"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, October 04, 2008

Kenapa Aku Bantah "REPLIKA@BERHALA@TUGU" DSAI..?

Terima kasih atas respon dan komen-komen para pengunjung blog ini dalam posting aku yang bertajuk Sejarah Tercipta...!!! PKR Naik BERHALA ~ ref Malaysiakini. lebih banyak komen yang mengherdik pandangan aku dari yang bersetuju. bagi aku itu satu perkara positif untuk aku. aku tak harapkan 100% sokongan dalam setiap apa yang aku suarakan dekat sini. terbuka, dikritik lebih baik dari pujian.

Terima kasih juga pada Skuad DUN Batu Caves atas penjelasan segera tanpa perlu menunggu mengambil masa yang lama untuk menjelaskan duduk hal perkara sebenar dalam pembinaan
"REPLIKA" tersebut. Tahniah buat anda kerana prihatin dan sensitif pada sesuatu isu yang diutarakan.anda punya "QUALITY" sebagai "PENDENGAR SUARA RAKYAT".

Walau macam manapun masih jugak aku berpegang pada pendirian aku.
"TAK PERLU BERPATUNG-PATUNG ATAU REPLIKA UNTUK MENGHIDUPKAN SESUATU".

Dekat sini aku cuba jelaskan kenapa tergerak untuk aku menaip posting tersebut dan kenapa aku katakan perbuatan tersebut seperti mendewa-dewakan DSAI.

Pertama, sebaik aku membuka blog Skuad DUN Batu Caves dalam entri bertajuk Sejarah Tercipta !! - REF MALAYSIAKINI aku tengok itu cuma satu usaha yang biasa sahaja dari penyokong dan juga ahli sebuah parti yang mengetuai "KEBANGKITAN RAKYAT" dan bagi aku itu hanya satu perkara yang normal.

Replika tu bagi aku biasa je, tak de yang istimewa walaupun dibuat setinggi menara KLCC pun aku tetap anggap itu cuma perkara biasa.

Apa yang buat replika tersebut menjadi
"kurang biasa" bagi ialah bila aku terbaca sedikit patah kata dalam entri tersebut iaitu "Replika yang setinggi hampir 40 kaki itu menelan kos perbelanjaan hampir RM 5000.00 dengan Bantuan para aktivis dan reformis serta penduduk dun batu caves yang mahukan semangat Y.B Datuk Seri Anwar Ibrahim akan untuk membina malaysia baru akan terus berkekalan dan ianya juga merupakan simbol sebagai tanda sokongan padu masyarakat pelbagai kaum di dun batu caves ini".

Perhatikan pada patah kata yang aku boldkan dan dihilite dengan warna merah.

Bagi aku, apa perlunya "menanam SEMANGAT DSAI" didalam sebuah replika? tak cukupkah semangat DSAI dalam jiwa kita yang sekian lama kita tanam dan suburkan didalam tekad dan perjuangan kita sehingga memaksa kita untuk menzahirkannya didalam bentuk replika?

Tak cukup kentalkah semangat dalam jiwa dan roh kita sehingga memaksa kita menzahirkan "semangat" itu dalam bentuk "replika kaku?"

Mungkin tak ramai yang sependapat dengan aku.persepsi masing-masing memang berbeza mengikut pemikiran.memang aku tak berapa faham tentang agama aku.cetek dan dangkal sekali pengetahuan aku tantang agama aku. tak setinggi ustaz-ustaz dan alim ulama yang ada tapi aku pasti "semangat" itu tidak wajar dizahirkan didalam bentuk replika" atau apa-apa yang dapat dilihat.

Simbol? simbol apa lagi yang nak dizahirkan? apa itu simbol? simbol tu bukan kah "tanda"? tanda pulak boleh dizahirkan sebagai "parut" atau "tugu" atau boleh juga "parut". yang ini boleh dilabel sebagai apa? ini bukan "parut". ini kategori "tanda"... tanda "semangat". semangat siapa? semangat DSAI... begitu ke?

Apa pula kata kita penyokong Pakatan Rakyat sekiranya puaka-puaka UMNO/BN bertindak mendahului kita dengan menaikkan satu tanda yang sama sebelum kita. "REPLIKA Tun Dr. Mahathir" katakan... adakah kita akan terima sekiranya puaka-puaka UMNO/BN memberikan alasan yang sama dengan alasan yang kita berikan hari ni?

Dikemudian hari replika tersebut tak kira DSAI, Lim Kit Siang, TGHH, TGNA, Lim Guan Eng, Zul Kulim, Syed Hussin Ali atau sesiapa sahaja akan dikunjungi saban hari "kununnya" untuk memberi penghormatan... maka pada waktu itu akan penuhlah dikaki replika-replika tersebut kalungan-kalungan dan jambangan-jambangan bunga, kad-kad ucapan dan serbanika mak nenek hantaran tak seberapa dari pengkagum-pengkagum "reformis kaku" tersebut.*"reformis kaku" merujuk kepada "replika" dan bukannya individu yang disebut.

Ingat... itu mungkin akan berlaku dikemudian hari. kita yang memulakan dan jangan kita lupa
"MAMPUKAH KITA UNTUK MENGHADAPI SITUASI YANG BAKAL BERLAKU DIKEMUDIAN HARI NANTI?"... tepuk dada tanya selera...

Mungkin juga sedikit masa nanti akan tertegak lebih banyak replika-replika dari pengkagum-pengkagum wirawan reformis yang lain-lain juga... tunggu dan lihat.

Jangan terkejut jika ada yang mengambil inisiatif yang sama menyatakan sokongan dengan niat "MENYUBURKAN SEMANGAT" dari pengkagum-pengkagum RPK, Manoharan, Teresa Kok dan beberapa nama yang "HOT" dalam zaman reformasi dengan menaikkan replika-replika mereka-mereka itu... maka penuhlah replika-replika reformis-reformis dimerata-rata ceruk di Bumi Malaysia. Malaysia juga akan "HOT" dengan nama "Country Of Replica" dimata dunia...

Hebat kan??? sebuah negara Islam dengan jolokan "Country Of Replica"...
WOW...!!!

Dalam entri awal aku juga aku hilitekan satu baris nama-nama yang terlibat -
Y.B Amiruddin saari, Y.B manikavasagam (MP KAPAR), Y.B Sivarasah (MP SUBANG) dan Y.B William Leong (M.P SELAYANG).

Kenapa disitu aku hilitekan 1 nama sahaja? sebab yang dihilite itu tak sepatutnya terlibat dalam projek tersebut. biarlah yang bukan beragama Islam sahaja terlibat dalam projek tersebut kalau dah tak dapat nak terangkan dari sudut Islam. perlu fikirkan apa yang bakal berlaku dikemudian hari impak dari tertegaknya replika tersebut.

Bagi yang bukan beragama Islam pulak, sememangnya aku tak perlu komen apa-apa... lagipun kita sedia maklum agama mereka tidak menghalang untuk mereka berbuat demikian.

Itu pandangan dan alasan aku kenapa aku beranggapan bahawa replika tersebut lebih sesuai dipanggil "BERHALA"... fikirkan impaknya dikemudian hari. cuba elakkan dari menjadi isu dan mainan pihak lawan yang sememangnya jumud dalam pemikiran tetapi tidak jumud dalam memainkan apa-apa isu. berapa banyak "BOLA TANGGUNG" kita nak bagi pada lawan?

Dekat bawah ni aku pastekan sekali komen-komen dari forumer group aku PerisikRakyat dan juga ReSpeKs.

omar dani -
aku setuju sangat2...kami ni semua penyokong.. bukan penyembah...

dynamite -
Cakap pasal berhala.... tapi berhala/replika saper ni ek? p/s..DSAI punya ni tengok mcm flat dan lukisan je....yang ni 3D tembaga pulak tu..

asri rahman -
Aku rasa Wan Azizah atau Anwar kena panggil ahli-ahli dia dan bagi kursus atau kaunseling sebelum macam-macam benda karut diorang buat yang bakal menjadi modal pembangkang negeri atau Kerajaan Pusat. Yang dah jadi Wakil Rakysat atau AP tu kenalah buat kerja lebih sikit yang mendekati jiwa rakyat. Jangan terlalu mengharap polimik politik dan isu popular (macam penganting popular) yang mengkitarkan keberadaan mereka.Nak tanya sikit, tapi hal sebelah utara. Dah lama ni tak nampak Fairuz dan kemana perginya Ismady.. ya ...Si Ismady ??? Gagal jengukkan batang hidung ke atau gagalnya pr dorang menangani isu kemasyarakatan.

zainal abidin abu bakar -
Assalamu'alaikum para netters budiman....Idea siapa agaknya memacak replika DSAI tu...!? Turunkan segera 'menda alah' tu..!? Dengarlah suara kami wahai pemimpin PR dan para cerdik pandai ilmuwan agama Islam dlm PR...!diciplak dr Sdr Omar:-...kami ni semua penyokong.. bukan penyembah...

M.Irwan ..:Internet Webhosting Technical Team:.. -
aku pun setuju...xnak replika...xnak berhala...

asri rahman - Kita kena tanya pada puck pimpinan PKR duduk perkara sebenar. Andainya disebabkan multi ras yang menganggotainya menyebabkan tiada kesepakatan dalam merencana agenda politik atau dek kerana kurang mengerti atau jahil memahami situasi dan kondisi maka eloklah diberi pengetahuan dahulu sebelum benih yang diharapkan nanti tumbuh menjadi renek yang menyusahkan serta mencederakan rakyat. Jangan nanti dalam sibuk-sibuk sokongan penuh diberi ada pula opportunis2 yang mengambil kesempatan atas usaha rakyat yang terlalu yakin dengan segala pembaharuan. Eloklah kalau mereka yang berada dalam PKR yang dianggotai pelbagai kaum dan fahaman agama merealisasikan kebenaran yang cuba mereka ketengahkan tanpa mencederakan rakan yang lain. Kalau tidak mampu kerena sifat hipokrit dan opportunis harap nyatakan sahaja sebelum rakyat bertindak mencemuh keseluruhan harapan yang bakal dianggap palsu.

omar dani -
antara inti kemarahan si TP tu iselain dari kebijakan wakil PKR mendefinasikan semula istilah sedekah dan habuan tu ialah nama yang telah dia hilite tu..ada 4 org semuanya tapi yg satu yg terhilite tu tak sepatutnya sangat berada dalam kelompok tu. Dalam parti biasalah ye tak..ada yang nak menyumbang dengan kemampuan mereka yang ada, ada yang berinisiatif sendiri..semuanya mungkin bermatlamatkan untuk memberi nilai tambah pada impak yang kini sedia ada. Itu kita boleh la terima. Insiatif tu datang dalam bentuk sebegini? Masih kita boleh terima seandainya ia diilhamkan oleh rakan2 kita dari yang bukan melayu atau bukan islam. Tapi bila ada org yang sebangsa dan seagama dengan kita pun sama jugak enter frame..ada asasnya knp TP marah dan kita yang lain2 pun turut sama rasa marah..kerana ini secara tidak langsung mmberi nilai tambah kepada PKR yang kini sedang hit dengan lagu "sedekah itu habuan, habuan itu sedekah"..
aduuhh..lu pikir la sendiri..
* bro dynamite..tugu 3D tu pulak satu cerita lain tu..lain pulak "hawa" nya tuuu...wa takut nk beri pandangan beb..silap2 haribulan leh kena ISA tau..hehe..wa ada dengar rumours mulut ke mulut yang mengatakan ada intelligence2 dari PDRM dan ATM turut menjadi sebahagian dari kita yang ramai2 berjuang dlm grup nii..
...X FILES...

asri rahman - Harap sangat pemimpin2 PR khususnya PKR mengambil inisiatif dari teguran yang melambangkan sikap keperihatinan terhadap mereka yang memperolehi kepercayaan dari rakyat melalui janji-janji yang perlu dikotakan. Apapun sebagai muslim dan terhadap seorang muslim, alasan apapun tidak boleh diterima kiranya apa yang dipersepsikan sebagai tugu@berhala dibangunkan untuk idola sebagai lambang atau tugu seorang muslim oleh yang islam mahupun yang bukan islam. Mereka yang berada dalam PR atau PKR khususnya wajib faham dan tiada kompromi mengenai hal ini kiranya masih ingin menagih kepercayaan dari rakyat yang meletakkan amanah di atas bahu mereka bagi merealisasikan satu pembaharuan.

dynamite - ha elok sangat lah tu...suruh depa antar intelligence2 gak ke kedai2 kopi...taman taman perumahan dan segala pelusuk bumi Malaysia ni..

Rahim Yahaya -Perjalanan Pakatan Raayat nampaknya menjurus kepada kebencian penyokongnya.Kalau tidak dijaga sebaik baiknya maka akan berkuburlah kembali PKR. Nampak mcm kalangan pemimpinnya tidak ada semangat kepimpinan dan sesekali terlibas negara bakal menjadi bukan negara Islam jika PKR memerintah...dan sudah ada suara suara sumbang dari kalangan penyokong PKR yang sudah mula mengeluarkan pendapat UMNO dulu tak seteruk ini..cuma UMNO lebih kepada rasuah,Kroni dan penyalahguna kuasa saja..makanya PKR harus mula menunjokkan contoh yg baik dan perlu belajar sedikit sebanyak dari pengalaman UMNO dahulu ( bukan UMNO sekarang ) corak pemerentahan....
Ini pendapat Peribadi saya .....

ahkir hassan -
Tah le sy pun binggung!!! Apa yg sy khuatirkn anwar dan penyokongnya terus bermimpi di siang hari walhal apa yg dirancangkan semakin jauh ari capaian serta kenyataan. Jgn smpi gila dah le, nanti tak muat hospital bahgia dan menambahkn beban k`jaan nk jaga n bg makan lak. Wallah Huaklam.

anja_ein - replika nie bukan mcm tugu ker? kalau tugu yg lain jadi pertikaian dan melanggar hukum Allah...kenapa tidak yang ini ?

Asri Jani -
Aku duduk kat Batu Caves, hari2 aku tgk replika yang korang cakap tu, sebenarnya itu bukannya replika atau pun patung yang macam kat depan batu caves tu, itu Cuma gambar yang diperbesarkan dan dipotong ikut saiznya, bukannya replica, lain kali jangan dok dengaq orang cakap, kalau itu pun tak boleh pi lah buang gambar pemimpin2 yang lain yang banyak kat tepi jalan tu.. Ini inisiatif diaorang yang berbilang kaum yang tinggal kat kawasan ni, yang sayangkan pemimpin mereka.. bukannya memuja, apasal korang tak bising gambar depa yang ditayangkan kat bangunan DBKL tiap2 malam, lagi lak berjuta tah kosnya.. tapi aku puji gak kat korang yang complain ni, sekurang2nya orang yang tak tahu jadi tahu yang DUN Batu Caves ni pelbagai bangsa boleh bersatu….

Arman Syah Anas -
laaa kira tipulah ni...isk isk isk...y buat tu org melayu keer sah nk kumpul dosa balik kot pas posa...nsb baik ade y dr batu caves bgth.. lau x,kami caya jee lah sampai mati

Tu antara komen-komen dari para forumer dari 2 yahoogroups berkenaan isu replika tersebut.lain-lain komen boleh dibaca di [sini].

Ada yang pro dan ada jugak yang kontra. fikir-fikirkan balik apa perlunya replika tersebut dan impak yang bakal berlaku dikemudian hari hasil dari "permulaan" yang aku rasa tak berapa bagus untuk kita pertahankan.

Tak kira replika, tugu, tanda atau berhala, bagi aku ianya hanya akan membawa kemudaratan dikemudian hari dan pihak yang akan dipersalahkan pada waktu itu ialah pihak yang memulakan.

Akhir kata, ribuan maaf andai ada yang tak setuju dengan pendapat aku.kalau korang rasa aku berfikiran "jumud" terserah pada korang.publisiti murahan? kalau nak publisiti murahan lebih baik aku isytihar diri masuk UMNO/BN sah sah muka aku masuk tivi dan muka depan paper tiap-tiap hari untuk tempoh yang korang pun tau...

Bagi aku yang baik aku sokong, yang tak baik mahu tak mahu aku tetap tegur. itu aku diri aku dan perjuangan aku. fikirkan apa yang bakal berlaku. ada risiko yang boleh perlu kita tempuh dan ada juga risiko yang tak perlu kita tempuh. baik dan buruk tergalas dibahu kita dan bukan dibahu orang lain.kekalkan yang HAK.

Salam Aidilfitri untuk semua pembaca dan terima kasih atas respon anda.buat Skuad DUN Batu Caves dan juga semua dalam Pakatan Rakyat, teguran yang aku buat bukan untuk menjatuhkan tetapi untuk mengukuhkan lagi pakatan ini.

9 comments:

Anonymous said...

haha saya org pertama yang komen..



tropik_volcom@yahoo.com

Anonymous said...

Salam..
Aku pon rasa tak perlu replika t'sebut diadakan kerana boleh mencetuskan isu. Aku rasa replika yg mcm nie kalo masa pilihan raya mungkin bole buat tp time nie tak kot..jgn kita terikut2 dgn budaya bukan ISLAM yg menjahilkan. Dorang ada tanya ke kat DSAI semasa nak buat replika t'sebut ???

Anonymous said...

ala Perisik rakyat ni dah penuh imaginasi... WOW country of replica... katanya... POSTER BUKAN REPLICA ! REPLICA MADSUKNYA CLON 3D 360degree pusing pun same as original. itu panggil replica ! YG INI BELAKANG PAPAN ! DEPAN GAMBAR ! PUN REPLICA???!??! PANDAI LAR KOT !!!
klu replica itu ditempat terpericil atau tertutup maka itu kita harus menentang sebab itu mungkin disembah-sembahkan... tapi yg ini HAIYA !!!!!!!! O ci pa la la ko!!! memang lepas raya tala kerja buat nak cari ISU..... saje.. CARI LAH ISU KAITAN UMNO BN !!!

~♥ UmmiAnni ♥~ said...

ummi setuju dan bersependapat dengan hang TP...

lawan tetap lawan..yang salah tetap salah..

sebab sygkan PKR la kita tegur jangan sampai buat perkara yang ditegah oleh Allah..

wallahualam

Hasbullah Pit said...

Kalau ianya poster sekalipun, kenapa ia perlu diperbesarkan?

Bukankah untuk mengagungkan?

Kain rentang tak mencukupikah saiz biasa?

Anonymous said...

salam.. saya terpanggil untuk menjawab segala teguran dan tekanan kepada skuad dun batu caves... pertama sekali saya ingin memberitahu ini adalah inisiatif dari masyarakat kaum india di batucaves bukan y.b amirudin sahri atau kami... kami sebagai rakan dan penduduk hanya menghormati mereka yang mahu menaikan poster ini.. janji mereka poster ini hanya untuk aidilfitri dan deepavali yg bakal tiba..dan selepas itu ianya akan diturunkan... haraP isu ini tidak lagi diperbesarkan...salam lawan tetap lawan!

Anonymous said...

uish...siap gambo besau2..perlu ke?

"Anonymous pendudukbatucaves said...

salam.. saya terpanggil untuk menjawab segala teguran dan tekanan kepada skuad dun batu caves... pertama sekali saya ingin memberitahu ini adalah inisiatif dari masyarakat kaum india di batucaves bukan y.b amirudin sahri atau kami... kami sebagai rakan dan penduduk hanya menghormati mereka yang mahu menaikan poster ini.. janji mereka poster ini hanya untuk aidilfitri dan deepavali yg bakal tiba..dan selepas itu ianya akan diturunkan... haraP isu ini tidak lagi diperbesarkan...salam lawan tetap lawan!"

ok..katanya lepas raya nak turun kan...kos 5000..tak membazir ke? sedangkan..klau BN or umno buat utk pembangunan dikata membazir la apa lah...ni 5000 hengget dibuang cam tu jek? so cam ne?

Anonymous said...

ello, ini hak orang perseorangan beb.. langsung tak kena mngena dengan duit parti. sukati dorang ler nak klua duit buat poster tu. dorang nak gune duit tur buat ape2 skalipun bukan ko bole halang kan. lebih baiklah dari diorang pegi tonggang. so what??

Anonymous said...

Nampaknye lepas ni penduduk Batu Caves dapat semangat anwarla lepas ni....Replika ni nak lawan Dewa Murugan ke?