"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, February 03, 2009

KRONOLOGI 2 EXCO HILANG - malaysiakini

Isu hilang 2 exco bermula apabila kunjungan hormat Pengerusi PKR yang baru (tuan Hj Osman) kepada Menteri Besar di pejabat MB, beliau sebagai Timbalan Pengerusinya tidak hadir. Kali terakhir dia jumpa saya (tak ingat tarikh), beberapa hari sebelum hari mengundi Kuala Terengganu, sehari dua selepas saya balek dari Tanah Suci, beliau meminta saya rekomen pada YAB MB supaya permohonan balak syarikat rakannya diluluskan. Saya jawab Insya Allah. YB Osman juga tidak hadir dalam kunjungan tersebut.

Dalam mesyuarat menteri-menteri Besar dan Ketua Menteri Pakatan Rakyat di Alor Setar, beliau dipilih mewakili EXCO PKR Perak (kerana kedudukannya sebagai Timbalan Pengerusi Perhubungan). Mesyuarat yang sebegini penting, beliau tidak hadir dan tidak memaklumkannya kepada YAB MB Perak. Tempatnya digantikan oleh YB Osman, itu pun tidak ikuti sehingga habis.

Sewaktu ADUN Bota mengunjungi YAB MB Perak, beliau berdua juga tidak hadir sama, EXCO-EXCO dari DAP dan PAS hadir, termasuk juga ADUN-ADUN, ramai yang hadir meraikan kunjungan ADUN Bota ke pejabat Menteri Besar. Semua menyatakan seronok dan gembira dengan kemasukan ADUN Bota ke Pakatan Rakyat.

Kelibatnya terus tidak kelihatan di Pejabat EXCO sehinggalah sekarang. Bermacam usaha digunakan untuk mengesan mereka, YAB MB Perak dan Juga YB Dato’ Seri Anwar juga turut menghubungi melalui panggilan telepon, pesanan suara dan SMS, namun tidak ada jawapan. Pegawai khas dan pemandunya sekadar memberitahu kedua-dua YB tersebut sakit, tetapi mereka sendiri samada melalui pegawai khasnya atau sesiapa sahaja tidak ada yang memaklumkan kepada MB.

Kehilangannya menjadi tanda tanya, berbagai andaian dan rumus mengatakan mereka akan masuk BN atau bebas. Apabila Pak Lah sendiri buat kenyataan 3 orang dari Pakatan Rakyat akan menyertai BN, kami buat kesimpulan 2 orang itu adalah YB Jamal dan YB Osman.

Mesyuarat tergempar diadakan di rumah MB, ADUN-ADUN Pakatan rakyat hadir termasuk Adun Bota, yang tidak hadir memaklumkan kepada MB atau pengerusi parti masing-masing. YB Hee yang turut tidak dapat dikesan 2 hari sebelum ini, juga dapat dihubungi pada sebelah malamnya dan menyatakan komitmennya bersama Pakatan Rakyat.

Setelah kesepakatan dibuat, MB buat kenyataan akhbar, 2 EXCO ghaib tanpa dikesan, MB membuat telahan ini kerja jahat BN yang mahu mencolek 2 EXCO tersebut bagi menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat.

Pada malam Isnin semalam, Speaker membuat kenyataan akhbar, 2 EXCO telah meletakkan jawatan apabila beliau menerima surat perletakan jawatan di kediamannya jam 5.45 petang. Kenyataan media keluar di berita jam 8.00 dan jam 9.00 malam. Apabila berita itu keluar, tak semena-mena kedua-dua EXCO yang menghilang diri terus muncul buat kenyataan kepada media menafikan perletakkan jawatan.

Hari ini SPR buat kenyataan bahawa kerusi DUN Behrang dan Changkat Jering kekal diwakili oleh kedua-dua Adun tersebut dan menolak notis Spekaer yang dihantar kepada SPR.
Pakatan Rakyat negeri Perak akan bersidang bagi mengambil tindakan seterusnya mencabar keputusan SPR. Kita tunggu dan lihat seterusnya.

Saya difahamkan selepas ini kedua mereka akan digunakan oleh BN untuk memburukkan MB Perak, Insya Allah saya akan jelajah seluruh negeri bagi menjawab tohmahan tersebut, blog ini juga akan aktif menjawab semua isu dan tohmahan oleh mereka.

-misbahul munir

No comments: