"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, September 22, 2010

RM4 Billion Di Sebelah Pasaraya Billion...

Kelmarin kecoh kununnya PAS Kelantan dapat "sumbangan" peribadi berjumlah RM4 Billion dari seorang lelaki yang mengaku Trilliawan. aduihhh... gila... aku bila sebut angka 4 ni memang cukup-cukup fobia... teringat dekat kawan lama Syeikh dengan RM4 juta...

Pagi ni ada sorang kawan dari KL telipon... katanya - "apa ngko tau pasal RM4 billion..?"... aku jawab - "aku tak nak banyak... aku nak dalam RM30,000.00 je nak upgrade kamera aku... lama sangat dah aku dok berangan nak pakai Nikon D3x... kalau dapat RM30,000.00, boleh la aku shopping Nikon D3x complete dengan lens lemang 70-300mm f2.8 ngan lain-lain gadget tahap dewa photojournal, lepas tu blh la aku apply kerja dengan NatGeo..."... hahaha...!!!

Jadi kita cerita sikit-sikit dah la...

Setakat-takat yang aku tau la... menda alah RM4 Billion tak pernah wujud... replika check tu memang wujud dan nilainya sama macam replika check yang Najib PM bagi dekat MB Terengganu Mat Said dulu... maknanya nilainya ialah RM0 (telorrr)... kes ni sama macam kes Jutawan Lebanon dulu...

Kesimpulan paling mudah - Jutawan yang bagi "sumbangan" dekat PAS Kelantan semalam levelnya sama dengan PM Najib dan jugak Jutawan Lebanon... dalam kira-kira matematik politik nilainya ialah tak de nilai... hehehe... PM Najib memang tak de nilai geng... bagi free pun mahal..! hahaha...

Lagi pulak... semua projek-projek pembangunan bernilai Trillion-trillion yang diwar-warkan tu tak pernah wujudpun... Kerajaan Negeri Kelantan tak pernah luluskan mana-mana projek macam yang diwar-warkan setakat ni...

Yang ada hanyalah kertas cadangan/proposal... ya... Trilliawan kita ni sebenarnya baru masuk level nak melobi-lobi... baru propose dekat Kerajaan Negeri projek-projek tu semua. tak tau pulak aku ikut pemikiran mana bila propose tu maknanya dah lulus... tak yah mesyuarat, tak yah kira bajet ke apebende... main tibai je...

Eh... Dato' KJ kita (Ahli Parlimen Tumpat) pun tak tau ada projek nak naik dekat Tumpat ma...

Kot-kot la kalau-kalau Trilliawan kita ni terbaca posting aku ni, ada baiknya dia siapkan keping-keping wang kertas berjumlah RM30,000.00 sahaja dekat aku sebagai "sumbangan" peribadi supaya dapat aku mengupgrade kamera aku ketahap kamera Dewa-dewa Photojournal... hahaha... nanti wa ambik lu punya gambar lawa-lawa maaa...!!!

Baca pulak tulisan bekas "mangsa" Trilliawan kita dekat bawah:
Aku berpengalaman setahun ditipu dan diperbodohkan oleh CEO/MD syarikat ini yang masa itu beroperasi di "coffee house" hotel KL International kat Jalan Chow Kit, dalam cuba menyelesaikan masaalah aku. Bukan aku saja bahkan 90% kontraktor kontraktor Bumiputera Class A masa itu pun turut kena kencing (Boleh tanya kebanyakan kontraktor kontraktor Class A ini untuk kepastian).

Masa itu (tahun 2005) "group" ini di kepalai oleh seorang yang menggelar dirinya MANDATE AND TRUSTEE Of Federation Goverment Of Malaysia (sila Google untuk keterangan) iaitu Haji Supandi Bin Mohamad. Group ini masa tu mengagih agihkan semua projek projek di bawah RMK9 kepada kontraktor Class A Bumiputera konon nya atas arahan Perdana Menteri.

Aku tiada kena mengena dengan pengagihan "projek RMK9" ini tapi turut membantu menyelaras temujanji kontraktor kontraktor ini dengan Supandi Mohamad. Sebab itu aku tahu ramai kontraktor yang terkena kencing. Jangan kata kontraktor, bekas Pengarah Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) masa tu pun terpedaya (bolih tanya dengan yang punya badan).

Dan yang paling hebat Pak Lah pun kena. Pak Lah yang baru mengambil alih jawatan dari Tun Mahathir blurr tentang kewujudan susuk tubuh yang menggelar dirinya "Mandate And Trustee"ini. Aku bertanggung jawap menghantar "Watikah" perlantikan "Mandate And Trustee" ini ke pejabat Perdana Menteri masa itu. Kelakar gila bila aku kenangkan kembali kisah ini.

Masa itu group ini beroperasi diatas nama Kri Development Sdn Bhd (sila check dengan SSM), dan kononnya bertanggung jawap keatas projek segitiga Indonesia-Malaysia-Thailand IMT-GT yang bernilai 1.5 trillion USD (Wowwww...he he).

Jadi bila aku terbaca pasal Kerajaan Negeri Kelantan award projek bernilai 300b kepada "group" ini tak lah aku excited sangat. Tambah tak excited bila group ini pulak menyumbang 4b kepada PAS. Wakaka..wakaka.

SEBAB..

Billion dan Trillion memang mainan bibir mereka. Juta juta tak main lah adik oi.. Seingat aku semasa setahun buang masa dengan "mangkuk mangkuk" ini mereka claim menguruskan "dana" sebanyak 33.8 trillion USD. (Mandate And Trustee lah katakan), tapi habuk pun tarakk.

Aku masih ingat lagi dinasihatkan oleh pihak SB supaya menjauhkan diri dari group ini 3 minggu sebelum polis rush hotel ini dan angkut mereka semua dengan terak. Nasib...

Kalau tidak aku pun sekali makan nasi lock up.

Sekitar 2008 aku ada singgah jumpa Mohamad Sobri Din di pejabat Ida World di Kelana Jaya atas pelawaan beliau. Masa nak masuk pejabat aku tenguk pintu dan dinding penuh dengan "cat merah". Bila aku tanya dia tersengeh menjawap, "Biasa lah Along"., dan masa itulah aku dapat tahu Supandi Mohamad dah meninggal dunia kerana sakit jantung. Aku tanya Sobri, "Sekarang Mandate/Trustee dah tak ada, awak lah pengganti?", dia tidak menjawap tapi tersengeh.

Itulah kali terakhir aku berjumpa Sobri dan melawat pejabat Ida World Group.
TPU - Yang betulnya check RM4 Billion tu diserahkan dalam 1 Majlis di Hotel Rennaisance bersebelahan dengan Pasaraya Billion... kah kah kah kah kah...!!!

Post ini berharga RM30,000.00. Jika mahu post di atas dipadamkan, sila emel saya bagi mendapatkan butiran akaun bank saya (aku tiru Hanief... hehehe...).

6 comments:

Anonymous said...

Citttt... Podah!!!

Anonymous said...

hahaha.. tp silap2 gaya ni mau dapat gak dowh rm30k 2.. kasi up ckit post ko ni kat sume blog biar masuk malaysiakini pun lagi bagus.. kompem beb ini mlm dapat call rm30k.. wahahha

Anonymous said...

1.mula-mula 4 billion!lepastu duit minyak petroleum pulak!!
2.Syoknya pakat-pakat dikelantan dok berangan!!!

Anonymous said...

Ingat tadi betul betul .. Baru tadi aku bergaduh dengan bini aku apabila aku ngatakan hasrat nak berziarah silaratul rahim dengan TGNA sempena bulan baik ni.. manalah tahu kot-kot sejuta/dua juta boleh dihulur-hukur kat aku nanti..

Terpaksalah kensel, rugi aku beli tiket bas..

Walau bagaimanapun biar kita rugi kat sini tapi untung kat akhirat, kan kan

Bekas Penyokong Setia PAS Pilah Tongah

kelhome said...

aku dengar nama company pun rasa lain macam je.. 4 billion pulak tu. wek

kelhome said...

hak tui.. tak logik langsung langsung nih