"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, June 19, 2008

Keputusan Akhir.

Hasil ilham : naim ramones

ASSALAMUALAIKUM,


Percaturan ini dikemukakan kerana untuk menyedarkan setiap PENGUNDI bagaimana membuat keputusan jika situasi pembubaran parlimen terjadi dalam masa terdekat ini dan hanya mempunyai masa yang singkat untuk membuat keputusan.


KEMUNGKINAN YANG AKAN TERJADI:


Ahli parlimen BARISAN NASIONAL akan melompat kedalam PAKATAN RAKYAT, dalam situasi sebegitu BARISAN NASIONAL tidak akan memberi laluan yang begitu mudah bagi PAKATAN RAKYAT membentuk Kerajaan Persekutuan sewenangnya-wenangnya. Perdana Menteri pasti membubarkan parlimen dengan Izin pihak istana. Dan kemungkinan piliharaya semula akan berlaku.


SITUASI YANG PERLU DIFAHAMI:


Pas - PKR - DAP (PAKATAN RAKYAT) tidak akan meletakkan calon secara bertindih, kerana PAKATAN RAKYAT telah mencapai satu kata putus yang agak baik dalam hal ini. Tetapi kita mesti memilih teraju utama dalam pakatan ini. Kerana tidak mahu diganggu gugat perjanjian sosial serta mahu terus identiti Melayu menjadi sandaran pada negara MALAYSIA tanpa meragut kepentingan hak bangsa lain. Ini kerana salah satu parti dalam kerjasama iaitu DAP sama seperti UMNO cuba memainkan sesitiviti berbaur perkauman. DAP agak lantang dalam mempersoal perkara yang agak sensitif dan mempengaruhi dalam membuat keputusan berkaitan dengan perkara yang tidak sepatutnya diungkit lagi. Walaupun mereka menunjukkan komitmen dalam PAKATAN RAKYAT untuk terus kukuh akan tetapi mereka tidak akan mengubah apa-apa dasar yang telah mereka perjuangkan selama ini iaitu konsep Malaysia Malaysian. Bukannya hendak mengesyaki mereka dalam kejujuran berpolitik serta berprasangka buruk terhadap perangkaan agenda terselindung mereka, tetapi kita mempunyai bukti iaitu negara Singapura sendiri. bagaimana satu ketika dahulu ketika Perdana Menteri Singapura pertama (Lee Kuan Yew ) yang begitu fasih Berbahasa Melayu dan begitu cekap dalam penulisan Melayunya, beliau berjaya mempamer jiwa kemelayuan bagi menarik pengundi Melayu Singapura. Tetapi akhirnya mengubah resolusi mengikut aliran global dan bukannya nusantara ketika kuasa ada ditangannya, dan bukan juga hendak menyamakan PAP dengan DAP. Tetapi itulah hakikat kerana kita tidak dapat menjangka sesuatu di masa hadapan, dan lebih baik kita cuba mengelak daripada menghadapi situasi masa depan yang tidak pasti kepada yang lebih pasti.


Percaturan ini bukan untuk menolak DAP 100%, cuma ingin mengurangkan kuasa mereka dalam kebanyakan persetujuan perkara yang agak sensitif.


APA YANG PERLU DILAKUKAN:


Memastikan PAS menjadi tunjang PAKATAN RAKYAT kerana PAS dianggotai 100% Melayu Islam dan pasti lebih stabil jika PAS yang menjadi tunjang PAKATAN RAKYAT. Berbanding sekarang ini ahli Parlimen PAKATAN RAKYAT yang agak serata sesama PAS - PKR - DAP menyebabkan batas-batas dalam membuat keputusan agak berlapik bertujuan menjaga hati sesama pihak bagi menjamin kelangsungan Pakatan. Kita cuma hendak menukarkan tunjang Melayu UMNO kepada Melayu PAS. Kerana itu adalah percaturan paling selamat setakat ini.


Dengan itu Setiap wakil dari UMNO pasti akan ditandingi PAS mahupun PKR melayu, pastikan setiap undian tidak menyebelahi UMNO kerana buat masa ini majoriti rakyat begitu tertekan dengan kenaikan harga minyak dan harga-harga barang lain juga alasan serta hujah yang tidak bernas dan tidak relevan yang sering Pihak Kerajaan Pusat war-warkan yang semakin menyerlahkan kekurangan penghayatan dalam menangani satu-satu masalah. Menyebabkan Rakyat membuat keputusan mengikut hati terluka bercampur perasaan marah yang pastinya akan memangkah selain BN tanpa memikirkan kesannya kelak. Saya juga percaya kebanyakan warga Malaysia Melayu masih takut kepada Kerajaan selain BN kerana tiada jaminan dalam hak istimewa orang Melayu dan menyebabkan mereka terus memangkah BN walau apa keadaan sekalipun. Jadi peringatan ini dirangka bagi mengembalikan rasional pengundi dalam membuat keputusan sebagai langkah menangani perasaan yang membuak marah atau lain-lain perasaan dan menangkisnya dengan sedikit penerangan. Percaturan ini haruslah disebar sesama Melayu dalam bentuk percakapan bagi menjamin keutuhan sesama anggota parti PAS - PKR - DAP. dan cuma yang perlu anda pastikan, hanya PAS dan PKR melayu mendapat pangkahan anda. Dan bagi setiap wakil DAP akan berdepan dengan MCA mahupun GERAKAN. Pastikan pangkahan anda menyebelahi MCA atau GERAKAN. Kerana mahu mempelawa MCA dan GERAKAN menyertai PAKATAN RAKYAT dalam menjamin bahawa PAKATAN RAKYAT adalah pakatan yang berlandaskan kepentingan rakyat. Ini kerana mereka adalah parti yang boleh dibawa berunding dan kurang ekstrimis berbanding DAP.


Percaturan ini dirangka kerana sudah pasti kerana DAP mahukan jawatan Timbalan Perdana Menteri kerana mereka adalah penyumbang besar dalam kemenangan Piliharaya tersebut, dan juga semestinya Prestasi Perdana Menteri baru dari PAKATAN RAKYAT difokus bagi tidak melakukan sebarang kesilapan kerana mereka bagai singa menanti daging. Untuk mendapat jawatan tertinggi tersebut. Walaupun dalam perlembagaan jelas menunjukkan ketidak mungkinan bahawa bukan Melayu menjadi perdana menteri. tapi semua dalam perancangan mereka mengubal semula akta-akta sekiranya mereka mempunyai lebihan atau kesamaan kerusi dengan PAS atau PKR.

Dan jika kerusi mereka dikurangkan mereka pasti akan mengikut resolusi yang direncana PAS. Percaturan ini dirangka bagi mengelakkan peristiwa 13 mei berulang kembali. Semoga Malaysia lebih teguh dan berinspirasi bagi rujukan Negara lain. Menjadikan semua warga negara Malaysia bangga sebagai rakyat Malaysia. Dan mempunyai jati diri patrioritik berteraskan MELAYU.


Fikirkanlah!

No comments: