"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, April 17, 2008

PAS tolak cadangan tubuh kerajaan campuran bersama UMNO.

17-04-2008 04:45:19 PM
Oleh: SA'ODAH ELIAS - mSTAR Online

PUTRAJAYA: Umno pernah mengajak PAS bagi menubuhkan kerajaan campuran dibeberapa negeri termasuk di mana kedua-dua parti itu boleh menubuhkan kerajaan tetapi ditolak oleh pemimpin tertinggi parti itu.

Menurut sumber, tiga pemimpin tertinggi PAS, Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang, setiausaha agung Datuk Kamaruddin Jaafar dan bendahari Dr Hatta Ramli menolak pelawaan Umno itu setelah beberapa sesi rundingan dijalankan.

Beliau yang turut mewakili Umno dalam rundingan itu mendedahkan bahawa cadangan itu bagaimanapun mendapat reaksi positif daripada Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Matlamat utama cadangan berkenaan, tegasnya, adalah untuk mengukuhkan perpaduan Melayu serta memastikan kestabiliti politik yang berkekalan di negara ini.

"Kita telah mengadakan beberapa rundingan dengan PAS. Beberapa pemimpin telahpun berjumpa dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bagi membincangkan cadangan Umno itu, tetapi akhirnya mereka menolak."

"Malah Pengerusi PAS Perak Ahmad Awang ketika menolak cadangan Umno itu berkata parti itu lebih rela bekerjasama dengan parti orang kafir daripada bekerjasama dengan Umno yang dituduhnya parti zalim."

"Kerana itu, saya menganggap pemimpin-pemimpin PAS adalah hipokrit kerana di hadapan umum bercakap mengenai perpaduan Melayu serta kemungkinan bekerjasama dengan Umno, tetapi di belakang sanggup bekerjasama dengan DAP daripada dengan kita," katanya kepada mStar online Khamis."

baca selanjutnya di [ sini ]

No comments: