"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, April 17, 2008

Mereka boleh kerana mereka UMNO, polis kawal walaupun tiada permit !!

Susulan perhimpunan yang dikatakan "Haram" di Kelab Sultan Sulaiman, malam Isnin tanggal 14 April lau, maka kini kita dapati mereka benar-benar beriya-iya mahu mengambil tindakan terhadap beberapa orang pemimpin kanan PKR. Biarpun kenyatan sudah diambil dan direkodkan semalam, namun pihak polis didapati masih tidak berpuas hati. Belum cukup dengan perhimpunan haram, kini satu lagi bertunduhan baru ditimbulkan. Lebih melucukan, kali ini Tan Sri Khalid MB Selangor pula dikatakan memutar-belitkan cerita.

Nampaknya nama Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Muhammad Sabtu Osman semakin popular mutakhir ini. Apatah lagi, beliau kini dilihat sering muncul di dada akhbar arus perdana dan juga TV berkaitan isu ini.

Terbaru, semalam juga beliau menafikan nama Datuk Seri Anwar Ibrahim dimasukkan sebagai penceramah pada perhimpunan Black 14 yang diadakan di Kampung Baru, itu. Menurut beliau lagi , MB Selangor itu telah memutarbelitkan kenyataan apabila mendakwa penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu termasuk dalam senarai awal yang diserahkan kepada polis.

Justeru, pihak polis akan menyiasat dan mengambil tindakan sewajarnya ke atas pihak yang bertanggungjawab memutarbelitkan kebenaran yang diberikan. Katanya lagi Tidak timbul sama ada ia berjalan dengan aman atau tidak kerana setiap perhimpunan awam perlu mendapat permit terlebih dahulu demi menjamin ketenteraman orang awam.

Soalnya, apakah selama ini "permit" akan diberikan setiap kali parti pembangkang ingin mengadakan program seperti itu. Bukankah program tersebut diadakan di sebuah kawasan tertutup dan merupakan "kawasan persendirian". Bahkan ianya juga mendapat kebenaran dan sokongan daripada Timbalan Pengerusi Kelab Sultan Sulaiman, Datuk Mokhtar Ahmad sendiri yang turut hadir dalam program berkenaan.

Black 14, yang diadakan setiap tahun adalah satu sambutan tahunan sempena memperingati tarikh Anwar dijatuhkan hukuman untuk kes pertamanya pada tahun 1999. Cuma apa yang berbeza pada kali ini ialah kehadiran Anwar sendiri serta, ia juga merupakan tarikh "pembebasan" untuk Anwar kembali aktif dalam politik bermula pada 15 April 2008 keesokan harinya. Sudah semestinya program "makan malam" itu mendapat sambutan rakyat kerana mereka juga ingin mendengar amanat Anwar selepas beliau bebas.

Salahkan Anwar, selaku orang yang diraikan itu berucap?. Bukankah beliau merupakan "tetamu khas" pada malam itu. Agak janggal bunyinya, bila rakyat yang hadir hanya boleh melihat dan menatap wajah Anwar dari kejauhan tanpa bisa mendengar sepatah dua kata ucapan yang keluar dari mulutnya itu?. Bukankah Presiden PKR, Wan Azizah sendiri telah menyatakan perhimpunan itu berlaku secara aman dan tiada insiden-insiden serta provokasi yang ditimbulkan oleh rakyat yang hadir berbondong-bondong itu.

Ini bermakna, pihak polis selaku badan yang dipertanggungjawab untuk menjaga "keamanan" negara sepatutnya harus berterima kasih kepada pihak penganjur kerana, berjaya menjayakan "Black 14" secara "aman" biarpun berbagai halangan menimpa serta ia dihadiri oleh ribuan rakyat dari seluruh pelusuk negara.

Apakah yang perlu digusarkan sangat, kiranya rakyat yang hadir hanyalah bertujuan untuk menyaksikan pemimpin mereka berucap dalam keadaan mereka sedar. Bukannya mereka ingin menyaksikan sebuah "konsert rock", yang memerlukan mereka 'Khayal" terlebih dahulu bagi menghayati alunan irama konsert tersebut. Maka akhirnya timbullah insiden yang tidak diingini, akibat khayalan yang berlebihan termasuk menggunakan pil ectasy, mabuk minum arak, ambil bahan terlarang seperti dadah dan sebagainya. Kehadiran rakyat pada malam itu juga tertib dan penuh dengan semangat serta displin yang tinggi untuk melihat perubahan.

Perihal MB Selangor tidak menamakan Anwar untuk berucap pada malam itu amatlah janggal juga bunyinya. Mana mungkin "tetamu khas" tidak disenaraikan untuk menyampaikan sepatah dua kata. Sekurang-kurangnya memberi kata aluan serta mengucap terima kasih atas sokongan rakyat. Apakah benar nama Anwar tidak disenaraikan untuk berucap? Atau namanya hilang lagi, sama seperti "diari harian TPMnya" yang dihilangkan oleh pihak polis semasa kesnya masih panas diawal kebangkitan gelombang reformasi dulu.

Tidak masuk akal juga nama Anwar dibuang dari senarai, sama seperti 'tilam yang dibuang kes" setelah berhari-hari diusung oleh pihak polis ke mahkamah dulu?. Inilah yang harus dijawap, dan apakah kerana kini ketua Polis Negara, Musa Hassan yang namanya saling tak tumpah dengan "Musa Hassan" yang terlibat dalam kes Anwar dulu maka pihak polis sengaja mencari kesalahan demi untuk mendakwa serta menakut-nakut para pemimpin pembangkang.

Mengapa ada kuasa lain untuk mereka berhimpun? Mereka juga rakyat Malaysia
Apakah ini demokrasi "Ala Malaysia" namanya, bila sikap "talam dua muka", "pilih kasih", "pilih bulu" atau lebih afdal lagi sikap "double standard" pasukan polis kita sendiri. Kita merasa hairan dan janggal, kerajaan yang dipilih secara sah oleh rakyat dalam pilihanraya dinafikan hak untuk berhimpun secara aman. Namun, jika ianya terkena atas batang hidung mereka apakah yang dilakukan oleh pihak polis?. Iramanya agak perlahan dan jarang kita dengar penganjur perhimpunan ditangkap atau dipaksa ke balai polis untuk diambil kenyataan.

Adakah kita dengar, pengajur perhimpunan haram mereka baru-baru ini diugut untuk dikenakan "waran tangkap" !!

Lihat sahaja apa yang berlaku di Selangor, perhimpunan haram kononnya membantah tindakan kerajaan negeri untuk memansuhkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diketuai oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuang, Abdul Syukor Idrus dibiarkan oleh mereka tanpa apa-apa tindakan terhadap penganjur. Bahkan pihak polis pula dikatakan telah mengawal lalulintas serta pergerakkan perserta perhimpunan berkenaan dari awal hingga ke penghujungnya.

Perhimpunan yang diadakan di Dataran Shah Alam, turut disertai 10 pertubuhan bukan kerajaan (NGO), termasuk persatuan belia dan silat.

Begitulah juga dengan apa yang berlaku di Pulau Pinang, perhimpunan haram juga dilakukan oleh UMNO di Komtar Pulau Pinang yang bertujuan mendesak supaya kerajaan negeri yang baru tidak menghapuskan DEB. Biarpun Melayu Pulau Pinang tahu, bahawa dasar itulah yang menyebabkan spesis mereka semakin terhakis dari Pulau Mutiara itu. Bahkan apa yang tinggal hanyalah sisa-sisa kenangan yang amat menyiksakan. Mereka nampak DEB hanya memperkayakan golongan atasan dan meminggirkan golongan bawahan, namun dek kerana mahu menunjukkan jaguh mereka turut berdemo.

Kira-kira 1,000 penyokong Umno menghadiri perhimpunan tersebut, yang ketuai antaranya oleh setiausaha perhubungan Umno negeri Datuk Azhar Ibrahim, selama satu jam. Turut berucap di demonstrasi itu ialah bekas timbalan ketua menteri Datuk Seri Abdul Rashid Abdullah, wakil rakyat Sungai Dua - Datuk Jasmin Mohamed, dan ketua bahagian Bukit Mertajam - Datuk Musa Sheikh Fadzir.

Apapun perhimpunan haram di Pulau Pinang itu telah dibantah keras oleh mantan Ketua Menteri Koh Tsu Koon sendiri, menurutnya tidak bersesuaian dalam masyarakat majmuk. Soalnya sekarang pernah mereka dipanggil pihak polis untuk memberi kenyataan atau diambil tindakan. Pernahkah mereka juga digertak untuk dikenakan waran tangkap jika gagal memberi kerjasama kepada pihak polis?

Begitu juga di Perak, orang ramai yang pada mulanya ditegah menghadiri perhimpunan haram bagi menyatakan bantahan terhadap DAP "kerana mencabar ketuanan Melayu" akhir berjaya juga melakukannya. Perhimpunan haram tetap juga diadakan di Ipoh anjuran UMNO. Sebelum itu pihak polis ada juga mengeluarkan amaran akan mengambil tindakan kepada peserta dan juga mereka yang mengedarkan SMS demo yang menyeru "orang Melayu" berhimpun di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar untuk membantah DAP soal ketuanan Melayu. Namun apa yang berlaku, penganjur tetap juga berjaya mengadakan perhimpunan dan yang dicari ialah pengedar SMS semata-mata.

Bahkan amaran keras Padah ISA buat penyebar SMS demo akan dikenakan jika mereka ditangkap. Bukankah pelik namanya! yang menganjur tidak ditangkap yang mengundang peserta melalui SMS nak di ISAkan Lebih menghairankan, pihak polis yang beriya-iya melarang pula telah terbalik jadi "mengawal keadaan".

Inilah dia sebenarnya "realiti undang-undang di Malaysia" tanahairku ini.

Sampai bilakah kita harus terus begini?.

Apakah generasi mendatang dapat hidup tenteram, aman dan selesa jika ini terus berlaku. Pihak polis lebih sibukkan diri untuk urusan perhimpunan yang dikatakan haram yang langsung tiada kaitan dengan jenayah. Sebaliknya, hal-hal jenayah yang terus meningkat hingga ke hari ini masih belum ada kesudahannya.

Terbaru kejadian jenayah di KLIA iaitu pintu masuk utama pelancong ke negara ini. Bukankah disitu sepatutnya lebih ramai polis menjaganya, bukannya menjaga rakyat yang tidak berdosa dan teraniaya. Begitu juga kes-kes jenayah lain terutamanya kes penculikan kanak-kanak yang masih belum dapat diselesaikan hingga kini.

Justeru itu,wajarlah kita katakan bahawa gertakan dan ugutan yang dibuat kepada pemimpin kanan PKR atas perhimpunan Black 14 adalah mempunyai agenda tersirat sebenarnya. Pihak polis hanya menjalankan tugas mereka. Tanpa arahan pihak atasan, mereka pasti tidak akan tertegas juga dalam hal ini. Samalah dengan perhimpunan haram yang dianjurkan oleh UMNO sejak akhir-akhir ini. Semua ini mempunya agenda politik "balas dendam" atas kekalahan sebenarnya. Mereka mencari peluang dan ketika yang sesuai untuk melakukannya. Natijahnya, kita haruslah lebih berhati-hati dalam setiap gerak-kerja dan aktiviti selepas ini. Jangan biarkan musuh terus mengintai peluang untuk merperkotak-katikkan kita. Agenda perubahan harus terus dihidupkan demi Malaysia yang lebih selamat, aman dan adil untuk generasi akan datang.

- Cucu Mat Kilau
17.04.2008

No comments: