"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, August 06, 2009

XPDC Royalty Minyak (7)

Kami bertolak pulang jam 12:30 pagi. tak sampai setengah jam lepas kapal bergerak, kami dibantai hujan lebat dan ombak kuat. kapal jenis C"0" terumbang ambing dipukul ombak. nasib kami agak baik sebab kapal yang kami naik ni kurang sikit olekannya berbanding dengan kapal sebelah kami.

Dengar ceritanya habis basah lencun peserta-peserta yang berada atas kapal sebelah. birai kapal yang rendah mengakibatkan percikan ombak membasahi anak kapal yang berada di dek depan. tapi katanya dalam masa tu tak sorang pun peserta yang cuba nak berpindah tempat sebab masing-masing sibuk melayan mabuk laut. basah pun basah la... peduli hape...

Aku dengar cuma 5 orang je peserta kapal sebelah yang selamat dari mabuk laut... yang lain... lu pikir la sendiri... hahaha...

Hujan turun tak lama, sekadar untuk membasahkan kami buat sedikit masa sahaja... sejuk toksah cakap la... gelombang memang dari tadi tak berubah... aku dengan Syeikh cuba nak jadi hero, awal-awal kami ambik port tingkat atas tempat simpanan bakul ikan.

Kalau korang biasa tengok National Geography siri "Deadliest Catch", macam tu la rupa kami dekat atas ni... cuma ombaknya tak sekuat yang anak-anak kapal penangkap Raja ketam tu alami walaupun kadang-kadang terbasah jugak disimbah percikan ombak. perjalan pulang memang thrill.

Ada satu masa Syeikh yang Macho tu menggelongsor masa tidur dan hampir jatuh kebawah... nasib baik sempat tarik hand-break... kalau tak penat la Kapten Slaughter nak cari balik bro Syeikh ni... hahaha..!

Malam tu kami tidur dengan beratapkan langit, simbahan cahaya bulan purnama dan juga diselangi dengan simbahan air laut... sentimental gila geng... memang aku akan ingat sampai bila-bila pengalaman ni. rasanya yang dapat pengalaman ni tak ramai... ada 5-6 orang je yang tidur dekat atas tu... yang lain-lain semua tidur beratapkan canvas... tapi basah jugak..! haha..!

Korang tengok tempat tidur Exclusive kelas VVIP tingkat atas...
Tempat tidur Exclusive kelas VVIP... muakhakhakhakha...!!!
Malam tu aku rasa semua peserta tidur nyenyak walaupun ada yang kebasahan. penat sangat kot...

Lebih kurang jam 6:30 pagi aku bangun. ingat nak shot gambar matahari naik, tapi, misi gagal sebab awan tebal dikaki langit. adusss... ombak masih macam semalam jugak dan aku perasan di belakang kapal kami masih kelihatan cahaya api dari Pelantar Minyak Cakrawala, walaupun perjalanan kami dah ambik masa hampir 6 jam, kami masih dapat melihat cahaya dari Pelantar tersebut.

Peserta-perserta yang lain masih sibuk melayan tidur (atau mungkin mabuk)... kiri tidur, kanan tidur, dekat bawah semua tidur... ada dalam 5 orang je yang dah bangun masa tu.

Dekat pintu sebelah bilik kapten, aku jumpa dia ni...
Kah kah kah kah kah...!!! mabuk free... ni kalau aku sentuh je dia ni, mesti uweeekkk..! jangan kacau... layaaannn...!!!
Anugerah aksi tidur paling best jatuh kepada bro kita ni...
Lentok habisss...
Yang dekat bawah ni lagi dasat... wartawan TVAntara...
Tau dekat mana tu..? dalam dapur pun jadi daaa...!!!
Bila tuan punya badan dah tangkap lentok... maka...
Berterabur...
Nampak tangan je...
Lebih kurang jam 10:00 pagi... dah ramai yang peserta yang mula bangun... masing-masing kelaparan... aku awal-awal dah bantai maggi dekat dapur.

Menjelang tengahari, ombak beransur-ansur tenang... geng-geng yang mabuk laut dah boleh angkat kepala. aktiviti tak banyak jadi aku cuma melayan kamera aku... ambik je mana-mana bahagian yang aku rasa menarik...

Kalau korang rasa tak menarik, aku tak boleh nak buat apa... tempat seluas ni, ape la yang ada..?
Layan slideshow pulak sementara aku upload gambar-gambar seterusnya di bahagian akhir...

2 comments:

Anonymous said...

kome x subuh ke weh oiiii. hamjadah betoiiii

akak said...

habis benda atas kapal kau tangkap.mana kepten dan crew2nya?Give them credits too.Pah ni tulis sikit hal kepten dan crew.