"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, May 13, 2011

Sukarelawan NGO Dipukul : DPPNK Kesal Dengan Sikap Samseng

1. Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) kesal dengan sikap tidak bertanggungjawab individu yang tidak dikenali memukul seorang aktivis NGO Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Minyak (GEGAR) pada hari ini. Kejadian itu berlaku apabila aktivis tersebut, saudara Hisyamuddin Ghazali sedang menggantung sepanduk menuntut royalti minyak untuk Kelantan di hadapan Masjid Telipot Kota Bharu sekitar jam 11 pagi hari ini.

2. Menurut mangsa, beliau yang hanya bersama isteri dan ibunya didatangi oleh dua orang lelaki yang tidak dikenali ketika sedang menggantung sepanduk dan terus dipukul. Beliau kemudiannya telah membuat satu laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu.

3. Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) menyifatkan perbuatan samseng seperti ini adalah tindakan bacul dan tidak bertanggungjawab pihak-pihak tertentu yang sangat bermusuh dengan gerakan mendesak royalti minyak dikembalikan kepada Kelantan. Perlu diingat, hasil minyak merupakan hak milik Kelantan dan tindakan memunggah hasil mahsul ini tanpa sebarang bayaran royalti hanyalah merupakan tindakan perompak yang merompak dengan cara yang kononnya sah mengikut undang-undang.

4. DPPNK juga melahirkan rasa kesal dengan tindakan kerajaan Pusat yang terus membelakangi tuntutan ini namun dalam masa yang sama dapat menjelaskan bayaran royalti minyak kepada negeri Terengganu sedangkan perjanjian yang terpakai ialah perjanjian yang sama dan langsung tidak berbeza antara satu sama lain. Tindakan kerajaan Pusat yang ditunjangi oleh UMNO / Barisan Nasional ini jelas membelakangi konsep federalisme yang diamalkan di Malaysia.

5. Sewajarnya usaha-usaha NGO seperti GEGAR harus disokong oleh semua pihak khususnya di Kelantan dan bukan menanganinya dengan cara samseng yang hanya mengesahkan sifat takut dan pengecut pihak-pihak tertentu. Lebih menyedihkan jika tindakan seperti ini dilakukan oleh anak Kelantan yang mengaku berjuang untuk kepentingan bangsa Melayu, nampaknya slogan ini hanyalah retorik semata-mata.

6. Justeru, DPPNK mendesak agar siasatan dapat dijalankan segera dan tindakan mendakwa pihak terbabit perlu dilakukan demi memastikan keadilan ditegakkan dengan saksama. Semoga pihak GEGAR dapat meneruskan usaha membantu kerajaan dan rakyat Kelantan mendapatkan hak yang telah lama dinafikan.

Sekian.

YB HAJI ABDUL LATIFF BIN ABDUL RAHMAN,

Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK)
Bertarikh : 13 Mei 2011 / 9 Jamadil Akhir 1432

No comments: