"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, October 11, 2008

Lampu hadapan kenderaan jenis HID tidak dibenan

PUTRAJAYA 10 Okt. - Pemasangan lampu hadapan jenis High-Intensity Discharge (HID) atau lebih dikenali lampu xenon tidak lagi dibenarkan ke atas semua kenderaan bermotor, berkuat kuasa Disember ini.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan berkata, ini kerana pemasangan lampu jenis itu akan menghasilkan sudut pancaran cahaya dan suhu yang tinggi mengakibatkan penglihatan pemandu lain terganggu.

Serentak itu, kata beliau, notis amaran akan dikeluarkan mengikut Peraturan 96 (2) Kaedah Kenderaan Bermotor (Pembinaan dan Pengunaan) 1959 sehingga akhir November ini.

-Utusan Malaysia Online

TP - Sah pak menteri ni bodoh... bila statistik kemalangan meningkat, mula nak cari "sebab"... ni yang terbaru... salahkan lampu pulak dah... padahal kebanyakan kenderaan moden sekarang dari kilang lagi dah gunakan teknologi lampu HID untuk meminimakan gangguan pada pemandu lain, bila sampai dekat malaysia jadi"mengganggu"... sebab apa?

Sebabnya, sikap pemandu kita sendiri... bila bawak kereta, pentingkan diri sendiri, jalan ingat jalan mak bapak sendiri, lampu tak reti nak pakai lampu biasa, sentiasa nak pakai "High Beam"... lepas tu tak pandai nak agak setting lampu ok ke tak...

Itu maslaah yang sebenarnya... dekat negara lain lampu HID tak de masalah, sebelum diluluskan dari pengeluaran dah pun melepasi piawaian keselamatan... uniknya Malaysia, yang negara luar buat ok, bila sampai Malaysia jadi KO...

Makin tak paham... Menteri Malaysia makin bangang...

Khak Ptuih..!

6 comments:

Anonymous said...

SAYA RASA BUKAN PAK MENTERI YANG KELUAR KENYATAAN NI, TAPI PENGARAH JPJ. BETUL TAK? TAPI YG PENTINGNYA SETIAP PENGGUNA JALANRAYA SEPATUTNYA TAHU TANGGUNGJAWAB MASING-MASING UTK KESELAMATAN KITA BERSAMA!

Anonymous said...

kesian la kat pemilik kereta yg keretanya dah siap2 dipasang dari kilang lampu HID tu... dulu kes cermin gelap.. dari kilang dah siap2 pasang, sampai m'sia, terpaksa tukar plak.. ada apa2 ke? ada org ke yg kaut untung di blkang tabir? ntah ler...

dark am said...

bagi aku, kereta pakai lampu BODOH HID yang juga merupakan pemilik kereta terbodoh atas muka bumi.. reti tak orang lain silau tahap gaban bila kena lampu BODOH HID!!!! aku memang ANTI dengan kereta BODOH berlampu BODOHHHHH HID nie... SAKIT MATA!!! SAKIT HATI!!!... SAPA YANG PAKAI LAMPU BODOH HID NIE MALAM KALU LALU BELAKANG AKU MEMANG AKU PERLAHANKAN KETA AKU BAGI DIA LALU DEPAN PASTU AKU BAGI DIA HIGH BEAM KAT KETA BODOH BERLAMPU HID NIE SEPANJANG JALAN!!!.. BIAR KAU RASA BETAPA BODOHNYA KAU PAKAI LAMPU BODOHHHHH NIE... ulang sekali lagi... SAKIT MATA DAN SAKIT HATI...PAHAMMMMMMMMMMM!!!!!

(sorry!!! aku memang emosional dengan lampu bodoh nie...)

Anonymous said...

Pengalaman ngeri akibat silau lampu ni.
Gua cakap lu.
Memang tak perasan didepan atau belakang.
Inilah malaikat maut ciptaan manusia.


Yamaha Y80

schuk said...

Aku sokong kerajaan haramkan lampu HID ni walaupun aku pro pembangkang..
tgk atas kehendak la.
lampu jenis ni xperlu..
xsesuai dgn keadaan malaysia..
lgpun mmg lampu ni silau.
menggangu pglihatan kete yg selisih dgn kete yg pki lampu HID ni.
klu ko seorang pemandu kete, mesti ko phm benda ni..yg korang marah sgt, sbb korang pun pki lampu ni kan?
jgn pikir diri sendiri bro..bkn jgk sbb lampu,kadar excident meningkat.
tp mmg sikap pemandu kita yg kurang ajar..
AKU SOKONG LAMPU HID DIHARAMKAN-schuk4mira@gmail.com

Anonymous said...

Salam sedara Topeng Perak,

Aku sokong gak mende ni diharamkan...

Psl mata kite dh terbiase ngan lampu neon kekuningan bile mlm...So,klu tukar ngan lampu xenon keputihan,lagi silau dan terang....

So,mata kite ade masalah sket nak setting tuk biasakan dengan limpahan cahaya dr lampu xenon ni disampind ade limpahan lampu neon kekuningan di kiri dan kanan jalan...

So,dlm mase nk setting tu,mcm2 leh jadi kan...

Ntah la,ni pendapat aku la...

Scientifically,aku tak baper reti sgt la...

Klu slah sila perbetulkan la ye...