"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, August 06, 2009

XPDC Royalty Minyak (8)

Lebih kurang 1 jam sebelum kami tiba di pintu Kuala, sekali lagi kami dibelasah dek hujan dan juga angin kencang. aku sempat menyuruk dalam dek Kapten... yang duduk atas dek habis basah lencun disiram air hujan bercampur dengan air laut.

Sebelumnya lebih kurang jam 12:00 tengahari, kami dapat berita dalam alat perhubungan, pemberitahuan dari darat. TGNA akan menyambut kepulangan kami didaratan dan kami seboleh-bolehnya diminta untuk tiba sebelum jam 3:00 petang.

Kapten cakap OK... kami ikut je, kelajuan enjin ditingkatkan tapi aku rasa macam sama je kelajuan... hahaha... kalau bot maritim mau terangkat muncung depan ala-ala mat rempit buat wheely..!

Dalam jarak lebih kurang 1 kilometer dari pintu kuala, hujan beransur-ansur berhenti. Alhamdulillah... 12 jam menempuh perjalanan ke Platform dan 15 jam menempuh perjalanan pulang yang tak akan kami lupakan.

Paling best waktu ni ialah pertama kali kami disambut dan yang menyambut kami ialah TGNA... selalunya kami yang menyambut VIP, tapi kali ni, VIP yang menyambut kami. rasa gonjeng semacam je... nak ambik gambar ke tak ni..? kalau aku tak ambik gambar, sape nak ambik gambar..?

Hahaha... semua konfius. yang mana mabuk-mabuk tengah laut tadi tiba-tiba bersemangat semacam je... dan yang pastinya, yang mana mabuk tadi tetap akan dapat bawak balik laporan walaupun masa sampai di Platform malam tadi dorang semua "Flat"... hahaha...
Pergh... kalau korang tengok bro ni masa kat tengah laut... memang...... (kau pikir la sendiri..!)
Pemuda harapan negara... tak tumbang dipukul gelombang... salute untuk 2 orang sahabat kita ni... memang cergas..!
Malam tadi setting perut, dah nak sampai jeti setting video kamera... tapi kena puji jugak sebab berani... tak macam Menteri-Menteri UMNO... bagi jemputan, bukan saja tak datang, bagi jawapan pun tidak... No Eggs..!
Syeikh puasa 1 hari... makan sikit-sikit je sebab malas nak bertenggek kalau nak melabor... toilet tak de woi..! kene tenggek sambil bergayut..! ha..?
Report jangan tak report..!
Orang ramai yang memenuhi jeti Pengkalan Kubor menyambut ketibaan kami... huhuhu... terharunyaaa...
Kelaut weeehhh...!!!
Lap tangan tu dulu... jangan main salam je..! bukan senang nak dapat peluang disambut oleh TGNA... tak caya korang tanya PM Najib..!
Slideshow... layannn...
*Terima kasih kepada Kerajaan Negeri Kelantan dan semua mereka-mereka yang terlibat didalam mengatur XPDC ini. mungkin ada yang berfikir apa rasionalnya mengadakan lawatan seperti ini tapi bagi aku XPDC ini telah mencapai matlamatnya...

Para peserta dapat melihat sendiri apa yang diwar-warkan dan yang lebih penting ialah, pihak penganjur XPDC ini telah berjaya membuktikan bahawa Pelantar Minyak Cakrawala memang berada didalam perairan Kelantan setelah dilakukan pengukuran oleh juru-ukur bertauliah yang didatangkan khas dalam XPDC ini.


Seterusnya kita akan menunggu laporan penuh dari juru-ukur yang telah dipertanggungjawabkan dalam XPDC ini untuk di bawa ke pihak Kerajaan Pusat dan juga Petronas.

23 comments:

Prof. Era Pasca said...

utusan atau berita hairan tak ikut ke? berita panas tu topeng..

CUPING MERAH said...

tk ikut lagi bagusss..tk banyaK aku sumpah orang...

klau ikut pun wat citer bukan2 tk ke sakit hati..

Anonymous said...

nasib baik tak karam bersama bot sekali,macam accident rombongan bas ke KL tu.....

Anonymous said...

Nasib baik tak kena telan dek laut dan hasilnya menghampakan. Maka dengan marahnya, ini semua di dalangi oleh BN. Ayat biasa..... tengok je la.

Adik Joostspring said...

Joostspring....nie nak bue ke bangso mu sdiri..ingat tu...kalu nie pun mu nak bantoh..meme sah la mu buke kelate sejati...

Kerabat Panglima Bkt Gantang said...

Nilah perangai org UMNongok. Bangsat sebangsat2nya. Bongok sebongok2nya. Bodoh tahap cipan.

BeliaBenciUMNO said...

NAK TAHU KOMEN ORANG YANG SERTAI XPDC ... BOLEH BAGI KOMEN TAK ?? NI PETIKAN BERITA

Misi royalti bertukar misi maut

KOTA BHARU – Sekumpulan petugas media yang menyertai ‘Misi Royalti’ anjuran kerajaan Kelantan ke pelantar minyak Cakerawala yang terletak lebih 150 kilometer dari muara Pengkalan Kubor di sini kelmarin bertukar menjadi pengalaman mengerikan apabila terpaksa menyabung nyawa di lautan.

Ini berikutan tindakan pihak penganjur yang cuma menyediakan pengangkutan bot nelayan bagi membawa kira-kira 30 petugas media daripada akhbar Utusan Malaysia, Kosmo!, Sinar Harian, China Press, Nanyang Siang Pau dan sekumpulan blogger ke pelantar itu.

Malah petugas media yang terbabit pada mulanya diberitahu perjalanan hanya mengambil masa selama lapan jam pergi balik tetapi hakikatnya mereka meredah hampir 28 jam perjalanan sebenar.

Lebih mengejutkan, tekong bot tersebut, Ku Ding Tua Hassan, 45, memberitahu, perjalanan sejauh itu adalah pengalaman pertamanya kerana sebelum ini dia hanya menangkap ikan sekitar 60 kilometer dari kawasan daratan.

Keadaan itu menyebabkan semua petugas media terbabit terpaksa ‘bersabung nyawa’ menempuh perjalanan kira-kira 14 jam sehala dengan bot yang hanya berkelajuan 7.2 knot sejam.

Berbeza pula dengan bot yang dinaiki oleh rombongan penganjur yang diketuai oleh Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan, Datuk Husam Musa serta beberapa pemimpin kerajaan negeri yang menaiki bot KD Amanah 28 milik Maritim Malaysia (APMM).

Bot tersebut bukan sahaja lebih laju dan kukuh tetapi juga jauh lebih selamat berbanding bot nelayan yang tidak mempunyai kelengkapan keselamatan yang cukup.

Husam sebelum bertolak memberi gambaran bahawa pihak media akan diberi peluang menyaksikan rombongan kerajaan negeri melakukan kerja-kerja mengukur dan memastikan pelantar tersebut benar-benar berada di kawasan perairan Kelantan bagi menuntut royalti daripada Kerajaan Pusat.

Bagaimanapun, sebaik pihak media tiba pada pukul 11 malam selepas bertolak pada pukul 10 pagi, tidak ada sebarang aktiviti mengukur di situ, malah rombongan kerajaan negeri sudah bertolak pulang.

Berikutan itu petugas media yang dalam keletihan dan mabuk laut hanya dapat melihat pelantar berkenaan dari jarak kira-kira 500 meter sebelum bertolak balik semula ke Pengkalan Kubor pada pukul 1 pagi esoknya.

Wartawan Utusan Malaysia, Rodelio Junjun Taucan memberitahu, beberapa aspek keselamatan semasa perjalanan itu tidak dipedulikan langsung oleh penganjur.

“Saya antara beberapa peserta yang tidak dibekalkan dengan jaket keselamatan sedangkan penganjur berjanji APMM akan menyediakannya ketika bot rombongan kami bertemu di suatu lokasi di tengah laut,” ceritanya ketika ditemui.

Tambahnya, perjalanan pulang juga ternyata cukup mengerikan apabila bot mereka dipukul ribut hampir dua jam bermula pukul 2 pagi.

Jurugambar Utusan Malaysia, Hafiz Johari pula berkata, dia masih dalam keadaan trauma akibat pengalaman dipukul ribut.

“Seharusnya keselamatan kami dititikberatkan oleh penganjur, saya menyaksikan sendiri tekong bot beberapa kali cuba menghubungi pasukan APMM untuk mendapatkan bantuan tetapi gagal,” dakwanya.

Anonymous said...

yeke??.. aku tgk web utusan takde pon... mana ko dapat?? kasi link

Anonymous said...

lagi satu... takde ciri2 tulisan seorg wartawan benda tu

nijar barua DAP said...

Balak nak habis oi, Nik Aziz sibuk lobi DS Najib, jilat jgn tak jilat...

BeliaBenciUMNO said...

berita dalam kosmo lah ...

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0807&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_07.htm

veaewe said...

F***k Muslims and all malay pig in Malaysia.

I feel ashamed to call myself a Malaysian nowadays because you malay pig are making us losing our pride day by day by corrupting the once dignified image of this country, you know Malaysia is now a laughing stock among the non-Muslim countries in the world!

People despise this country still protecting the lame lot and not doing anything to improve the deteriorating situation, still practising double standards among its own people, still expelling the non-malay genius to other countries, still depriving the rights and benefits of other races to its own race, still criticize and blame the Chinese for their minority poverty.

Hey, what is wrong with you malay pig? Haven't you fed yourself enough with the loots yet? Still want more? What a worthless thieves bunch!

You malay pig are worse than a maggot. We need a leader not a faggot to rule this country. Get lost you freak!

For all the bad things you stupid melayu babi say about the Chinese, when you are in trouble and big shit, what do you do?

You come crawling back on your knees to the Chinaman to help you, because you can't trust all your malay pig who are sodomy rapists, incest culprits, drug addicts.

Without the Chinese, you malay pig will still live on trees, swinging from tree to tree like monkeys, or forages on the ground by your 4 legs to eat all the shit.

You malay pig are a truly ungrateful lot - the minute all the Chinese leave Bolehland - you malay pig will collapse into the sea and die - that is your destiny!

I think the problem of malay pig race is their culture - it is in born in their gene - nowhere in the world that you will see affirmative action is focusing on the majority because it is always the minority that need the protection.

Worst, the minority in Malaysia has been systematically marginalized just to suppress them of their growth.

Let the malay pig make Malaysia the most corrupted place to live in and see what happened in 2020? I guess malay pig will go back to Indonesia as Malaysia don't belong to them, they are also immigrants from Sumatra, Sulawesi, Jawa, etc.

Please get it into your pea-sized otak udang plastered with layers and layers of tahi babi encased in your kepala kayu that Malaysia belong to the Orang Asli who are the true bumis of the country.

Niffy pellmell malay pig are in fact pendatang haram who swam across the Melaka Strait illegally from Sumatra. They should be caught, given severe caning and deported back to their pig sties in Sumatra.

samp said...

Islam in Malaysia is suppressing humanity, dignity and desire of a normal human being.

Islam in Malaysia is causing trouble to non-Muslims who goes about their everyday life to do what any other normal human being on earth are doing.

Islam in Malaysia does not respect traffic law when Muslims can park their cars all over the road and cause inconvenience to everybody.

Islam in Malaysia does not contribute to the progress of the malay race and any other race in Malaysia.

Islam felts threaten in Malaysia, when nobody actually gives a damn about them.

Boleh said...

You stinking malay pig, please get the f*** back to your own land in Aceh or Jawa, whatever. Because this is Tanah Orang Asli and malay pig like you are pendatang!

To non-malays……….time and time again we have said that the malays are from Jawa. I always say that they are from Aceh, Sumatra, etc - do you see anyone of these racists (obviously malays) objecting to that fact?

This is the truth and they cannot handle this. They don't dare say that because it is so true! Even Mahathir admitted recently - the origins of the malays are not Malaysia but Indonesia - Sumatra and island etc.

The real bumis are the natives of Borneo and the Orang Asli. Not these malay free loaders and wasted sperms.

"Son of the soil" incorrect! More appropriate term would be "Rapist of the soil"! Malays are pendatang, they called Chinese and Indians pendatang! Tak malu!

To malays pendatang from Indonesia, you are also enemy to Indonesia, stupid! Apa? Tak faham English? Makan tahi dan berambus balik ke Jawa! Setia kepada negara Indonesia! So are you, malay pig!

Aren't you a bloody hypocrite? You are not the Orang Asli of this country - you are an immigrant from Jawa, Sulawesi, all elsewhere - why did you come here to this country then?

Why not help your own country (or should I say your dilapidated kampung in Jawa) and improve the situation then? What……….what did you say? Oh you want a better life is it? I see - so what does that make you? A patriotic fake? Or a hypocrite with no substance?

Compare China and Indonesia - then tell me who is faring better in the international stage! You useless malay pig. At the end of the day - you work for me.

Obviously, you are worse than shit. Not pigs, for pigs are really smart animals. Tanah Melayu my ass! Orang Asli were here before your ancestors crept onto this land. Learn some history, ok? Of course, you can always change history! Tak malu kah!

You are sick in the brain, thanks to Mahathir!

Chinese got pissed off as not all Chinese are rich, but all work their asses off to make an honest living, while idiots like you think that you are entitled to riches without sweating. What discontent? After all the handouts all these years, you still couldn't get your acts together, and you want to blame others, the Chinese, the Indians? Where is your dignity?

What anger? You get angry at the Olympics because malays can't run faster than the Americans? The Aussies? The Chinese? (Just imagine some of you jokers made it to the Olympics, although none did!)

If you want to run amok, go ahead, join the apes and chimpanzees, your kind have been doing that at UPM, brainless monkeys they are, and so are you, go flock together.

The reason why malays tend to run "amok" is because of close relative breeding. Just like non-high breed dogs - brother have sex with the mother, and father marry their own sister, and the confusion goes on.

The end result is non-high breed dogs - that are difficult to train and tend to even bite their own master. Unlike the Chinese, they are very careful not to have too close relative marrying one another.

That is why you can see how Chinese excel in different part of the world. The Chinese are indeed a world race now, as China progress with such speed which is unknown off in any other race in the world!

Singapore is a fine example of Chinese superiority! Sad news for the malay race but then again it is the truth!

Cool said...

Ada benda bahaya terlepas dalam blog ni ke? penyebab merebaknya virus H1N1 yang memberi komen bertujuan untuk memecahbelahkan masyarakat berbilang bangsa dan kaum, patut TP buanglah komen sampah daripada penyebar virus ni ...

whatever said...

Hoi Vaewee, Samp and Boleh and Yoy!! You guys sound so angry. Did the race that you hate so much kick your backside so hard till it numb?? I guess your cant event walk to the toilet and have to ease yourself in your bedroom instead. OK go head, and dont forget to wipe with your blanket after you have finished. Have a nice day.

Oh, one more thing - apologize to your mama for messing up the room later when she found out.

whatever said...

Vaiwee, Samp, Boleh and Yoy - kau orang ni depressed sangat laa. Pegi la kat spa ke, apa ke.. Kalau tak de duit, pegi la kat pusat ternakan binatang yang korang suka sebut tu. Pilih mana2 yang berkenan pastu ko balun. Nak tido ngan binatang kesayangan korang tu pun takpe. Tapi jangan lupa bawak toto.....

whatever said...

Vaiwee, Samp, Boleh and Yoy - I copy and paste your comments into a software called " voice over machine" and i set it to the husky voice of Morgan Freeman. It dissapoint me cos it failed. You know what comes out??? Here i gave you a little glimpse of what i heard ; bzz..bzzz..oink..oink..oink...oink... Does it sound familiar to you??

Anonymous said...

bagus pr
saya suka keterbukaan tanpa batasan
tak perlu undang undang..
yg kuat n ada akal menang..
yg bahalul akan jadi hamba atau ternakan....

sila lacurkan bangsa anda sendiri..
moga mendapat rahmat dan pahala.

nine

whatever said...

Haa haa Boleh... You said it!!!

"Singapore is a fine example of Chinese superiority! Sad news for the malay race but then again it is the truth!"

Are you Malaysian Chinese? If that what u are - you are a sore loser. Coz Im kicking your but from the day you were born.. and still counting. One million and one...one million and two... one million and three... Ok my son, you take over. Enjoy yourself. Daddy want to have a cup of coffee while filling up your uviversity application form.

Qazwsx said...

kosmo kata xpdc tu bhya.pe komen bro?

Anonymous said...

tu la masalah malaysia.. orang melayu bukannye rasis sangat.. tapi cina tetap cina.. diorg takkan beralaha walo ckit hal pon... tarak mau kongsi walopon seketul epal... kadang2 wa admire bangsa cina ni.. kadang2 geram pon ada

whatever said...

The fact is that the once oppressed and backward race have now risen. That race now have made their move in getting bigger slice of the economy pie. Steadily and surely. Sons and daughters of fishermen, felda, felcra settlers and paddy farmers now became doctors, engineers, lawyers, accountants, businessman etc. Yeahh! That race have move forward tremendously. Give it another 50 years and they will achieve what other race struggle to achieve for the last 2000 years.

Oi! lu olang jiangan jeles-jeles maaaa sama kita orang.. tak baik gado2. Nih kasih angkat seploh linggit. Pigi main jau jau sanaa...