"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, July 10, 2009

Babi Merajuk: Dah balik kandang..!

DAP Kedah hari ini memutuskan untuk menarik balik keputusannya keluar dari kerajaan Pakatan Rakyat Kedah.

Sebelum ini, DAP negeri menarik balik sokongan kepada kerajaan PAS Kedah ekoran perobohan satu-satunya rumah sembelih babi di Kampung Berjaya di Alor Star.

Berikutan itu, pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang telah mengadakan perbincangan dengan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak bagi menyelesaikan isu tersebut.

Azizan juga dilaporkan berkata kerajaan negeri akan mencari tempat gantian bagi membina rumah sembelih babi yang baru.

Pengerusi DAP Kedah, Thomas Su berkata mesyuarat pagi ini bersetuju untuk menarik keputusan keluar dari Pakatan kedah.

Katanya, keputusan itu dibuat ekoran janji menteri besar Kedah untuk menyelesaikan isu berhubung perobohan rumah sembelih tersebut.

Thomas berkata, surat mengenainya akan dihantar secepat mungkin bagi memaklumkan keputusan terbaru tersebut.

Dari - Malaysiakini

37 comments:

zali said...

berkompang dan berkampung la pemuda
dan pemudi pas menyambut kepulangan
wira babinya ke kandang setelah
merajuk sekian lama...

Anonymous said...

heheh.. babi (zali) bersuara dengan sedih dan hampa sebab kaum kerabat dia tak berjaya memecahbelahkan PR... hehehe... eee..ookkk... ee..ook (maknanya... zali !!!.. balik makan cacing).. kuang kuang

maskrider

A.N.Z.A.R.T.I.K.A said...

http://www.ustazamin.com/2009/07/universiti-kehidupan-92-mereka-wajib.html

Wednesday, July 8, 2009
Universiti Kehidupan 92 – Mereka Wajib Dikeluarkan
7 Julai 09, saya, Kak Liza, Mak Esah dan dua orang lagi hari ini ke gereja, tempat meletakkan pesakit HIV yang muslim ini.

Alhamdulillah, hari ini, dapat diusahakan untuk mengeluarkan seorang lagi pesakit dari gereja dan ditempatkan dirumah yang telah diusahakan.

Kami sampai lebih kurang pukul 12.30. Kebanyakkan penghuni waktu ini sedang tidur kerana kebiasaannya, mereka akan berehat setelah makan ubat.

Kami memasuki kawasan gereja. Hati saya tidak putus-putus mengharapakan terbaik dari Allah.

Sesampainya kami disana, kami disambut oleh Razak, salah seorang penghuni di sini. Dia memang suka berceloteh.

“Hah, ni kawan sorang ni, dah tahu nak keluar hari ini, pun tidur lagi kat atas” katanya.

Saya naik ke tingkat atas. Di katil-katil, saya melihat saudara seIslam kita sedang berehat.

Saya bersalaman dengan yang terjaga. Mereka melemparkan senyuman pada saya.

“Kenapa orang Islam belum membuat rumah perlindungan seperti ini di sini? Adakan terlalu susah, atau kita semua sedang sibukkan perkara lain hingga terlepas pandangan hal-hal besar seperti ini” bisik hati saya.

Di tingkat atas, saya merenung jauh ke kawasan belakang gereja ini. Di sana terdapat kebun orang menanam sayuran.

Adakah, sayur ketika ditanam, terus besar dan terus boleh dipetik?. Sudah tentu tidak, ketika ia ditanam, petani harus bersabar menjaganya, menyiramnya setiap hari, membuang siput yang ingin merosakkan tanaman, membajanya dan seterusnya. Begitulah resam petani dan sayurnya.

Kenapa setelah beberapa ketika, petani boleh menuai hasil sayur. Kerana kesabaran mereka. Kenapa ada sayur yang gemuk-gemuk. Kerana ada langkah permulaan iaitu menanamnya.

Ya, langkah permulaan.

Apa yang kurang kita sekarang bukannya tenaga kerja, bukannya modal, bukannya tempat, tetapi usaha membuat langkah permulaan.

Penempatan HIV yang saya sedang berpijak sekarang, bukan dari sebuah gereja yang besar, mereka bermula dengan sebuah rumah kecil. Dengan tujuan memberi perlindungan kepada pesakit kemudian akhirnya, di sebuah gereja untuk penempatan mereka.

“Apa langkah permulaan yang perlu dibuat? Ya, carikan alternatif segera,” bisik hati saya.

Saya turun kembali ke tingkat bawah. Melihat, Razali yang sudah siap untuk bersama kami.

Di hati kecil setiap penghuni, mereka mahu keluar dari sini. Tetapi ke mana?

Wajah ceria Razali menggembirakan hati saya. Saya bukakan bahagian belakang van untuk barang-barangnya. Kami semua menaiki van. Alhamdulillah, hari ini, kita dapat keluarkan seorang lagi dari gereja ini.

Semoga, Allah terus membantu untuk tujuan ini. Satu yang kita cita-citakan. Islam sebagai agama kasih sayang bukan sahaja pada lisan. Tetapi dapat diterjemahkan di dalam tindakan.

“Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat”
al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
8 Julai 09 jam 10.15 pagi

Anonymous said...

woi masrider!!!..betul la ko nie org PR..pandai ko bahasa babi yer..memang ko BABI kot.hahahahahahahahahah..jilat la jubur Nuar tu hahahaha

Anak Lawin Papulut said...

Y la zali aku sokong hang macam berkompang nya...pemuda umno dan wanita serta puteri umno bila MCA tak jadi nak keluar Be end.....siap panggil tokey babi kat Melaka sponsor......kahkahhakh...Melaka???? woiii!!! jangan kacau itu melaka ma....itu Melaka sembelih sama itu kandang babi manyak wo!!!!Talak apa punya...itu Ali rustam talak belani macam itu hj Kedah punya menteri ma....
kahkahakah...zali...zali....

Anonymous said...

kah kah kah...
weh anon 5:04....
paham plak hang no bahasa babi... aku pakai bantai ja tadi nak tengok kot2 ada babi yang menyahut...rupanya hang... kah kah kah.... weh kawan2.... aku dapat tangkap babi seko... jom pi hantaq kat thomas...

masrider

Anonymous said...

memang HamPAS pun, kalau dengan BABI bersujud rapat, kalau dengan UMNO semuanya tak Islam.

Anak Lawin Papulut said...

anony 5:o4 ini kata-kata lucah orang umno

woi masrider!!!..betul la ko nie org PR..pandai ko bahasa babi yer..memang ko BABI kot.hahahahahahahahahah..jilat la jubur Nuar tu hahahaha

MANA TUNGAK LANGIT????? tolong nasihatkan sikit kawan umno ko nie...asyik mencarut aje......ape nie ....tak ade bahasa lain ke.....Tungak Langit mane ko...cepat la keluar nasihatkan rakan umno ko nie...lucah betul la sma aje bahasa dengan GOMO,Perak Bangkit.....

zali said...

tak sangka pro pas maskrider boleh
bertutur dalam bahasa babi...

maklumlah setelah bergelumang dengan
babi sejak sekian lamanya.

macammana pula kalau nak sebut
'orang pas sokong babi' dalam bahasa
babi maskrider...?

nama tak nak tukar babirider ke?

Anonymous said...

kerana pulut santan binasa,
kerana mulut badan binasa.

Lain kali, fikir dulu sebelum bertindak.
Sekarang kan dah susah, malu..

Anonymous said...

Ya aku sokong tukar babi rider kepada BN..Babi Negara......

kerana pulut santan binasa
kerana kalut BN binasa....kahkahhakahh

Anonymous said...

kahkahkh...zali dah bengang..kahkahk

Anonymous said...

Syabas ust azizan kerana tegas dan berani.Mb umno nak roboh pun takut kat mca.Umno babi lebih sayangkan babi daripada rakyat.Dap nak keluar lantak pi lah.Sekarang Dap dah sedar dan masuk balik pakatan rakyat kedah.Pas bijak dan berpengalaman dalam mengawal dan mengatasi masalah dalam pakatan rakyat.Hidup pakatan rakyat untuk rakyat malaysia.

Anonymous said...

masalah yg sebenarnya telah diatasi,harapan rakyat utk melihat musuh sebenar yg mejahanamkan duit rakyat iaitu amno dilenyapkan sbg pemerintah dan menjadi pembangkang ...berdasarkan siri2 korupsi amno dan tokey2 yg menganggap negara ini mereka yg punya ,rakyat sering tertipu dan dimanipulasi.

aku said...

inilah kisahnya DAP kedah masuk Pakatan balik kalau hangpa cerdik,Inilah dunia politik mereka yang merajuk boleh dipujuk.Musuh boleh jadi kawan baik.

yang hangpa maki2 buat letih je,,Nanti suatu masa PAS minta masuk BN,UMNO terpaksa terima jadi PASbn sebab PAS merajuk dengan pakatan Rakyat.....hangpa pulak akan maki PAS...

kesimpulanya kawan inilah realiti dunia politik.penuh tipu helah....tolong pikiaq betui tak apa aku kata...


aduuh!!!!!!pi mana kopiah atas kepala aku ni jatuh pulak dah!!!

AntiBabi said...

Babi berjaya menakluk Kedah. Walau hanya dengan satu kerusi,, Susah payah Azizan nak carikan tempat SEMBELIH babi terbaru setelah Bapak babi dtg dari KL

Syeikh YB said...

aku rasa bekas menteri besar kedah dulu dulu ada syer kilang sembelih babi yang PAS tutup tu

Anonymous said...

HA3,,,BABI BALIK MASUK KANDANG...NAMPAK GAYA NYA HERO BABI IAITU UMNO NAMPAK GELISAH LAA SETELAH KERAJAAN PAS KEDAH BERJAYA MEMBETOI KAN KEADAAN....SO BABI SPESIS BARU IATU UMNO BILA NAK MASUK KANDANG PLAK...BANYAK SGT BABI(AHLI2 UMNO) BERKELIARAN LAGI NI...

Anonymous said...

UMNO begitu unggul dan mesra rakyat

DULU SAYA UNDI PAS TETAPI hamPAS KINI SAYA AKAN UNDI BARISAN NASIONAL DI MANEK URAI NANTI TERNYATA RAKYAT DUTAMAKAN ppsmi DIMANSUHKAN..

Anonymous said...

kan aku dah kata UMNO memang baguih kita mesti pilih!!

Anonymous said...

TO ANON 8.31
KAH..KAH..KAH..ORG BODOH JE CKP MCM TU....DI SEBABKAN KEBODOHAN TAHAP MELAMPAU ORG UMNO NI....SANGGUP KATA DULU PANGKAH PAS SKANG PANGKAH BN...PASTU RAKYAT DI UTAMAKAN...KAH..KAH.. TERGELAK LAA AKU DENGAR...HANYA ORG BODOH JE PERCAYA NGAN PEMANSUHAN PSMI TU...KENAPA TAK MANSUH DALAM MASA TERDEKAT? KENAPA 2012? SEBAB TIME TU DAH NAK PRU13....KALAU MENANG DI LAKSANAKAN SEMULA PSMI TU...ITU SEMUA POLITIK LAAA.....BABI TETAP BABI GAK...SAMA JA NGAN UMNO...

Anonymous said...

ali rustam Umno takut kat MCA..babi banyak di Melaka...media spin semua cerita bab babi kat Melaka..hatta FRU pun takut kat tokeh babi Melaka...umno buat apa?? nganga aje....opppp tutup nanti virus h1n1 sama itu virus nipah banyak

khalid Ibrahim...selangor..babi pun banyak..kasi kumpul...umno bising..rupa-rupanya dapat komisyen RM 50 seekor babi....MCA sendiri dedah.....bising-bising last-last diam...rupanya umnolah yang nak buat projek babi..komisyen jual keladi sama seekor babi rm 50..memang hampas....umno membela babi rupanya..isu babi terpaksa dijadikan isu nak kuatkan parti...

tiba-tiba kecoh babi kat kedah...zali and the geng dalam dilema...bab babi hentam pakatan rakyat betul-betul walaupun dah jelas semua penduduk kat situ termasuk geng umno sokong....tapi zali sebab ustz azizan itu pas...semuanya tak betul....

kesimpulannya umno cuba guna isu babi nak kuatkan pengaruh......tapi mereka sendiri terbelit..

kahkahkahkah...dah zali dan Aku...memang ko spesis umno yang ngok.....zali ko dok kat selangor ke..sayang la ye tak boleh la lagi makan duit komisyen babi.....

aku said...

aku hairan betullah kat hangpa semua bila nak insaf!!
asal tulis je terus maki kemudian kata orang bodoh dan yang terbaru babi pula.
hoi mamat! ini negara demokrasilah kita bebas wat pilihan. hang faham ka demokrasi tu apa,,bukan bapak hang sorang punya..demokrasi bermaksud pilihan ramai..parti politik pulak macam org jual ubat kempen dan terus kempen .kalau hang terpengaruh hang beli ubat tu lepas tu hang pakai dan dapat penyakit gatai seumur hidup..tapi kalau hang bijak hang tak beli ubat gatai tu..hang fikir banyak kali...

opps!! jatuh lagi kopiah hijau aku...

punahranah said...

wahai umno-umno
ketawalah ngko
kutuklah ngko
carutlah ngko
ketahuilah ngko
itu tahi-tahi ngko
diberak oleh ngko
ngko yang bernama umno

Anonymous said...

ZALI BODO PIANG...

aku said...

wakakaka ....hangpa ni tak habis2 dok maki kat zali ni bukan zali ni aku!!! brapa kali aku nak kata ni aku!! bukan zali


oppss jatuh pulak kopiah aku...

CUPING MERAH said...

BABI ADALAH MAKHLUK CIPTAAN ALLAH,
PENCACAI UMNGOK MAKHLUK CIPTAAN ALLAH..
KLAU NK DIBANDINGKAN KEDUA-DUA NI SIAPA YANG LEBIH KEJI?

BABI ATAU UMNGOK?

KLAU DIHITUNG,DIHISAB,DITIMBANG..
KORANG SENDIRI PUN BLEH TAHU SIAPA YANG LEBIH KEJI DARIPADA YANG DIKEJI...

Anonymous said...

puak umngok lebih keji dr b***!!!

xyah nak bermadah, cakap trs terang jer.

hahaha...

Anonymous said...

Dacing tu lah yg dok buat timbang babi..haram undi dacing.

Anonymous said...

90% Chinese in China Macau & Taiwan didn’t know what AH1n1 means…They will only understand when sombody talk about “Swine Flu” .Is the China Goverment or Taiwan n Macau have make a big mistake becoze they do What Rais Yatim fail to do…?

Tropong Uigur said...

Kalau pembantu rumah senang2 boleh ditekap dgn seterika dimuka dan badan, disuruh minum air kencing lebih kejam dari menjaga anjing peliharaan.. takde siapa nak suruh kerajaan minta maaf dari kerajaan Indonesia...Tapi bila ada khabar angin ada seorang rakyat China ditelanjangkan semua bising dalam Parlimen...dah buta mata kerana terlalu asyik berpolitik...

Anonymous said...

wahai pelawat2 perisik rakyat..korg tgklah slps PRK ni nanti..kelibat2 geng2 umno totok yg duk melalak kt cni akan hilang buat seketika waktu..hahaha..klo x caye korg tggu n lihat la..hahah!!

-angkatan pemuda insaf-

Anak Lenggong said...

kah kah kah...aku dah kata minggu lepas..isu ni sengaja nak diadakan supaya pas boleh jadikkan isu bahawa mereka sanggup ilang dap demi menegakkan islam..isu nie yang dimainkan dimu..bila dah abis pilihanraya kat mu mereka akan bercantum kembali..pemimpin pas sekarang ni cuma pacacai kit siang..karpal singh dan nuar saja..bila keluar sesautu isu..bila disergah oleh tiga ekor nie pemimpin pas terus terkencing dalam suar..teluq terus jadik kecut...cuma penyokong pas saja yang lebih2 akan cari alasan nak tangkis semua benda tu..sebab mereka telah dibutakan mata dan dipekakkan telingan daripada memikirkan perkara lain..walaupun dihati tersemat rasa keciwa dengan tindakan pemimpin..tetapi disebabkan rasa ego dan rasa taksub kepada pemimpin pas...mereka merelakan diri mereka diperbodohkan...tapi memang bangang pun serupa TP nie....asyik nak lalok jee..huh kat mu tu mesti banyak dapat stok..sebab dah dekat ngan sempadan...

bodik said...

anon 8:31...apa punya bangang ko ni.
umno jahil dlm perkara agama. halal ke haram ke x kisah aje...semua sapu.org nak dptkan keberkatan dr ALLAH. Tp umno yahudi x nak semua itu...puak2 umno yahudi ni anggap mrk lbh hebat dr ALLAH sb itu hukum Allah mrk permainkan. dasar yahudi mcm ni lah.

CUPING MERAH said...

bapak babi dan kuncu2 babi kecewa kerana babi dah pulang kekandang..
memang puak2 babi ni suka cerita pasal babi kerana dah terlalu banyak makan hasil babi..
sekarang seronok lak cita pasal babi..klau dulu sebut je babi ni,bapak babi dan kuncu2nya marah kerana tk elok dengan panggillan babi ni dan di tukar kepada khinzir

bila pakatan rakyat ambil alih 4negeri terbaru.. maka cerita babi berleluasa dari selangor hingga ke kedah dan terbaru seluruh negara tergempar pasal babi ni..
sehingga panggilan babi ini dah sedap didengar di halwa telinga sehinggakan pak rais pun menyuruh menggunakan perkataan babi ni..

dan sekarang perkataan babi dah tk menjadi kekok untuk di sebut..

CONTOHNYA:

ZALI BABI!!
TUNGAKLANGIT BABI KE?
UMNGOK BABI!!
BABI NEGARA!!

Anonymous said...

Dear Author perisik-rakyat.com !
Yes, really. I join told all above. We can communicate on this theme.

Anonymous said...

I want to quote your post in my blog. It can?
And you et an account on Twitter?