"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, June 15, 2009

Presiden PAS Tidak Wala’ Pada Mursyidul Am?

Sepanjang hujung minggu ini saya terus menerus memimikrkan isu ini dengan mendalam. Begi saya, ini adalah satu perkembangan yang sangat-sangat menyedihkan.

Ahli-ahli PAS dimomokkan supaya sentiasa memberi wala’ kepada kepimpinan. Malahan, orang seperti saya ini telah dilabel sebagai seorang yang tidak memberi wala’ kepada kepimpinan.

Saya adalah produk tarbiyyah PAS. BEzanya, saya mula ditarbiyyah sebelum geng2 Terengganu mengmbil alih silibus tarbiyyah. Zaman saya, kami ditarbiyyah untuk memberi wala’ pada Allah dan Rasul.

Di zaman sekarang, pemuda-pemuda PAS ditarbiyyah untuk memberi wala’ kepada kepimpinan tanpa menyoal samada wala’ mereka itu sah atau tidak. Dengan kata lain, pemuda-pemuda PAS dilatih menjadi robot dan mengikut segala titah perintah kepimpinan tanpa soal.

Para ustaz2 muda lulusan Azhar digunakan sepenuhnya untuk tujuan membasuh otak ini. MEreka dihantar ke cawangan2 PAS untuk membasuh otak ahli supaya memberi ketaatan tidak berbelah bahagi kepada kepimpinan.

Apabila ada yang menyoal, mereka ini akan terus dilabel tidak memberi wala’ kepada kepimpinan. Sahabat saya, Ahmad Mokhtaza yang dulu pernah satu usrah dengan saya pun menuduh saya tidak memberi wala’ pada Presiden.

Malangnya, kata-kata wala’ ini tidak terpakai pula kepada Presiden parti yang baru2 ini jelas menolak mentah-mentah arahan Mursyidul Am PAS Pusat. Antara misal penolakan arahan Mursyidul Am adalah:

1. Memberhentikan perundingan dengan UMNO
2. Menghentikan idea kerajaan perpaduan
3. Membuang Mustafa Ali dari Harakah
4. Melantik Mat Sabu dan Husam Musa dalam Dewan Harian PAS Pusat dan banyak lagi.

Presiden lebih memberi wala’ pada Mustafa Ali dan Harun Taib serta geng Terengganu beliau. Geng yang sama yang telah bertanggungjawab menjatuhkan kerajaan Terengganu telah diberi kekuasaan penuh dalam Dewan Harian PAS Pusat.

Dengan kata lain, Mursyidul Am telah dilayan sebagai tunggul oleh Presiden dan geng Terengganu. Padahal, Mursyidul Am adalah sebab utama PAS naik ke tahap yang begitu tinggi sekarang ini dan bukannya geng Terengganu.

Dalam hal perlantikan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri pula, ada seorang pengkomen telah memberi komen:

“AnonymousAnonymous said...

zaman arwah ustz fadzil - teranngg2 setuju kalo BA menang ANNWAR PM -termaktub semasa kempen.. even if PAS menang kerusi banyak pun Anwar PM..
kenapa arwah TG FADZIL noor bole terima anwaar - ahli pas terima..
TAPI sekakrang zaman hadi banyak sangat keraguan itu ini..Mursyidul AM nampak gaya takda masalah Anwar jd PM

ahli jemaah ikut TAAT kata mursyidul AM -dia pemimpin tertinggi.. bukan yg lain2 tu..

June 13, 2009 10:18 PM”

Selagi PResiden tak bagi wala’ pada Mursyidul Am, mengapa saya sebagai ahli biasa mesti bagi wala’ pada Presiden?

Sila jawab soalan penting ini

Tulang Besi

# ahli : 253812

20 comments:

Bah Lontok said...

Tujuan PAS bersengkokol dengan DAP se mata2 inginkan sekelimut kuasa memerintah. Yang akan di timpa malang ialah orang melayu.

PAS sudah mengetahui bahawa DAP sedarah sedaging dengan PAP Singapura. Cina dan india Malaysia sudah bersatu menyokong DAP@ PAP. Untuk menguatkan kedudukan nya DAP mengambil hati pemimpin2 PAS dengan menyokong nya pada PRU12 yang lepas.

PAS mengetahu akan kesalahan nya menyokong DAP@PAP, apakan daya sudah termakan budi. Terpaksa terus menyokong DAP. Sekarang cuma rakyat melayu sahaja yang boleh selamatkan negara dari balapetaka ini. Kita kena berhenti menyokong PAS dan PKR, menyokong mereka bermakna menyokong DAP @ PAP.

Tulang Besi said...

Kawan PAP paling setia ialah UMNO sebab UMNO bagi satu pulau pada PAP

zali said...

tulang kayu

awak tak payah taat pada sesiapa pun dalam pas tu

dalam pas tak ada sorang pun yang layak ditaati.

semua pemetik api dan sebahagian yang lain...rokok.

Anonymous said...

dah di api2kan .. last2 mereka jadi debu ... wiiii! :) kemudian mereka terus lenyap dan tak kembali .. hahaa!

Sharps Shooters said...

ceh! perrrr brg ikut ckp nik aziz yg suke jilatttt pantatttt DAP tu??? berserban jerrrr tiapp harii tp penjilaattt telorrr anwarrr juburiii!

Orang lama pas said...

SALAM, DALAM HAL NI SAYAN MENYOKONG PENDAPAT PENULIS. MEMANG BENARPUN. SAYA JUGA MENYOKONG PAS TETAPI SEJAK AKHIR-AKHIR INI APA YANG DIPERJUANGKANNYA PUN ENTAHLAH...DAH LAMA SAYA DALAM PAS NI,SEKARANG NI SEMAKIN PELIK. USTAZ-USTAZ MESIR NI PULAK...NAK KATA PUN TAK KENA, YANG SAYA LIHAT MEREKA NI SIBUK DENGAN PERSATUAN MEREKA YANG ASYIK DENGAN PERJUANGAN MEREKA SENDIRI..DAH LA TU, ASYIK BERAHSIA DALAM APA JUA KERJA BUAT...CUBALAH FIKIRKAN DAN CARI APA YANG SAYA MAKSUDKAN...

Anonymous said...

semoga 'sharp shooters' bawa mengucap dan lurut dada baik-baik tarik nafas panjang-panjang dan pergi ambik air sembahyang semoga sejuk sikit kalbu anda, jika dibiarkan panas berterusan nanti akan memudaratkan kesihatan ... dan 'orang lama pas' tu betul ke lama sangat dalam pas, jika benar banyak-banyaklah berdoa untuk kebaikan jemaah dan bukannya mengeluh dengan tidak ketentuan ...

ABU

IkwanMuslim said...

askum,
pada pendapat peribadi, apa yang terjadi adalah sesuatu yang sihat didalam PAS.
Tak semestinya Presiden selalunya betul dan juga tak semesti juga Mursyi Am nya juga selalu betul. Kedua-dua nya makhluk tuhan yang tak terlepas dari melakukan segala kesilapan dan kesalahan.
Apa yang menariknya adalah budaya nasihat menasihati serta teguran yang membina dari semua pihak. Tiada Pro Umno atau puak Erdogan, semuanya ini cuma propaganda yang dimainkan oleh Umno. Mereka skrg pastinya gembira bila membaca blog2 PR yang seolah-olah tak keruan. Ada yang Pro TGNA, ada yg Pro TGHH ada yang Pro PKR dan macam2 istilah lagi.
Saya hampir 30 tahun dalam PAS dan tidak percaya segala tohmahan yang dilemparkan kepada PAS baru2 ini. TGNA hanya sekadar menegur dan mengingati kepada semua supaya jangan lupa perjuangan asal PAS. Manakala TGHH dan Ust Nasha sebagai ilmuwan Islam sentiasa membuka pintu rundingan kepada sesiapa sahaja termasuk Umno. Mereka bersangka baik kepada orang yang sanggup berunding untuk menyelesaikan masalah Umat Islam. Bukan nya bersekongkol dengan Umno utk menghancurkan ISlam.
Kita sebagai umat Nabi sentiasa diajar untuk bersangka baik dengan semua orang tanpa mengira warna kulit dan persefahaman.
Kita juga jangan terlalu taksub terhadap seseorang pemimpin itu, lambat laun kita akan terpesong dari perjuangan kita….

wallahualam…..

org lama pas said...

salam ikhwan muslimin. saya setuju dengan pendapat tuan. tapi bagaimana tuan dengan mudah menghukum orang UMNO perosak islam? siapa tuan untuk menghukum? bukankankah lebih baik sebagai org islam kita bersangka baik seperti yang tuan sendiri katakan. bagaimana pula sikap sesetengah golongan ustaz yang membina persatuan sendiri untuk puak sendiri.? mengapa tidak hanya ada satu iaitu PAS..mengapa harus ada yg lain?..bukankah untuk berjuang kita perlu bersatu..

Anonymous said...

Betapa penipunya tulang besi ini, sejak bila geng terengganu mengambil alih sillibus tarbiyah, silibus tarbiyah tidak pernah lari dari memberi wala' kepada allah dan rasul. Tulang besi telah memberikan satu prasangka buruk dan berniat jahat kepada Presiden PAS, TGHH tidak pernah meminta wala' daripada ahli ahli PAS termasuk Tulang Besi. Betapa jahat dam penipu tulang besi dalam mengatakan pemuda PAS sekarang mengikut titah perintah kepimpinan tanpa soal, Salahudin pernah mengkritik pemimpin atasan PAS sewaktu Beliau memimpin Pemuda. Inilah otak pemuda Tarbiyyah PAS yg bernama Tulang Besi.Mengaku ditarbiyyah PAS.

IkhwanMuslim said...

Sejarah telah membukti kan betapa takutNya UMNO kepada perjuangan Islam dan sentiasa hendak menghancurkannya demi perjuangan Asabiyahnya....
Atas dasar itu TGNA tidak merestui sebarang rundingan dengan UMNO...
bukan nya menghukum UMNO dengan sembrono tapi sejarah telah membuktikannya....
52 tahun merdeka, apa pencapaian UMNO dalam menegakkan Islam yang boleh dibanggakan? Bank Islam? Universiti ISlam?

eXception said...

Ha ha ha ha, mengapa perpaduan sesama Islam ditentang? Mengapa perhubungan dengan kafir laknat direstui? Inilah Nik Aziz... Memperalatkan agama demi kepentingan politik. Agama dan politik boleh seiring, tapi haram jika mempolitikkan agama... UMNO tak pernah bagi Singapura kat PAP, tapi bagi mengelakkan petumpahan darah berterusan dari peristiwa 13 Mei, Singapura terpaksa diserahkan kepada PAP. Malaysia juga akan diserahkan kepada DAP jika Pakatan Rakyat memerintah. Percayalah.

http://exception2008.blogspot.com/

eXception said...

Ha ha ha ha, mengapa perpaduan sesama Islam ditentang? Mengapa perhubungan dengan kafir laknat direstui? Inilah Nik Aziz... Memperalatkan agama demi kepentingan politik. Agama dan politik boleh seiring, tapi haram jika mempolitikkan agama... UMNO tak pernah bagi Singapura kat PAP, tapi bagi mengelakkan petumpahan darah berterusan dari peristiwa 13 Mei, Singapura terpaksa diserahkan kepada PAP. Malaysia juga akan diserahkan kepada DAP jika Pakatan Rakyat memerintah. Percayalah.

http://exception2008.blogspot.com/

Anonymous said...

sedarlah wahai pemimpin PR/PAS bahawa kami pengundi anda sedang memerhatikan tingkah laku anda, janganlah anda bermain2 dengan isu
UG atau Kerajaan perpaduan ni lagi cukuplah..sekali kena tipu.

zul said...

sebab hang tulang besi, urat dawai, kepala batu, otak lembu

Anonymous said...

Sebagai ahli PAS saya sokong penulis.Semasa era awal reformasi saya ada hadir taklimat tertutup dengan almahrum TG Ust Fadhil. Seperti yang dinyatakan, Ust Fadhil bersedia terima DSAI/BA jadi pemimpin negara asalkan PAS diberi kebebasan dalam menyampaikan dakwah Islam sebenarnya melalui tv, radio & akhbar spt Perjanjian Hudaibiyyah. 10 thn kemudian Islam menaklukki Mekkah; 2-3 kali PRU baru PAS dapat kerusi majoriti perumpamaannya.

amir musa said...

melayu gaduh cina tepuk tangan..haha...baguih baguih..lepas ni bawak parang pi cantas sama sama melayu..

apa punya bodoh..

tok guru dalam pas & umno sama la..semua tak bleh pakai..

awat susah sangat nak bersatu..macam haram..khaak ptuihh

pas muda

syahid said...

hoii..tulang besi hang tak ngaji sejarah ka.. akai hang tahap mana?

kalau tengku tak bagi singapore,abih satu malaya cina pegang tau tak..bodoh! pi balik bukak buku sejarah la..

time tu pendatang cina lebih ramai dari melayu tempatan.. faham tak!

Anonymous said...

aku dah mula menyampah dah dengan TGNA, kenapa tak tau dok diam diam, panggil musyawarah la,malu kan parti jer

Anonymous said...

iya la zaman TG FADZIL NOOR dia tak tau anwar tu "peliwat" takkan tak faham faham lagi