"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, August 07, 2009

Misi Royalti Bertukar Misi Maut..?

Pagi ni aku dapat call seawal jam 7:00 pagi dari sorang member blogger mintak aku pergi kedai segera lepas tu beli akhbar Kosmo sebab ada berita hot katanya... berkenaan dengan Misi Royalti anjuran Kerajaan Negeri Kelantan. "kau ikut sekali dalam misi tu, aku tak nak tanya kau sekarang apa sebenarnya yang berlaku... aku nak tunggu kau jawab dalam website kau..!" tu kata member yang call aku...

Jadi aku start motor cabuk pak sedare aku, pergi kedai, beli Kosmo...

"Misi Royalti Bertukar Misi Maut" - tu tajuk utama sebelah kiri bawah Kosmo... artikel penuh di muka surat 13 (ni pertama kali aku beli Kosmo... sebelum ni aku tak pernah layan akhbar bodoh ni)...

"Pengalaman mengerikan apabila terpaksa menyabung nyawa dilautan"... itu kata Khairi (wartawan Kosmo) dalam laporannya... aku tak nak ulas lagi bab tu, yang tu aku biarkan dulu dan aku akan jawab dihujung artikel ni.

Khairi (wartawan kosmo) mempertikaikan tindakan pihak penganjur yang hanya menyediakan bot nelayan untuk menjayakan misi ke pelantar minyak yang pertama kali dijayakan ini. alamak... Khairi... aku tak tau pengangkutan macam mana yang kau harapkan untuk menjayakan misi ini.

Mungkin sebelum ikut misi ni kau terbayangkan kau meredah lautan dalam kapal mewah sehebat Titanic menuju ke Pelantar Cakrawala..? Khairi jugak mungkin pernah membayangkan gadis-gadis cantik sedang mengurut-urut belakang badannya sepanjang perjalanan ni. yang tu aku tak tau...
No 1 dan no 3 dari kiri ialah warta"wang" Kosmo... no 2 dari kiri ialah anak kapal, no 4 ialah wartawan SIASAH/Harakah dan yang baju koyak tu ialah kapten kapal...
Susah juga kalau masih ada wartawan yang bekerja kerana wang dan bukannya kerana tanggungjawabnya untuk menyampaikan berita-berita yang benar. hari ni baru aku perasan, dalam bidang pemberitaan atau sumber maklumat, ada 2 jenis pemberita...

1 golongan layak dipanggil sebagai "wartawan" yang kerjanya mencari berita dan menyampaikan apa yang mereka dapat untuk dikongsi bersama semua dan 1 lagi golongan lebih layak dipanggil sebagai "wartawang"... golongan ini bekerja semata-mata untuk "wang" dan mereka ini hanya akan menurut perintah pihak atasan. kalau perlu pusing, pusinglah beritanya agar ianya menguntungkan pihak yang diatas - semuanya kerana "wang".

Memang tak salah apa yang disampaikan. pengalaman dilambung ombak selama lebih dari 24 jam memang amat memeritkan bagi mereka-mereka yang tidak biasa menghadapi kesusahan. jadi apa masalahnya..? itulah kehidupan para nelayan. begitulah para nelayan menghadapi kehidupan seharian mereka hanya untuk mencari sesuap nasi untuk seisi keluarga.
Apa sangatlah gelombang sebegini kalau nak dibandingkan dengan yang dibawah ni..?
Kenapa tidak kita yang lebih bernasib baik ini mengambil iktibar atas pengalaman itu..? bukan mudah menjadi nelayan kan..? kita dirumah seronok-seronok makan ikan segar, sotong segar dan semua hasil lautan yang segar-segar hasil "sabung nyawa" para nelayan dilautan tapi kita tak pernah terfikir apa yang para nelayan lalui dilautan.

Belajarlah dari pengalaman yang amat-amat berharga ini. belajarlah dari kesusahan orang lain. dalam hidup kita seharian, kita kena sedar bahawa kesenangan itu tidak mengajar apa-apa kepada kita. kesenangan diibaratkan sebagai "syurga". kalau nak survive atau survival, syurga bukanlah tempatnya. syurga adalah 1 tempat untuk kita duduk mengangkang bersenang lenang dan semuanya ada sebaik kita terfikir apa yang kita mahu.

Kalau nak belajar, carilah kesusahan. kesusahan akan membina kita. anak-anak kecil hidupnya susah, nak makan susah, kena bersuap, nak minum milo susah sebab tak pandai nak buat, jadi mereka mula belajar dari kesusahan mereka. mereka belajar, belajar dan belajar sehingga anak-anak kecil yang dulu tak tau apa-apa sudah boleh berdikari.

Mereka (anak-anak kecil) yang dulunya hidup susah, boleh berdikari sebab mereka belajar dari kesusahan tapi sayang pula bila dah besar, ada anak-anak kecil yang sudah boleh berdikari ini mula malas hendak belajar mungkin sebab dah mula rasa selesa atau mungkin juga sudah rasa terlalu hebat bila sudah dewasa. maka, akan gagallah anak muda ini dikemudian hari.

Tamat bab susah... balik kepada XPDC dan artikel Khairi...

Khairi juga mempersoalkan tentang perjalanan yang "hakikatnya meredah hampir 28 jam perjalanan sebenar". kata Khairi, "petugas media diberitahu, perjalanan hanya mengambil masa 8 jam pergi dan balik pada mulanya"... ini masalahnya kalau wartawan tak ambik perhatian waktu sessi penerangan diberi. timbul kekeliruan. keliru sebab diri sendiri yang lalai atau mungkin juga mamai.

Apa yang dijelaskan oleh Dato' Husam sebenarnya bukanlah 8 jam perjalanan pergi dan balik, sebaliknya 8 jam perjalanan itu untuk sehala (8 jam pergi dan 8 jam balik) sekiranya laut tenang. tanyalah mana-mana kaki pancing laut dalam (tanya aku pun boleh... hahaha...!!!), mana ada bot nelayan yang boleh buat perjalanan sejauh 150 km dalam masa kurang dari 8 jam kalau laut bergelora..? kalau bot laju macam yang Maritim, PDRM atau Kastam pakai tu bolehlah..! ini bot nelayan bro..!

Kau naik kancil tapi kau nak sampai cepat macam orang naik BMW M3 atau M5..? mana ada jalan bro..? laut tenang tu keadaannya sama macam litar F1 Sepang masa tak de perlumbaan, laut bergelora pulak keadaannya sama macam jalan di KL pada hari jumaat hari bekerja. kau fikirlah sendiri macam mana...

Lain kali kalau nak cepat, kau mintak aje bos kau sewa Helikopter... paling cepat 45 minit kau dah sampai ke Pelantar Cakrawala dan paling lewat (kalau angin kuat) 1 setengah jam kau sampai la Pelantar Cakrawala.
Sewa menatang ni la lain kali kalau nak senang..!
Dato' Husam juga dalam penerangannya telah menjelaskan keadaan itu... kata Dato' Husam, kita telah menyediakan 3 buah bot untuk misi ini. 2 buah darinya adalah bot nelayan jenis C"0" yang akan bertolak dari jeti Pengkalan Kubor dan sebuah lagi adalah bot Maritim yang akan bertolak dari Jeti Tok Bali. masa perjalanan bergantung kepada laut. kalau laut bergelora, mungkin akan mengambil masa sehingga 12 jam atau lebih, kalau laut tenang, mungkin hanya akan memakan masa 8 jam sahaja. kita tengoklah macam mana.

Dato' Husam juga telah menjelaskan bahawa Bot yang akan dinaiki oleh para VIP adalah bot Maritim yang agak selesa. bot tersebut mampu untuk sampai ke Pelantar Cakrawala dalam masa paling kurang 4 jam sekiranya laut tenang dan mungkin juga 8 jam sekiranya laut bergelora. itu telah dinyatakan sebelumnya... mungkin Khairi sedang berkhayal ketika Dato' Husam sedang memberi penerangan.

Macam-macam yang menarik ada pada bot VIP. set pancing yang canggih-canggih disediakan kata Dato' Husam. Tukang masak terlatih, makanan segar dan sedap-sedap,Dato' Husam juga ada mengatakan bahawa mereka akan singgah untuk memancing dalam perjalanan pulang dan masa yang diperuntukkan untuk aktiviti tersebut ialah lebih kurang 2 jam. lokasi untuk memancing terkenal dengan ikan merahnya yang kebanyakannya seberat lebih dari 10kg.

Sebelum bertolak ke jeti, pihak penganjur telah memberi pilihan kepada para peserta untuk memilih sendiri bot mana yang mahu mereka naiki. aku, syeikh, wan joe dan beberapa wartawan media alternative memilih untuk menaiki bot nelayan yang akan berlepas di jeti Pengkalan Kubor sebab kami tak yakin bot Maritim yang akan berlepas di Tok Bali akan berjaya sebab kami fikir bot tersebut akan ditahan polis sebab geng-geng VIP yang akan menaiki bot tersebut (Maririm) kemungkinan akan ditahan PDRM... hahaha...!!! itu cuma lawak kami sebelum bertolak.

Aku tak tau pulak kenapa Khairi dan wartawan Utusan memilih untuk menaiki bot nelayan yang memang bahaya ni... kamu yang membuat keputusan, jangan salahkan pihak lain.

Pada aku, wartawan Kosmo dan Utusan langsung tidak layak untuk digelar sebagai 'wartawan'... bidang kewartawanan bukanlah 1 bidang untuk mereka-mereka yang "manja"... kalau nak bermanja, lebih baik mengopek susu ibu dirumah.

Lihat sahaja bagaimana wartawan Discovery menyabung nyawa mereka. disudut mana dalam dunia ini yang tidak diredah oleh mereka..? pernah tengok rancangan Discovery Channel..? "Deadliest Catch" menceritakan segalanya. apa yang nelayan lalui dilaut dalam, turut dilalui oleh wartawan bertugas yang merakam pengalaman mereka. ada yang pernah terbaca wartawan Discovery bersungut atau mengeluh sebab tidak selesa..?
Apalah sangat gelombang yang kami tempuhi sepanjang perjalanan kalau nak dibandingkan dengan gelombang yang wartawan bukan Islam tu lalui di Alaska..? tapi heran kan..? kenapa wartawan yang bukan Islam lebih menghargai pengalaman mereka berbanding wartawan yang beragama islam seperti di Malaysia ni..?
Pernahkah anda terfikir betapa bahayanya tugas seorang wartawan..? lihat gambar diatas... nampak menarikkan..? memang menarik, silap haribulan, tukang ambik gambar ni pun mampus kena kipas helikopter yang terhempas ni..! sumber - Associated Press
Dari segi aspek keselamatan pun sipersoalkan dan dalam hal ni memang pihak penganjur memang ada menyediakan jaket keselamatan tetapi jumlahnya tidak mencukupi kerana ada antara pihak yang datang tidak memaklumkan terlebih dahulu penyertaan mereka.

Yang ni aku tak reti nak komplen banyak-banyak... yang aku tau, sebaik sahaja diberitahu bahawa live jaket tidak cukup sebab masalah ada peserta "last minit", sebelum naik bot (dilokasi pelancaran) aku dah sambar live jaket awal-awal sebab aku tak reti berenang walaupun aku selalu kelaut - safety first..!

Pengajarannya - jangan tunggu orang suap atau hulur semua benda pada kita, ikhtiarlah sendiri kalau dah tahu ada kekurangan...

Pihak penganjur juga ada menyediakan ubat mabuk laut kepada semua peserta dan sampai hari ni aku masih simpan lagi ubat tu (aku tak makan sebab dah biasa kelaut).

Jurugambar Utusan Malaysia, Hafiz Johari pula memaklumkan bahawa dia masih dalam keadaan trauma. "saya menyaksikan sendiri tekong bot beberapa kali cuba menghubungi pasukan APMM untuk mendapatkan bantuan tetapi gagal,"

BOHONG..! kenyataannya ialah, tekong bot cuba menghubungi APMM bukan untuk meminta bantuan sebaliknya atas permintaan peserta yang ingin tahu adakah kami akan bermalam di sekitar Pelantar Cakrawala atau akan terus balik sebaik selesai mengambil gambar Pelantar Cakrawala dan juga melakukan rakaman video..!

Bantuan apa yang nak diminta ditengah-tengah laut sedangkan antara kami tiada yang berada dalam keadaan yang memerlukan bantuan kecemasan..? mabuk laut tiada ubatnya bro... lu balik kedarat atau dalam perjalanan balik, hilanglah mabuk laut... sementara tu, nikmatilah saat-saat manis mabuk free..! bukan kena bayar pun..!

Memang aku tak tolak kenyataan yang mengatakan bahawa XPDC tersebut "bahaya", tapi bagi aku, apalah sangat pengalaman macam tu..? ramai lagi para nelayan yang kehidupannya macam tu. untuk apa..? untuk sesuap nasi dan juga untuk menyumbat perut-perut kita yang "malu" atau "segan" atau "PONDAN" ("PONDAN" sesuai diberi pada wartawan Utusan dan Kosmo) dengan hasil laut.

Untuk Khairi Mohamad, Rodelio Junjun Taucan dan juga Hafiz Johari, lebih baik kamu bertiga letak jawatan dari menjadi wartawan dan juga jurugambar... tempat kamu bukan disitu, kamu tak tega untuk bersama mereka-mereka yang kehidupannya sukar.

Kamu bertiga lebih layak berada dalam bilik berhawa dingin, menikmati kopi ekspresso sambil menyedut cerut Cohibba buatan Cuba sambil dibelai oleh wanita-wanita cantik. mungkin juga sedikit red wine atau white wine keluaran Perancis.

Aku tak tau macam mana keadaan kamu bertiga sekiranya dihantar untuk membuat laporan di negara-negara yang sedang bergolak... mungkin juga kamu bertiga akan menjadi wartawan dan jurugambar pertama didunia yang memakai Pampers pakai buang..!

Baru kena lambung ombak dah kecoh pasal "maut"..!

Khak Ptuih..!

*kalau impikan keistimewaan waktu bertugas, pilihlah proffesion Gigolo atau Jantan Simpanan... anda akan dilayan seperti yang anda mahu... kereta besar, rumah besar dan macam-macam keselesaan termasuk tiket kelas pertama ke Neraka jahanam..!

Baca juga artikel ini - http://kickdefella.wordpress.com/2009/08/07/bila-mat-sabun-di-bawa-belayar/

77 comments:

TheWhisperer said...

Khari Kosmo tu pondan ke?

Mr Joker said...

UM NO eggs..!

Anonymous said...

MEMANG SIAL BETUL BACA KENYATAAN WARTAWAN PONDAN SI KOSMOTU. KHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAK TUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

kemboja said...

Untuk KOSMO...
Kick-out aje la wartawan macam si Khari tu...
Sikit2 mengeluh...sikit2 mengeluh..
Macamana nak jadi wartawan cam tu....
Memalukan KOSMO aje..

Perak Melayujati said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mr Joker said...

melayujati - komen kau aku delete sebab tak de kene mengena dengan artikel diatas. kalau nak buat promosi blog, kau pergi cari tempat lain.

Jangan buat semak dekat sini..1

UMNgOk..!

Anonymous said...

bagi aku tu baru ujung kuku....

Anonymous said...

drp pemuda kuih lapis:-

amboi demo...khairi tu dok hati kering serupo mu...demo tu gagoh serupo hulk tapi dok payoh la citor kok semuo orhe kegagohan mu tu...nanti bunyi riok pulok..samo2lah kito istigfar.

Anonymous said...

buat wartawan yg namanya khairi n utk wartawan utusan,kat sini aku nak bagitau kau...aku ni salah seorg pekerja offshore(oil n gas) dan aku salah seorg kru yg terlibat dalam pemasangan platform cakerawala A,B.(CKP-A,CKP-B)dan aku juga dari sebuah company survey yang memang dah lihat lama yg platform ni terletak dalam perairan kelantan.sebab dalam sistem kami mmg ada tulis jarak dari kota bharu,songkla,kemaman!!jadi aku nak cakap kat ko jangan nak nafikan yg itu semua milik rakyat kelantan!!ko ni khairy setakat wartawan yg manaj xboleh nak susah!!!

satu lagi aku nak bagitau kat ko klu tiba musim tengkujuh semua chopper(heli)x blh nak htr crew ke lokasi kerja kat laut!!jadi kami terpaksa meredah ombak selama 12-20jam utk smp kat lokasi!!pastu bot yg htr kami xseberapa yg ko naik!!pastu bila tiba kat barge,rigs kami terus kena masuk shift (12jam) kat sana diorg xtanya ko mabuk ke tadi?ko ok ke tadi?yg diorg tahu ko kena kerja terus setibanya kat laut!!so klu bongok2 jangan jadi wartawan laa!!!baik ko jadi peraih ikan je lagi bagus!!!!tggu je kat jeti xde gelombang!!(bukan aku nak hina peraih ikan)tapi klu takut nak meredah ombak,jangan berumah ditepi pantai!!!!!xde telur punya wartawan!!!!kalu diberi pilihan kat akulaaa,aku jauh nak naik bot dari naik chopper ke lokasi!!!!dah mcm2 pengalaman yg aku rasa bila naik chopper nie!!!pernah sekali aku dah dapat arahan dari pilot utk emergency landing kat tgh2 laut!!!!so amacam bro KHAIRY?ada berani???????dan satu lagi aku nak cakap yg royalti wajib rakyat kelantan dapat sebab aku jugak anak kelantan!!!!!

menantu org umno perak

sorrytosay69 said...

klu aku jd ketua pengarang kosmo...malu haku...

Hanisham Ab Halim said...

Alahai.. baru kena lambung ombak dah kecut teloq2. Aduiii lahhh wartawan2 ni. Wat kena gelak je ngan tekong bot kalo camni. Tak lasak langsung. Manja tahap CIPAN SARKAS.....

Anonymous said...

Masa baca tuan punya pengalaman... punyalah jealous saya sebab for sure tak dapat rasa pengalaman best giler macam tu... tapi masa tumpang baca kat Kosmo tadi... dalam hati saya cakap... apalah si mamat nie, senggal...

Amirul

Anonymous said...

hahaha lawak betul wartawan cam nih, baru naik bot kena gelombang dah kata misi maut. belom lagi naik bot gi perang... hehehe

pisangmalaysia said...

Kih kih kih...TPU...biasak la..si khairi & de dang UmNgok punya mentaliti...semuanya nak senang jer.dapat projek..alibabakan..semuanya nak dah ada depan mata ajer...ikhtiar la sikit woiiii...Buat Khairi & de'gang...cube ko pikir camane agaknya nelayan kat pantai timur cari makan pd musim tengkujuh...buat ler cover story skeet utk ko punya surat indah rupa dari khabar tu...he he betu kata tPU..Warta-Wang la korang ni (dekat dah dengan H-Wang, N-Wang tu..hati-2 bro!)

Anonymous said...

Khairi Mohamad, Rodelio Junjun Taucan dan juga Hafiz Johari,...kalau nak sedap bawak bini sekali...x ader bini GRO ker..
naik aper jenis kenderaan pun boleh merbahaya.....naik helikopter,kete,lori,bas,motor,basikal...
otak letak kat hujung kaki..hari2 kena pijak...uhuhuuh...
jom check rumah,kete opis dia...korang rasa sok atau merbahaya x..
baru korang tahu bahay..sekarang gi check semua kenderaan seluruh malaysia....bgtahu PM.. dia segera selesaikanya...
aku pasti diorg naik pangkat..yessssssss

john said...

aku x puas hati betul la...macam mana boleh ajak pencacai macam ni sertai xpdc...apa la kan dah tahu kosmo ke utusan ke memang meloyakan...ajak buat apa..nak tulis bahan negative pasal xpdc buleh la...kalau nak boikot...boikot teruslaa..x payah nak buat baik...tapi aku rasa 3 org wartawang tu mungkin tulis yg baik tp kena edit oleh editor!

Anonymous said...

aku dh baca kosmo online (aku x beli, baca free je) awal pagi lagi, so baca psl citer misi maut ni, rasa mcm nk caya, tp mcm x caya, dlm hati terfikir xkn le husam nk buat gitu kt reporter sumer, bila baca citer ko ni TP, br le aku dpt citer sebelah sini plak, bravo..

Tinta Hitam said...

Mereka tu wartawan UMNO..Dah biasa makan disuap.Tu sebab mengada ngada

Anonymous said...

*kalau impikan keistimewaan waktu bertugas, pilihlah proffesion Gigolo atau Jantan Simpanan... anda akan dilayan seperti yang anda mahu... kereta besar, rumah besar dan macam-macam keselesaan termasuk tiket kelas pertama ke Neraka jahanam..

bro!ur the man..kah kah kah

i'm no king

gelong gajah said...

Agak nya masa misi maut tu Datok husam tak huloq pengeras kot..selalu nya wartawan umno ngok ni nak kena huloq seketoi dua baru laporan cantik..hampehhhhhh.

Patut la hasil kerja wartawan umnongok penuh tahi karat.patut nya dia tulis apa matlamat misi dan apa keputusan sebenar dari tinjauan terus ke cakrawala...ini nak cerita ombak ganazzzz , tak selesa , rasa telor nak tercabut , apa apa la...

topengperak...aku pun kaki pancing laut dalam...bot vip ada naik ikan baguih ka hari tu..kalau ada kerapu jenahak ka tempek la gambar buat racun sikit..
pas ni apa kata buat trip cakrawala 2 sambil memancing.aku mesti ikut...

Anonymous said...

dri pandangan aku..
kesian wartawan nie...
sllu jer berat sblh..
org x nak dgr keluhan ang..
sbb ang sendiri yang nk join...
name pun bot nelayan..
pondan nye..
org nak tahu jwpn dye...
btul x pelantar tue lam perairan kelantan ke tidak..
mmg la..truk n busuk nye hati..

Anonymous said...

wartawan kosmo wartawan picisan....penakut kalau tak berani jangan jadi wartawan..

Anonymous said...

SENANG SAJA.....TANGKAP SI KHAIRI TU....BAGI MASUK ASKAR...YANG LATIHAN MACAM ASKAR 70AN 80AN....PAS TU ANTAR PI BASIC KOMANDO.....BARU DIA ADA BERANI SIKIT...KENA PIJAK ,,,KENA MANDI AYAQ TAIK...KENA KONGSI AIR KUMOQ GOSOK GIGI 40 ORANG BARU DIA ADA AKAIIII....TAPI AKU RASA YANG BERNAMA KHAIRI NI MEMANG TAK DAK TELOQ....TERBUKTI....SEBELOM NI KHAIRI JAMALUDDIN...TAPI AKU YAKIN KHAIRI YANG LAIN LAIN MASIH TUOGH....

...BAKAL ASKAR PENCEN

Anonymous said...

boikot utusan !
harap TG Nik Aziz & PAS boikot utusan macam sebelum ini.
bukan setakat x beli, wartaWANG pun diboikot.

Awat la bawa makngot2 ni jugak. Buat berat kapal saja. patut la kena redah hujan lebat.
Mujur la wartaWANG ni selamat balik dan dapat keluarkan artikel nih.
Kalau tetiba keluar tajuk mcm nie, 'wartaWANG utusan hilang di lautan'. hah! apa cerita..?!

penakut tapi nak jadi wartawan.
umNO eggs.

kah..kah..kah
umNGOok...NO EGGS

Anonymous said...

Apakah jadahnya reporters Kosmo Utusan & Co. Mike layak dimartabatkan sebagai kumpulan wartawan sarkas taik kucin. Jenis tak reti nak beza antara kebenaran dan kepalsuan. Itu baru naik bot nelayan, macam-macam komen nak menegakkan kebatilan. Woi, Khairi n geng, pilah buat liputan di perbatasan Lebanon-Ghaza dengan Israel, baru kamu tau...terkencing, terberak dan termuntah. Wartawan sarkas taik kucin. 1Malaysia mempunyai wartawan yang terhaprak sekali in the world.

kemboja said...

Khairi....kalau asyik nak selesa, empuk, macam VVIP...tak payah jadi wartawan la....duduk rumah peluk bantal lagi bagus...

kemboja said...

Khairi....kalau asyik nak selesa, empuk, macam VVIP...tak payah jadi wartawan la....duduk rumah peluk bantal lagi bagus...

kemboja said...

Khairi....kalau asyik nak selesa, empuk, macam VVIP...tak payah jadi wartawan la....duduk rumah peluk bantal lagi bagus...

bodik said...

lain kali jgn jadi wartawan kalau dah penakut. suruh mrk ber3 tu menyusu kat rumah. kalau aku dah lama aku penampor deme ber3 ni. ada hati nak tunjuk bagus ikut kelaut. aku rasa kalau deme ber3 ni kena gigit semut, nanti dlm paper keluar pula kena gigit atau kena patuk ngan ular. binawe puak2 ni!!!

ZAMAN said...

wartawan ni buat lawak bodoh, itu baru sikit kalau suruh buat liputan kat Palestine mahu terberak-berak dalam seluar...waaaa ka..ka..ka

CAKAP2BOLA said...

patutnya humban kan saja wartawan utusan ni kat tengah laut...memang macam melepaskan anjing tersepit..tgk muka pun dah tahu muka hampehhh

Anonymous said...

khairy ni bangang tahap cipan woiiii!!!bengong2 nak ikut pi laut!!!duk kat opis laa wei,gentel teloq lagi baguih!!!!penakut n bodo punya wartawan!!!!!!kalau aku jadi korang suruh je kapten kapal tu konar2 sikit,biar mabuk kat darat smp sebulann jeeee!!padan ngan muka!!!!bodo punya wartawan!!!umngok pny wartawan mmg pesen dia mcm ni!!

penakut,bangang,bodo,mcm cipan nal salin kulit aku tgk kat gmbr TPU ni muke deme!!!wakakakakaka

nijar barua DAP said...

Allah nak tunjuk la tu, takut sgt kat DAP.

CUPING MERAH said...

lambat sikit teman ini hari..

awaiit..yang bangang sangat WARTAWANG ni..

hoo..mu nok bot spesel ya..oh mai ikut aku..setakak 12 je..tu kiro derah la tuu..ni toke laut beso 15 je...
beragah sunggoh wartawang nii..

Unknown said...

Kenapalah dibawanya manusia pondan dan bongok macam ni bersama XPDC itu. Nak senang dan releks balik tidur rumah sama anak bini, kalau ada binilah..

Rohaifi Azri said...

baik aku je yg pegi...
bleh aku tgk 'hak' rakyat kelantan yang dirompak hasilnye oleh ujib

Qazwsx said...

artikel yg mantap yg leh wartawan kosmo tu nangis bce artikel ni.keh3.kena paku sekali baru dia tau.khairi gak tu.bru nama cm KJ dah kerek,k mmg nama khairi ni jns xsedar diri???hahahah

Anonymous said...

nijarbaruaDAP7:13pm,masih tak serik serik lagi ke?kesian hidup terpedaya dulu kini dan selama lamanya. WAALLAHUALAM.

Anonymous said...

Kalau ada ruang komen di bawah artikel kat kosmo tu .. aku rasa jenuh gak wartawan tu nak jawab.

kah kah kah ... !
Malu giler ...... !

Anonymous said...

Wartawan nak di julang dan di hargai. Kononnya dia buat cerita untuk pemimpin jadi famous. Tapi dengan PR sorry beb. Sama sama naik bot ikan. Tu yang marah sangat tu.

Lepas tu wartawan Kosmo tu mengadu kononnya tak dapat baut berita kerana berlainan kapal dengan para YB. Chewahhhh .. nak duduk dengan YB.

Tak sedo diri ke?
Baru dia tau .. kat PR, blogger dan wartawan sama level.

hehehehe

Lepas ni ajak lagi wartawang tu buat liputan lagi. Kali ni bawak naik gunung pulak.

gegege

Anonymous said...

Salam sahabat, takut dilambung ombak jgn berumah ditepi pantai.... Mangkuk ayun, lebih baik mangkuk2 ni jd wartawang hiburan, dah lah selesa blh tgk buah epal mengkal bila ada artis pompuan... wakaka....

Anonymous said...

mereka mencari publisiti murahan untuk mengampu...ya ampunnnnnn..hehehe

Anonymous said...

aku baca paper kosmo online rasa pelik juga tapi bila baca PR baru faham.Rupanya 3 ekor kucing manja pergi laut nak tangkap ikan tapi takut.he...he....

Anonymous said...

Dia org nie blum pernah g Mekah lagi...kat sana lagi byk kesukaran...tanya ajela org yang dah penah g haji. Ada dia org komplen?...kalau hati ikhlas, benda2 cmtu xkisah pun...alah bisa tegal biasa jer...3 ekor ni dah sah buat keje tak ikhlas...nak makan duit claim outstation jer...kembungla peruh ko makan duit tu...

Anonymous said...

Pelaq sungguh punya wartawang..hangpa ada alamat dia tak? dia dok lepak kat mana? mai aku nak bagi sedas dua ... baru tau langit tinggi rendah... haram tul

Anonymous said...

Relaks brader, mungkin khairi tak salah.,, editor yang buat taik...

Anonymous said...

khairy wartawan bodo,pukimak punya wartawan!!!!!!!bodo2 nak jadi wartawan!!lembik mcm sotong!!!!muka pun aku tgk dungu semacam jeee!!mcm ikan sardin yg kena tin!!!wakakakkakakahiry bodo n bengong!!!!!!lepas ni tggu laa bila kelantan dpt duit royalti tu!!TGNA pasni haramkan kosmo n utusan kat kelantan!!!!!aku dgr citer dr kawan2 kat utusan,mmg teruk sale paper diorg skrg ni!!padan ngan muka utusan!!rasakan penangan rakyat!!!hahahahahha.nasib baiklaaa PM 1 malaysia ko tu nak tolong support,klu x dh lama bungkus utusan niiiiii!!!!!!

Anonymous said...

dalam kesibukan komentar meneliti kejantanan pihak lain jangan lah riak dengan ketahanan diri sendiri.
aku pun cari makan di laut, hampir 3/4 dunia dah aku jelajah dah bermacam jenis ribut aku dah rasa walaupun baru bekerja selama 23 tahun 3 bulan, aku tak pernah menganggap diri aku handal. so...patut2 la.....

boringnyer said...

Boring la tajuk ne......

Anonymous said...

ingatkan reporter nak ulas pasal Pelantar Cakerawala tu.
last2 duk cerita sal perjalanan pergi balik je.
input x dak.
kalau semua reporter camni, suratkhabar pun boleh tukar jadi novel!

Anonymous said...

mana pergi pencacai2 BPN.. tak berani ke... heheh

Anonymous said...

Kejap lagi menyalak la tu juak2 umNgOK!!!!!

whoop...whoop...whoop

dari jauh....

kita pi dekat.... UM NO EGGs!!!

kakakakakakakakakakakakakakakaka..

PONDAN TUA NO IQ
UMNO SETANNNNNNNNNNNNNNNNN





-gpunk-

Anonymous said...

belum bangun lagi...huhuhuhu

Prof. Era Pasca said...

wartawang tak bgtau pun kek rakyat malaysia yg mmg sah ada pelantar dan kerajaan patut bg royalti pd KLTN... kosmo dan utusan tukar cerita dan tutup cerita royalti... baginda nak tanya PATUT TAK KERAJAAN BG ROYALTI PADA KELANTAN..? ttng nyawa wartawang kosmo n utusan takde orang kesah eh.. jgn lari cerita aaa

matdwe said...

assalamu'alaikum bro,

kita sekapal, sy yg duk ambik gambar ombak..mana satu mat khairi ni ek? yg saya tau,,kalo tgk pada gambar...dedua orang tu rasanya tak pernah pun lepak kat depan kapal tu..duk dalam tu tempat drebar tu je..tu pun rasa nak mati gak? mmg lemah betul...memalukan...cait..

Anonymous said...

patut kau humban je diorang tu kat laut.

madkrie said...

Elok Wartawan KOSMO tu ditukar ajer kepada Wartawan KOSMETIK..rasa2 pondan Kat KL tu lagi berani lari dikejar polis...
Inilah contoh satu laporan yang menipu rakyat terutamanya penyokong2 UMNO...mereka dihidangkan dengan cerita2 bohong setiap hari dalam media melainkan berita Magnum dan Spot ToTo ajer yang benar...

CUPING MERAH said...

um no eggs tk dk teloq

Anonymous said...

berbincang, berdiskusi, berdebat dalam alam internet pasti tidak seronok..tak dapat bertentang mata..apa kata Tuan empunya Blog ini, Topeng Perak, datang ke Kota Bharu, kita berbual panjang..Boleh singgah di sebuah kedai kopi di Jalan Che Su, Kota Bharu, berhadapan dengan Hotel Cystal Lodge..saudara Khairi banyak perkara ingin dibualkan bersama tuan..bukan kita tak kenal siapa pun..dah bersua muka, cuma tak berkesempatan bual panjang..maaf la ye..jemputan ini hadir dari bukan orang politik, cuma orang kebanyakan..

sapien said...

Saudara topeng perak mintanya jangan terima la pelawaan manlukeman tu. Buatnya sikhairi tu bawak sb ka apa ka disumbatnya dalam penjara kemunting macam tahanan isa yang lain payah la kami nak baca cerita kat blog ni lagi. Dan tentang komen khairi tu saya rasa memang patut la ditulis cerita macam tu. Macam cerita nak tipu bos la. Disuruh buat lain tapi dia dah tertidur mampus sebab mabuk laut. Dah tak ingat apa-apa dah. Bila bos tanya dia kelentong la apa-apapun. Itu yang keluar cerita misi maut. Cerita macam mimpilah.

Anonymous said...

woiii bangsat...jgn main bangsat dgn aku..ko xpuas ati..ko dtg aku...ko sape beb??? ko dah otai cibai...lahanat..hawau...pantat al jubri ko nak...aku mmg nak jumpa ko semua...bodoh totok & taksub kpd pakatan rakyat....menyusahkan org....eeeee bangang nye korang ni....kecik--kecik je aku tgk korang ni...bahlollllllllllllllllllllllllllllllllllll

Anonymous said...

Nak tanya sikit, apa hasil xpdc itu? betul ke pelantar minyak tu berada dlm perairan Kelantan? Kalau betul, boleh disahkan ke? lepas ni apa tindakan susulan?..buat sesuatu biarlah sampai habis...rakyat Kelantan sdng menunggu hasil kaji siasat saudara TP...

Anonymous said...

mintak tukar jadi wartawan hiburan la khairi... kawan ngan geng bapuk tu... hahahah...

kemboja said...

Itulah WartaWang bengong nama nya...lain disuruh buat...lain yg di tulis...lepas ni KOSMO bagi free pun orang tak mahu baca...

Anonymous said...

Boikot Kosmo..kalo kosmo tak laku, salahkan si Khairi khak pptuih tuh!

Anonymous said...

Pungkoq punya wartawang... mai sini aku nak terajang... tolol sangat... tu pun gedik nak jadi wartawang... hati manyak busuk.

Anonymous said...

dah ada dah geng bpn dok menyalak tuuuu!!!nilah budaya umno!!!gengster xhbs2!!pastu bila org nak buat perhimpunan cara aman,mula laa kutip geng2 p**ida je pi join skali!!jangan nak nafikan apa yg aku cakap ni!!!kat perak aritu ada x yg dok belah umno kena tahan ngan polis?ada x puak umno yg kena soalsiasat ngan polis?mmg dh nyata sapa yg pakai songkok tinggi tu kan?

so sdr mau ingatlaaa!!!!!

RBF Online said...

ehem.ehem

ini kali pertama saya nak menghantar komen di blog ini.

terlebih dahulu,salam diucapkan kepada tuan ampunya blog. semoga sentiasa berada di dalam keadaan sihat dan fikiran yg waras. maklumlah kena lambung ombak kerana mengikuti misi Husam Minyak. kena lambung ombak boleh juga membuat manusia jadi tak waras

Semua org bekerja kerana duit. Tiada org yg bekerja tidak memerlukan duit atau wang.

ini termasuklah tuan perisik rakyat sendiri. siap letak no akaun lagi untuk orang masukkan wang ke dalam ac. dan siap letak iklan berjela-jela lagi untuk dapatkan wang.

adakah tuan tidak merasa bersalah atau malu hidup dengan meminta derma dengan org ramai? atau memang sudah menjadi budaya org2 pas hidup mesti meminta derma?

janganlah kita berkokok berderai-derai tetapi ekor penuh najis.

ANAK KOMANDO REJ 1 said...

KEPADA BLOGER PERISIK-RAKYAT MINTA DPT JWB APA YG DICERITA DLM KOSMO HARI INI TENTANG PENGANJUR MISI KE PELANTAR MINYAKTU TIDAK MENYEDIAKAN JAKET KESELAMATAN SECUKUPNYA. TOLONG JELASKAN APA YG SI BANGANG DLM KOSMOTU CKP. TQ

Mr Joker said...

ANAK KOMANDO REJ 1 - bab tu aku dah jawab dah dalam artikel dekat atas ni... aku quot balik -

"Dari segi aspek keselamatan pun sipersoalkan dan dalam hal ni memang pihak penganjur memang ada menyediakan jaket keselamatan tetapi jumlahnya tidak mencukupi kerana ada antara pihak yang datang tidak memaklumkan terlebih dahulu penyertaan mereka.

Yang ni aku tak reti nak komplen banyak-banyak... yang aku tau, sebaik sahaja diberitahu bahawa live jaket tidak cukup sebab masalah ada peserta "last minit", sebelum naik bot (dilokasi pelancaran) aku dah sambar live jaket awal-awal sebab aku tak reti berenang walaupun aku selalu kelaut - safety first..!

Pengajarannya - jangan tunggu orang suap atau hulur semua benda pada kita, ikhtiarlah sendiri kalau dah tahu ada kekurangan..."

Harap maklum... diulang sekali lagi - "tetapi jumlahnya tidak mencukupi kerana ada antara pihak yang datang tidak memaklumkan terlebih dahulu penyertaan mereka."

ANAK KOMANDO REJ 1 said...

TERIMA KASIH TOPENG PERAK ATAS PENJELASAN. LEPASNI ADALAH SIKIT IDEA NAK CANTAS KATA2 WARTAWAN BANGANG KOSMOTU. TERUSKAN PERJUANGAN!

ruangbicaraaku said...

pe bende laa faisal gemok ni buat kt sini??jeles ke pe blog ni byk iklan??ko xtgk blog abg ko parpukari tu ke??bkn die tgh cube cr customer ntok letak iklan ke??banggang..nk mgate tp xsdar mmbr sndri pon ame..

kemboja said...

Untuk Faisal....
Memang betol rakyat Kelantan sedang berkokok...tetapi...kami berkokok sebab ternampak tahi di ekor "Wartawang" KOSMO tu.
Kami rakyat Kelantan akan berkokok dan terus berkokok sehingga hak rakyat Kelantan (Royalti minyak) di Kembalikan kerana "bertali boleh diheret, bertapuk boleh di jinjing"

Anonymous said...

minta derma atau terima rasuah @ politik wang.. mana yg haram .. UMNO suka yg haram shj ...haramm

minta derma atau guna duit rakyat untuk kepentingan sendiri .. UMNO suka yg duit rakyat shj ...haramm

minta derma atau menggunakan duit untuk menzalimi saudara Islam ... UMNO tengkorak memang sekular dari 50 tahun dulu ...haramm

hang pikiaq la sendiri

muhammad said...

Ini kes nak alih topik.

Persoalannya, ada gas atau tidak?

Kelantan layak dapat royalti atau tidak?

Saja nak tutup isu tu, komplen pula.

Utusan, Kosmo, sama saja.

Anonymous said...

Puas rasa baca artikel ni. Takyah comment, Setuju 99.99%

Anonymous said...

umno mana pernah susah .buat keje je dapat duit.sekali naik bot dah jadi pondan.