"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, June 24, 2009

Manek Urai: UMNgOk/Barisan Nasiyonal Tidak Mampu - malaysiakini

Agak lama aku tak dapat nak update website ni walaupun dah berada di kawasan DUN PRK Manek Urai dari hari ahad lepas. jadi hari ni aku dapat luang masa mengangkang depan laptop member aku untuk update berita-berita dan cerita-cerita dekat sini.

Ok...sekarang kita on air.

3-4 hari ni aku sibuk dok pusing-pusing kampung laman aku, jumpa ramai orang baik UMNgOk/Barisan Nasiyonal dan jugak yang sehaluan dari Pakatan Rakyat. suara UMNgOk tetap sama. "kita ada harapan untuk menang, tapi......" kalau dah sebut tapi tu, korang paham-paham je lah kan..?

Apa yang berlaku sebenarnya ialah dari awal lagi UMNgOk dah tau yang mereka tak kan ada cara untuk menang di Manek Urai. ini kubu kuat PAS sejak lama dulu. PAS sudah sebati dengan penduduk Manek Urai, UMNgOk cuma mampu berkempen saja tapi tak kan mampu untuk menarik walau 1 undi dari kem PAS.

Keputusan untuk bertanding di Manek Urai dibuat oleh UMNgOk bukan atas dasar mahu memenangi DUN Manek Urai tetapi lebih kepada tekanan dari ahli-ahli UMNgOk di sini. kalau tak tanding, duit tak turun, kalau duit tak turun, ahli marah, bila ahli dah marah, PRU-13 nanti, huruf "X" yang biase berada dalam kotak kosong sebelah dacing akan beralih ke kotak kosong sebelah Bulan.

Orang Kelantan bukan bodoh dalam politik. kami disini dah merasa keperitan ditekan KERAjaan pusat sejak lebih 20 tahun dulu. alah bisa, tegal biasa. kata mereka-mereka yang sempat aku jumpa dan sembang - "mu nok beli jiwo oghe Kelate buke mudoh, holo pitih, holo bantuwe, holo ggapo hok mu buleh buwi, kito ambik denga hati terbuko, mu buwi denga ikhlas, kami terimo pun denga ikhlas, mu tok buwi, kawe mitok sapa buleh...TAPI JANGE DOK AJAR KAWE NOK PAKOH SAPO-SAPO SEBAB KAWE TAU SAPO HOK LAYOK JADI WOKIL SINI..!"...

Itu sembang pendek di kedai kopi di awal pagi. apa yang aku cukup-cukup faham dengan jiwa orang Kelantan ialah, pandangan politik orang Kelantan telah melepasi sempadan negeri Kelantan. pilihan mereka dalam mana-mana pilihanraya baik kecil atau umum bukan berpandukan pada apa yang berlaku dalam negeri Kelantan sahaja tetapi lebih dari itu.

Rakyat Kelantan tidak semata-mata melihat apa yang berlaku di Kelantan sahaja untuk membuat pilihan sebaliknya mereka akan melihat juga apa yang KERAjaan pusat lakukan diluar Kelantan. buruk perbuatan KERAjaan pusat di luar Kelantan, buruklah juga parti yang membentuk KERAjaan pusat (UMNgOk/Barisan Nasiyonal) di Kelantan.

Krisis yang berlaku di Perak dan imej buruk Najib di luar negeri Kelantan memarakkan lagi penolakan rakyat Kelantan terhadap UMNgOk/Barisan Nasiyonal. dalam erti kata lain, selagi UMNgOk/Barisan Nasiyonal tidak membaiki kerosakan-kerosakan yang dilakukan dilain-lain negeri diluar Kelantan, undi majoriti rakyat Kelantan tidak akan pergi kepada UMNgOk/Barisan Nasiyonal.

Jangan bercerita tentang apa yang berlaku pada tahun 2004 bila PAS hanya ada majoriti 1 kerusi sahaja, itu bukan sebab rakyat Kelantan menolak PAS, tetapi itu adalah kerana imej "Mr. Clean" yang dibawa oleh Pak Lah. rakyat Kelantan tidak lokek untuk memberi peluang, tapi kalau peluang itu dipersia-siakan, rakyat Kelantan juga tidak lokek untuk mengajar kembali bagaimana untuk berpolitik.

Ini adalah keunikan rakyat Kelantan. kalau UMNgOk/Barisan Nasiyonal selalu menggembar-gemburkan kononnya Kelantan mundur, cubalah selami pemikiran rakyat Kelantan dalam berpolitik dan korang akan tahu betapa jauh dan majunya pemikiran rakyat Kelantan dalam berpolitik (kecuali pencacai-pencacai UMNgOk/Barisan Nasiyonal).

Kalau nak dibandingkan pemikiran politik orang-orang di hulu Kelantan dengan pemikiran politik ahli majlis tertinggi UMNgOk, aku jamin, kepala otak dan pemikiran ahli majlis tertinggi UMNgOk jauh tertinggal dibelakang lembu peliharaan orang-orang di hulu Kelantan. kalau tak percaya, boleh cuba untuk duga.

Sampai waktu ini, UMNgOk masih tak menemui strategi untuk menarik undi rakyat Manek Urai kepada UMNgOk. Awang Adek, Mustafa Mohamad, Dato' Fatmi atau mana-mana nama tersohor di Kelantan masih pening-pening lalat. apa yang mampu dibuat, hanyalah menghulur bantuan demi bantuan. tapi peluang untuk menang masih tak nampak langsung.

Bila DSAI berceramah di Manek Urai dengan TGNA hari ahad lepas, UMNgOk makin putus asa, kehadiran lebih dari 10.000, kesesakan jalanraya mencecah 5km amat menakutkan UMNgOk. tapi apa nak buat?

Khabarnya si Bijan dan BikMama pun tak yakin langsung dapat kumpulkan seramai tu kalau datang. tapi ada jugak suara-suara penyedap hati yang dok cakap - ala... ramai-ramai tu bukan orang Manek Urai, orang luar pun ada jugak tu"... memang betul dan tak dinafikan perkara tu, tapi kalau nak tahu, cubalah lawan dengan ceramah mega UMNgOk di Manek Urai dan kita lihat jumlah kehadiran.

Jangan lupa masa ceramah TGNA dan DSAI tempohari, TAK ADA WALAU SEBIJI BAS PUN YANG DATANG BAWAK PENONTON..!

Berita yang paling hangat pada masa ini di Kelantan dan juga yang menjadi kerisauan pimpinan UMNgOk negeri dan pusat ialah - "Dato' Zaid Ibrahim akan tiba ke Kelantan pada 5hb.Julai,2009 dan khabarnya BANYAK CAWANGAN UMNGOK AKAN DITUTUP DI SELURUH KELANTAN DAN YANG PALING BANYAK IALAH DI KOTA BHARU".

Musuh Dato' Zaid Ibrahin dalam UMNgOk iaitu Dato' Fatmi sekarang dalam posisi lembik lutut. Fatmi tau kekuatan dan juga pengaruh Zaid di Kelantan. orang-orang Brahim Ali juga khabarnya akan beralih menyokong Zaid.

Ini mimpi ngeri bagi ke 2-2 individu tersebut dan juga mimpi ngeri bagi UMNgOk di Kelantan. mungkin bagi UMNgOk, Zaid ialah duri dalam daging, tapi UMNgOk lupa, duri semalu kalau ditarik keluar dari isi, yang keluar hanyalah duri, tapi Zaid bukan duri semalu. Zaid ialah duri sembilang, sekali tertusuk, kalau ditarik keluar, yang keluar bukan sekadar duri, malah daging sekalipun akan tertarik keluar juga dan yang tinggal pada badan ialah BISA..!

Kepada UMNgOk, selamat berjuang. jangan malu-malau untuk memberi bantuan. jangan berkira bila menabur duit ringgit sebab ahli UMNgOk hanya perlu duit, duit, duit dan duit untuk 1 undi.

Teruslah BODOH di dalam parti BANGANG wahai penyokong UMNgOk..!

Salam dari Manek Urai.

26 comments:

Unknown said...

Hebat oghe Kelate.UMNO lopong, nantikan sibangkai tu datang nak jumpa belia Kelantan. kalu dia datang tambah serabut puak nu. (panggilan Bangkai diberikan oleh seorang bodyguard Keparat UMNO)

muraisenja said...

org kelate mmg hebat.... jadi org di tempat2 lain pun kena la hebat gak.... baru boleh fight kaw2 punyer... ok semua kita kerja kuat lagi mulai hari ini dan hari2 seterusnya....

Anonymous said...

Mai kita sama2 humbankan pemimpin umno bn kedalam tong sampah,mari kita tengok siapa yang keenaa?kita lawen umno sampai menang hee.

Anonymous said...

Hebat artikel hang ni..ayat memang power..tapi ada fakta..kalu dibanding dengan awang selamat..dah lama..hang boleh jadi ketua editor dia..heheheh

TokBatin X said...

la! ta' kan org kelate je hebat.. bagi can le pade org lain.

Unknown said...

Tahniah orang Kelantan yg 'celik Politik'..Semoga kejayaan terus bersama hang pa semua..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Tak sangka pula PR ni orang Kelantan rupanya.Aku ingatkan kot2 belah ni..Anyway tahniah untuk kamu..PR

"Word Verification" - yg ni bila lagi nak buang..buat semak je..lambat laa bro.

Anonymous said...

Kalau rakyat kelantan bagus, kenapa merusuh kat stadium hari tu...
buat malu sahaja...

pikir la

Anonymous said...

umno rm rm rm rm rasuah, retorik, politik wang ,jijik

Anonymous said...

yg merusuh penyokong um..o kot

Unknown said...

hoi anonymous June 24, 2009 2:33 PM,

orang yg pergi tengok bola tu berapa persen daripada penduduk negeri kelantan wei, lagipun bukannya semua yang dalam stadium itu merusuh ! suruh orang pikir tapi dia sendiri tak terpikir, kua kua kua.

Anonymous said...

bangkai..kha..kha.kha

i'm no king

sang taruna said...

SALAM......
memang bagus komen2 saudara semua...
tapi harap berhemahlah sikit ayat dan bahasanya......ambo pun nyampah dah dengan puak2 BN/UMNO ni.....after all they all kan sedara seagama kita......yang x elok tu cuma perangai orang2 atasan...biarkanlah luncai dengan labunya........
kita tunggu PRU 13 nanti......tapi jangan alpa/bangga diri.takut termakan diri sendiri.ingat..........ALLAH MAHA MELIHAT DAN MENDENGAR........
sekian.
wassalam wbt

Anonymous said...

yang merusuh tu dah dirancang oleh orang2 umnngok kat situ...
saje je nk memburukkan pimpinan pas
tangkapan oleh polis tu semua bohong..

aku pelik betul ngan umngok ni tkde ke cara yang baik untuk memenangi hati rakyat kenapa la cara tk bermaruah macamni yang selalu digunakan.

dasar tkde maruah umngok!!

derih natang said...

stadium terengganu tak de orang merusuh pon tapi runtuh??? rusuhan rasuah kot dari parti timbang

Anonymous said...

setahu aku orang klntan ni mmg spesies berok...

dtg tempat org mmg xpnh nk reti hormat org..

bangga kelantan negeri islam konon padahal sbb nk sokong TGNA tp thap masalah sosial mcm babi main ngn kuda..

Xpercaya?? Nak Marah Aku??? korang tny budak2 remaja kltan smaada ad kat kltn or luar kltn ap cita2 yg dikejar depa semua.. Yeah AMERIKA!!! Tahniah pengarah, produser, penerbit, dan penulis skrip filem BUDAK KELANTAN sbb berani mendedahkan kebaculan orang kelantan..

TAHNIAH!!!
akU BUKAN ANTI PR MAHUPUN BN..

TAPI AK ANTI KELANTAN-sian

budak kelantan said...

itulah kehebatan orang kelantan serba serbi bleh buat walau dicampak kemana pun mesti bleh hidup sebab keberanian orang kelantan belum dapat ditandingi oleh orang lain..

buat anon 6;50 BERIKAN ALAMAT ANDA DAN KITA BOLEH BERJUMPA ANYTIME KO TKYAH DATANG TEMPAT AKU NANTI AKU DATANG TEMPAT KO..
AKU AGAK KO ORANG JOHOR..

Anonymous said...

anom 6:50

guano ni weh? sapa gitu lalu tu
tengok pada mu tulis tu macam budok2 skoloh rendah...khehehe
manusia ni sama aje we....ade baik ade jahat..kalau mu pikir betul2 ianya tak kan habis...tapi apa yg mu tulis tu, ianya boleh mendatangkan kemarahan pada org lain...mu paham tak? dan aku rasa
ramai yg panas ni...siap sanggup cari ip addr mu..jangan terkejut bro..masa tu dah terlambat..fikir lain kali

i'm no king

budak johor said...

Kepada budak kelantan...

Cakap baik2 sket..aku orang johor...ko jgn ckp org johor tak suka kelantan...org negeri lain pun ada yang tak suka jugak...apehal ko cakap budak johor pulak...mulut tu jaga2...jgn nak main cakap ajer...

Anonymous said...

Aslkm. Slm sejahtera. minta maaf komen skit. tapi mula2 saya nak puji laman perisik rakyat ni skit sebab berjaya menarik-narik ramai gak kengkawan kat ofis saya. sudah lama saya perhaikan kengkawan saya layar laman ni. sekarang saya cuba lihat dan baca sendiri laman ni. sudah dijanka, x ada apa2 yg berilmu, bagi saya laman ni seperti lain2 sumber media yg lebih memihak pembangkang, tak ada kerja lain mengutuk dan mencaci. lebih memburukkan lagi dengan ayat2 seperti budak2 mengutuk. sebab tu dari awal2 lg saya terasa malas nak layan laman ni. x malu ke? lagi satu, cuba fikirkan. . . adakah cara ini adalah cara terbaik untuk anda memerangi media2 yang menggunakan ayat perihal bahasa yg baik walaupun membawa maksud disebaliknya. fikirkan semula ayat2 anda mencerminkan gambar2 ahli ulama yg anda kepilkan bersama dlm laman ni.. kalau saya jadi ahli ulama dlm gamba yg awak kepilkan, saya akan terasa malu.. . saya pun baca harakah, utusan, berita harian, suara rakyat, nan yang siang pao, dll.. apa yg saya dapat gambarkan, sekiranya sesiapa sahaja yg baca laman perisik rakyat ni, renung2lah ayat pertama. kalau anda nakkan cerita sebenar, nilailah dari semua sudut seperti harakah, beita harian, utusan, dll. . . . . sekian harap maaf.

budak kelantan said...

tk yah jaga2 korang tu yang kena jaga2..kat dalam ni bleh la cakap gah kat luar hampeh!!ade gang berani la..xde gang hampeh!!

ingat tanah air tu bapak dia punya,ini malaysia la mana2 pun aku bleh pegi tk macam ko budak johor memerap kat negeri sendiri macam katak bawah tempurung tk de pengalaman langsung kat luar

aku suka budak johor yang mencari ilmu kat tempat orang tk bongkak macam anom 6:50 dan budak johor tu
sikit2 cakap tempat lahir ku,ni tempat aku, megah dengan pembangunan
yang dimajukan orang cina,melayu tkde apa jaga felda je ngan kerja kilang..perniagaan 80%orang luar yang pandai niaga orang luar,anak tempatan tunggu subsidi je.

CUPING MERAH said...

ANON 1:22
seperti yang aku katakan selalu..
klau blog tk mendatangkan ilmu apa2 pada hang buat apa hang baca

pergila baca blog umngok yang bagi ilmu penyesat kat kamu tu..
kita orang tk pelawa pon kamu datang kemari..
dah la datang rumah orang makan free lak tu dah tu komplen pulak sedap tk sedap dasar ngookkk

kahaaakkk..ptuiiih!!!

CUPING MERAH said...

orang kelantan ke orang johor ke kita dah kena buang prinsip yang umngok bawak iaitu bangsa, kerana bangsa mat johor bergaduh ngan mat kelantan tk habih ngan cara lama..

sekarang zaman pakatan rakyat xde lagi bab2 bangsa semuanya sama kita rakyat malaysia tk kira bangsa,marilah kita bersatu membangunkan malaysia dengan cara yang adil dan saksama mengikut perlembagaan negara

Anonymous said...

UMNgOk n BNgok!!!

khak ptuiih!!!

CHAIRMAN KAGA said...

WAH STEADYNTYA STAIL MAHAGURU MENGUKIR CERITA. JAUH LEBIH HEBAT DARI BLOGGERS TAHAP KHINZIR TAJAAN PUAK united malays national organzation. (BLOGGER BERKENAAN PARPUKARI LAH, YANG DIA AGUNG AGUNGKAN KETUANAN MELAYU PELIK, DIRINYA KU TENGOK LEBIH SESUAI MENJADI PELARIAN SRI LANKA DARI ORANG MELAYU. )

AKU DAH LAMA SOKONG MAHAGURU. DIHARAP BLOGGERS@PERAK AKAN MELANYAK PUAK GEROMBOLAN BUAT KALI KELIMA BERTURUT TURUT

MUHAHAHAHHAHA
(BOLEH TOLONG SIARKAN GAMBAR PARPU WANTED BY KAGA?? TANYA JE. KALAU TAK SUDI TAAPA)