"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, July 09, 2008

Kes liwat dibawa ke Mahkamah Syariah, apa kesannya?

diciplak dari : detikdaily

Wednesday, July 09 @ 01:55:19
Oleh H Fansuri

Dalam acara Hujah TV9 yang terbaru, ditampilkan Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan Dr. Mohd Puad Zarkasyi. Ada banyak hal menarik boleh dikutip sebagai bahan renungan, menungan dan tenungan.

Bagaimanapun, apa yang mungkin menarik ialah syor tentang mubahalah yang membabitkan Anwar dan Saiful _______ secara terbuka, bersumpah di atas nama Allah bahawa hal l.w.t itu terjadi (bagi pihak Saiful) atau l.w.t itu cuma rekaan fitnah semata-mata (bagi pihak Anwar).
Jadi, hal itu selesai di dunia buat sementara serta hukumannya menanti di akhirat ke atas kedua-dua hamba Allah itu.

Satu hal yang penting di sini ialah, matlamat mencederakan imej reputasi Anwar tidak berjaya jika sumpah ini benar-benar terjadi. Abdullah, khasnya Najib mungkin tak suka jika acara sumpah terbuka mubahalah ini terjadi.

Saya mengaku kurang arif mengenai hukum-hakam agama. Ilmu agama yang saya tuntut cuma setakat 4 Sanawi di Maktab Mahmud saja. Jika ada peluang ke Mesir, al-Azhar dulu, mungkin saya boleh menulis novel Ayat-Ayat Cinta (karya Habiburrahman El-Shirazy) yang kini hangat ditayangkan di pawagam dan boleh pula menjelaskan hukum-hakam agama, I'Allah.

Tetapi, bagaimanapun biarlah saya menggunakan deria rasa dan andaian-andaian saya yang mungkin salah pada pandangan agama. Begini...

Menurut hemat saya dan setakat yang saya faham, jika ada hukum syarie maka tenggelamlah segala perundangan hukum sivil (mahkamah sekular) bagai tenggelamnya kapal selam Scorpene di dasar lautan. Demikianlah sebaliknya. Apatah lagi, Anwar dan Saiful _____ sama-sama Muslim.

Anwar sudah pernah diadili melalui mahkamah sekular dan satu jagat tahu bagaimana tilam diusung ke mahkamah, penganalisa DNA telah dipecat dan pendakwaan ke atas kes l.w.t ini telah dipinda sebanyak TIGA KALI.

Diulangi, pendakwaan telah dipinda, diubah sebanyak TIGA KALI!

Apa kata jika Abdullah-Najib tukar drama pula? Bawa kes ini ke Mahkamah Syariah. Abdullah sebagai tokoh ilmuan pemikir Islam Hadhari yang bakal membawa pemimpin Negara Islam bermesyuarat di KL nanti, tentu berasa serba salah jika dia berkeras, mahu membawa kes itu ke 'secular court'.

Malulah dia kepada pemimpin Negara Islam yang lain. Itu pun, jika masih ada malu yang bertakhta dan hikmah kebijaksanaan yang bersarang pada hatinya yang sudah gelap-gulita itu.

Najib lagi tension. Dia beriya-iya mahu melihat Anwar jatuh melalui drama l.w.t pada kali ini. Tidak berbaloi juga menawarkan banyak wang kepada Saiful_____. Alih-alih, tidak dijatuhkan hukuman ke atas Anwar di dunia ini, tapi hanya Allah yang menghukum kedua-dua mereka di akhirat nanti.

"Mana boleh?" getus hati Najib. "Aku nak rosakkan imej Anwar di dunia ini. Nanti di akhirat kita cerita lain pulak la dengan Tuhan."

Pada Najib, lagi untung ditawarkan wang sejuta kepada atlet sukan seperti yang disiarkan akhbar mutakhir ini. Naik la juga nama Najib sebagai orang yang telah berjasa kepada negara. Semua itu kredit untuk dibawa sebagai bahan perbualan di dalam Perhimpunan Agung Umno Disember nanti.

Tapi, rugi juga jika dilaburkan wang itu kepada bekas pembantu Anwar itu. Kalau beri sejuta agar anak muda itu mengaku dil.w.t dan akhirnya kes itu ditunda ke akhirat, baik dari awal lagi Najib tak usah melabur awal-awal.

Mahkamah Syariah atau Mahkamah Sekular?
Tapi, hal inilah juga yang menjadi persoalan saya yang tak faham hukum-hakam, pelaksanaan syariah di Malaysia ini. Kalau di negara lain dengan perbezaan mazhab dan aliran fikirannya, lain pula perjalanannya.

Soalan saya kepada guru saya, Dr Mohd Asri Zainul Abidin itu, jika kes l.w.t itu mahu dibawa kepada acara bersumpah secara terbuka, apakah ertinya kes itu terus dibawa ke Mahkamah Syariah dan ia tidak lagi dibawa dalam Mahkamah Sekular? Adakah Dr Asri memberi penekanan ke atas hal ini?

Sebabnya, kalau sudah bersumpah, maka Anwar - Saiful ______ telah pun melalui sebahagian daripada proses undang-undang syariah. Itulah yang saya faham secara bodoh-bodoh, tidak khatam mengaji bab fekah syarak.

Jadi, jika Anwar - Saiful ______ telah melalui proses di Mahkamah Syariah, maka sepatutnya jangan dihukum dua kali melalui Mahkamah Sekular. Agak pelik juga dalam fikiran orang, bahawa satu jenayah boleh dihukum lebih dua kali (dihukum di Mahkamah Syariah & Sekular). Tidak logik pula.

Satu dosa tentulah dihukum sekali saja. Dua dosa dihukum dua kali dan begitulah berikutnya. Ini masuk akal oleh semua insan tanpa mengira apa bangsa, agama serta kepercayaan yang dianuti mereka di atas dunia ini.

Yang mungkin melawan cara berfikir waras ini adalah Umno saja, khasnya yang beraliran Glokal Hadhari. Ketika menulis ini, saya sebenarnya belum lagi habis membaca tulisan Dr Asri seperti yang tersiar di kolum beliau itu di Mingguan Malaysia Ahad lalu.

Harapan saya ialah, beliau dapat respon persoalan yang saya bangkitkan ini dalam kolumnya yang akan datang. Tapi, jika beliau sudah menjawab, maka hal yang saya bangkitkan di atas akan terbatallah dengan sendiri.

Saya mengaku akhir-akhir ini tidak sempat membaca kerana gangguan kabel internet di SPKB dipotong orang dan baru-baru ini ada musibah lain pula, air kumbahan melimpah beberapa kali dari bumbung SPKB. Jadi, saya terpaksa menyusun nota-nota kuliah ini dengan segala kelemahan...

Segala yang baik dari Allah, yang buruk terbitnya dari Abdullah, Najib serta sifat beliau yang gemar kemewahan hasil komisen pembelian kapal selam Scorpene dan lain-lain peralatan ketenteraan lagi. Wallahu Ta'ala 'Alam.

No comments: