiri...

Sambil kerut-kerut kening pakcik tu cakap - menate loyar gilo..!

Dengan selambanya member aku jawab balik - loyar tu tok gilo Pok Jak, menate KERAjae hok gilo sebab ambik loyar gilo..! hahaha...

Pakcik-pakcik yang selama ni dok tengok TV gomen tanya balik - bakpo video ni tok masuk TV..? member aku jawab - sajo sebab nok wi Pok Jak bodo sokmo..!

Pok Jak jawab balik - KERAjae babi...

Erm... nampak gayanya susah betul UMNO/BN nak survive PRU-13 nanti...

24 comments:

matkambing said...

saat kejatuhan umno-bn-apco semakin hampir! hidup pr! golongan muda adalah ejen pencerahan sebenar! media massa perdana hanyalah membonsaikan fikiran rakyat, betul kata tukar tiub! selamat menuju kemenangan!

Anonymous said...

haha..confident nye la pencacai2 PR yg bangang tolol and baby nih..ooppss, bukan babi yeks..

patut aku yg cakap saat2 kelingkupan PR utk PRU13 akan datang..alih2 terbalik pulak..

biasa nye org bodoh mcm ni confident dia lebey sket..pastu kalah meroyan..okla dari jadi gila..

bingai punye PR!

Anonymous said...

1.Perantau balik,kadang-kadang kena cuci!kadang-kadang depa mencuci!!
2.Kalau dok bela dan kena cucuk idung dengan puak kapiaq harbi!alamat kena cucilah hangpa nanti!!
3.Apapun Selamat Hari Raya Aidil Fitri,maaf zahir dan batin!!!!!!!

Anonymous said...

Pas dah takde hudud dah...dah ke laut...

penyokong2 ampas bila nk ke laut...

Perjuangan sia-sia...semua dh ke laut.

nanti mati campak dalam laut.

Bila wali selipar nk dakwah kat LGE, Kit sial dan kapal karam, eli wong, toni pua, nganga, ngeh-ngeh, jangan2 wali selipar yang kena dakwah.

Pernah tgk video yutiub nizar kkk kata dalam perlembagaan pas takde hudud ?

dendam kesumat wali selipar lagi dasyat
Punah ranah....

Anonymous said...

600,000 ribu perantau akan bercerita betapa untng bekerja dan mencari makan dinegeri org (luar negeri kelantan) hasil dari pembangunan dan pemodenan yg dilaksanakan oleh BN..

kat Kelantan ape yg ade? lepas berdoa dok goyang kaki main dam kat warung..

mcm sampah!

mankeldai said...

empat anon pencacai yang diatas takde telor! tak berani guna nama samaran. he,he tak dapat elaun pencacai ke? letih aje beri komen berhujah tahap kanak-kanak tadika kemas!

aku tak BoNgok said...

keempat2 anon BoNgok tu sebenarnya orang yang sama...cara berhujah yang takde fakta...main hentam aja pasal hati dah gelap dan penuh dendam kesumat...tapi aku bole gerenti anon ni memang orang melayu...1000000000% sure!

Anonymous said...

anon diatas .. biasala dia orang umno dah gila meroyan .. hingga iklan raya puasa pun nak buat 1malaysia. kalau x tegur tempohari .sesatlah yg jahil 1malayasia.

bila nak sedar syaitan anon diatas.. sepatutnya insaf ..syaitan sudah kena rantai ..jika macm tuh jugak lebih hebat anon diatas mcm syaitan

Berapa lama boleh tahan? Klik sini said...

Aku perati golongan muda terutamanya mahasiswa cenderung kepada PR. Kenape aa? Polisi kerajaan BN yang tak bagus ker?

Anonymous said...

Tuan, saya sangat gemar Tuan menggunakan perkataan 'Reformasi 1998'. Lawan tetap lawan. Lawan samapai Yahudi melayu apno dihapuskan dari muka bumi malaysia. Hidup PR!

Unknown said...

Selamat Hari Raya. TaqabbalaLlahu minna wa minkum. Minal ‘aidin wal faizin wal maqbulin. Kullu amin wa antum bi khair.

Anonymous said...

Aku perati golongan muda terutamanya mahasiswa cenderung kepada PR. Kenape aa? Polisi kerajaan BN yang tak bagus ker?

1. Tak tenguk atau baca keputusan pilihanraya kampus baru ni ka!!
2.Berapa universiti yang jatuh ketangan Pas!!
3.Tak baca survey dimerdeka center!!berapa percen puak melayu dan islam sokong pas!!
4.Kalau sokong Pas!nampak dap!nampak dap!nampak Pap!last sekali nampak puak komunis!!!!!!

Anonymous said...

Wei Anom September 9, 2010 11:31 AM,

jgn main sedap mulut je kutuk org kelate..

kalau xde org kelantan pegi merantau kat negeri2 korang, negeri2 korang x maju2 smpai skrg ler..ade hasil byk tp x tau nak urus, boleh lingkup gak..nasib baik la ade anak2 kelate yang tolong uruskan..maju la sket negeri korang...

cuba lu tgk kat IPTA & IPTS, berape ramai org kelate yang bijak pandai..

lu org xde telur..duduk dlm kepompong mak bapak..takut nak keluar berhijrah & berdikari sendiri...harap ehsan mak bapak je...

sb tu pemikiran politik korang sume sempit & kalut..ketingggalan zaman..woi, org dh naik ke bulan..korang masih dok kat mane lg tu???

kitaorg setahun sekali buat balik hasil...bagi mak bapak, bangunkan ekonomi negeri kami sendiri..

kitaorg x ambik duit lu pon..kitaorg dibayar gaji hasil keje profesional yg kitaorg sumbangkan kat negeri2 korang...

jgn lupo geng2..pakat beli dinar emas byk2...

Anonymous said...

"cuba lu tgk kat IPTA & IPTS, berape ramai org kelate yang bijak pandai.."

1.pUnyalah bodoh dasar umno yang perkenal DEB dan koata kemasukan keU!!
2.Sepatutnya dari dulu puak umno tu perkenal dasar meritokrasi untuk masuk U!!
3.Hangpa bayangkan!kalau dari dulu dasar meritokrasi diperkenalkan!!ramai puak kelantan dok keghabattt pokok yok ,belaga belalang krek,sabung ayam jeeee lani!!
4.Tak percaya!!hangpa tenguk zaid brahim!!dia lulus spm pangkat berapa!!!tobat tak berani bagi tau punya!!!!!!!!!!!!!kalau zaid dilahirkan dinegeri lain dulu!!taraf dia lani dok motong getah jeeee!!!!
5.dulu puak hangpa bukan main cakap besaq!kelantan negeri kaya!!ada ka!!600 ribu puak dari negeri "kaya" meghempatttt minta sedekah kat negeri "miskin"!!!

Anonymous said...

spm dam mce pangkat 3 dalam tahun 70'an sama taraf dengan spm cemerlang sekarang ni, cayelah!


matstimketum.

Anonymous said...

saja nak cerita kisah benar...kawan aku di permatang pauh pulak terbalik...dulu pas totok...kat rumah dia setiap pintu bilik ada lambang pas...sokong anwar macam nak mampos...tapi baru ni dah terbalik...sebabnya mudah saja...dia jurutera dan kerja kilang kat penang...bila pr menang punyalah seronok dia...tapi tak lama...kilang dia kena tutup...dia kena berhenti kerja...rumah tak mampu bayar dan akhirnya kena jual...las-las seorang yb umno pulak melalui kawan dia yang kuat umno tolong dia bagi kerja sementara untuk tanggung anak bini...aku terngaga mulut dengaq cerita dia...rupanya kuasa Allah mengatasi segala...kalau Dia nak ubah sat saja...kepada puak-puak pas tu ingat-ingatlah...kita tak tau nak jadi apa esok hari...tapi kalau dah jadi tu maknanya itulah ketentuan Allah../Allah boleh naikkan sesiapa saja dan boleh jatuhkan sesiapa saja bila-bila masa...hanya orang beriman yang percaya qada dan qadar Allah...jangan dok sibuk buruk orang sangat kalau diri sendiri pun tak berapa nak betul sebab kata sufi-sufi orang baik selalunya nampak baik orang manakala orang jahat selalu nampak jahat orang...

Anonymous said...

aku pun ada citer utk ko anon September 12, 2010 6:23 PM. kwn aku dulu cukp megah sbagai kontraktor pastu gmah jd markas parti keris dr lepas pru12 smpai la ni aku asyik dngar dia mengeluh jer sbb xde projek. nasib baik bini kerja kalu x raya ni x tahuler mcmana. dia bkan kt negeri pr tp negeri umno..masalahnyer dia dh x suka nk ulur baru dpt projek...

Mankeldai said...

anon-anon 12sept diatas sah penyokong umno-apco! cakap percaya qada dan qadar tapi perangai menunjukan lainya. nkorang ada sifat munafik ke?

Anonymous said...

biasa ler org UMNOOOO.
mana percaya qada dan qadar kepercayaan mrk ialah DUIT!!

Anonymous said...

Salam tuan tanah...
anom bodoh Umno kat atas tu tulis mamcam mahataik jer...letak nombor 1,2,3 cam budak tabika Kemas tengah dok ngira jer..

Anonymous said...

asalamualaikum TP..saya peminat blog anda tapi sayangnya blog anda tidak di kemaskini, cuma ada cerita lama yang dah saya baca berulang2 kali saya harap anda sentiasa masukan berita2 terbaru yang dapat membuat menafaat kpd saya serta pembca2 yang lain. terima kasih.

Sape nak tengok barang baeekk punya? said...

aku x pnh pg ktan. btl ke suasana islamiknye?

Anonymous said...

KORANG SEMUA NI TAKDE AGAMA KE??
KORANG SEMUA NI ORG ISLAM KE ORG KAFIR LAKNAT??
KORANG SEMUA PERNAH DENGAR PASAL SATU AYAT YANG MAKSUDNYA FITNAH ITU LEBIH BESAR DOSANYA DARI MEMBUNUH????KALAU KORANG TAK PERNAH DENGAR MAKNANYA KORANG TU BUKAN ORG ISLAM...
KALAU KORANG PERNAH DENGAR TP MASIH JUGAK MENGADU DOMBA,TABUR FITNAH YANG BELUM TENTU BENAR SALAHNYA, AKU PUN TAK TAU APA ALLAH SWT AKAN HUKUM KORANG,ADAKAH DIA BAGI PAHALA SEBAB MENYEDARKAN ORG RAMAI DARI TERTIPU.......ATAUPUN DIA MENGURNIAKAN PINGAT JASA DOSA BESAR PADA KORANG SBB MENABUR FITNAH DAN ANIAYA ORANG LAIN...
MANA KORANG SEMUA NAK DAPAT...KALAU RASA2 DAH BYK SANGAT PAHALA DAPAT SEPJG KORANG HIDUP,TERUSKN DGN MFITNAH ITU...
TP KALAU SEBALIKNYA....LU PIKIRLH SENDIRI!!!!!!!

Anonymous said...

keno bodo ko poji belaka org2 hok duk luar kelate...

org2 kelate lani sedar dah bahawa perpaduan sesama isle tu penting xkira pahaman parti gapo..

tok guru balasoh,pondok,surau di kelate pakat sepakat dah nak satukan isle tanpa kira pahaman politik...tok guru parti pas jah duk gong lagi duk jaja kafir mengkafir sesama isle ni..