"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, June 15, 2009

Parlimen: DS Nizar Dihalau Keluar Dewan..! - malaysiakini

Ahli Parlimen Bukit Gantang yang baru, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin diperintah keluar Dewan hanya selepas 10 minit mengangkat sumpah di Dewan Rakyat hari ini.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia membuat arahan demikian kerana tidak berpuas hati terhadap bekas Menteri Besar Perak itu kerana dikatakan menjadi punca beberapa ahli Parlimen pembangkang memakai lilit kepala dengan perkataan 'Bubar DUN.'

Turut diarah keluar ialah empat wakil rakyat pembangkang lain yang memakai lilit kepala itu. - Utusan

TPU - Speaker tak puas hati sebab DS Nizar dikatakan "Punca"..? oi bongok..! yang jadik "puncanya" bukan DS Nizar oi..! yang jadik "Puncanya" ialah Najib..!

Halau la Najib buduh..!

22 comments:

Anonymous said...

speaker haprak jadi anjing najib...umno-bn.

Bah Lontok said...

Sungguh tidak patut Tuan Speaker Dewan berbuat bemikian.

Sepatutnya Tuan Speaker gantung mereka yang biadap dan kurang ajar ini. Tidak mahu menghormati Dewan yang mulia.

Parti Islam SeMalaysia Zon Bukit Beruntung said...

mulia ke dewan tu??
abih??? dewan yang sama di Ipoh sukahati je puak2 toghut UMNO hina??
macam mana plak?? bodoh betoi laaa

Anonymous said...

buduh punya speaker,.

Sepatutnya contohi YB Siva,. Gantung 18 bulan Nizar dan 12 bulan pada yg lain,.. baru adil

Anonymous said...

hampa ada kuasa mcm2 hampa boleh temberang ye, hang tendang org seka hati, hang heret org keluar dewan.

cuma sekarang aku nak tau perkara yg berlaku ni adakah pernah berlaku dlm mana2 parlimen komenwel yg lazimnya menjadi ikutan bagi negara kite,

kalau pernah berlaku, dan tak dianggap salah, jd boleh aje lah macam tu, tapi yg di Ipoh tu macam mana.. betul ke cara tu, ke Dewan tu buat pakai duit mak bapak kome.

tapi yg speker kena angkat di polis tu tepat ke dengan kaedah parlimen komenwel, sudahle bah lontok, getik teman nengok,.. teman mintak, adalah pakar undang2 yg bersuara.

C++ said...

Gantung la nizar 18 bulan... hahaha... itupon kalau Pandikar Amin Tak Mulia ader telur... hahaha

Anonymous said...

Bukan nyer ape ape....Speaker tu takut...orang negara luar fikiq yang tu BERKABUNG...ada kematian kot

sendiri mau ingat la...

hahaha.....

pengliporlari said...

Pandikar mustar ngamok takut perkataan 'Bubar Dun

Anonymous said...

agak agak la woii nakk sound tuuuu......
kte kan melayu penuh adap.....
kat dewan pun nak menyalak cm anjing keee,,,,,,

tolong pikir laa.....
selamatkan melayu..... mari kte bersatu wahai melayu semua

eXception said...

Masuk rumah orang beradap la, jangan terkinja-kinja mcm beruk. Bila wat perangai kat rumah orang, orang halau la... Bangang kan namanya tu? Dewan Rakyat tempat bersidang membincangkan permasalahan rakyat dan cara membantu rakyat. Tapi yang Nizar tu terpekik terlolong macam orang kena sampuk polong pehal? Nak halau Najib wat apa, xde lak dia terpekik terlolong mcm Nizar Lotong Siamang Beruk Ungka Bintang Tiga...

http://exception2008.blogspot.com/

Anonymous said...

Dalam Dewan Undangan Negeri Perak, umno boleh buat sesuka hati tak peduli peraturan dan undang-undang, sekarang nak kata Mohd Nizar tidak ikut peraturan Parlimen...?

Sepatutnya apa yang terjadi dalam DUN Perak yang lalu mesti di ulang tayang semula supaya rakyat tidak lagi ditipu kononnya Parlimen yang diterajui oleh Speaker Pandikar Amin itu mulia...?

Kalau nak suruh orang hormati dewan mestilah semua dewan menghormati perlembangaan dan undang-undang.

"Cakap tak serupa bikin"

Anonymous said...

wanita UMNO dan SIS ibarat irama dan lagu.... pisahkan satu, maka sumbanglah ia.... wanita umno jaga SIS dari kene serang....SIS jaga wanita UMNO untuk halalkan apa yang wanita UMNO buat....kih kih kih
islam liberal??? munafiq lebih sesuai kot

Anonymous said...

PATUT GANTUNG SETAHUN BEROK NIZAR HAQ PTUI!! & GEnG TU. BEROK DAPig gadai tanah air, islam tak perangai macam tu oii.
AKU bertembung Nizar DAPig, HAAKK ptuii kat dia.

Anonymous said...

dalam dewan undangan negeri perak yang lalu wakil rakyat mana yang duk kerabat atas meja..macam siamang tu yoppp...

oii..cam tu ke wakil rakyat yang hangpa duk puja puji tu..

kalau dah terpekik terpukau macam orang manusia di zaman batu ..tak ada peradaban..dah memang padan pun kena angkat usung keluar dewan..nasib baik hantar ke luar dewan jer...patut-patut husung dan campak kat lubuk jerrr..

pilihlah pemimpin yang berhemah..
yang lemah lembut tak semesti lemah..dan kuat bertempik tak semesti gagah perkasa..
jiwa lembikkkkk...
kalau jiwa gagah..sangguplah terima..keputusan mahkamah..yang tidak mengistiharkan diri MB..

pegi pekik jerit kat parlimen tu buat apa..buat malu jer..bukannya budak darjah dua..atau belum bersunat..dah tua bangka dah..dah kutel..fikir-fikirlah..jalan yang elok..ikut hawa nafsu nakkan kuasa nak buat apa..kan dah tak dapat masuk parliman 2 hari..

buat penat pangkah undi yop nizar jer...eeee...

susah-susah sangat pergilah teroka mana-mana pulau..buatlah negeri sendiri..nak jadi MB ke...nak jadi PM ke..nak jadi raja ke..sapa pun tak herannnn..

jangan buat kacau kat negara ni..

dah getiikkkkk nengoknya tak habis-habis..

fikirkanlah macam mana nak tingkatkan kemajuan Islam dan umah..pembangunan negara..masalah sosial yang berleluasa..tingkatkan ekonomi..

usahlah nak pekik-pekik eeee..

Fisabilillah said...

Salam...

Wahai Anon 12:14PM,
Sapa yang sebenarnya mcm org zaman batu ni ek? Sapa yang dok angkut speaker kuar dewan ek? Undang2 mana yang diorg ikut ni? Aku pun kompius la...Cuba habaq mai kat aku sket.

Bagitau aku dlm undang2 mana yang kata boleh heret speaker kuar dewan? Boleh rampas kerusi speaker? Mentang2 la juak hang yang buat, semuanya betul la. Walau pun terang2 dah langgar undang2. Buka la mata hati hang tu luas2 sket, jgn asyik kena perbodoh jer dgn org..

Haha...PR kool jer...

Anonymous said...

Fisabilillah..

amboi-amboi..taksubnya yop pada pemimpin yop...ish!ish!ish!

tak leh cuit langsung si nizar tu..meletup-letup kepanasan rupanya yop ni..ish!ish!ish..

cuba yop cerita sikit apa sepatutnya yang HARUS..dilakukan oleh speaker dewan parlimen tu..yang 'usir' anje nizar tu..atau apa yang harus dilakukan oleh speaker dun(perak) kepada sibakumar tu di dewan undangan negeri kelmarin tu..

ish! ish! sayang betui yop kat deme..

citerlah yop..tak sabar nak baca hujah yop..tentang perkara yang harus di lakukan oleh speaker parlimen dan dun..tuu..

Fisabilillah said...

Salam...

Huhu..sapa yang letup2 sebenarnya ni? haha...PR kool jer.. ;p
Ala marah2 sayang, takkan terasa kot. Jgn mkn dlm ye yop...Cubit sket2 jer tuh...

Cba habaq kat aku sket undang2 mana yang BN guna untuk heret Sivakumar kuar? Walhal dia tu sah lagi jadi speaker. Camana speaker masih lagi ada kat kerusi dia, timb speaker plak boleh amik alih tugas dia ek? pelik aku..Pastu wat group lain plak tuh wat undi singkirkan speaker. haru-haru...

PR kool jer...

Takkan tak npk lagi yop? Aku ni wlaupun tak blaja undang2 sgt, tapi aku amik tau gak apa yang halal dan apa yang haram...Cba hang bgtau aku sket dlm keadaan mana dibenarkan untuk speaker disingkirkan?? Aku nak tau gak. loyar mana yang ckp timb speaker boleh amik tugas speaker wlaupun speaker masih lagi ada kat dlm dewan??

cool beb..sabar2...

Aku pun nak gak blaja undang2 nih. Tolong la ajarkan aku...Lagi byk ilmu aku dpt lagi bgus. Mungkin aku yang salah kot. Kalau slh tolong la tunjukkan...

Mat kool...Mat kool..kawan ku...

komentar said...

anonymous nak taruk komen tapi bahalol...kelaka siot baca komen anonymous

Arif said...

Fisabilillah, kalau tahu diri tak belajar undang-undang, jgn cakap banyak sgt.. Nanti org nampak kamu bodoh. Malu..

Mengikut undang2, bila sesebuah parti mengambil alih pemerintahan sesebuah negeri, parti tersebut berhak menentukan speaker yg mereka mahukan.

Dalam kes ini, BN dah mengambil alih negeri Perak dari PR.. Jadi adalah menjadi hak mereka untuk menentukan siapa speaker yg mereka mahhukan..

Jadi bila BN dah tentukan speaker yg mereka nak, apsal Sivakumar tak sedar diri tu tak nak hormat undang2? Sebab dia rasa dia arif sangat... Jadi bentara dewan meminta bantuan polis untuk mengangkut siva dari dewan..

Kalau nak biar siva kat situ, sampai esok lusa pon dewan tak boleh bersidang.. Lain kali, semak buku perlembagaan dulu..

Arif said...

Oh, lupa, dalam kata lain, bila speaker baru dah ditentukan, ianya adalah SAH dan siva TIDAK ADA HAK untuk melakukan apa-apa kerana dia hanya bergelar BEKAS SPEAKER.. Jelas?

Fisabilillah said...

Salam,

Wahai sahabatku Arif yang kononnya arif sgt dengan ilmu undang2. Untuk pengetahuan tuan hamba, untuk melucutkan jawatan seseorang speaker, pihak kerajaan haram @ perampas perlulah mengusulkan dahulu di dalam dewan untuk melucutkan jawatan speaker. Oleh yang demikian, adalah menjadi hak dan tanggungjawab speaker sama ada untuk membenarkan sebarang usul itu dibahaskan atau pun tidak. Oleh itu sudah pasti Sivakumar yang cerdik tu akan menolak usul tersebut. Dalam perlembagaan negeri dah ada. Cuba kome belek2 kejap.

haha..cool jer tau..

Apa yang berlaku skrg, si timb.speaker iaitu si ADUN katak tu telah merampas kuasa speaker ketika Sivakumar masih lagi berada di kerusinya dan dia telah meluluskan usul untuk memecat Sivakumar. Ada fhm ka? Dan mengikut perlembagaan negeri, timb speaker hanya boleh menggantikan speaker hanya apabila speaker tidak hadir atau tidak ada di dalam dewan. So secara otomatiknya, tindakan kurang ajar ini adalah menyalahi undang2 negeri. Ada fhm?

haha..PR cool beb..

Kalau tak fhm gak, cuba la baca sket kat posting2 yang lepas tentang undang2 tubuh negeri Perak. Mungkin dapat membantu saudara. Klau tak tau tanya ok, jangan jadi bodoh sombong lak...

PEh...cool jer..

Anonymous said...

Orang tamak selalu rugi, bagai "ANJING" dan bayang-bayang. So, pesanan buat nizar, jangan jadi "ANJING" kepada DAP dan PKR.